فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
امام خمینی رضوان الله تعالی علیه :
همه ی شما، همه ی ما زن و مرد، هر مکلف
همانطور که باید نماز بخواند همانطور باید سرنوشت خودش را تعیین کند
ما یک سیلی خوردیم از اشتباه
ما همه ی این نابسامانی هایی که الان داریم
برای اینکه اشتباه کردیم
نباید اشتباه تکرار شود
دنبال این باشید
که یک نفر
صد در صد
مکتبی
اسلامی ، در خط اسلام برای ریاست جمهوری انتخاب شود
#احوال_حوزه
#شیراز
#حوزه_علیمه_فارس
#امام_خمینی
#انتخابات_1400
#شورای_نگهبان
#روحانی
#رئیسی
#جلیلی
#سعید_محمد
#احمدی_نژاد
#مرجع_تقلید
#شرع
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
نفاق، از ریشههای انحراف امت
(قسمت اول)
#تا_آن_جا_که_می_دانم
نقل است که پیامبر(ص) در غدیر خم از ابلاغ پیام وحی مبنی بر اعلام جانشینی حضرت امیر(ع) نگرانیهایی داشت و دلیلش را فرمود: «لقِلّة المؤمنین و کثرة المنافقین» (کمی مؤمنان و زیاد بودن منافقان).
نفاق، از ریشههای انحراف امت
(قسمت اول)
(ارسالی از طرف رضا طبیب زاده)
#تا_آن_جا_که_می_دانم
نقل است که پیامبر(ص) در غدیر خم از ابلاغ پیام وحی مبنی بر اعلام جانشینی حضرت امیر(ع) نگرانیهایی داشت و دلیلش را فرمود: «لقِلّة المؤمنین و کثرة المنافقین» (کمی مؤمنان و زیاد بودن منافقان).
نفاق، ریشه در میل به قدرت یا منزلت دارد. انسان منافق به تعبیر #عین_صاد، «بی رو» است. اصلا رو ندارد؛ شکل ندارد؛ برای همین به شکل محیط در میآید؛ محیطی که قدرتمند است. به آن شکل در میآید تا قدرتمند شود.
قدرت، گاه قدرت سیاسی است و گاه قدرت اجتماعی؛ اساسا جماعت قدرت دارد. برای همین، انسان بی رو و بی شکل، همرنگ جماعت میشود.
برای همین، در تاریخ صدر اسلام، بعد از هجرت به مدینه و شکلگیری حکومت و جامعهی اسلامی است که نفاق، تبدیل به مسألهای مهم و اساسی میشود.
هرچه جامعه ظاهربینتر باشد، نفاق گستردهتر و عمیقتر و کاربردیتر میشود؛ چون جامعه به شکل اهمیت میدهد، نه محتوا. لذا با هر محتوا و ذات و اعتقاد و شخصیت و اخلاقی، همینکه به شکل جماعت یا حکومت در بیایی، مورد احترام خواهی بود.
در چنین جامعهای، کسی برچسب «مذهبی» میخورد که ظاهر مذهبی داشته باشد. آنوقت هر کار خلاف مذهب هم که بکند، تا زمانی که ظاهرش مذهبی است، به او میگویند «مذهبی»!
در چنین جامعهای به کسی برای مسؤولیتها اعتماد میشود که شعار بدهد؛ شعارهای باب میل جماعت؛ باب میل قدرت. عمل مهم نیست، عقیده مهم نیست، حق و حقیقت مهم نیست؛ شعار مهم است. چون شعار، ظاهرانهترین چيزهاست. چنین جامعهای مطالبهاش ظاهرسازی است؛ مطالبهاش نفاق است!
چنین جامعهای رشد نمیکند، پیشرفت نمیکند؛ از درون تهی است و جز پوستهای باد کرده نخواهد شد. جامعهی ظاهربین، از همه چیز فقط ظاهرش را میخواهد؛ رشد ظاهری، رفاه ظاهری، دین ظاهری،... .
جامعهای که شکل ندارد، مسیر و آیندهای هم ندارد؛ چون برنامهای ندارد و تابع شرایط است؛ تابع باد است؛ «از هر طرف که باد بیاید...».
چنین جامعهای را فقط اقتدارگرایان میتوانند ظاهرا سر پا نگه دارند؛ همان کاری که خلفا و بنی امیه و بنی عباس کردند. چون هرچه قدرت بگوید و اِعمال کند، مهم است؛ نه حق و حقیقت. لذا علی(ع) به درد چنین جامعهای نمیخورد و جامعه با علی(ع) همراه نمیشود؛ او هم نمیخواهد به روش دیگران عمل کند؛ چون رشد را برای مردم میخواهد، نه صرفا ظاهرِ رشد را.
علی(ع) به درد چنین جامعهای نمیخورد چون این جامعه دردش ظواهر است؛ حتی در خواستنِ دنیا هم به سطحیترین و ظاهربینانهترین شکل عمل میکند. اما علی(ع) برای انسان، حقیقتِ کمال را میخواهد - چه مادی، چه معنوی- نه فقط ظاهر آن را.
پیامبر(ص) نگران کثرت منافقین بود در امت...
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#حوزه_علیمه_فارس
#منافق
#انحراف
#غدیر_خم
#پیامبر
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
اصلاح طلبان میدانند که مردم از برند آنها در ۸ سال گذشته،بیزار شده اند
حال از هیچکدام از دو اصلاح طلب شناسنامه دارشان در انتخابات حمایت نمی کنند و حتی اجازه ارائه برنامه ی آنها را در جمع اصلاح طلبان هم نمیدهند...
آنها میخواهند از اقبال مردم به سمت کاندیدای مستقل استفاده کنند-در واقع هم مهرعلیزاده و هم همتی، اصلاح طلبانی در قالب مستقل ند،چیزی که هر ۴ کاندیدای انقلابی در ذهن مردم،از آن محروم ند
رییس ستاد انتخاباتی آقای رییسی:یک اصولگراست و همچنین اکثریت روسای ستادهای انتخاباتی ایشان در شهرستان ها نیز از اصولگرایان سنتی هستند
آقایان زاکانی و رضایی هم سالها به عنوان یک اصولگرا شناخته شده اند-هر چند که امروز مدعی ند که مستقل ند
و تنها آقای جلیلی ست که تاکنون به صورت مستقل بوده و هیچ تلاشی برای دریافت حمایت از هیچکدام از دوجریان مرسوم کشور نداشته است
به نظر میرسد که روزهای آینده،اقبال به سمت گزینه های مستقل و کسانی از افرادی جدید در تیم های شان استفاده میکنند بیشتر باشد
👈مطلب ارسالی از رضا مطلوب
👈(این مطلب صرفا یک پیش بینی ست و موضع رسمی این کانال نیست)
#احوال_حوزه
#شیراز
#حوزه_علیمه_فارس
#انتخابات_1400
#شورای_نگهبان
#روحانی
#رئیسی
#جلیلی
#سعید_محمد
#احمدی_نژاد
#اصلاح_طلب
#اصولگرا
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
نفاق، از ریشههای انحراف امت
(قسمت دوم)
#تا_آن_جا_که_می_دانم؛
جامعهی ظاهربین، بستر اصلیِ نفاق است. هرچه ظاهربینی در جامعه کمتر باشد، نفاق و منافق هم مجال کمتری برای عرض اندام دارند.
حضرت زهرا(س) در خطبهی فدکیه، مردمی را که پیامبر(ص) از کثرت منافقین در آنها بیمناک بود، اینگونه توصیف میکند:
آنگاه که علی(ع) خود را در راه خدا فرسوده میساخت و تمام تلاش کوشش خود را در سختیها و رنجهایی که در راه اسلام و مسلمین پیش میآمد، صرف مسیر حق و الهی میکرد و از هیچ رنج و ملامتی، ابایی نداشت، شما در گوشهای به آسودگی و رفاه خود مشغول بودید و شاد و خرم و برکنار از هر رنجی روزگار میگذراندید و منتظر بودید که چه زمانی منفعتی میرسد و چه زمانی رنجی در کار است؛ گوش به زنگ بودید تا از منافع بهرهمند و از رنجها برکنار باشید.
قرآن به ما میآموزد که منافقان هرگاه دستور جهاد و تلاش میآید و رنجی در پیش است، از پیامبر(ص) اذن میخواهند که معافشان کند (توبه، ٨۶). در انتظار نشستهاند که اگر فتح و پیروزی به مسلمین رسید، خود را جزء آنان بدانند و چون بهرهای به کافرین رسید، بگویند که صرفا ظاهرشان با مؤمنین بوده (نساء، ١۴١).
منافق، سهمخواه است. هرجا بهره و نصیبی باشد، خود را آنجا جا میکند و هرجا رنج و تلاش و سختی باشد، خود را کنار میکشد.
در رنجها دیگران را جلو میاندازند و در گشایشها، خود جلودار میشوند.
منافقین دل و زبانشان دوتاست (آل عمران، ١۶٧). آیات اول تا هشتم سورهی منافقون، آنها را به این ویژگیها توصیف میکند:
به راحتی دروغ میگویند و برای حفاظت از خود و منافعشان، سوگندهای دروغ میخورند. آنچنان در ظاهرسازی ماهرند که حتی اگر از باطنشان خبر داشته باشی هم، وقتی میبینیشان، شگفتزده میشوی از این همه ظاهرالصلاحیشان.
منافقین،خود را عزیز میدانند و دیگران را ذلیل؛ خود را بزرگ میدارند و دیگران را کوچک. برای ظاهر عزتمندانهی خود، حاضرند به هر شکلی هر کسی را در جامعه ذلیل و کوچک جلوه دهند.
آنها برای ارضای توهم عزتطلبانهی خود، هر صدا و حرکتی را به ضرر خود میپندارند و تلاش برای سرکوب آن دارند. اگر خود را مذهبی جا زده باشند، هرکسی که با آنها همراه نباشد را بیدین مینامند؛ و اگر خود را با بیدینان همراه کرده باشند، هرکسی که کوچکترین اختلافی با آنها داشته باشد را مذهبی مینامند.
منافقین به هیچ چیزی جز منافعشان مومن نیستند. اگر ایمان دینی برایشان منفعت داشته باشد، خود را مومن جلوه میدهند و هرگاه کفر برایشان بیارزد، خود را کافر جلوه میدهند. اینان قائل به حق و حقیقت نیستند و در اعتقاد و عمل، مبنایی جز منافع ظاهری شخصی ندارند و هر چیزی را فدای آن میکنند.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#حوزه_علیمه_فارس
#انتخابات_1400
#منافق
#حضرت_زهرا
#قرآن
#خطبه_فدکیه
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
تعریض آقا به شکاف هایی ست که به واسطه عدم پاسخگویی مسئولان سبب شائبه و شایعه در خصوص افراد در فضای جامعه میشود
کمترین توقع از شورای نگهبان این بود، که با مکانیزم های پاسخگویی و اقناعی مناسب،از ایجاد شایعه های مختلف و تهمت های پس از آن در فضای جامعه جلوگیری میکرد
مردم در برابر تصمیمات شاذ که در انتخاب آنها تاثیرمستقیم دارد،حداقل یک جواب روشن و قانع کننده از مسئولین شورای نگهبان میخواستند وگرنه اختیارات شورا،سرجای خود محفوظ است.
ارسالی از سوی سجاد ایام
#احوال_حوزه
#شیراز
#حوزه_علیمه_فارس
#انتخابات_1400
#شورای_نگهبان
#روحانی
#رئیسی
#جلیلی
#سعید_محمد
#احمدی_نژاد
#اصلاح_طلب
#اصولگرا
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
نفاق، از ریشههای انحراف امت
(قسمت سوم / پایانی)
#تا_آن_جا_که_می_دانم؛
ظاهربینی در قضاوتهای شخصی یا احکام قضایی، خوب و گاهی واجب است. اما تشخیص حق و باطل و انتخاب راه و راهبر و اموری که به سرنوشت انسان گره خورده است، با ظاهربینی، کار خطرناکی است.
راه مبارزه با نفاق، روشنگری و توجه دادن به حقیقت است.
انسانهایی که در چالش بین حق و منافع شخصی ظاهری، منافع را ترجیح میدهند، یا از حق بیخبرند یا برای آسایش وجدان خود تلاش میکنند بیخبر بمانند یا توجه و حواس خود را از حق منحرف کنند.
در سقیفه، صداهایی به گوش رسید که ماجرای غدیر و جانشینی حضرت امیر(ع) را یادآوری میکردند، اما به سرعت در هیاهو گم شدند و با این بهانه که «فعلا که علی(ع) در اینجا نیست»، حواس را از آن حق منحرف کردند.
حضرت زهرا(س) در جریان آن کنشگری مهم که در بالاترین سطح سیاسی و اجتماعی امت اسلامی ایفا کرد، عمدتا به بیان حق و توجه دادن مردم به حقیقت پرداخت. حتی به تحلیل بعضیها، عزاداریهای آشکار حضرت زهرا(س)، برای همین توجه دادن بود.
شناخت حقیقت و توجه به آن، راه گرفتار نشدن در دام منافقین و مقدمهی نجات خود از منافق شدن است.
آنان که حق را نمیشناسند، به تدریج و ناخودآگاه، به نفاق روی میآورند؛ چرا که نمیتوانند مبنایی جز منافع شخصی برای خود، رفتار و عقایدشان پیدا کنند. آنگاه شکل و هویت خود را تابع محیط و قدرت در میآورند تا کسب منفعت کنند.
حق و حقیقت، تنها مبنای حقیقی برای حیات انسانی است. اگر آن را نداشته باشیم، حیات انسانی هم نخواهیم داشت.
اما یعد از شناخت، توجه دائم هم لازم است؛ ذکر کثیر و دائم. تا همیشه متوجه حق باشیم و جز حق را نخواهیم.
منافق، در برابر حقخواه و حقطلب قرار میگیرد. اگر میخواهیم منافق نشویم، باید حقطلب باشیم و در برابر حق، خاضع و تسلیم.
راهش هم تمرین است. از حقوق کوچک شروع کنیم و نه برای خودمان ناحق بخواهیم و نه در برابر ناحق سکوت کنیم. البته گذشت از حق شخصی، کرامت است؛ اما در برابر ظلم عمومی، تسلیم شدن خیانت است.
حقوق کوچکی مثل قوانین راهنمایی و رانندگی، خوشاخلاقی و مهربانی با اطرافیان، کمک و یاری به کسانی که نیاز به کمک دارند و... را رعایت کنیم و به خاطر آنها از منافع کوچک و ظاهری خود بگذریم، تا عادت کنیم و در رعایت حقوق بزرگ و گذشتن از منافع به ظاهر بزرگ خود که سختتر هم هست، کم نیاوریم.
آنکه منافق نباشد، آنکه ظاهربین نباشد، ملاکش در تمام امور، حق است؛ و چون علی(ع) با حق و حق با علی(ع) است، منافقان اول علی(ع) را میزنند. مفهوم ولایت که دائرمدار حق است، مهمترین مانع منافقان است و دشمن اول آنها محسوب میشود.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
T.me/reza_tabibzade
#احوال_حوزه
#شیراز
#حوزه_علیمه_فارس
#انتخابات_1400
#منافق
#حضرت_زهرا
#قرآن
#خطبه_فدکیه
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حسین جان
سالها گریه به تو جرم تلقی میشد
گریه ی هر شب ما برکت روح الله است...
نثار روح امام و همه ی شهدا صلوات
#احوال_حوزه
#شیراز
#حوزه_علیمه_فارس
#امام_خمینی
#پانزده_خرداد
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
هدایت شده از رحا مدیا
*♦️♦️شورای نگهبان: گزارشهای نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است
🔺 اطلاعیه شورای نگهبان در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری* :
بسم الله الرحمن الرحیم
شورای نگهبان ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت حضرت امام صادق علیه السلام و سالگرد رحلت حضرت امام خمینی رحمت الله علیه معمار کبیر انقلاب اسلامی و گرامیداشت سالروز حادثه پانزدهم خرداد ماه و با تقدیر و تشکر از رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی اعلام مینماید، در حین بررسی صلاحیتهای داوطلبان ریاست جمهوری و پس از آن، در فضای مجازی و برخی رسانهها با استناد به بعضی از گزارشهای نادرست و غیرمستند در مورد برخی داوطلبان محترم و بستگان ایشان نسبتهای نادرستی داده شده است.
شورای نگهبان ضمن تاکید بر حفظ حرمت اشخاص و محکوم نمودن هتک حرمت و حیثیت داوطلبان و خانوادههای ایشان از کلیه رسانهها موکدا میخواهد با توجه به محرمانه بودن بررسی صلاحیتها در این شورا و با عنایت به اینکه در بررسیها مجموعهای از موضوعات، مستندات و مدارک مورد ارزیابی قرار گرفته و برخی گزارشهای نادرست در نظریه نهایی شورای نگهبان موثر نبوده است، از گمانهزنی و استناد به امور غیرواقعی و نادرست اجتناب نمایند.
شورای نگهبان
14 خرداد ماه 1400
#رحا
#رسالت_حوزه_انقلابی
#انتخابات
#مشارکت_حداکثری
https://eitaa.com/resalathozehenghelabi
✅ خسارات ترسوها!!!
◀️ ترسوها از صدام و بعثی ها ترسیدند اما به اسم عقل گرایی شعار صلح دادند و نتیجه اش شد جام زهر و حمله همزمان عراق و منافقین در سال۶۷
🔸از ناوهای آمریکایی ترسیدند و در جواب حضرت امام که فرمودند ناو آمریکا را بزنید ، با مواضع به اصطلاح عاقلانه از این دستور سرپیچی کردند و نتیجه اش شد حمله موشکی به هواپیمای مسافربری
🔸از اخم آمریکا ترسیدند و با ژست های به ظاهر معقولانه ، دستاوردهای هسته ای را به ثمن بخس فروختند و نتیجه اش شد عقب افتادن صنعت هسته ای و خسارت محضی به نام برجام
🔸از دور زدن تحریم ها و عصبانیت آمریکا ترسیدند و روش های به ظاهر عقلانی را جایگزین کردند و نتیجه اش شد دلار ۳۰ تومانی
🔸آن قدر ترسیدند و ترسشان را به نمایش گذاشتند تا آمریکایی ها جرات پیدا کردند که حاج قایم عزیزمان را ترور کنند.
این ها فقط گوشه ای از صدها خسارت ریز و درشت ترسوها بود ...
از همین روست که مقام معظم رهبری می فرمایند :
" ترسوها حق ندارند اسم عقلانیت را بیاورند "
ارسالی از طرف مرتضی علیشاهی
#احوال_حوزه
#شیراز
#حوزه_علیمه_فارس
#صدام
#جام_زهر
#هواپیمای_مسافربری
#صنعت_هسته_ای
#تحریم
#دلار
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
آقای مهرعلیزاده
رییس دولتی که به آن افتخار میکنید،از همان ۶ کلاس سواد بیرون آمده بود ضمنا دکترای ش هم افتخاری بود
#احوال_حوزه
#شیراز
#حوزه_دانشگاه
#انتخابات_1400
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
برای هرگونه شفافیت از حوزه علمیه باید شروع کرد...
کاری که آقای مهرعلیزاده در مناظره اول انجام داد،استفاده از عدم شفافیت و مجهول بودن مراتب و مسائل درون حوزه علمیه در اذهان مردم بود...
زمانی که واکنش جامعه به یک موضوع بسیار ملتهب و عمومی ست،یکی از چیزهایی که سبب حساسیت ناظران سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است-جهت گیری این واکنش هاست و اینکه چه میزان،جامعه به یک کنش، واکنش مثبت یا منفی نشان داده است و یا بهتر بگویم اینکه یک مطلب فارغ از درست بودن یا غلط بودن، چه میزان از نظر محاسبات ذهنی در ذهن مردم، مقبول واقع شده است و یا در همان ابتدای امر مردود شمرده است
وقتی یک شایعه به صورت کاملا موهوم در رسانه ها پراکنده میشود که از نظر ناظران جامعه،دروغ بودن آن کاملا مشخص است اما در ذهن مردم،کاملا مقبول و غیربعید قلمداد میشود،یعنی مردم یک جامعه با چیزهایی روبرو هستند-شامل محتوای رسانه ای،محتوای فکری و سایر مسائلی که سبب ورود اطلاعاتی به ذهن میشود که آن اطلاعات بستر مناسبی برای شایعات و مسائل خلافی ست که از نظر نخبگان یک جامعه کاملا درک و فهم دروغ بودن آن ساده است اما مردم آن را درست میدانند
این اشکال به دو قسمت برمیگردد:
۱.عدم صداقت در خوراک غالب رسانه های مورد استفاده جامعه
۲.عدم شفافیت نهاد یا فرد یا موضوع مورد شایعه در افکار مردم است
در خصوص تهمت ی که آقای مهرعلیزاده به آقای رییسی مطرح کردند اینگونه میتوان گفت که یک بخش ماجرا به بمباران رسانه ای مدت اخیر توسط رسانه های غالب مورد استفاده در جامعه است-این مساله به خوبی نشان میدهد که یک محتوای مطرح شده توسط رسانه ها بایستی لایه های مختلف ذهنی و احساسی و اطلاعاتی را در افراد طی کند تا تبدیل به شناخت و آگاهی و مورد تایید فرد قرار بگیرد-پس از یک جهت اگر مطلبی درهمان ابتدای شنیده شدن مورد پذیرش فرد قرار میگیرد حتما شواهد دیگری هم به کمک آن مطلب شنیده شده آمده است که آن را تایید کرده است -اما جنبه دوم ماجرا عدم شفافیت نهاد روحانیت و ساختار آموزشی و مراتب و افکار و اندیشه های مختلف جاری در آناست که این مطلب به خوبی این ضعف شناختی را در جامعه که متولی پاسخگویی به آن حوزه های علمیه هستند را نشان میدهد-در این راستا وظیفه حوزه های علمیه در آشنایی مردم با نهاد روحانیت و جریان های مختلف فکری در این نهاد بسیار حائز اهمیت است.
ارسالی از علی میرسیدی
#احوال_حوزه
#شیراز
#حوزه_علیمه_فارس
#رئیسی
#مهرعلیزاده
#انتخابات_1400
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
تغییر دولتها، چه تغییری در وضع ایران ایجاد کرده است؟
یا، چه فرقی دارد چه کسی رای بیاورد وقتی همه سر و ته یک کرباسند؟!
#تا_آن_جا_که_می_دانم؛
وقتی تغییر دولتها را مرور میکنیم، ممکن است احساس کنیم هیچ تغییری در زندگیمان ایجاد نشده یا فقط بدتر شده است. هیچکس نمیتواند به ما بگوید این «احساس» غلط است؛ اما ممکن است این «احساس» با «واقعیت» منطبق باشد یا نباشد.
نکتهی مهم این است که احساسات ما انسانها، بیش از آنکه تحت تاثیر «واقعیات» باشد، تحت تاثیر «القائات» است.
به همین دلیل است که اگر چند روز متوالی هرکس به ما میرسد از زیباییِ ما تعریف کند، واقعا احساس میکنیم زیبا هستیم؛ حال اگر طی چند روز بعد از آن هرکس به ما میرسد از زیباییِ ما ایراد بگیرد، واقعا احساس میکنیم زیبا نیستیم. اینجا «واقعیت» عوض نشده، بلکه القائات عوض شده و در نتیجه احساس ما نیز عوض شده.
با این مقدمه میخواهم تلاش کنم فارغ از «احساسات درونی» و «القائات بیرونی»، به بررسی تغییراتِ «واقعیات آماری» در دورهی هریک از چهار رئیس جمهورِ بعد از جنگ بپردازم تا ببینیم در تغییر وضعیت ایران، فرقی با هم داشتهاند یا نه. توجه داشته باشیم که این چهار نفر و دولتهایشان، شعارها، رویکردها و روشهای متفاوتی داشتهاند.
چهار شاخص که به نظر مهمتر، کلانتر، ملموستر، کاربردیتر و پربحثتر هستند را در سایت رسمی بانک جهانی بررسی کردهام؛ شاخصهای تورم، اختلاف طبقاتی، رشد اقتصادی و بیکاری.
اگر اسلایدها را مرور کنید میبینید که
تورم در دولت آقای هاشمی به بالاترین نرخ خود رسیده و در کل از ابتدا تا انتهای دولت، شیب افزایشی داشته. اما در دولت آقای خاتمی، شیب ملایم کاهشی پیدا کرده. در دولت آقای احمدینژاد با نوسانات زیاد، شیب شدید افزایشی داشته. در دولت آقای روحانی نیز با نوسانات بسیار، گرچه پایینترین نرخ سالانه را نیز ثبت کرده، اما در مجموع شیب افزایشی داشته.
اختلاف طبقاتی در دولت آقای هاشمی بالا بود و به مرور افزایش پیدا کرد. در دولت آقای خاتمی کمی کاهش یافت و در دولت آقای احمدینژاد شیب کاهشی آن بسیار زیاد شد و از بالاترین نرخ سالانه به پایینترین نرخ رسید. اما در دولت آقای روحانی با شیب زیادی رو به افزایش گذاشت.
رشد اقتصادی در تمام دولتها به جز دولت آقای خاتمی، در مجموع کاهش داشته. در سالهای پایانی دولت آقای احمدینژاد و آقای روحانی، با نوسانات شدید هم روبهرو بوده.
نرخ بیکاری در دولتهای آقای هاشمی شیب نسبتا ممتد کاهشی و در دولت آقای احمدینژاد، شیب پرنوسان کاهشی داشته. اما در دولت آقای خاتمی و آقای روحانی شاهد شیب نوساندار افزایشی بودیم.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
#احوال_حوزه
#شیراز
#تورم
#اقتصاد
#انتخابات_1400
#خاتمی
#هاشمی
#احمدی_نژاد
#نرخ_بیکاری
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
رؤسای جمهورِ ازپیشتعیینشدهای که رئیس جمهور نشدند!
#تا_آن_جا_که_می_دانم؛
در هر دوره از #انتخابات_ریاست_جمهوری، برخیها معتقد بودند که #رئیس_جمهور از پیش معلوم است یا تعیین شده است.
اما تا آنجا که حافظهام یاری میدهد، تا پیش از انتخابات امسال، این مساله در سه دوره بسیار جدی بوده؛
در سال هفتاد و شش هرچه میشنیدیم، از راست و چپ، دوست و دشمن، مخالف و موافق، جناحها و جریانهای مختلف سیاسی،... همه و همه، چه بر اساس پیشبینیِ آرا، چه بر اساس اعتقاد به دخالت حکومت در انتخابات، متفقالقول بودند که رئیس جمهور بعدی، #ناطق_نوری است؛ اما خب... #خاتمی رئیس جمهور شد.
در سال هشتاد و چهار، غالبا معتقد بودند که #هاشمی_رفسنجانی رئیس جمهور بعدی است و تقریبا کسی امید نداشت که #احمدی_نژاد رئیس جمهور شود؛ ولی شد.
در سال نود و دو، عدهای انتخابات را قابل پیشبینی نمیدانستند اما بسیاری از آنان که پیشبینی میکردند، میگفتند #قالیباف گزینهی اصلی نظام و رئیس جمهور بعدی است. دست کم کسی گمان نمیکرد #روحانی رئیس جمهور شود؛ ولی خب... شد.
بله، البته درسال هشتاد تقریبا همه مطمئن بودند که خاتمی رای میآورد و آورد. در سال هشتاد و هشت، طرفداران احمدینژاد معتقد بودند که رای میآورد و آورد. در سال نود و شش هم طرفداران روحانی فکر میکردند که او رای میآورد و آورد.
امسال هم عدهی زیادی معتقدند در هر صورت رئیس جمهور بعدی، رئیسی است. نمیدانم؛ باید دید.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
#احوال_حوزه
#انتخابات_1400
#خاتمی
#هاشمی
#احمدی_نژاد
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌📌بیم و امید انتخابات ریاست جمهوری
🔸ترس امام از چه نوع مسئولینی بود؟
🔻راهکار حاج قاسم در این موضوع چه بود؟
🌱🌱
#احوال_حوزه
#انتخابات_1400
#خاتمی
#هاشمی
#احمدی_نژاد
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌📌میدان داری مردم
👁👁 نگاه "امام امت" و "مرد میدان" به میدان داری مردم
#احوال_حوزه
#انتخابات_1400
#خاتمی
#هاشمی
#احمدی_نژاد
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze
دو استدلال غلط از جانب برخی دوستان «انقلابی» دربارهی انتخابات ریاست جمهوری
#تا_آن_جا_که_می_دانم؛
اول:
از شهید همت نقل میکنند که: «هر موقع در مناطق جنگی راه را گم کردید نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را میکوبد همان جبهه خودی است.» و نتیجه میگیرند که هرکس را «دشمن» بیشتر میکوبد انتخاب کنید.
اما در جنگ، اصولا دو جبهه داریم که همدیگر را میکوبند؛ درحالیکه در انتخابات و به طور کلی میدان سیاست، بیش از دو جبهه داریم که همدیگر را میکوبند. حتی اگر فرض بگیریم فقط و حتما یکی از این جبههها حق است و مابقی باطل، باز هم نمیشود از کوبیده شدنِ یکی توسط «جریان باطل»، نتیجه گرفت که حق است.
این مثالهای نقض واقعی را ببینید:
معاویه هم خوارج را میکوبید و هم حضرت علی(ع) را. خوارج نیز هم با معاویه دشمن بودند، هم با امام علی(ع). حالا اگر کسی فقط باطل بودن و دشمنیِ معاویه را میداند و به دنبال جبههی خودی است، بر اساس اینکه معاویه (= دشمن) خوارج را میکوبد، آیا شما میگویید باید نتیجه بگیرد که خوارج حقند و به سمت آنها برود؟!
یا مثلا فرض کنید کسی باطل بودن و دشمنیِ خوارج با اسلام ناب را میداند، اما در ماجرای جنگ امام حسن(ع) با معاویه، جبههی حق را تشخیص ندهد. اگر بر اساس این نوع استدلال پیش برود، از اینکه در سپاه امام حسن(ع)، خوارج نیز حاضر شدهاند و علیه معاویه میجنگند، قاعدتا نتیجه میگیرد که امام حسن(ع) باطل و معاویه حق است! (العیاذ بالله)
یا مثلا در اواخر دوران بنی امیه، با شروع قیامهای مختلف از جمله از طرف بنی عباس، جهت حملات بنی امیه از سمت ائمه(ع) به سمت بنی عباس چرخید؛ آیا با توجه به اینکه میدانیم بنی امیه باطل و دشمن است، باید نتیجه بگیریم که در بین ائمه(ع) و بنی عباس، - نعوذ بالله - بنی عباس اصلح است؟!
واقعیت این است که میدان سیاست، بسیار پیچیدهتر از میدان جنگ است.
استدلال دوم:
میگویند: «شخصی از امام صادق (علیه السلام) پرسید: بین دو حاکم در تردیدم، چه کنم؟ امام فرمودند: عادل، صادق، فقیه و با تقواترین را انتخاب کن. -اگر به تشخیص نرسیدم؟ امام فرمودند: ببین افراد متدین به کدام مایلند؟ و چه کسی دشمنان را بیشتر خشمگین میکند.»
البته اصل حدیث در منابع روایی هم بسیار طولانیتر است و هم شرایط خاصی را توصیف میکند و هم تفاوتهای مضمونی با این نقل دارد؛ اما با فرض صحت همین روایت، اصولا منظور از «حاکم» در روایات، همان «حاکم شرع» یا قاضی است (که از توضیحات راوی در ابتدای روایت اصلی نیز مشخص است). موضوع این روایت، انتخاب کسی برای قضاوت است. این درحالی است که رئیس جمهور اصولا قاضی نیست، بلکه کارگزار و مجری است. دلیلی هم در این روایت برای تعمیم موضوع به «کارگزار» دیده نمیشود و برعکس، شواهد حاکی از اختصاص موضوع است.
فارغ از اینکه این ویژگیها برای رئیس جمهور هم لازم است یا نه، به هرحال از این روایت نمیشود برای انتخاب رئیس جمهور نتیجهای گرفت؛ بلکه باید به استدلالهای دیگری رجوع کرد.
یادمان باشد که حق نداریم با استدلال غلط یا خدای ناکرده با دروغ و فریب، حتی از حق دفاع کنیم.
#رضا_طبیب_زاده
#یادداشت_های_یک_طلبه_نوپا
#احوال_حوزه
#شیراز
#خوارج
#حق_باطل
#انتخابات_1400
#سیاست
#شهید_همت
کانال #احوال_حوزه را دنبال کنید
https://eitaa.com/ahvaalehowze