eitaa logo
احسن الحدیث
89 دنبال‌کننده
473 عکس
416 ویدیو
77 فایل
ویژه نکته های قرآنی اعم از تفسیر, علوم قرآن, معرفی آثار قرآنی و...
مشاهده در ایتا
دانلود
6.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 اعجاز علمی شگفت انگیز قرآن 🔺 بیان نکته اعجاز علمی در قرآن کریم توسط دکتر مرادی ✍ https://eitaa.com/joinchat/572850353Ca4e6fe6d24
13.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خطیب عربستانی با بلدوزر از روی حکام شکم باره عرب رد شد! بهترین خطبه ای که تا حالا از زبان یک شیخ و خطیب سعودی در عربستان شنیدم...    حقا که حق مطلب را ادا کردند، خیلی ایمان و شجاعت و از خود گذشتگی می‌خواهد که در سعودی کسی این چنین رُک و راست صحبت کند و حق را بگوید! حتما این نطق طوفانی و محشر رو ببینیم ...                 مهدی نجفی 
mohebbi 9.mp3
22.63M
تفسیر سوره‌ی یس، آیه‌ی ۱۲، از حجّت الاسلام والمسلمین حاج آقای محبّی، در رادیو لرستان ۱۷/ ۱/ ۱۴۰۳.
🔹 حضرت آیت الله بهجت در جواب کسی که گفت: تصمیم به سیر و سلوک دارم، چه کنم؟ می فرمایند: برای تمام عمر کافی و وافی است، اگرچه هزارسال باشد به سوی محبوب. 👌بسیاری از افراد، دنبال عبادتی برای رسیدن به مقامات عالیه هستند. بهترین عبادت، ترک محرمات و گناهان است.
سلام شماره تلفن  1640 مستقیم به میکروفن ضریح امام حسین(ع)وصله، هر درد دلی دارید به آقا بگید (بدون پیش شماره است)کاملا رایگانه به دیگران هم اطلاع بدین التماس‌دعا
🔰 صبر یوسف برتر از صبر ایّوب 💠 غلامعباس هاشمی همدانی 🔸بالاترین صبر در قرآن کریم برخلاف آن گونه که معروف است صبر ایوب نیست اگر چه صبر ایوب را خداوند ستوده و آن را الگوی مومنین معرفی می کند. صبر یعقوب نیز مهم ترین صبر مورد نظر قرآن نمی باشد اگر چه مصیبت فراق یوسف، چشمان ایوب را از او گرفت و پیر و فرتوتش نمود. صبر آسیه همسر فرعون نیز بالاترین صبر قرآن نیست. در میان جلوه های ظهور کرده صبر موحدان صابر در قرآن کریم، صبر یوسف از بالاترین ارزش و بها برخوردار است؛ زیرا مصیبت های صابران داستان های قرآن اختیاری نیست. مصیبت های گوناگون، یکباره ایوب را در بر گرفت و ایوب توان دفع آن را نداشت و چاره ای جز صبر نمی دید: وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ (ص٤١) نوح نهصد سال گرفتار قومی بود که جز انکار و آزار از آنها نمی دید: قَالَ رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلًا وَنَهَارًا(٥) نوح فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَارًا(نوح٦). در چنین وضعی پیامبری اولی العزم راهی جز صبوری ندارد. یعقوب نبی در برابر مصیبت فقدان یوسف از بَکّائین اربعه گشت و این مصیبت را با ادب بندگی خداوند و صبر جمیل تحمل نمود ولی این بلای جانسوز تحمیلی، از حسادت فرزندان پدید آمد و یعقوب راهی جز صبوری نداشت: وَجَاءُوا عَلَىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ..(یوسف١٨). آسیه همسر فرعون، نماد و نماینده زنان صابره در قرآن است. او نیز اسوه صبر است ولی مصیبت زندگی با فرعون، تحمیلی بود و چاره ای جز تحمل این بلای بزرگ را نداشت و در آرزوی نجات بود، یا نجات و یا شکنجه و مرگ: وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَ نَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنِي مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ(تحریم١١). در نتیجه، صبر انبیاء در برابر مصیبت های تحمیل شده ای بود که اختیاری در پدید آمدن مصیبت نداشتند و البته به حکم ایمان و عقیده چاره ای جز صبوری در برابر آن نداشتند و اگر صبوری نمی کردند مصیبت که تغییری نمی کرد و آخرت را نیز از دست می دادند. در این میان، یوسف، مصیبت را انتخاب می کند، یوسف در دوراهی انتخاب قرار گرفت؛ انتخاب لذت و کامجویی از دلداده ای شیفته و شیدا و یا اختیار چشیدن رنج های تهمت و دردهای زندگی در زندان تنگ و تاریک. یوسف مصیبت را انتخاب کرد: قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ..(یوسف٣٣). از همین رو صبر یوسف، این درس را به مومنان می دهد که رنج هایی مهم تر و بهای کامل تری دارند که با انتخاب همراه باشند. https://eitaa.com/hashemighir
mohebbi 10.mp3
24.48M
تفسیر سوره‌ی یس، آیه‌ی ۱۲، از حجّت الاسلام والمسلمین حاج آقای محبّی، در رادیو لرستان ۱۸/ ۱/ ۱۴۰۳.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️کوتاه‌ترین خطبه نماز جمعه تاریخ اسلام شیخ محمود الحسنات، واعظ فلسطينی: 🔹"اگر بیش از ۳۰ هزار شهید ،۷۰ هزار مجروح و دو میلیون آواره در ‎غزه نتوانستند امت اسلام را بیدار کنند، حرف‌های من چه می‌تواند بکند؟! نماز را اقامه کنید" @AkhbareFori
تفسیر آموزشی قرآن ص ۱۷ تفسیر سوره‌ی «یس»، آیه‌ی ۱۲. (إِنَّا نَحْنُ نُحْيِ الْمَوْتَي وَنَكْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ وَكُلَّ شَيْ ءٍ أَحْصَيْنَاهُ فِي إِمَامٍ مُبِينٍ). در حقيقت، ما خود مردگان را زنده مي‌كنيم؛ و آن‌چه را از پيش فرستادند و آثارشان را مي‌نويسيم؛ و همه چيز را در (كتاب) پيشوايِ روشن‌گر برشمرده ايم. نکته‌هایی که از آیه‌ی شریفه استفاده می‌شود و یا در ارتباط با آن‌ است عبارتند از:  ۱_ ثبت اعمال انسان به تناسب بحثی که در آیات گذشته پیرامون اجر و پاداش پر ارزش مؤمنان و پذیرندگان انذارهای انبیاء آمده بود، در این آیه، به مساله‌ی "معاد و رستاخیز و ثبت و ضبط اعمال برای حساب و جزا"اشاره کرده، می‌فرماید: "ما مردگان را زنده می‌کنیم:" (إِنّٰا نَحْنُ نُحْیِ الْمَوْتیٰ). تکیه روی عنوان"نحن" (ما) اشاره به این است که با قدرت عظیمی که همه در ما سراغ دارید دیگر جای بحث و گفت‌وگو نیست که چگونه استخوان‌های پوسیده و عظام رمیم از نو جان می‌گیرد، و لباس حیات در تن می‌پوشد؟ نه تنها مردگان را زنده می‌کنیم بلکه"تمام آن‌چه را از پیش فرستاده اند و تمام آثار آن‌ها را می‌نویسیم" مقصود از چيزهايي كه از پيش فرستاده شده: (ما قدّموا)، همان كردار انسان هاست كه در ظاهر آثاري از آن‌ها باقي نمي ماند؛ ولي در نزد خدا به طور کامل ثبت شده‌اند۱. ۲_ ثبت آثار و نتایج اعمال منظور از آثار انسان ها: (وَآثَارَهُمْ)، همان نتايج اعمال آن‌هاست، كه آثارشان در محيط منعكس گرديده و باقي است، هم چون بناهاي نيك و مراكز مفيد خيريه و نشر كتاب و يا كارهايي كه به صورت سنّت و روش نيك يا زيان آور از انسان باقي مي‌ماند۲. ۳_ مراد از «امام مبين» «امام مبين» به معناي پيشواي روشن‌گر است و در اين جا اشاره به كتاب علم الاهي (لوح محفوظ) است، كه اعمال همه‌ي انسان‌ها و حوادث در آن جا ثبت و محفوظ است. و به آن امام مي‌گويند، چرا كه در رستاخيز پيشواي مأموران و معيار سنجش ارزش اعمال انسان هاست (و در آيات قرآن به برخي كتاب‌هاي آسماني نيز امام گفته شده است)۳. کلمه‌ی «امام»، هم به کتاب گفته شده: «وَ مِنْ قَبْلِهِ کِتٰابُ مُوسیٰ إِمٰاماً»۴، و هم به اشخاص: «إِنِّی جٰاعِلُکَ لِلنّٰاسِ إِمٰاماً» ۵. در روایات، حضرت علیّ بن ابی طالب علیهما السلام به عنوان یکی از مصداق‌های «امام مبین»معرّفی شده، که همه‌ی علوم در نزد اوست۶. بیش‌تر مفسّران مراد از «إِمٰامٍ مُبِینٍ» را لوح محفوظ دانسته‌اند، که در قرآن به آن «أُمُّ الْکِتٰابِ»۷ گفته شده است. و از آن جایی که این کتاب حاوی تمام دانش‌ها است و همه چیز و همه کس تابع مقدّراتی است که در آن نوشته شده، به آن«امام»گفته اند۸_۹. ۴_ نامه‌های اعمال در قرآن در قرآن كريم، سخن از چند كتاب و نامه‌ي عمل است: الف: نامه‌ي اعمال شخصي كه كارهاي فردي انسان در آن ثبت است: (اِقْرَأْ کِتٰابَکَ کَفیٰ بِنَفْسِکَ الْیَوْمَ عَلَیْکَ حَسِیباً)، "خودت نامه اعمالت را بخوان، کافی است که خود حساب‌گر خویش باشی"۱۰. این‌جاست که فریاد مجرمان بلند می‌شود و می‌گویند: وای بر ما! این چه کتابی است که هیچ گناه کوچک و بزرگی نیست مگر این‌که آن را ثبت و احصا کرده است؟! " یَقُولُونَ یٰا وَیْلَتَنٰا مٰا لِهٰذَا الْکِتٰابِ لاٰ یُغٰادِرُ صَغِیرَةً وَ لاٰ کَبِیرَةً إِلاّٰ أَحْصٰاهٰا (کهف-۴۹). این همان کتابی است که"نیکوکاران آن را در دست راست دارند و بدکاران در دست چپ" (حاقه-۱۹ و ۲۵). ب: نامه‌ي اعمال امت‌ها كه بيان‌گر خطوط اجتماعي زندگي آنان است: «کُلُّ أُمَّةٍ تُدْعیٰ إِلیٰ کِتٰابِهَا»۱۱. ج: نامه‌ي عمومي و جامع يا لوح محفوظ و صفحه‌ي علم الاهي كه همه‌ي حوادث جهان و اعمال انسان‌ها در آن جا ثبت شده است: «کُلَّ شَیْءٍ أَحْصَیْنٰاهُ فِی إِمٰامٍ مُبِینٍ»، «فِی لَوْحٍ مَحْفُوظٍ»۱۲_۱۳. ۵_ آیا ثبت امور در علم الاهی به معنای جبرگرایی است؟ ثبت بودن همه‌ى امور در صفحه‌ي علم الاهي به معناي جبرگرايي نيست؛ يعني كارهاي انسان‌ها بر اساس اختيار و با توجّه به آزادي او ثبت شده است۱۴. ________________________ ۱. ر. ک: تفسیر نمونه، ج ۱۸، ص ۳۳۲؛ تفسیر قران مهر، ج ۱۷، ص ۱۵۶. ۲ و ۳. ر. ک : تفسیر قران مهر، ج ۱۷، ص ۱۵۶. ۴. هود ۱۱/ ۱۷. ۵. بقره ۲/ ۱۲۴. ۶. تفسیر نورالثقلین. ۷. زخرف.../ ۴. ۸. ر . ک: تفسیر راهنما، ذیل آیه‌ی مورد بحث. ۹. ر.ک: تفسیر نور، ج ۷، ص ۵۲۴. ۱۰. اسراء ١٧/ ١٤. ۱۱. جاثيه.../ ۲۸. ۱۲. بروج .../ ۲۲. ۱۳. ر. ک : تفسیر قران مهر، ج ۱۷، ص ۱۵۶. ۱۴. ر. ک : تفسیر قران مهر، ج ۱۷، ص ۱۵۷. 🌴 احسن الحدیث 🌴 ویژه‌ی نکته‌های قرآنی اعم از تفسیر، علوم قرآن، معرفی آثار قرآنی و... https://eitaa.com/ahsanalhadis1 https://eitaa.com/ahsanalhadis2
mohebbi 11.mp3
26.73M
تفسیر سوره‌ی یس، آیه‌ی ۱۲، از حجّت الاسلام والمسلمین حاج آقای محبّی، در رادیو لرستان ۱۹/ ۱/ ۱۴۰۳.