eitaa logo
احسن الحدیث
87 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ تعبیر جالب آیت الله العظمی جوادی آملی از فقر و اقتصاد سالم 🔻حضرت‌آیت‌الله جوادی‌آملی در دیدار جمعی از اعضای ستاد بنیاد حفظ ارزشهای دفاع ‏مقدس استان قم: ◻️ در جاهلیت که فرزندان خود را می کشتند نه از شدت فقر، بلکه به دنبال آبرو بودند! «وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلادَکُمْ‎ ‎خَشْیَةَ إِمْلاقٍ» ‏املاق یعنی تملق، می گفتند من اگر دستم خالی باشد مجبور به تملق گویی و چاپلوسی در مقابل افراد دیگر خواهم شد و این به غرور من بر ‏می خورد که نتوانم دست پر به خانه ام بروم و چون اهل تملق نیستم، بچه خودم را می کشم! الان نیز بعضی از این افراد که قرآن سوزی و ‏مسجد سوزی می کنند، همین است! البته خداوند فرمود اگر نمی‌خواهید تملق کنید ما راه دیگری داریم و آبروی شما را حفظ می‌کنیم! به اینها ‏نیز باید گفت این روحیه که انسان زیر بار چاپلوسی و تملق نرود، ستودنی است، اما راه حلش این کارها نیست، ‏ترمیم این روحیه به اقتصاد سالم است نه به بچه کشتن و مسجد سوزی! ‏ ◻️ ما معتقدیم و ایمان ‏داریم که این نظام تا ظهور حضرتش حفظ شود، اما آن مقداری که وظیفه داریم این است که کارهایمان را درست انجام دهیم، خودمان ‏خلاف نکنیم و تا جایی که حرف ما را گوش می دهند، موعظه کنیم تا دیگران نیز خلاف نکنند! ‏ https://hawzahnews.com/xc4Db @hawzahnews| خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَة السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّة 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
السَّلامُ‌عَلَيْكِ‌ اَيَّتُهَاالصِّدّيقَةُالشَّهيدَةِ، اَلسَّلامُ‌عَلَيْكِ‌ اَيَّتُهَاالرَّضِيَّةُالْمَرْضـِيَّةُ، اَلسَّلامُ‌عَلَيْكِ‌ اَيَّــتُهَاالتَّــقيّةُالنَّــقيـَّةُ، اَلسَّلامُ‌عَلَيْكِ‌ اَيــَّتُهَاالزَّكِيَّةُالــْفاضِلَةُ، اَلسَّلامُ‌عَلَيْكِ‌ اَيَّتُهَاالْمَظْلُومَةُالْبَــهِيَّةُ، صَلَّى‌اللهُ‌عَلَيْكِ وَعَلى‌رُوحِك وَبَدَنِكِ. فرارسیدن سالروز شهادت ام‌ابیها حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها تسلیت باد🥀
🔰 تسبیحات حضرت زهرا(س) در قرآن فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ‏ (بقره، ۱۵۲). ترجمه پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و براى من شكر كنيد و كفران نورزيد. تفسیر امام باقر عليه السلام در ذيل اين آيه، يكى از مصاديق ذكر خدا را، تسبيحات حضرت‏ زهرا شمردند كه 34 مرتبه الله اكبر، 33 مرتبه الحمد لله و 33 مرتبه سبحان‏الله مى‏باشد[1] 🔰 دلیل قرآنی برای خواندن تسبیحات حضرت زهرا بعد از نماز: قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَ أَقيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُون‏ (اعراف، ۲۹). ترجمه بگو: پروردگارم به ميانه‏روى [در همه امور و به اجتناب از افراط و تفريط] فرمان داده، و [امر فرموده‏]: در هر مسجدى [به هنگام عبادت‏] روى [دل‏] خود را [آن گونه‏] متوجه خدا كنيد [كه از هر چيزى غير او مُنقطع شود]، و او را در حالى كه ايمان و عبادت را براى وى از هر گونه شركى خالص مى‏كنيد بخوانيد؛ همان گونه كه شما را آفريد، [پس از مرگ به او] باز مى‏گرديد. تفسیر مرحوم طبرسى، «وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ» را امر به دعا و تضرّع خالصانه پس از نماز مى‏داند. امام صادق عليه السلام فرمود: «تسبيح حضرت‏ زهرا عليها السلام بعد از هر نماز، بهتر از هزار ركعت نماز است».[2] (أَقيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ که دلالت بر اقامه نماز دارد و یا دلالت بر اقامه نماز در مسجد دارد پس وقتی بعدش خداوند فرموده وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ اشاره دارد که بعد از نماز خداوند را بخوانید) 🔰 إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ (شعراء، ۲۲۷). ترجمه مگر آنان (شاعرانى) كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام داده و خدارا بسيار ياد مى‏كنند، و پس از آن كه مورد ستم قرار گرفتند (به دفاع از خود) يارى مى‏طلبند (و با شعر از مظلوميّت خود دفاع مى‏كنند) و كسانى كه ظالمند، به زودى خواهند دانست كه به كدام بازگشتگاه باز خواهند گشت‏ تفسیر به گفته‏ى روايات: ذكر كثير، تسبيحات حضرت‏ زهرا عليها السلام، يعنى سى و چهار مرتبه «الله اكبر»، سى و سه مرتبه «الحمد لله» و سى و سه مرتبه «سبحان الله» است.[3] 🔰 وَ إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّكَ تَرْجُوها فَقُلْ لَهُمْ قَوْلًا مَيْسُوراً (اسراء، ۲۸). ترجمه و اگر به انتظار رحمتى از پروردگارت كه به آن اميدوارى، از آنان اعراض مى‏كنى، پس با آنان سخنى نرم بگو. تفسیر اين آيه، درباره‏ى برخورد مناسب با مردم است. لذا پيامبر حتّى آنگاه كه در انتظار گشايش و رحمت الهى بود، اگر كسى از ايشان چيزى درخواست مى‏كرد كه حضرت آن را نداشت، برايش دعا مى‏كرد و مى‏فرمود: خداوند، ما و شما را از فضل خويش روزى دهد. فاطمه‏ى زهرا عليها السلام هنگامى كه براى كمك در كارهاى خانه‏ى خود، از پيامبر كنيزى درخواست كرد، حضرت فرمود: در مسجد 400 نفرند كه لباس و غذا ندارند، اگر چنين نبود، خدمتكارى برايت تعيين مى‏كردم. آنگاه تسبيحات معروف به «تسبيح حضرت‏ زهرا» را به او آموخت. قرآن درباره‏ى نحوه‏ى سخن گفتن با مردم، دستورهايى دارد، از جمله اينكه با آنان سخنى نرم، ملايم، آسان، استوار، معروف و رسا گفته شود. «قَوْلًا مَيْسُوراً»، «قَوْلًا لَيِّناً» « طه، 44.»، «قَوْلًا كَرِيماً» « اسراء، 23.»، «قَوْلًا سَدِيداً» « نساء، 9.»، «قَوْلًا مَعْرُوفاً» « نساء، 8.»*، «قَوْلًا بَلِيغاً نساء، 63.» [4] حجت الاسلام دكتر علي حق شناس(استاد مركز تخصصی تفسير و علوم قرآنی نرجس خاتون سلام الله عليها) ⏺ منابع: [1] - تفسير نورالثقلين، ج 1،ص 140. [2] - تفسير مجمع‏ البيان. [3] - تفسير نور، ج‏6، 381 [4] - تفسير نور،ج‏5، 47 https://narjes-s3.kowsarblog.ir/ ✨✨✨ ✅ انجمن قرآن پژوهی حوزه علمیه قم https://eitaa.com/joinchat/1275199644C6e63ba7022
بانوي بي نشان(1) شايد براي هر مسلماني اين پرسش پديد آيد كه چرا مزار فاطمه زهرا(س) همچنان بي نام و نشان است!؟ بانويي كه بيش از هركس ديگري محبوب پيامبر خدا(ص) بود، به گونه اي كه براساس روايات شيعه و سني، رسول خدا(ص)، وي را «ام ابيها»، «پاره تن»، «نور دیده» و «میوه دل خويش» و آزار و اذيت او را مايه رنجش و آزار و اذيت خويش خواند.(امالی صدوق/175؛ مسند احمد4/5) هرگاه پيامبرخدا به سفر مي رفت، فاطمه(س) آخرين فردي بود كه با وي وداع مي كرد و در بازگشت نيز نخستين كسي بود كه رسول خدا(ص) به ديدار وي مي شتافت. فاطمه(ع) از منظر قرآن کریم نيز جايگاهي بس بلند و بی همتا دارد. به اتفاق شیعه و سنی وي بدون شك يكي از برجسته ترين افراد «اهل بيت» و «ذوي القربي» است كه قرآن كريم به طهارت و پاكي، محبت و دوستي و رعايت حقوق آنان تاكيد مي كند. (احزاب/33؛ اسراء/26) حال با اين همه تاكيد و توصيف كه تنها نمي از يم مناقب و فضايل اين بانوي بزرگ و اول اسلام است، چرا هيچ نشاني از قبر آن يادگار گرامي و دردانه پيامبر (ص) بر جاي نمانده است؟! چگونه است كه مسلمانان جزئي ترين مسائل مربوط به برخي افراد، اماكن، حوادث و ديگر چيزهاي مربوط به صدر اسلام را كه اغلب به مراتب اهميت كمتري دارند، به دقت در منابع تاريخي و حديثي خويش ثبت و ضبط كرده اند، اما نشان دقيق و روشنی از مزار و مرقد دختر دردانه رسول خدا در دست نيست؟ فارغ از صحت و سقم دیدگاه ها و گزارش های موجود در این زمینه، گروهي محل دفن او را قبرستان بقيع، شماري ميان مزار و منبر پيامبر(ص) و دسته اي ديگر درون خانه خود آن بانوي گرامي دانسته اند كه بعدها در زمان عمربن عبدالعزيز و با توسعه مسجد نبوي، درون آن قرار گرفت، اما محل دقيق دفن در كجاي اين سه مكان قرار دارد، گزارش و روايت معتبر و بدون معارضی در اين باره وجود ندارد و به درستي روشن نيست. (ر.ک: بحار الانوار43/185-190) ادامه دارد... برای پیوستن به👇 🆔 کانال رسمی علی اسدی
بانوی بی نشان(۲) اصرار بر پنهان ماندن قبر فاطمه(ع) موضوع مهم تر و شایان توجه این که براساس گزارش هاي حديثي و تاريخي، امام علي(ع) بعد از آنكه فاطمه زهرا(س) را شبانه و مخفیانه به خاك سپرد، آثار قبر وي را كاملا از بين برد تا به هيچ وجه جز براي كساني كه در مراسم تشييع حاضر بودند، شناخته نشود. آن حضرت افزون براینکه قبر فاطمه(س) را هم سطح زمین قرارداد، در اطراف آن هفت و بنا به نقلي دیگر چهل قبر صوري و ظاهري درست كرد تا امکان شناسائی محل دفن زهرا(س) به کلی از بین برود. براساس برخی گزارش ها امام علي(ع) فرداي آن شب حتي با برخي تلاش هاي صورت گرفته براي شناسايي و نبش قبر فاطمه (س) به شدت برخورد كرد. توضيح اين كه مسلمانان در پي آگاهي از دفن شبانه دختر پيامبر(ص) و محروم شدن از حضور در مراسم كفن، دفن و نماز وي، در كنار قبرستان بقيع اجتماع كرده و خود را به این سبب مورد ملامت قرار دادند. برخي از یاران نامی پيامبر(ع) از جمله خلیفه دوم بر آن شدند كه به وسيله زنان، قبرها را شكافته و ضمن شناسائی قبر فاطمه(س) خود بر پيكر وی نماز بخوانند، ولي امام علي(ع) تهديد كرد كه اگر چنين كاري بكنند، خون آنان را بر زمين خواهد ريخت و آنها در پی این تهدید منصرف شدند. تلاش براي پنهان ماندن قبر زهرا (س) در دوره هاي بعدی تاریخ نيز ادامه یافت و محل آن همواره مورد اختلاف بود. براساس برخی گزارش ها، همه کسانی که از محل دفن دختر پیامبر(ص) آگاه بودند، تا حدود سال شصت و چند هجری از دنیا رفته بودند و فقط زنی به نام رقیه، کنیز خود حضرت زهرا(س) باقی مانده بود. از پيشوايان معصوم شيعه(ع) نيز که قطعا از محل دفن آگاه بودند، روايت معتبر و بلامعارضی در اين زمينه وارد نشده است. البته بر اساس روایتی از امام رضا(ع) آن حضرت را در خانه خود دفن کردند، اما این روایت با روایات دیگری که محل دفن وی را قبرستان بقیع یا میان منبر و مرقد پیامبر(ص) می داند تعارض دارد وقابل استناد نیست. بنابراین می توان نتیجه گرفت که ائمه معصوم شیعه(ع) عمدا و بر اساس مصالحی محل دفن حضرت زهرا(ع) را برای عموم روشن نکرده اند. نکته دیگر این که حتي براساس روياي صادقه برخي از علماي بزرگ مانند پدر آیت الله مرعشی نجفی، پنهان ماندن قبر حضرت زهرا(س) براساس حكمت و مصلحت الهي است و همچنان باید پنهان بماند. ادامه دارد .... برای عضویت 👇 🆔 کانال علی اسدی زنجانی
السَّلامُ‌عَلَيْكِ‌ اَيَّتُهَاالصِّدّيقَةُالشَّهيدَةِ، اَلسَّلامُ‌عَلَيْكِ‌ اَيَّتُهَاالرَّضِيَّةُالْمَرْضـِيَّةُ، اَلسَّلامُ‌عَلَيْكِ‌ اَيَّــتُهَاالتَّــقيّةُالنَّــقيـَّةُ، اَلسَّلامُ‌عَلَيْكِ‌ اَيــَّتُهَاالزَّكِيَّةُالــْفاضِلَةُ، اَلسَّلامُ‌عَلَيْكِ‌ اَيَّتُهَاالْمَظْلُومَةُالْبَــهِيَّةُ، صَلَّى‌اللهُ‌عَلَيْكِ وَعَلى‌رُوحِك وَبَدَنِكِ. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨اللّهُمَّ صَلِّ عَلى عَلِیِّ بْنِ مُوسَى الرِّضا الْمُرْتَضَى الاِمامِ التَّقِیِّ النَّقِیِّ وَحُجَّتِکَ عَلى مَنْ فَوْقَ الاَرْضِ وَمَنْ تَحْتَ الثَّرى الصِّدّیقِ الشَّهیدِ صَلاةً کَثیرَةً تامَّةً زاکِیَةً مُتَواصِلَةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَةً کَاَفْضَلِ ما صَلَّیْتَ عَلى اَحَد مِنْ اَوْلِیائِکَ 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَةَ وَ خَدِیجَة السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِین السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْن السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّةَ وَلِیِّ اللَّه السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَر یَا فَاطِمَةُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّة 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
تفسير جامعيت قرآن 🌾🌾 امام علی علیه السلام درحديثی به جامعيت قرآن اشاره مى كند🍃🍃 ومى فرمايد: «در قرآن، اخبار پيشينيان و حوادث آينده و حكم و دستور مربوط به شما آمده است»؛🥀🥀🥀🥀🥀 (وَفِي آلْقُرْآنِ نَبَأُ مَا قَبْلَكُمْ ، وَخَبَرُ مَا بَعْدَكُمْ، وَحُكْمُ مَا بَيْنَكُمْ). منظور از اخبار پيشينيان روشن است ، زيرا بخش مهمى از قرآن مجيد، تاريخ انبيا و اقوام گذشته است ؛ از آفرينش آدم تا حالات حضرت مسيح واصحاب ويارانش، 🌾🌾🌾🌾🌾 قرآن دست ما را مى گيرد و در تمام قرون و اعصار گذشته همراه انبيا وپيغمبران و اقوام آنها حركت مى دهد و تلخ و شيرين زندگى آنها را بيان مى كند و تجارب فراوان و حوادث عبرت انگيز بسيارى را كه در زندگانى آنها بوده يكجا پيش روى ما مى نهد آنگونه كه گويا ما همراه آنها بوده ايم و با آنها مى زيسته ايم. 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 منظور از حوادث آينده ، مسائل مربوط به قبر و برزخ و قيامت است كه در جاى جاى قرآن مجيد به آن اشاره شده است به گونه اى كه گويا ما آينده را ديده ايم و در آن زيسته ايم. منظور از جمله🍃🍃🍃🍃 «وَحُكْمُ ما بَيْنَكُمْ» اين است كه در قرآن به همه برنامه هاى زندگى شما اعم از واجب، حرام، مكروه، مستحب و مباح، اشارات كلى يا جزئى شده است،🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾 بنابراين قرآن كتاب جامعى است كه هرچه بخواهيد در آن هست. نهج‌البلاغه حکمت ۱۳۱🍃🍃🍃🍃🍃🍃