✳️ نوحه حضرت عباس و شب تاسوعا و امام زمان عج :
#شب_حاجات_و_مناجات_و_شب_شیدایی
🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴
شب حاجات ومناجات وشب شیدایی
ای تسّلای دل فاطمه کی می آیی؟
ای قراردلِ هربی سروسامان برگرد
وی امیـد همـه امیـدواران بــرگـرد
جان بقربان توو سوزصدایت مهدی
نام ما را ببری بین دعایت مهدی?
کی شودبانیِ یک مجلس دلخواه شوی
مجلس روضه بگیریم وتومداح شوی
گره افتاده به کار همه آقا نظری
به دعای علی و فاطمه آقا نظری
امشب از یُمن دعای توهمه گل کردیم
همه ی مابـه اباالفضل تـوسل کردیم
ای که با روضه های کرببلا حساسی
در کدام خیمه عزادار عمو عباسی؟
ای که نوردل زهرا وعلی و همه ای
نجفی ،کوفه ای ،یاکرببلاعلقمه ای
قدمی رنجه کن ای منتقم ثارالله
مجلس روضه عباس بُوَد بسم الله
آنقدرروضه ی ناخوانده گلویت داری
آنقدربغض تو از داغ عمویت داری
تـا نیفـتاد ز تـن دسـت علمـدار بیـا
تـا نشـد عمـه ی تـو راهـی بـازار بیا
جان بقربان تو وجان بفدای عباس
توبخوان روضه ای ازدست جدای عباس
دست عباس کجا از بدنش افتاده؟
باچه حالی بروی خاک تنش افتاده؟
آه ازآن لحظه که تیرآمدوبرمشک نشست
شیشهٔ عمر اباالفضل به یکباره شکست
ای به قربان وفای پسـر اُمّ بَنین
می نویسندکه باصورتش افتاد زمین
می نویسند که زهرا بغلش را وا کرد
مهربانی به ابوالفضل چو مادرها کرد
مادرانه سر عباس درآغوش گرفت
سراورابه بغل تاشده بی هوش گرفت
ای بقربان وفایت شده ای یار حسین
بوده ای درهمه ی عمر گرفتار حسین
پیش عباس زمین خورد اَباعبدالله
دیگر از داغ غمش مُرد اَباعبدالله
دست بُبریدهٔ عباس چودیده به بَرَش
ناله از دل زده وخم شده دیگرکمرش
قُوَّتش نیست که جسمش ززمین بر دارد
دیدگانش شده چون ابر بهارمی بارد
همه ی روضهٔ«مداح»شده غصه ودرد
بادل زار حسین داغ اباالفضل چه کرد
🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴
شاعر : علی اکبراسفندیار«مداح»
⭐️ به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید ما را به دوستانتون معرفی کنید
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
Vahid Heidari - Mazlom Baba.mp3
5.93M
✳️ مداحی مازندرانی " مظلوم بابا مظلوم بابا "
🎤 با نوای وحید حیدری
⭐️ به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید ما را به دوستانتون معرفی کنید
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
✳️ نوحه حضرت ابالفضل العباس ع :
#بر_آمد_صیحه_از_زینب_که_ای_داد
🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴
صدای ناله ی زینب شد ای داد
عمود خیمه عباسم افتاد
چه جانسوزانه نالیداز دل تنگ
که بشکافد زسوزش سینه سنگ
ببینیدای همه طفلان و زنها
حسین از علقمه برگشت تنها
خداوندا نمی دانم چه رخ داد
حسین هم در کنار خیمه افتاد
زحالات حسینم دارم احساس
نمی بینیم دگر ما روی عباس
حسین جان ای غم ودردت بجانم
چه شد عباس ما ای مهربانم
مگر در علقمه رفتی چه دیدی؟
که اینسان ای برادرجان خمیدی؟
چه شد بر زانوی غم سر نهادی
مگر عباس را از دست دادی؟
مگر داغ برادر دیده ای تو؟
که اینگونه زهم پاشیده ای تو
بگو تا جان ندادم جان مادر
چرا تنها تو برگشتی برادر؟
زعباسم بگو حالم خراب است
بگوکه زینب تو دل کباب است
حسین کز دیده اشک خون ببارد
سرش برشانه ی زینب گذارد
بیا خواهر خبر آوردم از درد
دگر عباس جانم بر نگردد
من وتو ای عزیز جان مادر
دوباره دیده ایم داغ برادر
سزاوار است دیده خون ببارد
که این خیمه دگر صاحب ندارد
هرآنکس تشنه آب زلال است
دگر رفع عطش کردن محال است
تن عباس رادر خون کشیدند
دو دست نازنینش را بریدند
چه گویم مشک اوچون گریه می کرد
دو دست وچشم اوخون گریه می کرد
چنان با گرز آهن زد به فرقش
که در دریای خون کردند غرقش
چه گویم خواهرم زآن جسم گلگون
تمام پیکرش شد چشمه خون
زهم پاشیده کردند بندبندش
نمانده هیچ زآن قد بلندش
دگر از آسمانم آن قمر رفت
ز داغش دستهایم بر کمر رفت
اگر دارم به پهلو هر دو دستم
بجان مادرم دیگر شکستم
نباشد در سپاه من امیری
تو دیگر می روی زینب اسیری
پس از عباس سردارم تو هستی
سپاهم را علمدارم تو هستی
بیا خوب این بیابان را ببینیم
همه خار مغیلان را بچینیم
عزیزانم بیابانی ندیدند
هنوز خار مغیلانی ندیدند
نشد تا پیکر من پاره پاره
بگیر از گوش طفلان گوشواره
دلت گردد پس ازاین پرجراحت
ندارند کودکانم خواب راحت
مگو «مداح» دگر از داغ عباس
که می سوزد به سینه باغ احساس
🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴
شاعر: علی اکبراسفندیار«مداح»
⭐️ به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید ما را به دوستانتون معرفی کنید
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
✳️ نوحه حضرت ابالفضل العباس ع :
#ندارم_دست_اگر_دستت_بگیرم
🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴
ندارم دست اگر دستت بگیرم
همان بهتر که از خجلت بمیرم
خجالت پیشت آوردم برادر
نشد با آب بر گردم برادر
نشد آب آورت باشم حسین جان
امید خواهرت باشم حسین جان
نشد سیراب سازم تشنگان را
ببینم خندۀ این طفلکان را
به پیش کودکانت ای امیرم
سرم را خواستم بالا بگیرم
نشد در لشکرت آیم به کاری
ببالی که چنین سردار داری
زدست وچشم وسرهم شسته ام دست
حواسم پیش مشک آب بود است
دمی که تیر برمشکم فرو رفت
ز سقای تو آندم آبرو رفت
دو دستم را برید گفتم فدایت
زدو چشمم درید گفتم فدایت
چنان با گرز آهن زد به فرقم
که هوش از سر پریدگفتم فدایت
هر آنچه در توانم بود کردم
مبادا پیش تان شرمنده گردم
اگر چه دست زیر آب بردم
به جانتان قسم از آن نخوردم
تمام همّتم را کار بستم
که اصغرجرعه ای نوشدزدستم
اگرچه دل پریش ودل کبابم
حسین شرمنده روی ربابم
نه سر دارم نه چشمی نه بتن دست
خجالت دست عباس تو را بست
به یاد گریه سکینه هستم
که داده مشک خالی را بدستم
دم آخر کلامی گفت با درد
عموجان ،جان اصغر زود برگرد
بگو مردم بگویند پشت درپشت
که عباس تورا شرمندگی کشت
اگر دیدی زجایم بر نخیزم
شکسته استخوانم ریز ریزم
حسین جان تیر ازچشمم در آور
که تا سیرت ببینم ای برادر
برادر قبل از آنی که بمیرم
دلم خواهد درآغوشت بگیرم
زمظلومیتت من چون بنالم
شناورمی شوی در خون بنالم
سرمن روی زانوی تو ای پاک
حسین جان کی سرت برداردازخاک
تو کز داغ علی اکبر شکستی
بگو آیا تواز من راضی هستی؟
مرا خیمه مبر جانم فدایت
خجالت می کشم از بچه هایت
حسین جان غربتت گردیده جانسوز
بنالد از غمت «مداح» شب و روز
🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴
شاعر : علی اکبر اسفندیار(مداح)
⭐️ به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید ما را به دوستانتون معرفی کنید
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
✳️ نوحه حضرت اباالفضل العباس ع :
#مرا_با_یا_اخا_ادرک_اخایت
🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴
مرا با یا اخا ادرک اخایت
برادر خوانده ای جانم فدایت
ز لب هایت برادر تا شنیدم
سراسیمه به بالینت دویدم
تو ماه آسمانی ، نازنینی
چرا افتاده بر روی زمینی؟
تو تنها حامی ام بودی برادر
چه خاکی من بریزم بی توبرسر؟
برادر کار من زار است برخیز
سپاهم بی علمدار است برخیز
فقط اینجا کنارم باش عباس
غریب هستم تو یارم باش عباس
علمدارم، کدامین دست نامرد
تورا اینسان زهم پاشیده ات کرد؟
عدو داغی که بر قلبم نشانده
رمق درجسم وجان من نمانده
صدایت تا رسید گفتم که ای وای
دودستت تا برید گفتم که ای وای
دگر برگشتنت به سوی خیمه
برایم شد بعید گفتم که ای وای
عزیزانم شدند بی تاب برگرد
نمی خواهند از تو آب برگرد
وجودتو چه بی چشم وچه بی دست
برای ما و طفلان نعمتی هست
مرا این پرسش رقیه کشت است
چرا بابا عموجان بر نگشت است
ربابم کرده التماس بر گرد
به من گفتا که با عباس برگرد
من اینسان که زداغت کرده ام تب
خدا رحمی کند بر حال زینب
بیا و بر سپاهم کن امیری
و گرنه می رود زینب اسیری
تورا تیر قصاوت بر جبین زد
مرا داغ غم تو بر زمین زد
غمم در ماتم تو کم نباشد
برادر چون تو درعالم نباشد
نه اکبرمانده نه عون نه حبیبم
مرو عباس جان خیلی غریبم
اگر پرسد رقیه کو عمویم
جواب نازدانه را چه گویم؟
تو رفتی آرزوهایم هدر رفت
زداغت دست هایم بر کمررفت
خودم داغ برادر دیده بودم
مدینه تیر غم راخورده بودم
ولی داغ تو آتش زد نهادم
تو افتادی ومن هم اوفتادم
چقدراین کوفیان یاقی و پستند
چه بی رحمانه چشمان تو بستند
غمت تا بر دلم بنشست عباس
غرور من دگر بشکست عباس
بگو«مداح»همیشه یا اباالفضل
دوا کن درد خود را بااباالفضل
🌹🏴🌹🏴🌹🏴🌹🏴
شاعر: علی اکبراسفندیار«مداح»
⭐️ به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید ما را به دوستانتون معرفی کنید
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
اگر سردار من سقا نمی شد.mp3
5.33M
✳️ مداحی " اگر سردار من سقا نمی شد "
🎤 با نوای حسین آرامیده
⭐️ به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید ما را به دوستانتون معرفی کنید
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
اصغر ای دردانه ارباب عشق.mp3
5.29M
✳️ مداحی مازندرانی " اصغر ای دردانه ارباب عشق "
🎤 با نوای رضا اصغرپور
⭐️ به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید ما را به دوستانتون معرفی کنید
🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴
هدایت شده از اخبار لفور
✳️ به مناسبت دوم مرداد ، آغاز سال طبری :
🔵 بررسی گاهشماری طبری در آغازین روزش
انسان ها از زمان های بسیار دور بعد از کشف چگونگی حرکت ستارگان در آسمان با توجه به لزوم محاسبات روزمره و ثبت اتفاقات تاریخی مجبور به استفاده از چیزی شدند که ما امروزه آن را تقویم می نامیم.
همانطور که مشخص است از بین همه این ها تنها تقویم قمری که در بین اعراب مرسوم است بر اساس حرکت ماه کار می کند و بقیه بر اساس خورشید و سال ۳۶۵ روز هستند. تنها تفاوتشان هم در زمان آغاز سال جدید است. گاهشماری طبری(تبری) یا مازندرانی، نوعی از گاهشمار ساسانی است که در آن سال برابر ۳۶۵ روز و شامل دوازده ماه ۳۰ روزه بوده است.
🔵 ادامه دارد...
⭐️ به کانال اخبار لفور بپیوندید 👇👇👇
https://eitaa.com/akhbarelafoor
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
✳️ مازنی ها آغاز سال نو تبری را جشن گرفتند
همزمان با وارد شدن به سال 1530 باستانی تبری ، مردم مازندران در برخى از مناطق از جمله بابل كه همچنان به آداب و رسوم گذشتگان پايبند هستند ، شروع آن را جشن گرفتند.
روايت مورد قبول در باره مبدا سال طبری محاسبه آن از دوم مرداد ۱۳۳سال پيش از هجرت مصادف با پادشاهی قباد ساسانی و حاكميت فرزندش ' كيوس ' بر تبرستان است . گفته مي شود در اين سال مردمان تبرستان با برقراری يك روز كبيسه به نام شِشِک سال را از گردش بازداشتند.
در تقويم باستانى تبری فصل بهار 100 روز شامل 50 روز بهار سرد و 50 روز بهار گرم ، تابستان 85 روز ، پاييز سرد 50 روز و زمستان هم 80 روز است .
پنج روز اضافه هر سال در ماههای دوازدهگانه سال طبری محاسبه نمى شود ، بلكه به عنوان ' پِتِک ' به آخر سال اضافه مى شود و روز اضافه سال هاى كبيسه هم ' شِشِک ' گفته مى شود.
نخسين روز سال تبری هم ' فردينه ماه ' نام دارد . نام ماههای طبری هم عبارت از ؛ فردينه ماه ، كِرچِه ماه ، هَرِماه ، تير ماه ، مِلارِ ماه ، شروينه ماه ، مير ماه ، دونه ماه ، اركه ماه ، دِ ماه ، وَهمنه ماه و نوروز ماه است.
همزمان با آغاز سال جديد طبرى جمعى از فرهنگ دوستان بابلی دوشنبه شب مراسمی را در اين شهر برپا كرده و اين مناسبت را جشن گرفتند .
نصرالله هومن نويسنده و پژوهشگر گاهشماری و تقويم تبری در اين جشن كه با عنوان سومين همايش تبرستان بزرگ به مناسبت آغاز سال نو باستانى يك هزار و 530 تبری در بنياد حريری بابل برگزار شد ، گفت : ترديدی نداشته باشيد كه تقويم بازمانده از تبرستان ارزشمندترين ميراثی است كه همه ما بايد به آن افتخار كنيم.
وى افزود : تقويم تبری به لحاظ علمى و دقت بسيار فراتر از تقويم ميلادى است و بايد به خود بباليم كه منجمان اين خطه يك هزار و 700 سال قبل از ميلاد مسيح تقويمی را تهيه كرده اند كه كوچك ترين خطايی در آن ديده نمى شود.
يكى از استادان دانشگاه شهيد بهشتى تهران هم در اين جشن گفت : مردم تبرستان در طول تاريخ ثابت كرده اند كه وطن پرست و شيفته ايران هستند.
دكتر ابوالقاسم اسماعيل پور مطلق افزود : زماني كه فردوسى بزرگ بعد از اتمام شاهنامه بزرگش در دربار غزنويان حضور يافت و آثارش را تقديم دربار كرد ، بشدت مورد سرزنش دربار قرار گرفت و به او اتهام رافضی و مرتد زدند ، اما در همان مقطع مردم وطن پرست تبرستان به گرمى از فردوسى استقبال كردند و در زمان عبور اين چهره فاخر علمى به خراسان او را مورد لطف و عنايات خود قرار دادند كه اين جلوه اى از وطن پرستی مردم تبرستان بود.
وی اظهار داشت : از جمله ويژگى هاى بارز مردم تبرستان داشتن يك زبان ، تقويم و فرهنگ مستقل است و اين يك اشتباه بزرگى است كه ما زبان تبری را داراى يک گويش بدانيم ، بلكه زبان تبری داراى گويش هاى بابلی ، ساروی، آملى و بهشهری است .
اين استاد دانشگاه گفت : تبری ها با سابقه چهار هزار ساله خود يكى از قديمى ترين اقوام ساكن در ايران هستند كه پيش از آريايی ها در اين منطقه زندگى مى كردند.
وى افزود : در طول چهار هزار ساله تاريخ تبرستان ، مردم اين ديار هيچگاه خودشان را از ايران جدا نمى دانستند هر چند به خاطر سابقه تاريخى ، تقويمی و زبان ، حكومتی مستقل داشته اند اما خود را جدای از ايران نمى دانستند.
او ادامه داد : امروز بسيار خرسنديم كه در برخى از شهرهاى مازندران سنت هاى هزاران ساله همچنان پابرجاست و مردم مراسمی همچون 26 عيدماه را با شكوه خاصى در آمل ، بابل و سوادكوه و نيز ديگر شهرهاى مازندران برگزار مى كنند.
دكتر اسماعيل پور مطلق انتقال سينه به سينه تاريخ را وظيفه همگانى دانست و بر ضرورت توجه مردمان تبری بر اين موضوع تاكيد كرد.
تبرستان به لحاظ جغرافيايی شامل استان مازندران ، بخش هايي از استان هاي گلستان و گيلان ، استان تهران و شمال استان سمنان بوده است كه از قرن دهم هجرى شمسى نام مازندران بر اين سرزمين نهاده شد.
علت نامگذارى تبرستان يا ' تپورستان ' نيز در واقع به دليل وجود قوم ' تپور ' بوده است كه چهار هزار سال پيش در اين استان زندگى می كردند.
⭐️ به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید ما را به دوستانتون معرفی کنید
⛰⛰⛰⛰⛰⛰⛰
اخبار لفور
✳️ به مناسبت دوم مرداد ، آغاز سال طبری : 🔵 بررسی گاهشماری طبری در آغازین روزش انسان ها از زمان ها
✳️ به مناسبت دوم مرداد ، آغاز سال طبری :
⭐️ قسمت دوم ⭐️
🔵 تقویم طبری نوعی از گاهشمار ساسانی است که در آن سال برابر ۳۶۵ روز و شامل دوازده ماه ۳۰ روزه بوده است. درباره مبدأ تقویم طبری نظرات متفاوتی وجود دارد و یکی از این نظرات مبدأ آن را اسپهبدی (۲۴شمسی)، یزدگردی(مرگ یزدگرد سوم در سال ۳۱ هجری)، و یا باستانی می نامند. اما آنچه امروزه مشهور است بر اساس محاسبات «نصرالله هومند» آغاز آن باستانی و برابر با دوم مرداد ۱۳۳سال پیش از هجرت مصادف با پادشاهی قباد ساسانی و حاکمیت فرزندش کیوس بر ساتراپ تبرستان است. وی معتقد است که در این سال مردمان تبرستان با برقراری یک روز کبیسه به نام ششک، سال را از گردش بازداشتند و از این رو آن را مبدا در نظر گرفت. از این رو این تقویم با تقویم هجری خورشیدی ۱۳۳ سال تفاضل دارد که به علت تفاوتشان در سر سال از اول فروردین تا اول مرداد این تفاضل ۱۳۲ سال میباشد.
سال طبری دوازده ماه دارد. مانند تقویم باستانی دارای پنجه است که «پیتک» نام دارد و با پنج روز اول فروردین هجری خورشیدی برابر است و در سالهای کبیسه ۳۰ فروردین با روز کبیسه «شیشک» برابر است. سرسال تقویم طبری با داشتن کبیسه گیری یکنواخت چهار ساله نسبت به تقویم رسمی گردان بوده است و زمانی که به ۲ مردادماه خورشیدی رسیدهاست از نظر کبیسه گیری با تقویم رسمی هماهنگ شده و سرسال آن تثبیت شدهاست. این روز به علت تناسب فصلی سرسال گرفته شده و تثبیت گردیده است. از سویی روز کبیسه «شیشک» با این محاسبه با ۳۰ فروردین مطابقت دارد.
این گاهشماری با قرائتی دیگر(غیر رسمی و قدیمیتر) در تطبیق با تقویم هجری خورشیدی سال آن از ۳ مردادماه تثبیت شده و شروع میشود و در ماه های پاییز و زمستان با تقویم هجری شمسی مطابق است. در سالهای عادی روز اول فروردین با ۳۰ اونه ما طبری و پنج روز بعد با پیتک (۵ روزه) و در سالهای کبیسه شش روز اول فروردین برابر با شیشک (۶ روزه) برابر است.
در تقویم تبری، ۲ تا ۳۱ مردادماه، فردینه ما(سیا ما) نام دارد، همچنین در ادامه، یکم تا ۳۰ شهریور (کرچه ما)، ۳۱ شهریور تا ۲۹ مهر (هر ما)، ۳۰ مهر تا ۲۹ آبان (تیرما)، ۳۰ آبان تا ۲۹ آذر (مردال ما یا ملار ماه)، ۳۰ آذر تا ۲۹ دی (سروینه ما)، ۳۰ دی تا ۲۹ بهمن (میره ما)، ۳۰ بهمن تا ۲۹ اسفند (اونه ما)، ۳۰ اسفند تا ۵ فروردین (پیتک)، ۶ فروردین تا ۴ اردیبهشت (ارکه ما)، ۵ اردیبهشت تا ۳ خرداد (د ما)، ۴ خرداد تا ۲ تیر (وهمنه ما) و ۳ تیر تا یک مرداد (نوروز ما یا عید ما) نامیده می شود.
🔵 پایان 🔵
⭐️ به کانال اخبار لفور بپیوندید 👇👇👇
https://eitaa.com/akhbarelafoor
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
🪴 آغاز سال ۱۵۳۵ تبری مازندرانی بر همگان مبارکا بوئه
⭐️ به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید ما را به دوستانتون معرفی کنید
🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴
🎎 ماه های مازندرانی 🎎
✳️ با وجود ۱۲ ماه شمسی که در تقویمها به چشم میخورد به همان تعداد ماههای مازندرانی از گذشته به یادگار مانده است و با نبود تقویم و مردم روستا در زمان گذشته بیشتر از این طریق ماه ها را در روستا سپری میکردند.
با اشتراک گذاشتن این مطلب فرهنگ و اصالت مازندرانی را زنده نگهداریم.
📅 ارکه ما (arkeh ma) :
مصادف با ماه فروردین میباشد که با فرارسیدن بهار و آغاز سال نو طبیعت با چهره بهاری اش زیبا به نظر میرسد و شکوفه های رنگ رنگ در همه جا به چشم میخورد.
📅 دِما (dema) :
مصادف با ماه اردیبهشت بوده و با شروع فصل کار و کشاورزی ،کم کم چهره روستا به مرحله کاشت رفته و تلاش مردم روستا در این ماه ستودنی است.
📅 وَهمِن ما (vahmeneh ma) :
مصادف با ماه خرداد میباشد که تا حدودی زمینهای کشاورزی از مرحله کاشت عبور کرده و مردمان روستا همچنان به وجین و مراقبت از محصولات کشاورزی مشغول هستند.
📅 عید ما (aydeh ma) :
مصادف با ماه تیر میباشد و با وجود تابش خورشید و فراوانی آب در شالیزارها نشاهای برنج در حال رشد و نمو میباشند.
📅 فردینه ما (ferdineh ma) :
مصادف با ماه مرداد می باشد و که گرمای تابستان را در خود جای داده و به روایتی هم به آن ماه پختن محصول انجیر ( انجیرپجه ماه) هم میگویند .
📅 کرچه ما (kercheh ma) :
مصادف با ماه شهریور میباشد که کم کم فصل دروی برنج آغاز شده و در گوشه گوشه زمینهای کشاورزی روستا جمعیتی مشغول کار و تلاش دیده میشوند.
📅 هره ما (hareh ma) :
مصادف با ماه مهر میباشد که با شروع خرمن کوبی و آوردن محصولات کشاورزی به منزل شادی در چهره هر روستایی بسیار دیدنی و هنگام رفتن دانش آموزان به مدرسه ها است.
📅 تیره ما (tireh ma) :
مصادف با ماه آبان میباشد و زمان برداشت مرکبات، اینبار جمعیت روستا در باغها برای چیدن پرتقال و نارنگی مشغول می باشند.
📅 ملاره ما (melareh ma):
مصادف با ماه آذر می باشد که با وجود پائیز زیبا و فصل ریزش برگ زرد درختان چهره روستا هم دیدنی میباشد.
📅 شروینه ما (shervineh ma) :
مصادف با ماه دی می باشد که با وجود بادهای پائیزی و نم نم باران و همچنین سردی آغاز زمستان چهره جدیدی در طبیعت روستا بوجود می آید.
📅 میره ما (mireh ma) :
مصادف با ماه بهمن میباشد و کم کم با بارش برف زیبا چهره روستا با پوشش سفید تزئین گشته و شکر و سپاس خدا از طرف کشاورزان دیدنی میباشد.
📅 اونه ما (oneh ma) :
مصادف با ماه اسفند میباشد و با شمارش معکوس برای سال تحویل و آغاز سالی جدید در گوشه و کنار روستا و شکوفه های کوچک بهاری موخبر از سال نو را میدهند.
📅 ماههای تبری ره یاد نکن🌾
⭐️ به کانال #اخبار_لفور بپیوندید 👇👇👇
@akhbarelafoor
📱 رسانه باشید ما را به دوستانتون معرفی کنید
🪴🪴🪴🪴🪴🪴🪴