در بيان صراط
بدان كه از جمله ضرورياتِ دين كه ايمان به آن بايد آورد صراطست و آن جسرى است كه بر روى جهنم ميكشند و تا كسى از آن نگذرد داخل بهشت نمىشود و در احاديث معتبره خاصه و عامه وارد شده است كه از مو باريكتر است و از شمشير برندهتر و از آتش گرمتر است و مؤمنان خالص در نهايت آسانى از آن ميگذرند مانند برق جهنده و بعضى بدشوارى ميگذرند اما نجات مىيابند و بعضى از عقبات آن به جهنم مىافتند و آن در آخرت نمونه صراط مستقيم دنيا است كه دين حق و راه ولايت و متابعت حضرت اميرالمؤمنين (عليه السّلام) و حضرت ائمه معصومين از ذريه او است و هر كه از اين صراط عدول و ميل به باطل كرده است در گفتار يا كردار از همان عقبه از صراط آخرت ميلغزد و صراط مستقيم سوره حمد اشاره به هر دو است...
📚 حق اليقين، علامه مجلسى ج2 ص462
مجمع عالی تفسیر قرآن کریم
🗓 سیزدهم جمادی الثانی:
🌹شهادت حضرت ام البنین سلام الله علیها
◼️ در اين روز در سال ۶۴ه حضرت ام البنين عليها السلام، همسر اميرالمؤمنين عليه السلام و مادر قمر بنى هاشم عليه السلام به شهادت رسیدند .
▪️نام مبارك آن حضرت فاطمه ، و كنيه شريفش ام البنين است ، و آن حضرت به همین كنيه معروفند. پدر آن حضرت حزام بن خالد، و مادرشان ليلى دختر شهيد بن ابى عامر است .
▪️امير المؤمنين علیه السلام آن حضرت را به همسرى برگزيد و خداوند چهار پسر به آن حضرت عنايت فرمود: حضرت قمر بنى هاشم عباس عليه السلام ، عبد الله ، جعفر و عثمان عليهم السلام ، كه هر چهار پسر در كربلا شهيد شدند.
▪️بانوانى كه از كربلا به مدينه مراجعت كردند، در خانه ام البنين عليها السلام عزادارى مى كردند. آن حضرت اگر چه در كربلا نبود ولى از ناله و گريه قرار نداشت و همه روزه به بقيع مى رفت مرثیه سرایی میکرد.
📚ام البنين عليها السلام ،سيده نساء العرب / ص84
📚رياحين الشريعه / ج3 / ص294
▪️حضرت ام البنین سلام الله علیها با فصاحت و بلاغتی که داشت در مقام افشاگری از ظلم و تعدی بنی امیه برآمد و با اشعار جانسوز و بلیغ و عزارداری های مستمر مردم را متوجه ظلم و بی لیاقتی حکام وقت می نمود لذا آن بانو را با عسل زهرآگین مسموم و به شهادت رساندند چنانکه مورخ نامی حاج شیخ علی فلسفی در کتاب زنان نابغه و جناب عبدالعظیم بحرانی در کتاب ام البنین نگاشته اند که بنی امیه همسر امیرالمومنین صلوات الله علیه، ام البنین سلام الله علیها را مسموم و به شهادت رساندند.
📚وقایع الشیعه / ص85 / وقایع سیزدهم جمادی الثانی
🌹آیات و روایت فطرت
آیات ۲۲ و ۲۳ سوره یونس:
هُوَ الَّذِي يُسَيِّرُكُمْ فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا كُنْتُمْ فِي الْفُلْكِ وَجَرَيْنَ بِهِمْ بِرِيحٍ طَيِّبَةٍ وَفَرِحُوا بِهَا جَاءَتْهَا رِيحٌ عَاصِفٌ وَجَاءَهُمُ الْمَوْجُ مِنْ كُلِّ مَكَانٍ وَظَنُّوا أَنَّهُمْ أُحِيطَ بِهِمْ ۙ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ لَئِنْ أَنْجَيْتَنَا مِنْ هَٰذِهِ لَنَكُونَنَّ مِنَ الشَّاكِرِينَ.
اوست آن که شما را در برّ و بحر سیر میدهد تا آنگاه که در کشتی نشینید و کشتی با باد ملایمی سرنشینان را به حرکت آرد و آنها بدان شادمان و خوشوقت باشند ناگاه باد تندی بر کشتی بوزد و سرنشینان از هر جانب به امواج خطر در افتند و خود را در ورطه هلاکت ببینند آن زمان خدا را به اخلاص و دین فطرت بخوانند که (بار الها) اگر ما را از این خطر نجات بخشی دیگر همیشه شکر و سپاس تو خواهیم کرد.
فَلَمَّا أَنْجَاهُمْ إِذَا هُمْ يَبْغُونَ فِي الْأَرْضِ بِغَيْرِ الْحَقِّ ۗ يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّمَا بَغْيُكُمْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ ۖ مَتَاعَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا ۖ ثُمَّ إِلَيْنَا مَرْجِعُكُمْ فَنُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ.
اما پس از آنکه خدا از غرق نجاتشان داد باز در زمین به نا حق ظلم و ستمگری آغاز کنند. ای مردم شما هر ظلم و ستم کنید منحصرا به نفس خویش کنید در پی متاع فانی دنیا، آنگاه در آخرت به سوی ما باز میگردید و شما را به آنچه میکردهاید آگاه میسازیم.
💥در روایت معروف حضرت امام جعفر صادق علیه السلام آمده است که راوی به آن حضرت گفت: بحث ها و مجادله ها درباره وجود خداوند مرا متحیّر کرده است؛ مرا به خداوند راهنمایی کنید. حضرت می فرماید: آیا هرگز سوار بر کشتی شده ای؟ پاسخ داد: بله. فرمودند: آیا پیش آمده که کشتی تو بشکند و در میان امواج هیچ راه نجاتی نداشته باشی؟ عرض کرد: بله. فرمودند: آیا در این هنگام، قلب تو به چیزی که قادر بر نجات تو باشد، متوجه نشد؟ گفت: بله، قلبم به موجودی که قادر بر نجاتم باشد تعلّق گرفت. فرمودند: آن موجود خداوندی است که وقتی نجات دهنده ای نیست، او قادر بر نجات است.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌حدیث توکل
قِيلَ لِلصَّادِقِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَلَى مَا ذَا بَنَيْتَ أَمْرَكَ فَقَالَ عَلَى أَرْبَعَةِ أَشْيَاءَ عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلِي لاَ يَعْمَلُهُ غَيْرِي فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَيَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزْقِي لاَ يَأْكُلُهُ غَيْرِي فَاطْمَأْنَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرِي اَلْمَوْتُ فَاسْتَعْدَدْتُ.
به امام صادق علیهالسلام عرض كردند كار خود را بر چه چيز بنا كردهاى؟ فرمود بر چهار چيز:
۱_فهميدم كه عمل مرا ديگرى انجام نميدهد پس بكوشش پرداختم.
۲_ دانستم كه خداوند بر حال من اطلاع دارد خجالت كشيدم.
۳_فهميدم روزى مرا ديگرى نخواهد خورد آرامش يافتم.
۴_ و دانستم بالاخره بسوى مرگ ميروم بهمين جهت آماده آن شدم.
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🔻رازق کِرم، رازق همگان است.
هنگامی که حضرت موسی (ع ) از طرف خداوند، برای رفتن به سوی فرعون ،و دعوت او به خداپرستی ، ماءمور گردید، موسی علیه السلام (که احساس خطر می کرد) به فکر خانواده و بچه های خود افتاد، و به خدا عرض کرد: پروردگارا چه کسی از خانواده و بچه های من ، سرپرستی می کند؟!
خداوند به موسی (ع ) فرمان داد: عصای خود را بر سنگ بزن. موسی (ع ) عصایش را بر سنگ زد، آن سنگ شکست، در درون آن، سنگ دیگری نمایان شد، با عصای خود یک ضربه دیگر بر آن سنگ زد، آن نیز شکسته شد و در درونش سنگ دیگری پیدا گردید،
🌹موسی (ع ) ضربه دیگری با عصای خود بر سنگ سوم زد، و آن سنگ نیز شکسته شد، او در درون آن سنگ ، کرمی را دید که چیزی به دهان گرفته و آن را می خورد. پرده های حجاب از گوش موسی (ع ) به کنار رفت و شنید آن کرم می گوید: سبحان من یرانی و یسمع کلامی و یعرف مکانی و یذکرنی و لاینسانی. پاک و منزه است آن خداوندی که مرا می بیند، و سخن مرا می شنود، و به جایگاه من آگاه است ، و بیاد من هست، و مرا فراموش نمیکند.
👈به این ترتیب، موسی (ع ) دریافت، که خداوند عهده دار رزق و روزی بندگان است، و با توکل بر او، کارها سامان می یابد.
📧داستان دوستان، محمد محمدی اشتهاردی
به کانال #اخلاق_عملی بپیوندید:
https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
اسب چموش چشم و همچشمی!
✍حاج اسماعیل دولابی رحمةالله علیه؛
در جوانی اسبی داشتم؛ وقتی از کنار دیواری عبور میکرد و سایهاش به دیوار میافتاد، اسبم به آن نگاه و خیال میکرد اسب دیگری است. به همین خاطر خرناس میکشید و سعی میکرد از آن جلو بزند و، چون هرچه تند میرفت، میدید هنوز از سایهاش جلو نیفتاده است؛ باز هم به سرعتش اضافه میکرد تا حدی که اگر این جریان ادامه پیدا میکرد مرا به کشتن میداد. اما دیوار تمام میشد و سایهاش از بین میرفت، آرام میگرفت.
در دنیا وقتی به دیگران نگاه کنی، دلت میخواهد در جنبههای مختلف دنیوی از آنها جلو بزند و اگر از چشم و همچشمی با دیگران بازش نداری، تو را به نابودی میکشاند!
کانال سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
https://t.me/ahlbeyt110
ترس ازمهلت الهی در کلام امام علی علیهالسلام 🌾🌾🌾🌾🌾
امام(علیه السلام) در سخنی حکمت آميز به گنهکاران مغرور هشدار مى دهد 🍃🍃🍃🍃🍃🍃
: «اى فرزند آدم!
هنگامى که مى بینى پروردگارت نعمت هایش را پى در پى بر تو مى فرستد
در حالى که تو معصیت او را مى کنى از او بترس
(مبادا مجازات سنگینش در انتظار تو باشد)»;
(یَا بْنَ آدَمَ، إِذَا رَأَیْتَ رَبَّکَ سُبْحَانَهُ یُتَابِعُ عَلَیْکَ نِعَمَهُ وَأَنْتَ تَعْصِیهِ فَاحْذَرْهُ). 🌾
گنهکاران سه دسته اند🌿🌿
: گروهى آلودگى کمى دارند
و یا اعمال نیک بسیار توأم با صفاى دل.
خداوند این گروه را در همین جهان گرفتار مجازات هایى مى کند
تا پاک شوند و پاک از جهان بروند. 🌾🌾🌾🌾🌾
گروه دیگرى گناهان سنگین تر و مجازات بیشترى دارند
که خداوند به آنها فرمان توبه داده
و اگر توبه نکنند در آخرت گرفتارند. 🎍🎍🌾🌾🎍🎍
گروه سومى هستند
که طغیان و سرکشى را به حد اعلى رسانده اند
خداوند آنها را در همین دنیا گرفتار عذاب استدراج مى کند.
منظور از عذاب استدراجى این است که لطف و رحمت خود را از آنها مى گیرد و توفیق را از آنها سلب مى کند
، میدان را براى آنها باز مى گذارد،
بلکه هر روز نعمت بیشترى به آنها مى دهد تا پشت آنها از بار گناه سنگین گردد.
ناگهان مجازات سنگین و دردناکى به سراغشان مى آید
و آنها را در هم مى کوبد و به یقین مجازات در این حالت که در ناز و نعمت به سر مى برند بسیار دردناک تر است. 🎍🌾
قرآن مجید بارها به عذاب استدراجى اشاره مى فرماید
; درباره گروهى از امت هاى پیشین مى گوید:🌾🌾🌾
ما آنها را گرفتار رنج و ناراحتى ساختیم شاید بیدار شوند و تسلیم گردند.
..
«(فَلَمّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَىْء حَتّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ);
هنگامى که آنچه را به آنها تذکر داده شده بود به فراموشى سپردند🎍🎍🎍
درهاى همه چیز (از نعمت ها) را به روى آنها گشودیم تا (کاملاً) خوشحال شدند (و به آن دل بستند)
ناگهان آنها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم)
و در این هنگام همگى مأیوس شدند».(۱)
در سوره اعراف آیه ۱۸۲ و ۱۸۳ نیز مى خوانیم:
«(وَالَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ * وَأُمْلى لَهُمْ إِنَّ کَیْدى مَتینٌ);
و آنها که آیات ما را تکذیب کردند به تدریج از جایى که نمى دانند گرفتار مجازاتشان خواهیم کرد
* و به آنها مهلت مى دهیم (تا مجازاتشان دردناک تر باشد)
زیرا تدبیر من قوى (و حساب شده) است».
در کتاب شریف کافى از امام صادق(علیه السلام) چنین نقل شده:
«إِنَّ اللَّهَ إِذَا أَرَادَ بِعَبْد خَیْراً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنَقِمَة وَیُذَکِّرُهُ الاِْسْتِغْفَارَ
وَإِذَا أَرَادَ بِعَبْد شَرّاً فَأَذْنَبَ ذَنْباً أَتْبَعَهُ بِنِعْمَة لِیُنْسِیَهُ الاِْسْتِغْفَارَ وَیَتَمَادَى بِهَا;
هنگامى که خداوند نیکى بندگى را بخواهد، به هنگامى که گناهى انجام مى دهد او را گوشمالى مى دهد تا به یاد توبه بیفتد
و هنگامى که بدى براى بنده اى (بر اثر اعمالش بخواهد) هنگامى که گناهى مى کند
نعمتى به او مى بخشد تا استغفار را فراموش کند و به کار خود ادامه دهد
و این همان چیزى است که خداوند متعال مى فرماید:
«(سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَیْثُ لا یَعْلَمُونَ) بِالنِّعَمِ عِنْدَ الْمَعَاصِی
; ما آنها را تدریجا از آنجا که نمى دانند (به سوى عذاب) مى بریم با بخشیدن نعمت به هنگام گناه».(۲
) در اینجا این سؤال پیش مى آید که کار خداوند هدایت و بیدار ساختن است نه غافل کردن و گرفتار نمودن.
در پاسخ به این سؤال باید به این نکته توجه داشت که توفیقات الهى بر اثر لیاقت هاست;
گاه افرادى چنان مست و مغرور و سرکش مى شوند که هر گونه شایستگى هدایت را از دست مى دهند
و در واقع اعمال آنهاست که آنها را آن قدر از خدا دور کرده که حتى لیاقت هشدار ندارند،
بلکه به عکس مستحق مجازات هاى سنگین اند. حکمت ۲۵ نهج البلاغة.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🎍🎍🎍🎍🎍🎍🌾