eitaa logo
امامت و امارت
182 دنبال‌کننده
83.9هزار عکس
46.8هزار ویدیو
4.1هزار فایل
گزارش شخصی امامت وامارت پردیسان
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️سه معنای عمدۀ سکولاریسم عبارت است از: ۱. جدایی دین از سیاست (سکولاریسم سیاسی) ۲. جدایی دین هم از سیاست و هم از تمام دیگر عرصه‌های زندگی (اخراج کامل دین از زندگی، مرگ خدا) (سکولاریسم فلسفی) ۳. دنیوی و مادی شدن دین (عرفی شدن و تقدس‌زدایی از دین و حذف ملکوت از هستی‌شناسی و انسان‌شناسی دینی) (دین‌شناسی مدرن) مکتب امامت فقط با سکولاریسم نوع اول و دوم درگیر نیست، بلکه با هر سه نوع آن درگیر است. برای مقابله با سکولاریسم نوع اول و دوم تاکنون آثار خوبی در حوزه و دانشگاه تولید شده است، اما برای مقابله با نوع سوم کار چندانی صورت نگرفته است، در حالیکه سکولاریسم نوع سوم بسیار خطرناک‌تر از نوع اول و دوم است. کم نیستند انقلابیونی که به شدت با سکولاریسم نوع اول و دوم مخالفند، اما تا مغز استخوان آلوده به سکولاریسم نوع سوم هستند. علامت این دسته از انقلابیون این است که منتظر بهانه هستند تا به حوزه علمیه و مرجعیت و علما حمله کنند و با برچسب محافظه‌کار و متحجر و ... علیه حوزه نفرت‌پراکنی کنند و ضمن تطهیر سیاستمداران و کارشناسان نهادهای دولتی، علما و حوزه علمیه را عامل مشکلات و بحران‌های نظام معرفی کنند. این در حالیست که حتی امام و رهبری به عنوان سیاسی‌ترین شخصیت‌های حوزوی، بخش عمدۀ حیات علمی خودشان را وقف فقه سنتی و فقه عبادات و صوم و صلاة و ... کرده‌اند. @madineyefazele
▪️مسجد دولتی نیست و مردمی است را به دو شکل میشود تفسیر کرد. اول: مسجد یک نمازخانه و محل سرگرم شدن و وقت گذراندن پیرمردها و بازنشسته‌ها است و هیچ جایگاهی در حکومت و دولت ندارد و حتی به اندازه یک مدرسه و مهد کودک هم برای دولت موضوعیت و حتی جایگاه حقوقی و سازمانی هم ندارد. دوم: مسجد به پشتوانه مردم بر همه چیز سیطره و نظارت دارد. به همین دلیل فراتر از دولت و در جایگاه هادی و ناظر دولت است و تمام سازمان‌های دولتی باید تابع و مقلد سازمان مسجد باشند. دولت حق ندارد به مسجد امر کند که چه بکن و چه نکن. مسجد است که برای دولت تعیین تکلیف میکند چه بکن و چه نکن. بسیاری از مدیران و مسئولان نظام، مردمی بودن مساجد را با نگاه اول تفسیر می‌کنند. @madineyefazele
▪️با فقه الاصغر حوزه نمی‌شود با فقه الاکبر جهان استکبار سرشاخ شد، اما جریانی انحرافی از این گزاره این‌گونه نتیجه می‌گیرد که اساسا نیازی به فقه الاصغر نیست و نباید برای آن وقت صرف کرد. این نتیجه‌گیری یعنی انحراف. @madineyefazele
▪️ذهنیتی که می‌گوید مسجد باید مردمی و مقدس بماند و نباید دولتی و حکومتی و سیاسی شود، دنباله‌ی همان ذهنیتی است که می‌گوید روحانیت باید مردمی و مقدس بماند و نباید حکومتی و سیاسی شود. این دو دیدگاه در مبانی و مبادی و نتائج و لوازم هیچ تفاوتی با هم ندارند. @madineyefazele
▪️در کمال تعجب و حیرت عده زیادی هستند که در مقام دلسوزی و دغدغه‌مندی ادعا دارند طلاب و امامان جماعت و جمعه نباید ریالی بودجه دولتی دریافت کنند چون «آلوده» می‌شوند. پرسش اصلی این نیست که آیا روحانیت صلاحیت دریافت و خرج بودجه را دارد یا نه. پرسش این است که آیا کت و شلواری‌ها و مدیران مکلا و نجومی‌بگیران و غیره که هر روز با امضاهای طلایی میلیاردها تومان پول از زیر دستشان جابه‌جا میشود، بدون آنکه یک روز در حوزه، علم دین خوانده باشند و بر احکام الهی مسلط باشند، همه و همه صلاحیت دارند بر بودجه‌ها و اموال و حتی اوقاف مدیریت کنند و تنها روحانیت و معممین و امامان جمعه و جماعت فاقد صلاحیت و در معرض آلودگی هستند؟ آیا مروجان این دیدگاه متوجه هستند با این مدعیات چه تخفیف شأنی به روحانیت تحمیل می‌کنند؟ این دیدگاه در حالت بدبینانه نتیجه نفوذ دشمن و در حالت خوش‌بینانه نتیجه تفکر صوفیانه و عرفان‌زدگی است و ربطی به اسلام ندارد. خاتمۀ بحث یک آیه و حدیث: سوره یونس/۳۵: أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِي إِلَّا أَنْ يُهْدَىٰ؟ آیا کسی که به حق هدایت می‌کند (مصداق امروزی: معممین و مجتهدین) صلاحیت دارند که از آن‌ها اطاعت شود یا کسانی که هدایت نمی‌شوند مگر آن‌که دیگران هدایت‌شان کنند (کت و شلواری‌ها و مقلدین)؟ از امام صادق علیه السلام: إنَّ مِن بَقاءِ المُسلمينَ و بَقاءِ الإسلامِ أن تَصيرَ الأموالُ عندَ مَن يَعرِفُ فيها الحَقَّ و يَصنَعُ فيها المَعروفَ. فإنَّ مِن فَناءِ الإسلامِ و فَناءِ المُسلمينَ أن تَصيرَ الأموالُ في أيدي مَن لا يَعرِفُ فيها الحَقَّ و لا يَصنَعُ فيها المَعروفَ. از عوامل بقای اسلام و مسلمانی اين است كه اموال زیر دست كسانی جابه‌جا شود كه حق و حقوق آن را بشناسند و آن را در راه خیر صرف کنند. و از عوامل فنای اسلام و مسلمانی اين است كه اموال در دست کسانی رد و بدل شود كه حق و حقوق آن را نشناسد و آن را در راه صحیح خرج نکنند. @madineyefazele
▪️حکمت و فلسفه پشتیبان مکتب سلیمانی همان عرفان فطری و حکمت مصباح و خمینی و صدرا و شیخ اشراق و حکمت مشرقی سینوی است. @madineyefazele
▪️«مکتب حاج قاسم» مکتبی خودکفا و قائم به ذات و مستقل نیست، بلکه مکمل «مکتب مصباح» است. @madineyefazele
▪️ایران در طول تاریخ هزارساله گذشته خود هر بار به اوج رسیده با گفتمان اقتدارگرایی شیعیِ ایرانی بوده و انقلاب پارادایمی و تمدنی در ایران آینده لاجرم باید با همین گفتمان میلیتاریسم و اقتدارگرایی فرامرزیِ شیعیِ ایرانی رخ دهد، با نماد سلیمانی. @madineyefazele
▪️اگر در یک کشور، نخبگان نظامی و علمی به شکل حقیقی و نه نمایشی و تعارفی به هم بپیوندند، آن کشور به اوج قدرت و ثروت می‌رسد. نظیر کشورهای غرب در عصر استعمار، چین و دولت صفوی. @madineyefazele
▪️مکتب حاج قاسم در پیوند با مکتب مصباح عمق پیدا می‌کند و با ریشه‌ها و سنت‌های تاریخی و حکمی و فلسفی این سرزمین پیوند می‌خورد و علاوه بر نیازهای هیجانی و ذوقی و احساسی، تشنگی عقلی و فکری انسان‌ها را هم سیراب می‌کند. @madineyefazele
▪️گفتمان اقتدارگرایی فرامرزی شیعی ایرانی به دلیل اقتدارگرایی توان مقاومت دارد، به دلیل فرامرزی بودن توانایی جذب آزادگان و دگراندیشان سراسر جهان را دارد، به دلیل شیعی بودن توان جذب شیعیان عرب غرب ایران را دارد و به دلیل ایرانی و فارسی بودن توان جذب فارس‌های اهل سنت شرق ایران را دارد. @madineyefazele
▪️تمدن‌های بزرگ در تاریخ جهان همه با ساخته شده و به شکوفایی رسیدند و با سست شده و فروپاشیدند. @madineyefazele
▪️شورایاری‌های محلی سکولار و مستقل از مساجد از ایده‌های جریان نفوذ و اصلاحات برای براندازی نظام است و بقایای تفکری که دنبال احیای آن است باید به طور کامل ریشه‌کن شود. @madineyefazele
▪️پروژه شورایاری به زبان ساده پروژه‌ای برای جمع کردن جمعیت از محلات و کشاندن آن‌ها به شریان‌های اصلی شهر بود. این شوراها تشکیل شدند تا «پایگاه‌های مقاومت» علیه نظام باشند. @madineyefazele
▪️سعید حجاریان به عنوان ایدئولوگ فتح سنگر به سنگر نظام، تحت تأثیر یک افسر امنیتی یهودی به نام گارتن اَش، پس از رأی آوردن آقای خاتمی در اواخر دهه هفتاد به شورای شهر رفت و طرح شورایاری‌های محلی را ارائه کرد که هدف آن ایجاد شبکۀ فعالان مدنی در طبقات متوسط شهری برای براندازی نظام بود. حجاریان در یک سخنرانی در حسینیه ارشاد می‌گوید من در اعتراض به فراموشی جنبش اجتماعی مردم پس از پیروزی در سال ۷۶، از دولت فاصله گرفتم و به دنبال طرح شورایاری‌های محلی رفتم تا جنبش را در شورایاری‌ها زنده نگه دارم. @madineyefazele