eitaa logo
اخلاق عملی
32.6هزار دنبال‌کننده
574 عکس
176 ویدیو
43 فایل
مدرس: رضا مهدوی ❤نوکری از نوکران پسر فاطمه‌ام❤ طلبه درس خارج سایت کانال: https://saleketarigh.ir به یاد استادم سالک الی الله مرحوم آیت الله شیخ ابراهیم امجد (ره) این کانال #نذر_ظهور است ادمین: @Akhlagh_amali_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
✨مراقبه روح تزکیه است ... ✍در بحث مراقبه می‌توانیم دو نگاه نسبت به آن داشته باشیم تا اهمیت آن را خوب درک نماییم: نگاه اول: مراقبه، روحی در تزکیه انسان می‌دمد که انسان با آن، خود را از هواهای نفسانی و وساوس شیطان حفظ می‌کند و این حفاظت سبب می‌شود تزکیه که گذر از نفس و شیطان است در وجود انسان شکل بگیرد و انسان در مسیر هوی و اراده الهی پیش برود و این همان سلوک الی الله می‌باشد. به بیان دیگر سالک با مراقبه اصولی از بین دو هوی و اراده _ اراده خود و اراده خدا_ اراده خدا را بر اراده خود ترجیح می‌دهد که می‌توان گفت که سالک از همان ابتدا اراده غیر را ردّ می‌کند و اراده خدا و بالتبع الطاف آن را به سوی خود جذب می‌نماید. نگاه دوم: مراقبه، روح تزکیه و خودسازی است به صورتی که هرگاه قطع شود تزکیه به مانند مرده‌ای که روح از آن خارج شده است تبدیل می‌شود، زیرا تزکیه در مقابل وساوس نفس و شیطان انجام می‌شود و اگر سلاح مراقبه از دست برود نفس و شیطان بر وجود انسان غلبه پیدا می‌نمایند. نکته‌ای که باید بدان اذعان کرد این است که بدون مراقبه هیچ عملی در مسیر درست خود _ که بالابردن مومن به سوی خداوند است_ پیش نخواهد رفت. 👈و به این دلیل است که گفته‌اند: سنگ زیرین آسیاب سلوک را مراقبه دانسته‌اند و آن قدر در اهمیتش تأکید کرده‌اند که گویا سلوک یعنی مراقبه و مراقبه یعنی سلوک. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌جلسات موضوعی تدریس شده در کانال 🔻روی هر کدام از جلسات بزنید وارد آن جلسه خواهید شد و می‌توانید از ابتدا گوش نمایید. ✨جلسات اصول تزکیه✨ ✨رذیله شناسی✨ ✨شرح رساله حقوق✨ ✨شرح معراج‌السعاده✨ ✨جلسات جهاد با نفس✨ ✨شرح دعای تائبین✨ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💢فایدهٔ مراقبه چیست؟ 🌺جواب: 🔻مراقبهٔ روزانه اگر چه در نظر عده ای امری ساده می باشد لکن فوائد بسیار مهمی دارد که مهم ترین آن را می توانیم تغییر یافتن مبدا باطنی و میل سالک بدانیم. بسیاری از انسان ها به جز عدهٔ قلیل، به دلیل غفلت و عدم شناخت خودسازی، دارای باطنی مرده و بی حیات می باشند؛ و به همین دلیل در اوایل سلوک رغبت و میل شدیدی به اعمال عبادی به نحوی که با گذر از معاصی حاصل می شوند، ندارند. این باطن ها، باطن هایی هستند که میل و رغبت ابتدایی آنها رو به خدا و ذکر نمی باشد بلکه رو به غفلت و خوشی می باشد. 🌸مراقبه اگر با اصولی که دارد انجام شود، تدریجاً میل باطنی سالک را از غفلت و میل به خوشی، به توجه و میل به عبادات بدنی بر می گرداند و بعد از مدتی میل و رغبت سالک به بندگی و خداوند زیاد می گردد. این اتفاق مبارک همان تغییر مبدا میل می باشد. زمانی که مبدا میل عوض می گردد، شب زنده داری، نماز با حضور، فکر، ذکر و ... برای او معنای جدید و بسیار لذت بخشی پیدا می کند و در مجموع سرعت سیر و رشد و صعود انسان در معنویت بسیار سریع و قوی می گردد. 👈این یک مورد از فوائد مبارک مراقبه اصولی بود که اگر اتفاق بیفتد با هیچ عیشی قابل عوض شدن نمی باشد زیرا لذت عبودیت جای لذائذ خیالی مادی را می‌گیرد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💌مراقبه و آرامش 💥یکی از ارکان مهم و اساسی تزکیه نفس، مراقبه می‌باشد که لازم است مومن از آن غفلت نداشته باشد. مراقبه از نفس، منظم کننده زندگی و آرامش دهنده به آن است نه آنکه بخواهد اضطراب در زندگی مومن ایجاد نماید‌. زیرا مراقبه، نفس ِچموشی که تمام اضطراب‌ها، ترس‌ها، گرفتگی‌های درون و بیرون و هرچه نام شرّ بر آن میتوان گذاشت از او ظهور پیدا می‌کند و آشکار می‌شود را به سوی نفس مطیع که تمام آرامش‌ها، آسایش‌ها، نورها و ... از آن نشات می‌گیرد، پیش می‌برد و این رفتن و حرکت سبب می‌شود که آرامش از رنگ توحید در زندگی ایجاد گردد ✨اما به شرط آنکه دانسته شود این تغییر و تحول امری تدریجی است که آهسته آهسته حاصل می‌گردد، در این تدریج است که نفس در مسیر اطاعت و تغییر قرار می‌گیرد و روز به روز به سوی آرامش پیش می‌رود که این استقامت ویژه و صبر فراوان در عبودیت را می‌طلبد زیرا رشد آهسته با صبر عجین شده است. صبر تلخ آمد ولیکن عاقبت میوه‌ای شیرین دهد پرمنفعت 🔻مرحوم شیخ محمد بهاری قدس سرّه در تعریف مراقبه چنین فرموده است: معنی مراقبه کشیک نفس را کشیدن است که مبادا اعضا و جوارح را به خلاف وادارد و عمر عزیز را که هر آنی از آن بیش از تمام دنیا و مافیها قیمت دارد ضایع بگرداند. 📔تذکرة المتقین، ص۵۶ به بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌سلام خدمت دوستان محترم ✨بنده این کانال رو برای کمک به حضرت ولی عصر عجل الله تاسیس کردم و بنابر وظیفه جلو می‌برم و قطعا این مسائل هیچ وقت اسباب تعطیلی رو ایجاد نمی‌کند زیرا هدف و نیت ما با این مسائل مختل نمی‌شود و ما انرژی خودمون رو از توسل به ایشان و حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین بدست میاریم. ❤️ان‌شاءالله تا جایی که حضرت حجت عجل الله به ما اجازه و قدرت بدهند به اندازه‌ای که بتوانیم خدمت دوستان هستیم درنتیجه تعطیلی کانال در حالت عادی محال است اتفاق بیفتد. اما اینکه گفتم این اذیت اسباب تعطیلی می‌شود به صورت کلی گفتم که دوستان توجه کنند وقتی کاری داره جلو میره با این مسائل اسباب زحمت طرف ایجاد میشه و ممکنه کم بیاره و کار را تعطیل کنه. گرچه سیه رو شدم غلام تو هستم خواجه مگر غلام سیاه ندارد ⚡️و من الله التوفیق
جلسه دوم موانع تزکیه.mp3
22.43M
🪧مانع اول: ناامیدی 🏷مضرات ناامیدی 🌫ناامید هدایت نمی شود❗️ ✍ریشه‌های ناامیدی ✨خدای گناهکاران❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💌چرا مراقبه سخت است؟ 🏷سوالی که در ابتدای شروع مراقبه ایجاد می‌گردد این است که چرا مراقبه سخت است و چرا در وقت مراقبه نمی‌توانیم به راحتی گناهان را ترک نماییم؟ در جواب باید بگوییم که در مراقبه می‌خواهیم با عادات خود به خصوص عادت انجام گناه و رذائل جهاد نماییم و عادت مسئله‌ای نیست که بتوانیم با آسایش و راحتی و بدون ریاضت‌های مشروع آن را از بین ببریم. 📧عادت به این معناست که غضب، بخل، حسد و ... آنقدر تکرار شده است که در وجود انسان ملکه شده است و زمانی که امری عادت انسان شود، شکستن و چیرگی بر آن نیز دارای زحمت و مشقت است؛ درنتیجه مراقبه برای شکستن عادات دارای سختی و مشقت‌های فراوانی می‌باشد. امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند: أصعَبُ السِّياساتِ نَقلُ العاداتِ.《دشوارترين سياست‌ها، تغيير دادن عادت‌هاست》 ✨پس مراقبه به خودی خود سختی ندارد، عاداتی که در وجود ما نهادینه شده است سبب سختی و مشقت مراقبه انسان می‌گردد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌چهار ضلعی تزکیه ۱ اگر قصد موفقیت در عبودیت و تزکیه داریم باید به چهار ضلع آن توجه داشته باشیم که عبارتند از: خدا، من، شیطان و نفس؛ تا بتوانیم اولا: مشکلات و اذیت‌ها آن را هضم‌ نماییم؛ ثانیا: امیدوارانه جلو برویم و بدانیم پشتوانه محکمی در عبودیت داریم که ما را لحظه‌ای رها نمی‌کند❗️ زیرا زمانی که این چهارضلع باهم تصور شوند هم آنچه اسباب زحمت و مشقات را ایجاد می‌کند را به انسان نشان می‌دهد و هم راه آرامش و آسایش فهمیده می‌شود. 📧دو ضلع که اسباب آرامش و آسایش و امید به سعادت را در انسان ایجاد می‌کند عبارتند از: تلاش و اراده من و وجود خداوندی بسیار بسیار مهربان و رئوف. این دو در کنار هم گویای آن است که اگر من به عنوان یک انسانی که استعداد خلافت الهی و رسیدن به مقام منیع توحید را دارم تلاش و اراده‌های خود را به اندازه‌ای که می‌توانم به میدان عمل بیاورم، خداوندعظیم الشان با رحمتش دست مرا می‌گیرد و مرا آهسته آهسته به سوی خود می‌کشد زیرا خلق او برای خودش بوده است نه برای امر دیگر. پس ضلع من و خدا پر از امید است که گویای آن است اگر به همان مقداری که می‌توانم شروع نمایم خدای جلیل با دست‌های پر از رحمت مرا نجات می‌دهد زیرا او صاحب وعده‌های صادق تخلف ناپذیر است و این کمک آهسته آهسته مرا به سوی آن آرامش دائمی و نورانی و توحیدی پیش می‌برد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌چهارضلعی تزکیه ۲ 📋اما آن دوضلع دیگر عبارتند از: شیطان و نفس که تخصص این دو دشمن ایجاد ناامیدی، فشارآوردن با وساوس مختلف می‌باشد، تلاش می‌کنند راه خدا را بسیار دور دست، سخت، طاقت‌فرسا نشان دهند يا بهتر است اینگونه بگوییم که به انسان با حالتی سراب گونه می‌فهمانند که تزکیه برای از تو بهترون می‌باشد. زمانی که انسان این وسواس را می‌یابد ضلع من و خدا را فراموش می‌کند و گمان می‌کند راه عبودیت به روی او بسته شده است و هرچه کند امکان ندارد از زمین گناه به بهشت ترک گناه راه پیدا کند. در این هنگام همیشه خود را در برابر جهاد با نفس دست بسته، افسرده، ناامید و راه عبودیت را دارای مشقت فراوان می‌بیند و اینجاست که سالک مبتدی ضلع خود و خدا را فراموش می‌کند زیرا دو ضلع نفس و شیطان با وساوس مختلف برای او بزرگ و بزرگ جلوه نموده‌اند. ♨️با این توضیحات باید چنین گفت که سالک حقیقی باید یک نگاه درست و همه جانبه به همه اضلاع داشته باشد تا بداند اگر دو ضلع نفس و شیطان او را اذیت می‌کنند و آرامش را از او می‌گیرند، دو ضلع اراده من و خدا به راحتی می‌توانند مقابل این دو دشمن قرار بگیرند زیرا پشتوانه اراده‌های من، خدایی است که نفس و شیطان در مقابل لطف و رحمت او اصلا به حساب نمی‌آیند و به راحتی قابل شکست و از بین رفتن می‌باشند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹اشعار علامه حسن زاده آملی طاب ثراه رباید دلبر از تو دل ولی آهسته آهسته مراد تو شود حاصل ولی آهسته آهسته سخن دارم ز نخواهد رفت از یادم که گفتا حل شود مشکل ولی آهسته آهسته کن که سنگ بی بهایی در دل کوهی شود لعل بسی قابل ولی آهسته آهسته مزن از ناامیدی دم که آنطفل دبستانی  شود دانشور کامل ولی آهسته آهسته بنور دانش و تقوی شود گمگشتگانی را به حق آوردن از باطل ولی آهسته آهسته همای عشق ما را بُرده با خود در بر دلبر ازین منزل بآن منزل ولی آهسته آهسته که باید ناخدا کشتی در امواج دریا را  کشاند جانب ساحل ولی آهسته آهسته بدامن دامن دُر ثمین دیدگانم شد سرشک رحمتش نازل ولی آهسته آهسته سحرگاهی دل آگاهی چه مینالید از حسرت  که آه از عمر بیحاصل ولی آهسته آهسته حضورش قوت سبحان نطقم را ربود از من شده سبحان من با قل ولی آهسته آهسته شراب عشق را بنگر که هر خلوت نشینی را  کند رسوای هر محفل ولی آهسته آهسته خرامان بگذرد از خطّه ایران غزلهایم بهند و سند کشد محمل ولی آهسته آهسته بلطف پیر میخانه (م)حسن بگرفت پیمانه  بامیدش شده نائل ولی آهسته آهسته 📘دیوان اشعار به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
🌹رابطه ضلع خدا و من عنه صلى الله عليه و آله : قالَ اللّه ُ عَزَّ و جلَّ : مَن تَقَرَّبَ إلَيَّ شِبرا تَقَرَّبتُ إلَيهِ ذِراعا ، و مَن تَقَرَّبَ إلَيَّ ذِراعا تَقَرَّبتُ إلَيهِ باعا ، و إذا أقبَلَ إلَيَّ يَمشي أقبَلتُ إلَيهِ اُهَروِلُ. 🌿پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از خداوند نقل کرده اند که: هنگامی که بنده ای به اندازه ی یک وجب به خدا نزدیک شود، خداوند به اندازه یک ذراع (فاصله میان آرنج دست یک انسان تا نوک انگشت وسطی) به او نزدیک می شود و اگر انسان یک ذراع به خدا نزدیک شود، خداوند اندازه یک باع به او نزدیک می شود (باع از کتف تا نوک انگشت انسان است) و اگر او به نزد من حرکت را شروع کند، من هروله کنان به سوی او می روم. 🗂میزان‌ الحکمه ج ۹ 📌پ.ن: اگر خوب به روایت دقت نمایید خواهید دید که خداوند به اراده کم بسیار برکت می‌دهد و آن کم را نورانی‌تر می‌کند و آن نور فرد را بالا می‌برد و اراده فرد در مرتبه بالاتر قرار می‌گیرد و همین‌گونه بالا می‌رود تا خدا را ملاقات می‌کند و در این ضلع نورانی، دو ضلع ظلمانی نفس و شیطان جز با دمیدن ناامیدی و اذیت‌ها و آزارها کاری از پیش نمی‌برند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
💌آیا یک شب هزار شب نمی‌شود⁉️ 💢سوال: گاها دیده شده است افرادی مراقبه می کنند ولی در زمانی خاص با جملهٔ «یه شب هزار شب نمیشه» به اعمالی که گناه هستند و خلاف مراقبه می‌باشند، می پردازند؛ آیا این سبک از مراقبه نتیجه بخش می باشد یا نه؟ جواب: 🔻برای پاسخ به این سوال باید گفت اگر سلوک را امری ظاهری بدانیم و حقیقت سلوک که امری باطنی و روحی می باشد را در نظر نگیریم، به نظر خیلی از افراد واقعا یه شب هزار شب نمی شود؛ زیرا فرد عمری طاعت داشته حالا چه ایرادی دارد یک شب هم به خودش برسد!!! اما اگر حقیقت سلوک که امری باطنی و روحی است و اساس آن صدق در عبودیت می باشد را در نظر بگیریم؛ یک شب به خوش گذرانی رسیدن و گناه کردن، انسان را از چشم خداوند می اندازد؛ زیرا اساس بندگی صداقت است و کسی که به خاطر خود، یک شب را به عصیان می گذراند، نشان می دهد از ابتدا صادق حقیقی نبوده است و فقط ادعا سلوک و خداخواهی داشته است. به بیان دیگر تاکنون موقعیتی برایش پیش نیامده بوده است و گمان صداقت به خود داشته است. ✍سالک اگر سالک صادق باشد، حاضر است جانش برود ولی لحظه ای عصیان محبوب خود را انجام ندهد، حاضر است آتش بگیرد و تکه تکه شود ولی محبوبش را ناراحت نکند. در قرآن به بیان های مختلف آمده است که مومنین ادعا می کنند و گمان می کنند آزمایش نمی شوند بلکه آزمایش می شوند تا صداقتشان مشخص شود. 👈خلاصه این است که یک شب، هزار شب طاعت انسان را می سوزاند زیرا مهر مدّعی را بر پیشانی می زند و سالک را از چشم خدا می اندازد. پس یکی از آفت های سلوک، عمل به جملهٔ تاریک «یک شب، هزار شب نمی شود» است. پس مراقِب و مجاهِد حقیقی در تمام احوال و اوقات فقط رضای خدا را در نظر دارد و هیچ شبی نمی‌گذرد مگر آنکه در فکر رعایت ادب عبودیت و بندگی است و در جایی که گناهی باشد آن را ترک می‌کند به خاطر حب الهی. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
12-maddahi.287.mp3
2.61M
💌خیلی دوست دارم حسین جانم کم کم داره یادم میره ... 📣پیام کیانی به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
‍ 💌اَیْنَ السَّببُ المُتَّصِلُ بَیْنَ الاَرْضِ وَ السَّماء... ✨حضرت آیت الله شجاعی (ره): در مقام صعود و عروج الی الله هم، سالک هر قدمی به سوی مقصد بر دارد، هر قرب و منزلتی را نایل آید، و هر مقام و مرتبه ای را برسد، همه از طریق آن حضرت، به امامت او، به وسیله او، و به وساطت اوست، چه بداند، و چه نداند، چه توجه داشته باشد، و چه توجه نداشته باشد. 🔹مقالات جلد سوم ص ۱۱۲ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍃این ماجرا را از دست ندهید‼️ 🗝با هر سنّی و گناهی تصمیم به برگشتن بگیرید؛ می‌پذیرند. 👌آغوش خدا باز است. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
جلسه سوم موانع تزکیه.mp3
27.17M
💌مانع اول: ناامیدی 🪧ناامید و دوری از رحمت الهی 🏷راهکار کلی: نگاه انسان‌شناسانه 🌫هر انسانی می‌تواند❗️ به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 سرمایه‌ی تشیع هزار طایفه آمد، هزار مکتب رفت و ماند شیعه که قال الصادق داشت 🏴 سالروز شهادت امام جعفر صادق علیه‌السلام را خدمت امام زمان ارواحنا فداه و عموم شیعیان جهان تسلیت می‌گوییم. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
✍ آیت الله سعادت‌پرور «ره»: 🖊ای عزیزان من! در مرحلهٔ اول باید به اخلاق حسنه و کردار سیئه پیدا کنید و پس از آن خود را متخلق به حسنات و مبرّا از سیئات اخلاقی بنمایید تا کم کم نورانیتی حاصل شود، پس از حصول نورانیت امید است ملکه‌ای در شما پیدا شود. 📚رسائل عرفانی، رسالهٔ وصایا، ص ۲۰۰ 📌پ.ن: 🌹قدم اول و مهم‌ترین قدم و اساسی‌ترین قدم که بر عمل و مراقبه می‌باشد یادگیری مواضع سخط (حرام) و رحمت (واجب) الهی می‌باشد و بدون آن امکان رشد وجود ندارد زیرا علم راهنمای عمل برای پیش رفتن در صراط مستقیم می‌باشد. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711
سلام خدمت دوستان محترم با وجود اینکه لینک معراج گذاشته شده است، ظاهرا دوستانی توجه نکردند، برای آخرین بار میذارم بعدش دیگه نمیذارم و با همون دوستان جلو میریم.
♨️کانال تدریس معراج‌السعاده 📧هر ماه ۴ جلسه برگزار می‌شود؛ که بابت هر جلسه ۱۰ هزار تومن گرفته می‌شود. یعنی ۴۰ هزارتومن 🏷کسانی که توانایی ندارند، رایگان است و از شیر مادر واسشون حلال‌تر است ☺️ 📋کسانی که توانایی پرداخت دارند ولی پول بابت این مسائل نمی‌دهند با عرض پوزش شرکت کنند. ✴️در این کانال تا ۵۷ جلسه ضبط کردیم و شما عزیزان پولی که پرداخت می‌کنید بابت جلسه ۵۸ به بعد می‌باشد که تا جلسه ۶۶ تا الان گذاشته شده است. (۹ جلسه تاکنون ضبط شده است). ♨️ شرایط اصلی گفته شد و ادامه مطالب و شرایط دیگر در کانال معراج‌السعاده گذاشته شده است. 💌احیانا اگر عزیزی ناراحت می‌شود نیازی نمی‌باشد در ناشناس به بنده دهد بابت پولکی بودن و اخلاص نداشتن و ... 💌 📧دوستان تصمیم نهایی رو بگیرید بعدا گذاشته نخواهد شد. لینک کانال معراج: https://eitaa.com/joinchat/3101295325Cdd3cc63234
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مراقبه و مشارطه و محاسبه استاد سید علی اکبر صداقت (ره): 🔹برای تهذیب و تزکیه نفس بهترین روش آن است که: این سه دسته نکته (مراقبه و مشارطه و محاسبه) را مراعات کند و به آن‌ها تمسّک جوید تا بتواند از مکر شیطان در امان باشد. 🔹مراقبه: آن است که انسان در شبانه‌روز، مواظبت بر ظاهر و باطن نیت و عمل داشته باشد تا مبادا سوءنیّتی و یا معصیتی از او صادر شود یعنی نگهبانی و پاسبانی حریم قلب کند تا از تیررس شیاطین در امان بماند. 🔹مشارطه: آن است که هرروز اول صبح با خود شرط کند که اگر مرتکب خطا و گناهی شد و یا طاعتی را ترک کرد، فلان مقدار روزه یا نماز یا خیرات دیگر انجام دهد تا سنگینی این کار باعث گردد مرتکب جرم و یا ترک واجبات نگردد. 🔹محاسبه: آن است که در آخر شب وقت خوابیدن به نیات و اعمال روز خود حسابرسی کند که چه قدر مرتکب رذیله شده تا با توبه و عتاب نفس جبران کند و اگر طاعت و عمل خوبی از او صادرشده، شکر الهی به‌جای آورد تا روز دیگر توفیق انجام آن را داشته باشد. 📓راه سعادت ⚡️پ.ن: قبلا گفته شد در معاقبه نفس هر کسی باید عملی را انجام دهد که اسباب زحمت، زدگی و خستگی از تزکیه را ایجاد نکند. به کانال بپیوندید: https://eitaa.com/joinchat/2943615170Cc0541e3711