eitaa logo
احسن الحدیث
88 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
7.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسیار عالی و شنیدنی🌹 سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110
ما درون را بنگریم و حال را نی برون را بنگریم و قال را در عصر زعامت آیت الله العظمی حائری یزدی (ره) فرد با ایمان و فقیری بود که نامش شیخ حسین بود، اما به «شیخ ارده شیره» شهرت داشت، زیرا به پیروی از قصیده ی نان و حلوای شیخ بهایی، قصیده ای درباره ی ارده شیره سروده بود. او شب ها در مقبره ی شیخان قم می خوابید و روزها در یکی از ایوان های صحن مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها می نشست و برای مردم بی سواد کاغذ می نوشت و پول ناچیزی می گرفت و با آن روزگار می گذرانید. نه منزلی داشت و نه زن و بچه ای. حضرت آیت الله مرعشی نجفی(ره) درباره ی این مرد، می فرماید: در دوران قحطی و گرانی که بسیاری از مردم فقیر و محروم از گرسنگی تلف می شدند، «شیخ ارده شیره» اشعاری در این زمینه خطاب به خدا گفت که به کفریات او شهرت یافت. از جمله آنها است: ای خدا! کرده ای چنان داغم سجده ات گر کنم قُرُمساقم بندگان ز جوع می میرند می زنی باز لاف که رزاقم عجیب آن که بعد از انتشار این اشعار، قحطی و گرانی مرتفع شد و نعمت و فراوانی از راه رسید. یکی از شب های سرد زمستان، پیش از سحر برای تشرف به حرم مطهر، از خانه بیرون آمدم. هوا سرد بود و برف به شدت می بارید. هنگامی که به حرم رسیدم، دیدم هنوز درها گشوده نشده است، با خود گفتم: به شیخان می روم و فاتحه ای می خوانم و برمی گردم، تا در صحن را باز کنند. هنگامی که به شیخان رسیدم، به سوی مقبره ی جناب «زکریابن آدم اشعری» حرکت کردم. وقتی به آن جا رسیدم، صدای شیخ ارده شیره (که در حال مناجات با خدا بود) به گوشم رسید که خالصانه و بی ریا می گفت: «ای خدا! عمری با نان خشک ساختم و صدایم در نیامد و نزد بنده هایت لب به شکوه و گلایه باز نکردم. خدای من! چه می شود امشب این نماز بدون وضو و تیمم من را بپذیری؟ از مناجات او دریافتم که از فشار سرما و یخ بندان و عدم امکانات، نتوانسته است نماز را با طهارت بخواند و از خدا می خواهد همان را که انجام داده است بپذیرد و او را مورد مهر و محبت خود قرار دهد. به حرم بازگشتم و این موضوع را به کسی نگفتم و شیخ هم پس از چندی از دنیا رفت. مدتی پس از فوتش شخصی نزد من آمد و گفت: شیخ ارده شیره را در خواب دیدم که وضع بسیار خوبی داشت و گفت این پیام را به شما برسانم: «خدا مرا به خاطر همان نماز بی وضو و تیمم، مورد بخشایش و محبت خود قرار داد.» آن گاه من جریان را برای او تعریف کردم. آری: ما درون را بنگریم و حال را نی برون را بنگریم و قال را 📚 منبع :عاقبت به خیران عالم /ج۱/ص ۲۰۶ سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110
••🌸•••༻﷽༺•••🌸•• ✨✨✨✨✨✨ جناب دکتر رفیعی در همایش مهدویت موسسه نورالیقین در آستانه نیمه شعبان حضور یافتند. ✨✨✨✨✨✨ ایشان در طلیعه سخنرانی خود در موسسه نورالیقین از مدیر و مسئولان این موسسه تشکر کردند که این مجموعه را فراهم نموده، تا بانوان قمی بتوانند از محضر قرآن بهره ببرند و با علوم قرآنی آشنا شوند. ایشان گوشزد کردند که ما به عنوان یک مسلمان باید حداقل با معانی آیات قرآن آشنا باشیم و تاکید نمودند که قبل از تفسیر، ابتدا مفردات قرآن را بیاموزیم. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 ✅ایشان از خواهران خواستند که حداقل شبی ۵ الی ۱۰ آیه را در حد ترجمه و تفسیری آسان مطالعه کنند تا این مفاهیم در ذهنشان تثبیت شود و اضافه کردند که امام زمان علیه السلام نیز هنگام ظهور معالم دین را احیا میکنند.(أین محیی معالم الدین). 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 حجه الاسلام والمسلمین دکتر رفیعی در بخش دوم بیانات خود به آسیب‌های مهدویت اشاره کردند و خطراتی را که در جریان مهدویت قرار دارد به حضار گوشزد نمودند. ایشان اشاره کردند که در زندگی به دنبال شناخت خطرات باشند، زیرا لکل شیء آفة. انسان موفق کسی است که شر را خوب بشناسد این همان آسیب شناسی است. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 ایشان در ادامه تحت ۵ عنوان آسیب‌های مهدویت را برشمردند: 👈آسیب اول: ندانستن فرق حضور و ظهور ◀️حضور یعنی هست ظهور یعنی دیده می‌شود. مانند نیروی جاذبه که حضور دارد و دیده نمی‌شود، ولی شما حضار هم حضور دارید و هم ظهور. ما منتظر حضور امام نیستیم بلکه منتظر ظهور ایشان هستیم. امام حاضر و ناظر است. متاسفانه برداشت برخی این است که امام عصر علیه السلام را امامی راکد و بایگانی می‌شناسند، در حالی که امام زمان علیه السلام ۱۲۰۰ سال یعنی ۵ برابر ۱۱ امام معصوم دیگر امامت کرده‌اند. بنابراین امام زمان حاضر است ولو ظاهر نباشد. مانند خورشید پشت ابر. امام زمان علیه السلام فرمودند: من هر سال حج می‌آیم به منازل شما و به بازارهایتان رفت و آمد می‌کنم. 👈آسیب دوم: ادعاهای ارتباط و ملاقات انکار ملاقات امام زمان به طور کلی وظیفه ما است. امام علیه السلام به علی ابن محمد ثمری نوشتند، تو ۶ روز دیگر از دنیا می‌روی و هر کسی ادعای ملاقات ما را کرد تکذیبش کن. ما منکر ملاقات با امام زمان نیستیم بلکه منظور این است که اشخاص به بهانه این ملاقات‌ها دکان باز نکنند. آیت الله نهاوندی در کتاب العبقری الحسان به هفت نوع ملاقات با امام زمان اشاره کرده و در مورد آن بحث نموده و دلیل آورده‌اند. ۱. کسانی که آقا را ملاقات کرده و ایشان را شناختند سید بحرالعلوم ۲. کسانی که آقا را ملاقات کرده ولی ایشان را نشناختند مانند مقدس اردبیلی ۳. کسانی که یکی از ۳۱۳ نفر را دیدند و گمان کردند که ایشان امام است. ۴. کسانی که امام را در عالم خواب دیدند چنانکه جناب شیخ صدوق در کتاب کمال الدین خود در مقدمه کتاب فرمودند من این کتاب را به دستوری که امام زمان در عالم رویا به من داده اند، نوشتم و... 👈آسیب سوم: ادعاهای دروغین مهدویت یا نیابت و یا همسری جناب رسول باقری در کتاب مهدیان دروغین به کسانی که ادعای دروغین مهدویت دارند اشاره کرده است 👈آسیب چهارم: تطبیق نادرست علائم ظهور ائمه علیهم السلام برای اینکه مهدویت فراموش نشود علائمی را بیان کردند. مانند تابلوهایی که در مسیر راه چیده می‌شود تا راه گم نگردد. تابلوی اصلی ظهور ۵ علامت است که هنوز اتفاق نیفتاده است مانند صیحه آسمانی، خروج یمانی و سفیانی و غیره. کتاب تحلیل نشانه‌های ظهور دکتر مصطفی صادقی برای شناخت علائم ظهور کتاب مناسبی می‌باشد. ما وظیفه نداریم دنبال علائم برویم بلکه این علائم خودشان اتفاق می افتد. 👈آسیب پنجم: غفلت از وظیفه ❓❓آیا به هنگام غیبت ما وظیفه داریم که سکوت کنیم، منتظر بمانیم و فقط اللهم عجل لولیک الفرج بگوییم؟ 👌👌 ما نباید از مراجعه به عالم و فقیه غافل شویم و تشکیل حکومت اسلامی باید اتفاق بیفتد ممکن است در این حکومت نواقصی وجود داشته باشد، این امر بعیدی نیست. زیرا خود امیرالمومنین علیه السلام نیز در زمان حکومتشان با کارشکنیهای مختلفی از جانب اطرافیانشان مواجه بودند. ❇️❇️ایشان در انتها بیان کردند که ما به عنوان منتظران واقعی وظیفه داریم این آسیب‌ها را بشناسیم و مراقب باشیم که این آسیب‌ها و خطرات به زندگی ما لطمه‌ای نزند تا در امر مهدویت دچار اشتباه نشویم. ┄┄┅••🌷✻🌷••┅┄┄ موسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
🟢 انكار حضرت مهدى‏ همان انكار پيامبر است‏ 🟡 از آنجايى كه حضرت مهدى (ع) از پيامبر (ص) است و مهدى و هادى اين امت مى‏ باشد و ميراث پيامبر نزد آن حضرت است و پيامبر ظهور او را مژده داده و امر به اطاعت كرده است از اين رو انكار ايشان به منزله‏ ى انكار پيامبر است چنانچه از آن حضرت حكايت شده كه مى‏ فرمايند: 🔶«من انكر القائم من ولدى فقدانكرى؛ 🔷هر كس قائم، از نسل مرا منكر شود به تحقيق مرا انكار كرده است.» 📘پرسش و پاسخ هاى قرآنى ج‏10 166 🌺 ڪانال رسمـی استاد رضایی اصفهانے https://eitaa.com/mehrequran114 🔸 💠 🔸
🔸 حضرت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرمود: «إنّا غَيْرُ مُهْمِلينَ لِمُراعاتِكُمْ، وَ لاناسينَ لِذِكْرِكُمْ، وَلَوْلا ذلِك لَنَزَلَ بِكُمْ الْلَأواءُ وَاصْطَلَمَكُمْ الْأعْداءُ فـَاتـَّقـُوااللّه َ جَلَّ جـَلالُهُ». 🔹 ما در رعايت حال شما كوتاهى نمى‌كنيم و شما را فراموش نمى‌كنيم، اگر جز اين بود گرفتاريها بر شما فرود مى‌آمد و دشمنان، شما را ريشه كن مى‌كردند پس تقواى خداى بزرگ را پيشه خود سازيد. 🔸 قالَ اَبُو عَبْدِاللّه ِ علیه السلام: یا زُرارَةُ! اِنْ اَدْرَکْتَ ذلِکَ الزَّمانَ فَاْلزِمْ هذَا الدُّعآءَ: اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِیَّکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ، حُجَّتَکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی. 🔹 امام جعفر صادق علیه السلام به زُراره فرمودند: اگر زمان غیبت را درک کردی، این دعا را همیشه داشته باش: خدایا، خودت را به من بشناسان، چون اگر خودت را به من نشناسانی، پیامبرت را نخواهم شناخت، خدایا رسول خود را به مـن معرّفی کن چون اگر رسول تو را نشناسم، حجّت تو را نخواهم شناخت، خدایا حجّت خود را به من معّرفی کن زیرا اگر حجّت تو را نشناسم از دین خود گمراه شده ام. 🔸 حضرت امام سجاد (عليه السلام) فرمود: «اللهم انی اسئلك حبك و حب من یحبك و حب كل عمل یوصلنی الی قربك» 🔹 خدایا، من محبت تو، محبت محب تو و محبت هر عملی را كه مرا به قرب تو می‌رساند از تو درخواست می‌كنم.
💠 نحوه‌ی مشارکت در باقیات صالحات قرآنی نیمه‌ی ماه شعبان ✅ شما می‌توانید هدایای خود را برای اعتلای فرهنگ قرآن و ترویج و نشر تعالیم قرآن، به سراسر ایران اسلامی و جهان، با هدف ایجاد زمینه‌ی ظهور حضرت حجّت عجّل‌ الله تعالی فرجه الشریف، به شماره کارت: 👇👇 ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۶۸۶۰۲۴ به نام مؤسسه تحقیقاتی و انتشاراتی احسن‌الحدیث واريز فرمایید.
"دعای قنوت پیامبر (ص) اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي‏ حُبَّك‏ وَ حُبَّ ما تُحِبُّه‏ آقا سید علی قاضی دستوراتی عجیب و بسیار قابل تامل می دادند که بعد از مدتی عمل به دستورات ایشان اثرات عجیبی برای عمل کننده آشکار می شود فلذا توجه به دستورات ایشان توصیه می شود و برای رهپویان حقیقت غفلت از آن سزوار نیست از جمله دستورالعمل هایی که ایشان به شاگردان خود دستور می دادند این دعا را در قنوت نماز هایشان بخوانند: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي‏ حُبَّك‏ وَ حُبَّ ما تُحِبُّه‏ وَ حُبَّ مَن‏ یُحِبُّکَ وَ العَمَلَ َ الَّذِي ْ يُبَلِّغُنِي اِلی حُبِّکَ وَ اجْعَل‏ حُبَّك اَحَبَّ الاَشیاءِ اِلیَّ خداوندا محبت خود را و محبت کسانی را که دوست داری و محبت کسی که تو را دوست دارد و عملی که مرا بسوی محبتت برساند را ؛ روزی ما بفرما و محبت خود را محبوب ترین چیزها نزد ما قرار بده. بررسی سند دعا البته عین متن این دعا را بنده تا به حال در کتاب هایی که جستجو کردم ندیدم ممکن است ایشان در کتب قدیمی دعا دیده باشند که آن کتاب به دست ما نرسیده باشد و یا در کتبی دیگر باشد که ما جستجو نکردیم ولی از حیث متن در مرتبه بالایی می باشد که یکی از راههای اثبات حدیث ؛ متن می باشد که اینطور متنی آن قدر بالا و پر محتوا می باشد که غیر معصوم نمی شود صادر شود مانند متن نهج البلاغه . و از جهت دیگر اینکه این متن مخالفتی با دعاهای دیگر محبین ندارد بلکه به همین مضمون و محتوا در دعاهای دیگر آمده است بطوریکه در کلمات خیلی شبیه هم هستند ولی در بعضی جاها کمی فرق دارند. که به چند نمونه از این نوع دعاها اشاره می شود. 1- رسول خدا (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم‏) فرمود:اين دعا از دعاهاى حضرت داود است: اللّهمّ إنّى أسألك حبّك و حبّ من يحبّك، و العمل الّذى يبلّغنى حبّك؛ اللّهم اجعل حبّك أحبّ إلىّ من نفسى و أهلى و الماء البارد. (پيام پيامبر: 188) خداوندا، من از تو دوستى تو را و دوستى آن كه تو را دوست مى‏دارد و عملى را كه مرا به دوستى تو مى‏رساند مى‏خواهم خداوندا، دوستى‏ات را به نزد من دوست داشتنى‏تر از خودم و خاندانم و [و نعمت گوارايى چون‏] آب سرد قرار بده. 2- سید بن طاووس در فلاح السائل ص 196 این عبارت را در دعاهایی که روایت می کند آورده است: ارزقني حبك و حب كل من أحبك و حب كل عمل يقربني إلى حبك دوستى خود و دوستى هر كسى را كه تو را دوست دارد، و دوستى هر عملى كه مرا به دوستى‏ات نزديك مى‏گرداند، روزى‏ام گردان‏. 3- مرحوم شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان در مناجات خمس عشر در قسمت مناجات محبین این عبارت از مناجات امام سجاد(عَلَیهِ الصَّلاة وَ السَّلام ) را آورده است: اَسْئَلُكَ حُبَّكَ وَحُبَّ مَنْ يُحِبُّكَ وَحُبَّ كُلِّ عَمَلٍ يُوصِلُنى‏ اِلى‏ قُرْبِكَ، وَاَنْ تَجْعَلَكَ اَحَبَّ اِلَىَّ مِمَّا سِواكَ از تو خواهم دوستى خودت و دوستى دوستدارانت و دوستى هر عملى كه مرا به قرب تو واصل گرداند و تو را در پيش من محبوبتر از ماسواى تو قرار دهد 4- در صحیفه علویه ص 585 این عبارت در دعای روز سه شنبه حضرت امیر(عَلَیهِ الصَّلاة وَ السَّلام ) آمده است: اسئلك حبّك و حبّ من احببت و حبّ ما يقرّب حبّه الى حبّك‏ از تو درخواست كنم دوستى خودت و دوستى هر كه را تو دوست دارى، و دوستى هر كس كه دوستيش سبب نزديك شدن به دوستى تو گردد. فلذا توصیه می شود از این دعایی که مرحوم قاضی توصیه فرمودند غفلت نکنید.
دیریست که ما منتظر روی تو هستیم / ما بند نجابت به تن اسم تو بستیم دیریست که دلداده ما خانه نشین است / جای قدمش بوسه به صد چاک زمین است 🔹میلاد منجی عالم بشریت گرامی باد🎉 @AkhbareFori
🔰 رویش علم و عقل در عصر ظهور 💠 غلامعباس هاشمی همدانی ❇️ عدالت و قسط نه تنها درمعیشت، اخلاق و عقاید مردم تاثیر می گذارد بلکه در رویش عقول و گسترش علوم بشری نیز تاثیرگذار است. جامعه ای که در آن فاصله طبقاتی، فساد و ظلم نهادینه شود استعدادها از رشد متوقف می شوند و از شایستگان و متفکرانی که در رشد عقول دیگران موثرند بهره برده نمی شود. از همین رو یکی از اتفاقاتی که در عصر ظهور می افتد بالندگی فکری و رشد عقلی است و این امر با عدالت در عصر مهدوی مرتبط است. ▫️رشد عقلی و عملی جز با تحقق تقوای اجتماعی میسر نمی گردد. تقوا که پرهیز از ناپاکی و مکروه است در دو شاخه تقوای علمی و عملی محقق می شود. ▫️مهم این است که هیچ حقیقتی مانند عدالت اجتماعی و حاکمیت انسان های عادل، تقوای اجتماعی را محقق نمی سازد چنانکه قرآن کریم فرمود نزدیک ترین حقیقت به تقوا عدالت است: و اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ﻋﺪﺍﻟﺖ پیشه کنید ﻛﻪ ﺁﻥ ﻧﺰﺩﻳﻚ ﺗﺮین چیز به تقوا است. ▫️در سایه عدالت، جامعه از دانش انسان های مستعد و دانشمند بهره می برد و پاکی در رفتار همگان چه در حوزه فردی چه خانوادگی و چه شهروندی نهادینه می‌شود. امام باقر عليه السّلام فرمود:«إِذَا قَامَ قَائِمُنَا، وَضَعَ اللَّهُ يَدَهُ عَلى‏ رُؤُوسِ الْعِبَادِ، فَجَمَع‏ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ كَمَلَتْ بِهِ أَحْلامُهُم‏». چون قائم ما قيام نماید، خداوند دست رحمت خویش را بر سر بندگان خواهد گذارد، پس عقولشان را جمع كند و در نتيجه خردشان كامل گردد. (اصول کافی، ج 1، ص 25). این مهم در عصر ظهور نه با ایماء و اشاره امام بلکه با تحقق عدالت و اجرای قسط در جهان رخ خواهد نمود. https://eitaa.com/hashemighir
سه مطلب در رابطه با شب نیمه شعبان ************************************* ۱ - فضیلت شب نیمه شعبان شب نیمه شعبان ، لیله القدر اهل بیت علیهم السلام و شب برات است امام صادق علیه السلام فرمود : خداوند همانطور که شب قدر را به پیامبر اکرم عطا فرمود ، برای ما اهل بیت نیز نیمه شعبان را قرار داد شباهت شب نیمه شعبان به لیله القدر در این است که در این شب سرنوشت انسان تعیین می‌شود و خداوند برات و آزادی از جهنم را برای بندگان خود می‌بخشد با ولادت امام زمان علیه السلام سرنوشت آینده بشر معین شد شب نیمه شعبان شب امید و انتظار ، شب رحمت و مغفرت است امام باقر علیه السلام فرمود : شب نیمه شعبان با فضیلت‌ترین شب‌ها بعد از شب قدر است علاوه بر این ، لیله القدر شب نزول قرآن ، و شب نیمه شعبان شب ولادت قرآن ناطق است شب ولادت شخصیتی است که با ظهورش تمام احکام قرآن را اجرا می‌کند از این رو شایسته است شب نیمه شعبان را گرامی بداریم و مشغول به تلاوت قرآن ، دعا ، به خصوص دعا برای فرج امام زمان ، استغفار ، زیارت امام حسین علیه السلام و شب زنده داری کنیم