💠 مشارکت در باقیات صالحات قرآنی در ایّام عید سعید فطر
✅ در آستانهی عید سعید فطر، ضمن عرض تبریک و قبولی طاعات و عبادات، یادآوری میشود، که عزیزان قرآن دوست میتوانند هدایای مربوط به باقیات صالحات قرآنی خود را برای اعتلای فرهنگ قرآن و ترویج و نشر تعالیم آن، به شماره کارت: 👇👇
۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۶۸۶۰۲۴
به نام مؤسسه احسنالحدیث واريز فرمایند.
💌خداحافظ ای جانِ جانِ جان
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا أَکْرَمَ مَصْحُوبٍ مِنَ الْأَوْقَاتِ وَ یَا خَیْرَ شَهْرٍ فِی الْأَیَّامِ وَ السَّاعَاتِ
بدرود اى گرامى ترین اوقاتى که ما را مصاحب و یار بودى، اى بهترین ماه در همه روزها و ساعتها.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ قَرُبَتْ فِیهِ الْآمَالُ وَ نُشِرَتْ فِیهِ الْأَعْمَالُ
بدرود اى ماه دست یافتن به آرزوها، اى ماه سرشار از اعمال شایسته بندگان خداوند.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ قَرِینٍ جَلَّ قَدْرُهُ مَوْجُوداً وَ أَفْجَعَ فَقْدُهُ مَفْقُوداً وَ مَرْجُوٍّ آلَمَ فِرَاقُهُ
بدرود اى یار و قرینى که، چون باشى، قدرت بس جلیل است و، چون رخت بر بندى، فراقت رنج افزا شود. اى مایه امید ما که دوریت براى ما بس دردناک است.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ أَلِیفٍ آنَسَ مُقْبِلاً فَسَرَّ وَ أَوْحَشَ مُنْقَضِیاً فَمَضَ
بدرود اى همدم ما که، چون بیایى، شادمانى و آرامش بر دل ما آرى و، چون بروى، رفتنت وحشت خیز است و تألم افزاى.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ مُجَاوِرٍ رَقَّتْ فِیهِ الْقُلُوبُ وَ قَلَّتْ فِیهِ الذُّنُوبُ
بدرود اى همسایه اى که تا با ما بودى، دلهاى ما را رقت بود و گناهان ما را نقصان.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ نَاصِرٍ أَعَانَ عَلَى الشَّیْطَانِ وَ صَاحِبٍ سَهَّلَ سُبُلَ الْإِحْسَانِ
بدرود اى یاریگر ما که در برابر شیطان یاریمان دادى و اى مصاحبى که راه هاى نیکى و فضیلت را پیش پاى ما هموار ساختى.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مَا أَکْثَرَ عُتَقَاءَ اللَّهِ فِیکَ وَ مَا أَسْعَدَ مَنْ رَعَى حُرْمَتَکَ بِکَ
بدرود که آزاد شدگان از عذاب خداوند، در تو چه بسیارند، و چه نیکبخت است آن که حرمت تو نگه داشت.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مَا کَانَ أَمْحَاکَ لِلذُّنُوبِ وَ أَسْتَرَکَ لِأَنْوَاعِ الْعُیُوبِ
بدرود که چه بسا گناهان که از نامه عمل ما زدودى و چه بسا عیبها که پوشیده داشتى.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مَا کَانَ أَطْوَلَکَ عَلَى الْمُجْرِمِینَ وَ أَهْیَبَکَ فِی صُدُورِ الْمُؤْمِنِینَ
بدورد که درنگ تو براى گنه کاران چه به درازا کشید و هیبت تو در دل مؤمنان چه بسیار بود.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ لاَ تُنَافِسُهُ الْأَیَّامُ اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ شَهْرٍ هُوَ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ سَلاَمٌ
بدرود اى ماهى که هیچ ماه دیگر را توان همسرى با تو نیست. بدرود اى ماهى که تا تو بودى، امن و سلامت بود.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ غَیْرَ کَرِیهِ الْمُصَاحَبَهِ وَ لاَ ذَمِیمِ الْمُلاَبَسَهِ
بدرود اى آن که نه در مصاحبت تو کراهت بود و نه در معاشرتت ناپسندى.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ کَمَا وَفَدْتَ عَلَیْنَا بِالْبَرَکَاتِ وَ غَسَلْتَ عَنَّا دَنَسَ الْخَطِیئَاتِ
بدرود که سرشار از برکات بر ما در آمدى و ما را از آلودگى هاى گناه شست و شو دادى.
اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ مِنْ مَطْلُوبٍ قَبْلَ وَقْتِهِ وَ مَحْزُونٍ عَلَیْهِ قَبْلَ فَوْتِهِ
بدرود که هنوز فرا نرسیده از آمدنت شادمان بودیم و هنوز رخت بر نبسته از رفتنت اندوهناک.
💌مرحوم ِمرحوم
اللهمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهدِ مِنْ صیَامِنَا إیَّاهُ فَاِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرحُوماً وَ لَاتَجْعَلْنِی مَحْرُوماً
بارخدایا!
این را آخرین دوران روزه داری ما قرار مده و اگر قرار دهی، پس مرا بخشیده شده بگردان و محرومم قرار مده.
9.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عجب جلسه خاطره انگیزهای
عجب منبر زیبایی
رحمت الله و رضوانه تعالی علیه
🌸•••༻﷽༺•••🌸
#آموزشی
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_حج
#ماه_مبارک_رمضان
#بخش_دوم
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
📖سوره حج
❓❓ نامگذاری سورههای قرآن توسط چه کسی صورت گرفته است؟
سور قرآن گاه توسط خدای تعالی نامگذاری شده و گاه پیامبر اکرم این نام را انتخاب کرده مانند انتخاب نام فاتحة الکتاب در مورد سوره حمد و گاهی نیز نام سوره به علت کثرت استعمال در میان مردم به آن اسم شناخته میشود. مانند سوره بقره
⬅️آیت الله عبدالله جوادی آملی، توقیفی بودن اسامی سورههای قرآن را نپذیرفته (توقیفی به این معناست که فقط باید نامگذاری سوره از جانب پیامبر (ص) انجام شده باشد و دیگران مجاز به تعیین نام برای سوره های قرآن نیستند.) و نامهای مشهور سورههای قرآن را از باب عَلَم بالغَلَبه و کاربرد آنها را در احادیث معصومین از باب همراهی با اصطلاح توده مردم میداند.
👈علم بالغلبه در اصطلاح دانشمندان علم نحو، اسمی را گویند که به سبب کثرت استعمال عَلَم (اسم خاص) باشد؛ مانند مدینه که در اصل مدینة الرسول بوده است.
⬅️وی در جلد دوم تفسیر تسنیم مینویسد: بعید است سورهای که معارفی والا و حکمتهای عمیق و احکام فراوان در بردارد، به نام حیوانی نامیده شود و یا سوره انعام که مشتمل بر چهل احتجاج توحیدی است به نام چهارپایان و یا سوره نمل که معارف عمیق و قصص بسیاری از پیامبران(ع) را در بردارد به نام مورچه نامگذاری شود.
✍ وجه نامگذاری سوره حج
⬅️بیان احکام تعدیلی و مسائل حج که در این سوره به آن اشاره شده، سبب نامگذاری این سوره مبارکه میباشد.
⬅️حج ابراهیمی از ابتدا بوده اما مردم عادات اشتباهی را در مراسم حج به جا می آوردند. مثلا در هنگام حج سوراخی را در خانه خود ایجاد میکردند و در ایام حج از آن سوراخ وارد خانه میشدند لذا آیه نازل شد و فرمود: از درب خانه وارد شوید (و اتوا البیوت من ابوابها)
خداوند احکام حج را تعدیل کرد و نظم خاصی به آنها داد و احکام جدیدی را جایگزین کرد.
❓❓ سوره حج مکی است یا مدنی؟
اکثر مفسرین اهل شیعه معتقدند که این سوره مدنی است به جز چند آیه آن که در مکه نازل شده است. علامه جوادی آملی اعتقاد دارند که این سوره در مدینه نازل شده مگر چند آیه که بین مکه و مدینه نازل شده است.
مفسرین اهل تسنن به علت آیات اعتقادی که در این سوره میباشد این سوره را سوره مکی مینامند.
✍ محتوای سوره
⬅️آيات فراوانى كه در زمينه معاد و دلائل منطقى آن، و انذار مردم غافل از صحنه هاى قيامت، و مانند آن است كه از آغاز اين سوره شروع مى شود و بخش مهمى از آن را در بر مى گيرد؛
⬅️بخش قابل ملاحظه اى نيز از مبارزه با شرك و مشركان، سخن مى گويد و با توجه دادن به آيات پروردگار در عالم هستى انسانها را متوجه عظمت آفريدگار مى سازد؛
⬅️بخشى از اين سوره نيز مردم را به بررسى سرنوشت عبرت انگيز گذشتگان و عذابهاى دردناك الهى كه بر آنها نازل شد دعوت كرده، از جمله سرنوشت قوم نوح و عاد و ثمود، و قوم ابراهيم و لوط، و قوم شعيب و موسى را يادآور مى شود؛
⬅️بخش ديگرى از آن پيرامون مساله حج و سابقه تاريخى آن از زمان ابراهيم عليهالسلام و سپس مساله قربانى و طواف و مانند آن است؛
⬅️بخشى از آن هم پيرامون مبارزه در برابر ظالمان و پيكار با دشمنان مهاجم، است؛
⬅️و سرانجام قسمتى از آن پند و اندرزهايى است در زمينه هاى مختلف زندگى و تشويق به نماز و زكات و امر به معروف و نهى از منكر و توكل و توجه به خداوند.
✍ فضیلت تلاوت این سوره
پيامبر صلياللهعليهوآله فرمود: «هر كس سوره حج بخواند، ثواب حج و عمره تمام حجكنندگان و عمرهكنندگان گذشته و آينده به او داده مى شود.
❇️ البته چنین پاداش عجیبی نصیب کسانی میشود که به عمق این سوره پی برده محتوای آن را درک کنند و به آن عمل نمایند. یعنی با عقل نظری خود آن را بفهمند و با عقل عملی خویشتن باور کرده و به آن عمل کنند.
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
🌸••༻﷽༺••🌸
#آموزشی
#تفسیر
#استاد_آلمرتضی
#سوره_حج
#ماه_مبارک_رمضان
#بخش_سوم
•••┈✾~🍃🌸🍃~✾┈•••
آیه ۱/الحج
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمْ إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ
ﺍﻱ ﻣﺮﺩم ! ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺗﺎﻥ ﭘﺮﻭﺍ ﻛﻨﻴﺪ ، ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺯﻟﺰﻟﻪ ﻗﻴﺎﻣﺖ ، ﻭﺍﻗﻌﻪ ﺍﻱ ﺑﺰﺭﮒ ﺍﺳﺖ .
❓❓ با توجه به عبارت یا ایها الناس آیه مورد نظر چه کسانی را مخاطب قرار داده است؟
آیه عموم مردم را بدون استثنا مورد خطاب قرار میدهد.
خطاب" ﻳﺎ ﺃَﻳُّﻬَﺎ ﺍﻟﻨَّﺎﺱُ"، ﺩﻟﻴﻞ ﺭﻭﺷﻨﻰ ﺍﺳﺖ ﺑﺮ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻴﭽﮕﻮﻧﻪ ﺗﻔﺎﻭﺕ ﻭ ﺗﺒﻌﻴﻀﻰ ﺍﺯ ﻧﻈﺮ ﻧﮋﺍﺩ ﻭ ﺯﺑﺎﻥ ﻭ ﺍﻋﺼﺎﺭ ﻭ ﻗﺮﻭﻥ ﻭ ﻣﻜﺎﻧﻬﺎ ﻭ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺟﻐﺮﺍﻓﻴﺎﻳﻰ ﻭ ﻃﻮﺍﺋﻒ ﻭ ﻗﺒﺎﺋﻞ ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﻴﺴﺖ، ﻭ ﻣﺆﻣﻦ ﻭ ﻛﺎﻓﺮ، ﻛﻮﭼﻚ ﻭ ﺑﺰﺭﮒ، ﭘﻴﺮ ﻭ ﺟﻮﺍﻥ، ﻣﺮﺩ ﻭ ﺯﻥ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﻭ ﺁﻳﻨﺪﻩ ﻫﻤﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺷﺮﻳﻜﻨﺪ.
❓❓جمله اتقوا ربکم بیان کننده چیست؟
ﺟﻤﻠﻪ" ﺍﺗَّﻘُﻮﺍ ﺭَﺑَّﻜُﻢْ" ﻋﺼﺎﺭﻩ ﺗﻤﺎم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﺳﻌﺎﺩﺗﺒﺨﺶ ﺍﺳﺖ، ﭼﺮﺍ ﻛﻪ
⬅️ ﺍﺯ ﻳﻚ ﺳﻮ" ﺗﻮﺣﻴﺪ" ﺭﺍ ﺑﻴﺎﻥ ﻣﻰ ﻛﻨﺪ (ﺭﺑﻜﻢ)
⬅️ﻭ ﺍﺯ ﺳﻮﻯ ﺩﻳﮕﺮ" ﺗﻘﻮﺍ" ﺭﺍ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎﻯ ﻋﻘﻴﺪﺗﻰ ﻭ ﻋﻤﻠﻰ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺟﻤﻊ ﺍﺳﺖ.
🌠🌠🌠🌠🌠
👈خداوند کریم در قرآن متعال میفرماید «ان اکرمکم عند الله اتقاکم» تمام انسانها عزت و کرامت را دوست دارند و در زیارت امین الله نیز این را از خداوند میخواهیم «اللّٰهُمَّ فَاجْعَلْ نَفْسِي مُطْمَئِنَّةً بِقَدَرِكَ ،...ـ ، مَحْبُوبَةً فِي أَرْضِكَ وَسَمائِكَ»
اما شرط رسیدن به این کرامت؛ تقوا، ایمان و عمل صالح است.
« إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ وَعَمِلُواْ ٱلصَّـٰلِحَٰتِ سَيَجۡعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحۡمَٰنُ وُدّٗا»(۹۶/مریم).
🌠🌠🌠🌠🌠🌠
موسسه نورالیقین
مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی
@moassese_nooralyaghin
تفسیر آموزشی قرآن ص ۲۰
تفسیر سورهی «یس»، آیهی ۱۲.
۸_ آموزههای آیهی مورد بحث:
الف: خودتان را تحت نظر بدانيد، چرا كه همهي اعمال شما و آثار آنها به طور دقيق ثبت ميشود.
ب: همه چيز در علم الاهی ثبت است و كارها بي حساب نيست، پس مراقب كردار خود باشيد.
ج: در برابر عقاید انحرافی و انکارآمیز کافران، با صراحت و قاطعیّت سخن بگویید. «إِنّٰا نَحْنُ نُحْیِ»
د: همه مردگان در قیامت زنده میشوند. «نُحْیِ الْمَوْتیٰ»
ه: پرونده ی عمل انسان، حتّی پس از مرگ او تا قیامت باز است. نَکْتُبُ... وَ آثٰارَهُمْ
و: نه فقط اعمال، بلکه همه آثار آن نیز ثبت میشود و در حساب قیامت لحاظ میگردد. «نَکْتُبُ مٰا قَدَّمُوا وَ آثٰارَهُمْ» (خواه آثار خیر نظیر وقف و صدقه جاریه و آموختن علم به مردم و... یا آثار شرّ مثل تأسیس مراکز فحشا. )
ز: سروکار ما در قیامت با خداست. «إِنّٰا، نَحْنُ، نُحْیِ، نَکْتُبُ، أَحْصَیْنٰاهُ»
ح: انسان، تنها ضامن اعمال خود نیست، بلکه مسئول پیامدهای آن نیز هست. «وَ آثٰارَهُمْ»
ط: دستگاه محاسباتی خداوند دقیق است.
ی: دادگاه الهی، پیش روی همه روشن است. «أَحْصَیْنٰاهُ فِی إِمٰامٍ مُبِینٍ»۱.
____________________
۱. ر.ک: تفسیر نور، ج ۷، ص ۵۲۵.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
تفسیر آموزشی قرآن ص ۲۱
تفسیر سورهی «یس»، آیهی ۱۳.
(وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً أَصْحٰابَ الْقَرْیَةِ إِذْ جٰاءَهَا الْمُرْسَلُونَ)«۱۳»
برای آنها اصحاب قریه را مثال بزن که فرستادگان خدا به سوی آنها آمدند.
نکتههایی که از آیهی شریفه استفاده میشود و یا در ارتباط با آن است عبارتند از:
۱_ بیان اجمالی از آیهی مورد بحث
از این آیه تا هفده آیه ی دیگر سرگذشت تعدادی از انبیا نقل شده که مأمور هدایت مردم منطقه ی خود بودند.
در تفاسیر گفته اند که مراد از قریه در این آیه، منطقه انطاکیه است که از شهرهای قدیم روم
بوده و هم اکنون جزو خاک ترکیه و از شهرهای تجاری آن میباشد. از مجموع این هجده آیه بر میآید که مردم این شهر بت پرست بودند و پیامبران برای دعوت آنها به توحید و مبارزه با شرک آمده بودند۱.
در تفسیر دیگر آمده است:
مردم آن شهر بت پرست بودند و اين رسولان، فرستادگان يكي از پيامبران الهي براي دعوت مردم به سوي توحيد بودند ولي آنان را گرفتند و زنداني ساختند و سپس نفر سوم آمد و با آن قوم مناظره كرد.
مفسران احتمال داده اند كه اين رسولان، فرستادگان خدا به سوي مردم آن شهر و يا پيامبراني از طرف پيامبر بزرگ زمان خود به طرف آن شهر بوده باشند، همان طور كه لوط عليه السلام زير نظر حضرت ابراهيم عليه السلام بود۲.
۲. عبرت آموزی از قصّههای قرآن
اين آيه و آیات بعدی از روش قصه گويي براي تربيت مردم استفاده كرده، داستان رسولان الاهي و مخالفان مشرك و لجوج آنان را بيان ميكند تا مشركان مكه عبرت بياموزند و دست از مخالفت بردارند.
البته داستانهاي قرآن واقعي است و از خرافات و دروغ پاك است، همان طور كه جزئيات غير لازم را حذف كرده است۳.
۳_ لطف و مرحمت خدا به مردم در ارسال رسولان و فرستادگان خود
همان گونه که در آیهی بعدی تصریح شده، خدای سبحان به لطف خود، دو رسول الاهي را به سوي مردم شهر (انطاكيه) فرستاد ولي آنان آن دو را تكذيب كردند ولي باز نفر سومي را براي تقويت و ادامه راه آنان فرستاد. اين نشانگر لطف و رحمت الاهي است كه به مردم زور نمي گوید۴.
۴_ آموزهها ی آیهی مورد بحث:
۱. مبلغان ديني زود از مردم يك شهر نااميد نشوند و بارها به سراغشان بروند.
۲. كميّت و تعدّد مبلغان، عامل عزّت و تقويت تبليغات است.
۳. خدا نسبت به بندگانش لطف دارد و با اصرار ميخواهد آنان هدايت شوند۵.
۴- تاریخ گذشتگان، بهترین درس برای آیندگان است. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ»
۵- مربی و مبلغ باید با تاریخ آشنا باشد. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ»
۶- بر جامعه، اصول و قوانین ثابتی حاکم است که سرنوشتِ انسانها و جوامع را بر اساس آن میتوان تعیین نمود. آری، سنّتهای الهی ثابت است و با تفاوت اقوام، افراد، زمان و مکان، تفاوتی نمی کند. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً»
۷- بهترین مثال، مثالهای واقعی و عینی است نه تخیّلی. «وَ اضْرِبْ لَهُمْ مَثَلاً»
۸-در بیان داستان، عبرتها مهم است، نام قریه، نژاد، زبان و تعداد افراد مهم نیست. «أَصْحٰابَ الْقَرْیَةِ»
۹- انبیا به سراغ مردم میرفتند و منتظر نبودند تا مردم به سراغ آنان بیایند. «جٰاءَهَا الْمُرْسَلُونَ»۶.
____________________
۱. ر. ک: تفسیر نور، ج ۷، ص ۵۲۵.
۲، ۳، ۴ و ۵. ر. ک: تفسیر قران مهر، ذیل آیهی مورد بحث.
۶. تفسیر نور،ج ۷، ص ۵۲۶.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
MOHEBBI 13.mp3
11.65M
تفسیر سورهی یس، آیهی ۱۳، از حجّت الاسلام والمسلمین حاج آقای محبّی، در رادیو لرستان ۲۱/ ۱/ ۱۴۰۳.