🔻آیت الله العظمی جوادی آملی:
❇️ اگر حیات انسان عاقلانه باشد، مرگ عاقلانه خواهد داشت
◻️ امامت بشر را زنده میکند و حیات میدهد.
◻️ عقل بشر چراغ خوبی است نه صراط، صراط را خدا ترسیم کرده، عقل این قدرت را ندارد که خودش به تنهایی از کل عالم نقشه برداری کند و راه را ترسیم کند، صراط و مهندسی کردن صراط، به وسیله انبیا و اولیاست و علما و دانشمندان نیز چراغ در دست دارند و با این چراغ، صراط را می فهمند، اینها شارع نیستند بلکه روشن بین و روشن نگر هستند.
◻️ هر جا انسان هست، اگر بخواهد زندگی انسانی داشته باشد، راهنما میخواهد و پیامبران الهی و امامان معصوم، ائمه مردم و ائمه جامعه بشری هستند که باید شناخته شده و اطاعت شوند و اگر نه، نصیب جامعه بشری همین زندگی حیوانی است که ظاهرشان انسان است و باطنشان حیوان!
نصیبشان همین جنگ های جهانی اول و دوم و جنگ های نیابتی و کشت و کشتارهاست، اگر زندگی بدون امامت باشد، همین است!
◻️ این خواسته حوزه است، به دنبال بازی رفتن و به دنبال من و ما رفتن، هیچ کس را به جایی نمیرساند؛ وظیفه ما این است که این احکام الهی را خوب بفهمیم، خوب تفسیر و تأویل و تبیین کنیم و خودمان هم به آنها عمل کنیم، طرزی زندگی کنیم که این امامت جامعه به دست ما باشد! دنبالهرو رفتن هنر نیست، رهبری کردن دیگران هنر است؛ لذا اگر کسی استعداد خوبی دارد بین خود و خدای خود، حتما موظف است آن را شکوفا کند و جزو ارکان حوزه شود.
@hawzahnews|حوزهنیوز
💠 #حدیث روز 💠
💎 عاقبت مدح و ستايش زياد
🔻امام علی علیهالسلام:
ثُمَّ رُضْهُم عَلى اَلاّ يُطْرُوكَ ولا يَبْجَحُوكَ بباطِلٍ لم تَفْعَلْهُ، فاِنَّ كَثرَةَ الإطْراءِ تُحْدِثُ الزَّهوَ وتُدْنى مِنَ العِزّةِ
❇️ اميرمؤمنان به مالك اشتر چنين توصيه میكند:
مردم را عادت بده كه تو را زياد تعريف و ستايش بيجا نسبت به كارى كه انجام ندادهاى نكنند، چرا كه مدح و ستايش زياد، عُجب و غرور و تكبّر میآورد.
📚 نهجالبلاغه، نامه ۵۳ بند ۳۴
•┈┈••✾••┈┈•
@HawzahNews
✅حقیقت شکر و مراد از شاکرین: برگی از المیزان
🔹و سیجزى اللّه الشاکرین
🔹این جمله بطورى که از سیاق بر مى آید به منزله استثنائى از ما قبل است و این خود دلیل است بر اینکه همانطور که گفتیم در سپاه اسلام در جنگ احد بعضى بوده اند که نه دچار آن انقلاب شدند، و نه عملى کردند که از انقلاب درونیشان خبر دهد، و این عده شکر گزارانند. و حقیقت شکر، اظهار نعمت است، همچنانکه کفر، مقابل آن است یعنى پنهان کردن نعمت و سرپوش روى آن نهادن است، و اظهار نعمت به این معنا است که آن را در جاى خود استعمال کنى، آن جائى که دهنده نعمت در نظر داشته و نیز اظهار نعمت به این است که آن را به زبان بیاورى، و منعم را در برابر دادن این نعمت، ثنا بگوئى، و مرحله دیگر اظهار نعمت این است که در قلب هم به یاد آن و به یاد منعمش باشى، و از یادش نبرى.
🔹پس شکر خداى تعالى در برابر نعمتى از نعمتهاى او این است که در هنگام استعمال و به کار بردنش به یاد او باشد، و وقتى به یاد او بود به یاد این مطلب هم مى افتد که نعمت او را در جائى که خود او خواسته استعمال کند، نه در جاى دیگر، و معلوم است که هیچ موجودى نیست که نعمتى از نعمت هاى او نباشد، و هیچ نعمتى را خلق نکرده مگر براى اینکه در راه بندگیش استعمال شود، همچنان که خودش فرمود: (و اتیکم من کل ما سالتموه، و ان تعدوا نعمت اللّه لا تحصوها، ان الانسان لظلوم کفار).
ادامه درسایت:
https://fa.shafaqna.com/news/1473924
جزئیات 👆👆👆
🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا
🆔 @shafaqna_com
✅طلب رهایی از ظلم ستمکار در دعای امام سجاد(ع): اجابتی که بر بیچارگان وعده داده اى بر من هویدا ساز
🔹اللَّهُمَّ لَا تَفْتِنِّی بِالْقُنُوطِ مِنْ إِنْصَافِکَ، وَ لَا تَفْتِنْهُ بِالْأَمْنِ مِنْ إِنْکَارِکَ، فَیصِرَّ عَلَى ظُلْمِی، وَ یحَاضِرَنِی بِحَقِّی، وَ عَرِّفْهُ عَمَّا قَلِیلٍ مَا أَوْعَدْتَ الظَّالِمِینَ، وَ عَرِّفْنِی مَا وَعَدْتَ مِنْ إِجَابَهِ الْمُضْطَرِّینَ.
🔹بار خدایا مرا به نومیدى از عدل و دادگرى خود آزمایش مفرما، و ستمگرم را به آسودگى از نادانى به (کیفر) خویش میازما تا بر ستم بر من ادامه دهد و بر حقم دست یابد، و به زودى آنچه (کیفرى) که به ستمگران وعده داده اى به او بنما، و .اجابت (دعائى) را که بیچارگان وعده داده اى به من هویدا ساز
🔹از اموزه های این دعا :
خبر شِکوهکنندگان بر خدا پوشیده نیست و او برای آگاهی بر سرگذشت ستمدیدگان نیازی به شاهد ندارد.خود شاهد بر آن است .
• یاری خداوند همراه ستمدیدگان است و دور از ستمکاران.
• برای رهایی از ظلم ستمکار از خدا یاری بطلبیم.
• امام سجاد(ع): بارالها همانطور که ستمکشی را در نظرم ناخوشایند ساختی مرا نیز از ستمکاری حفظ فرما.
• ستمدیده با ستمی که میبیند و ستمکار با ظلمی که میکند امتحان میشود.
• اگر خیر ما در این است که بازپسگیری حقمان تا روز محشر عقب بیفتد، از خدا بخواهیم به ما صبر و شکیبایی دهد.
متن کامل دعا در سایت:
https://fa.shafaqna.com/news/1533001
🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا
🆔 @shafaqna_com
✅برگی از آموزه های امام سجاد(ع): اگر مردم خلافی از رییس جمهور، وزیر و خطیب ببینند آن را قبیح تر می دانند
🔹فردی به امام سجاد علیه السلام عرض کرد: خوشا به حال شما که مشمول رحمت خداوند هستید. امام علیه السلام متأثر شد و فرمود: اشتباه کردی مگر درباره ی همسران پیامبر نخواندی که مجازات آن ها هم مانند ثوابشان دو برابر است ما از زنان پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم به این آیه سزاوارتر هستیم. یعنی اگر ما هم عمل خلافی انجام دهیم یقینا مجازاتش شدیدتر است.[11]،[12]
🔹با تأمل در این فراز می توان به پنج نکته در چگونگی محاسبه ی اعمال انسان ها به عنوان معیاری برای ارزش رهنمون شد
🔹مراتب علمی: هر اندازه که علم بیشتر باشد مسئولیت سنگین تر می شود و در نتیجه اعمال متفاوت می شود و ثواب و عقاب بیشتر می شود. مراد از علوم، علوم دینی نیست بلکه علوم دیگر را هم شامل می شود. اساتید دانشگاه و دانشجویانی که تحصیل کرده اند نیز مشمول این قاعده هستند. مردم از افراد باسواد انتظار بیشتری دارند. هم انتظار خلق خدا و هم انتظار خالق که خداوند است بیشتر می شود.
🔹پست های اجتماعی و سیاسی: اگر یک رئیس جمهور و یا یک وزیر و یا یک مدیر کل مرتکب خلافی شود با اینکه یک فرد عادی همان خلاف را مرتکب شود بسیار فرق می کند.[15]
🔹سن و سال: یک جوان ناآزموده و کم تجربه اگر خلافی مرتکب شود با یک پیر کهنسال که همان خلاف را مرتکب می شود فرق دارد.
https://fa.shafaqna.com/news/1533139
جزئیات 👆👆👆
🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا
🆔 @shafaqna_com
عنایت ویژهی خدا به حفظ اموال یتیمان
از آیهی موردبحث: (إِنَّ ٱلَّذِينَ يَأۡكُلُونَ أَمۡوَٰلَ ٱلۡيَتَٰمَىٰ ظُلۡمًا إِنَّمَا يَأۡكُلُونَ فِي بُطُونِهِمۡ نَارٗاۖ وَسَيَصۡلَوۡنَ سَعِيرٗا)، بر می آید که خدای سبحان، نسبت به یتیمان و حفظ اموال آنان، عنايت ویژهای دارد۱؛ از اینرو، لازم است همگان نیز، در عمل به این دستور الاهی، دقّت و توجّه ویژه داشته باشند.
___________________________
۱. ر. ک: تفسیر راهنما، ج ۳، ص ۲۴۰، ش ۴.
🌱 منبع: تفسیر آموزشی قرآن، ج ۳ از سورهی نساء.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
حقيقت هر انسان
با توجّه به چهرهی حقیقی و واقعی اعمال، که بدان اشاره شد، و با توجّه به رابطهی انسان با اعمال خوب و بد خويش، از جملهی (إِنَّمَا يَأۡكُلُونَ فِي بُطُونِهِمۡ نَارٗاۖ) پس از جملهی (إِنَّ ٱلَّذِينَ يَأۡكُلُونَ أَمۡوَٰلَ ٱلۡيَتَٰمَىٰ ظُلۡمًا)، استفاده میشود که هر انسانی، دارای حقيقتی ورای صورت ظاهری خويش است۱.
_______________________
۱. ر. ک: تفسیر راهنما، ج ۳، ص ۲۴۰، ش ۶.
🌱 منبع: تفسیر آموزشی قرآن، ج ۳ از سورهی نساء.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
12.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️شبهه
چرا خدا در قرآن بعضی از انسانها را حیوان میخواند❓ مثلا👈 أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (آنها مانند چهارپایانند بلکه بسی گمراهترند) آیا این توهین نیست❓❓
✅👌✅👏 پاسخ فوقالعاده زیبای #آیه_الله_جوادی_آملی_حفظه_الله در این خصوص را حتما بشنوید
👌👌حتما همه بزرگواران دانلودش بفرمائید
@jalaledinhashemi
حسابرسی از خود
امـام صـادق (عليهالسلام) فرمـود:
اى پسر جندب! سزاوار است هر مسلمانى كه ما را مىشناسد، كردارش را در هر شبانهروز بر خودش عرضه كند و خود را حسابرسى نمايد؛ اگر خوبى ديد، بر آن بيفزايد؛ و اگر گناه ديد، از آن آمرزش بخواهد؛ تا در روز قيامت رسوا نشود.
يَابْنَ جُنْدَب! ... حَقٌّ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ يَعرِفُنا اَن يُعرِضَ عَمَلَهُ فى كُلِّ يَومٍ وَلَيلَةٍ عَلى نَفْسِهِ فَيَكُونَ مُحاسِبَ نَفْسِهِ فَإنْ رَأى حَسَنَةً استَزادَ مِنها وَإنْ رَاى سَيِّئَةً استَغفَرَ مِنها لِئَلاّ يَخزِىَ يَومَ القِيامَةِ.
📚تحف العقول، ص311.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذِي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فِيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فِيها خالِدُونَ.
بقره ۲۵/۲.
«به كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته انجام دادهاند، بشارت ده كه باغهايى از بهشت براى آنهاست كه نهرها از زير درختانش جاری است. هر زمان كه ميوهاى از آن، به آنان داده شود، مىگويند: «اين همان است كه قبلا به ما روزى داده شده بود. (ولى اينها چه قدر از آنها بهتر و عالیتر است)» و ميوههايى كه براى آنها آورده مىشود، همه (از نظر خوبى و زيبايى) يكسانند. و براى آنان همسرانى پاك و پاكيزه است، و جاودانه در آن خواهند بود».
۲۱– درختان میوهدار بهشت
از ارتباط جملهی (أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ) با جملهی (كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ) برمیآید که بهشت دارای درختانی انبوه و میوهدار است؛ زیرا تعبیر (ثَمَرَةٍ) به معنای «میوه» درختان است، و از طرفی هم، همانگونه که اشاره شد، بهشت و بوستان را، از آن جهت «جَنَّتْ» میگویند که پوشیده از درختان انبوه است؛ از اینرو، با توجّه به دو نکتهی یاد شده، از آیهی شریفه، استفاده میشود که بهشت دارای درختان انبوه و میوهدار است۱.
۲۲– دیدگاه ابن عربی دربارهی بهشت
ابن عربی دربارهی بهشت و نعمتهای آن میگوید:
بهشت هشت قسم است: عدن؛ فردوس؛ نعیم؛ مأوی؛ خُلد؛ سلام؛ مُقامه؛ وسیله؛ که بهشت وسیله از همه برتر است، و در همهی بهشتهای هفتگانه به صورتهای خاص حضور دارد و ویژهی رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) است. خدا در هر بهشتی صد درجه قرار داد، به عدد اسمای حسنی و اسم اعظم... و منازل بهشت به عدد آیات قرآن است. هر چه از آیات قرآن به ما رسید، ما آن منزلت را به سبب قرائت نایل میشویم و هر چه به ما نرسید از راه اختصاص در بهشتهای اختصاص، نایل میشویم؛ مانند آن چه از راه میراث، بهشتهای اهل دوزخ نایل میشویم. و درهای بهشت به عدد اعضای تکلیف است. و برای هر عضوی دری است: چشم، گوش، زبان، دست، شکم، اندام تناسلی، پا و دل... ساختن بهشتها به سرپرستی دوازده فرشته است، مگر بهشت عَدَن، که خدا آن را، با دست خود آفرید. و غرس درختهای بهشتها را، به دست فرشتگان قرار داد، مگر درخت طوبا، که خدا آن را، به دست خود در بهشت عَدَن آفرید۲.
صاحب تفسیر تسنیم، پس از نقل کلام ابن عربی، در مقام نقد آن برآمده و میگوید: گرچه ابن عربی در پایان کلام خود، گوشهای از مطالب را، به حدیث اسناد داده است؛ لیکن اثبات جزئیّات بهشت بدون نقل معتبر یا کشف مطابق با کشف معصوم میسور نیست.
سپس در ادامهی بررسی دیدگاه او میافزاید: صاحب همین مقال در کتاب دیگر، مطلب لطیفی دارد که نشانهی صدق و علامت حق از چهرهی عرفانی آن مشهود است و آن این است که:
أ: همانگونه که نمازها در دنیا شبیه هم است، ولی نمازگزار در هر نمازی حالت ویژهای دارد، و هم چنین اعمال صالح در دنیا، در ظاهر شبیه هم است؛ ولی هر کدام حالت خاصی برای عامل خود دارد، ثمرات آنها در قیامت نیز، شبیه هم است؛ ولی مزّهی هر کدام مخصوص به آن است، که در دیگری نیست.
ب: این که خدا در توصیف حوریان بهشت از آنها در آیه به (أَزْواجٌ) یاد کرد، و به جای «مطهّرات»، تعبیر به (مُطَهَّرَةٌ) کرد، برای این است که ازدواج با هر کدام، ذوق خاصّ خود را، دارد، که ازدواج دیگری آن ذوق را، ندارد؛ بلکه نکاح بار دوّم، ذوق جدیدی است که در نکاح پیشین نبوده است؛ چون در بهشت و در ازدواج؛ بلکه در هیچ تجلّیگاهی، تکرار راه ندارد؛ بلکه به تجدّد نفسها و جانها، نعمت الاهی تجدّد مییابد۳.
در پایان، صاحب تفسیر تسنیم میگوید: گرچه سخن قبلی صاحب این مقال؛ یعنی ابن عربی، آمیخته با مطالب متنوّعی است، که برخی از آنها ناصواب است؛ ولی سخن کنونی، که در کتاب دیگر وی آمده، حاکی از یافتههای صادق و بهرههای شخصی خود اوست، که دیگر مفسّران به آن راه نیافتند۴.
________________________________________
۱. ر. ک: تفسیر راهنما، ج ۱، ص ۷۲، ش ۷.
۲. ر. ک: تفسیر ابن عربی، ج ۱، ص ۸۱.
۳. ر. ک: ایجاز البیان فی الترجمة عن القرآن (پاورقی تفسیر ابن عربی)، ج ۱، ص ۸۲.
۴. ر. ک: تفسیر تسنیم، ج ۲، ص ۴۹۵.
🌱 منبع: تفسیر آموزشی قرآن، ج ۶، ص ۴۶_۴۹.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
📖 @ahsanalhadis2 📖
(إِنَّ ٱلَّذِينَ يَأۡكُلُونَ أَمۡوَٰلَ ٱلۡيَتَٰمَىٰ ظُلۡمًا إِنَّمَا يَأۡكُلُونَ فِي بُطُونِهِمۡ نَارٗاۖ وَسَيَصۡلَوۡنَ سَعِيرٗا).
«كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مى خورند، (در حقیقت،) تنها آتش مى خورند؛ و به زودى در شعلههای آتش (دوزخ) می سوزند».
۲۶- آموزههای آیهی مورد بحث:
۱/ ۲۶. اموال یتیمان را به ستم تصاحب نکنید.
۲/ ۲۶. اعمال بد شما به صورت عذاب تجسّم مییابد.
۳/ ۲۶. باطن حرام خواری، آتشخواری است.
۴/ ۲۶. ستم کنندگان به یتیمان فرجامی عذابآلود دارند.
۵/ ۲۶. اسلام حامی کودکان بیسرپرست است۱.
۶/ ۲۶. از تصرّف ظالمانه در اموال یتیمان بپرهیزید.
۷/ ۲۶. حرمت خوردن مال یتیم، تنها در مصرف مواد غذایی نیست؛ بلکه هر گونه تصرّف ظالمانه در اموال يتيمان، حرام و ممنوع است.
۸/ ۲۶. تجارت وتعامل عادلانه با اموال یتیمان جایز است.
۹/ ۲۶. چهرهی حقیقی متجاوزان به اموال یتیمان آتشخواری است، که از هم اکنون آن را شروع کردهاند.
۱۰/ ۲۶. متجاوزان به اموال یتیمان در قیامت، در آتش فروزان، بریان میشوند.
۱۱/ ۲۶. متجاوزان به اموال یتیمان، دچار مرگ زود هنگام میشوند
۱۲/ ۲۶. در حفظ اموال یتیمان، نهایت تلاش و کوشش را داشته باشید؛ زیرا خدای سبحان، نسبت به یتیمان وحفظ اموال آنان، عنایت ویژهای دارد.
۱۳/ ۲۶. مراقب اعمال خود باشید؛ چرا که اعمال نیک و بد انسان، ورای صورت ظاهریش، دارای حقیقت دیگری است.
۱۴/ ۲۶. هر انسانی، دارای حقیقتی غیر از صورت ظاهری خویش است.
۱۵/ ۲۶. تصرّف ولیّ در مال يتيم، در صورت نیاز و به قصد برگرداندن و با پرهیز از اسراف و زیادهروی جایز است، و بدون رعایت اين امور حرام و ممنوع است.
۱۶/ ۲۶. تشبیهات قرآن کریم نیز، بیانگر حقایق و واقعیّاتی است؛ چنانکه در آیهی مورد بحث، به این حقیقت، که خوردن مال یتیم، در واقع، خوردن آتش است، تصریح شده است.
۱۷/ ۲۶. اعمال انسان، علاوه بر چهرهی ظاهری، یک چهرهی واقعی نیز دارد، که در این جهان، از نظر انسان پنهان است؛ ولی در آخرت ظاهر میشود، که از آن، به تجسّم اعمال یاد میشود.
___________________________
۱.ر.ک: قرآن مهر، ج ۴، ص ۵۳.
🌱 منبع: تفسیر آموزشی قرآن، ج ۳ از سورهی نساء.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
-هر صبح و عصر، تمام ساکنان آسمانها و زمین و سایههایشان، خواسته و ناخواسته، فقط برای خدا سجده میکنند.
📚سوره #رعد- 15
📜 @MosHaf_et