هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۴۵
على (ع) فرمود:
بسا روزه داری كه از روزه خود جز گرسنگى و تشنگى بهره نبرد و چه بسا، (به نماز) ایستادهای كه از نمازش جز بيدارى و رنج نصيبى نبرد خوشا خواب زیرکان، و افطارشان!
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
💠الحکمة ۱۴۵
قال امام علی عليه السلام :
كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلاَّ الظَّمَأُ، وَكَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلاَّ السّهرَ وَ الْعَنَاءُ، حَبَّذَا نَوْمُ الاَكْيَاسِ وَإِفْطَارُهُمْ!
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 145
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
There are many who fast but whose fast is nothing more than hunger and thirst. There are many who offer of prayers and whose prayer is no better than wakefulness and hardship: the sleep as well as the eating and drinking of the intelligent (God-fearing) person is far better.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜ حکمت ۱۴۶
امام على (ع) فرمود:
ايمانتان را با صدقه نگهدارید و اموال خود را با زکات حفظ کنید و امواج بلاء را با دعا برگردانید.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۴۶
قال امام عليه السلام :
سُوسُوا إِيمَانَكُمْ بِالصَّدَقَةِ، وَحَصِّنُوا أَمْوَالَكُمْ بِالزَّكَاةِ، وَادْفَعُوا أَمْواجَ الْبَلاَءِ بِالدُّعَاءِ
💠ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 146
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
Protect your belief by charity; guard your wealth by paying Allah’s share thereof, and ward off the waves of calamity by praying
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۴۷
و از سخنان آن حضرت است به كميل پسر زياد نخعى
كميل پسر زياد گفت: اميرالمومنين على بن ابى طالب (ع) دست مرا گرفت
و مرا به سوی قبرستان کوفه برد
چون به صحرا رسيد آهى دراز كشيد و گفت:
ای کمیل! این دلها ظروفند
بهترین آن ظروف، جادارترین آنهاست
پس آنچه می گویم را خوب حفاظت کن
مردم سه دستهاند: دانشمند الهی
و آموزنده اى كه در راه راست گام برمى دارد
و پشه هایی اسیر باد که بدنبال هر صدایی میروند
با هر بادی به آن سو میل میکنند
به نور دانش روشنی نیافتهاند
و به ركن استوارى پناه نجسته اند
اى كميل، علم بهتر از مال است
دانش تو را حراست می کند و تو باید از مال حراست کنی
و مال با هزینه کردن نقصان مییابد
و علم با انفاق کردن، افزایش مییابد
آنچه به مال پرورده شود با نابودی مال از بین میرود
ای کمیل پسر زیاد! دانش، روشی است که باید به آن گردن نهاد
بوسيله آن انسان در دوران حيات اطاعت فرمان خدا مى كند
و پس از مرگش نام نيك از او بر جاى میماند
علم حکومت می کند و بر مال حکومت میکنند
ای کمیل : ثروت اندوزان مرده اند اگر چه زندهاند
ولى دانشمندان تا دنيا برقرار است زنده اند
(با این که) اجسادشان نابود شدهاند
تصویرشان در دلها زنده است
آری! حقا که در اینجا دانش فراوانی است (و با دست خود اشاره به سینهاش کرد)
اگر فراگيرانى براى آن مىيافتم
آرى! يافتم آن را كه نیکو در می یافت، ليكن امين نمىنمود
زيرا دين را وسيله رسيدن به دنيا ساخته بود
و با نعمت خدا بر بندگان خدا برترى مىجست
و به حجت علم بر دوستان خدا بزرگى مىفروخت
يا كسى كه مطيع و تسلیم حاملان حق است
ولى در شناخت رمز و راز علم بصيرتش نيست
شک در قلبش از نخستین شبهه که بر او عرضه میشود، شعله ور میگردد
پس نه آنها و نه اینها، سزاوار آموختن دانشهای فراوان من نمی باشند
يا كسى كه سخت در پى لذت است
در برابر شهوت، عنان گسیخته است
يا شيفته جمع کردن
و مالى را بر مال نهادن است
هيچيك از اين دو گروه پاسدارى دين را نتواند کرد
و بيشتر به چهارپایان چرنده شباهت دارند
آرى اين چنين علم با مرگ حاملانش مى ميرد
آرى، زمين هيچگاه از حجت قائم خداوندى خالى نمى ماند
خواه آشكار ومشهور باشد
يا ترسان و پنهان
تا حجتها و نشانه هاى روشن دين خدا از ميان نرود
ولى آنها چند نفرند و كجا هستند؟
به خدا سوگند آنها تعدادشان كم
و مقامشان نزد خدا بسيار است
خداوند بواسطه آنها حجتها و دلائلش را حفظ مى كند
تا به افرادى كه نظير آنها هستند بسپارند
و بذر آن را در قلب افرادى شبيه خود بيفشانند
آنان که دانش، نور حقیقت بینی را بر آنان تابانده است
و روح يقين را دريافته اند
وآسان (نرم) یافتند آنچه را که مترفین دشوار یافتند
آنها به آنچه جاهلان از آن وحشت دارند انس دارند
و با تنها، همنشين دنيايند
و جانهاشان به جهان بالا پیوند خورده است
آنان جانشينان خداوند در روى زمين هستند
و به دین خداوند، دعوت کنندگانند
آه،آه كه چه آرزومند ديدار آنانم
كميل اگر خواهى باز گرد.
💠ــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۴۷
ومن كلام له عليه السلام لكُمَيْل بن زياد النخعي:
قال كُمَيْل بن زياد: أخذ بيدي أميرالمؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام ،
فأخرجني إلى الجبّان
فلمّا أصحر تنفّس الصّعَدَاء، ثمّ قال:
يَا كُمَيْل بْن زِيَادٍ، إِنَّ هذهِ الْقُلُوبَ أَوْعِيَةٌ
فَخَيْرُهَا أَوْعَاهَا
فَاحْفَظْ عَنِّي مَا أَقُولُ لَكَ:
النَّاسُ ثَلاَثَةٌ: فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ
وَمُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ،
وَهَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ
يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ،
لَمْ يَسْتَضِيئُوا بِنُورِ الْعِلْمِ،
وَلَمْ يَلْجَؤُوا إِلَى رُكْنٍ وَثِيقٍ
يَا كُمَيْلُ، الْعِلْمُ خَيْرٌ مِنَ الْمَالِ
الْعِلْمُ يَحْرُسُكَ وَأَنْتَ تَحْرُسُ المَالَ،
وَالْمَالُ تَنْقُصُهُ النَّفَقَةُ،
وَالْعِلْمُ يَزْكُوعَلَى الاْنْفَاقِ،
وَصَنِيعُ الْمَالِ يَزُولُ بِزَوَالِهِ
يَا كُمَيْل بْن زِيَادٍ، مَعْرِفَةُ الَعِلْمِ دِينٌ يُدَانُ بِهِ،
بِهِ يَكْسِبُ الاْنْسَانُ الطَّاعَةَ فِي حَيَاتِهِ،
وَجَمِيلَ الاْحْدُوثَةِ بَعْدَ وَفَاتِهِ،
وَالْعِلْمُ حَاكِمٌ، وَالْمَالُ مَحْكُومٌ عَلَيْهِ
يَا كُمَيْل بْن زِيادٍ، هَلَكَ خُزَّانُ الاَمْوَالِ وَهُمْ أَحْيَاءٌ،
وَالْعَلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ
أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ،
أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ
هَا إِنَّ ها هُنَا لَعِلْماً جَمّاً (وَ اَشَارَ بِيَدِهِ إِلَى صَدْرِهِ)
لَوْ أَصَبْتُ لَهُ حَمَلَة
بَلَى أَصَبْتُ لَقِناًغَيْرَ مَأْمُونٍ عَلَيْهِ،
مُسْتَعْمِلاً آلَةَ الدِّينِ لِلدُّنْيَا،
وَمُسْتَظْهِراً بِنِعَمَ اللهِ عَلَى عِبادِهِ،
وَبِحُجَجِهِ عَلَى أَوْلِيَائِهِ،
أَوْ مُنْقَاداً لِحَمَلَةِ الْحَقِّ
لاَ بَصِيرَةَ لَهُ فِي أَحْنَائِهِ
يَنْقَدِحُ الشَّكُّ فِي قَلْبِهِ لاَوَّلِ عَارِضٍ مِنْ شُبْهَةٍ
👇👇
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
أَلاَ لاَذَا وَلاَ ذَاكَ!
أَوْ مَنْهُوماً بِالَّلذَّةِ،
سُلِسَ اطلایه دار:
لْقِيَادِ للشَّهْوَةِ،
أَوْ مُغْرَماً بِالْجَمْعِ
وَالاِدِّخَارِ
لَيْسَا مِنْ رُعَاةِ الدِّينِ فِي شَيْءٍ،
أَقْرَبُ شَيْءٍ شَبَهاً بِهِمَا الاَنَعَامُا لسَّائِمَةُ
كَذلِكَ يَمُوتُ الْعِلْمُ بِمَوْتِ حَامِلِيهِ
اللَّهُمَّ بَلَى! لاَ تَخْلُو الاَرْضُ مِنْ قَائِمٍ لله بِحُجَّةٍ،
إِمَّا ظَاهِراً مَشْهُوراً،
أوْ خَائِفاً مَغْمُوراً
لِئَلاَّ تَبْطُلَ حُجَجُ اللهِ وَبَيِّنَاتُهُ
وَكَمْ ذَا وَ أَيْنَ أُولئِكَ؟
أُولئِكَ ـ وَاللَّهِ ـ الاَقَلُّونَ عَدَداً،
وَالاَعْظَمُونَ قَدْراً،
يَحْفَظُ اللهُ بِهِمْ حُجَجَهُ وَبَيِّنَاتِهِ،
حَتَّى يُودِعُوهَا نُظَرَاءَهُمْ،
وَيَزْرَعُوهَا فِي قُلُوبِ أَشْبَاهِهِمْ،
هَجَمَ بِهِمُ الْعِلْمُ عَلَى حَقِيقَةِ الْبَصِيرَةِ،
وَبَاشَرُوا رُوحَ الْيَقِينِ،
وَاسْتَلاَنُوا مَا اسْتَوْعَرَهُ الْمُتْرَفُونَ
وَأَنِسُوا بِمَا اسْتَوْحَشَ مِنْهُ الْجَاهِلُونَ،
وَصَحِبُوا الدُّنْيَا بِأَبْدَانٍ
أَرْوَاحُهَا مُعَلَّقَةٌ بِالْـمَحَلِّ الاَعْلَى،
أُولئِكَ خُلَفَاءُ اللهِ فِي أَرْضِهِ،
وَالدُّعَاةُ إِلَى دِينِهِ،
آهِ آهِ شَوْقاً إِلَى رُؤْيَتِهِمْ!
انْصَرِفْ إذَا شِئْتَ.
💠ـــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 147
Imam Ali Ibn Abu Talib’s Conversation with Kumayl Ibn Ziyad Al-Nakh`I
Kumayl ibn Ziyad has related saying that Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) caught hold of his hand
and took him to the graveyard.
When the Imam (PBUH) had passed through the graveyard and left the city behind, he let a deep sigh and said the following:
O Kumayl these hearts are containers
The best of them is that which preserves (its contents);
so, preserve what I say to you:
People are of three types:One is the scholar and the Divine.
Then, the seeker of knowledge who is also on the way to deliverance.
Then the common rot who runs after every caller
and bends in the direction of every wind
They seek no light from the glory of knowledge
and do not take protection from any reliable support
O Kumayl! Knowledge is better than wealth
Knowledge guards you, while you have to guard the wealth.
Wealth decreases by spending,
while knowledge multiplies by spending,
and the results of wealth die as wealth decays
O Kumayl! Knowledge is belief which is acted upon.
With it, man acquires obedience during his life
and a good name after his death
Knowledge is the ruler while wealth is ruled upon.
O Kumayl! Those who amass wealth are dead even though they may be living,
while those endowed with knowledge will remain as long as the world lives.
Their bodies are not available
but their figures exist in the hearts
Look, here is a heap of knowledge (and Imam Ali ibn Abu Talib [PBUH] pointed to his bosom)
I wish I could get someone to bear it.
Yes, I did find (such a person), but either he was one who could not be relied upon,
or he was one who exploits the religion for worldly gains
and, by virtue of Allah’s favors on him,he will dominate the people,
and through Allah’s pleas he will master His devotees
Or he was one who was obedient to the hearers of the truth
but there was no intelligence in his bosom.
At the first appearance of doubt, he will entertain misgivings in his heart.
So, neither this nor that was good enough.
Either the man is eager for pleasures,
easily led away by passions,
or is covetous for collecting
and hoarding wealth.
Neither of them has any regard for religion in any matter.
The nearest example of these is the loose cattle
This is the way that knowledge dies away with the death of its bearers.
O Lord! Yes! Yet the earth is never devoid of those who maintain Allah’s plea
either openly and reputedly
or, being afraid, as hidden
in order that Allah’s pleas and proofs should not be rebutted.
How many are they and where are they?
By Allah, they are few in number,
but they are great in esteem before Allah.
Through them, Allah guards His pleas and proofs
till they entrust them to others like themselves
and sow the seeds thereof in the hearts of those who are like them.
Knowledge has led them to real understanding,
so they have associated themselves with the spirit of conviction.
They take easy what the easy going regard as hard.
👇
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
They endear what the ignorant take as stran ge.
They live in this world with their bodies here
but their spirits resting in the high above.
They are the vicegerents of Allah on His earth
and callers to His religion.
O, how I yearn to see them!
Go away, O Kumayl, whenever you wish!
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۴۸
على (ع) فرمود: آدمى در زير زبان خود پنهان است.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۴۸
قال علی عليه السلام :
الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 148
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
Man is hidden under his tongue.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۵۰
در پاسخ مردى كه از او خواسته بود اندرزش دهد، چنين فرمود:
از كسانى مباش كه بدون عمل، اميد سعادت آخرت را دارند
و توبه را باآرزوهاى دراز تاخير مى اندازند
در دنیا سخن زاهدانه میگوید
و عمل دل دادگان به دنیا را انجام میدهد
اگر از دنيا بهره اش دهند، سير نگردد
و اگر از دنیا بازش دارند، قناعت نكند
در سپاس آنچه به او دادهاند ناتوان است
و از آنچه مانده است، افزون میطلبد
ديگران را از كار بد نهى ميكند، اما خود نهى نمى پذيرد
و بدانچه خود نمى كند فرمان مىدهد
به شایستگان علاقه دارد ولی مانند آنان عمل نمیکند
و با گنهكاران دشمنى مى ورزد و خود يكى از آنان است
از مرگ نفرت مىدارد، چون گناهانش بسيار است
ولى در انجام دادن كارهايى كه سبب بيزارى او از مرگ شده، پاى مى فشرد
چون بيمار شود از كرده خود پشيمان میشود
و اگر تندرستی یابد احساس امنيت ميكند و به لهو مى پردازد
چون عافیت یابد مغرور میشود
و چون بيمار گردد نوميد مى شود
اگر بلائى به او رسد
به زارى خدا را خواند
و اگر آسایشی به او رسد
در حال غرور از خدا روی بگرداند
در آنچه درباره آن به گمان است، هواى نفس خويش را به فرمان است
و درباره آنچه يقين دارد در چيرگى بر نفس ناتوان است
بر ديگران به كمتر از گناه خود ميترسد
و براى خويش بيشتر از آنچه عمل كرده اميد دارد
اگر بى نياز شود مغرور و سرمست ميگردد
و اگر فقير شود نوميد و سست ميشود.
چون کاری کند، در آن کوتاهی میکند
و چون چیزی خواهد، اصرار میکند
چون در برابر شهوت قرار گیرد گناه را بر میگزیند
و توبه را عقب میاندازد
و اگر محنتى به او برسد
از شرایط امت(مسلمان) بودن بیرون میرود
از عبرتها میگوید
و خود عبرت نمیگیرد
در پند دادن مبالغه میکند
اما خود پند نميپذيرد
که او در سخن راهنماست
و در عمل از همه کمتر است
برای دنیای زودگذر تلاش و رقابت دارد
اما برای آخرت جاویدان آسان میگذرد
سود را زیان، و زیان را سود میپندارد
از مرگ ميترسد ولى فرصتها را از دست ميدهد
گناه ديگران را بزرگ مى شمارد
در حاليكه بزرگتر از آن را از خود ناچيز به حساب ميآورد
طاعت و عبادت خود را بزرگ مى شمارد
که مانندش را از دیگران ناچیز به حساب میآورد
بر مردم طعن مى زند و خويشتن را مى ستايد
لهو و لعب با ثروتمندان
نزد او از ذكر خدا با فقيران محبوبتر است
به زيان ديگران و سود خود داورى كند
ولى به سود ديگران و زيان خود داورى نمى كند
دیگران را ارشاد و خود را گمراه مینماید
مردم او را اطاعت میکنند و او خداوند را عصیان میکند
حق خود را کامل میستاند
اما حق دیگران را به کمال نمیدهد
در غیر خدا از مردم میترسد
و از خدا در باره مردم نمیترسد.
سید رضی می گوید :
و اگر در اين كتاب جز اين گفتار نبود
کافی بود براى اندرز بجا
و حكمت رسا
و بينايى بيننده
و عبرت بینای اندیشه کننده.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۵۰
وقال عليه السلام لرجلٍ سأَله أَن يعظه:
لاَ تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الاْخِرَةَ بِغَيْرِ الْعَمَلِ،
وَيُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الاَمَلِ،
يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ،
وَيَعْمَلُ فِيهَا بَعَمَلِ الرَّاغِبِينَ،
إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ،
وَإِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ،
يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ،
وَيَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيَما بَقِيَ،
يَنْهَى وَلاَ يَنْتَهِي،
وَيَأْمُرُ بِمَا لاَ يَأْتِي،
يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَلاَ يَعْمَلُ عَمَلَهُمْ،
وَيُبْغِضُ الْمُذْنِبِينَ وَهُوَ أَحَدُهُمْ،
يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ،
وَيُقِيمُ عَلَى مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ لَهُ،
إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً،
وَإِنْ صَحَّ أَمِنَ لاَهِياً،
يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عوفِيَ،
وَيَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ،
إِنْ أَصَابَهُ بَلاَءٌ
دَعَا مُضْطَرّاً،
وإِنْ نَالَهُ رَخَاءُ
أَعْرَضَ مُغْتَرّاً،
تَغْلِبُهُ نَفْسُهُ عَلَى مَا يَظُنُّ،
وَلاَ يَغْلِبُهَا عَلَى مَا يَسْتَيْقِنُ
يَخَافُ عَلَى غْيَرِهِ بِأَدْنىَ مِنْ ذَنْبِهِ،
وَيَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ،
إِنْ اسْتَغْنَى بَطِرَوَفُتِنَ،
وَإِنِ افْتقَرَ قَنِطَ وَ وَهَنَ
يُقَصِّرُ إِذَا عَمِلَ،
وَيُبَالِغُ إِذَا سَأَلَ
إِنْ عَرَضَتْ لَهُ شَهْوَةٌ أَسْلَفَ الْمَعْصِيَةَ
وَسَوَّفَ التَّوْبَةَ،
وَإِنْ عَرَتْهُ مِحْنَةٌ
انْفَرَجَ عَنْ شَرَائِطِ الْمِلَّةِ
يَصِفُ الْعِبْرَةَ
وَلاَ يَعْتَبرُ،
وَيُبَالِغُ فِي الْمَوْعِظَةِ
وَلاَ يَتَّعِظُ،
فَهُوَ بِالْقَوْلِ مُدِلٌّ
وَمِنَ الْعَمَلِ مُقِلٌّ،
يُنَافِسُ فِيَما يَفْنَى،
وَيُسَامِحُ فِيَما يَبْقَى،
يَرَى الْغُنْمَ مغْرَماً، وَالْغُرْمَ مَغْنَماً،
يخشَى الْمَوْتَ وَلاَ يُبَادِرُ الْفوْتَ
يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ
مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ،
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
وَيَسْتَكْثِرُ مِنْ طَاعَتِهِ
مَا يَحْقِرُهُ مِنْ طَاعَةِ غَيْرِهِ،
فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ، وَل
ِنٌ،ِنَفْسِهِ مُدَاه
اللَّهْوُ مَعَ الاَغْنِيَاءِ
أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الذِّكْرِ مَعَ الْفُقَرَاءِ،
يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ
وَلاَ يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ،
يُرْشِدُ غَيْرَهُ يُغْوِي نَفْسَهُ،
فَهُوَ يُطَاعُ وَيَعْصِي،
وَيَسْتَوْفِي
وَلا يُوفِي،
وَيَخْشَى الْخَلْقَ فِي غَيْرِ رَبِّهِ،
وَلاَ يَخْشَى رَبَّهُ فِي خَلْقِهِ.
قال الرضى :
وَ لَوْ لَمْ يَكُنْ في هذا الْكِتابِ إلا هذا الْكَلامُ
لَكَفى بِهِ مَوْعِظَةً ناجِعَةً
وَ حِكْمَةً بالِغَةً
وَ بَصيرَةً لِمُبْصِرٍ
وَ عِبْرَةً لِناظِرٍ مُفَكِّرٍ.
💠ـــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 150
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following to a man who had requested him to preach:
Do not be like him who hopes for (bliss in) the next life without action
and delays repentance by prolonging his desires,
who utters words like ascetics in this world
but whose deeds are like those who are eager for it.
If he is granted something of it, he does not feel satisfied.
If he is denied, he is not content.
He is not grateful for what he gets
and covets an increase in whatever remains with him.
He curbs others (from wrongdoing) but not his own self.
He commands others for what he himself does not do.
He loves the virtuous but does not behave like them.
He hates the vicious but he himself is one of them
He dislikes death because of the excess of his sins
but adheres to that because of which he is afraid of death.
If he falls ill, he feels ashamed:
if he is healthy, he feels secure
When he recovers from illness, he feels vain about himself
When he is afflicted, he loses hope
If distress befalls him,
he prays like a bewildered man.
When he finds ease of life
he falls into deceit and turns his face away.
His heart overpowers him by means of imaginary things
while he cannot control his heart by his conviction.
For others, he is afraid of small sins,
but for himself, he expects more rewards than his performance.
If he becomes wealthy, he becomes self-conscious and falls into vice.
If he is impoverished, he despairs and becomes weak.
He is brief when he is doing a good thing
but goes too far when he is begging.
When passion overtakes him, he is quick in committing sin
but delays repentance.
If hardship befalls him,
he goes beyond the canons of the (Islamic) community.
He describes instructive events
but does not take instruction himself.
He preaches at length
but does not accept any preaching for himself.
He is tall on speech
but short on action.
He aspires for things that will perish
and ignores things that will last for good.
He regards profit as loss and loss as profit.
He fears death but does nothing in its anticipation.
He regards the sins of others as big
but considers the same things for himself as small.
If he does something in obedience to Allah, he considers it much,
but if others do the same, he considers it small.
He, therefore, rebukes others but flatters himself.
Entertainment in the company of the wealthy
is dearer to him than remembrance (of Allah) with the poor;
he passes verdicts against others for his own interests
and does not do so against himself for others’ interests.
He guides others but misguides himself.
He is obeyed by others but he himself disobeys (Allah).
He seeks the fulfillment of obligations (to himself)
but does not fulfil his own obligations (towards others).
He fears the people (and deeds) for others besides his Lord (Allah)
and does not fear his Lord in dealing with the public.
Sayyid ar-Radi says the following:
if this book had contained nothing save this short statement,
it will have sufficed as a successful piece of preaching,
a specimen of high philosophy,
an objective of wisdom for the onlooker
and a source of instruction for the meditative onlooker.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۵۱
على (ع) فرمود:
هر انسانی عاقبتی دارد شیرین و یا تلخ است.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۵۱
قال امام علی عليه السلام : لِكُلِّ امْرِىءٍ عَاقِبَةٌ حُلْوَةٌ أَوْ مُرَّةٌ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 151
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Every human being has to meet the end sweet or sour
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃هـــرروز یک آیـه یـک نکتـــــه 🍃
🕯ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕯
امیرالمؤمنین علیهالسلام: نسبت به چیزی که امیدی به آن نداری، امیدوارتر باش تا چیزی که امید آن را داری، زيرا:
۱. موسی عليهالسلام رفت تا برای خانوادهاش آتش بياورد [و به فکر رسالت نبود] خدا با او سخن گفت و مقام پيامبری يافت و برگشت.
۲. ملکهی سبأ [از کشورش در حالی که کافر بود] رفت و سپس همراه سلیمان علیهالسلام مسلمان شد.
۳. جادوگران فرعون برای آن كه نزد او عزت يابند به مبارزه موسی عليهالسلام رفتند؛ ولی مومن بازگشتند. *
#قرآن
#امید
-----------------------------
📚 * تُحَفُ العُقول، ج ۲، ص ۲۰۸
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه
@nahj_balaq
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۵۳
على (ع) فرمود:
انسان شکیبا، پیروزی را از دست نمیدهد و اگر چه زمان طولانی بر او بگذرد.
💠 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۵۳
قال امام علی عليه السلام :
لاَ يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَإِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 153
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
The one who endures does not miss success although it may take a long time
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃هـــرروز یک آیـه یـک نکتـــــه 🍃
🕯ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕯
درختی که ریشهاش در زمین نباشد، قرار، ثبات و دوامی نخواهد داشت. چون ریشه و ثبات ندارد میوه و ثمرهای هم نخواهد داد. اصل و ریشه داشتن موجب میشود آدم دارای ثبات، قرار و آرامش باشد. آدمی که به جای درستی وصل نباشد هر روز به یک شکل در میآید، هم در عقاید هم در رفتار، آخرش هم بعید است میوه و ثمری بدهد. *
وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الارْضِ مَالَهَا مِنْ قَرَارٍ
💌 و مَثَل کلمه ناپاک [عقاید باطل و بیپایه] مانند درخت ناپاکی است که از زمین ریشه کن شده و هیچ قرار و ثباتی ندارد. (۲۶ ابراهیم)
#قرآن
#شخصیت
#نفاق_کفر
------------------------------
* برگرفته از جلسه ۲۵ و ۲۶ ابراهیم، آیتالله جوادی
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه
@nahj_balaq
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜ حکمت ۴
على (ع) فرمود:
ناتوانى، آفت است و شكيبايى، دليرى است و زهد، توانگرى است و پارسايى، چونان سپر است. بهترين همنشين، خشنودى از خواست خداوند است
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۴
قال انن٤ عليه السلام : الْعَجْزُ آفَة وَالصَّبْرُ شَجَاعَ وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَالْوَرَعُ جُنَّةٌ وَنِعْمَ الْقَرِينُ الرِّضَى.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 4
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Incapability is a catastrophe endurance is bravery abstinence is a wealth self-restraint is a shield (against sinning) and the best company is submission (to Allah’s will).
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۶۶
امام على (ع) فرمود:
انسان را سرزنش نكنند كه چرا حق خود را دير درخواست نمود بلكه سرزنش در آنجاست که آنچه حقش نیست بگیرد.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۶۶
قال امام علی عليه البته سلام :
لاَ يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَلَهُ.
💠 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 166
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
No blame should be placed on one in delaying taking what belongs to him; blame should be on one who takes what does not belong to him.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۵۶
على (ع) فرمود:
خدای را اطاعت کنید که در نشناختن پروردگار عذری ندارید
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۵۶
قال عليه السلام : عَلَيْكُمْ بِطَاعَةِ مَنْ لاَ تُعْذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ
💠ــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 156
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
On you lies (the obligation of) obedience to the person about whom you cannot plead the excuse of ignorance.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
4_5935934438486574411.pdf
3.96M
🔴فایل pdf( با کیفیت عالی)👆👆👆 جدیدترین شماره(372)نشریه عبرتهای عاشورا
📝قهرمان سازی بس است، به فکر مردم باشید
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🌍 www.ebratha.org سایت
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔴امام خمینی(ره)
♦️شما کدام ملت را سراغ دارید با این همه گرفتاری و رنج با این همه شهید دادن و خون دادن و با این همه ضجر و ناکامی این طور مستقیم #ایستاده باشند؟
♦️مادام شما ها در حفظ میهن خودتان اسلام و جمهوری اسلامی با اتحاد و انسجام کامل در صحنه باشید از توطئه های دشمن نهراسید و چون سری آهنین در مقابل آنان بایستید و با سر افرازی بر مهاجمین تبهکار بتازید و آنان را در هم بکوبید.
📚جلد 16ص204صحیفه امام خمینی
✊روز مقاومت اسلامی گرامیباد
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔴امام صادق عليه السلام فرمودند:
♦️یَا عَبدَ اللهِ لَو یَعلَمُ المُومِنُ مَا لَهُ مِنَ الاَجرِ فِی المَصَائِبِ لَتَمَنَی اَنَهُ قُرَضَ بِالمَقَارِیضُ.
♦️ ای عبد الله، اگر مومن می دانست که پاداش مصائب و گرفتاری هایش چه اندازه است ، آرزو میکرد با قیچی تکه تکه شود.
📚اصول کافی(ط-الاسلامیه) ، ج2 ،ص255(باب شدة ابلاء المومن حدیث15)
✊روز مقاومت اسلامی گرامیباد
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔴امام خامنه ای
♦️همدیگر را حفظ کنید و نگه دارید؛ مثل کوهنوردها در جاهای خطرناک که با ریسمان یکدیگر را، کمرها را، به هم وصل میکنند؛ یکی اگر پایش بلغزد، پرت نمیشود تا آخر کوه؛ وقتی به همدیگر وصل شدند، ریسمان بستند، اگر یکی لغزید، دیگران که هنوز نلغزیدهاند، او را نگه میدارند و بالا میکشند؛ ارتباط و اتّصال، اینجوری است.
♦️تَواصَوا بِالحَقِّ وَ تَواصَوا بِالصَّبر؛ هم به پیمودن راه حق یکدیگر را توصیه کنید، هم به صبر؛ صبر یعنی استقامت، ایستادگی، ثبات قدم، در مقابل حوادث تلخ نلغزیدن، نلرزیدن، مردّد نشدن؛ این عرض ما با شما است.
✊روز مقاومت اسلامی گرامیباد
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
هدایت شده از سلامتکده نون و نمک
Ghadir1397-A096.mp3
4.37M
#قطره_ای_از_دریا شماره 4
در ذکر فضائل مولانا امیرالمومنین علی علیه السلام..
✔کانال برزخ تا قیامت
🌹🕊
🎇 @barzakhe
🎇🎇🎇🎇🌹🕊
هدایت شده از شهر پاسخ 🌍
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔶 نماهنگ #امتحان_الهی
🔹 #امام_خامنهای:
♻️ اگر به #حکمت مندرج در عید قربان توجه شود، خیلی از راهها برای ما باز میشود
🍃🌸 @darshainabazqoran
هدایت شده از علامه طباطبایی ره
4_5917881565660054416.mp3
5.28M
علامه طباطبایی:
✅ تقديسى كه در اسلام ازشهادت و كشته شدن در راه خداشده از هيچ عمل صالحى به عمل نيامده (تعالیم اسلام/ص238)
#شهید_سورچی
🎵 اگر ادعا میکنید عاشقید این مصاحبه رو بشنوید!!
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
هدایت شده از علامه طباطبایی ره
✅ چرا علامه طباطبایی میهمان دعوت نمیکرد؟
آیت الله العظمی نوری همدانی، از شاگردان علامه می گوید:
🔸ایشان وقتی به قم آمدند با اينكه فيلسوف معروف جهان اسلام، محقّق نامي روزگار و يك استاد متبحّر مشهور تفسير و كلام و حكمت بودند، اما با يك عمامه بسيار كوچك از كرباس آبي رنگ و قباي ساده و بدون جوراب با لباس كمتر از حدّ معمول در كوچه هاي قم تردّد داشت و اگر كسي ایشان را نمی شناخت وی را يك طلبه عادي تصور ميكرد.
🔸خانه او اجارهاي بود و به خاطر دارم چند بار خانه خود را عوضكرد و از خانه دیگر به خانه اي منتقل شدند، منزلش بسيار كوچك و محقر بود حتّي نمي توانستن از دوستان پذيرائي كند چون از نظر امكانات بسيار محدود بود.
🔸گاهي به خاطر پرسيدن برخی سئوالات علمی مجبور بودم خدمت استاد در منزل شرفياب شوم؛ ايشان در حالي كه جلو دَرِ منزل آمده، دو دست خود را بر دو طرف دَر گذاشته، سرشان را بيرون مي آوردند و به سؤال من گوش داده و پاسخ مي گفتند. در اين هنگام اين سؤال براي من مطرح شد؛ چرا استاد تعارف نمیکند منزل بروم. بعدها كه آشنائي من با ايشان بيشتر شد، متوجّه شدم منزل به اندازه اي محدود و محقّر است كه نمي توانند از میهمان پذيرائي كنند.
🔸مدّتها زندگي ايشان از حّق التّاليف كتاب هايشان اداره مي شد و سال ها مبالغ هنگفتي بدهکار بودند و حتي دامادشان آقای قدّوسي از اين موضوع اطلاع نداشت.
🔸علامه با وجود كسالت قلبي و كسالت اعصاب و کهولت سنّ فقط و فقط برايِ حمايت از دين و نشر فرهنگ اسلام براي ملاقات و مصاحبه با مستشرق فرانسوي (دكتر كُرْبَنُ) هر دو هفته يك بار با زحمت و تحمل رنج فراوان به تهران مي رفتند و اين رفت و آمد با ماشين عمومي مستلزم رنج هاي فراوان بود.
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
هدایت شده از علامه طباطبایی ره
🔴اعتماد به نفس، حرف درستی نیست!
🔸علامه در المیزان میگوید:
🔸فضیلت آن چیزى است که خداى تعالى آن را فضیلت بداند، پس این که غربی ها مىگویند آدمى باید اعتماد به نفس داشته باشد و بعضى از نویسندگان ما نیز دنبال آنان را گرفتهاند؛ حرف درستى نیست؛ چون دین خدا چنین چیزى را به عنوان فضیلت نمىشناسد و آنچه را که خداى تعالى در قرآن کریمش فضیلت دانسته، اعتماد به خدا و افتخار به بندگى اوست. قرآن مىفرماید: «الَّذِینَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَکمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِیماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ» و نیز فرموده: «أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً» و باز فرموده: «إِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِیعاً» و آیاتى دیگر.
🔸 آیت الله جوادی آملی که مدال شاگردی علامه طباطبایی(ره) را بر سینه دارد ضمن قبول و تایید نظر علامه در مورد اعتماد به نفس به برخی آیات که علامه از آنها نام نبرد اشاره می کند و با استناد بر آنها نظر استاد خود را استحکام بیشتری می بخشد. مهم ترین آیه ای که ایشان به آن استدلال می کنند آیه زیر است:
🔸 «قُلْ إِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ» به مردم بگو که من نماز و تمامى عبادات و زندگیم و جمیع شؤون آن از قبیل اعمال و اوصاف و همچنین مرگم؛ خلاصه هر آنچه که در ظاهر مربوط به من است در واقع همه و همه از آنِ خداوند متعال است و من صاحب چیزی نیستم.
🔸آیت الله جوادی با استناد به این آیه و مانند آن می فرماید: با این حساب دیگر چیزی برای بنده نمی ماند تا به آن اعتماد یا تکیه کند.
📔المیزان ج4 ص374
📔بیانات معظم له در درس تفسیر
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
هدایت شده از علامه طباطبایی ره
✅ علامه، مهندس و نقشه کش مدرسه معروف حجتیه بود
آیت الله سید محمد حسین حسینی تهرانی:
در سنه یکهزار و سیصد و شصت و چهار هجریه قمری، این حقیر برای طلبگی و تحصیل علوم دینی به بلده طیبه قم مشرف شدم، و در مدرسه ی مرحوم آیت الله حجت، که بعدها به مدرسه ی حجتیه معروف شد، حجره ای گرفته، و به درس و بحث و مطالعه ادامه دادم. بنای این مدرسه کوچک بود؛ و آیت الله حجت چندین هزار متر از زمین مجاور را تهیه و در نظر داشتند مدرسه را توسعه دهند و بنای عظیمی که به سبک همان مدارس اسلامی می باشد، و حاوی حجرات بسیار و مدرس و مسجد و کتابخانه و سرداب و آب انبار و سایر مایحتاج طلاب باشد، به طرز صحیح و بهداشتی و با فضای بزرگ و روح افزا برای طلاب بسازند.
هر چه مهندسین از تهران و غیر تهران آمدند و نقشه های متنوع و مختلفی کشیدند، مورد نظر آیت الله واقع نشد، تا بالاخره شنیدیم، سیدی از تبریز آمده و نقشه ای کشیده است که مورد نظر و تصویب ایشان قرار گرفته است.
ما بسیار شایق و مترصد بودیم که این سید را ببینیم، و از طرفی نیز بسیار شایق بودیم که درس فلسفه بخوانیم، و در آن اوان، عالم جلیل فخر الحکما و الفلاسفه آیت الله حاج میرزا مهدی آشتیانی (قدس الله نفسه) به قم شده، و قصد تدریس داشتند و چند ماهی توقف کردند؛ و به یکی از دوستان عزیز ما قول داده بودند که درس خصوصی فلسفه را از منظومه ی سبزواری برای ما بگویند؛ و ما در آستانه ی شروع بودیم که ایشان بغتناً از اقامت در قم انصراف حاصل نموده؛ و به تهران بازگشتند.
در همین احوال شنیدیم، آن سیدی که از تبریز آمده و نقشه ی ساختمانی را کشیده است، به نام قاضی معروف و در ریاضیات و فلسفه زبردست، و نیز درس فلسفه ای در حوزه شروع کرده است، اشتیاق ما برای دیدار و ملاقات با او زیاد شد؛ و مترصد بودیم به منزلش برویم و به بهانه ای از او دیدار کنیم؛ تا آن که یکی از دوستان ما که در مدرسه رفت و آمد داشت و فعلاً از علمای رشت می باشد یک روز به حجره آمده و گفتند: آقای قاضی از زیارت مشهد برگشته؛ بیا به دیدنش برویم!
چون به منزل ایشان وارد شدیم؛ دیدیم که این رجل معروف و مشهور همان سیدی است که ما همه روزه در کوچه ها در بین راه او را می دیدیم، و ابداً احتمال نمی دادیم که او از اهل علم باشد، فضلاً از تبحر در علوم، با عمامه ی بسیار کوچک از کرباس آبی رنگ، و تگمه های باز قبا، و بدون جوراب با لباس کمتر از معمول، در کوچه های قم تردد داشت؛ خانه نیز بسیار محقر و ساده بود.
ما معانقه کردیم و نشستیم و گفت وگو و سخن از اطراف و جوانب پیش آمد؛ دیدیم: نه، واقعاً این مرد جهانی است از علم و درایت ادراک و فهم! و برای ما خوب مشهود شد که:
هر آنکو ز دانش بود توشه ای - جهانیت بنشسته در گوشه ای
در همان مجلس، شیفتگی و ارادت به ایشان یک باره اوج گرفت؛ و تقاضا کردیم یک درس خصوصی فلسفه، برای ما بیان کنند، که آزادانه بتوانیم در بین درس به بحث و گفت وگو پرداخته، و اشکالی در مطلب باقی نماند. ایشان با کمال بزرگواری پذیرفتند.
پس درس فلسفه را برای ما در مدرس مدرسه شروع کردند؛ و با آن که بنا بود خصوصی باشد، طلاب مطلع شدند؛ و در روز اول قریب یک صد نفر مدرس را پر کردند؛ و ایشان درس را شروع کردند. در عین حالی که در بین درس نیز به قدر کافی بحث و گفت وگو به عمل می آمد، ولیکن به علت تراکم جمعیت صلاح نبود که اشکالات و ایرادات از سطح معمولی درس بالا رود؛ بنابراین برای روشن شدن بعضی از مطالب، پیوسته ما پس از خاتمه ی درس تا در منزل به همراه ایشان می رفتیم؛ و در راه همواره گفت وگو بود.
📔 آن مرد آسمانی
✍نویسنده: مرتضی نظری
✅مهرتابان
✅کانال ناگفته های علامه طباطبایی ره
http://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46