eitaa logo
برداشت های نادرست اخلاقی
1.7هزار دنبال‌کننده
448 عکس
71 ویدیو
0 فایل
مبارزه با برداشت های نادرست اخلاقی بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
💰مهریه در باب مسئله ازدواج،برخی بر این باورند که «مهریه سنگین» ضامن خوشبختی دختر است و به حفظ پیوند زناشویی کمک می‌کند. این خطاست. اشتباه است. اگر خدای ناکرده این زن و شوهر نااهل باشند، مهریه‌ی سنگین هیچ معجزه‌ای نمی‌تواند بکند. ✨ازدواج اگر چنان‌چه با محبت بود، ‌ با وضعیت درست بود، بی‌مهریه هم متزلزل نمی‌شود. ولی اگر چنان‌چه بر مبنای خباثت و زرنگی و کلاهبرداری و فریب و این چیزها بود، مهریه هر چقدر هم که زیاد باشد، مرد بدجنس زورگو، کاری خواهد کرد که بتواند از زیر بار این مهریه هم فرار کند. ✨ مهریه هر چه کمتر باشد، به طبیعت ازدواج نزدیکتر است، چون طبیعت ازدواج معامله که نیست، خرید و فروش که نیست، اجاره دادن که نیست، زندگی دو انسان است. این ارتباطی به مسائل مالی ندارد. ولی شارع مقدس یک مهریه‌ای را معین کرده که باید یک چیزی باشد. اما نباید سنگین باشد. بایستی عادی باشد جوری باشد که همه بتوانند انجام دهند. 🔻گزیده بیانات مقام معظم رهبری در خطبه های عقد @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
برخی به اشتباه، "عدالت" را "مساوات و برابری" معنا می کنند و لذا بخاطر وجود میان انسانها و زندگی‌شان ، خدا را به بی عدالتی محکوم می کنند!!! [درحالیکه ] عدالت آن نیست که در تقسیم چیزی، به همۀ افراد به طور مساوی بدهند؛ 🔰 برای مثال، در یکی از اتاق‌های بیمارستان که یک متخصص مسئول معالجۀ بیماران آن اتاق است، برای هر کدام با توجه به وضعیت آن‌ها دستور غذایی خاص می‌دهد؛ در دستور غذایی یکی چلومرغ است و دیگری سوپ و به بیماری نیز اجازۀ غذا خوردن نمی دهد که ممکن است برای برخی جای تعجب باشد و بگویند چرا به همه یک نوع غذا نمی دهد؟ آن است که "هر چیزی را به موقع، و در جای خودش قرار دهیم" و خداوند که است و خود خالق انسان‌ها می‌باشد، می‌داند که مصالح و مفاسد بندگان خود در چیست و از این رو، احکام را بر اساس مصالح و مفاسد وضع می‌کند، هرچند در ظاهر برای برخی افراد ناخوشایند باشد؛ ‼️ بنابراین، آنچه ناپسند است، می‌باشد نه تفاوت.١ ١. پرسش‌ها و پاسخ‌های قرآنی ج٧ص٢۵ @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گاهى آدمى بعد از تأمل و فكر فراوان تصميم مى‌گيرد و راهى را انتخاب مى‌كند و با اقامه دلايل متقن و محكم، كارى را واجب و مطلوب خدا تشخيص مى‌دهد، امّا وقتى كه به ميدان عمل پا مى‌گذارد، با مشاهده عكس‌العمل ديگران و گفته‌هاى مردم كه مى‌گويند: «‌اين‌كار را نكن و مبادا آن را انجام دهى» ، در تيررس ملامت ديگران قرار مى‌گيرد و در انجام آن وظيفه يقينى و خطير سُست شده، از انجام آن صرف‌نظر مى‌كند و وظيفه‌اى را كه واجب تشخيص داده بود ترك مى‌نمايد.‼️ [درحالیکه ] متأثّرنشدن از اظهار نظر ديگران تا بدان‌جا اهميت دارد كه در كلام ائمه معصومين "عليهم السلام" معرفى شده است. 💠 در حديثى امام باقر(عليه السلام) خطاب به جابربن يزيد جعفى كه يكى از اصحاب سِرِّ حضرت مى‌باشد مى‌فرمايد: اى جابر! اگر مى‌خواهى از شيعيان ما باشى، شيعه ما اين‌گونه است كه اگر همه مردم شهر جمع شوند و شعار بدهند: «‌مرده باد جابر! جابر مرد بدى است! او كافر است‌»، سرزنش مردم هرگز تأثيرى در دل تو نگذارد و تو را ذرّه‌اى هراسان نسازد و از طرف ديگر، اگر همه اهل شهر جمع شوند و بگويند: «‌آفرين! احسنت! زنده باد جابر!‌» تحسين مردم هرگز نبايد در دلت اثر كند و ذره‌اى تو را شادمان سازد. ۱، ۲ ۱.تحف العقول ۲.پند جاوید ج۱ ص۹۵[باتلخیص] @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بهای بهشت چه بسا افرادی که دنیا را محل آسایش و خوشگذرانی می پندارند و کوچکترین ناملایمتی کاسه صبر آنها را لبریز می کند ، درصورتی که خداوند آسایش را در بهشت مقدر فرموده، و بهای آن را تحمل سختی ها و مخالفت با هوای نفس تعیین نموده است. ▪️امام باقر علیه السلام : بهشت در ﻣﻴﺎﻥ ﺩﺷﻮﺍﺭﯼ‌ﻫﺎ ﻭ ﺷﮑﻴﺒﺎﻳﯽ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﮐﺴﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ﺑﻪ ﺳﺨﺘﯽ‌ﻫﺎ ﺷﮑﻴﺒﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﻪ ﺑﻬﺸﺖ ﻣﯽ‌ﺭﻭﺩ ﻭ ﺩﻭﺯﺥ ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻟﺬّﺕ‌ﻫﺎ ﻭ ﻫﻮﺱ‌ﻫﺎ ﭘﻮﺷﻴﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ. ﻭ ﻫﺮﮐﺲ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺶ ﻟﺬّﺕ ﻭ ﻫﻮﺱ ﺑﺪﻫﺪ ﺑﻪ ﺩﻭﺯﺥ ﻣﯽ‌ﺭﻭﺩ. -ترجمه اصول کافی،ج٣ص٢٠۵ @akhlaghz
🍃🌸🍃🌸🍃 🌸 🍃 🌸 🍃 ✅ ضرورت خودشناسی خويشتن نشناخت مسكين آدمي / از فـزونـي آمـد و شـد در كمي  خويشتن را آدمي ارزان فروخت / بود اطلس، خويش را بردلق دوخت  ‼️ حقيقتاً مشكل آدمي همين است كه خود را «بد» مي شناسد و با خود «بد» عمل مي كند و لذا همه استعدادهاي خود را از بين مي برد. برعكس؛ انبياء آمدند تا از ضايع شدن انسان جلوگيري كنند. ۱ 🖋 هر انساني با اندك تأمل بر حالات خود، تصديق مي كند كه منحصر به اين جسد مادّي نيست و روحش فراخ تر از بدنش است و آماده است راهي را بيابد تا از قفس تنگِ جسم آزاد شود و به آن فراخنايي که لازمه ي روح اوست دست يابد. 🖋 ابتدا بايد روشن شود حقيقيت آدمي پنهان است، حتّي براي خودش. و براي شناخت خود به روشي نياز دارد که توجه او را به ابعاد ماوراء جسمش بيندازد و بديهي است که انسان بعد از معرفت به حقيقت خود مي تواند دست در اصلاح خود بزند ... 🖋 در همين رابطه گفته مي شود: «معرفت به نفس، مقدمه ي عبوديّت است» و هر چه معرفت به نفس دقيق تر و عميق تر باشد، كمال عبوديّت بيشتر خواهد بود. ۲ ۱.ده نکته ازمعرفت نفس ۲. انسان از تنگنای بدن تا فراخنای قرب الهی @akhlaghz
‼️ توجه اولین کارگاه بصورت حضوری در "اصفهان" 😷 با رعایت پروتکل های بهداشتی 🎙توسط حجت الاسلام طاهری 🗓 مهلت ثبت نام:پنجشنبه ٩مرداد 🕰 زمان: جمعه مصادف با عید قربان ساعت ۴ الی ٨ بعدازظهر 🕌 مکان: اتوبان چمران خیابان آل یاسین مسجد و مجموعه فرهنگی مهدی آل محمد ص 🆔برای ثبت نام به آی دی @mtdsim مراجعه فرمایید. @akhlaghz
فقط به یکدیگر دعا کنیم ..!! برخی در دعا کردن نیز بخیل و تنگ نظرند ، و گمان می کنند دعای به دیگران از فرصت دعای به خویش می کاهد ،؛ لذا در مواقع استجابت دعا و ایام خاص مناجات مثل روز عرفه و... فقط به خود و اطرافیانشان دعا می کنند . درحالیکه دعای به دیگران چندین برابر در حق دعاکننده به اجابت می رسد. 🔹على بن ابراهیم از پدرش نقل می کند که: عبداللّه بن جندب را در موقف (عرفات) دیدم و وقوفى بهتر از وقوف او ندیدم پیوسته دستهایش بسوى آسمان بلند بود، و اشکهایش بر گونه اش روان بود بطورى که بزمین مى ریخت؛ پس همینکه مردم (از عرفات) برگشتند من به وى گفتم: اى ابا محمد من وقوفى بهتر از وقوف تو ندیدم؟! گفت: بخدا سوگند من جز براى برادران (دینى) خود دعائى نکردم، و این براى این بود که حضرت اباالحسن کاظم علیه السلام بمن خبر داد که هر که براى برادر دینى خود پشت سرش دعا کند از عرش بدو ندا شود: براى تو باد صد هزار برابر (آنچه براى برادران دینیت درخواست کردى) پس من خوش نداشتم که صدهزار دعاى تضمین شده را بخاطر یک دعا از دست بدهم که نمى دانم آن یک دعا هم به اجابت برسد یا نه.!! کافی ج۲ @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🙏 درخواست بعضی از افراد برای رسیدن به حاجت و خواسته ی خود حاضرند به هر کسی مراجعه کنند و درب هر خانه ای را بکوبند!! درحالیکه به حکم عقل و شرع ، درخواست از نااهل ، قبیح و حفظ عزت و آبرو واجب و لازم است. بدیهی است که انسان ها موجوداتی اجتماعی و نیازمند به یکدیگرند ؛ ولی فرد نااهل و ناشایست به دلیل سوء نیتش ،از نیاز انسان به نفع مقاصد شوم خویش بهره برداری می کند ؛ و یا بخاطر بخل و تنگ نظری ، موجب تحقیر شخص می شود . 🔹امام علی عليه السلام میفرمایند: فَوْتُ الْحَاجَةِ أَهْوَنُ مِنْ طَلَبِهَا إِلَى غَيْرِ أَهْلِهَا از دست دادن حاجت بهتر از درخواست كردن از نا اهل است.۱ ۱. نهج البلاغه حکمت۶۶ @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ جدال روش برخی از افراد برای حل مشکلات یا باز پس گیری حق خویش ، «دعوا»ست ! با احساس کوچکترین ظلمی، اعمال خشونت می کنند ،و گمان می کنند راهی جز جدال وجود ندارد؛ درحالیکه معمولا به کارگيري "منطق" و "سخن نرم" ، در فرد مقابل موثرتر بوده و مجادلات بي مورد پیامدی جز پشیمانی نخواهد داشت.!! 🔹امام هادى عليه السلام : ستيزه جويى ، دوستىِ ديرينه را بر هم مى زند و پيوند محكم (هر امرى) را مى گشايد. كمترين چيزى كه در ستيزه كردن هست، اين است كه هر يك مى خواهد بر ديگرى چيره آيد و اين چيره جويى، عامل اصلى بريده شدن پيوند دوستى است .١ 🔸 امام علی علیه السلام می فرماید :هرکس که از آبروی خود بیمناک است ،از جدال بپرهیزد.٢ ١.میزان الحکمه ١١٠۴ ٢.نهج البلاغه ح ۳۶۲ @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺☘🌺☘🌺🍀🌺 🍀🌺🍀 🌺☘ ☘ 🌺 🍮اطعام روز غدیر همانطور که عیدغدیر خم بزرگترین عید اسلام می باشد برای اعمال این روز نیز فضیلت عجیب و فراوانی نقل شده است. از اعمال بسیار بابرکت و مهم در عید غدیر اطعام و غذا دادن به مومنین است. لذا شایسته است پیروان مولا امیرالمومنین علیه السلام ، با تهیه غذایی ساده از ثواب عظیم اطعام به مومنین - خصوصا محرومین- نیز بهره مند شوند. 🔹امام صادق علیه السلام: طعام دادن به یک مومن در روز غدیر مانند طعام دادن به همه پیامبران و صدیقان است.۱ ۱. مفاتیح الجنان @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ایام الله برای برخی ، روزهای عید با سایر ایام یکسان است و معتقدند بطور کلی فرقی بین روزهای سال نیست . در حالیکه زمان ها به لحاظ اتفاقاتی که در آنها می افتد متفاوت اند و لذا برخی روزها «ایام الله» نام گرفته اند ؛ مثلا روز میلاد ائمه علیهم السلام ، بخاطر تولد امام معصوم دارای شرافت خاصی است و یا شب قدر بخاطر نزول قرآن بالاتر ازهزار ماه است بنابراین باشب قبل و بعدش بسیار تفاوت دارد. « ﺍﮔﺮ ﻫﺮ ﻳﮏ ﺍﺯ ﺍﮐﻤﺎﻝ ﺩﻳﻦ، ﺍﺗﻤﺎﻡ ﻧﻌﻤﺖ، رﺿﺎﻳﺖ ﺣﻖّ ﻭ ﻳﺄﺱﮐﻔّﺎﺭ ﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎﻳﯽ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﯼ ﺍﺗﻔﺎﻕ ﺍﻓﺘﺪ، ﮐﺎﻓﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﺍﺯ "ﺍﻳّﺎﻡ ﺍﻟﻠّﻪ"ﺑﺎﺷﺪ. ﺗﺎ ﭼﻪ ﺭﺳﺪ ﺑﻪ ﺭﻭﺯﯼ ﻣﺜﻞ " ﻏﺪﻳﺮ "، ﮐﻪ ﻫﻤﻪ ﯼ ﺍﻳﻦ ﻭﻳﮋﮔﯽ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﻳﮏ ﺟﺎ ﺩﺍﺭﺩ. ﺑﻪ ﻫﻤﻴﻦ ﺩﻟﻴﻞ ﺩﺭ ﺭﻭﺍﻳﺎﺕ ﺍﻫﻞ ﺑﻴﺖ ﻋﻠﻴﻬﻢ ﺍﻟﺴﻠﺎﻡ ﻋﻴﺪ ﻏﺪﻳﺮ ﺍﺯ ﺑﺰﺭﮒ ﺗﺮﻳﻦ ﺍﻋﻴﺎﺩ ﺑﻪ ﺷﻤﺎﺭ ﺁﻣﺪﻩ ﺍﺳﺖ».۱ ۱ -تفسیر نور ج۲،ص۲۳۷ @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙کلیپ صوتی (ع) 📖 ⠀ ⠀ོ ⠀ ⠀⠀ ⠀⠀ོ ⠀⠀⠀ོ ╭═⊰🍃🌺🌸🍃⊱━╮ @sarayehekmaat ╰═⊰🍃🌺🌸🍃⊱━╯
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
معنای ولایت {من کُنتُ مَولاه فعَلیٌ مَولاه ...} برخلاف تصور برخی که ولایت امیرالمومنین واهلبیت علیهم السلام را به معنای دوستی ومحبت آنها می دانند ، ولايت به آن معني است که حکم خدا توسط امامي معصوم در تمام مناسبات زندگي حاکم شود و « همه ي منيت ها کنار برود و خدا به صحنه بيايد». ۱ 🔹امیرالمومنین علیه السلام به عامل خود در بصره فرمودند: بدان ، كه هر كس را امامى است كه بدو اقتدا مى كند و از نور دانش او فروغ مى گيرد . اينك امام شما از همه دنيايش به دو جامه ( پيراهن و إِزار) و از همه طعامهايش به دو قرص نان اكتفا كرده است . البته شما را ياراى آن نيست كه چنين كنيد ، ولى مرا به ورع ( پارسايى) و اجتهاد (مجاهدت) و عفت (پاكدامنى) و سداد (درستى) خويش« يارى» دهيد.۲ ۱. حقیقت نوری اهل بیت (ع) ۲.نهج البلاغه نامه۴۵ @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
همسایه خوب برخی گمان می کنند همسایه خوب کسی است که سر به کار خود دارد و به سایر همسایگان نیز آزار نمی رساند ؛ در حالیکه از نشانه های خوش همسایگی تحمل آزار و اذیت همسایگان و رسیدگی به احوال آنهاست. 🔹امام کاظم علیه السلام فرمود : خوش همسایگى تنها به این نیست که از آزار همسایه خوددارى کنى ، بلکه باید بر آزار او نیز شکیبایى کنى.۱ 🔹امام باقر عليه السلام : پيامبر خدا صلى الله عليه و آله فرمود: به من ايمان نياورده است آن كه شب را با شكم سير بخوابد و همسايه اش گرسنه باشد. فرمود: اهل هر آبادى كه شب را بگذرانند و در ميان ايشان گرسنه اى باشد ، روز قيامت خداوند به آنان نظر رحمت نمى افكند .۲ ۱.اصول کافی ، ج ۴ ،ص ۴۹۲ ۲. میزان الحکمه۴۱۴ @akhlaghz