eitaa logo
برداشت های نادرست اخلاقی
1.7هزار دنبال‌کننده
448 عکس
71 ویدیو
0 فایل
مبارزه با برداشت های نادرست اخلاقی بدون ذکر لینک کانال forward و copy شرعا جایز نیست
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تعظیم شعائر برخی درطول سال مبالغ گزافی را صرف تفریح و سفرهای خارجی خود می کنند اما معتقدند پولی که برای برپایی مراسم عزاداری اهلبیت (علیهم السلام) و یا زیارت اربعین هزینه می شود، باید درجهت کمک به فقرای جامعه و رفع مشکلات جامعه مصرف کرد.!!! در صورتی که برپایی این مراسمات و تجمعات نوعی تعظیم شعائر الهی بوده و در کاهش آسیب های اجتماعی بسیار نقش دارد. ‼️همانطور که خداوند امر به انفاق نموده است، امر به تعظیم و حفظ شعائر نیز نموده است : ▪️ «... وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ» ... ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﺷﻌﺎئر ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﻤﺎﺭﺩ ، ﺑﺪﻭﻥ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺍﻳﻦ ﺑﺰﺭﮒ ﺷﻤﺮﺩﻥ ﻧﺎشی ﺍﺯ ﺗﻘﻮﺍی ﺩﻝ ﻫﺎﺳﺖ .۱ 🔹امام باقر علیه السلام: اگر مردم می دانستند ،در زیارت حسین علیه السلام، چه خیر و فضیلتی وجود دارد ،به درستيکه از شوق می مردندو نفس هایشان از روی حسرت بند می آمد!۲ ۱.سوره حج، آیه۳۲ ۲.وسائل الشيعه ج۱۴ @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ انسان مربی خود بعضی گمان می‌کنند که انسان مانند گیاه و حیوان، تنها به دست دیگری باید تربیت شود؛ باید شخصی دیگر باغبان و مربی و سازنده وجود او باشد. شک نیست که انسان احتیاج دارد به معلمان و مربیانی که آنها هادی و راهنما و سازنده وجود او بوده باشند، ولی انسان یک فلز یا یک سنگ گران قیمت نیست که او را به دست یک صنعتگر ماهر بدهیم و همه آرایش و پیرایش او را از آن صنعتگر بخواهیم... ‼️ آن کس که در قلب خود واعظی برای خود ندارد، موعظه موعظه کنندگان فایده‌ای به حالش نمی‏بخشد. یا اینکه گفته‌اند: " خودتان از خودتان حساب بکشید پیش از آنکه از شما حساب کشیده شود. خودتان خودتان را وزن کنید و بسنجید و به سود و زیان خود برسید قبل از آنکه شما را وزن کنند و بسنجند." ✅ همه اینها ناظر به یک اصل است و آن اینکه انسان این فرق را با سایر امور تربیت پذیر دارد که مربیان خارجی برای تربیت وی کافی نیستند، هرکسی باید در خودش حالت مربیگری نسبت به خودش پیدا شود، دو شخصیت پیدا کند: ☑️از یک نظر فرمانده باشد و از یک نظر فرمان پذیر، ☑️ ازیک نظر پند ده باشد و از یک نظر پند پذیر، ☑️از یک نظر ملامت کن باشد و از یک نظر ملامت پذیر، ☑️از یک نظر حساب کش باشد و از نظر دیگر حساب ده... ۱ ۱.حکمتها و اندرز ها ج۱ ص۶۲(باتلخیص) @akhlaghz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به کم قانع نباشيم❗️ ما در زندگی خود به "کم ها" قانع شده ایم و تمام زندگی ما به یک حساب بانکی و یک خانه و ماشین و یک همسر و چند فرزند ختم شده است .تمام عمر خود را می دهیم تا همین ها را بدست آوریم و در نهایت هم آنها را می گذاریم و جدا می شویم ، در حالی که خداوند می فرمايد:(أَرَضِيتُم بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ ﺁﻳﺎ ﺑﻪ ﺟﺎﻯ ﺁﺧﺮﺕ ﺑﻪ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﻝﺧﻮﺵ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﻣﺘﺎﻉ ﺯﻧﺪﮔﻰ ﺩﻧﻴﺎ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺁﺧﺮﺕ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻰﻧﻴﺴﺖ) .۱ زندگی دنیا در برابرهدف خلقت انسان بسیار ناچیز است و چه بسا انسانهایی که هدف اصلی خلقت خود را گم کرده اند❗️ تمام انبیای الهی آمده اند و ما را صدا زده اند و فرقشان شکافته شد که به کم قانع نشوید!اين دنیا کم است ،آدمی برای زندگی هفتاد سال نیست ،اما ما دعوت آنها را ندیده و فریاد آنها را نشنیده گرفتيم؛چرا که زمین گیر و به دنیای کم قانع شده ایم. ۱،سوره توبه ،آيه38 📚براساس کتاب اخبات،علی صفایی حائری ،ص 356 @akhlaghz
اشک بر اباعبدالله(ع) تمامی گناهان را می ريزد❗️ گریستن بر مصیبتهای سیدالشهدا و یاران ایشان ،بر روح و جان انسان تاثيرات بسزایی دارد ، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که اعمال انسان در پیشگاه خداوند متعال محاسبه خواهد شد و این همه فضیلت که برای گریه بر امام حسین (ع)بیان شده و اینکه اشک چشم آتش دوزخ را فرو می نشاندن و غمگین شدن در سوگ شهیدان کربلا ، ایمنی از عذاب است،در صورتی است که گناه ،فسق و آلودگی انسان به قدری نباشد که مانع رسیدن به این فیض های الهی شود.۱ گناه آن وقت بخشیده می شود که روح ما پیوندی با روح حسین بن علی بخورد؛اگر پیوند بخورد ، گناهان ما قطعا بخشیده می شود ولی علامت بخشیده شدنش این است که دومرتبه دنبال آن گناه نرویم اما اینکه از مجلس حسین بن علی بیرون برویم و دو مرتبه دنبال آن گناهان برویم،نشانه این است که روح ما با روح حسین بن علی پیوند نخورده است.۲ 1فرهنگ عاشورا،ص 413,414 2حماسه حسینی ،مرتضی مطهری،ص 189 @akhlaghz
تقوا مصونیت نه محدودیت در نهج البلاغه بر این معنی تأکید شده که تقوا حفاظ و پناهگاه است نه زنجیر و زندان و محدودیت! بسیارند کسانی که میان «مصونیت» و «محدودیت» فرق نمی‌نهند و با نام آزادی و رهایی از قید و بند، به خرابی حصار تقوا فتوا می‌دهند. قدر مشترک پناهگاه و زندان «مانعیت» است، اما پناهگاه مانع خطرهاست و زندان مانع بهره برداری از موهبتها و استعدادها. ☑️علی علیه السلام می‌فرماید: بندگان خدا! بدانید که تقوا حصار و بارویی بلند و غیرقابل تسلط است، و بی تقوایی و هرزگی حصار و بارویی پست است که مانع و حافظ ساکنان خود نیست و آن کس را که به آن پناه ببرد حفظ نمی‌کند. همانا با نیروی تقوا نیش گزنده خطاکاریها بریده می‌شود.۱ علی علیه السلام در این بیان عالی خود گناه و لغزش را که به جان آدمی آسیب می‌زند، به گزنده‌ای از قبیل مار و عقرب تشبیه می‌کند؛ می‌فرماید نیروی تقوا نیش این گزندگان را قطع می‌کند.۲ ۱.نهج البلاغه خ۱۵۷ ۲.سیری در نهج البلاغه، ص۲۰۴ @akhlaghz
🍃علامه حسن زاده آملی :از جمله آداب مراقبه این است که سالک، بر اعمال ماه ها و روزها و بلکه ساعات مراقب باشد و لحظه ای از او به بطالت نگذرد. 📗لقاءالله/ص۱۸۶ @akhlaghz
حق بندگى برخى متظاهرانه ‌[از روی ریا] اداى بندگى و عبوديت در مى‌آورند و در دل «احساس عبوديت» ندارند. اما عارفانِ‌واصل به هر جا كه برسند و هر چه مقام و علم و قدرت پيدا كنند، باز هم خود را «عبد» مى‌شناسند. رسول خدا صلى الله عليه و آله سر حلقۀ اين گونه عارفان است. مثل بندگان بر زمين مى‌نشست، مثل بندگان بر زمين غذا مى‌خورد و بر زمين مى‌خفت و مى‌دانست كه بنده است. همين ويژگى سبب شد كه با آنكه شخص اول عالم امكان و رسول برگزيدۀ پروردگار بود بر كسى فخر نمى‌فروخت و تكبر نمى‌ورزيد و تواضع خود را از دست نمى‌داد.!!! ✅ حتى يك بار (طبق روايت ابن مسعود) مردى خدمت آن حضرت آمد و هنگام سخن گفتن با پيامبر خود را باخت و به لرزه و لكنت زبان افتاد. پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله او را دلدارى داد و فرمود: «هَوِّنْ‌ عَلَيكَ‌ فَلَستُ‌ بِمَلِكٍ‌ انَّما انا ابْنُ‌ امرأةٍ‌ كانَتْ‌ تأكُلُ‌ القِدَّ». آرام باش و آرام گير، من كه پادشاه نيستم! من پسر زنى هستم كه «قِدْ» (غذايى مثل اشكنه) مى‌خورد! يعنى خود را عادى و معمولى جلوه مى‌داد، تا هيبت او از جاذبه‌اش نكاهد و مردم دراو چهرۀ يك حاكم مقتدر نبينند، بلكه او را پدر امت و پيامبرى فرستاده شده از سوى خداوند بدانند و راحت با او سخن بگويند و رابطه برقرار كنند و عظمت و شخصيت والاى او، مانع ارتباط‍‌ و انس مردم با وى نگردد. ۱ ۱. اخلاق نبوی ص۸۵ @akhlaghz
نعمت معنوی عده ای فقط به نعمتهای مادی خداوند توجه دارند و از نعمتهای غیرمادی و معنوی او مثل ایمان ، تقوا ،خواص اذکار ، محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام و ... غافلند و خود را فقیر می دانند. در حالی که این نعمتها تاثیر فراوانی در تهذیب و تزکیه جان انسان داشته و او را غنی و بی نیاز می کنند . 🔹یک آیه : و اما لباس پرهیزکاری ، بهتر است . ۱ 🔹امام علی علیه السلام : به وسیله استغفار خود را خوشبو کنید ، تا بوهای گناهان شما را رسوا نکند . ۲ ☑️شخصی خدمت امام صادق علیه السلام از فقر ، شکایت کرد . حضرت فرمود : تو فقیر نیستی . آیا اگر پول فراوانی به تو بدهند ، حاضری با محبت ما عوض کنی ؟ گفت : خیر . حضرت فرمود : بنابراین تو فقیر نیستی. ( فقیر واقعی کسی است که محبت امامان معصوم علیهم السلام را نداشته باشد . ) ۳ ۱. سوره اعراف ، آیه ۲۶ ۲. بحار ، ج ۹۳ ، ص ۲۷۸ ۳. سفینه ، ج ۸ ، ص ۲۸۳ 📚 یکصد و پنجاه موضوع از قرآن کریم و احادیث اهل بیت علیهم السلام @akhlaghz
🎖کم گوی و گزیده گوی چون دُر.. در دورهمی ها، برخي تصور می کنند مجازند هر سخنی را به زبان بیاورند تا مجلس را گرم کنند و خوش بگذرد؛ گاهی سخن از دیگران به میان می آورند و عیب پنهانشان را بیان می کنند؛ گاهی برای شاد کردن جمع ،حاضرین و غائبین را مورد تمسخر قرار می دهند و...؛ غافل از اینکه عدم کنترل زبان، دورهمی را مبدل به مجلس گناه کرده است! 🔹پیامبر اکرم(ص)ميفرماید،گاهی انسان سخنی می گوید که همنشینان او می خندندولي خودش بدینوسیله بیش از ثریا تا زمین سقوط می کند❗️ و روز قیامت خطای کسانی از همه بیشتر است که بیش از همه در سخن باطل غوطه ور می شوند. آیه شریفه "کنّا نخوضُ مع الخائضين" ( ۴۵ مدثر)سخن از زبان دوزخياني است که می گويند: ما با اهل باطل به بطالت می پرداختیم .وسخن باطل و بیهوده گفتن را عامل دوزخی شدن خود می دانند... 📚اخلاق_شُبّر ص۲۲۷ @akhlaghz