#امام_سجاد_علیه_السلام
🔰 ناگفتههایی از کرامت بیمثل و مانند حضرت امام زینالعابدین «صلواتاللهعلیه» ...
از ترحّم و کرامت امام سجاد علیهالسلام بر اهل مدینه، گزارشهای بسیار لطیف و زیبایی به ما رسیده است که به چند نمونه از آنها، اشاره میکنیم:
✔️ مرحوم شیخ مفید و دیگر محدّثین نقل کردهاند:
📋 أَنَّهُ کَانَ فِی الْمَدِینَةِ کَذَا وَ کَذَا بَیْتاً یَأْتِیهِمْ رِزْقُهُمْ وَ مَا یَحْتَاجُونَ إِلَیْهِ لَا یَدْرُونَ مِنْ أَیْنَ یَأْتِیهِمْ
🔻 در مدینه چندین خانواده زندگی میکردند که خوراک و تمام احتیاجات آنها میرسید و نمیدانستند چه کسی آنها را تامین میکند.
🔸 پس از شهادت علی بن الحسین علیهماالسلام دیگر کسی چیزی نیاورد. در این موقع بود که دسته جمعی صدا به ناله و فغان بلند کردند.(۱)
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
✔️ در نقلهای متعدّدی آمده است:
🔹 پس از تاریکی شب که دیدگان به خواب میرفت، امام سجاد علیهالسلام از جای حرکت میکرد و هر چه از خانوادهاش اضافه بود در انبانی گذاشته، به شانه میگرفت و به طرف خانه فقراء میرفت و در حالی که صورت خود را پوشانیده بود بین آنها تقسیم میکرد.
📋 وَ کَثِیراً مَا کَانُوا قِیَاماً عَلَی أَبْوَابِهِمْ یَنْتَظِرُونَهُ فَإِذَا رَأَوْهُ تَبَاشَرُوا بِهِ وَ قَالُوا جَاءَ صَاحِبُ الْجِرَابِ.
🔻بسیاری از اوقات آنها بر در خانه ایستاده، انتظار آمدن آن حضرت را داشتند. همین که میرسید میگفتند: صاحب انبان آمد.(۲)
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛
✔️ امام صادق عليهالسلام در روایتی فرمودند:
🔹 عادت حضرت علي بن الحسين علیهماالسلام اين بود كه در روزي كه آن روز را «روزه» ميگرفتند، امر میكردند تا گوسفندی را ذبح كنند. بعد اعضاء آن را قطعه قطعه نموده و آن را بپزند.
🔸 نزديك غروب كه میشد حضرت به روی ديگها نگاه میكردند و به آن نزديك می.شدند تا اينكه در حالي كه روزهدار بودند، بوی آبگوشت را استشمام ميكردند و بعد ميفرمودند ظرفهای چوبی بزرگ را بياوريد و براي «آل فلان» و «آل فلان» غذا بكشيد. براي فلان خانواده غذا بكشيد، تا اينكه به آخر ديگها ميرسيدند و همه تمام میشد.
📋 ثُمَّ یُؤْتَی بِخُبْزٍ وَ تَمْرٍ فَیَکُونُ ذَلِکَ عَشَاءَهُ
🔻سپس براي خود حضرت مقداری «نان» و «خرما» میآوردند و همان شام حضرت بود.(۳)
📚(۱)الإرشاد،ج۲ ص۱۴۹ ؛ و المناقب، ج۱۱ ص۶۸
📚(۲) المناقب ج۱۱ ص۶۹ ؛ شرح الاخبار، ج۳ ص۲۵۰
📚(۳) المحاسن ص ۳۹۶ ؛ الکافی ج۴ ص۶۸
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
⭕️معیار تشخیص حق از باطل در فتنه های اجتماعی- سیاسی - عقیدتی(۱)
🔻- شخصی از یاران امام علی که با مشاهده «جنگ جمل» در تمییز حق از باطل به حیرت افتاده بود -
محضر امير المؤمنين شرفياب شد و گفت:
آيا ممكن است طلحه و زبير و عايشه بر باطل اجتماع كنند؟
شخصيتهايى مانند آنان از بزرگان صحابه رسول اللَّه چگونه اشتباه مى كنند و راه باطل را مى پيمايند؟
آيا اين ممكن است؟
🔻- امام علیه السلام در پاسخ او سخنى دارد كه دكتر طه حسين، دانشمند و نويسنده مصرى، مى گويد:
بعد از آنكه وحى خاموش گشت
و نداى آسمانى منقطع شد،
سخنى به اين بزرگى شنيده نشده است.
فرمود:
«انَّكَ لَمَلْبُوسٌ عَلَيْكَ،
انَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا يُعْرَفانِ بِاقْدارِ الرِّجالِ،
اعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اهْلَهُ
وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اهْلَهُ»
ترجمه :
🔻سرت كلاه رفته و حقيقت بر تو اشتباه شده
حق و باطل را با ميزان قدر و شخصيت افراد نمى شود شناخت
🔻اين صحيح نيست كه تو اول ، شخصيتهايى را مقياس قرار دهى
و بعد حق و باطل را با اين مقياسها بسنجى:
فلان چيز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند
و فلان چيز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف
🔻نه،
اشخاص نبايد مقياس حق و باطل قرار گيرند.
اين حق و باطل است كه بايد مقياس اشخاص و شخصيت آنان باشند.
🔻يعنى بايد حق شناس و باطل شناس باشى
نه اشخاص و شخصيت شناس؛
🔻افراد را (خواه شخصيتهاى بزرگ و خواه شخصيتهاى كوچك) با حق مقايسه كنى،
اگر با آن منطبق شدند شخصيت شان را بپذيرى و الّا نه.
🔻اين، حرف- صحیح - نيست كه آيا طلحه و زبير و عايشه ممكن است بر باطل باشند؟
🔻در اينجا على عليه السلام
معيار «حقيقت» را خود «حقيقت» قرار داده است
و روح تشيع نيز جز اين چيزى نيست.
🔻در حقيقت فرقه شيعه مولود يك «بينش مخصوص»
و اهميت دادن به «اصول اسلامى» است
نه به افراد و اشخاص.
▪️مجموعه آثار استاد شهيد مطهرى (جاذبه و دافعه على عليه السلام)، ج16، ص: 309-307-با تلخیص و ویرایش -
سبک زندگی اهل بیت(ع)
https://eitaa.com/ahlebit110
بسم الله الرحمن الرحیم
▪️داستان کوتاه آموزنده
مقیم لندن بود. تعریف میکرد که یک روز سوار تاکسی میشود و کرایه را میپردازد. راننده بقیه پول را که بر میگرداند، 20 پنی اضافهتر میدهد!
میگفت: چند دقیقهای با خودم کلنجار رفتم که بیست پنی اضافه را برگردانم یا نه؟🤔🤨🧐
آخر سر بر خودم پیروز شدم و بیست پنی را پس دادم و گفتم آقا این را زیاد دادی.
گذشت و به مقصد رسیدیم. موقع پیاده شدن راننده سرش را بیرون آورد و گفت: آقا از شما ممنونم. پرسیدم: بابت چی؟🤔
گفت: میخواستم فردا بیایم مرکز شما مسلمانان و مسلمان شوم؛ اما هنوز کمی مردد بودم. وقتی دیدم سوار ماشینم شدید، خواستم شما را امتحان کنم. با خودم شرط کردم اگر بیست پنی را پس دادید، فردا برای مسلمان شدن، بیام خدمتتان.
تعریف می کرد: تمام وجودم دگرگون شد. حالی شبیه غش به من دست داد. من مشغول خودم بودم، در حالی که داشتم تمام اسلام را به بیست پنی میفروختم.🤕
مراقب باشیم بارفتار نسنجیده مان اسلام و مسلمانی را بدنام نکنیم
🔰مضمون روایتی از امام صادق علیهالسلام هست که میفرمایند: مردم رو با اعمال خودتون به دین دعوت کنید.🌱
@hakim_alahe
ویژگیهای امام عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف از منظر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلّم
پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم:
ائمّهی بعد از من ۱۲ نفرند؛ به تعداد ماه های سال، و مهدی این امّت از ما است، هیبتی موسی گونه دارد و به زیبایی مانند عیسی است و در حکم مانند داود و صبری ایّوب وار دارد۱.
۱. منتخب الاثر، ص ۲۶.
🌴 احسن الحدیث 🌴
ویژهی نکتههای قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و...
https://eitaa.com/ahsanalhadis1
https://eitaa.com/ahsanalhadis2
فرزند لیلا، مولود مبارک امشب است.
امشب راه آسمان به مدینه و خانه لیلا و حسین(ع) ختم میشود تا بر بال فرشتگان، مولودی بدرقه زمین شود که شبیهترین فرد به پیامبر اکرم(ص) است. کسی که با آمدنش سیما و سیرت خورشیدِ مهرانگیز پیامبر(ص) را تصویر خواهد کرد.
او علیاکبر اباعبدالله(ع) است که نامش مدینه را عطرآگین میکند تا گامهایش، جاده جوانی را به حرمتی علوی پیوند بزند.
علی اکبر(ع) میآید تا قامت رعنایش مقتلهای عاشورا را به سوگ بنشاند؛ همان هنگام که حسین(ع) در کربلا فرمود: «خداوندا! تو بر این قوم شاهد باش که اکنون پسر پیامبرت(ص) و شبیهترین مـردم به او از جهت چهره و سیما و از جهت روش و منهاج و خوی و اخلاق، به پیکار با آنان رفته است.»[1]
علی اکبر(ع) در مکتب اباعبدالله(ع) پرورش مییابد تا ترسیم واقعی ادب و احترام باشد و هم رکاب پدر در خلق حماسه بی تکرار نینوا شود. و کسی برتر و شایستهتر از علی اکبر(ع) برای الگو شدن در جوانی نیست، چرا که میلادش فرصتی برای جوانان است تا اسوه کامل اخلاق و منش پیامبر(ص) را در قامت جوانی رعنا به نظاره بنشینند.
امام صادق(ع) فرمودند:
«جوانان را درياب، زيرا كه آنان سريع تر به كارهاى خير روى مىآورند.»[2]
بیشک جوانی وعدهگاهی برای تعالی وجود است که در آن باورها شکل گرفته و زمانی برای تعالی روح است همانگونه که امام على(ع) در وصيّت به فرزندش امام حسن(ع) فرمود:
«دل جوان ، مانند زمين كشت ناشده است؛ آنچه در آن افكنده شود، مى پذيرد. از اين رو ، پيش از آن كه دلت سخت گردد و خِرَدَت سرگرم شود ، به تربيت تو همت گماشتم .»[3]
جوانی فرصتی برای فراگیری علم و عادت به تفکر و اندیشه کردن است. پيامبر(ص) فرموده است:
«هر كس در جوانیاش بياموزد ، آموختهاش مانند نقش بر سنگ است و هر كس دربزرگ سالى بياموزد، مانند نوشتن بر روى آب است .»[4]
میلاد با سعادت شبه نبی مکرم اسلام(ص)، اذانگوی دشت کربلا، حضرت علی اکبر(ع) تبریک و تهنیت باد.
زهرا مرادوند
بادصبا
🟢 غذای روح
🔹 انسان در ناحیه روح و ضمیر عینا مانند بدن محتاج به تغذی است. اگر به بدن غذا نرسد لاغر میشود؛ اگر به روح نیز غذا نرسد لاغر و ناتوان میشود. غذای روح البته از جنس گندم و برنج و روغن نیست، غذای روح ، علم و عشق و امید و ایمان است.
🔸 اشتباه اصلی فرزند آدم که در جستجوی سعادت، جان به لب رسانیده همین است که تشنگی و احتیاج روح را میخواهد با سیر کردن جسم و بدن تأمین کند، یعنی جستجوی امر محالی را میکند. درست مثل این است که یک نفر گرسنه باشد و برای سیر شدن او به یک نفر دیگر نان بدهیم.
🔹 آری، آنچه احتیاج روح را رفع میکند و به او قوت و نیرو میبخشد و آرامش و اطمینان میدهد، ماده و مادیات نیست، معنویات است.
📗 حکمتها و اندرزها، ج۲، ص۱۴۸
@varesoon
#یهفنجونصبحونهیمعنوی
☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️
🏝#امام_رضا(ع):
✨خداوند سه چیز را به سه چیز مربوط کرده و جداگانه نمیپذیرد:
⏪ نماز رابا زکات آورده،کسی که نماز بخواند و زکات ندهد نمازش پذیرفته نیست
⏪ شکر خود و شکر والدین را با هم
آورده.هرکس از والدین خود قدردانی نکند از خدا قدردانی نکرده.
⏪ در قرآن سفارش به تقوا و ارحام با هم آمده.پس اگر کسی به خویشانش رسیدگی نکند،با تقوا نیست.
عیون اخبارالرضا/ج1/ص258🏝
☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️☕️
🌹روز روحانیت و دفاع مقدس
♦️ برای حفظ این سرزمین مقدس ، بیش از ۲۲۰۰۰۰ شهید والامقام جان خود را تقدیم نموده اند.
♦️ بنا بر اعلام رسمی سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران ، جامعه روحانیت کشور با تقدیم ۴۰۰۰ شهید به نسبت سایر اقشار ، بیشترین شهید را تقدیم انقلاب و نظام اسلامی نموده است.
♦️از ابتدای دوره مشروطه تا ابتدای انقلاب اسلامی ایران تعداد ۹۷ شهید روحانی برای اعتلای دین و مذهب و آگاه سازی مردم به شهادت رسیدند.
♦️ در دوران شکل گیری نظام مقدس اسلامی و مبارزات انقلاب تعداد ۴۰ شهید روحانی تقدیم ایران و اسلام گردید که ۲۳ روحانی سرافراز براثر شکنجه ساواک و عوامل شاهنشاهی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
♦️علمای اهل تسنن نقش مهمی در شکل گیری نظام مقدس اسلامی و دوران هشت سال دفاع مقدس ایفا نمودند که در همین راستا می توان به شهادت ۱۸۹ عالم شهید اهل تسنن اشاره نمود.
♦️تعداد ۳۵ روحانی برای دفاع از حرم آل الله و در پیکار با داعش به شهادت رسیدند.
♦️ تعداد ۱۵۶ شهید از شهدای والامقامروحانی از شهدای ترور هستند.
♦️ در طی ۴۵ سال پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ، تعداد ۱۵ خانم مبلغه به شهادت رسیدند.
♦️ تعداد ۹۳ شهید روحانی ، مفقود الاثر هستند.
♦️ در طی هشت سال دفاع مقدس تعداد ۱۷۰۰۰ نفر از طلاب و روحانیون در جبهه های نبرد حق ، علیه باطل حضور داشته که از این تعداد ۳۰۰۰ نفر جانباز و ۳۰۰ نفر نیز اسیر شدند.