eitaa logo
نکته های خوب
124 دنبال‌کننده
580 عکس
884 ویدیو
1.1هزار فایل
یا وجیها عندالله اشفع لنا عندالله
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
✅لزوم استاد کامل راه 🔹آیت الله قاضی به لزوم وجود استاد بسیار تأکید می کرد و می فرمود: 🔻« کسی که طالب سیر و سلوک شد، اگر برای پیدا کردن استاد نصف عمر خود را در جستجو بگذراند ارزش دارد. و آن که به استاد رسیده نصف راه را طی کرده است. » 🔻مرحوم قاضی (ره): 🔹« اهّم از آنچه در این راه لازم است، استاد خبیر و بصیر و از هوا بیرون آمده و به معرفت الهیه رسیده و انسان کامل است، که علاوه بر سیر الی الله، سه سفر دیگر را طی نموده و گردش و تماشای او در عالم خلق بالحق بوده باشد.» 🔹آیت الله نجابت می فرماید: 🔻« بعضی ها سالک خود، واصل خود هستند، یعنی کسی که زندگی و سیر عرفانی اش بسته به خودش است، حتی عادات و کردار نیک هم پیدا می کند و در وجودش ریشه می دواند و عادت می شود اما تکیه گاهش هنوز خودش است و کنترلش هنوز دست خودش. هنوز از خود منقطع نشده و خود را به دست خدا نسپرده است. » 🔹از آیت الله نجابت نقل شده: 🔻« یک نفر نامه ای فرستاده بود خدمت آقای قاضی و از ایشان سؤالی کرده بود، نوشته بود من مدتی به ریاضت های مثل فلان و فلان مشغول بودم. پس از مدتی حال تجردی برایم پیش آمد که مشاهده کردم از بدن خویش بیرون آمدم. در همین حال چند فرشته آمدند اطراف من را گرفتند یکی گفت باید گوشش را برید، دیگری گفت باید دستش را برید، بعدی گفت باید پایش را برید و مطالبی از این قبیل. فی الجمله شرح مفصلی از حالی که برایش رخ داده بود در آن مکتوب نوشته بود. بعد از محضر آقای قاضی سؤال کرده بود که چون ساعاتی در این حال بودم و هوش ظاهری نداشتم، نسبت به نمازهایی که از من فوت شده چه تکلیفی دارم؟ 🔹آقای قاضی فرمودند: 🔻این شخص ریاضت های باطل و غلط انجام داده و بسیار نادان است. و آن چه در آن حال به او گفتند برای این بوده که به او بفهمانند نادان است و خطا کرده است و شاهد بر نادانی او همین بس که چنین سؤالی از من پرسیده، به جای این که سؤال کند که این حال چه بوده است و معنای سخنان مأموران الهی چه بوده، سؤال از فوت نماز در بی هوشی کرده که از هر کس دیگری هم می توانست بپرسد...» 🔹از آیت الله کشمیری نیز نقل شده است که: 🔻(می گفتند این طور نیست که استاد فقط ذکر بدهد، آقای قاضی همیشه به ما می گفتند اذکار و ادعیه با شرایط تأثیر می کند و مراقبه حرف اول را می زند. ایشان هم چنین نوع اذکار را از نظر کمیّ و کیفی برای خواصّ متذکر می شدند و می گفتند کار آسانی نیست که کسی بتواند این کار را بکند مگر خود هم راه رفته باشد و هم حاذق باشد. بعضی اوراد برای قوی شدن اراده، بعضی برای تقویت روح و عده ای برای رزق و دسته ای برای توحید و فنای فی الله و تعدادی برای محبت است. بعضی اذکار توحیدی فقر می آورد و ممکن است شخص نتواند تحمل کند و لذا حرمت ذکر ضایع می شود. ایشان هم چنین میان افراد مجذوب و غیر مجذوب فرق می گذاشتند چون بین میل کلی و جزیی فاصله و ثمره بسیار است و ثمرات روحی و مزاجی با هم متفاوت است.) ➰➰➰➰➰➰➰➰ 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
✅لزوم استاد کامل راه 🔹آیت الله قاضی به لزوم وجود استاد بسیار تأکید می کرد و می فرمود: 🔻« کسی که طالب سیر و سلوک شد، اگر برای پیدا کردن استاد نصف عمر خود را در جستجو بگذراند ارزش دارد. و آن که به استاد رسیده نصف راه را طی کرده است. » 🔻مرحوم قاضی (ره): 🔹« اهّم از آنچه در این راه لازم است، استاد خبیر و بصیر و از هوا بیرون آمده و به معرفت الهیه رسیده و انسان کامل است، که علاوه بر سیر الی الله، سه سفر دیگر را طی نموده و گردش و تماشای او در عالم خلق بالحق بوده باشد.» 🔹آیت الله نجابت می فرماید: 🔻« بعضی ها سالک خود، واصل خود هستند، یعنی کسی که زندگی و سیر عرفانی اش بسته به خودش است، حتی عادات و کردار نیک هم پیدا می کند و در وجودش ریشه می دواند و عادت می شود اما تکیه گاهش هنوز خودش است و کنترلش هنوز دست خودش. هنوز از خود منقطع نشده و خود را به دست خدا نسپرده است. » 🔹از آیت الله نجابت نقل شده: 🔻« یک نفر نامه ای فرستاده بود خدمت آقای قاضی و از ایشان سؤالی کرده بود، نوشته بود من مدتی به ریاضت های مثل فلان و فلان مشغول بودم. پس از مدتی حال تجردی برایم پیش آمد که مشاهده کردم از بدن خویش بیرون آمدم. در همین حال چند فرشته آمدند اطراف من را گرفتند یکی گفت باید گوشش را برید، دیگری گفت باید دستش را برید، بعدی گفت باید پایش را برید و مطالبی از این قبیل. فی الجمله شرح مفصلی از حالی که برایش رخ داده بود در آن مکتوب نوشته بود. بعد از محضر آقای قاضی سؤال کرده بود که چون ساعاتی در این حال بودم و هوش ظاهری نداشتم، نسبت به نمازهایی که از من فوت شده چه تکلیفی دارم؟ 🔹آقای قاضی فرمودند: 🔻این شخص ریاضت های باطل و غلط انجام داده و بسیار نادان است. و آن چه در آن حال به او گفتند برای این بوده که به او بفهمانند نادان است و خطا کرده است و شاهد بر نادانی او همین بس که چنین سؤالی از من پرسیده، به جای این که سؤال کند که این حال چه بوده است و معنای سخنان مأموران الهی چه بوده، سؤال از فوت نماز در بی هوشی کرده که از هر کس دیگری هم می توانست بپرسد...» 🔹از آیت الله کشمیری نیز نقل شده است که: 🔻(می گفتند این طور نیست که استاد فقط ذکر بدهد، آقای قاضی همیشه به ما می گفتند اذکار و ادعیه با شرایط تأثیر می کند و مراقبه حرف اول را می زند. ایشان هم چنین نوع اذکار را از نظر کمیّ و کیفی برای خواصّ متذکر می شدند و می گفتند کار آسانی نیست که کسی بتواند این کار را بکند مگر خود هم راه رفته باشد و هم حاذق باشد. بعضی اوراد برای قوی شدن اراده، بعضی برای تقویت روح و عده ای برای رزق و دسته ای برای توحید و فنای فی الله و تعدادی برای محبت است. بعضی اذکار توحیدی فقر می آورد و ممکن است شخص نتواند تحمل کند و لذا حرمت ذکر ضایع می شود. ایشان هم چنین میان افراد مجذوب و غیر مجذوب فرق می گذاشتند چون بین میل کلی و جزیی فاصله و ثمره بسیار است و ثمرات روحی و مزاجی با هم متفاوت است.) ➰➰➰➰➰➰➰➰ 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
4_5832222858167715795.mp3
1.35M
✅آیت الله #فاطمی_نیا 🔻روایت شفا یافتن یک مرد مسیحی در صحن حضرت موسی بن جعفر (سلام الله عليه) و دیدار با حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
rafiei-16.mp3
3.51M
حجت‌الاسلام والمسلمین #رفیعی حکمت و شهوت یکجا جمع نمیشود @sebghatallaah
هدایت شده از جهاد تبیین ✌️
🔺 اسباب آرامش و نعمت دائم 🔅پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: 🔸 لا يَزالُ النّاسُ بِخَيرٍ ما أمَروا بِالمَعروفِ ونَهَوا عَنِ المُنكَرِ وتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوى. فَإِذا لَم يَفعَلوا ذلِكَ نُزِعَت مِنهُمُ البَرَكاتُ، وسُلِّطَ بَعضُهُم عَلى بَعضٍ، ولَم يَكُن لَهُم ناصِرٌ فِي الأَرضِ ولا فِي السَّماءِ. 🔹«مردم پيوسته در آسايش به سر مى‌برند، تا وقتى كه امر به معروف و نهى از منكر كنند و يكديگر را بر نيكى و تقوا ياور باشند. هرگاه چنين نباشند، بركت‌ها از آنان گرفته مى‌شود و برخى بر برخى چيره مى‌شوند. آن‌گاه نه در زمين و نه در آسمان، ياورى نخواهند داشت .» 📚 تهذيب الأحكام ج ٦ ص ١٨١ 🕋 @sebghatallaah
هدایت شده از مفاخر
❓بهترین بندگان خدا چه کسانی هستند؟ 🌷 از امام رضـا(ع) دربـاره بهتـریـن بنـدگـان سـوال شـد. فـرمـود: 1⃣ آنان که هر گاه نیکـى کنند خـوشحال شوند، 2⃣ و هرگاه بدى کنند استغفار می کنند، 3⃣ و هر گاه خداوند به آنها عطایی کرد شکر و سپاسگزاری می کنند 4⃣ و هر گاه بلا بینند صبر می کنند، 5⃣ وهر گاه خشمگین شوند، عفو می کنند. 🌹 رُوِیَ اَنَّهُ سُئِلَ عَنِ عَلِیٍّ ابنِ مُو سَی الرِّضا (ع) عَن خِیارِ العِبادِ، فقال (ع): اَلَّذینَ اِذا اَحسَنُوا أَستَبشَروُا وَ اِذا اَسائُوا اِستَغفَروُا وَ اِذا اُعطوُا شَکَروُا وَ اِذَا ابتَلَوا صَبَرُوا وَ اِذا غَضِبُوا عَفَوا 📗تحف العقول، ص 445. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠 آثار برخی از گناهان در کلام امام سجاد علیه السلام(۷) گناهانی که دشمنان را قدرت می بخشد: 🌷و گناهانى كه دولت(ثروت و قدرت و حكومت) را از انسان مى‌گيرد و به دشمنان مى‌دهد؛ 1⃣ آشكارا ستم کردن، 2⃣ و علنى شدن گناهان، 3⃣ و مباح شمردن آنچه حرام شمرده شده است، 4⃣ و نافرمانى از نيكان، 5⃣ و سر فرودآوردن در برابر ستمگران. 🌹وَ اَلذُّنُوبُ اَلَّتِي تُدِيلُ اَلْأَعْدَاءَ اَلْمُجَاهَرَةُ بِالظُّلْمِ وَ إِعْلاَنُ اَلْفُجُورِ وَ إِبَاحَةُ اَلْمَحْظُورِ وَ عِصْيَانُ اَلْأَخْيَارِ وَ اَلاِنْطِبَاعُ لِلْأَشْرَارِ 📚اصول کافی، ج 2، ص 331، ح 5. http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
لطفاً گوسفند نباشید: امام صادق(ع) می‌فرماید مثل آنها(گوسفندان) نباشید که توی مراتع با هم می‌‌چرند ولی به هم کاری ندارند. حالا بگذارید درد دل‌های امیرالمؤمنین علی(ع) را بخوانم برایتان. می‌فرماید: «إنّی و الله لأظُنُّ أنَّ هؤلاء القَوم سَیَدالونَ مِنکُم بِإجتماعِهِم عَلَی باطِلِهِم وَ تَفَرُّقِکُم عَن حَقِّکُم»؛ اینها به شما غلبه پیدا می‌کنند؛ به خاطر چی؟ به خاطر اجتماعشان بر باطل و تفرّق شما بر حق. حق با شماست ولی شما تفرقه دارید. استاد پناهیان @nahj_balaq
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۲۵ امآم على (ع) فرمود: اسلام را چنان وصف كنم كه كس پيش از من نكرده است اسلام تسليم است و تسليم همان يقين است و يقين، تصديق است و تصديق همان اقرار است و اقرار، ادای وظیفه است و ادای وظیفه همان عمل کردن است. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۲۵ قال آمام علی عليه السلام : لاَنْسُبَنَّ الاْسْلاَمَ نِسْبَةً لَمْ يَنسُبْهَا أَحَدٌ قَبْلِي: الاْسْلاَمُ هُوَ التَّسْلِيمُ، وَالتَّسْلِيمُ هُوَ الْيَقِينُ، وَالْيَقِينُ هُوَ التَّصْدِيقُ، وَالتَّصْدِيقُ هُوَ الاِقْرَارُ، وَالاِقْرَارُ هُوَ الاَدَاءُ وَالاَدَاءُ هَوَ الْعَمَلُ. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــانگللیسی ⚜saying 125 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: I am defining Islam as none has defined it before me: Islam is submission, submission is conviction, conviction is affirmation, affirmation is acknowledgment, acknowledgment is carrying out (of obligations) and carrying out obligations is action. ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۲۶ امام على (ع) فرمود: از بخيل در شگفتم به سوی فقری می‌شتابد که از آن گریزان است و سرمایه ای از دستش مى‌رود كه در طلب آن بود چون فقیران زیست می‌کند و در آخرت چون توانگران از او حساب مى كشند و از متكبر در شگفتم كه ديروز نطفه بود و فردا مردار گندیده خواهد بود و در شگفتم از كسى كه در خدا شك مى كند و آفريدگان خدا را مى بيند و در شگفتم از كسى كه مرگ را فراموش کرده است و او مردگان را مى بيند و از كسى در شگفتم كه زنده شدن آن جهان را نمى‌پذيرد در حالیکه زنده شدن بار نخستين را مى‌بيند و در شگفتم از آن كه به آبادانى دنیای فانی مى‌پردازد و خانه جاودانه (آخرت) را رها می‌سازد. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۲۶ قال امام علی عليه السلام : عَجِبْتُ لِلْبَخِيلِ يَسْتَعْجِلُ الْفَقْرَ الَّذِي مِنْهُ هَرَبَ، وَيَفُوتُهُ الْغِنَى الَّذِى إِيَّاهُ طَلَبَ، فَيَعِيشُ فِي الدُّنْيَا عَيْشَ الْفُقَرَاءِ، وَيُحَاسَبُ فِي الاَخِرَةِ حِسَابَ الاَغْنِيَاءِ وَعَجِبْتُ لِلْمُتَكَبِّرِ الَّذِي كَانَ بِالاَمْسِ نُطْفَةً، وَيَكُونُ غَداً جِيفَةً وَعَجِبْتُ لِمَنْ شَكَّ فِي اللهِ، وَهُوَ يَرَى خَلْقَ الله وَعَجِبْتُ لِمَنْ نَسِيَ الْمَوْتَ، وهُوَ يَرَى الْمَوْتَى وَعَجِبْتُ لِمَن أَنْكَرَ النَّشْأَةَ الاُخْرَى، وَهُوَ يَرَى النَّشْأَةَ الاُولَى وَعَجِبْتُ لِعَامِرٍ دَارَ الْفَنَاءِ، وَتَارِكٍ دَارَ الْبَقَاءِ. 💠ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 126 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: I wonder at the miser who is speeding towards the very destitution from which he wants to run away and misses the very ease of life which he covets. Consequently, he passes his life in this world like the destitute but will have to render an account in the next world like the rich. I wonder at the proud man who was just a drop of semen the other day and will turn into a corpse tomorrow. I wonder at the man who doubts Allah although He sees His creations. I wonder at him who has forgotten death although he sees people dying. I wonder at him who denies the second life although he has seen the first. I wonder at him who inhabits this transient abode but ignores the everlasting one. ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۲۷ امام على (ع) فرمود: كسى كه در عمل كوتاهى كند به اندوه دچار گردد و خداوند را، به كسى كه خدا را در مال و جانش نصيبى نباشد، نيازى نيست. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۲۷ قال امام علی عليه السلام : مَنْ قَصَّرَ فِي الْعَمَلِ ابْتُلِيَ بِالْهَمِّ وَلاَ حَاجَةَ لله فِيمَنْ لَيْسَ لله فِي نَفْسِهِ وَمَالِهِ نَصِيبٌ. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 127 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Whoever falls short of actions falls into grief and Allah has nothing to do with him who spares nothing from his wealth in the name of Allah. ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۲۸ على (ع) فرمود: در آغاز سرما از آن پرهیز کنید و در آخر به آن رو کنید زيرا سرما با بدن‌ها همان كند كه با درختان كند آغازش مى‌سوزاند و پايانش برگ مى‌روياند. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۲۸ قال علی عليه السلام : تَوَقَّوا الْبَرْدَ فِي أَوَّلِهِ، وَتَلَقَّوْهُ فِي آخِرِهِ، فَإِنَّهُ يَفْعَلُ فِي الاَبْدَانِ كَفِعْلِهِ فِي الاَشْجَارِ، أَوَّلُهُ يُحْرِقُ وَآخِرُهُ يُورقُ. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 128 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Guard yourselves against cold in its (seasonal) beginning and welcome it towards its end because it affects bodies in the same way as it affects plants. In the beginning, it destroys them, but in the end it gives them fresh leaves. ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۲۹ امام على (ع) فرمود: بزرگی خالق هستی نزد تو(چشمت) مخلوق را در چشمت خوار و کوچک می‌کند. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی الحکمة ۱۲۹ قال امام علی عليه السلام : عِظَمُ الخالِقِ عِنْدَكَ يُصَغِّرُ الْـمَخْلُوقَ فِي عَيْنِكَ. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 129 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: The Greatness of the Creator appreciated by you will belittle the creatures in your view ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۳۰ امام چون از صفين باز مى‌گشت به گورستان برون كوفه نگريست و فرمود: اى ساكنان خانه هاى وحشت‌آور و سرزمین‌های بی‌آب و گیاه و قبرهای تاریک ای ساکنان خاک ، ای ساکنان غربت ای بی‌کسان ، ای تنها خفتگان شما در رفتن بر ما پيشى گرفته ايد و ما از پى شما مى آييم اما خانه‌ها(تان)، غیر شما در آن ساکن شدند و اما همسران، دیگران با آنان ازدواج کردند و اما اموال ، همه آنها تقسیم شد این خبری است که نزد ماست خبرى كه نزد شماست چيست؟ سپس به ياران خود نگريست و فرمود: اگر آنان را رخصت مى‌دادند كه سخن گويند شما را خبر مى‌دادند كه بهترين توشه‌ها تقوی است. (سوره بقره، آیه197) 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۳۰ وقال علی عليه السلام وقد رجع من صفين، فأَشرف على القبور بظاهر الكوفة: يَا أَهْلَ الدِّيَارِ الْمُوحِشَةِ وَالْـمَحَالِّ الْمُقْفِرَةِ وَالْقُبُورِ الْمُظْلِمَةِ يَا أَهْلَ التُّرْبَةِ، يَا أَهْلَ الْغُرْبَةِ، يَا أَهْلَ الْوَحْدَةِ، يَا أَهْلَ الْوَحْشَةِ، أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ، وَنَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ لاَحِقٌ أَمَّا الدُّورُ فَقَدْ سُكِنَتْ، وَأَمَّا الاَزْوَاجُ فَقَدْ نُكِحَتْ، وَأَمَّا الاَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ هذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا، فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَكُمْ؟ ثم التفت إِلى أَصحابه فقال: أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي الْكَلاَمِ لاَخْبَرُوكُمْ أَنَّ اَنَّ خَيْرَ الزَّادِ التَّقْوَى . 💠ـــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 130 When Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) returned from (the battle of) Siffin and noticed the graves outside Kufa, he said: O residents of houses which give a sense of loneliness, of depopulated areas, of gloomy graves! O people of the dust! O victims of strangeness! O people of loneliness and O people of desolateness! You have gone ahead and preceded us while we are following you and will join you. The houses (you left) have been inhabited by others; the wives (you left) have been married by others; the properties have been distributed (among heirs). This is the news about those around us; what is the news about things around you?! Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) turned to his companions and said: Beware! If they were allowed to speak they will inform you that: “Verily, the best provision is fear of Allah” (Holy Quran, 2: 197). ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۳۱ و شنيد مردى دنيا را نكوهش مى‌كند فرمود: ای که نکوهش دنیا می‌کنی و حال آنكه فريفته نيرنگ‌هاى او هستى و به باطل‌های آن دلباخته اى فريفته دنيايى و سرزنشش مى‌نمايى؟ تو در باره او مرتکب جرم شدی، یا دنیاست که در باره تو مجرم است؟ کی دنیا تو را سرگردان کرد؟ و چه زمانی تو را فریب داد؟ آيا جایگاهی كه پدرانت به خواب مرگ رفته اند و پوسيده اند تو را فريفت يا خوابگاه مادرانت در زير خاك ؟ چقدر با دو دست خود تیمارشان کردی؟ و چقدر آن دردمندان را پرستارى كردى برايشان شفا طلبيدى و از اطباء وصف(درد و درمان) آنها را می‌خواستی در آن بامدادان، كه دارويت آنان را بهبودى نداد و گریه‌ات برای آنان سودی نبخشید احدی از آنان را دلسوزی تو فایده ای نبخشید و آنچه خواهانش بودى به تو نرسيد با نیروی خود نتوانستی مرگ را از آنان دور کنی دنيا، براى تو از او نمونه اى ساخت كه مرگ او، مرگ تو را ماند دنیا خانه‌ی راستی است برای کسی که اهل راستی باشد و خانه عافیت است برای کسی که آن را دریابد و خانه ثروت است برای کسی که از آن توشه و زاد برگیرد و خانه پند و موعظه است برای کسی که پند گیرد سجده‌گاه دوستان و عاشقان خداست (دنیا)مصلای فرشتگان خداست محل نزول وحى خداست و محل تجارت دوستان خداست در آن آمرزش خدا را به دست آوردند و در آن دنیا بهشت را سود بردند چه کسی آن را نکوهش می کند در حالی که دنیا جداییش را اعلام کرده است و فراقش را فریاد زده است و اعلان مرگ خود وساکنانش را کرده است با بلای خود از بلا آخرت براى آنان نمونه ساخت و با شادمانى‌اش آنان را به شوق شادمانى دیگر انداخت شب با تندرستى گذشت و بامداد با مصيبتى جانگداز برگشت تا تشویق کند و بترساند، و بيم دهد و بپرهيزاند در صبحگاه ندامت و پشیمانی، کسانی دنیا را نکوهش می‌کنند و دیگران در روز قیامت آن را ستایش می کنند زيرا دنيا به يادشان آورد وآنان نيز به ياد آورند با آنان سخن گفت، سخنش را راست شمردند و(دنیا) پندشان داد و آنها پذيرا شدند. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۳۱ وقال عليه السلام وقد سمع رجلاً يذم الدنيا: أَيُّهَا الذَّامُّ للدُّنْيَا، الْمُغْتَرُّ بِغُرُرِهَا، الْـمَخْدُوعُ بِأَبَاطِيلِهَا أَتَغْتَرُّ بِالدُّنْيَا ثُمَّ تَذُمُّهَا؟ أَ أَنْتَ الْمُتَجَرِّمُ عَلَيْهَا، أَمْ هِيَ الْمُتَجَرِّمَةُ عَلَيْكَ؟ مَتَى اسْتَهْوَتْكَ أَمْ مَتى غَرَّتْكَ؟ أَبِمَصَارِعِ آبَائِكَ مِنَ الْبِلَى أَمْ بِمَضَاجِعِ أُمَّهَاتِكَ تَحْتَ الثَّرَى كَمْ عَلَّلْتَ بِكَفَّيْكَ، وَكَمْ مَرَّضْتَ بِيَدَيْكَ! تَبْغِي لَهُمُ الشِّفَاءَ، وَ تَسْتَوْصِفُ لَهُمُ الْاَطِبَّاءَ غَدَاةَ لاَ يُغْنِي عَنْهُمْ دَوَاؤُكَ وَ لاَ يُجْدِي عَلَيْهِمْ بُكَاؤُكَ لَمْ يَنْفَعْ اَحَدَهُمْ إِشْفَاقُكَ وَ لَمْ تُسْعَفْ فِيهِ بِطَلِبَتِكَ وَ لَمْ تَدْفَعْ عَنْهُ بِقُوَّتِكَ! وَ قَدْ مَثَّلَتْ لَكَ بِهِ الدُّنْيَا نَفْسَكَ وَ بِمَصْرَعِهِ مَصْرَعَكَ إِنَّ الدُّنْيَا دَارُ صِدْقٍ لِمَنْ صَدَقَهَا وَ دَارُ عَافِيَةٍ لِمَنْ فَهِمَ عَنْهَا وَ دَارُ غِنًى لِمَنْ تَزَوَّدَ مِنْهَا وَ دَارُ مَوْعِظَةٍ لِمَنِ اتَّعَظَ بِهَا، مَسْجِدُ اَحِبَّاءِ اللَّهِ وَ مُصَلَّى مَلاَئِكَةِ اللَّهِ وَ مَهْبِطُ وَحْيِ اللَّهِ وَ مَتْجَرُ اَوْلِيَاءِ اللَّهِ، اكْتَسَبُوا فِيهَا الرَّحْمَةَ وَ رَبِحُوا فِيهَا الْجَنَّةَ فَمَنْ ذَا يَذُمُّهَا وَ قَدْ آذَنَتْ بِبَيْنِهَا وَ نَادَتْ بِفِرَاقِهَا وَ نَعَتْ نَفْسَهَا وَ اَهْلَهَا، فَمَثَّلَتْ لَهُمْ بِبَلاَئِهَا الْبَلاَءَ وَ شَوَّقَتْهُمْ بِسُرُورِهَا إِلَى السُّرُورِ؟ رَاحَتْ بِعَافِيَةٍ، وَ ابْتَكَرَتْ بِفَجِيعَةٍ، تَرْغِيبا وَ تَرْهِيبا وَ تَخْوِيفا وَ تَحْذِيرا، فَذَمَّهَا رِجَالٌ غَدَاةَ النَّدَامَةِ، وَ حَمِدَهَا آخَرُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، ذَكَّرَتْهُمُ الدُّنْيَا فَذَكَّرُوا وَحَدَّثَتْهُمْ فَصَدَّقُوا وَ وَعَظَتْهُمْ فَاتَّعَظُوا. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 131 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) heard a man speaking ill of life in this world, so he said to him: O you who abuses the world! O you who has been deceived by it and cheated by its wrongs! Do you thus covet the world then abuse it?! Do you accuse it or should it accuse you?! When did it bewilder you or deceive you, whether by the decay and fall of your forefathers, or by the sleeping places of your mothers under the ground? How much did you look after them in their illness and nursed them during sickness, desiring them to be cured and consulting physicians for them in the morning when your medicine did not avail them and your wailing for them did not benefit them? Your mourning over them did not
prove useful to them and You could not ward off (death) from them with all your power. In fact, through the dying man, the world presented an illustration for you and showed you by the example of his falling down how you will also fall. Certainly, this world is a house of truth for whoever appreciates it, a place of safety for whoever understands it, a house of riches for whoever collects provision from it (for the next world), and a house of instructions for whoever draws instruction from it. It is the place of worship for those who love Allah, the place of praying for the angels of Allah, the place where the revelation of Allah descends, and the marketing place for those devoted to Allah. Herein, they earned mercy and herein they acquired Paradise by way of profit. Therefore, who can abuse it when it has announced its departure and called out that it will leave?! It had given news of its own destruction and the death of its people. By its hardship, it set an example of their hardships. By its pleasures, it created eagerness for the pleasures (of the next world). It brings ease in the evening and grief in the morning by way of persuasion, dissuasion, alarm and warning. People abuse it on the morning of their repentance, but there are others who will praise it on the Day of Judgement. The world recalled to them the next life and they bore it in mind. It related to them (things of the next life) and they acknowledged them. It preached to them and they took lesson therefrom. ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜ ⚜حکمت ۱۳۲ على (ع) فرمود: خدا را فرشته‌اى است كه هر روز فریاد برمی‌آورد بزاييد براى مردن و گرد آورید برای نابود شدن و بسازيد براى ويران شدن. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی ⚜الحکمة ۱۳۲ قال امام علی عليه السلام : إِنَّ لله مَلَكاً يُنَادِي فِي كُلِّ يَوْمٍ: لِدُوا لِلْمَوْتِ، وَاجْمَعُوا لِلْفَنَاءِ، وَابْنُوا لِلْخَرَابِ. 💠ــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی ⚜saying 132 Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: There is an angel of Allah who calls out every day: “Beget children for death! Collect wealth for destruction and raise construction for ruin!” ڪانال ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام ➫ http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1 ................🌹یا ؏ــلے🌹 ............... 💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از افق حوزه
💠 حدیث روز 🔵 اميرالمؤمنين عليه السلام 💎 إخْتَبِرُوا شِيعَتي بِخِصْلَتَيْنِ فاِنْ كانَتا فِيهِمْ فَهُمْ شِيعَتِي: مُحافَظَتُهُمْ عَلي أوْقاتِ الصَّلَواتِ وَ مُواساتُهُمْ مَعَ إخْوانِهِمْ الْمُؤْمِنِينَ بِالْمالِ وَ إنْ لَمْ تَكونا فِيهِمْ فَاعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ ثُمَّ اَعزَبْ. 🔷 شيعيان مرا به دو خصلت امتحان كنيد كه اگر داراي اين دو خصلت بودند، شيعه اند: اهمّيّت به نماز در اوّل وقت و دستگيري برادران ديني خود با مال، اگر اين دو در آن‌ها نبود، پس از ما دورند، دورند و دورند 📚 جامع الاخبار، صفحه 35 🔰 @ofogh_howzah
هدایت شده از افق حوزه
❄️ سخن روز ✅ ای عزيز! براي يک خيال باطل، و يک محبوبيت جزئی بندگان ضعيف، يک توجه قلبی مردم، خود را مورد سخط و غضب الهی قرار مده، و آن محبت‌های الهی و کرامت‌ های غيرمتناهی را به يک محبوبيت پيش خلق که مورد هيچ اثری نيست، مفروش. 📚 چهل حديث/41  🔰 @ofogh_howzah 
هدایت شده از افق حوزه
🔴 شهید حجت‌الاسلام قنبر امیری 🔶 روحانی شهیدی که از حافظه و استعداد درخشانی برخوردار بود. کلاس چهارم و پنجم را در یک‌سال و با معدل بالا خواند. با وجود داشتن آینده درخشان، خود را وقف حوزه کرد و جان خود را به علم و عمل و در نهایت با شهادت مزین نمود   🔶 حجت‌الاسلام قنبر امیری از طلاب رزمنده استان اصفهان بود که سال 1348ش در یکی از روستاهای سمیرم به دنیا آمد. دوره کودکی‌اش در خانواده‌ای متدین سپری شد. در کلاس درس از دیگران جلوتر بود و دو کلاس را در یک‌سال می‌خواند. پس از پایان کلاس پنجم با تشویق خانواده و طبق میل درونی‌اش، به تحصیل علوم دینی روی آورد و در گام نخست مهمان حوزه صاحب‌الزمان‌ عجل الله تعالی فرجه الشریف شهرضا شد. او بخشی از مقدمات و مسایل اخلاقی را در آن حوزه آموخت و مدتی بعد طبق آیه «فلولا نفر من کل فرقة منهم طائفة»؛‌به آشیانه اهل‌بیت‌ علیهم السلام، شهر مقدس قم مهاجرت کرد و در حوزه قم تا پایان رسائل و مکاست خواند. 🔶 در کنار علم‌اندوزی، به تهذیب نفس و رعایت اخلاق هم اهمیت می‌داد و به همین خاطر نوشته‌اند که حرف‌هایش در مردم و رزمندگان اسلام تأثیرگذار بود. 🔶 زمانی که به سمیرم می‌رفت یا در مزرعه، به پدرش کمک می‌کرد و یا به امر جماعت ومنبر می‌پرداخت. کتابخانه‌ای در کنار مسجد تأسیس کرد و گامی مثبت در جهت ارتقاء سطح دینداری و هوشیاری روستاییان برداشت. 🔶 این سرباز امام عصر‌ عجل الله تعالی فرپجه الشریف با روحیه انقلابی و بصیرتی عاشورایی، به ندای «هل من ناصر» امام خمینی لبیک گفت و به مدد رزمندگان اسلام شتافت. یکبار در عملیات کربلای پنج از ناحیه دست مجروح شد. 🔶 عاقبت در سال 1367 و اواخر دفاع مقدس در جزیره مجنون به شهادت رسید و جاودانه تاریخ گشت. جسد مطهرش پس از چهارده سال به‌دست خانواده‌اش رسید و پس از تشییع باشکوه در گلزار شهدای تنگ خشک سمیرم دفن شد.  وصیت‌نامه شهید هر انسانی باید خود را آماده سفر به عالم آخرت کند؛ به‌طوری که هر وقت مرگ به سراغ او آمد، با آغوش باز بپذیرد. 🔰 @ofogh_howzah 
هدایت شده از افق حوزه
✅ حدیث روز ❇️عفاف و حجاب در کلام امام رضا (علیه السلام) 💠 حرِّمَ النَّظَرُ إِلَی شُعُورِ النِّسَاءِ الْمَحْجُوبَاتِ بِالْأزْوَاجِ وَ غَیْرِهِنَّ مِنَ النِّسَاءِ لِمَا فِیهِ مِنْ تَهْیِیجِ الرِّجَالِ وَ مَا یَدْعُوا التَّهْیِیجُ اِلَی الْفَسَادِ وَ‌ الدُّخُولِ فِیمَا لَا یَحِلُّ وَ لَا یَحْمِلُ. نگاه كردن به موهای زنان شوهردار وغیرشوهردار، حرام است؛ زیرا این نگاه، مرد را تهییج و تحریك می‌كند. و تهییج، شخص را به فساد و داخل شدن در حرام و اعمال ناپسندیده می‌كشاند. 📚 علل الشرايع، شيخ صدوق، نشر داوري، قم، ج 2، ص 565 🔰 @ofogh_howzah
هدایت شده از به‌سمت آرامش 🌱✨
📚 👈 یک خلاف، پنج نوع مجازات! اصبغ بن نباته که یکی از اصحاب حضرت امیرالمؤمنین، علی علیه السلام است حکایت کند: روزی عمر بن خطّاب نشسته بود که پرونده پنج نفر زِناکار را نزد او آوردند تا حکم مجازات هریک را صادر نماید. عمر دستور داد تا بر هریک، حدّ زنا اجراء نمایند. امام علی علیه السلام که در آن مجلس حضور داشت، خطاب به عمر کرد و فرمود: این حکم به طور مساوی برای چنین افرادی صحیح نیست و قابل اجراء نمی باشد. عمر گفت: پس خود شما هر حکمی را که صلاح می دانی صادر و اجراء نما. امام علی علیه السلام اظهار داشت: باید اوّلین نفر اعدام و گردنش زده شود، دوّمین نفر سنگسار گردد، سوّمین نفر صد ضربه شلاّق بخورد، چهارمین نفر پنجاه ضربه شلاّق و پنجمین نفر را تعزیر یعنی، مقداری شکنجه نمایند. عمر و حاضرین در مجلس، از صدور چنین حکمی بسیار تعجّب کرده؛ و علّت اختلاف مجازات را برای یک معصیت جویا شدند؟ امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام فرمود: شخص اوّل مشرک بود و حکم مرد زناکار مشرک با زن مسلمان اعدام است. شخص دوّم مسلمان بود ولی چون همسر داشت، زنای او محصنه بوده است و می بایست سنگسار شود. شخص سوّم نیز مسلمان بود، و چون ازدواج نکرده بود، حدّ آن صد ضربه شلاّق است. شخص چهارم غلام و عبد بود و حدّ او نصف حدّ افراد آزاد می باشد. و شخص پنجم دیوانه است و بر دیوانه حدّ جاری نمی گردد؛ بلکه باید او را تعزیر و شکنجه نمایند. 📗 ، ج 28، ص 64 ✍ شیخ حرّ عاملی @Dastanhaykotah
هدایت شده از سنگرشهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #ڪلیپ سید ناصر حسینی پور نویسنده کتاب پایی که جا ماند همراه با ۴ برادر و پدر خود در دوران دفاع مقدس از مرز‌های ایران اسلامی دفاع کردند. #پایی_که_جا_ماند #سید_ناصر_حسینی‌پور ว໐iภ ↬ @sangarshohada 🕊🕊
هدایت شده از سنگرشهدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞صحبت‌های تلخ همرزم شهیدباکری درباره آدم‌های بعدِ جنگ 🔻برخی امروز به دنبال جمع کردن غنائم‌اند... @sangarshohada 🕊🕊
هدایت شده از  نهج البلاغه 🇮🇷
نهج 67.mp3
15.71M
🌺شرح خطبه ششم نهج البلاغه #خطبه ۶ 🎤 #استاد_محمدرضا_رنجبر @nahjol_balagheh