اسرار معرفتی حجّ ص ۱
۱. اخلاص، از قبل موسم حج:
(وَ لِلَّهِ عَلَي النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا...)۱.
۲. اهمیت حجّ
بر خلاف سایر عبادتها، تمام مناسک حجّ به جز رمی جمرات، همه در قرآن بیان شده در حالی که سایر عبادتها به این شکل در قرآن نیامده است.
۳. طلب حلالیّت از دیگران.
۴. محاسبهی اموال از حیث خمس و زکات.
۵. تلاش برای قبولی اعمال که غیر صحّت عمل است.
در سورهی بقره از آیهي ۱۲۴ در مورد ابراهيم عليه السلام سخن به میان آمده و از آیهي ۱۲۶ دعاها و درخواستهای آن حضرت بیان شده است، که دو دعای او در همین آیه ۱۲۶ آمده است، یکی درخواست امنیت برای مکه و دیگری درخواست تامین روزی اهل مکّه؛ لذا در آیهی ياد شده می خوانیم:
(وَ إذْ قَالَ إبْراهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هذا بَلَداً آمِناً وَ ارْزُقْ أهْلَهُ مِنَ الثَّمَراتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَ اليَوْمِ الآخِرِ قَالَ وَ مَنْ كَفَرَ فَأُمَتِّعُهُ قَلِيلًا ثُمَّ أَضْطَرُّهُ إِلَي عَذَابِ النَّارِ وَ بِئْسَ المَصِيرُ)۲.
و (ياد كنيد) هنگامي را كه ابراهيم گفت: «پروردگارا! اين (مكه) را سرزمين أمن قرار ده؛ و مردمش را- هر كس از آنان به خدا و روز بازپسين، ايمان آورد- از محصولات روزي ده. » [پروردگارش گفت:
« (دعاي تو را اجابت كردم) و [لي هر كس كفر بورزد پس اندكي برخوردارش ميكنم، سپس او را به سوي عذابِ آتش ميكشانم؛ و [چه بد فرجامي است!».
دعای سوّم ابراهیم علیه السلام برای قبولی عمل پس از تجدید بنای کعبه:
(وَ إِذْ يَرْفَعُ إِبْراهِيمُ القَواعِدَ مِنَ البَيْتِ وَ إِسْمعِيلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنْتَ السَّمِيعُ العَلِيمُ)۳.
"و (ياد كنيد) هنگامي كه ابراهيم و اسماعيل، پايههاي خانه [كعبه را بالا ميبردند؛ (و ميگفتند: ) [اي پروردگار ما! از ما بپذير، كه در حقيقت تنها تو شنوا [و] دانايي".
چند نکته:
۱. از آيات قرآن و احاديث و كتب تاريخ اسلام به خوبي استفاده ميشود كه خانهي كعبه در زمان آدم عليه السلام برپا شده بود و سپس در طوفان نوح عليه السلام فرو ريخت و بعد به دست ابراهيم و فرزندش اسماعيل عليهما السلام تجديد بنا شد و از تعبيري كه در اين آيه آمده نيز، همين مطلب استفاده ميشود؛ چرا كه ميفرمايد: «ابراهيم و اسماعيل پايههاي خانه ي كعبه را بالا بردند. » اين تعبير ميرساند كه شالودههاي خانه ي كعبه وجود داشته و ابراهيم و اسماعيل عليهما السلام آن پايهها را بالا بردند.
۲. درخواست ابراهيم و اسماعيل عليهما السلام از خدا كه گفتند: «پروردگارا از ما بپذير! » نشان ميدهد كه كارهاي عادي، مثل ساخت و ساز و بنّايي نيز، اگر در مسير اهداف الاهي قرار گيرند، مورد قبول خدا واقع ميشوند و عبادت به شمار ميآيند.
۳. هر عبادتي دو مرحله دارد:
نخست، صحيح انجام گرفتن آن كه شرايط و اجزاي آن درست انجام شود.
و دوم، قبول شدن آن توسط خدا كه بستگي به شرايط روحي و معنوي، مثل اخلاص، دارد.
دعای چهارم تا هفتم ابراهیم علیه السلام در آیهی بعدی:
(رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ)۴.
[اي پروردگار ما! و ما را تسليم خود قرار ده؛ و از نسل ما، امتي فرمانبردار خود (پديد آر) ؛ و [راه و رسم عبادتمان را به ما نشان ده؛ و توبه ما را بپذير، كه تنها تويي بسيار توبه پذير [و] مهرورز.
در اين آيه چهار دعاي ابراهيم و اسماعيل عليهما السلام حكايت شده است:
اول: درخواست تسليم در برابر حق ميكنند كه بالاترين مقام هاست.
دوم: درخواست مقام تسليم و مسلمان شدن براي فرزندان و نسل خويش ميكنند.
سوم: از خدا ميخواهند كه راه و رسم پرستش و عبادت خود را به ايشان نشان دهد.
چهارم: از خدا تقاضاي توبه و بازگشت ميكنند؛ يعني از او ميخواهند كه توبه ي ايشان را بپذيرد و رحمت خود را بر آنان فرو ريزد.
باید توبه قبل حجّ صورت گیرد.
________
۱. آل عمران ۳/ ۹۷.
۲. بقره ۲/ ۱۲۶.
۳. بقره ۲/ ۱۲۷.
۴. بقره ۲/ ۱۲۸.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
اسرار معرفتی حجّ ص ۲.
دعای هشتم ابراهیم علیه السلام:
(رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آيتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الكِتبَ وَ الحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ إِنَّكَ أَنْتَ العَزِيزُ الحَكِيمُ)۱.
[اي پروردگار ما! و در ميان آنان فرستادهاي از [خود] شان برانگيز، تا آيات تو را بر آنان بخواند [و خود پيروي كند]، و كتاب و فرزانگي به آنان بياموزد، و آنها را رشد دهد [و پاك كند؛ زيرا] كه تنها تو شكست ناپذير [و] فرزانهاي.
۶. سفر حجّاج به سرزمینی که قدمگاه پیامبر و بزرگان و محل نزول قرآن و وحی است، که باید قدر آن را دانست؛ ( کفی بالمرء جهلا آن لایعرف قدره).
۷. سعی کنید از بهترینها باشید؛ چون شما به بهترین سرزمین رفتهاید.
____
۱. بقره ۲/ ۱۲۹.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
💌 انفاق در ماه مبارک
✍ پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله فرمودند:
ما مِن نَفَقَةٍ إلاّ وَيُسأَلُ العَبدُ عَنها إلاَّ النَّفَقَةَ في شَهرِ رَمَضانَ صِلَةً لِلعِبادِ وَكانَ كَفّارَةً لِذُنوبِهِم، وَمَن تَصَدَّقَ في شَهرِ رَمَضانَ بِصَدَقَةٍ مِثقالِ ذَرَّةٍ فَما فَوقَها إذا كانَ أثقَلَ عِندَ اللّهِ عَزّ وَجَلّ مِن جِبالِ الأَرضِ ذَهَبا تَصَدَّقَ بِها في غَيرِ رَمَضانَ؛
هيچ خرج كردنى نيست، مگر آنكه بنده از آن سؤال مىشود؛ مگر خرج كردن در ماه رمضان در راه احسان به بندگان و اين كفّارۀ گناهان میشود. هركس در ماه رمضان بهاندازۀ سنگينى ذرّهاى يا بالاتر از آن صدقه دهد، نزد خداوند سنگينتر از كوههاى زمين از طلاست كه در غير ماه رمضان صدقه دهد.
📚 بحار الأنوار، ج۹۶، ص۳۴۵، ح ۹.
💠 مشارکت در باقیات صالحات قرآنی در ماه مبارک رمضان، ماه نزول قرآن
✅ ضمن عرض قبولی طاعات و عبادات، و تبریک سال نو، یادآوری میشود که شما میتوانید هدایای مربوط به باقیات صالحات قرآنی خود را برای اعتلای فرهنگ قرآن و ترویج و نشر تعالیم آن، به شماره کارت: 👇👇
۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۶۸۶۰۲۴
به نام مؤسسه احسنالحدیث واريز فرمایید.
🌹حدیث انفاق
امام صادق علیهالسلام فرمودند: إِذَا بَعَثَ اللَّهُ الْمُؤْمِنَ مِنْ قَبْرِهِ خَرَجَ مَعَهُ مِثَالٌ یقْدُمُ أَمَامَهُ کلَّمَا رَأَى الْمُؤْمِنُ هَوْلًا مِنْ أَهْوَالِ یوْمِ الْقِیامَةِ قَالَ لَهُ الْمِثَالُ: لَا تَفْزَعْ وَ لَا تَحْزَنْ وَ أَبْشِرْ بِالسُّرُورِ وَ الْکرَامَةِ مِنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى یقِفَ بَینَ یدَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَیحَاسِبُهُ حِسَاباً یسِیراً وَ یأْمُرُ بِهِ إِلَى الْجَنَّةِ وَ الْمِثَالُ أَمَامَهُ فَیقُولُ لَهُ الْمُؤْمِنُ: یرْحَمُک اللَّهُ نِعْمَ الْخَارِجُ خَرَجْتَ مَعِی مِنْ قَبْرِی وَ مَا زِلْتَ تُبَشِّرُنِی بِالسُّرُورِ وَ الْکرَامَةِ مِنَ اللَّهِ حَتَّى رَأَیتُ ذَلِک فَیقُولُ: مَنْ أَنْتَ؟ فَیقُولُ: أَنَا السُّرُورُ الَّذِی کنْتَ أَدْخَلْتَ عَلَى أَخِیک الْمُؤْمِنِ فِی الدُّنْیا خَلَقَنِی اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْهُ لِأُبَشِّرَک؛
✨وقتی خداوند، مؤمن را از قبرش [در روز قیامت] بر میانگیزاند، همراه او [شخص] مثالی خارج میشود که پیشاپیش وی حرکت میکند و هرگاه مؤمن هولی از اهوال قیامت را ببیند. آن مثال به وی میگوید: نگران و محزون مباش، تو را از جانب خداوند بشارت باد به کرامت و خوشحالی. تا اینکه در برابر خداوند جلیل ایستاده و حقتعالی از او حسابی آسان کشیده و او را به بهشت امر میکند؛
در حالیکه [شخص] مثالی در جلو او [در حال حرکت] است. مؤمن به او میگوید: خداوند، تو را رحمت کند. چه خوب با من از قبرم خارج شدی و دائماً مرا به شادی و کرامت از ناحیه خداوند بشارت دادی تا اینکه آن را دیدم. پس مؤمن میگوید: تو کیستی؟ آن مثال میگوید: من همان شادی و سروری هستم که تو آن را بر قلب برادر مؤمنت در دنیا داخل کردی. خداوند جلیل مرا از آن سرور خلق کرده است تا تو را خوشحال کنم.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
اهمیت انفاق وکیفیت آن.🍃🍃🍃
۞ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
*أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ*
وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ ۖ
وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ ۚ
وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ۞
*۞آیه ۲۶۷ سوره بقره۞*
ای اهل ایمان،
*انفاق کنید از بهترین آنچه اندوختهاید،* و از آنچه برای شما از زمین میرویانیم،
و بدها را برای انفاق در نظر نگیرید،
در صورتی که خود شما جنس بد را نستانید مگر آنکه از بدی آن چشم پوشی کنید؛
و بدانید که خدا بینیاز و ستوده صفات است.
پیام ها
۱- هدف از انفاق،
رهايى از بخل است، نه رهايى از اشياى بىارزش و نامطلوب.
«أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ»🪴
۲- در انفاق، تفاوتى ميان پول نقد يا كالا نيست. «ما كَسَبْتُمْ ... مِمَّا أَخْرَجْنا»
۳- بخششِ بادآوردهها مهم نيست
، بلكه بخشش از دسترنج، داراى ارزش است. «ما كَسَبْتُمْ»🍃
۴- در انفاق بايد كرامت محرومان محفوظ بماند. «وَ لا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ»🌾
۵- نه تنها از چيزهاى ناپاك و پست انفاق نكنيد،
بلكه به فكر آن نيز نيفتيد. «وَ لا تَيَمَّمُوا»🎍
۶- وجدان انسان، بهترين معيار براى شناخت پسنديده و ناپسند است.
هر آنچه را مىپسندى كه به تو انفاق كنند، شايسته است كه انفاق كنى
و اگر آنرا دوست نمىدارى، شايستهى انفاق نيست. «لَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا»🍃
۷- هر فرد ثروتمندى احتمال فقير شدن خود را بدهد،
شايد روزى دستِ دهنده شما، دستِ گيرنده شد. «آخذيه»🌾
۸- گرفتن مال نامرغوب،
نشانه رضايت فقرا نيست،
بلكه نشانهى استيصال آنان است. «تغمضوا» يعنى شما هم با اغماض وسختى ممكن است چيزى را بگيريد،
ولى اين نشانهى رضايت شما نيست.
🌲
۹- اثر انفاق به خود شما بر مىگردد، وگرنه خداوند غنى و بىنياز است. «أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ»
۱۰- غناى الهى همراه با كمالات ومحبوبيّت است. «غَنِيٌّ حَمِيدٌ»🍃🍃🍃🍃
پاداش انفاق حلال از مال حلال از سوی خدا
قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ يَقْدِرُ لَهُ وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَيْرُ الرَّازِقينَ
سبأ/ ٣٩.
بگو: «پروردگارم روزى را براى هركس از بندگانش بخواهد وسعت مىبخشد يا تنگ مىگيرد و هرچيزى را [در راه او] انفاق كنيد، عوض آن را مىدهد [و جاى آن را پر مىكند] و او بهترين روزىدهندگان است».
الصّادق ( عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَی عَمَّنْ حَدَّثَهُ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ (قَالَ: قُلْتُ آیَتَانِ فِی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ أَطْلُبُهُمَا فَلَا أَجِدُهُمَا قَالَ وَ مَا هُمَا قُلْتُ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ ... وَ ما أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ وَ إِنِّی أُنْفِقُ وَ لَا أَرَی خَلَفاً قَالَ أَ فَتَرَی اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَخْلَفَ وَعْدَهُ قُلْتُ لَا قَالَ فَمِمَّ ذَلِکَ قُلْتُ لَا أَدْرِی قَالَ: لَوْ أَنَّ أَحَدَکُمُ اکْتَسَبَ الْمَالَ مِنْ حِلِّهِ وَ أَنْفَقَهُ فِی حِلِّهِ لَمْ یُنْفِقْ دِرْهَماً إِلَّا أُخْلِفَ عَلَیْهِ.
امام صادق ( عثمانبنعیسی از کسی که از امام صادق (روایت کرده، نقل میکند: به امام صادق (عرض کردم: «دو آیه در کتاب خدا است که به آن دو عمل میکنم، ولی فایدهای نمیبینم». حضرت (پرسید: «آن دو آیه کدامند»؟ عرض کردم: «... آیه: وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَیْءٍ فَهُوَ یُخْلِفُهُ وَ هُوَ خَیْرُ الرَّازِقِینَ است و من انفاق میکنم، ولی عوضی نمیبینم». حضرت (فرمود: «آیا به نظر تو خداوند عزّوجلّ به وعدهی خود وفا نمیکند»؟ عرض کردم: «خیر [وعدهی خدا راست است]»! حضرت (فرمود: «پس علّت آن چیست»؟ عرض کردم: «نمیدانم»!؟ حضرت (فرمود: «اگر هرکدام از شما اموال خود را از راه حلال بهدست آورده و در راه حلال انفاق نماید، در برابر هر درهمی که انفاق میکند، عوضی به او داده میشود».
تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۲، ص۳۶۴ الکافی، ج۲، ص۴۸۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۷، ص۸۱/ مکارم الأخلاق، ص۲۷۶/ نورالثقلین/ البرهان
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
پاداش انفاق در راه خدا
۱- مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ ۗ وَاللَّهُ يُضَاعِفُ لِمَنْ يَشَآءُ ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
مَثَل آنان كه اموالشان را در راه خدا انفاق میكنند، مانند دانهای است كه هفت خوشه برویاند، در هر خوشه صد دانه باشد؛ و خدا برای هر كه بخواهد چند برابر میكند و خدا بسیار عطا كننده و داناست.
بقره ۲/ ۲۶۱.
۲- وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَآءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
ومثل كسانی كه اموالشان را برای طلب خشنودی خدا و استوار كردن نفوسشان [بر حقایق ایمانی و فضایل اخلاقی] انفاق میكنند، مانند بوستانی است در جایی بلند كه بارانی تند به آن برسد، در نتیجه میوهاش را دو چندان بدهد، و اگر باران تندی به آن نرسد باران ملایمی میرسد [و آن برای شادابی و محصول دادنش كافی است] و خدا به آنچه انجام میدهید بیناست.
بقره ۲/ ۲۶۵.
۳- الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِيَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
كسانی كه [چون علی بن أبیطالب علیه السلام] اموالشان را در شب و روز و پنهان و آشكار انفاق میكنند، برای آنان نزد پروردگارشان پاداشی شایسته است؛ و نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین میشوند.
بقره ۲ / ۲۷۴.
انفاق بدون منّت
الَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ثُمَّ لَا يُتْبِعُونَ مَآ أَنْفَقُوا مَنًّا وَلَآ أَذًى ۙ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ
كسانی كه اموالشان را در راه خدا انفاق میكنند، سپس [بر كسی] منت و آزاری به دنبال انفاقشان نمیآورند، برای آنان نزد پروردگارشان پاداشی شایسته است، نه بیمی بر آنان است و نه اندوهگین میشوند.
بقره ۲/ ۲۶۲.
ممنوعیت ریا و خودنمایی در انفاق
وَالَّذِينَ يُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ رِئَآءَ النَّاسِ وَلَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الْآخِرِ ۗ وَمَنْ يَكُنِ الشَّيْطَانُ لَهُ قَرِينًا فَسَآءَ قَرِينًا
و آنان كه اموالشان را برپایه ریا و خودنمایی به مردم انفاق میكنند، و به خدا و روز قیامت ایمان ندارند [شیطان همدم آنان است]. و هر كس شیطانْ همدم او باشد بیتردید بد همدمی است.
نساء ۴/ ۳۸.
چه چیز انفاق کنیم؟
يَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ ۖ قُلْ مَآ أَنْفَقْتُمْ مِنْ خَيْرٍ فَلِلْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ
از تو میپرسند: چه چیز انفاق كنند؟ بگو: هر مال و مایه سودمندی كه انفاق میكنید باید برای پدر و مادر و نزدیكان و یتیمان و نیازمندان و در راه ماندهگان باشد، و هر كار نیكی انجام دهید، خدا به آن داناست.
بقره ۲/ ۲۱۵.
ارزش انفاق کافران
مَثَلُ مَا يُنْفِقُونَ فِي هَٰذِهِ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا كَمَثَلِ رِيحٍ فِيهَا صِرٌّ أَصَابَتْ حَرْثَ قَوْمٍ ظَلَمُوٓا أَنْفُسَهُمْ فَأَهْلَكَتْهُ ۚ وَمَا ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَلَٰكِنْ أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
داستان آنچه [كافران] در این زندگی دنیا انفاق میكنند، مانند بادی آمیخته با سرمایی سخت است كه [به عنوان مجازات] به كشتزار قومی كه بر خود ستم كردهاند برسد و آن را نابود كند؛ و خدا به آنان ستم نكرده است، ولی آنان به خویشتن ستم میورزند.
آل عمران ۳/ ۱۱۷.