✳️ جشن تیرماه سیزده شو جلوهای از آداب و رسوم مازندرانی ها:
⭐️ قسمت هفتم ⭐️
🔰 نحوه اجرای مراسم لال بازی
لال ها در تمام زمان اجرای مراسم باید ساکت بمانند. آنها نباید با هیچ شخصی صحبت کنند و یا حتی لبخند بزنند، به همین دلیل وقتی که وارد خانه، حیاط و اتاقی می شوند سلام نمی کنند. لال ها پس از ورود به یک خانه، اهالی آن منزل، جانداران (حیوانات اهلی، درختان و گیاهان) و اشیاء مهمی که در یک خانه وجود دارند را با شیش می زند و مردم نیز برای قدردانی از کاری که لال ها انجام می دهند، از آنها با میوه، شیرینی و غذا تشکر می کنند.
اهالی که از آمدن لال و گروهش خبر دارند، بیرون از خانه منتظرشان می نشینند که در این میان دختران و پسران دم بخت، بیشتر از بقیه منتظر آمدن لال هستند، زیرا باور دارند در این شب با خوردن شیش از لال، بخت شان باز خواهد شد.
لال و گروهش به خانه تمام اهالی یک محله سر می زنند. پس از ورود لال، صاحب خانه و اعضای خانواده نیتی کرده و لال نیز با ضربه ای آرام به آنها می زند. همه به دنبال این هستند تا طعمِ شیشِ لال را بچشند؛ زیرا معتقدند برای شان خوش یمن است و نیت و آرزوهای شان برآورده می شود. لال ها تنها اهالی خانه را نمی زنند، بلکه درختان، به ویژه درختان بی بار، حیوانات خانگی، زن نازا و اشیا مهم را از این ضربه ها بی نصیب نمی گذرانند. آنها معتقد هستند که این ضربه ها زن نازا را باردار، درخت بی بار را بارور و حیوان را از گزند دیو دور می کند. علاوه بر اینها ضربه ترکه لال ها، باعث شفای بیماران نیز می شود، به ویژه افرادی که گرفتار تب نوبه (1) هستند به امید شفا از شیشِ لال، منتظر می مانند.
برخی اوقات، بزرگ خانواده با تبری در دست تهدید می کند که درخت را به دلیل اینکه بار نمی دهد، قطع می کند و در این حین لال ضربه ای به درخت زده، وساطت می کند که حتما تا سال دیگر میوه دهد. همین کار را برای دختر دم بخت یا زن نازا نیز انجام می دهند و تهدید می کنند که اگر تا سال آینده شوهر نکند یا باردار نشود از خانه بیرونش می کنند. در این هنگام لال با ضربه ای به آنها تضمین می دهد که تا سال آینده مشکل شان حل شود.
در تنکابن، اگر درخت گردویی محصول ندهد یا محصولش خراب و سیاه باشد، فردی تبر کُندی به دست گرفته و نشان می دهد که می خواهد درخت را بیندازد. در این حین دیگران واسطه می شوند که درخت حتما بار می دهد و از صاحب درخت می خواهند که آن را قطع نکند. آمده است که این باور از ماجرای آرش کمانگیر برداشته شده است؛ اما چرا چنین عقیده ای وجود دارد؟ در برخی روایت ها آمده است که تیر آرش بر یک درخت گردو فرود می آید.
هنگامی که گروه لال ها وارد خانه ای می شوند لال مار، ترانه و شعرهایی را که از قبل آماده کرده می خواند و اهالی خانه را از آمدن لال اصلی باخبر می کند.
پاورقی
1- نوعی بیماری که افراد مثلا در یک شب مبتلا به تب هستند و دو شب تب ندارند و به همین ترتیب این مریضی ادامه پیدا می کند.
🔵 ادامه دارد....
🔰 به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید کانال اخبار لفور رو به دوستانتون معرفی کنید
👆👆👆👆👆👆👆
✳️ جشن تیرماه سیزده شو جلوهای از آداب و رسوم مازندرانی ها:
⭐️ قسمت هشتم ⭐️
ترانه های زیر از معروفترین این سروده ها هستند:
1⃣ ترانه اول
لال بمو، لال بمو
پار بورده، امسال بمو
اسپه اسب سوار بمو،
پیسّه گنده خار بمو.
ترجمه: لال آمد، پارسال رفت، امسال آمد، سوار بر اسب سپید آمد، پیسه گنده خور آمد (پیسه گنده یا پیسه گندله: خوراکی است مرکب از آرد، برنج، مغز گردو، شکر یا عسل یا نیشکر یا شیره خرمالوی جنگلی)
2⃣ ترانه دوم
لال انه لال انه، سالی اتا وار انه
پار بورده امسال انه، کهو پشلوار انه
سرخانِ سوار انه، لال چک گلی نَوّه
امه خجالتی نوّه
ترجمه: لال میآید، سالی یک بار میآید. پارسال رفت امسال میآید، با شلوار کبود (آبی) می آید. سوار بر اسب سفید میآید، پای لال نشکند. باعث شرمندگی ما نشود
3⃣ ترانه سوم
سیزده تیرما بابو میا
سرقلیون تنباکو میا
اسبش و با یابو میا
ترجمه: تیر ماه سیزده بابابزرگ میآید، با تنباکو و قلیان میآید، با اسب و یابویش میآید.
4⃣ ترانه چهارم
لال بامو، لال بامو، لالِ کالِ بال بامو
پارسال بارده امسال بامو، عِیدِ همه سال بامو
عمر زمبه پر بال، زن ره زمبه پسر مار
اسبِ زمبه کار مار، گو ره زمبه گوک مار
بوو همه ساله یک بار، لال بامو، لال بامو
اسب پشلوال بامو، ونه په لال مار بامو
ترجمه: لال آمد، لال آمد، لالِ بدون دست آمد. پارسال رفت، امسال آمد، عید همه ساله آمد. عمر را ترکه میزنم تا پربار شود، زن را ترکه میزنم تا پسردار شود. اسب را میزنم تا کره بیاورد، گاو را میزنم تا صاحب گوساله شود. هر سال یک بار شود، لال آمد، لال آمد، با شلوار پشمی سفید آمد، به همراهش لال مار آمد.
5⃣ ترانه پنجم
لال انه، لال انه، پیسّه گنده خوار انه
سرخان سوار انه، سالِ اته وار انه
مه مار برار انه، چوخا پشلوار انه
لال چک گلی نوّه، امه رسوایی نوّه
تندرستی و دلخشی، فراوونی، فراوونی
ترجمه: لال میآید لال میآید، او که پیسّهگنده میخورد، آمد. سوار بر اسب سفید میآید، سالی یک بار میآید. برادر مادرم میآید، در حالی که کت و شلوار پشمی بر تن دارد میآید. الهی پای لال نشکنه، و موجب رسوایی ما نشود. (صاحبخانه) تندرستی و دلخوش باشد، فراوانی باشد، فراوانی باشد.
افراد بسته به موقعیت خانوادگی و اقتصادی شان مقادیر مختلفی از پول، غذا و خوراکی ها را در کیسه لال مار قرار می دهند. این خوراکی ها شامل برنج، نیشکر، عسل، شیرینی کنجدی و شیرینی برنجی می شود. علاوه بر آن جوراب پشمی، پارچه و چیزهای مختلف دیگر نیز به لال ها هدیه می دهند. در برخی موارد در خانه هایی که عروس و داماد به تازگی در آن سکونت کرده اند، جورابی انداخته می شود و عروس و داماد با توجه به وسع مالی خود هدیه ای مانند دستمال تازه دوخته و غیره در آن قرار می دهند. در دیگر نقاط صاحبخانه، هدایای گروه لال بازی را به صورت بقچه ای درآورده و از دریچه خانه به بیرون می فرستد و لال با صدای بلند اَ- اَ- اَ- اَ ( به زبان بی زبانی) از افراد خانه تشکر می کند. برخی اوقات نیز برای شاد کردنِ بیشترِ فضای جشن، صاحبخانه کدوی پخته یا چیزی مثل آن را در جوراب یا کیسه می گذارد که موجب خنده افراد می شود.
حین اجرای جشن، افراد سعی می کنند تا مقاومت لال ها را سنجیده و با شوخی و بذله او را بخندانند یا وادار به حرف زدن کنند. اگر کسی موفق شود این کار را انجام دهد، لال از هدیه بی نصیب می ماند؛ اما این چیزی نیست که به آسانی انجام شود.
این مراسم تا اواخر شب ادامه پیدا می کند و برای آنکه نحسی سیزده مردم را نگیرد، لال بدون اینکه صدایی از خود دربیاورد به کارش ادامه می دهد.
🔵 ادامه دارد...
🔰 به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید کانال اخبار لفور رو به دوستانتون معرفی کنید
👆👆👆👆👆👆👆
✳️ جشن تیرماه سیزده شو جلوهای از آداب و رسوم مازندرانی ها:
⭐️ قسمت نهم ⭐️
🔰 شال اندازی
از سنتهای دیگر شب تیرماه سیزده، مراسم شال اندازی است. به این شکل که جوانان و نوجوانان ابتدا دستمالی را به طنابی می بندند و به پشت بام خانه ها رفته و دستمال خود را به درون خانه می اندازند. صاحبخانه نیز خوراکی هایی مانند کشمش، نخودچی و پول در گوشه دستمال می گذارد.
🔰 آب پاچیدن
در روز تیرماه سیزده، به سنت جشن تیرگان، در برخی مناطق افراد بر روی یکدیگر آب می پاشند.
🔰 فالگیری
از دیگر مراسم هایی که در شب تیرماه سیزده انجام می پذیرد، رسم فال گیری است. صادق کیا، از محققانی که در مورد تیرماه سیزده تحقیق کرده، در این باره چنین می نویسد:
"از دیگر رسمهای تیرما سیزدهشو فال گرفتن است (بیشتر از دیوان خواجه) و همچنین فالگوش که آن را به تبری، گوشداری و گوشیاری و گوشاری میخوانند".
فال گیری نیز به شکل های مختلفی انجام می گرفت که از مهمترین آن ها می توان به فال سنجاق، فال گردو، گوشداری و فال حافظ اشاره کرد که در ادامه با هر یک به اختصار آشنا می شویم:
🔰 فال سنجاق یا سینجاق فال
از جمله این فال ها، فال سنجاق یا سوزن است. در اجرای این فال، فرد نیت کننده (بیشتر دختران دم بخت) سوزنی را به شکل کوک در دامن خود فرو می کند. بعد از آن، مرد یا زنی از اهالی خانواده، همسایه و آشنایان نزدیک، شعری (عموما ترانه ها و شعرهای محلی و به شکل دکلمه یا آواز) می خوانند، در انتها، افراد حاضر در مجلس از مفهوم شعرها متوجه می شوند که فال خوب آمده است یا بد.
شکل دیگر گرفتن فال به این صورت است که ظرف مسی شیردوشی (یا کوزه) را از آب چشمه یا آب خانه های همسایه پر می کنند. اهالی خانه وسایلی مانند سنجاق، انگشتر، تسبیح و مانند اینها را درون ظرف مسی می اندازند. بعد از آن شخصی که اشعاری از حفظ است، در پای ظرف می نشیند و آب درون ظرف را بهم می زند و شعر می خواند. شعرهای خوانده شده اکثرا سروده هایی منتسب به امیر پازاواری (1) هستند که به این کار امیری خوانی گفته می شود. بعد از این که دو بیت از اشعار خوانده می شود، چیزی را از درون ظرف بیرون آورده و به صاحب آن می دهند. این فرد شعرهای خوانده شده را با نیت خود مطابقت می دهد. در برخی مناطق مازندران دختران نابالغ اشیا را از داخل ظرف بیرون می آوردند.
اما در دیگر نواحی فال سنجاق این گونه انجام می شد که بعد از جمع شدن اهالی خانه، فرزند بزرگ، فرزند کوچکتر را بر روی دوش خود می گذاشت و با برداشتن ظرفی مسی به سمت چشمه ای راه می افتاد. هنگامی که به چشمه می رسیدند، برادر بزرگتر شعری از سروده های امیر پازواری را خوانده، از چشمه آب برمی دارد و در حالی که همچنان برادر کوچک را بر دوش دارد، به خانه باز می گردند. وقتی به خانه رسیدند دوباره امیری خوانده، ظرف آب را بر زمین گذاشته و با این ظرف، فال سنجاق یا انگشتر می گیرند.
پاورقی
1- امیر پازاواری از شعرای معروف و محبوب دیار مازندران در زمان حکومت صفویان است که بیشتر اشعار خود را به زبان مازندرانی سروده است. خواندن اشعار او در قالب آواز با نام آواز امیری یا امیری خوانی در بین مردم رواج دارد.
🔵 ادامه دارد...
🔰 به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید کانال اخبار لفور رو به دوستانتون معرفی کنید
👆👆👆👆👆👆👆
✳️ جشن تیرماه سیزده شو جلوهای از آداب و رسوم مازندرانی ها:
⭐️ قسمت دهم ⭐️
🔰 فال حافظ
به مانند جشن چهارشنبه سوری، حافظ خوانی از رسومی است که در شب جشن تیرماه سیزده اجرا می شود.
به ناامیدی از این در، مرو، بزن فالی
بود كه قرعه دوست به نام ما افتد
روز هجران و شب فرقت یار آخر شد
زدم این فال و گذشت اختر و کار آخر شد
خوش بودوقت حافظ وفال مرادوکام
بر نام عمر و دولت احباب میزدم
(حافظ شیرازی)
🔰 در جشن تیرماه سیزده، فردی که معمولا از باسوادها و ریش سفید اهالی است و با خود دیوان حافظ به همراه دارد، به عنوان فالگیر شناخته می شود. او برای تمام افراد خانواده حتی نوزادان نیز فال می گیرد و غایبان مجلس نیز از این تفال بی نصیب نمی مانند. در شهر آمل رسم بر این است که بزرگترین زن خانواده، سنجاقی برداشته و برای یکی از اعضای خانواده نیت می کند. هنگامی که اشعار حافظ خوانده می شود، این زن سنجاق را در دامن خود فرو کرده و تا پایان شعر، سنجاق را در نمی آورد. وقتی شعر تمام شد این خانم می گوید که سنجاق را به نیت چه کسی برداشته است.
کار فالگیری این گونه انجام می شود که شخص گیرنده فال، با چشمانی بسته انگشت اشاره اش را در میان اوراق کتاب گذاشته و لای کتاب را باز می کند و از مطلع، شعر خواندن را آغاز می کند. اگر نیت کننده از آنچه در شعر گفته شده خوشش بیاید و آن را هماهنگ با نیت خود بداند، شعر خوش یُمن و در غیر این صورت بدیُمن می داند. در برخی نقاط مازندران، علاوه بر دیوان حافظ، از کتاب سروده های امیر پازواری نیز، مانند حافظ، فال می گرفتند.
شکل دیگر انجام فال حافظ به این صورت است که تمام افراد حاضر در مجلس مهره ای را انتخاب و آن را درون کوزه ای می ریزند، سپس دیوان حافظ را باز کرده و شروع به خواندن غزل می کنند. قبل از خواندن غزل هم مهره ای را از درون کوزه بیرون می آوردند تا معلوم شود شعر برای کدام یک از افراد آمده است.
🔰 فال گردو
از دیگر فال هایی که در این شب انجام می شود، فال گردو است. در انجام این فال، آن کسی که فال می گیرد، مقداری گردو را در کف دستانش می چرخاند و آن ها را بر روی زمین پخش می کند. سپس فرد نیت کننده یکی از گردوها را برمی دارد و از خوب یا بد بودن گردو متوجه می شود که فالش خوب آمده است یا بد.
در شکل دیگری از فال گردو، مهمانان مشغول پاک کردن پنبه شده و صاحبخانه از آنها پذیرایی می کند و برای آنها فال می گیرد. به این شکل که میزبان در ظرفی، گردو می ریزد و اسم تک تک افراد را می برد و شروع به شکستن گردوها می کند. اگر گردو مغزدار باشد، فال خوب بوده و سال پر رونقی پیش روی فرد است. در برخی مناطق، فرد با چشم بسته گردو را از طرف برمی دارد، آن را شکسته و بر اساس آن فال خود را تعیین می کند.
🔰 گوش یاری یا فالگوشی
"گوشیاری"، "گوشداری"، "گوشاری" یا "گوشکشی" (فالگوشی) از دیگر فالهای انجام شده در جشن تیرماه سیزده است. هنگام غروب آفتاب، زنان و دختران به ویژه دختران دم بخت، بر سر گذرگاه ها و کوچه ها می ایستند و حرفهای رهگذران را فالگوشی می کنند و بر اساس حرف آنها فالشان را خوب یا بد می گیرند. صمصامالدین علامه (2) در مورد این فال این گونه نوشته است که:
" خصوصا به این عمل عقیدهمندند. اگر حروف بدی از رهگذر بشنوند، آن را وحی مُنزَل دانسته و طوری متاسف میشوند که نمیتوان حدی برای آن قایل شد."
این رسم در گیلان به این صورت برگزار می شد که بعد از اتمام جشن تیرماه سیزده، افراد انبری (انبر آتش گیر) را برداشته و به حیاط پشت خانه ها می روند. آنها انبر را در میان دوپای خود گرفته و گوشهایشان را با دستهایشان می پوشانند، سپس نیت کرده و دست ها را بر می دارند. اولین حرفی که از زبان اهالی آن خانه می شنوند نیت آنها را بازگو می کند.
پاورقی
۲ - صمصام الدین علامه تنکابنی نویسنده ای مازندرانی و از اهالی تنکابن بود که کتاب هایی زمینه فرهنگ مردم مازندران نوشته است.
🔵 ادامه دارد...
🔰 به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید کانال اخبار لفور رو به دوستانتون معرفی کنید
👆👆👆👆👆👆👆
✳️ جشن تیرماه سیزده شو جلوهای از آداب و رسوم مازندرانی ها:
⭐️ قسمت یازدهم ⭐️
🔰 آوازخوانی و بازی
از دیگر مراسم هایی که در این شب اجرا می شود، مراسم ساز و آواز و شعرخوانی است. در این شب آنهایی که صدای خوبی دارند یا به فن نوازندگی لَـلِه وا زن (از سازهای شمالی) آشنا هستند، جشن را در دست گرفته و با صدای خوش خود و به کمک یک ساز، شادی را به مجلس می آورند. این جشن همراه با انجام بازی های محلی فضای خانه و مجلس را شادتر از قبل کرده و اوقات خوشی را برای اهالی خانه خلق می کند.
🔰 خوشمزه های مراسم
به مانند دیگر جشن ها و مراسم، خوراکی ها، بخشی جذاب و جدانشدنی هستند. بسته به اینکه جشن در کدام منطقه برگزار می شود ترکیب خوردنی ها نیز متفاوت است . در این قسمت به بررسی کامل آنها می پردازیم.
در اکثر مناطق مازندران، اوضاع معیشتی و اقتصادی خانواده ها، تنوع خوراکی ها را مشخص می کند. به خوردنی هایی که در این شب مورد استفاده قرار می گیرد، خاچی یا خارچی (چیز خوب) می گویند. این جمع خوردنی ها شامل خوراکی هایی چون شیرینی (بازاری یا خانگی)، پرتقال، انار، هندوانه، خربزه، پسته، کشمش، گندم برشته، شیرینی برنجی (1)، انواع تخمه، نخود برشته، گردو، شاهدانه، شیرینی کنجدی (پِشتِ زیک، ترکیبی از کنجد، شکر سیاه یا سفید یا عسل به اضافه روغن)، "کاچی" نوعی حلوا، شیرینی "پِتی بَزه نون" و "کماج" (2)، سنجد و مانند اینها میشود.
در هر صورت تعداد خوراکی هایی که سر سفره قرار می گیرد باید سیزده رقم باشد. اهالی روستاهایی که میان کوه های دوهزار تنکابن (شهسوار) زندگی می کنند، بر این باور هستند که در شب جشن باید غیر از سیزده خوراکی مرسوم، آب و نمک نیز بخورند و تا پاسی از شب بیدار بمانند.
در شیرگاه مازندران، سیزدهی که بعد از شام صرف می شود شامل غذاهایی مانند انار، سیب، تخمه، مرکبات، گندم برشته یا گردو، کشمش، هندوانه و باقالا (که چند شب در آب نمک خیسانده باشند و به آن "شوپیسه" میگویند) است.
علاوه بر این تنقلات و خوردنی ها، در بعضی نقاط مازندران، پشتزیک، پیسه گندله و بادونه، حلوا گندله (نوعی شيرينی كه از آرد برنج و شكر تهيه می شود) و کماج مصرف می شود. در آمل، زنان کدبانو برای شیرینی جشن قطاب و حلوا عسلی (عسلِ حلوا) می پزند. از خوردنی های دیگر خوشمزه جشن تیرماه سیزده، ازگیل وحشی (کِنِس kenes) است که به شکل شور یا تازه به همراه زالزالک وحشی (وَلیک Valik) صرف می شود. اگر اوضاع اقتصادی خانواده خوب باشد، برای شام ضیافتی گسترده از سبزیپلو و ماهی یا مرغ و اردک تدارک میبینند و پس از آن، چای و تنقلات و شبچره (3)، گرمی بخش مجلس میشود. در گذشته، مادرشوهر کنار سماور می نشست و برای تمام اعضای خانواده چای تازه دم می ریخت و خوراکیها را بین آنان تقسیم میکرد.
بنابر نوشته های روح الامینی، رسم بر این بود که در شب جشن، هنگامی که دختر ازدواج کرده می خواهد به خانه پدرش برود، هندوانه ای خریده و آن را به همسر خود می دهد تا تقدیم پدرخانمش کند و به همین صورت پسری که زن دارد، هندوانه ای به همسر خود داده تا جلوی پدر شوهرش بگذارد. بعد از صرف چای، بزرگ خانواده، هندوانه را درون سینی قرار می داد، کاردی به دست می گرفت و با گفتن "نوش جان همه"، هندوانه را بین تمام افراد تقسیم می کرد. در همین حین، او به آرامی بدون اینکه کسی او را ببیند از خانه خارج و با جارویی در دست به سرعت داخل اتاق می شد و به پشت افراد می زد و می گفت: "بلا به دور، درد و مرض به دور" و سر جای خود می نشست.
در شب تیرماه سیزده، مادربزرگ ها نوه های بازیگوششان را به دور خود جمع می کردند و از آنها می خواستند تا داد و بیداد و شیطانی نکنند. دلیل آن را این گونه می گویند که " امشب تیرما سیزده شو است، پلنگ پیر از جنگل پایین می آید، در کنار رودخانه ها و محل ها می چرخد و به دنبال بچه هایی که شیطانی می کنند می گردد. هر کسی را که پیدا کند، با خود می برد و در جنگل می خورد." این داستان در بچه ها اثر می گذاشت و بچه ها ساکت و بی سروصدا می نشستند و سیزدهی خود را می خوردند.
پاورقی
1- بادونه یا بئودونه، ماکلمه، دختردونه، ماموجینگ جینگ نام های دیگر این شیرینی است که با ترکیبی از برنج، شکر سفید یا شکر سرخ و روغن پخت می شود.
2- نان محلی که شامل آرد برنج و روغن است و بيشتر در تيرماه سيزده طبخ می گردد.
3- در زبان مازندرانی به خوراکی هایی که بعد از شام تناول می شود، شب چره می گویند.
🔵 ادامه دارد..
🔰 به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید کانال اخبار لفور رو به دوستانتون معرفی کنید
👆👆👆👆👆👆👆
✳️ جشن تیرماه سیزده شو جلوهای از آداب و رسوم مازندرانی ها:
⭐️ قسمت دوازدهم ⭐️
🔰 کارهایی که بعد از پایان مراسم انجام می شود ؛
در پایان شب، گروه لال ها به خانه ی یکی از اعضا رفته و هدایا و خوراکی هایی که دریافت کرده اند را بین خود تقسیم می کنند. سپس سر و صورت خود را از سیاهی دود می شویند، پارچه ها را باز می کنند و بدون اینکه کسی متوجه شود که لال چه کسی است، به خانه های خود می روند. دلیل آن مخفی کاری هم این است که اگر کسی می فهمید لال کیست، آرزوها و نیت هایشان برآورده نمی شد.
شیش ها نیز سرنوشت جالبی پیدا می کنند. صاحبخانه ها شیش را از لال ها گرفته و آنها را زیر سقف و شیروانی خود قرار می دهند و از آنها تا سال بعد نگهداری می کنند. این عقیده وجود داشت که وجود این ترکه ها برکت به خانه می آورد و انبار غذاها از دسترس دزدها و جانوران موذی و چوب های سقف را از سوسک، موش و موریانه در امان نگه می دارد.
🔰 سخن آخر :
امروز با شما در کانال اخبار لفور در جشن تیرماه سیزده شرکت کردیم، از لال ها، شیش خوردیم، نیت کردیم و فال سنجاق گرفتیم. همراه با عزیزان مان از خوردنی ها و سیزدهی های جشن میل کردیم و شب طولانی آبان را به گرمی سپری کردیم. اگر شما نیز تجربه نادر شرکت در این جشن را دارید، برای ما بنویسید و ما را در خاطرات خود شریک کنید. منتظر نوشته های زیبای تان هستیم.
🔰 آشنایی با تقویم مازندرانی ها؛ روزشمار مازندرانی ها
تقویم طبری یا تبری (مازندرانی)، گاهشماری است که در طبرستان قدیم رواج داشت و مورد استفاده اهالی بود. این تقویم، از نوع تقویم های ساسانی بود و گفته می شود مبدا این سری از تقویم ها، مرگ یزدگرد سوم، آخرین پادشاه سلسله ساسانیان است. تعداد روزهای سال در تقویم طبری 365 روز بود و هر سال 12 ماهِ سی روزه داشت. در پایان هر سال 5 روز و شش ساعت اضافه می آمد که به آن "پتک" می گفتند. مردم این روزها را در شمارش روزهای سال به حساب نمی آورند و به عنوان روز تعطیل حساب می کردند. در سال های کبیسه روزی بر این روزهای تعطیل اضافه می شد که "شِشِک" نام می گرفت. به دلیل حساب نکردن 5 روز آخر سال در تقویم، روزهای سال در طی سالیان و قرن ها گردش می کرد و آغاز سال به جای اول فروردین ماه، هر سال در روز متفاوتی قرار می گرفت.
بر اساس تحقیقاتی که توسط نصرالله هودمند انجام شده، شروع سال طبری، از دوم مرداد 133 سال پیش از هجرت پیامبر (مبدا تقویم هجری قمری) است. این روز در تاریخ ایران قدیم مصادف با پادشاهی قباد ساسانی و انتخاب فرزندش کیوس به عنوان فرمانروای ساتراپ (استان) است. طبق تحقیقات او در همین سال، مردم طبرستان با اضافه کردن یک روز به آن و برقرار کردن سالی کبیسه، سال را از گردش انداخته و به همان شکل حفظ و آن را مبدا تقویم و کارهای بعدی خود کردند. به همین دلیل است که تقویم طبری 133 سال با تقویم هجری خورشیدی فاصله دارد و روز دوم مرداد اول سال آن است.
🔵 ادامه دارد...
🔰 به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید کانال اخبار لفور رو به دوستانتون معرفی کنید
👆👆👆👆👆👆👆
✳️ جشن تیرماه سیزده شو جلوهای از آداب و رسوم مازندرانی ها:
⭐️ قسمت سیزدهم ⭐️
🗓 ماه های تقویم طبری
ماه های سال طبری به این شکل ترتیب یافته است:
فردینه ما از 2 مرداد آغاز شده و تا 31 مرداد ادامه می یابد. روز دوم مرداد روز اول سال طبری است و فردینه ما ماه اول این سال است.
کرچه ما که مصادف با 1 شهریور تا 30 شهریور هجری شمسی است.
هره ما که در 31 شهریور شروع شده و در 29 مهر پایان می یابد.
تیرما برابر با 30 مهر هجری شمسی تا 29 آبان است. 13 تیرما برابر با 12 آبان است، از این رو این جشن در 12 آبان و اواسط پاییز جشن گرفته می شود.
ملاره ما که فاصله 30 آبان تا 29 آذر را در برمی گیرد.
شروینه ما که آغاز آن در 30 آذر و پایان آن در 29 دی ماه است.
میرما مصادف با 30 دی تا 29 بهمن است.
اونه ما که فاصله 30 بهمن تا 29 اسفندرا در بر می گیرد.
پتک یا ششک که به پنج یا شش روز پایانی سال گفته می شد و در تاریخ 30 اسفند تا 1-5 فروردین قرار می گیرد.
ارکه ما از 6 فروردین آغاز شده و در 4 اردیبهشت پایان می پذیرد.
ده ما که فاصله 5 اردیبهشت تا 3 خرداد را پوشش می دهد.
وهمنه ما که شروع آن در 4 خرداد و انتهای آن در 3 تیر است.
نوروز ما که مصادف با 4تیر تا 2 مردادهجری شمسی است.
امسال، سال 1402 هجری خورشیدی مصادف با سال 1535 طبری است.
🔵 پایان 🔵
🔰 به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید کانال اخبار لفور رو به دوستانتون معرفی کنید
👆👆👆👆👆👆👆
🔉 اخبار کوتاه روز :
🔹با امضای پوتین، روسیه اجرای پیمان جامع منع آزمایشهای هستهای را لغو کرد.
🔹آنتونی بلینکندوزیر خارجه آمریکا امروز برای سومینبار در سه هفته اخیر، به فلسطین اشغالی سفر کرده و وارد تلآویو شد.
🔹پهپادهای شناسایی آمریکایی در حال پرواز بر فراز غزه هستند و در جستجوی گروگان های حماس هستند./رویترز
🔹مدیر مرکز ترک اعتیاد کلیدبر لنگرود بازداشت شد.
🔹رسانه های آمریکایی: بشار اسد با ارسال سامانه موشکی به حزب الله موافقت کرد.
🔹رئیسی: فلسطین قطعا پیروز این تقابل خواهد بود.
🔹وزیر امور خارجه امارات: دمای منطقه در آستانه رسیدن به نقطه جوش است.
🔹مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت: در طرح جوانی جمعیت حدود ۲۷۰ هزار خودرو تحویل مادران دادهشده است.
🔹خطیر: نکونام دوبار قراردادش را کم کرده است/ما از مدیرعامل سابق استقلال به دلیل تضییع بیت المال و پرداخت نکردن جریمه ۸۵۰ هزار دلاری سیلوا شکایت کردیم.
🔹وزیر بهداشت: مجوز استخدام ۱۲ هزار پرستار صادر شد.
🔹میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت: تداوم کمبود جدی شیرخشک و دارو علیرغم قول مساعد مسئولان مربوطه برای رفع این مشکل/ وزیر بهداشت تدبیر عاجل کند.
🔹القدس از درگیری تن به تن با صهیونیستها خبر داد.
🔹هواپیماهای نظامی اسرائیل، دفتر خبرگزاری فرانسه و تعدادی از دفاتر مطبوعاتی را در شهر غزه بمباران کردند./الجزیره
🔹بلومبرگ: اسرائیل اطلاع رسانی به روسیه در مورد حملات خود در سوریه را متوقف کرد.
🔹وزیر امور خارجه روسیه: توقف فوری آتش و انتقال کمکهای بشردوستانه به غیرنظامیان غزه ضروری است.
🔹خطیب نماز جمعه مشهد: جنگ غزه برای آمریکا و اسرائیل بسیار گران تمام می شود.
🔹خبرگزاری DPA آلمان به نقل از گروه های مقاومت عراق: در حمایت از فلسطین، هفته آینده مرحله جدیدی را در مقابله با دشمنان آغاز خواهیم کرد.
🔹خطیب نماز جمعه قم: «نباید برای زنده و مرده منافقین طلب استغفار کرد»
🔹در آستانه سخنرانی سید حسن نصرالله، ارتش رژیم صهیونیستی در حالت آمادهباش قرار گرفت.
🔹«مینا فتحی» بازیکن اسبق تیم ملی والیبال زنان ایران درگذشت.
🔹عفو بینالملل استفاده اسرائیل از فسفر سفید در غزه و لبنان را تأیید کرد.
🔹با اعلام رسمی یوفا از سال آینده جایزه برترینهای سال یوفا دیگر اهدا نخواهد شد.
🔹امروسی، مسئول سابق آژانس امنیت رژیم صهیونیستی: به نهادهای امنیتی و نظامی پیشنهاد میکنم به سخنان نصرالله بادقت گوش دهند و این سخنرانی را جدی بگیرند.
🔹بلینکن در دیدار با رئیس رژیم اسرائيل: بر ادامه حمایت از اسرائیل مصمم هستیم.
🔹سی ان ان: حملات اسرائیل به اردوگاه جبالیا در شمال غزه، موجب نارضایتی بایدن و تیم امنیت ملی اش شده است.
🔹خطیب جمعه اردبیل: اگر دولت های مسلمان یک ماه لوله های نفت را به روی اسرائیل می بستند همه چیز حل می شد.
🔹اسرائیل : به کشتار ادامه می دهیم، غرب با ماست و به افکار عمومی هم کاری نداریم.
🔹تردد وسایل نقلیه در محور کرج - چالوس و آزادراه تهران - شمال مسیر (جنوب به شمال) تا اطلاع بعدی ممنوع است./تسنیم
🔹توقف پروژه خطآهن همدان-سنندج به دلیل بدهی سنگین در دولت قبل
🔰 به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید کانال اخبار لفور رو به دوستانتون معرفی کنید
👆👆👆👆👆👆👆
آهنگ لال اِنه لال اِنه.mp3
6.73M
🎼 آهنگ " لال اِنه لال اِنه " به مناسبت "تیره ماه سیزده شو"
🎧 به مناسبت جشن باستانی مازندران
تیرماه سیزده شو لال شو
🎧 لال اِنه👌😍
لال اِنه لال اِنه
پار بورده اِمسال اِنه
بهار ما دِمبال اِنه.
تقدیم به همه ی مازندرانیهای عزیز به مناسبت تیر ماه سیزده شو #لال_شو😍❤️
تیره ماه سیزده شوهه
اَمِسه اعیده شوهه
رسم ورِسوم دارمبی
شوم و پیشوم یارمبی
لال اِنه لالِک اِنه
خِجیر و خارِک اِنه
لالِ مار و لالِ شیش
برکِته یارنِه سِرپیش
کیسه لالِکِ دوشه
چرخ نَدِنِه شِه لوشه
دونه بَعو پِشتِ زیک
کِنِس وسیو وَلیک
اَغوز دره راغون دار
سنجِد بَچیه از دار
پیس گِندِه فِراوون
خِنه دارمبی مِهمون
سِفره ره لا کِندِه مار
شِه درده کِنده اِنبار
ننا چایی دَم دِنه
شه غِرصه ره رَم دِنه
سَوِد سَوِد کِنجی نون
سارِق دَپیت فِراوون
بگِردِم شه نناره
وِنه دس سه حِناره
آخ چه صِفایی دارنه
حال و هِوایی دارنه
اینجه مازندِرونه
کاوه ره قَدِر دونه
وِ جشنه تیرگانه
یاجشنه مهرگانه
راستی که خاره شوهه
تیر ماه سیزده شوهه
🔰 به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید کانال اخبار لفور رو به دوستانتون معرفی کنید
👆👆👆👆👆👆👆
1_6482811675.mp3
18.7M
#سرود من مسلمانم...❤️
بسیار زیبا و حماسی
من مسلمانم، زاده ایرانم از نسل سلمانم
من مسلمانم ، شیعه و سنی نداره اهل ایمانم
من مسلمانم، افتخارمه گدای شاه مردانم
من مسلمانم کرد و لر بلوچ و گیلک یکیه جانم
من مسلمانم ،ترک باشم یا عرب و عجم یک انسانم
من مسلمانم شکرالله به زیر پرچم ایرانم
دشمن بدونه که رو به (ضلالت : گمراهی) (ظلالت: تاریکی) )
این سبک زندگی عین جهالته
#عاشقان_امام_زمان
#سرود_من_مسلمانم
🔰 به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید کانال اخبار لفور رو به دوستانتون معرفی کنید
👆👆👆👆👆👆👆
🌹پذیرائی ویژه ی « تیرماه سیزده شب »
🌹آماده کردن خوراکیهای سیزدهگانه جشن را کامل می کند . با اشاره به واقعه ی تاریخی جنگ افراسیاب و در محاصره بودن مردم آن زمان پختن گندم و میوه خصوصا « به » یکی از رسوم ویژه ی این شب است . اساسا پذیرائی از میهمانان با آجیل و شیرینی و تنقلات که از نظر تنوع به سیزده برسد ؛ در این جشن مورد توجه قرار می گیرد .
#جشن_تیرگان
#تیرماه_سیزدهشو
🔰 به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید کانال اخبار لفور رو به دوستانتون معرفی کنید
👆👆👆👆👆👆👆
🌹سفره تیرماه سیزده شو یکی از آئین های سنتی مازندران در عمارت شهرداری قائم شهر
#تیرماه_سیزدهشو
🔰 به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید کانال اخبار لفور رو به دوستانتون معرفی کنید
👆👆👆👆👆👆👆