eitaa logo
احسن الحدیث
88 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ استاد آل مرتضی در سلسله مباحث 💫طرح تفسیری رضوان در آستانه دهه فجر فرمایشات رهبر معظم انقلاب در روز یازده بهمن در مراسم بیست و چهار هزار شهید پایتخت را اشاره و یادآوری نمودند. ایشان بیان داشتند حضرت آقا خون شهیدان را تضمین‌کننده ثبات انقلاب دانسته و فرمودند امروز نیز شهیدان ما را در مسیر انقلاب نگه داشته‌اند و هر زمانی که مقداری احساس سستی می‌شود، نام و یا حرکت و یا شهادت یک شهید، موجب تجدید قوای ملت می‌شود، همان‌گونه که شاهد حرکت سراسری ملت ایران در شهادت سردار سلیمانی بودیم. استاد آل مرتضی در ادامه این جلسه به تفسیر آیات آغازین سوره انبیا پرداختند.  ❇️ آیه اول: اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسَابُهُمْ وَهُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ ✨موضوع: غفلت تفاوت بین غفلت و اعراض: ۱.👈غفلتی که شخصی با هشدار بیدار شود. ۲.👈 غفلتی که مقدمه اعراض است. یعنی فرد نمی‌خواهد بیدار شود. ایشان بیان داشتند👌عده ای در برابر انقلاب و خون شهداء غافل هستند. ✨قرآن برای همه اعصار نازل شده است. ❓سوال اینست که مردم در برابر انقلاب چه وظیفه ای دارند؟ بر مبنای آیه نخست مردم نباید در برابر انقلاب سست شوند و دچار غفلت شوند. ✨✨امام خمینی ره، اسلام را احیا کردند و خون شهیدان اولا بر گردن همه ما حقی است و ثانیا تضمین کننده راه نسل حال و آینده هستند. 🍃بنا بر فرمایش مولای متقیان امیرالمؤمنین علی علیه السلام: جهاد دری از در‌های بهشت است که خداوند آن را بر روی اولیای خاص خود گشوده است. ✨حفظ خون شهداء احتیاج به مداد علماء و جهاد تبیین دارد. 👈تیرهای منافقین برای اغفال جوانان و نسل امروز آماده است و ما باید در برابر آنها فعال بوده و حرکت کنیم. 👌👌در حقیقت از غفلت اعراض لازم است اما از کار و حرکت نباید اعراض کرد، چون کار واجب است یا مستحب. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،تسنیم،نمونه و نور) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
┅═✼🌺 ﷽ 🌺✼═┅ ┅═✼🌺🌸🌺✼═┅ ارتباط آیه ۲: مَا يَأْتِيهِمْ مِنْ ذِكْرٍ مِنْ رَبِّهِمْ مُحْدَثٍ إِلَّا اسْتَمَعُوهُ وَهُمْ يَلْعَبُونَ ﴿٢﴾ 👈مُحْدَثٍ: همانگونه که قرآن ذکر محدث است حفظ این انقلاب احتیاج به نوآوری دارد. انسان مؤمن مانند نهر جاری است. ❇️قرآن همیشه در حال نوآوری است اما متأسفانه این نوآوری در زندگی مادی بیشتر رخ  داده است و نه معنوی باید خلاقیت و ابداع داشته باشیم تا نسل جوان را به مجالس قرآن و اهل بیت ع جذب کنیم. ما باید کلام اهل بیت ع، رهبر و علما را با دقت گوش دهیم (استماع) ✨✨امام رضا علیه السلام: فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا؛ اگر مردمْ زیبایی های گفتار ما را می دانستند، از ما پیروی می کردند». ❇️محدث چیز حادث و جدید است وقتی نبوده و بوجود آمده است حدوث شده است. ملاصدرا و علامه جوادی آملی از کلمه «محدث» به حرکت جوهری اشاره کرده اند. امام خمینی ره از حرکت جوهری خیلی استفاده کردند بدون اعتقاد به حرکت جوهری، حرکت صعودی وجود ندارد. ✨تفاوت حرکت ما با حرکت جوهری انسان های عاقل کمال را روی کمال اضافه می کنند مانند برجی که به بالا می رود. این حرکت بسیار خوب است اما با این کار فقط اطلاعات ما زیاد می شود و معرفت و بصیرت ما زیاد نمی شود این زیادت در علم و برج کمالات تبدیل به حجاب نورانی می شود و مانع بین انسان و خداوند می شود «إِلهي هَب لي کمالَ الإِنقِطاعِ إِليک وأَنِر أَبصارَ قلوبِنا بِضياءِ نَظرِها إِليک، حتّى تَخرِقَ أَبصارَ القُلوبِ حُجبَ النُّور» نگاه به کمالات مانع قرب الهی می شود. در حالی که علم، عبادات و کمالات باید پشت سر ما قرار بگیرد نه جلوی چشم ما. علامه جوادی آملی حافظه الله میفرمایند: ❇️بشر صراط می‌خواهد و میان او و خدا راهی هست و بالا رفتن انسان مانند بالا رفتن سازه‌های برج نیست که کمالی را روی کمالی بگذارند اگر حقیقت وجود اصیل و در آن تشکیک و حرکت جوهری راه داشته باشد یعنی انسان شدید و ضعیف دارد و ضعیف می‌تواند شدید گردد همان حرکت جوهری است بی‌حرکت جوهری راه برای بالا رفتن نیست. حرکت جوهری حرکت در جوهر انسان است. وقتی به انقلاب نگاه می کنیم شهداء و رهبر باعث افتخار ما هستند اما فقط نباید به انقلاب نگاه کنیم بلکه باید به خدمت به انقلاب هم توجه کنیم. باید ببینیم قشر جوان در این زمانه به چه چیزهایی علاقمند هستند. روش گذشته کنار نمی گذاریم بلکه نوآوری هایی به آن اضافه می کنیم «لا تودبوا اولادکم باخلاقکم لانهم خلقوا لزمان غیر زمانکم» ❇️تفاوت ابن سینا با ملاصدرا ابن سینا به اصالت ماهیت اعتقاد داشت اما ملاصدرا ماهیت را فرع بر وجود می دانست حقیقت وجود اصیل است و در آن تشکیک و حرکت جوهری راه دارد. پس ضعیف می تواند قوی شود. تشکیک به معنای مراتب است. به عنوان مثال نور دارای شدت و ضعف است انسان های ضعیف را با اعتقاد به تشکیک می توان قوی کرد. ممکن است برخی برای قوی شدن سختی بیشتری تحمل کنند پس اجر بیشتری دارند.  انسان با سختی ها به مقام قرب الهی می رسدبا حرکت جوهری می توان به قرب الهی رسید. شایان ذکر است برای رشد دیگران باید صبر و تحمل زیادی داشت.  🌠🌠🌠🌠🌠🌠 رسول الله صلی الله علیه و آله: المُؤمِنُ القَوِيُّ خَيرٌ وأحَبُّ إلَى اللّه ِ مِنَ المُؤمِنِ الضَّعيفِ ، وفي كُلٍّ خَيرٌ 🍃مولا علی ع میفرمایند: «انّ الجنةَ حُفّتْ بالمکاره، وانّ النّارَ حُفّتْ بالشهوات» (نهج البلاغه، خطبه 176) 👌👌بزرگی انسان به عمر نیست بلکه به معرفت، بصیرت، شجاعت و قرب الهی است. آیه دوم: 👈اسْتَمَعُوهُ: عده ای منافق به سخنرانی های اهل بیت ع، رهبری معظم و علماء گوش فرا داده و دقت می کنند سپس از آن سوء استفاده می کنند. 🌠🌠🌠🌠🌠🌠 (برمبنای تفاسیر المیزان،تسنیم،نمونه و نور) 📌توجه هر گونه نشر وکپی برداری ازو تمام یا بخشی از پیام بدون ذکر نام کانال،اشکال شرعی دارد. 🌺مؤسسه نورالیقین مرکز تخصصی تفسیر و علوم قرآنی @moassese_nooralyaghin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اصلا بیخود به این دنیا می گویند دنیا، باید بگویند: "حسین آباد" حسین زنده کرد عالم را....❤️ میلاد اربابمون مبارک🙏🌷 🆔️@aayanmanesh
11.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 علی (ع) درباره مردم چه فرمود؟ "مردم ستون دین" 🌎|خبرگزاری بین المللی شفقنا‌ 🆔| @shafaqna_com
حضرت ابوالفضل العباس(ع) و فضیلت حشر با فرشتگان وجود مبارك حضرت امير(سلام الله عليه) در نامه ای به دربار اموی فرمودند:خيلي‌ها مي‌روند جبهه جنگ و جانباز مي‌شوند و اعضا و جوارحشان را از دست مي‌دهند اما اگر كسي از خاندان ما رفت و در جبهه دستش را از دست داد، خداي سبحان به او بالي مرحمت مي‌كند كه جعفر طيّار مي‌شود:«الطيّار في الجنّة»؛ وي با آن دو بال به همراه فرشتگان در بهشت، مشغول پرواز است ﴿أُوْلِي أَجْنِحَةٍ مَّثْنَي وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ﴾. فضيلت حشر با فرشتگان، كه هيچ لذتي بالاتر از آن نيست، در روايات براي بنده صالح خدا، حضرت ابوالفضل العباس(سلام‏الله‌عليه) نيز گفته شده و اين گونه پاداش هاي غيبي، ظهور راز عبادت و اطاعت و بروز روح بندگي است. بالأخره انسان يك وقت دستش را در تصادف از دست مي‌دهد، اين جا دارد كه غمگين باشد، براي اينكه عضوي را از دست داد و ناقص شد، اما يك وقت است که در راه اعلاي كلمه حق دستش را از دست داد، در نتیجه اگر الله جل و علا فرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَيْرٌ مِنْها﴾[1] اينكه مخصوص به مسئله مال نيست؛ بلکه فرمود: هر كس كار خيري انجام داد ما بهتر از آن را به او مي‌دهيم، بهتر از اين دست مُلكي، دست ملكوتي است. جعفر طيار اين‌چنين بود، دستش را در جهاد داد اما الآن هم­پرواز فرشته‌هاست و ذات اقدس الهي در قبال اين دو دست، به او بالي داد كه «يطير بهما مع الملائكة في الجنة.»[2] حساب خانواده‌هاي معظم شاهد يا عزيزان جانباز يا آزادگان يا خانواده معظم مفقود الجسدها، اين باشد كه فقط با خدا دارند معامله مي‌كنند. هر كار خيري كه در اين كشور يا كشورهاي ديگر انجام بگيرد، اولين ثواب را امام و شهدا و مفقودين و جانبازان و آزادگان و خانواده‌هاي اينها مي‌برند. [1] سورهٴ نمل، آيه 89؛ سورهٴ قصص، آيه 84. [2] روضة الواعظين، ج 2، ص 269. https://eitaa.com/jalaledinhashemi
ماه شعبان ماه حسابرسی به حق الله و حق الناس ها ✨  آیت الله جوادی آملی حفظه الله :  هر كسي براي خود يك سالي دارد كشاورزان معمولاً اول سالشان اول پاييز است يعني درو مي‌كنند و سود و زيان كِشت و زرعشان را مشخص مي‌كنند, برخي‌ها هم اول سالشان فروردين است آنها كه مي‌خواهند بالنده باشند و مثل گياه زندگي كنند اما كساني كه در مسائل اخلاقي كار مي‌كنند اول سالشان ماه مبارك رمضان است لذا ماه شعبان آخر سال اخلاقي اينهاست اينها كه سال اخلاقي دارند تمام تلاش و كوشش آنها اين است كه در اين ماه شعبان بدهكاري‌هايشان را بدهند حقّ‌الله دارند حقّ‌الناس دارند توبه‌اي بايد بكنند واجبي ترك كردند حرامي مبتلا شدند تمام اين دِيْن‌هاي حقّ‌اللهي و حقّ‌الناسي را در ماه شعبان بدهند كه وقتي اول سال فرا مي‌رسد اينها با سود همراه باشند. لذا آنهایی كه در مسائل اخلاقي كار مي‌كنند اول سالشان ماه مبارك رمضان است و ماه شعبان را با تلاش و كوشش و ناله و ضجّه مي‌گذرانند كه بدهكار نباشند.
فضلیت انفاق، صدقه و استغفار در ماه شعبان به امام صادق علیه السلام عرض شد: یابن رسول اللّه! بهترین اعمال در این ماه کدام است؟ فرمود: صدقه دادن و استغفار. هر کس در ماه شعبان صدقه دهد، خداوند متعال، صدقه او را پرورش می‌دهد هم‌چنان که شما شتر بچّه‌ای را پرورش می‌دهید، و در قیامت به صاحبش می‌رسد، در حالی که به اندازه کوه اُحُد بزرگ شده باشد! ( امالی شیخ صدوق، ص ۶۲۸). در روایت دیگری از امام رضا عليه‌السلام آمده است: صدقه در این ماه سبب نجات از آتش دوزخ است، هر چند به نصفی از خرما باشد. (خصال شیخ صدوق، ص ٥٨٢، ح ۶). بنا بر این، عزیزان، چه بهتر که در انفاق‌ها و هدایای خود به ویژه در این ماه مبارک و معظّم سهمی برای باقیات صالحات قرآنی لحاظ کنید تا ان شاءالله از اجر و پاداش مضاعف الاهی بهره‌مند شوید: 👇👇 ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۶۸۶۰۲۴
🕌زیارت حضرت رسول (صلوات الله علیه و آله) در روز شنبه: 🔆أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِيكَ لَهُ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُهُ وَ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ بَلَّغْتَ رِسَالاتِ رَبِّكَ وَ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ أَدَّيْتَ الَّذِي عَلَيْكَ مِنَ الْحَقِّ وَ أَنَّكَ قَدْ رَؤُفْتَ بِالْمُؤْمِنِينَ وَ غَلُظْتَ عَلَى الْكَافِرِينَ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ فَبَلَغَ اللَّهُ بِكَ أَشْرَفَ مَحَلِّ الْمُكَرَّمِينَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي اسْتَنْقَذَنَا بِكَ مِنَ الشِّرْكِ وَ الضَّلالِ. 🌹اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ🌹 وَ اجْعَلْ صَلَوَاتِكَ وَ صَلَوَاتِ مَلائِكَتِكَ وَ أَنْبِيَائِكَ الْمُرْسَلِينَ وَ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ وَ أَهْلِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرَضِينَ وَ مَنْ سَبَّحَ لَكَ يَا رَبَّ الْعَالَمِينَ مِنَ الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ عَلَى مُحَمَّدٍ عَبْدِكَ وَ رَسُولِكَ وَ نَبِيِّكَ وَ أَمِينِكَ وَ نَجِيبِكَ وَ حَبِيبِكَ وَ صَفِيِّكَ وَ صِفْوَتِكَ وَ خَاصَّتِكَ وَ خَالِصَتِكَ وَ خِيَرَتِكَ مِنْ خَلْقِكَ وَ أَعْطِهِ الْفَضْلَ وَ الْفَضِيلَةَ وَ الْوَسِيلَةَ وَ الدَّرَجَةَ الرَّفِيعَةَ وَ ابْعَثْهُ مَقَاماً مَحْمُوداً يَغْبِطُهُ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ الْآخِرُونَ. اللهُمَّ إِنَّکَ قُلْتَ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللهَ تَوَّابا رَحِیما؛ إِلَهِی فَقَدْ أَتَیْتُ نَبِیَّکَ مُسْتَغْفِرا تَائِبا مِنْ ذُنُوبِی، فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اغْفِرْهَا لِی یَا سَیِّدَنَا أَتَوَجَّهُ بِکَ وَ بِأَهْلِ بَیْتِکَ إِلَى اللهِ تَعَالَى رَبِّکَ وَ رَبِّی لِیَغْفِرَ لِی. سپس سه بار می گوئی: إِنَّا للهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ أُصِبْنَا بِکَ یَا حَبِیبَ قُلُوبِنَا فَمَا أَعْظَمَ الْمُصِیبَةَ بِکَ حَیْثُ انْقَطَعَ عَنَّا الْوَحْیُ وَ حَیْثُ فَقَدْنَاکَ فَإِنَّا للهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ یَا سَیِّدَنَا یَا رَسُولَ اللهِ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکَ وَ عَلَى آلِ بَیْتِکَ [الطَّیِّبِینَ‏] الطَّاهِرِینَ هَذَا یَوْمُ السَّبْتِ وَ هُوَ یَوْمُکَ وَ أَنَا فِیهِ ضَیْفُکَ وَ جَارُکَ فَأَضِفْنِی وَ أَجِرْنِی فَإِنَّکَ کَرِیمٌ تُحِبُّ الضِّیَافَةَ وَ مَأْمُورٌ بِالْإِجَارَةِ فَأَضِفْنِی وَ أَحْسِنْ ضِیَافَتِی وَ أَجِرْنَا وَ أَحْسِنْ إِجَارَتَنَا بِمَنْزِلَةِ اللهِ عِنْدَکَ وَ عِنْدَ آلِ بَیْتِکَ وَ بِمَنْزِلَتِهِمْ عِنْدَهُ وَ بِمَا اسْتَوْدَعَکُمْ مِنْ عِلْمِهِ فَإِنَّهُ أَکْرَمُ الْأَکْرَمِینَ. 🕯التماس دعای مخصوص🕯 🦋 مجاهدان راه خدا و شهیدان راه حق و فضیلت بویژه را در زیارتتان شریک فرمائید.🦋
🔰‌ ‌ناگفته‌هایی از کرامت بی‌مثل و مانند حضرت امام زین‌العابدین «صلوات‌الله‌علیه» ... از ترحّم و کرامت امام سجاد علیه‌السلام بر اهل مدینه، گزارش‌های بسیار لطیف و زیبایی به ما رسیده است که به چند نمونه از آن‌ها، اشاره می‌کنیم: ✔️ مرحوم شیخ مفید و دیگر محدّثین نقل کرده‌اند: 📋 أَنَّهُ کَانَ فِی الْمَدِینَةِ کَذَا وَ کَذَا بَیْتاً یَأْتِیهِمْ رِزْقُهُمْ وَ مَا یَحْتَاجُونَ إِلَیْهِ لَا یَدْرُونَ مِنْ أَیْنَ یَأْتِیهِمْ 🔻 در مدینه چندین خانواده زندگی می‌کردند که خوراک و تمام احتیاجات آنها می‌رسید و نمی‌دانستند چه کسی آنها را تامین می‌کند. 🔸 پس از شهادت علی بن الحسین علیهماالسلام دیگر کسی چیزی نیاورد. در این موقع بود که دسته جمعی صدا به ناله و فغان بلند کردند.(۱) ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ ✔️ در نقل‌های متعدّدی آمده است: 🔹 پس از تاریکی شب که دیدگان به خواب می‌رفت، امام سجاد علیه‌السلام از جای حرکت می‌کرد و هر چه از خانواده‌اش اضافه بود در انبانی گذاشته، به شانه می‌گرفت و به طرف خانه فقراء می‌رفت و در حالی که صورت خود را پوشانیده بود بین آنها تقسیم می‌کرد. 📋 وَ کَثِیراً مَا کَانُوا قِیَاماً عَلَی أَبْوَابِهِمْ یَنْتَظِرُونَهُ فَإِذَا رَأَوْهُ تَبَاشَرُوا بِهِ وَ قَالُوا جَاءَ صَاحِبُ الْجِرَابِ. 🔻بسیاری از اوقات آنها بر در خانه ایستاده، انتظار آمدن آن حضرت را داشتند. همین که می‌رسید می‌گفتند: صاحب انبان آمد.(۲) ؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛ ✔️ امام صادق عليه‌السلام در روایتی فرمودند: 🔹 عادت حضرت علي بن الحسين علیهماالسلام اين بود كه در روزي كه آن روز را «روزه» مي‌گرفتند، امر می‌كردند تا گوسفندی را ذبح كنند. بعد اعضاء آن را قطعه قطعه نموده و آن را بپزند. 🔸 نزديك غروب كه می‌شد حضرت به روی ديگ‌ها نگاه می‌كردند و به آن نزديك می.شدند تا اينكه در حالي كه روزه‌دار بودند، بوی آبگوشت را استشمام مي‌كردند و بعد مي‌فرمودند ظرف‌های چوبی بزرگ را بياوريد و براي «آل فلان» و «آل فلان» غذا بكشيد. براي فلان خانواده غذا بكشيد، تا اينكه به آخر ديگ‌ها مي‌رسيدند و همه تمام می‌شد. 📋 ثُمَّ یُؤْتَی بِخُبْزٍ وَ تَمْرٍ فَیَکُونُ ذَلِکَ عَشَاءَهُ 🔻سپس براي خود حضرت مقداری «نان» و «خرما» می‌آوردند و همان شام حضرت بود.(۳) 📚(۱)الإرشاد،ج۲ ص۱۴۹ ؛ و المناقب، ج۱۱ ص۶۸ 📚(۲) المناقب ج۱۱ ص۶۹ ؛ شرح الاخبار، ج۳ ص۲۵۰ 📚(۳) المحاسن ص ۳۹۶ ؛ الکافی ج۴ ص۶۸ سبک زندگی اهل بیت(ع) https://eitaa.com/ahlebit110