eitaa logo
امامت و امارت
182 دنبال‌کننده
83.9هزار عکس
46.8هزار ویدیو
4.1هزار فایل
گزارش شخصی امامت وامارت پردیسان
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 بررسی جریانهای مارکسیستی ✍🏼 قسمت ۲۲ 🔰جریان‌ شناسی چپ در ایران نخستین تشكّل‌های چپ مارکسیستی در ایران، نخستین حزب کمونیست آسیایی نیز محسوب می‌شد. چندسالی پیش از حزب کمونیست چین و یک دهه پیش از کمونیست‌های ویتنامی و هندی و دو دهه زودتر از کمونیست‌های عرب در خاورمیانه‌ی عربی. بنابراین می‌توان فهمید که ریشه‌های این پدیده‌ی سیاسی و فرهنگی و اجتماعی، تا چه حد در ایران قدمت دارد. هم­چنین می‌توان دانست که ایرانیان به دلیل فراستی که داشته‌اند، چگونه سریع‌تر از بقيّه‌ی آسیایی ها وارد مهم‌ترین بازی‌های تاریخ ‌شده و برای هضم و فهم آن کوشیده‌اند. ♦️کمونیسم ایرانی، سرگذشت عجیب و غریبی دارد و می‌توان از دل آن عبرت‌های بسیاری اندوخت و به‌کار گرفت تا در آینده اشتباهات و سهوها و گناهان آنان متوّلد و مکرر نشود. این خطاها نه فقط به بهای نابودی بخش قابل توجهی از نیروهای آرمان‌گرا و جوان و تحصیل کرده‌ی کشورمان رخ داده، بلکه هزینه‌ و فرصت بسیاری را نیز روی دست ما نهاده و زمان مفید زیادی را از جامعه‌ی ایران سلب کرده است. بنابراین ضرورت دارد که به دقت در این تاریخ عجیب، تفحص و تحقیق صورت‌ گیرد،‌ شاید زوایای پنهان آن به کلی آشکار شده و سهم و موقعیت هریک از بازیگران خیزش و جنبش کمونیستی در ایران مشخص گردد. خوشبختانه بسیاری از برجستگان و عناصر جریان چپ ایرانی در طول یک سده‌ی گذشته، لب گشوده و از منظر خاص خود، قصّه‌ی چپ در ایران را بازگفته‌اند، اسناد و مدارک بسیاری هم به چاپ رسیده است و برخی از موّرخان خبره و تحلیل‌گران جامعه‌شناسی هم آثاری درباره‌ی درک علل و نتایج نهضت چپ کمونیستی در ایران تحریر و منتشر کرده‌اند. 🔹مجموعه‌ی این آثار را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد و از هریک به فراخور حال بهره گرفت: ۱- مجموعه‌های اسناد ـ نظیر اسناد جنبش سوسیال دموکراسی ایران که ۸ جلد آن در خارج از کشور منتشر شد. یا اسناد جنبش جنگل و یا چپ در ایران که عنوان اسناد منتشره در چند مجلّد بود و از سوی مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات منتشر شد. و یا هشت نامه به چریک‌های فدایی خلق اثر مصطفی شعاعیان که نشر نی آن را به چاپ رساند. ۲- مجموعه‌ی خاطرات افراد و بازیگران چپ در ایران نظیر خاطرات انورخامه‌ای یا تقی‌زاده یا کیانوری و خلیل ملکی و ایرج اسکندری و احسان طبری و حسین احمدی روحانی و... که تقریباً از صدر مشروطه آن­ها را داریم و بخش عمده‌ی آن مربوط به سران و بازیگران حزب توده است. در میان این نوع نوشته‌ها، برخی نظیر «حماسه‌ی مقاومت» اثر اشرف دهقانی و بعضی هم­چون آثار انورخامه‌ای بسیار باارزش و پرمطلب است. در سال‌های اخیر، به لحاظ کمّی و کیفی تحوّلی در این نوع آثار دیده شده و به­ مثابه اسناد مکمّل مهم در تاریخ ایران گسترش بیشتری یافته است. 🔸۳- کتب تاریخی و تحلیلی که از سوی محقّقان و موّرخان صاحب‌نظر و متخصّص ارائه می‌شود. این نوع آثار نیز هم­زمان با پیدایی کمونیسم در ایران، به صور مختلف تحریر شده و حداقل متضمن نظریه و مفروضات خاصی، بر اساس گزینه‌های سندی و زمانی ویژه‌ای بوده است. تاریخ مختصر احزاب سیاسی در ایران، اثر استاد ملک‌الشعرای بهار یکی از بهترین نمونه‌هاست و پس از آن، فکر دموکراسی اجتماعی در نهضت مشروطیت ایران اثر فریدون آدميّت، و در سال‌های اخیر ایران بین دو انقلاب اثر یرواند آبراهامیان که جملگی نماینده‌ی انگاره‌هایی خاص در تاریخ‌نگاری ایران از مشروطه تا حال هستند. درمیان آثار پر تعداد در این عرصه، برخی نظیر شمّه‌ای درباره‌ی تاریخ جنبش کارگران ایران، اثر عبدالصمد کامبخش، اثر تجویزی و تبلیغی است و برخی هم­چون گذشته چراغ راه آینده اثر جامی ـ اسم مستعار است ـ نسبتاً واجد ارزش و اعتبار بیشتری است. برخی نظیر سیر کمونیسم در ایران اثر سرهنگ زیبایی برآمده از مواضع و وجهه‌ی دولتی، برخی مانند شورشیان آرمان‌خواه اثر مازیار بهروز از موضعی آزاد و انتقادی، و سرانجام تعدادی همچون مجموعه‌ی آثار بیژن جزنی درباره‌ی تاریخ و جامعه‌شناسی گروه‌های کمونیستی در ایران، از موضعی حزبی و عمل‌گرایانه نوشته شده است. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۷۲ 🔰 ادامه بحث اسلام و ناسیونالیسم در زندگی اجتماعی بسیاری چیزها هست که ما را به سوی برابری سوق می دهد، اما معیاری که در اسلام اساس ارزش ها را تشکیل می دهد تقواست و در واقع، تقوا مالك دوستی، دشمنی، انکار، برابری، تفاوت و بسیاری از شئون زندگی اجتماعی است. اساس ارزش ها در اسلام، تقوا و پایداری نسبت به اوامر و نواهی الهی است. تقوا میزانی است که به وسیله آن افراد و اجتماعات و ملیت ها را می توان ارزیابی کرد. تقوا به عنوان اساس و بنیانی است که باید محور تمام حرکتهای انسانی قرار گیرد. حرکتهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و به طور کلی همه تلاش های انسانی باید بر پایه تقوا هدایت شود. ♦️از این رو، می توان گفت که یكسری باورها و آموزه های اسلامی به خاطر دینی بودن آن در تقابل با آموزه های ملّی گرایی و ناسیونالیستی که صبغه دنیوی و وطنی دارند قرارمی گیرد، اما اسلام معتقد است که ملّی گرایی اگر وطن دوستی و وفاداری نسبت به میهن خود است، می تواند جنبه مثبتی از ملّی گرایی باشد که تضادی با اسلام گرایی ندارد، ولی اگر ملّی گرایی صرفاً تأکید بر وحدت انسانها بر پایه نژاد و ملیت خود و جدایی سایر ملتها و ایجاد تفرقه باشد می تواند بُعدی منفی از ملّی گرایی محسوب گردد و با آن به مخالفت برمی خیزد. 🔹در کل اسلام گرایان برای حل کردن این مشکل بین عقاید اسلام گرایی و ملّی گرایی به تغییر و جابه جایی دو مفهوم: امت به جای ملت و انترناسیونالیسم به جای ناسیونالیسم یا ملّی گرایی اشاره می کنند. در کشورهای اسلامی، ناسیونالیسم یا ملّی گرایی همواره به عنوان رقیبی برای اندیشه های اسلام گرایانه و مبتنی بر وحدت امت اسلامی بوده است. قرآن کریم به واسطه این آیه که (وجعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم) صراحتاً به نفی مفاخرات قومی و قبیله ای و ملّی می پردازد و تنها معیار کرامت انسانی را تقوای الهی معرفی می کند. در ادامه می توان گفت که اسلام و آموزه های اسلامی و همچنین اندیشمندان اسلامی همچون امام خمینی(ره)، آیت االله خامنه ای، شهید مطّهری و...، ملّی گرایی را دارای دو جنبه مثبت و منفی می دانند و بی توجه به تأکید بر ملّی گرایی صرف، معتقد هستند که اگر ملّی گرایی عاملی باشد برای همبستگی با کسانی که با آنها زندگی مشترك داریم، با اسلام منافاتی ندارد، در غیر این صورت غیرعاقلانه و مذموم است. 🔸در حالی که می دانیم مهم ترین عامل، همیشه در ملّی گرایی تأکید و توجه به عنصر ملّیت و عواملی همچون زبان، نژاد، آداب و سنن و غیره است و به دنبال همین موارد و دفاع از همین عوامل بوده که بعضی کشورها و ملل به این فکر افتادند که خود، پیشینه و فرهنگ خود را از سلطه و استعمار و نابودی نجات دهند. ولی از آنجایی که مهم ترین و اصلی ترین عامل در اسلام، وحدت بین اقوام و ملل مختلف است، عوامل ذکر شده نمی تواند در اندیشه های اسلامی به طور صرف مورد قبول واقع شود و در تقابل با ملّی گرایی قرار می گیرد. البته این نکته ناگفته نماند که مذهب هیچ گاه با ملّی گرایی تضادی پیدا نمی کند؛ زیرا همیشه دین و مذهب به عنوان عاملی آرامش بخش و تسکین دهنده برای ملّتها بوده و در پس عقاید و باورهای ملل مختلف همیشه اعتقاد و باور به ادیان وجود داشته است. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 اقرار وقیحانه سعودی‌ها به صادرات تروریسم 🔹 کارشناس تلویزیون دولتی عربستان: «اگر اراده کنیم ظرف یک‌ربع، یک‌میلیون "انتحاری مجاهد" سازمان‌دهی می‌کنیم!» 🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 یعقوب نیمرودی کیست !؟ 🔹 رابط با : اگر یک روز به روزنامه نگاران اجازه دهند از کارهایی که ما در تهران کرده ایم مطلع شوند از آنچه می شنوند وحشت خواهند کرد و حتی نمی توانند آن را تصور کنند!! بخشی از مستند هاکریا ۲۰۴۰ 🔺 🆔 @Jarianshenasi
🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🌹 ✅ قابل ذکر است که سلسله مباحثی با چند موضوع: 📘 📕 📙 📗 در این کانال انجام گردیده است. برای دریافت این مباحث با کلیک روی هشتک ها به پست های گذشته در این کانال رجوع فرمایید. 💠 در ادامه مطالب مفید دیگری نیز ارائه خواهد شد که لیست این مباحث در کانال سنجاق شده است و انشاالله با همین سیر به ترتیب ارائه می گردد. 🌹🍃🍂🍃🍂🌹🍂🍃🍂🌹 🆔 @Jarianshenasi
📚 روشنفکری در غرب و ایران ✍🏼 قسمت ۷۷ 🔰 ناسیونالیسم ایراني شاید بتوان آغاز ناسیونالیسم ایرانی را همزمان با مشروطه دانست. اگر این دوران را آغاز ناسیونالیسم ایرانی بدانیم، عصر حکومت پهلوی اوج جریان ناسیونالیسم بود. چندگانگی ناسیونالیسم ایرانی بر پایه تنوع منابع فرهنگی و ارزشی خاص و سوگیری های واگرایانه گرایش های ناسیونالیستی در مشروطه ایرانی، امکان اشتراك بر سر تعریف فراگیر ملت و استقرار و نهادینه کردن حاکمیت ملت و حکومت قانون را تحلیل برد. به گونه ای که از مشروطه به این سو، مسأله ملت و حق حاکمیت ملت به عنوان مهمترین مسأله معاصر ایران همچنان در کانون توجه قرار دارد. باید توجه داشت که ملی گرایی در دوره مشروطه به ادبیات سیاسی ایران وارد شد و همچنین ملی گرایی در ایران وجه سلبی داشته و عمدتاً در وجه همبستگی در مقابل بیگانگان شکل گرفته است. ♦️شکل گیری دولت مدرن از سال ۱۳۰۰ خورشیدی، نقش نخبگان فکری و سیاسی و سیاست بین الملل حاکم در طول یك قرن گذشته به عنوان عوامل اصلی به وجود آمدن ناسیونالیسم قومی در ایران مطرح می شود. این امر در عصر پهلوی اول به خوبی نمایان شد و با اجرای سیاست ناسیونالیسم فرهنگی، ارائه قدرتی برهنه با عملکرد معلق و تقریباً یك سویه، تقابل صرفاً نظامی با ایلات و قومیتها و طرد آنها و تلاش در جهت حذف خرده فرهنگ ها و زبان آنان در روند ملت سازی از تحقق مفهوم ناسیونالیسم در بین نیروهای اجتماعی و سیاسی جلوگیری شد. 🔹مظاهر ناسیونالیسم در رژیم پهلوی را می توان در سه مؤلفه باستانگرایی، میهن دوستی و شاه پرستی مشاهده نمود. بنابراین می توان اذعان داشت؛ دوره سلطنت رضاشاه به دلیل تلاش حکومت برای تأسیس دولت مدرن و گسترش غرب گرایی و تلاش شخص رضاشاه و روشنفکران همراه و همرأی وی برای کسب مشروعیت سیاسی از طریق پیوند دادن سلطنت پهلوی با پادشاهی های باستانی ایران، یك مقطع دوران ساز و مؤثر در شکل دهی بنیان های فکری ایران نوین به شمار می رود. 🔸در این میان ناسیونالیسم که به عنوان یکی از ایدئولوژی های اصلی و ماهوی جریان تجددخواهی، با پیروزی انقلاب مشروطیت در فضای سیاسی و فرهنگی ایران تثبیت شده بود، از یك نقش محوری در تحولات فکری عصر پهلوی اول برخوردار شد. از سوی دیگر، ناامنی و ناکارآمدی گسترده بعد از دوران مشروطه، موجب گرایش هر چه بیشتر روشنفکران و رجال سیاسی آن عهد به سوی ملی گرایی و مظاهر اصلی آن همچون دولت ملی برای ایجاد ثبات و امنیت و توسعه در ایران شد. در چنین فضایی رضاخان پا به عرصه قدرت سیاسی گذاشت و توانست با در دست گرفتن اقتدار نظامی و ایجاد ثبات و امنیت نسبی در کشور، وجهه خوبی برای خود به دست آورد و سپس، با اتخاذ ایدئولوژی ناسیونالیسم تلاش کرد تا ضمن رسیدن به مقام سلطنت ایران، برای حکومت خود مشروعیت سیاسی استواری فراهم کند.ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مستندات جدید از دست داشتن آمریکا در تولید ویروس کرونا 🔹اوباما در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۴، را پیش‌بینی کرده بود و ترامپ هم اوباما رو مسبب شیوع کرونا میدونست؛ اوباما مبلغ ۳.۷ میلیون دلار کمک مالی به آزمایشگاه ووهان چین داده است!!! 🆔 @Jarianshenasi
📚 بررسی جریانهای مارکسیستی ✍🏼 قسمت ۲۳ 🔰جریان شناسی چپ در ایران وقتی از جریانی سیاسی بحث می‌شود، بی‌تردید باید آن را در مباحث جامعه‌شناسی سیاسی مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و پیگیری کرد. یکی از موضوعات جامعه‌شناسی سیاسی، جریان‌شناسی سیاسی است.طبیعتا وقتی از «جریان چپ» بحث می‌شود منظور سیر تطورات تاریخی این جریان در بستر زمانی و مکانی مشخص است. البته در اینجا بررسی نقش جریان چپ در مکان و زمان خاص یعنی ایران در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ مد نظر است. ابتدا لازم است مقدمه‌ای نسبتا مختصر در باب تاریخچه شکل‌گیری این حزب در ایران معاصر بیان شود. ♦️زمینه های شکل‌گیری حزب توده در ایران غالب نویسندگان «تاریخ چپ» در ایران بر این نکته اتفاق‌نظر دارند که ظهور جریان چپ در این کشور، به حضور کارگران و مهاجران ایرانی در قفقاز، به‌ویژه شهر باکو و شرکت آنان در تشکیلات سوسیال‌دموکرات‌ها بازمی‌گردد. طبق این نظر سازمان سوسیال‌دموکرات ایران (اجتماعیون عامیون) را سازمان همت (شعبه‌ای از حزب سوسیال‌دموکرات کارگری روسیه) با کمک بلشویک‌ها به رهبری لنین پی‌ریزی کرد. البته در نقد این دیدگاه گفته شده جامعه کارگری ایرانیان مهاجر در موقعیتی نبود که حزب یا سازمانی تشکیل دهد و در پیدایی جنبش سوسیالیستی و کمونیستی در ایران نقش داشته باشد.انجمن‌های غیبی، نخستین سازمان‌های سوسیال‌دموکراسی بود که با تاثیرپذیری از جنبش سوسیال‌دموکراسی قفقاز و روسیه در ایران تاسیس شد. 🔹اما فعالیت جدی احزاب در ایران با جنبش مشروطیت و تشکیل مجلس شورای ملی آغاز شد و اشخاص با دیدگاههای خاصی به تشکیل حزب دست زدند. از جمله این احزاب باید به حزب سوسیال دموکرات اشاره کرد که دارای تمایلات کمونیستی بود و سلیمان میرزا اسکندری، حیدرخان عمواوغلی، محمدرضا مساوات، ملک المتکلمین، سیدجمال الدین واعظ اصفهانی، یحیی دولت آبادی و ... در این مجموعه ها فعالیت می کردند. با توجه به حضور کارگران ایرانی شهر باکو مرکزی مناسب برای این فعالیتها بود و نخستین حزب کمونیستی ایرانی با نام حزب عدالت توسط اسدالله غفارزاده که خود عضو سابق حزب سوسیال دموکرات نیز بود در ۱۲۹۶ تأسیس شد. زمانی که در سال ۱۲۹۹ ارتش سرخ به بندرانزلی وارد شد، اعضای حزب در بیانیه‌ای از کمونیست های ایرانی و انقلابیون که شامل جنگلی ها نیز می‌شد خواستند تا ادارات دولتی را به تصرف خود درآورند و همه امکانات را در اختیار روس ها بگذارند. امضاکنندگان این بیانیه حیدرعمو اوغلی و میرجعفر پیشه‌وری بودند.   🔸حضور روسها در بندرانزلی امکان خوبی برای تبلیغ فعالیت کمونیست های ایرانی بود و آنها بلافاصله نخستین کنگره حزب کمونیست را برگزار کردند. برگزارکنندگان کنگره به ریاست کامران آقازاده عبارت بودند از: میرجعفر پیشه‌وری، سلطان زاده و حیدرعمواوغلی. دراین کنگره ۴۸ تن به نمایندگی کمونیست های ایرانی انتخاب شدند. خواسته‌های کمونیست های ایرانی به این شرح به تصویب رسید: سرنگون کردن سلطه امپریالیسم بر ایران، مصادره کلیه اموال شرکتهای خارجی، حق خودمختاری برای همه ملیتهای ایرانی، مصادره زمینهای زمین داران، و مهم ترین اصل کنگره؛ اتحاد با جماهیر شوروی و نهضت پرولتاریای جهانی.   🔺این اقدامات در حالی صورت می گرفت که روسها امیدوار بودند میرزا کوچک خان جنگلی نیز با آنها همراهی کند. لنین در دیدار خود با سلطانزاده با علاقه به گزارش وی گوش داد. اما آنچه که روسها آرزو داشتند برآورده نشد و میرزا کوچک خان که در ابتدا قول همکاری داده بود تن به سرسپردگی نداد و احسان الله خان از او جدا شد و راه روسها را دنبال کرد. ادامه دارد... 🆔 @Jarianshenasi
┄━═✿♡﷽♡✿═━┄ 🔅امام حسن مجتبی(علیه السلام): ✍عجَبٌ لِمَنْ يَتَفَكَّرُ فِي مَأْكُولِهِ كَيْفَ لَا يَتَفَكَّرُ فِي مَعْقُولِهِ فَيُجَنِّبُ بَطْنَهُ مَا يُؤْذِيهِ وَ يُودِعُ صَدْرَهُ مَا يُرْدِيهِ 🔹جای تعجّب دارد کسی که در غذای خود دقّت می کند ولی در عقیدۀ خود دقّت به خرج نمی دهد! از خوردن آنچه برای جسمش ضرر دارد اجتناب می کند، ولی اموری را به خود راه می دهد که او را به هلاکت می رساند‼️ 📚بحارالانوار/ج ۱ ص ۲۱۸
اخلاق تشکیلاتی 💠 آیا می‌دانید جماعتی که افکار و افراد مجموعه و سازمانشان را پسندیده‌اند ولی در عمل زیر بار نمی‌روند و رأی خود را بر رأی تشکیلاتشان ترجیح می‌دهند چه سایش و فرسایشی در کار گروهی ایجاد می‌کنند و چقدر مجموعه‌ی خود را دچار چالش و درگیری می‌کنند؟! 🔸 بله اگر تصمیم جمعی یا دستور بالادست امر به منکر و یا نهی از معروف است نباید اطاعت نمود ولی در غیر این موارد اگر همسوی جمع نباشیم سنگ روی سنگ بند نمی‌شود... 🔹 یا نباید وارد تشکیلاتی شد و یا اگر وارد شدیم باید همراه باشیم. (گرفتن و نگرفتن حقوق هم در این مورد تأثيری ندارد.) 🌨🌤خلاصه یک بام و دو هوا نمی‌شود. ⚡️ فراموش نکنیم که گاهی این مخالفت‌ها از سر خودمحوری و تکبر است و اگر توجّه داشته باشیم یک جمع خوب می‌تواند خود ما را در جهت کنترل خودبزرگ‌بینی‌مان تعدیل کند. ••✾•🍃🌺🍃•✾•• مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
هشدارهای تربیتی ☀️ کسانی که فرصتی برای تربیت بچه‌شیعه دارند؛ چه متولیان امر تربیت و چه والدین، باید قدر این موقعیت استثنائی و این سرمایه‌گذاری کم نظیر برای بهشتی شدن را بدانند. 💎 امیرالمؤمنین عليه السلام فرمودند: 🦋 هرگاه فرصتى به دست آوردى، آن را غنيمت بشمار كه فرصت ‏سوزى، مايه اندوه است. إذا أمكَنَتِ الفُرصَةُ فَانتَهِزها؛ فَإِنّ إضاعَةَ الفُرصَةِ غُصَّةٌ 📚 غررالحكم، حدیث ۴۱۲۴. 🔸 در روزگاری که همه چیز علیه مسیر هدایت و تربیت است، 🔹 در روزگاری که شیطان سپاهیانش را متحد کرده و در برابر کمال نوجوانانمان مقاومت می‌کند، 🔸 و در روزگاری که فقر و فحشا، قمار و اعتیاد در فضای واقعی و مجازی غوغا می‌کند؛ مربی باید کلی نیرو صرف کند که اگر شاگردش بالا نمی‌رود دست‌کم در سرازیری آخرالزمان سقوط نکند. 💎 و حفظ موقعیت دینی بچه‌ها هنر بزرگی است و ارتقای آنان شبیه معجزه. 💠〰💠〰💠〰💠〰💠〰💠 🙏 و دست مریزاد به همه‌ی آنانی که از مال و جان مایه می‌گذارند تا بچه‌های امام عصر عجل‌الله‌فرجه‌الشریف بدتر نشوند. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
تربیت حداکثری نباید با حداقلی صحبت کنیم. حداقلی صحبت کردن با جوانها این است که به او بگوییم: دو رکعت نماز خواندن یا حجاب داشتن مگر چقدر سخت است، خوب انجام بده دیگر! ما باید جوانان را با قله آشنا کنیم. چون جوان اساساً بلند همت است و به کم قانع نیست. گاهی اوقات پدر و مادرها و ، بچه‌ها را حداقلی بار می‌آورند. مثلاً می‌گویند: پسرم تو معتاد نشو، نماز هم بخوان، من دیگر چیزی از تو نمی‌خواهم! این بدترین شیوه تربیت است ... مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
معرفی کتاب مجموعه ۷ جلدی برنا جلد اول این نظام نامه تربیتی (کتابهای برنا) مربوط است به مبانی نظری و نقشه راه کلی و شش جلد بعدی هریک به بررسی مبانی، اصول، راهبردها و روشهای زیرنظام های اصلی این نظام تربیتی می‎پردازند. 🔹 جلد اول (مبانی نظری و نقشه راه کلی): مبانی، اصول، ویژگی‎های دانش‎آموز مستعد، ویژگی هایی انسان مطلوبی که قرار است در کانون ها تربیت کنیم و راهبردهای اصلی کار کانون ها در عرصه های مختلف در این جلد مورد بحث قرار گرفته است. 🔹 جلد دوم (مدیریت در مجموعه تربیتی) در این جلد ماهیت مدیریت در مجموعه های تربیتی روشن و مبانی و اصول مورد نیازِ مدیریت مجموعه ها و تشکلات تربیتی ارائه شده است. سپس با رعایت اختصار به تبیینِ راهبردها و وظایف مدیریت این مجموعه ها پرداخته شده و مهمترین آسیب‎ها و آفات مدیریت مجموعه های تربیتی مورد بررسی قرار گرفته است. مولف در پایان این کتاب به بیان روشها و راهکارهای مهم و اساسی تجربه شده در مجموعه‎های تربیتی موفق کشور پرداخته است. 🔹 جلد سوم (تربیت کادر و مربی) در این کتاب به طور مفصل به مبانی خاص مسئله تربیت کادر مجموعه های تربیتی و اصول خاص و راهبردهای اساسی آن پرداخته و پس از آن روشهای تربیت کادر در طی دو دوره عمومی و تخصصی تبیین شده است. نگاه مولف به تربیت کادر برای مجموعه های تربیتی، تربیت از دل متربیان همین مجموعه ها است. امری که کلید اصلی درون زایی، پویایی، توسعه و گسترش مجموعه‎های تربیتی است. در کنار ارائه روشها و برنامه ها سعی شده منابع مناسبی برای دوره های آموزش کادر ارائه شود. اهمیت فوق‎العاده مسئله تربیت کادر در مجموعه های تربیتی سبب شده که پرحجم ترین کتاب مجموعه برنا به نظام تربیت کادر اختصاص داده شود. 🔹 جلد چهارم (جذب و گزینش): در این جلد سعی شده است برپایه خصوصیات انسان مستعد که در جلد اول تبیین شده بود، طرحی جامع از روشهای جذب و گزینش مستعدین به مجموعه های تربیتی ارائه شود. با این هدف تجربیات مجموعه های کادر ساز و نخبه پرور کشور را بررسی شده است. 🔹 جلد پنجم (تعامل با خانواده): بستر تربیتی انسان حاصل برآیند تاثیرات مؤلفه های محیطی متعددی است. مهمترین این مولفه ها در جامعه دینی عبارتند از خانواده، مسجد، مدرسه و گروه همسالان. در این جلد سعی بر آن شده تا با شناخت بیشتر این اضلاع، نقش و جایگاه هریک و نسبت آنها با هم و نیز نکات مهم در تعامل مثبت تشکل های نخبه پرور با خانواده، مدرسه و مسجد به اختصار تبیین شود. 🔹 جلد ششم (معرفت و تهذیب): در این جلد از کتاب سعی شده تا با بهره گیری از کتب تربیتی و تجربیات عملی مجموعه های تربیتی موفق، روندی معقول و منطقی در امر معرفت افزایی و تهذیب ارائه شود و قالب های تربیتی مناسب به همراه توضیحات کاربردی و بسیار مفید در اختیار مربیان قرار گیرد. 🔹 جلد هفتم (آموزش و تعلیم) : بسیاری از مجموعه های تربیتی در کنار کار تربیتی به فعالیت علمی نیز می پردازند. در این جلد از کتاب مبانی، راهبردها، قالب ها، روش‎ها و سیر آموزشی مناسب برای کار علمی در مجموعه هایی که می خواهند به این سو حرکت کنند، تبیین شده است. مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
💠 تربیت جز با همراه‌کردن دلِ متربی میسر نمی‌شود؛ و 😡 تندخویی، 😠 بی اخلاقی، 😵 خودخواهی، 🤨 خودشیفتگی، 😦 دیکتاتوری و 🥴 فعالیت‌های بدون جذابیت؛ به هیچ وجه به تربیت منجر نمی‌شود. 🔹 از حضور بچه‌‌ها گول نخورید حضور قلبشان مهم است. ••✾•🍃🌺🍃•✾•• مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🤔 فازمترتربیتی 💡مربی دینی باید فازمتر تربیتی داشته باشد. یعنی دائما چک کند که متربی‌اش دارد چگونه به موضوعی که مربی طرح می‌کند نگاه می‌کند؟ قبول دارد یا نه؟ می پذیرد یا نه؟ اگر قبول ندارد یا نمی‌پذیرد چرا؟ و این یعنی باید دائما و متنوعا 🔸 از بچه‌ها بخواهد تا بازخورد بدهند. 🔹 نظرسنجی کند و از نظرات بچه ها مطلع شود. و... 📻 مربی دینی رادیو معارف نیست که مباحثش را مثل رادیو پخش کند و برود... مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
یکی از اصلی‌ترین لوازم دستیابی به اهداف انقلاب و نیل به تمدن نوین اسلامی بدون تردید حضور نسل جوان مؤمن و انقلابی در صحنه است. این نسل در کشور پراکنده است و به تصریح مقتدای انقلاب روز به روز بیشتر می‌شوند؛ «جوانهایی که امروز در این کشور برای احیاء اسلام، برای اقامه دین با جد مشغول کارند، بحمدالله روزبه‌روز دارند زیاد می‌شوند. اینها همانهایی هستند که به فضل الهی، به حول‌وقوّه‌ الهی، هر دشمنی از جمله آمریکا و صهیونیست را به زانو خواهند فکند.» (بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت عید غدیر ۳۰/۶/۱۳۹۵) مساجد یکی از اصلی ترین صحنه های حضور جوانان است. امام جماعت جوان و پرشور و انقلابی میتواند موتور محرکه مسجد برای حضور جوانان در مسجد باشد. بسیاری از مساجد ما با حضور امام جماعت سالخورده و برنامه های پیرمرد محور خالی از جوانان شده است. اگر در شرایط کرونایی نبودیم قطعا تمام مساجد ما اکنون حداقل یک برنامه برای بزرگداشت حاج قاسم عزیز داشتند اما ای کاش مسولین مساجد و بسیج مساجد میدانستند که بزرگداشت حاج قاسم نه با برگزاری یادواره و مراسم که با پیمودن راه و فکر اوست. کاش مساجد ما و بسیج مساجد با جوان گرایی از امام جماعت مسجد تا فرمانده بسیج مسجد فکری به حال چهره کسالت بار مساجد میکردند.
کادر سازی در تشکل به این معنی است که هر تشکل باید نیروهای مولد تولید کند. یعنی نیرویی که اوهم مثل تشکلش دغدغه آدم ها را داشته باشد. مثلا اگر حتی یک مکانیک هم تولید می کند این مکانیک دغدغه این را داشته باشد که دونفر مکانیک دیگر مثل خودش تربیت کند. شما الان ببینید خطر یک معتاد این است که دونفر دیگر را هم معتاد می کند و ما باید از همین درس بگیریم. هرکجا بودیم سعی کنیم اثرگذار بر دیگران باشیم. تشکل باید طوری رفتار کند که اعضایش هرکجا که بودند همان اهداف را دنبال کنند و آن دغدغه و هدف اصلی به تک تک افراد هم تزریق شده باشد. یکی از نکات مهم دیگر این است که بنده تشکلی را کادرساز می دانم که وقتی کسی در فضای آن قرار می گیرد اشکالاتش رو شود. اگر در یک تشکل مدام تعارف وجود داشته باشد و مدام ملاحظه افراد باشد که مبادا ناراحت شوند یا ما اعتبارمان از دست برود، این تشکل مرده است. در تشکل کادرساز درگیری و تنش بیشتر است چون لازمه حرکت، درگیری است. در تشکل کادرساز آدم ها به هم کار دارند و از کنار عیب های هم بی تفاوت رد نمی شوند. نشانه تشکل کادرساز این است که اگر مثلا بنده آدم بی نظمی هستم، وقتی وارد این فضا بشوم، این عیب من خودش را نشان می دهد. بعضی از تشکل های ما جمع مفردات هستند. یعنی افراد کنار هم جمع شده اند اما دلهایشان با هم نیست و دغدغه و هدف مشترکی ندارند. در واقع اینها جمع نیستند بلکه تجمعند. از آن طرف هم هستند افرادی که دور از همند اما دلهایشان به هم نزدیک است و چه بسا با یک صحبت تلفنی پنج دقیقه ای باری را از روی زمین بردارند. لذا مالک نمی گوید علی جان مرا جایی بگذار که مدام قدوبالای تورا ببینم از انطرف هم بودند افرادی که دور علی بودند اما به رویش شمشیر کشیدند. پس این نکته هم خیلی مهم است که بدانیم افرادی که دور هم جمع شده اند بعنوان یک تشکل، برای چه جمع شده اند؟ استاد معماریانی مـــــربی محـــــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی https://telegram.me/joinchat/AAAAADxoR9Yw2D0z3_3oIA
همگرایی مربی با متربی ها چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را جذب کنیم؟ سئوال: مربی تربیتی در مرحله جذب چقدر می تواند با سلیقه  و ذائقه مخاطبانش همگرایی کرده و خود را مثل آنان نشان دهد؟ بعبارت دیگر، آیا باید ما خودمان را مثل مخاطب جا بزنیم و به شکل او درآییم؟ یا اینکه باید تلاش کنیم تا رفتار او را شبیه به رفتار خودمان تغییر دهیم؟ البته در مرحله تثبیت و رشد که بعدها به آن می پردازیم، بیان خواهد شد که همواره «تغییر نهایی رفتار» متناسب با آموزه های دینی، شاه بیت اصلی «تعلیم و تربیت» است، اما اینکه چه میزان از این هدف را می توان در مرحله جذب دنبال کرد، سئوال مهمی است که مربی باید پاسخ آن را از کارشناسان تربیتی بپرسد. در هر صورت، مرحله در کار تربیتی، مرحله گره خوردن دلهاست، مرحله ای که جرقه ی اولیه پیوستن به جمع در این مرحله در ذهن مخاطب زده می شود. گاهی یک تلنگر احیاگر و گاهی نیز یک موعظه اثر گذار در این مرحله، در روح و جان مخاطب، انقلاب ایجاد می کند، چرا که مرحله جذب در واقع، مرحله تاباندن نور به ضمیر مستعد جوان و نوجوان است. پس بر این اساس، وقتی قرار است مربی دعوت گر به روشنایی باشد و منادی نور، آیا می توان دعوت به روشنایی و نور را به تنهایی با وانمود کردن گرایش به تاریکی انجام داد؟! آیا امروزه که به تدریج ذائقه برخی مخاطبان جوان و نوجوان به مادیات بیش از معنویات گرایش پیدا کرده و الگوهای تربیتی غلط، نیازهای کاذب آنان را در مقابل نیازهای واقعی قرار داده است، مربی با این مسئله باید چگونه کنار بیاید؟ چقدر در مقابل خواست مخاطب کوتاه بیاید؟ چقدر همرنگ او شود و متناسب با ذائقه و نیاز جوان و نوجوان رفتارش را تغییر دهد؟ چقدر خودمان نباشیم تا دیگران را به خود جذب کنیم؟ آیا این گونه جذبی، جذب به ما و اندیشه ما و مرام و مسلک ما خواهد بود یا جذب به مجسمه ای مخاطب پسند و یا بازیگری ایفای نقش کننده، مطابق با خواست تماشاچیان و اعضای گروه؟! در خصوص این مسئله مهم و حائز اهمیت، حتما باید به چند نکته اساسی توجه داشت: اول آنکه متاسفانه گاهی مربیان از جایی شروع می کنند که مخاطب می خواهد، مسیری را طی می کنند که مخاطب می پسندد و به جایی می رسند که مخاطب تصمیم داشته به آنجا برسد. به دیگر سخن آنکه گاه مشاهده می شود که نه مربی طرح مشخصی برای تغییر رفتار در متربیان دارد، نه شکل جذب به گونه ای است که در متربیان انگیزه تغییر و تحول ایجاد کند و نه سیر نهایی این پروسه به رشد و تعالی و اصلاح فرد منجر می شود. این در حالی است که مربی در فرایند جذب حتی یک لحظه نباید از اصول، ارزشها و سیره عملی خود در زندگی کوتاه آمده و عقب نشینی کند تا مخاطب را راضی نگه دارد، اما در عین حال لازم است در مواجهه با مخاطبان انعطاف پذیری لازم را داشته باشیم و خشک و متعصب به نظر نرسیم. بنابراین، مربی باید در اولین برخورد با متربیان، سفیر مهربانی و محبت و دوستی باشد و با رفتار کردارش، شخصیت مخاطبان را تکریم نماید، در مقابل آنچه که هستند گارد نگیرد وگاه خود را به تغافل بزند،اما در عین حال نباید وانمود کرد که او نیز مثل برخی مخاطبان گروه انسانی است سطحی، هیجانی، احساساتی و دلبسته به نیازهای مادی و کاذب. مربی از آنجا که در تمام مراحل جذب، تثبیت و رشد، به هدفی ارزشمند می اندیشد، پس هیچگاه تغییر شکل نمی دهد و همواره شکل یک مسلمان متعهد و رسالتمند زندگی می کند، اما برای انجام این مهم، همواره در برخوردهایش، استراتژی های متفاوت اتخاذ می کند، گاهی روش در پیش می گیرد، گاهی به کسی می دهد، گاهی و آشکار دعوت می کند و گاهی در خفا و پنهان افراد را می نماید. مربی گاهی با کسی دوست می شود که دلی صید کند و گاهی به کسی کم محلی می کند که او را وادار به حرکت نماید. مربی، هیچ وقت نباید تنها به تامین نیازهای کاذب در مخاطب بپردازد، بلکه باید نیازهای واقعی افراد را در درون آنها احیا نماید و سپس به متربیانش کمک کند تا در زندگی نیازهای واقعیشان را برآورده نمایند. رشد و تعالی و کمال و معنویت و اخلاق، همیشه اصلی ترین نیاز یک مخاطب جوان و نوجوان است. پس بر این اساس، مربی باید در مسیر تاریک حرکت متربی در زندگی تنها یک چراغ روشن کند، در بیراهه یک تابلوی راهنما قرار دهد و در مقابل هر نیاز کاذب مخاطب، یک نیاز واقعی را به او معرفی کرده و در نهایت راه رسیدن به آن را نیز تا حد ممکن فرا رویش ترسیم نماید. مـــــربی محـــــور؛ نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی https://telegram.me/joinchat/AAAAADxoR9Yw2D0z3_3oIA
⭕ ساعاتی پیش در یکصدوچهل‌وپنج‌مین جلسهٔ ستاد فرماندهی جبههٔ انقلاب‌اسلامی در فضای‌مجازی، به‌صورت فوق‌العاده موضوع محاکمه‌ی آذری‌جهرمی بررسی شد. 💠 ان‌شاءالله نتایج این جلسه در عملیات‌های طراحی شده مشهود خواهد بود. جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 @jebheh
🔰 سخنی با دلسوزان انقلاب در فضای مجازی 🔸 اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است. رهبر معظم انقلاب، امام خامنه ای مدظله العالی. 1️⃣ همه ما بارها این سخن حکیمانه را شنیده‌ایم اما کمتر به عمق آن توجه کرده‌ایم که چرا اهمیت فضای مجازی در جایگاه اهمیت انقلاب اسلامی قرار دارد و اساساً اهمیت حفظ انقلاب اسلامی چقدر است که امام راحل، می فرماید حفظ نظام از اوجب واجبات است...؟! 2️⃣ حقیقت این است که آن‌چه در این مقام، مناط و محور حکم قرار دارد، جایگاه و ارزش ولایت الهی در جامعه دینی است. ولایت به فرموده رهبر انقلاب، به اتحاد و انسجام داخلی حور محور حاکم عدل و ولی امر تبیین می‌شود. 3️⃣ حفظ انقلاب اسلامی، از آن جهت واجب‌ترین اعمال است که محور جریان ولایت الهی از طریق اتحاد همگانی ذیل ولی امر است. از این نکته می توان به راز بیان مقام ولایت پی برد که معظم‌له، فضای مجازی را محیط اتحاد و انسجام کلان اجتماعی تلقی می کنند که اگر به دست دشمن بیفتد به ضد خود تبدیل شده و تبدیل به فضای افتراق، دوقطبی و دودستگی و فتنه می‌شود. 4️⃣ اخراج جبهه استکبار از محیط مجازی کشور از اهم ارکان حفظ انقلاب است، اما روش و شیوه این کار نیاز به هوشمندی بسیار زیاد و مشورت پذیری بالایی دارد. 5️⃣ در واپسین ماه های مانده به انتخابات 1400 که برای کشور و انقلاب بسیار حیاتی و تعیین کننده است، باید برای بی اثر کردن ماشین جنگ شناختی دشمن در اینستاگرام و توئیتر، فکر اساسی کرد. 6️⃣ قدرمسلم تمام اقداماتی که در فضای عدم شفافیت گفتمان انقلاب اسلامی در مواجهه با فضای مجازی، منجر به ایجاد دوقطبی در کشور شود و بازی تمام باخته حریف را تبدیل به پیروزی بزرگ برای او کند، محکوم و مردود است! 7️⃣ از همه دلسوزان به آینده انقلاب اسلامی تقاضا می کنم با احتیاط بیشتری حرکت کنند. جاده واقعا لغزنده است. دولت غربگرا، کارنامه سیاهی از خود برجای گذاشته است و برای استمرار حیات خویش، چاره ای جز عملیات روانی و دمیدن در گسل ها و ایجاد دوقطبی های کاذب ندارد. باید هوشیار بود و برای او این فرصت را ایجاد نکرد و از تجربه انتخابات 96 درس گرفت. 8️⃣ پافشاری بر اقدام قانونی برای انسداد اینستاگرام فاسد، در شرایطی که پیوست رسانه ای و گفتمانی آن آماده نشده است، امری خطرناک و فرصت ساز برای جبهه مقابل است. اینستاگرام را باید طور دیگری زمین زد. نیاز به طراحی های آفندی و پدافندی محکم و آینده پژوهانه در این خصوص داریم. 9️⃣ دوستان انقلاب بیندیشند چگونه و با چه طرح و عملیاتی می توان تا قبل از انتخابات 1400، جریان کلان مردمی تنفر از اینستاگرام را ایجاد کرد. چگونه می توانیم لجن زار اینستاگرام را به رخ مردم کوچه و بازار بکشیم و قیامتی از فریاد و انزجار برپا کنیم؟ چگونه شکایت های مردمی را به تب اول جامعه تبدیل کنیم؟ و سوالات دیگر... 🔟 به عنوان پیشنهاد، به نظر می‌رسد استراتژی اعتبار زدایی از اینستاگرام با استفاده بهینه و علمی از شکایت‌های مردمی و سناریونویسی برای اینکار با تولید مجموعه مستندات تأثیرگذار، راهبرد مناسبی برای زمین زدن اینستاگرام باشد. در این راهبرد هوشمندانه، هرچه تا روز انتخابات، اینستاگرام، فیلتر نمی‌شود و فضای دوقطبی مابعد آن پررنگ نمی‌شود، اما اعتبار آن در افکار عمومی کاهش می‌یابد و مرجعیت آن منعضل می‌شود و حتی ممکن است بر اساس نظرسنجی های منابع اطلاعاتی، اقدام قانونی به فیلترینگ اینستاگرام را هم قبل از انتخابات کلید زد و به نتیجه رساند. ♻️ باید یک جمع مشورتی با استفاده از منابع دقیق اطلاعاتی تشکیل داد و سلسه عملیات های آفندی، پدافندی و ایذایی را طراحی و اجرا نمود و این امری ممکن و میسر است. ✍️ عبدالله علوی، عضو ستاد فرماندهی جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 @jebheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 یادگیری معکوس چیست؟ 🔸با این انیمیشن جالب در کمتر از دو دقیقه با مفهوم کلی یادگیری معکوس آشنا شوید. 🤔 آیا می‌توانید با این تکنیک مفاهیم دینی را انتقال دهید؟ مربی محور ،نونگاهی اصیل به فرهنگ و تربیت دینی http://eitaa.com/joinchat/1945370624Cb6236abeaf
🔸چرا به مباحث مرتبط با ورود نمی‌کند!؟🤔 🔹فضای مجازی، عرصه گسترده‌‎ای است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر باید به آن ورود و ناهنجاری‌ها را اصلاح کند. 🔹 امروزه به اندازه فضای فیزیکی (و شاید حتی بیشتر) اهمیت دارد ولی متاسفانه ما احساس نمی‌کنیم که امر به معروف و نهی از منکر در این فضا مطرح است. انواع دروغ، تهمت، تقلب و... در این فضا رواج پیدا کرده و هر روز هم بیشتر می‌شود!!! ه درباره چرا هیچ بحثی مطرح نمی‌شود!؟🤔 وظیفه این است که روحی در این کالبد بدمد تا مجموعه‌ ها درگیر کار شوند و تمامی مسئولین امر پای کار بیایند تا این فضا سالم‌سازی شود! ✍🏻 یکی از اعضاء جبههٔ اسلامی در فضای مجازی ✊🏻 @jebheh
🔴 ۱۰۱ شکایت از فیس‌بوک و گوگل به دلیل سرقت دیتا 🔸جاسوسی‌های گسترده آمریکا از داده‌ها و اطلاعات شهروندان اروپایی، آینده تجارت دیجیتال اروپا و آمریکا را با تردیدهای جدی روبرو کرده است. حوزه‌ای که در سال ۲۰۱۷ برای آمریکا بیش از ۲۰۴ میلیارد دلار درآمد داشته است، اکنون به یک چالش اساسی تبدیل شده. 🔸در پرونده حقوقی تازه‌ای که در بالاترین نهاد قضایی اتحادیه اروپا باز شده، قرارداد انتقال دیتا میان آمریکا و اروپا لغو شد؛ مگر انکه شرکت‌های واسط مقررات حفظ حریم خصوصی شهروندان را به رسمیت بشناسند و مطابق آن عمل کنند. پیش از این نیز کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند (DPC) به فیس‌بوک هشدار داده بود که انتقال اطلاعات شهروندان این کشور به آمریکا را نخواهد پذیرفت. 🔸دیوان دادگستری اتحادیه اروپا (CJEU) پس از افشاگری‌های اسنودن در سال ۲۰۱۵ مبنی بر جاسوسی گسترده نهادهای اطلاعاتی امریکا از اطلاعات شخصی اروپایی‌ها و براساس شکایت یک وکیل و فعال حقوق بشر اتریشی به نام «مکس شرمز» تاکنون دو بند قانونی تصویب کرده است. 🔸شرمز معتقد است فیس‌بوک برخلاف مقررات حفظ اطلاعات عمومی (GDPR) که رضایت شهروندان در جمع‌آوری دیتای آنان را در نظر می‌گیرد، در قالب پروژه پریزم و با همکاری شرکت‌هایی همچون گوگل، اطلاعات افراد را بیش از آنچه به آنان اعلام می‌کند، جمع‌آوری می‌کند. پس از تصویب بند قانونی دوم، ۱۰۱ شکایت در ۳۰ حوزه قضایی اروپا علیه فیس‌بوک و گوگل ثبت شده است./ محمد رستم‌پور 💠 گروه رسانه‌ای تیمورا 🆔 @timoora