eitaa logo
احسن الحدیث
88 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
✅برگی از آموزه های امام سجاد(ع): اگر مردم خلافی از رییس جمهور، وزیر و خطیب ببینند آن را قبیح تر می دانند 🔹فردی به امام سجاد علیه السلام عرض کرد: خوشا به حال شما که مشمول رحمت خداوند هستید. امام علیه السلام متأثر شد و فرمود: اشتباه کردی مگر درباره ی همسران پیامبر نخواندی که مجازات آن ها هم مانند ثوابشان دو برابر است ما از زنان پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم به این آیه سزاوارتر هستیم. یعنی اگر ما هم عمل خلافی انجام دهیم یقینا مجازاتش شدیدتر است.[11]،[12] 🔹با تأمل در این فراز می توان به پنج نکته در چگونگی محاسبه ی اعمال انسان ها به عنوان معیاری برای ارزش رهنمون شد 🔹مراتب علمی: هر اندازه که علم بیشتر باشد مسئولیت سنگین تر می شود و در نتیجه اعمال متفاوت می شود و ثواب و عقاب بیشتر می شود. مراد از علوم، علوم دینی نیست بلکه علوم دیگر را هم شامل می شود. اساتید دانشگاه و دانشجویانی که تحصیل کرده اند نیز مشمول این قاعده هستند. مردم از افراد باسواد انتظار بیشتری دارند. هم انتظار خلق خدا و هم انتظار خالق که خداوند است بیشتر می شود. 🔹پست های اجتماعی و سیاسی: اگر یک رئیس جمهور و یا یک وزیر و یا یک مدیر کل مرتکب خلافی شود با اینکه یک فرد عادی همان خلاف را مرتکب شود بسیار فرق می کند.[15] 🔹سن و سال: یک جوان ناآزموده و کم تجربه اگر خلافی مرتکب شود با یک پیر کهنسال که همان خلاف را مرتکب می شود فرق دارد. https://fa.shafaqna.com/news/1533139 جزئیات 👆👆👆 🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا 🆔 @shafaqna_com
عنایت ویژه‌ی خدا به حفظ اموال یتیمان از آیه‌ی موردبحث: (إِنَّ ٱلَّذِينَ يَأۡكُلُونَ أَمۡوَٰلَ ٱلۡيَتَٰمَىٰ ظُلۡمًا إِنَّمَا يَأۡكُلُونَ فِي بُطُونِهِمۡ نَارٗاۖ وَسَيَصۡلَوۡنَ سَعِيرٗا)، بر می آید که خدای سبحان، نسبت به یتیمان و حفظ اموال آنان، عنايت ویژه‌ای دارد۱؛ از این‌رو، لازم است همگان نیز، در عمل به این دستور الاهی، دقّت و توجّه ویژه داشته باشند. ___________________________ ۱. ر. ک: تفسیر راهنما، ج ۳، ص ۲۴۰، ش ۴. 🌱 منبع: تفسیر آموزشی قرآن، ج ۳ از سوره‌ی نساء. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
حقيقت هر انسان با توجّه به چهره‌ی حقیقی و واقعی اعمال، که بدان اشاره شد، و با توجّه به رابطه‌ی انسان با اعمال خوب و بد خويش، از جمله‌ی (إِنَّمَا يَأۡكُلُونَ فِي بُطُونِهِمۡ نَارٗاۖ) پس از جمله‌ی (إِنَّ ٱلَّذِينَ يَأۡكُلُونَ أَمۡوَٰلَ ٱلۡيَتَٰمَىٰ ظُلۡمًا)، استفاده می‌شود که هر انسانی، دارای حقيقتی ورای صورت ظاهری خويش است۱. _______________________ ۱. ر. ک: تفسیر راهنما، ج ۳، ص ۲۴۰، ش ۶. 🌱 منبع: تفسیر آموزشی قرآن، ج ۳ از سوره‌ی نساء. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
12.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️شبهه چرا خدا در قرآن بعضی از انسانها را حیوان می‌خواند❓ مثلا👈 أُولَٰئِكَ كَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ (آنها مانند چهارپایانند بلکه بسی گمراه‌ترند) آیا این توهین نیست❓❓ ✅👌✅👏 پاسخ فوق‌العاده زیبای در این خصوص را حتما بشنوید 👌👌حتما همه بزرگواران دانلودش بفرمائید @jalaledinhashemi
حساب‌رسی از خود امـام صـادق (عليه‌السلام) فرمـود: اى پسر جندب! سزاوار است هر مسلمانى كه ما را مى‌شناسد، كردارش را در هر شبانه‌روز بر خودش عرضه كند و خود را حسابرسى نمايد؛ اگر خوبى ديد، بر آن بيفزايد؛ و اگر گناه ديد، از آن آمرزش بخواهد؛ تا در روز قيامت رسوا نشود.   يَابْنَ جُنْدَب! ... حَقٌّ عَلى كُلِّ مُسلِمٍ يَعرِفُنا اَن يُعرِضَ عَمَلَهُ فى كُلِّ يَومٍ وَلَيلَةٍ عَلى نَفْسِهِ فَيَكُونَ مُحاسِبَ نَفْسِهِ فَإنْ رَأى حَسَنَةً استَزادَ مِنها وَإنْ رَاى سَيِّئَةً استَغفَرَ مِنها لِئَلاّ يَخزِىَ يَومَ القِيامَةِ.  📚تحف العقول، ص311‌. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَ بَشِّرِ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذِي رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فِيها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فِيها خالِدُونَ. بقره ۲۵/۲. «به كسانى كه ايمان آورده، و كارهاى شايسته انجام داده‏‌اند، بشارت ده كه باغ‌هايى از بهشت براى آن‌هاست كه نهرها از زير درختانش جاری است. هر زمان كه ميوه‏‌اى از آن، به آنان داده شود، مى‏‌گويند: «اين همان است كه قبلا به ما روزى داده شده بود. (ولى اين‌ها چه قدر از آن‌ها بهتر و عالی‌تر است)» و ميوه‏‌هايى كه براى آن‌ها آورده مى‏‌شود، همه (از نظر خوبى و زيبايى) يكسانند. و براى آنان همسرانى پاك و پاكيزه است، و جاودانه در آن خواهند بود». ۲۱– درختان میوه‌دار بهشت از ارتباط جمله‌ی (أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ) با جمله‌ی (كُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ) برمی‌آید که بهشت دارای درختانی انبوه و میوه‌دار است؛ زیرا تعبیر (ثَمَرَةٍ) به معنای «میوه» درختان است، و از طرفی هم، همان‌گونه که اشاره شد، بهشت و بوستان را، از آن جهت «جَنَّتْ» می‌گویند که پوشیده از درختان انبوه است؛ از این‌رو، با توجّه به دو نکته‌ی یاد شده، از آیه‌ی شریفه، استفاده می‌شود که بهشت دارای درختان انبوه و میوه‌دار است۱. ۲۲– دیدگاه ابن عربی درباره‌ی بهشت ابن عربی درباره‌ی بهشت و نعمت‌های آن می‌گوید: بهشت هشت قسم است: عدن؛ فردوس؛ نعیم؛ مأوی؛ خُلد؛ سلام؛ مُقامه؛ وسیله؛ که بهشت وسیله از همه برتر است، و در همه‌ی بهشت‌های هفت‌گانه به صورت‌های خاص حضور دارد و ویژه‌ی رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) است. خدا در هر بهشتی صد درجه قرار داد، به عدد اسمای حسنی و اسم اعظم... و منازل بهشت به عدد آیات قرآن است. هر چه از آیات قرآن به ما رسید، ما آن منزلت را به سبب قرائت نایل می‌شویم و هر چه به ما نرسید از راه اختصاص در بهشت‌های اختصاص، نایل می‌شویم؛ مانند آن چه از راه میراث، بهشت‌های اهل دوزخ نایل می‌شویم. و درهای بهشت به عدد اعضای تکلیف است. و برای هر عضوی دری است: چشم، گوش، زبان، دست، شکم، اندام تناسلی، پا و دل... ساختن بهشت‌ها به سرپرستی دوازده فرشته است، مگر بهشت عَدَن، که خدا آن را، با دست خود آفرید. و غرس درخت‌های بهشت‌ها را، به دست فرشتگان قرار داد، مگر درخت طوبا، که خدا آن را، به دست خود در بهشت عَدَن آفرید۲. صاحب تفسیر تسنیم، پس از نقل کلام ابن عربی، در مقام نقد آن برآمده و می‌گوید: گرچه ابن عربی در پایان کلام خود، گوشه‌ای از مطالب را، به حدیث اسناد داده است؛ لیکن اثبات جزئیّات بهشت بدون نقل معتبر یا کشف مطابق با کشف معصوم میسور نیست. سپس در ادامه‌ی بررسی دیدگاه‌ او می‌افزاید: صاحب همین مقال در کتاب دیگر، مطلب لطیفی دارد که نشانه‌ی صدق و علامت حق از چهره‌ی عرفانی آن مشهود است و آن این است که: أ: همان‌گونه که نمازها در دنیا شبیه هم است، ولی نمازگزار در هر نمازی حالت ویژه‌ای دارد، و هم چنین اعمال صالح در دنیا، در ظاهر شبیه هم است؛ ولی هر کدام حالت خاصی برای عامل خود دارد، ثمرات آن‌ها در قیامت نیز، شبیه هم است؛ ولی مزّه‌ی هر کدام مخصوص به آن است، که در دیگری نیست. ب: این که خدا در توصیف حوریان بهشت از آن‌ها در آیه به (أَزْواجٌ) یاد کرد، و به جای «مطهّرات»، تعبیر به (مُطَهَّرَةٌ) کرد، برای این است که ازدواج با هر کدام، ذوق خاصّ خود را، دارد، که ازدواج دیگری آن ذوق را، ندارد؛ بلکه نکاح بار دوّم، ذوق جدیدی است که در نکاح پیشین نبوده است؛ چون در بهشت و در ازدواج؛ بلکه در هیچ تجلّی‌گاهی، تکرار راه ندارد؛ بلکه به تجدّد نفس‌ها و جان‌ها، نعمت الاهی تجدّد می‌یابد۳‌. در پایان، صاحب تفسیر تسنیم می‌گوید: گرچه سخن قبلی صاحب این مقال؛ یعنی ابن عربی، آمیخته با مطالب متنوّعی است، که برخی از آن‌ها ناصواب است؛ ولی سخن کنونی، که در کتاب دیگر وی آمده، حاکی از یافته‌های صادق و بهره‌های شخصی خود اوست، که دیگر مفسّران به آن راه نیافتند۴. ________________________________________ ۱. ر. ک: تفسیر راهنما، ج ۱، ص ۷۲، ش ۷. ۲. ر. ک: تفسیر ابن عربی، ج ۱، ص ۸۱. ۳. ر. ک: ایجاز البیان فی الترجمة عن القرآن (پاورقی تفسیر ابن عربی)، ج ۱، ص ۸۲. ۴. ر. ک: تفسیر تسنیم، ج ۲، ص ۴۹۵. 🌱 منبع: تفسیر آموزشی قرآن، ج ۶، ص ۴۶_۴۹. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... 📖 @ahsanalhadis2 📖
(إِنَّ ٱلَّذِينَ يَأۡكُلُونَ أَمۡوَٰلَ ٱلۡيَتَٰمَىٰ ظُلۡمًا إِنَّمَا يَأۡكُلُونَ فِي بُطُونِهِمۡ نَارٗاۖ وَسَيَصۡلَوۡنَ سَعِيرٗا). «كسانى كه اموال يتيمان را به ظلم و ستم مى خورند، (در حقیقت،) تنها آتش مى خورند؛ و به زودى در شعله‌های آتش (دوزخ) می سوزند». ۲۶- آموزه‌های آیه‌ی مورد بحث: ۱/ ۲۶. اموال یتیمان را به ستم تصاحب نکنید. ۲/ ۲۶. اعمال بد شما به صورت عذاب تجسّم می‌یابد. ۳/ ۲۶. باطن حرام خواری، آتش‌خواری است. ۴/ ۲۶. ستم کنندگان به یتیمان فرجامی عذاب‌آلود دارند. ۵/ ۲۶. اسلام حامی کودکان بی‌سرپرست است۱. ۶/ ۲۶. از تصرّف ظالمانه در اموال یتیمان بپرهیزید. ۷/ ۲۶. حرمت خوردن مال یتیم، تنها در مصرف مواد غذایی نیست؛ بلکه هر ‌گونه تصرّف ظالمانه در اموال يتيمان، حرام و ممنوع است. ۸/ ۲۶. تجارت وتعامل عادلانه با اموال یتیمان جایز است. ۹/ ۲۶. چهره‌ی حقیقی متجاوزان به اموال یتیمان آتش‌خواری است، که از هم اکنون آن را شروع کرده‌اند. ۱۰/ ۲۶. متجاوزان به اموال یتیمان در قیامت، در آتش فروزان، بریان می‌شوند. ۱۱/ ۲۶. متجاوزان به اموال یتیمان، دچار مرگ زود هنگام می‌شوند ۱۲/ ۲۶. در حفظ اموال یتیمان، نهایت تلاش و کوشش را داشته باشید؛ زیرا خدای سبحان، نسبت به یتیمان وحفظ اموال آنان، عنایت ویژه‌ای دارد. ۱۳/ ۲۶. مراقب اعمال خود باشید؛ چرا که اعمال نیک و بد انسان، ورای صورت ظاهریش، دارای حقیقت دیگری است. ۱۴/ ۲۶. هر انسانی، دارای حقیقتی غیر از صورت ظاهری خویش است. ۱۵/ ۲۶. تصرّف ولیّ در مال يتيم، در صورت نیاز و به قصد برگرداندن و با پرهیز از اسراف و زیاده‌روی جایز است، و بدون رعایت اين امور حرام و ممنوع است. ۱۶/ ۲۶. تشبیهات قرآن کریم نیز، بیان‌گر حقایق و واقعیّاتی است؛ چنان‌که در آیه‌ی مورد بحث، به این حقیقت، که خوردن مال یتیم، در واقع، خوردن آتش است، تصریح شده است. ۱۷/ ۲۶. اعمال انسان، علاوه بر چهره‌ی ظاهری، یک چهره‌ی واقعی نیز دارد، که در این جهان، از نظر انسان پنهان است؛ ولی در آخرت ظاهر می‌شود، که از آن، به تجسّم اعمال یاد می‌شود. ___________________________ ۱.ر.ک: قرآن مهر، ج ۴، ص ۵۳. 🌱 منبع: تفسیر آموزشی قرآن، ج ۳ از سوره‌ی نساء. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
-هر صبح و عصر، تمام ساکنان آسمان‌ها و زمین و سایه‌هایشان، خواسته و ناخواسته، فقط برای خدا سجده می‌کنند. 📚سوره - 15 📜 @MosHaf_et
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂مراقب شیوه های دشمن برای تغییر ارزشهای دینی و فرهنگی جامعه باشید.🍂 🔸إِنَّ الَّذِينَ أَجْرَمُوا كَانُواْ مِنَ الَّذِينَ آمَنُوا يَضْحَكُونَ. وَإِذَا مَرُّواْ بِهِمْ يَتَغَامَزُونَ. (/۲٩ و ۳۰) ⚡️ ترجمه : بدكاران ‏(در ‏دنيا) پيوسته به مؤمنان مى خنديدند. و هنگامى كه از كنارشان مى گذشتند آنان را با اشاره مسخره مى  كردند. 💥روش دشمن برای تضعیف دینداران، مسخره کردن آنان است. ❌ تمسخر و خندیدن به ارزشهای دینی، منجر به تغییر ارزشها و کمرنگ شدن دینداری در جامعه می شود. ✨مؤمنین باید در دینداری خود قوی باشند و نگران این تمسخرها نباشند چون در آخرت، مؤمنین به کفار خواهند خندید. 📜@MosHaf_et
🌹 آرامش کلامی🌳 آرامش کلامی از چند حیث قابل اهمیت است: 1️⃣ ۷۰ درصد ارتباط بین فردی به وسیله‌ی کلام صورت می‌گیرد و کارشناسان کلام را مهمترین ابزار ارتباط می دانند ، به طوری که با حرف نزدن تقریبا ارتباط قطع می شود. 2️⃣ پرآسیب ترین عضو زبان است. ⭕️ درآموزه های دینی زبان، پرگناه ترین عضو می‌باشد، یعنی گناهان زبان، تنوع زیادی دارد که بیش از ۹۰ گناه کبیره برای آن شمرده شده است. 🔶 در محاورات زبان سریعترین عضو آسیب رسان است. برای مثال شخصی می‌تواند در عرض ده ثانیه ، با یک جمله جمعی را بهم بزند. ❇️ امام علی علیه السلام فرمودند: 🔻 من کَثُرَ کَلامُهُ کَثُرَ خَطَؤُهُ وَ مَن کَثُرَ خَطَؤُهُ قَلَّ حَیاؤُهُ وَ مَن قَلَّ حَیاؤُهُ قَلَّ وَرَعُهُ وَ مَن قَلَّ وَرَعُهُ ماتَ قَلْبُهُ وَ مَن ماتَ قَلْبُهُ دَخَلَ النَّارَ.🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺 🔸 هر کسی که سخنش افزایش یافت، اشتباهات او نیز فزونی خواهد یافت و هر کس خطایش افزایش یافت، حیایش کم می‌گردد و هرکس حیایش کم شد، تقوایش کم می‌شود و کسی که تقوایش کم شود، دلش می‌میرد و هر کس قلبش مُرد، به دوزخ وارد خواهد شد.🎄🎄 ▪️ نهج البلاغه حکمت ۳۴۹ .🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌴🌴🌴🌴🌴🌹🌳🍀🌺☘🎄🌹🌴🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🌳🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 🔹 کلام آن چنان سریع می تواند آسیب را به طرف مقابل برساند که خانه را که باید محیط آرامش باشد به محیطی پر تنش تبدیل می کند. 3️⃣ موثر ترین عضو زبان است. به طوری که خیلی سریع می تواند اثرات مثبت بر طرف مقابل بگذارد.🌹 امیرالمومنین علیه السلام فرمود: کلام تاثیرگذارتر ازشمشیر هست‌ ▪️ غرر الحکم و درر الکلم، ج ۱، ص ۲۷۱ 🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷💐💐💐💐💐💐💐💐https://eitaa.com/joinchat/2495152176Cae1506fd90
شاگرد گفت: چیکار کنم تا خواب امام زمان(عج) ببینم؟ استاد گفت: شب یک غذای شور بخور، آب نخور و بخواب. شاگرد دستور رو اجرا کرد و برگشت و گفت: استاد دیشب دائم خوابِ آب می‌دیدم! خواب دیدم بر لب چاهی، آب می‌نوشم.. استاد گفت: تشنه‌ آب بودی خوابِ آب دیدی، تشنه امام زمان شو تا خواب امام زمان ببینی!
چهار دردی که اهل جهنم از آن می‌نالند! آیات منحصر به فرد قرآن ، آیات 42 الی 46 سوره ی مدثر می باشد که در آن تصویری از گفتگوی دو گروه بهشتیان و جهنمیان ترسیم شده ست . مَا سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ : (سپس به آنها متوجه شده میگویند) چه چیز شما را به دوزخ درآورد. قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ : گویند: ما از نمازگزاران نبودیم. وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ : و به فقیر و تهیدست طعام نمى‏دادیم وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ : و با اهل باطل (در كارها و گفتارهاى بیهوده) غور مى‏كردیم. وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ : و روز جزا را تكذیب و انكار مى‏كردیم.