eitaa logo
اخلاق عملی
32.6هزار دنبال‌کننده
576 عکس
176 ویدیو
43 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است ادمین: @Akhlagh_amali_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
💥توضیح کارکرد اول 📃اولین کارکردی که تزکیه و خودسازی برای سالک مبتدی دارد این است که کمک می‌کند که نفس وحشی در تور مراقبه _ که اساسی‌ترین مرحله خودسازی هست_ بیفتد و اینگونه هواهای نفسانی _ که گناهان اولین بروزات و ظهورات آن هستند _ در دام مراقبه گرفتار شوند و در افعال سالک ظاهر نگردد و اینگونه سالک از گناهان در امان بماند. برای مثال مراقبه سبب می‌شود دروغ و غیبت و ... که هواهای نفس انسان هستند در افعال سالک ظهور پیدا نکند یعنی سالک مراقِب با توجهی که دارد دچار غیبت، دروغ و ... نمی‌شود. ✨️این نکته مهم باید دانسته شود تنها راه برای گرفتار کردن نفس و شکستن آن، مراقبه و در کنار آن محاسبه می‌باشد به این صورت که اگر کسی اهل شب و ذکر باشد ولی مراقبه نمی‌کند قادر به کنترل نفس نمی‌باشد زیرا نفس در این حال آزاد است و به دلیل عدم توجه و مراقبه بر آن، هر کاری که می‌خواهد انجام می‌دهد؛ پس تنها راه برای گرفتار کردن نفس و کنترل هواهای آن مراقبه و محاسبه دائمی و توامان می‌باشد. از امیرالمومنین علی علیه‌السلام نقل شده: يَنْبَغى اَنْ يَكُونَ الرَّجُلُ مُهَيْمِناً عَلى نَفْسِهِ، مُراقِباً قَلْبَهُ،حافِظاً لِسانَهُ. سزاوار است انسان بر خويشتن مسلّط و هميشه مراقب قلب خود و نگاهدار زبان خويش باشد. 🌹علامه طهرانی در ص ۱۱۴ لب‌الباب چنین فرموده است: تا مراقبه صورت نگیرد ذکر و فکر بدون اثر خواهد بود؛ زیرا مراقبه حکم پرهیز از غذای نامناسب برای مریض را دارد و تا وقتی که مریض مزاج خود را پاک ننماید و از آنچه مناسب او نیست پرهیز نکند دارو بی اثر خواهد بود و چه بسا گاهی اثر معکوس می دهد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه چهل و نهم رساله حقوق.mp3
20.43M
✨حق قربانی_ جلسه پایانی ✍جایگاه انسان در دنیا 🌹ارتباط خلافت الهی و دین 📌ارتباط تولد توحیدی و دین 📝فروتنی بهتر از ریاست‌طلبی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
جلسه چهل و نهم رساله حقوق.pdf
379.6K
✨حق قربانی _ جلسه پایانی ✍جایگاه انسان در دنیا 🌹ارتباط خلافت الهی و دین 📌ارتباط تولد توحیدی و دین 📝فروتنی بهتر از ریاست‌طلبی است. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥توضیح کارکرد دوم 💢دومین کارکردی که تزکیه دارد این است که با شروع مراقبه اصولی و دقیق عیوب کار فهمیده می‌شود یعنی وقتی جهاد با نفسی که دشمن‌ترین دشمن‌های انسان است آغاز می‌شود ظهورات و بروزات نفس نیز به اوج خود می‌رسد و سالک مبتدی متوجه می‌شود که چه عیوبی دارد؛ به بیان دیگر در جهاد با نفس که جنگ دوطرفه می‌باشد نفس و شیطان با نشان دادن عیوب انسان تلاش می‌کنند او را از تزکیه دور و او را از ادامه مسیر منحرف نمایند. 🌹برای آنکه این مسئله روشن شود می‌توان چنین تشبیهی به کار برد که نفس قبل تزکیه مانند حیوانی بوده است که هرجا دوست داشته بود رفت و آمد می‌کرده است و حال صاحب آن فهمیده است که به زمین‌های دیگران در حال لطمه زدن است درنتیجه تصمیم گرفته است او را از این مسیر اشتباه دور کند و اکنون که می‌خواهد او را در مسیر درست پیش ببرد واکنش‌های مختلف نشان می‌دهد مثل اینکه به سوی صاحب خود لگد می‌اندازد یا آنکه صاحب خود را گاز می‌گیرد. نفس انسان نیز به دلیل عادت‌های ناجور در مسیر طغیان پیش می‌رود و زمانی که سالک بیدارشده تصمیم می‌گیرد او را اصلاح کند نفس با کمک شیطان واکنش نشان می‌دهند که آن ظهور گناهان مختلف است تا انسان را ناامید نمایند و اینگونه غلبه بر انسان پیدا کنند. ✨️استاد بزرگوارم آقای امجد رحمه الله علیه نقل می‌کردند: روزی آیت‌الله سعادت‌پرور رحمه الله را در حرم ملاقات کردم و ایشان در ضمن صحبت‌هایشان فرمودند: زمانی که سالک تزکیه را شروع می‌کند شیطان اگر قبل سلوک او را با سنگ ریزه اذیت می‌کرد بعد شروع سلوک موانع بزرگی مثل تخت سنگ جلوی پای او می‌اندازد تا او را از تزکیه و خودسازی ناامید نماید. پس با شروع خودسازی اینکه عیوب نفس ظهور پیدا می‌کند امری طبیعی می‌باشد و نباید با این مشکلات از راه خارج گشت. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹قال امیر المومنین علی علیه‌السلام: أَرْجَى النَّاسِ صَلَاحاً مَنْ إِذَا وَقَفَ عَلَى مَسَاوِيهِ سَارَعَ إِلَى التَّحَوُّلِ عَنْهَا امیرالمومنین فرمودند: امیدوارترین مردم به اصلاح نفس کسی است که هر گاه بر بدی های خود آگاه شود،در بر طرف ساختن آنها شتاب ورزد 💌تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۲۳۶ ، ح ۴۷۶۲ 🔻پ‌.ن: هنگام مواجهه با گناه نباید حالت انفعال و توقف داشته باشیم بلکه باید به دنبال درمان آن باشیم زیرا شناخت درد و مرض، درمان آن را می‌طلبد و زمانی که انسان اینگونه عمل کرد امید به درمان آن گناه و پیش رفتن در تزکیه و طهارت کامل پیدا می‌کند که در کارکرد سوم تزکیه توضیح خواهیم داد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥توضیح کارکرد سوم ✅️کارکرد سوم تزکیه آن است که _بعد از شناخت مرض و درد روحی که گناه و رذیله نام دارد_ به درمان آن رذیله کمک می‌نماید به نحوی که سالک مومن بتواند از شرّ آن رذیله خلاصی پیدا کند و به طهارت نفس دست پیدا کند و این نکته اصلی‌ترین کارکرد تزکیه و خودسازی می‌باشد زیرا اصل تهذیب تطهیر شدن از رذیله‌ها می‌باشد. در این بخش سالک بعد از آنکه رذیله را با مراقبت شناسایی کرد لازم است راهکارهایی که می‌تواند آن رذیله را ریشه‌کن کند را شناسایی و سپس در مقام عمل آن‌ها را پیاده کند تا با مداومت بر آن راهکارها، رذیله قوت خود را از دست بدهد و درنهایت از بین برود زیرا مداومت در جهاد راه غلبه بر نفس و رذیله‌های مبتلابه می‌باشد. امام علی علیه السلام فرمودند: امْلِكُوا أَنْفُسَكُمْ بِدَوَامِ جِهَادِهَا. از طریق مداومت بر جهاد بر نفس‌هایتان مسلط شوید. برای مثال وقتی فهمیدیم دچار تکبر شده‌ایم لازم است تواضع و راه‌هایی که تواضع را تقویت می‌کند را انجام دهیم زیرا با ورود تواضع، تکبری نخواهد بود اما باید بدانیم باید بر انجام تواضع پافشاری و مداومت کنیم تا تواضع ملکه انسان شود. ✨️حال این سوال پیش می‌آید چرا امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: سارع الی التحول عنها. در جواب باید گفت اگر تسریع در از بین بردن رذیله صورت نگیرد دو مشکل پیش می‌آید: الف: وقتی گناهی صورت بگیرد و انسان نسبت به آن بی‌تفاوت باشد _ یعنی دنبال مبارزه با آن نرود یا اینکه از آن توبه نکند _ نفس حالت بیداری پیدا می‌کند و انسان را به سوی گناهان دیگر سوق می‌دهد. ب: و دوم آن است که سبب قوی شدن آن رذیله در وجود انسان می‌گردد یعنی ممکن است در وجود انسان عمیق‌تر و ریشه‌دارتر شود و تطهیر آن سخت‌تر گردد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹علامه طباطبایی (ره): 🚨گناهان هر كدامش آدمى را به سوى ديگرى مى ‏كشاند چون اساس گناه پيروىِ هواى نفس است و نفْس وقتى هواى گناه را مى ‏كند، هواى أمثال آن را نيز مى ‏كند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥آداب مراقبه اصولی ✨️اگر بخواهیم سه کارکرد تزکیه را در یک کلمه خلاصه کنیم باید بگوییم این سه کارکرد در مراقبه حاصل می‌شود؛ زمانی که مومن متوجه می‌‌شود عمر او بر باد رفته است و تنها راه خلاصی از ظلمات تزکیه و خودسازی می‌باشد راه آن را در مراقبه پیدا می‌کند زیرا با مراقبه مرض شناخته می‌شود و با مراقبه درمان می‌شود. از امیرالمومنین علیه‌السلام نقل شده است: فَرَحِمَ اللّهُ امْرَءً راقَبَ رَبَّهُ وَ تَنَكَّبَ ذَنْبَهُ،وَكابَرَ هَواهُ، وَكَذَّبَ مُناهُ. خدا رحمت كند كسى را كه [در اعمال خويش] مراقب پروردگارش باشد، و از گناه بپرهيزد و با هواى نفس خويش مبارزه كند و آرزوهاى واهى را تكذيب نمايد. 🌹اما مراقبه برخلاف آنچه در اذهان وجود دار با وجود شروطی امکان پذیر می‌باشد که رعایت نشدن هرکدام سبب می‌شود مراقبه درست انجام نشود؛ که می‌توان آن‌ها را در دو بخش دسته بندی کرد: الف: شروط بیرونی مراقبه: در این بخش سالک باید یک سری معارف را برای خود حل کند زیرا وجود هر کدام مانع شکل‌گیری مراقبه اصولی می‌گردد که می‌توان آن‌ها را چنین شمرد: ۱. ناامیدی از خود ۲.ناامیدی از رحمت خدا ۳. ترس از شروع مراقبه ۴.درگیرشدن با مشکلات موجود زندگی ۵. عجله و داشتن توقعات ۶. توجه به سنّ بالا ۷. تلاش ناصحیح دوم: شروط درونی مراقبه در این بخش ممکن است مشکلات ابتدایی _ منظور شروط بیرونی مراقبه است_ را نداشته باشد ولی راز و رموز شکل‌گیری مراقبه را نداند و گمان و فکر او نسبت به مراقبه امری ابتدایی و ساده باشد که باید در این بخش نیز فکر و ذهن خود را آماده و درست کند که می‌توان آن شرایط درونی را چنین نام برد: ۱. داشتن علم صحیح ۲. مراقبه روزانه و طی روز ۳. نیت درست و صحیح از مراقبه ۴. مداومت بر مراقبه 👌کنار هم قرارگرفتن این دو شرط سبب شکل‌گیری مراقبه که نتیجه آن طهارت است خواهد شد که هر یک را به طور خلاصه توضیح خواهیم داد بعونه تعالی. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹قال مولانا امیرالمومنین صلوات الله علیه: کَانُوا قَوْماً مِنْ أَهْلِ الدُّنْیا وَ لَیسُوا مِنْ أَهْلِهَا فَکَانُوا فِیهَا کَمَنْ لَیسَ مِنْهَا... یرَوْنَ أَهْلَ الدُّنْیا یعَظِّمُونَ مَوْتَ أَجْسَادِهِمْ وَ هُمْ أَشَدُّ إِعْظَاماً لِمَوْتِ قُلُوبِ أَحِبَّائِهِم. امیرالمومنین علی علیه‌السلام فرمودند: «قومی از اهل دنیا بودند که اهل آن نبودند یعنی در بین اهل دنیا زندگی می‌کردند ولی قلب‌هایشان نسبت به دنیا زاهد و بی‌رغبت بود، آنان میدیدند که اهل دنیا مرگ اجسادشان را بزرگ و ناپسند میشمرند، ولی آنها مرگ دلهای دوستانشان را بزرگتر و ناپسندتر میدانند». 🗒نهج‌البلاغه خطبه ۱۳۰ 📏پ.ن: در زمانه ما اکثر قریب به اتفاق انسان‌ها از مرگ و جداشدن روح از بدن در هراس هستند ولی از مرگ دل و حقیقت و خراب شدن ابد و آخرت خود ذره‌ای اندوه و ناراحتی ندارند و باید گفت: مرگ جسم کجا و مرگ روح کجا❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه پنجاه و سوم معراج السعاده.mp3
26.02M
✨فضیلت و شرافت علم و علماء 🍃علم دین بر همه واجب است. 🌹برکات علم در قرآن 📝برکات علم در روایات به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع مراقبه الف: ناامیدی از خود 👌از موانعی که شروط بیرونی مراقبه نام دارد و لازم است آن را حل نماییم ناامیدی از خود است، یعنی کسی که اشتیاق به جهاد پیدا کرده است جملاتی بر زبان می‌آورد که مشخص است امید به حرکت در مسیر عبودیت و خودسازی ندارد؛ به بیان دیگر از اینکه به نتیجه برسد و در مسیر عبودیت جزو بندگان خاص الهی گردد ناامید می‌باشد و خود را از این جمع خارج می‌داند. گاهی اوقات این مسائل ذاتی هست یعنی بی دلیل خود را از این جمع خارج می‌کند و در جواب کسی که آنان را به تزکیه دعوت می‌کند می‌گویند: ما اصلا به درد این مسئله نمی‌خوریم❗️ گاهی اوقات این مسئله به دلایل خاصی ایجاد شده است؛ مثلا چندبار تلاش کرده است و به نتیجه نرسیده است و دیگر کار را رها کرده است و با خود می‌گوید: من اگر لایق بودم اون چندبار موفق می‌شدم❗️ 💢یا هدف درستی از تزکیه نداشته است و به این دلیل ناامید گشته است مثل آن فردی که سه سال نمازشب خواند و به دلیل اینکه اتفاقی نیفتاد از خود ناامید شده و تزکیه و نمازشب را کنار گذاشته است❗️ گاهی اوقات نیز مشکل در این است که چون گناهان گذشته زیادی داشته است یا اکنون نفس و شیطان بسیار زیاد او را منحرف می‌سازند و دچار گناهان زیاد شده است از تزکیه و اینکه بتواند در این مسیر قدم بردارد ناامید شده است. و هزاران اتفافاتی که در زندگی مادی و معنوی انسان شکل گرفته است و اسباب ناامیدی را در دل ایجاد و شعار من نمی‌توانم را بر زبان جاری کرده است و بساط دوری از قرب الهی را در زندگی او جاری ساخته است و از دور نشسته است و دائم حسرت رشد اخلاقی و معنوی دیگران را می‌خورد و می‌گوید: ای کاش من هم می‌توانستم جزو بندگان خدا شوم❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥ضرر بزرگ ناامیدی قال امیرالمومنین علی علیه‌السلام: في القُنوطِ التَّفريطُ. امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: نوميدى، باعث كوتاهى و کم‌کاری در عمل مى شود. 🗒 بحار الأنوار: ۷۷/۲۱۱/۱ 🔸️پ.ن: یکی از مضراتی که ناامیدی برای انسان ایجاد می‌کند این است که اسباب ترک عمل و کوتاهی در وظایف را به بار می‌آورد زیرا فرد ناامید به دلیل آنکه از هدف تعیین شده دور مانده است، حوصله انجام وظایفی که قبل از ناامیدی داشته است را ندارد به این دلیل میل به عمل و تلاش در او کشته می‌شود و نتیجتا هیچ‌گاه موفق نمی‌گردد. ✨راهکارها در پست‌های آتی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥شیطان و ناامیدی 💢در باب راهکارها دو نوع راهکار وجود دارد: اول: راهکار کلی که در آن معرفت انسان به خود تغییر می‌کند و انسان می‌یابد تمام عالم مهیای رشد و حرکت اوست و تفاوتی بین او و دیگران وجود ندارد. دوم: راهکارهای جزیی و مصداقی که در آن لازم است بعضی مسائل که اسباب ناامیدی شده است مورد بررسی قرار بگیرند و راهکارهای موجود بیان گردد. 🔸️اما قبل از اینکه به توضیح این راهکارها بپردازیم لازم است نکته‌ ابتدایی و مقدمه‌ای را بیان کنیم که تمام یاس‌های و ناامیدی‌هایی که برای انسان پیش می‌آید از جانب شیطان رجیم است یعنی آن مطرود درگاه خداوندمتعال در قلوب انسان از طرق مختلف و مخصوص به خود القاء می‌کند که تو آدم نمی‌شوی و توان این کار را نداری و به دلیل اینکه شیطان در انسان‌شناسی تبحر خاصی دارد هر کسی را از طریق خاص خود ناامید می‌کند. کسی را به خاطر آنکه سنّ بالا دارد به سوی ناامیدی می‌کشاند که از تو آدم در نمی‌آید، کسی دیگر را به خاطر گناه خاصی که مرتکب شده است به سوی ناامیدی از خود سوق می‌دهد، کسی دیگر را به خاطر گناهان گذشته ناامید می‌کند و ... پس می‌توان گفت یاس‌ انسان از خود، منشا شیطانی دارد و آن ملعون با ظرائفی که سراغ دارد مقابل انسان می‌ایستد و به او درس ناامیدی و آنکه تو آدم نمی‌شوی می‌دهد❗️ 🌹یکی از اولیای الهی می‌فرمود: شیطان قبل و بعد معصیت دو کار مختلف انجام می‌دهد: قبل معصیت گناه را کوچک می‌کند تا انسان آن را مرتکب شود و بعد از آنکه انسان دچار عصیان می‌شود به او می‌گوید که تو دیگر آدم نمی‌شوی❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥خلق شدیم تا آدم شویم؟! راهکار کلی: ۱. توجه به هدف خلقت ۲. باز بودن راه معرفت و تزکیه ✍در باب راهکار کلی لازم است به هدف خلقت و بیانات خدای متعال در قرآن کریم و اهل بیت علیهم‌السلام در این باب بپردازیم. خداوندمتعال در سوره مبارکه ذاریات آیه ۵۶ فرموده است: وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ. و جن و انس را جز برای اینکه مرا بپرستند نیافریدیم. یعنی خداوندمتعال انسان‌ها را برای عبادت خود خلق نموده است و در این مسئله همه انسان‌ها برابر هستند اگرچه عده‌ای استعداد عبودیت را در خود زنده می‌کنند. 🍃در سوره مبارکه بقره آیه ۳۰ خداوندمتعال فرموده است: وَ اِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ اِنِّی جاعِلٌ‌ فِی‌ الْاَرْضِ‌ خَلیفَه. و زمانی که پروردگارت به فرشتگان گفت: من می‌خواهم، به طور مستمر، در زمین جانشینی بیافرینم. این آیه نیز گویای آن است که خداوندمتعال انسان را برای مقام نورانی آفریده است و تفاوتی بین نوع انسان‌ها وجود ندارد. 👈درنتیجه می‌توان چنین استنباط کرد که استعداد تزکیه و مقام نورانی عبودیت در تک‌تک انسان‌ها وجود دارد و هیچ انسانی که تمایل به معرفت الهی و انسان شدن دارد نمی‌تواند بگوید من توانایی این کار را ندارم زیرا این گفته با آیات قرآن سازگاری ندارد زیرا خلقت انسان برای عبدشدن او بوده است یعنی خداوندمتعال استعداد بنده شدن را در وجود او قرار داده است و نمی‌توان به این مسئله خدشه‌ای وارد نمود و اکنون نوبت انسان است که با قدم گذاشتن در طریق عبودیت به سوی آن هدف نورانی حرکت کند. 🌹پس از نظر کلی تک‌تک انسان‌ها توفیق عبد شدن را دارند پس باید به دنبال موانعی بود که این ناامیدی و دوری از هدف خلقت را ایجاد کرده است که همان راهکارهای جزیی و مصداقی می‌باشد که در پست‌های آتی به آن‌ها خواهیم پرداخت. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹بیان مرحوم عیناثی از اولیای قرن ۱۱ ✍ایشان در کتاب آداب النفس بحث می‌کنند که آیا همه انسان‌ها می‌توانند نفس خود را تربیت کنند و راه کمال را در پیش بگیرند یا خیر؟! ✨در جواب می‌فرمایند: هر فرد عاقلی امکان اصلاح نفس و تهذیب اخلاق خود را دارد و عده‌ ای گمان کردند که امکان تربیت نفس وجود ندارد‼️ بلکه درست این است که امکان تبدیل و تغییر اخلاق و حرکت در مسیر اعتدال با انجام اعمال و افعال و ... ممکن است و اگر چنین نبود انبیاء و اولیا و حکماء در دعوت به سوی خدای متعال به هر طریقی تلاش نمی‌کردند‼️ و همچنین امر به مکارم اخلاق نیز صحیح نبود در حالی که سید بشر صلی الله علیه و آله فرمودند: بعثت لاتمم مکارم الاخلاق. مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به اوج برسانم. 🗂آداب النفس صص ۱۱ و ۱۲ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
با سلام خدمت دوستان و سروران گرامی 🌺امیدورام حال دل شما خوب و نورانی باشد و بنده توانسته باشم در این مدت به عنوان واسطه کمکی در باب عمل به شما سروران گرامی کرده باشم. لازم دیدم سه نکته خدمت شما عرض کنم: اول: سروران زیادی در لینک ناشناس از بنده ناچیز سوال می‌پرسند و قطعا انتظار پاسخ دارند ولی مشکلی که وجود دارد این است که تمام امور این کانال از صوت، آماده کردن پی‌دی‌اف و محتواسازی و ... فقط توسط بنده انجام می‌شود و بنده اصلا نیروی کمک‌کار ندارم درنتیجه اصلا وقت ندارم به پاسخ‌ها برسم وگرنه بابد تمام کارها تعطیل شود و تنها کاری که انجام میدم سوالات را نگاه می‌کنم و تلاش می‌کنم در محتواها به آن‌ها پاسخ دهم زیرا کانال به وسیله بنده اداره می‌شود و ما تیم نداریم درنتیجه معذرت بنده را قبول نمایید. دوم: این کانال از ابتدا تا الآن حدودا ۸۰ درصد جمعیتش به وسیله کمک‌های دوستان رشد پیدا کرده است یعنی زمانی که ۳۰۰ نفر بودیم کمک کردند و به اینجا رسیدیم. نکته این است کمکی که دوستان می‌کنند فقط در جهت تبلیغ کانال و آشناشدن دوستان بیشتر با مطالب کانال است و ثواب آن نیز برای آن دوستان است. درنتیجه هیچ‌ پولی در جهت غیر تبلیغ خرج نمی‌شود و هزینه‌هایی مثل اینترنت از جیب شخصی پرداخت می‌شود. الآن نیز برای راحتی دوستان شماره کارت و مخصوص تبلیغ جدید در بیو کانال گذاشته‌ایم که عزیزی دوست داشت می‌تواند کمک نماید. سوم: دوستانی که جدید وارد شدند یا عزیرانی که علاقه دارند سیر خوب و دقیق و کاربردی در اخلاق فرا بگیرند سیری که سنجاق می‌شود را با وقت کافی گوش نمایند زیرا تمام امور اخلاقی را فرا می‌گیرند. 🌹در پایان حقیر را بابت کم‌کاری‌ها حلال بفرمایید، قصدمان خیر است و اطلاع دارم سوالات فراوانی دارید ولی پاسخگو ندارید و این اسباب شرمندگی ما را ایجاد کرده است؛ امیدوارم این جمع از یاران حضرت ولی عصر شوند و ان‌شاءالله در بهشت خدا دور هم جمع گردند. التماس دعا
🌹حدیث معرفت امام صادق(علیه السلام) در پاسخ این سؤال که «چرا خداوند بندگان را آفرید؟» می فرماید: إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يَخْلُقْ خَلْقَهُ عَبَثاً وَ لَمْ يَتْرُكْهُمْ سُدًى، بَلْ خَلَقَهُمْ لِإِظْهَارِ قُدْرَتِهِ وَ لِيُكَلِّفَهُمْ طَاعَتَهُ فَيَسْتَوْجِبُوا بِذَلِكَ رِضْوَانَهُ. وَ مَا خَلَقَهُمْ لِيَجْلِبَ مِنْهُمْ مَنْفَعَةً وَ لَا لِيَدْفَعَ بِهِمْ مَضَرَّةً بَلْ خَلَقَهُمْ لِيَنْفَعَهُمْ وَ يُوصِلَهُمْ إِلَى نَعِيمِ الْأَبَدِ. 🔸️همانا خداوند تبارک و تعالی عالم را بیهوده نیافریده و آنان را به حال خود رها نکرده است، بلکه آنان را به جهت اظهار قدرتش آفریده است. و تا این که آن ها را به طاعتش تکلیف کند تا به توسط آن مستوجب او شوند. و آنان را نیافریده تا از ایشان جلب منفعت کرده و یا دفع ضرر نماید، بلکه آنان را به جهت نفع رساندن و رساندنشان به خلق کرده است. 📃علل الشرایع ج ۱ ص ۹ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥موانع مراقبه الف: ناامیدی از خود علت اول: ذاتا دوست ندارم❗️ 🗒قبلا گفته شد که عده‌ای از موفقیت در تزکیه ناامید هستند و علت آن نیز برای خودشان روشن نمی‌باشد و گویا ذاتا چنین ناامیدی‌ای وجودشان را فرا گرفته است و حال آنکه اگر کمی عمیق شویم باید چنین بگوییم که این افراد دچار تنبلی و سستی‌ای ظریف شده‌اند که در تار و پود وجودشان به صورت خیلی ریز ریشه دوانیده است و خودشان از آن خبر ندارند و بی دلیل از تزکیه ناامید گشته‌اند زیرا محال است انسان اهمیت تزکیه و خودسازی را بداند ولی به دنبال آن نرود مگر آنکه دچار تنبلی و سستی‌ای باشد که به سبب آن تحمل سختی و اذیت را نداشته باشد. 🔸️در تعریف تنبلی چنین گفته‌اند: کسی که مایل به کار نباشد و تن به کار ندهد و کسی که از کار گریزان است. در زبان عربی واژه‌ی کسل مترادف با تنبلی می‌باشد. در علم اخلاق به کسی تنبل اطلاق می‌شود که شخص بدون داشتن کوچک‌ترین ضعف جسمانی، مهم‌ترین کارهای خود را به تأخیر انداخته و یا با اکراه و اجبار انجام می‌دهد. (ویکی فقه) ✨️درنتیجه با این تنبلی‌ای که برای خودشان نیز ناشناخته می‌‌باشد بی‌دلیل از تزکیه و طهارت نفس ناامید گشته‌اند و خود را از این جرگه دور دانسته و همیشه حسرت رشد و پاکی را می‌خورند و با خود حدیث نفس می‌کنند که ای کاش من هم می‌توانستم، و اینگونه اسباب دوری از خداوند را برای خود ایجاد نموده‌ و به خسران دنیا و آخرت دچار می‌گردند. ♻️راهکارهای تنبلی در پست‌های آتی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث تنبلی قال الامام الصادق صلوات الله علیه: إِيَّاكَ وَ اَلْكَسَلَ وَ اَلضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا مِفْتَاحُ كُلِّ شَرٍّ مَنْ كَسِلَ لَمْ يُؤَدِّ حَقّاً وَ مَنْ ضَجِرَ لَمْ يَصْبِرْ عَلَى حَقٍّ. 🔻امام صادق علیه‌السلام فرمودند: از تنبلى و كم حوصلگى بپرهيز كه كليد هر شرى است، آدم تنبل هيچ حقى را ادا نمى‌كند و كم حوصله بر هيچ حقى ثابت نمى‌ماند (بر اثر بى‌حوصلگى بمحض اندك ناراحتى از حق دست مى‌كشد). 📧 تحف العقول، جلد۱، صفحه ۲۹۵ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی ✨️راهکار معرفتی و عملی الف: راهکار معرفتی 🔸️راهکار معرفتی و شناختی برای حل تنبلی آن است که انسان دو حقیقت را در کنار هم قرار بدهد تا متوجه گردد هم‌اکنون باید برای تزکیه و خودسازی برنامه ریزی نماید و از تنبلی دوری نماید. آن دو حقیقت عبارتند از: ۱.جایگاه من در عالم وجود چیست؟ ۲.فرصت دنیا برای چیست؟ به بیان دیگر انسان باید دو معرفت در کنار هم قرار دهد اول آنکه جایگاه من در دنیا جایگاه مسافر است یعنی از بدو تولد مسافرتم آغاز شده است و با مرگ این مسافرت به پایان می‌رسد و دوم آنکه در این مسافرت تنها چیزی که به دردم می‌خورد و می‌تواند مرا نجات دهد تقوا و عمل صالح است که با مجاهدت حاصل می‌شود. ✨️زمانی که این دو معرفت درکنار هم قرار می‌گیرند حقیقتی برای انسان آشکار می‌شود که هر انسانی در دنیا است یعنی مسافر است که به دنیا نباید دل ببندد و فقط باید از آن گذر کند و مجاهد است یعنی بهترین توشه در این مسافرت مجاهدت می‌باشد که نتیجه آن تقوا می‌باشد. برای فهم خوب این مطلب لازم است به مسئله یاد مرگ که توصیه موکد دین می‌باشد توجه لازم داشته باشیم زیرا مرگ و اتفاقات بعد از آن بهترین دلیل و شاهد است که اولا انسان مسافر است و با مرگ مسافرتش تمام می‌شود و ثانیا دنیا مکان مجاهدت است زیرا تنها چیزی که به کار می‌آید تقوا می‌باشد. 👌درنتیجه: انسان تنبل لازم است این دوحقیقت را برای خود حل کند و یکی از بهترین راه‌ها توجه به مرگ و تحلیل آن است زیرا هرکس بفهمد حیات اخروی نورانی در گروی تلاش در حیات دنیوی است مجاهدت را شروع می‌نماید و تعلل نخواهد کرد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹حدیث مسافر مجاهد ✨و من کلام له (علیه السلام) کان کثیرا ما ینادی به أصحابه: تَجَهَّزُوا رَحِمَکُمُ اللَّهُ، فَقَدْ نُودیَ فِیکُمْ بالرَّحِیلِ، وَ أَقِلُّوا الْعُرْجَةَ [الْعَرْجَةَ] عَلَی الدُّنْیَا، وَ انْقَلِبُوا بصَالِحِ مَا بحَضْرَتِکُمْ مِنَ الزَّاد، فَإِنَّ أَمَامَکُمْ عَقَبَةً کَئُوداً وَ مَنَازلَ مَخُوفَةً مَهُولَةً لَا بُدَّ مِنَ الْوُرُود عَلَیْهَا وَ الْوُقُوفِ عِنْدَهَا. وَ اعْلَمُوا أَنَّ مَلَاحِظَ الْمَنِیَّةِ نَحْوَکُمْ [دَائِبَةٌ] دَانِیَةٌ وَ کَأَنَّکُمْ بمَخَالِبهَا وَ قَدْ نَشبَتْ فِیکُمْ، وَ قَدْ دَهَمَتْکُمْ فِیهَا مُفْظِعَاتُ الْأُمُورِ وَ [مُضْلِعَاتُ] مُعْضِلَاتُ الْمَحْذُورِ؛ فَقَطِّعُوا عَلَائِقَ الدُّنْیَا وَ اسْتَظْهِرُوا بزَاد التَّقْوَی. 👈(همواره امام یاران خود را اینگونه پند می داد). 💯آماده حرکت شوید، خدا شما را بیامرزد که بانگ کوچ را سر دادید. وابستگی به زندگی دنیا را کم کنید، و با زاد و توشه نیکو به سوی آخرت باز گردید، که پیشاپیش شما گردنه ای سخت و دشوار، و منزلگاه هایی ترسناک وجود دارد، که باید در آنجاها فرود آیید، و توقّف کنید. 🌿آگاه باشید که فاصله نگاه های مرگ بر شما کوتاه، و گویا چنگال هایش را در جان شما فرو برده است. کارهای دشوار دنیا مرگ را از یادتان برده، و بلاهای طاقت فرسا آن را از شما پنهان داشته است، پس پیوندهای خود را با دنیا قطع کنید، و از پرهیزکاری کمک بگیرید. 💌خطبه ۲۰۴ نهج‌البلاغه ☘اکنون این سوال پیش می‌آید که چرا امیرمومنان اصحاب خود را با این بیانات پربار نصیحت می‌کرده است؟؟ جز این است که مولا علیه‌السلام قصد داشته است با بیان این معارف به آن‌ها بفهماند شما هستید و باید با به فکر توشه برای منزل اصلی خود باشید؟ 💯انسان مسافر اخلاقش، ، گفتارش، ، قدم‌هایش و ... را در مسیری قرار می‌دهد که با سفر او سازگار باشد و خوش به حال مسافران حقیقی وادی توحید و اطاعت!! درنتیجه فرد تنبل با فهم این معرفت والا از تنبلی و سستی به سوی مجاهدت حرکت می‌نماید. به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی ✨️راهکارهای جزیی و عملی 📃ریشه‌های تنبلی 🌿برای آنکه بتوانیم راهکارهای جزیی برای رفع رذیله تنبلی را بیان کنیم لازم است در ابتدا ریشه‌های آن را مشخص و سپس راهکارهای آن را بررسی نماییم؛ در مجموع می‌توان چهار ریشه برای تنبلی در نظر گرفت: 1⃣خوشی به عمر زیاد: فرد با خیالات و وساوس شیطان و نفش گمان می‌کند وقت زیادی برای ساختن آخرت خود دارد و با این رویه با امروز و فردا کردن، به سمت انجام عبادات و وظایف عبودی کشش پیدا نمی‌کند زیرا در خیال خود سال‌ها فرصت عمل و اطاعت دارند❗️ 2⃣عدم معرفت صحیح به برکات عمل: عده‌ای دیگر نیز به دلیل ندانستن برکات نورانی عمل که خداوندمتعال در قرآن و اهل‌بیت علیهم‌السلام در بیانات خود فرموده‌اند از انجام عمل عبادی غافل هستند و حتی به سوی عمل ندارند. یعنی با خود می‌گوید: خب عمل کنم چه اتفاقی بیفتد و چه نتیجه‌ای بگیرم❗️ 3⃣شلوغ بودن برنامه‌های عبادی: گاها همه چی فراهم است و فرد هم آماده عمل است اما به دلیل آنکه برنامه عبادی خود را شلوغ کرده است حسی برای انجام کار ندارد. او گمان کرده است هرچه برنامه عبادی‌اش شلوغ تر باشد، موفق تر می‌شود❗️ 4⃣عدم مجاهدت عملی: گاهی اوقات نیز انسان تنبل گمان می‌کند که باید معجزه‌ای پیش بیاید و تنبلی او رفع شود و او متوجه نیست که برای رفع تنبلی باید تلاش کند و با مجاهدت آهسته آهسته نفس خود را از آن حالت گرفتگی خارج کند و به سوی شوق عبادت و لذت اطاعت پیش ببرد زیرا تنبلی جلوه‌ای از جلوات هوی نفس است و لازمه هوی نفس، مجاهدت با آن است. 🌹بیان راهکارها در پست بعدی به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
جلسه پنجاهم رساله حقوق.mp3
26.17M
🌹حقوق و وظایف 🍃حقوق اجتماعی 📌ارتباط حق‌الناس و حق‌الله ✍مضرات عظیم حق‌الناس 🗝شهداء نیز گرفتار می‌شوند‼️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
جلسه پنجاهم رساله حقوق.pdf
391.3K
🌹حقوق و وظایف 🍃حقوق اجتماعی 📌ارتباط حق‌الناس و حق‌الله ✍مضرات عظیم حق‌الناس 🗝شهداء نیز گرفتار می‌شوند‼️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🌹ریشه اول: خوشی به عمر طولانی (۱) ✨️خوشی به عمر زیاد در لسان علم اخلاق طول اَمَل نامیده می‌شود که عبارت است از حالتی که انسان در آن در غفلت کامل به سر می‌برد و مرگ و حیات اخروی را فراموش می‌کند و به این ترتیب آمادگی برای لقای خداوند را از دست می‌دهد. با این توضیح باید راهکاری که برای ریشه‌کن کردن طول امل گفته شده است را بررسی کنیم تا بتوانیم این خوشی ناگوار که در زندگی اکثر انسان‌ها پدیدار شده است را از بین ببریم. 💢علمای اخلاق مقابل رذیله طول اَمَل را یاد جدی مرگ عنوان نموده‌اند. استاد عارف آیت الله شجاعی رحمه الله علیه در باب یاد جدی مرگ چنین فرموده است: راه بهتر و روش تجربه شده برای پاک شدن از آرزوهای دنیوی، راه و روشی که برای ارباب سلوک کاملا مجرَّب می‌باشد، و تاکیدات زیادی در روایات وارده از حضرات معصومین صلوات الله علیهم اجمعین در خصوص آن آمده است، یاد نمودن جدّی و مداوم مرگ، و همیشه در نظر خود مجسّم کردن مرگ و بعد از مرگ است. البته مقصود از این امر، این نیست که انسان عقیده داشته باشد و بداند که خواهد مرد. این، چیزی است که همه عقیده دارند و همه می‌دانند، و با این همه به خود نمی‌آیند. مقصود این است که مرگ خود را به عنوان یک امر جدی و واقعیت اجتناب ناپذیر در نظر بیاورد و بداند هر ساعتی احتمال آن است، و احتمال هم دارد که امروز و فردا به سراغ وی بیاید و با وضع نامطلوب و وحشتناکی که از لحاظ عمل دارد، او را به آن سو ببرد و کار از کار بگذرد، و آنچه به تصور نمی‌آید پیش آمده و فریاد حسرت به جایی نرسد. 👌یعنی دائما با به نظر آوردن وضع گذشته و ریزه‌کاری‌های گذشته خود، و با به نظر درآوردن وضع فعلی و جزییات گرفتاری‌های بی‌شمار خود، به این حقیقت توجه کند که اگر جدّا مرگ او امروز و فردا یا در آینده نزدیک به سراغ او بیاید، چه خواهد کرد؟! و چه خواهد شد؟! اگر انسان این چنین به یاد مرگ باشد و آن را برنامه خود کند، مسلما به خود خواهد آمد، و به فکر نجات خود خواهد افتاد، و دل از دنیا و آرزوهای دنیوی برداشته و جویای درد خود خواهد بود. 💌مقالات ج ۲ ص ۲۱۴ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💥راهکار رفع تنبلی 🌹راهکارهای عملی تقویت یاد مرگ 🌿گفته شد یادمرگ سبب می‌شود که انسان به این معرفت دست پیدا نماید که او مسافر هست، زیرا مرگ یعنی پایان مسافرت در دنیا و پایان وقت عمل برای ساختن آخرت و با توجه به روایات کاربردی‌ترین دستور برای از بین بردن تنبلی، یاد مرگ می‌باشد. ☘انسان برای آنکه بتواند یاد مرگ را در وجود خود تقویت کند: 1⃣ لازم است با روایات اهل بیت علیهم‌السلام مانوس شود که با بیانات مختلف به این مسئله پرداخته‌اند. به خصوص خطبه ۲۰۴ نهج‌البلاغه که گفته شده است امیرمومنان آن را زیاد برای اصحاب خود قرائت می‌فرموده است و در نقل دیگری آمده است بعد هر نماز عشاء آن را می‌فرمودند. 2⃣هفته‌ای یک بار به زیارت اهل قبور برود و در آن بیندیشد که این‌ها مثل ما بودند که فرصت و سفر دنیایی را به پایان رساندند و اکنون یا در نعمت یا عذاب هستند. به بیان دیگر این افراد همان مسافران گذشته بودند و ما مسافران آینده!! 3⃣توجه و یادآوری روزانه یاد مرگ که من هم روزی به اهل قبور ملحق خواهم شد و باید پاسخ اعمال و کردار خود را بدهم و چه خوب است از فرصت‌های خود نهایت بهره را ببرم. 4️⃣برای آنکه بتوانم معرفت به جایگاه خود در دنیا داشته باشم لازم است به علیهم‌السلام نیز ویژه داشته باشم زیرا آنان اگر نگاهی کنند، که مقدمه سیر و حرکت است در انسان ایجاد می‌شود و این بیداری عین پیدا کردن جایگاه خود در عالم وجود می‌باشد که سبب دوری از تنبلی می‌شود و می‌فهمد: من اینجایی نیستم و باید به سوی خدا حرکت نمایم. به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711