متکبر در قرآن نقل است که میرزا وحید که از جمله مشاهیر شعرا و وزیر مقتدر پادشاه و صاحب ثروت و دولت بسیار بود و خدا به او اولاد بسیار عطا فرموده بود نظر به قرب او به سلطان، در نظر مردم مهابت و اعتبار ویژه داشت.وی همیشه نسبت به قرآن به خلاف ادب گفتگو مینمود و به آیات اعتراض میکرد.روزی در مجمعی که جمعی علما و فضلا و طلاب نیز حاضر بودند، گفت: خدا در قرآن میفرماید:«وَ لا رَطْب وَ لا یابِس اِلاّ فی کِتاب مُبین .»«هیچ تر و خشکی نیست مگر اینکه در قرآن موجود است.»و من نیز یکی از رطب و یا بس ]تر و خشک[ هستم.حال آنکه نام من هیچ جا در قرآن نیامده است.هیچ یک از حضّار در جواب او سخنی نتوانستند گفت.یکی از طلاب تنگدست گفت: میرزا، چرا ذکر شما در قرآن نشده و حال آنکه چند آیه در خصوص شما نازل شده.هر گاه رخصت دهید تا بخوانم! گفت: بخوان! وی گفت:«اَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیْطانِ الرَّجیمْ، ذَرْنی وَ مَنْ خَلَقْتُ وَحیداً وَ جَعَلْتُ لَهُ مالاً مَمْدُوداً وَ بَنینَ شُهُوداً وَ مَهَّدْتُ لَهُ تَمْهیداً ثُمَّ یَطْمَعُ أَنْ اَزیدَ کَلاَّ إنَّهُ کانَ لاِیاتِنا عَنیداً سَأُرْهِقُهُ صَعُوداً اِنَّهُ فَکَّرَ وَ قَدَّرَ ثُمَّ قُتِلَ کَیْفَ قَدَّرَ ثُمَّ نَظَرَ ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ ثُمَّ اسْتَکْبَرَ فَقالَ إِنْ هذا اِلاّ سِحْرٌ یُؤْثَرُ إِنْ هذا اِلاّ قَوْلُ الْبَشَرِ سَأُصْلِیهِ سَقَرَ وَ ما اَدْریکَ ما سَقَرَ لا تُبْقی وَ لا تَذَرَ لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرَ عَلَیْها تِسْعَةَ عَشَرَ.»«ای رسول، به من واگذار انتقام آن کس را که او را به تنهایی آفریدم، و بر او مال و ثروت فراوان بذل کردم و پسران زیاد و آماده به خدمت نصیب او گردانیدم و اقتدار و عزت به اودادم.با این حال طمع برای افزایش آنها دارد، ولی هرگز به نعمتش نمیافزایم، زیرا باآیات الهی دشمنی ورزید، بزودی او را به دوزخ میافکنیم، او بر (هلاکت رسول و اسلام) فکر و اندیشه بدی کرد.کشته باد، اندیشه غلطی کرد، بازهم خدا او را بکشد.چه فکر غلطی کرد، سپس اندیشه کرد، (و برای اظهار نظر از اسلام) رو ترش کردو چهره درهم کشید، آنگاه روی از اسلام برگردانید و تکبر نمود، و گفت: این قرآن سحر و بیان سحرانگیز است.این آیات (که به وحی خدا نسبت میدهید) گفتار بشری بیش نیست، ما این منکر قرآن را به کیفر کفر در آتش دوزخ میافکنیم، و تو چه میدانی که عذاب دوزخ چیست.شراره آن دوزخ از دوزخیان هیچ چیز باقی نمیگذارد و آنها را محو گرداند.آن آتش بر آدمیان رو نماید و بر آن نوزده تن فرشته عذاب موکل هستند.»گویند: به مجرد شنیدن این آیات که از حُسن اتفاق کلمه وحید در آن ذکر شده بود لرزه بر اندام میرزا وحید افتاده و رنگ او زرد و تب شدیدی عارضش شد و بعد از سه روز وفات یافت.
مردى خدمت اميرالمؤ منين على (عليه السلام ) رسيد و به آن حضرت عرض كرد: يا على (عليه السلام ) مرا از معنى آيه آيا آن كس كه بر بينه و دليل روشن از جانب خداى خود است و گواهى در كنار دارد...(551) مطلع فرما.
حضرت فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم آن كسى است كه به عنوان دليلى روشن از جانب خداست و من گواه او و از او هستم . سوگند به آن كس كه جانم در دست اوست احدى از قريش نيست كه تيغ سر تراش بر سرش كشيده شده باشد جز اينكه خداوند درباره او مطالبى در كتاب خود فرو فرستاده است ، و سوگند به آن كس كه جانم بدست اوست اگر آنان بدانند آنچه را كه خداوند درباره ما خاندان بر زبان پيامبر امى خود جارى ساخته ، (اين داشتن آنان ) نزد من محبوبتر است از اينكه به اندازه ظرفيت اين صحن (صحن مسجد كوفه ) برايم طلا باشد. به خدا سوگند مثل ما در ميان اين امت مانند كشتى نوح و باب حطه (در توبه ) در ميان بنى اسرائيل ، چيز ديگر نيست .(552)
پس از آنكه اميرالمؤ منين على (عليه السلام ) مكرر مردم و اصحاب خود را به جهاد در راه خدا فرا مى خواند و آنان از او تبعيت نكردند آن حضرت روزى در خطبه اى فرمود: اى مردم من شما را فرمان بسيج دادم و بسيج نشديد، و براى شما خير خواهى نمودم و نپذيرفتيد، شما حاضرانى هستيد همچون غايبان ...
اشعث بن قيس كندى از ميان جمعيت برخاست و به آن حضرت گفت : اى اميرمؤ منان ! چرا تو آن گونه كه عثمان با ما رفتار مى كرد عمل نمى كنى (553) حضرت فرمود: اى كاكل آتش (رئيس دوزخيان )، واى بر تو همانا كار پسر عفان موجب خوارى آن كسى است كه دين ندارد و دليلى با او نيست ، من چگونه آن طور باشم و حال آنكه بر دليل روشنى از جانب خداى خود هستم و حق بدست من است .
به خدا سوگند آن مردى كه دشمن را بر خود چيره كند تا گوشتش ببرد، و استخوانش بشكند، و پوستش بكند، و خونش را بريزد، مردى است بزدل و ترسو، تو اگر مايلى همين گونه باش ، اما من آنگونه (مثل عثمان ) نيستم كه خود را بدست چنين سرنوشتى بسپارم ...
ابو ايوب انصارى ، خالدبن زياد كه صاحب منزل رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم بود برخاست و گفت :
مردم ! حقا كه اميرالمؤ منين على (عليه السلام ) سخن خود را به آن كس كه گوش شنوا و دلى فراگير دارد رساند، همانا خداوند شما را كرامتى بخشيده ؛ و شما آنطور كه شايسته است نپذيرفتيد، خداوند پسر عموى پيامبرتان و سرور بزرگ مسلمانان را پس از آن حضرت در ميان شما نهاد كه دين را به شما مى فهماند و شما را به پيكار با پيمان شكنان فرا مى خواند ولى گويا كريد و نمى شنويد يا بر دلهايتان مهر خورده كه انديشه نمى كنيد، آيا شرم نمى داريد؟(554)
«دخالت تکوینی امام در تکامل عقل بشر»تکامل عقل در عصر ظهور
در روایت پیش گفته امام صادق علیه السلام فرمود: «چون قائم ما قیام کند، دستش را بر سر بندگان مىگذارد و عقول آنان را متمرکز و جمع ساخته و اخلاقشان را کامل مىکند»[۱]اینک سوال این است: حضرت چگونه این کمال عقلی را محقق می سازد؟ چگونه عقل پراکنده بشر را در مسیر صحیح متمرکز می نماید؟ در پاسخ دو احتمال وجود دارد که البته می توان به هر دو نیز معتقد شد و هیچ یک نافی دیگری نیست.
احتمال اول دخالت تکوینی امام زمان (عج) است به این معنا که حضرت با قدرت الهی که دارد به صورت معجزه وار کمال عقلی را برای مردم به ارمغان می آورد. آری او حجت خداست و نظام تکوین به اذن پروردگار عالم از طریق او تدبیر می شود[۲] بنابراین هیچ منعی ندارد که با اعمال قدرت الهی و به صورت اعجاز عقل های پراکنده مسلمین را متمرکز در مسیر عبودیت و بندگی نماید. ممکن است تعبیر «دست قرار دادن روی سر بندگان» نیز به همین معنا (دخالت تکوینی معجزه گونه) باشد نه اینکه حضرت بر سر تک تک افراد به صورت فیزیکی دست بکشند بلکه به این معنا که با تصرف تکوینی خود در خلقت انسانها دخالت کرده عقلی کامل و جامع به آنها عنایت کنند.
پی نوشتها:
[۱] الخرائج و الجرائح، ج ۲، ص ۸۴۱.
[۲] چنانچه در زیارت جامعه کبیره می خوانیم: «بکم فتح الله و بکم یختم و بکم ینزل الغیث.»
بسم الله الرحمن الرحیم
🍂از خدا راضی باشید🍂
🔶جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَداً رَّضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ.
(بینه/٨)
⚡️ترجمه :
پاداش مؤمنان در نزد پروردگارشان، باغهاى جاودانه اى است كه زير آن نهرها جارى است. (آنان) براى هميشه در بهشت جاودانه اند، خدا از آنان راضى است و آنان نيز از او راضى. اين مقام مخصوص كسى است كه از پروردگارش خشيت دارد.
⚡️بالاترین پاداش مؤمنین در آخرت، رسیدن به رضوان الهی است.
✨برای رسیدن به رضای خدا، باید خود از خدا راضی باشیم.
✅برای راضی بودن از خدا نیز، باید اهل خشیت باشیم.
«خَشيت» به آن خوفى گفته مى شود كه بر اساس تعظيم و عظمت باشد.
پس: بهشت مخصوص اهل خشيت است.
#سبک_زندگی_قرآنی
https://eitaa.com/serat12110
📸تصاویری از جنایات رژیم صهیونیستی در غزه 😭😢😭
از کودککشی تا آواره کردن فلسطینیها
👌اگه دلش رو ندارید، نبینید
#مرگبراسرائیل
#جهادتبیین
#حسینیهایران
#لبیکیاخامنهای
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
____
🌴 به #حسینیهایران☫ خوش آمدید
☕https://eitaa.com/hoseinieh_IRAN