🔰 نقش و حق مردم
🔻اینجا یک اصل اسلامی را مایلم متذکّر بشوم، و آن عبارت است از نقشآفرینی مردمی در نظام اسلامی و اساساً در حیات اسلامی.
🔻مردم، در نگاه اسلام، در نگاه قرآن، با توجّه به مجموعهی احکام اسلامی، خیلی مورد توجّهند در تحرّک جامعهی اسلامی، مجتمع اسلامی و حیات مجتمع اسلامی؛ نقش برجستهای دارند.
🔻شما ملاحظه کنید در فرمایش امیرالمؤمنین (علیه الصّلاة و السّلام) در آن جملهی معروف که «لَو لا حُضورُ الحاضِرِ وَ قِیامُ الحُجَّةِ بِوُجودِ النّاصِر ... لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلىٰ غارِبِها»
🔻هم نقش مردم مورد تذکّر قرار گرفته است، هم حقّ مردم.
🔻«نقش مردم» یعنی اگر مردم نیایند سراغ آن کسی که خود را صاحب حق میداند و میخواهد مسئولیّتی قبول کند، بر او واجب نیست دنبال آن حق برود: لَاَلقَیتُ حَبلَها عَلىٰ غارِبِها؛ مردم نبودند، من وظیفهای نداشتم، تکلیفی نداشتم. نقش مردم اینقدر مهم است.
🔻حتّی کسی مثل امیرالمؤمنین، علیّبنابیطالب، اگر مردم با او نباشند، دُوروبَرش نباشند، میگوید من تکلیفی ندارم.
🔻اگر چنانچه مردم آمدند، آنوقت بر او واجب است که مسئولیّت را بپذیرد؛ لذا حضرت مسئولیّت را قبول کرد؛ مردم آمدند، فشار آوردند، اصرار کردند که شما بیایید خلافت را قبول کنید، ایشان هم قبول کرد. نقش مردم اینقدر مهم است...
🔻روشن است که رسیدن به هدفهای اسلامی ــ حالا اسمش را بگذارید «نظام اسلامی»، در نهایت «تمدّن اسلامی» ــ جز با حضور مردم، جز با توجّه و مبادرت مردم امکانپذیر نیست؛
🔻باید مردم بخواهند، مردم بیایند، مردم اقدام کنند.
🔻این برای ما یک اصل شد؛
🔻حالا یک نفری مسئولیّت دولتی دارد، برای جلب مردم، جذب مردم، آوردن مردم به صحنه یک جور باید عمل بکند، یک وقت یک نفری در منبر نماز جمعه فعّال است، او یک جور [دیگر]؛
🔻یعنی توجّه داشته باشیم که مسئلهی «مردم» یک اصل اسلامی است، بدون آن کاری نمیشود کرد، به هدفها نمیشود رسید، به حیات نمیشود رسید.
#حکیم_انقلاب 26 دی 1402
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
#قائمون
🆔@Ghaemon
⭕️عارف به تقابل با روحانی برخاسته است؟
🔹«امیدنامه» رسانه نزدیک به «محمدرضا عارف» معاون اول دولت اصلاحات که در سال ۱۳۹۲ به نفع حسن روحانی از صحنه انتخابات کنار رفت، در واکنش به اظهارات اخیر رئیس دولت اعتدال نوشت: «اینکه اقلیت حاکم و به گفته آقای روحانی ضدانقلاب میخواهند انتخابات پیش رو با حداقل شرکتکننده برگزار شود، حرفی درست و البته مسبوق به سابقه بوده است، ولی اینکه قهر مردم از صندوق رأی را با رویکرد ضدانقلاب همسو دانسته شود، نشاندهنده عمق دور بودن از مردم است. مردم در یک دهه گذشته بهواسطه عملکرد دولت وقت و دولت فعلی و البته برخوردهای بخشهایی از حاکمیت با مردم از صندوق رأی فاصله گرفتند که بهتر است در این خصوص آقای روحانی پاسخگو باشد، نه مدعی.»
🔸یکی از چهرههای نزدیک به عارف هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «آقای روحانی بهتر است سهم خود و همراهانتان در تبدیل آن جنبش عظیم مردمی و اصلاحطلب را به وضعیت ناامیدی تبیین کنید.
#قائمون
🆔@Ghaemon
#تحلیل #مهم
🔴 انتخابات فراتر از گزینش افراد
🖌 دکترعبدالله گنجی
🔻معنای انتخابات در فرهنگ سیاسی ایرانیان به انتخاب زید و عمرو یا اصلاحطلب- اصولگرا یا عضو فلان قوم و طایفه تقلیل یافته است. این فهم تقلیلگرایانه از رأی را زمانی بهتر متوجه میشویم که در جمع رأیدهندگان حاضر شویم یا با آنان پرسش و پاسخی داشته باشیم. عمده سؤالات این است که «فکر میکنید کی رأی بیاورد»، «اصلاحطلبان در مجلس آینده حاکماند یا اصولگرایان»، «به فلانی رأی دادیم کاری نکرد»، «باید کاری کنیم فلانی رأی بیاورد»، «من فقط به این دلیل شرکت میکنم که فلانی رأی نیاورد و برای این کار تلاش میکنم» و...
🔹این گزارهها نشان میدهد نازلترین معنای انتخابات در صدر معنادهی به انتخابات نشسته است. نه اینکه انتخاب نوع آدمها مهم نباشد، اما معنای رأی- خصوصاً در جمهوری اسلامی ایران- بسیار موسعتر از انتخاب افراد است و اگر مردم در این تراز به انتخابات معنادهی کنند قطعاً انگیزههای مشارکت متنوع خواهد شد. دقیقاً به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب میفرمایند: کسانی که بنده را قبول ندارید یا جمهوری اسلامی را قبول ندارید شما هم مشارکت کنید.
🔹آیا منظور رهبری حضور مردم برای رأی آوردن فلان کس است؟ حتماً خیر! رهبری امنیت ایران را گوشزد میکند، پس انتخابات معنایی والا دارد که در ایران والاتر هم جلوه میکند.
1⃣ اولین معنای آن امنیتآوری است. ما دشمنان قسم خورده و قدرتمندی داریم که میزان مشارکت مردم محل دوری و نزدیکی یا محل استقرار آنان را تنظیم میکند. قطعاً مشارکت کم دشمن را به جلو خواهد آورد و مشارکت بالا او را به عقب برمیگرداند. دشمنان جایگاه مردمی نظام را از راهپیمایی روز قدس یا ۲۲ بهمن استنتاج نمیکنند، بلکه سه عنصر میزان، کیفیت و جهتگیری رأی ملت ایران دریچههای منازعه را بسته و باز میکند. رهبر معظم انقلاب بعد از مشارکت ۲۹ میلیونی مردم در خرداد ۱۳۷۶ با صراحت اعلام کردند این رأی یک تهدید بزرگ را از کشور دور کرد و آن تهدید حد فاصل ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ اتفاق افتاده بود که مشارکت مردم حدود ۱۵ میلیون و رئیسجمهور منتخب (هاشمی) ده و نیم میلیون رأی آورد
2⃣ دومین معنای رأی اصرار بر استمرار نظام جمهوری اسلامی است. اینجا غرب نیست که مشارکت مردم صرفاً رأی به برنامههایی نظیر بیمه بیکاری، سن بازنشستگی، نحوه مواجهه با مهاجرین خارجی، قانون کار، تعرفه واردات و صادرات و درمان باشد. اینجا رأیدهندگان به کسانی رأی میدهند که مورد تأیید نظام سیاسی هم هستند و اینچنین معنای رأی و رفراندوم به نظام سیاسی هم هست. اگرچه عدم مشارکت بخشی از مردم (عدم استفاده از حق خویش) مانعی بر سر مشروعیت و قانونی بودن انتخابات نیست، اما معنایی که مشارکت بالا میدهد اصلاً در قانون انتخابات نیامده است و آن تولید سرمایه اجتماعی و اقتدار ملی است
3⃣ سومین معنای انتخابات ایستادگی ملت ایران در مقابل ۱۸۰۰ تحریم دشمن است و نشان میدهند که بهرغم اینکه چکمه دشمن روی گلوی ملت ایران است، اما همچنان نفس میکشیم و شما قدرت خفه کردن این ملت را ندارید. رأی نشاندهنده شکست پروژه شکاف ملت-حاکمیت است. رأی نشان میدهد هدف تحریم محقق نشده است و دشمن باید راههای دیگری را بپیماید
4⃣چهارمین معنای آن وحدت ملی است. انتخابات نوعی سازمانیافتگی اکثریت ملت در یک سو است. با هم بودن، همجهت بودن و مثل هم اندیشیدن از معانی اصولی مشارکت ملی است. شعار «ما همه با هم هستیم» هیچ جا به اندازه انتخابات معنا نمیشود و کثرتی از ملت ایران را نشان میدهد که در عین وحدت است
5⃣معنای پنجم انتخابات ما «میثاقگرایی» است. آنان که امام میفرمود تا پایان راه با ما هستند مردان و زنان مشارکتجو هستند. انتخابات تجدید عهد با امام، حاج قاسم و همه شهدای گمنام و برجسته انقلاب اسلامی است که خون خود را به صندوق ریختند تا ما بر روی آن رأی بریزیم. عدول از مسیر پربهجت آنان یادآور تجربه تلخ اسلام و تشیع در قرن اول اسلام و همه تاریخ است. اصرار بر «راه ما راه امام است» در زیر فشار حداکثری دشمن، معنایی مقدس دارد که نباید با نظامهای عرفی که از رأی صرفاً فایدهگرایی و سودگرایی ماتریالیستی را مطالبه میکنند مقایسه شود. حاکمیت باید برای رفاه مردم هر آنچه میتواند بکند، اما عزت در فرهنگ سیاسی ایران در رتبهای بالاتر از امور دنیوی است که البته خود انقلاب اسلامی مؤید این مدعاست. ناامید کردن دشمن خود یکی از پلههای رفاه و توسعه کشور است. او باید بفهمد تحریم اهدافش را محقق نمیکند و این فهم با رأی مردم محقق و منتقل میشود.
#قائمون
🆔@Ghaemon
هدایت شده از قائمون
📸 کلاشینکفسازی در روستا
🔹درۀ آدمخیل، روستایی در ناحیۀ کوهات پاکستان است که تمام ساکنان آن به ساخت سلاح مشغولند؛ از کلتهای آمریکایی گرفته تا کلاشنیک و ام۱۶. برخی کارگاههای سنتی با ابزارهای سادۀ آهنگری و برخی دیگر بسیار مجهز سلاحهای پیچیده میسازند.
🔹گردشگران خارجی محدودی که جرئت سفر به اینجا را دارند معمولاً با محافظان محلی به اینجا رفت و آمد میکنند.
#قائمون
@Ghaemon
هدایت شده از قائمون
سخنگوی ستاد انتخابات:
برای انتخابات مجلس ۱۵۶۰ اصلاحطلب، ۲۷۲۵ اصولگرا و ۴۰۷۳ نفر از طیفهای مستقل تایید صلاحیت شدند
محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور:
🔹️برای انتخابات مجلس امسال ۱۵۶۰ نفر اصلاحطلب، ۲۷۲۵ اصولگرا و ۴۰۷۳ نفر از طیف های مستقل برای انتخابات تایید صلاحیت شدند به همین جهت شرایط رقابتی بودن در انتخابات امسال مهیا است.
🔹️در مرحله پیش ثبت نام و ثبت نام، پرسشنامهای در اختیار داوطلبان قرار گرفته که در این پرسشنامه سوالی مبنی بر تعیین وابستگی یا تمایل داوطلب به هر کدام از طیفهای سیاسی آورده شده بود. این پرسشنامه بر اساس قانون باید توسط وزارت کشور تعریف و تدوین شود و به تایید شورای نگهبان برسد. یعنی به صورت کلی از این پرسشنامه آماری ارائه نمیشود.
🔹️اکنون ما در کشور سه طیف سیاسی تعریف شده یعنی، اصول گرا، اصلاحطلب و مستقل داریم. بر اساس این بررسی ستادی استانی، ما شاهد هر سه طیف در میان داوطلبان
هستیم.
#قائمون
@Ghaemon