هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۴۸
على (ع) فرمود: آدمى در زير زبان خود پنهان است.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۴۸
قال علی عليه السلام :
الْمَرْءُ مَخْبُوءٌ تَحْتَ لِسَانِهِ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 148
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
Man is hidden under his tongue.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۵۰
در پاسخ مردى كه از او خواسته بود اندرزش دهد، چنين فرمود:
از كسانى مباش كه بدون عمل، اميد سعادت آخرت را دارند
و توبه را باآرزوهاى دراز تاخير مى اندازند
در دنیا سخن زاهدانه میگوید
و عمل دل دادگان به دنیا را انجام میدهد
اگر از دنيا بهره اش دهند، سير نگردد
و اگر از دنیا بازش دارند، قناعت نكند
در سپاس آنچه به او دادهاند ناتوان است
و از آنچه مانده است، افزون میطلبد
ديگران را از كار بد نهى ميكند، اما خود نهى نمى پذيرد
و بدانچه خود نمى كند فرمان مىدهد
به شایستگان علاقه دارد ولی مانند آنان عمل نمیکند
و با گنهكاران دشمنى مى ورزد و خود يكى از آنان است
از مرگ نفرت مىدارد، چون گناهانش بسيار است
ولى در انجام دادن كارهايى كه سبب بيزارى او از مرگ شده، پاى مى فشرد
چون بيمار شود از كرده خود پشيمان میشود
و اگر تندرستی یابد احساس امنيت ميكند و به لهو مى پردازد
چون عافیت یابد مغرور میشود
و چون بيمار گردد نوميد مى شود
اگر بلائى به او رسد
به زارى خدا را خواند
و اگر آسایشی به او رسد
در حال غرور از خدا روی بگرداند
در آنچه درباره آن به گمان است، هواى نفس خويش را به فرمان است
و درباره آنچه يقين دارد در چيرگى بر نفس ناتوان است
بر ديگران به كمتر از گناه خود ميترسد
و براى خويش بيشتر از آنچه عمل كرده اميد دارد
اگر بى نياز شود مغرور و سرمست ميگردد
و اگر فقير شود نوميد و سست ميشود.
چون کاری کند، در آن کوتاهی میکند
و چون چیزی خواهد، اصرار میکند
چون در برابر شهوت قرار گیرد گناه را بر میگزیند
و توبه را عقب میاندازد
و اگر محنتى به او برسد
از شرایط امت(مسلمان) بودن بیرون میرود
از عبرتها میگوید
و خود عبرت نمیگیرد
در پند دادن مبالغه میکند
اما خود پند نميپذيرد
که او در سخن راهنماست
و در عمل از همه کمتر است
برای دنیای زودگذر تلاش و رقابت دارد
اما برای آخرت جاویدان آسان میگذرد
سود را زیان، و زیان را سود میپندارد
از مرگ ميترسد ولى فرصتها را از دست ميدهد
گناه ديگران را بزرگ مى شمارد
در حاليكه بزرگتر از آن را از خود ناچيز به حساب ميآورد
طاعت و عبادت خود را بزرگ مى شمارد
که مانندش را از دیگران ناچیز به حساب میآورد
بر مردم طعن مى زند و خويشتن را مى ستايد
لهو و لعب با ثروتمندان
نزد او از ذكر خدا با فقيران محبوبتر است
به زيان ديگران و سود خود داورى كند
ولى به سود ديگران و زيان خود داورى نمى كند
دیگران را ارشاد و خود را گمراه مینماید
مردم او را اطاعت میکنند و او خداوند را عصیان میکند
حق خود را کامل میستاند
اما حق دیگران را به کمال نمیدهد
در غیر خدا از مردم میترسد
و از خدا در باره مردم نمیترسد.
سید رضی می گوید :
و اگر در اين كتاب جز اين گفتار نبود
کافی بود براى اندرز بجا
و حكمت رسا
و بينايى بيننده
و عبرت بینای اندیشه کننده.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۵۰
وقال عليه السلام لرجلٍ سأَله أَن يعظه:
لاَ تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الاْخِرَةَ بِغَيْرِ الْعَمَلِ،
وَيُرَجِّي التَّوْبَةَ بِطُولِ الاَمَلِ،
يَقُولُ فِي الدُّنْيَا بِقَوْلِ الزَّاهِدِينَ،
وَيَعْمَلُ فِيهَا بَعَمَلِ الرَّاغِبِينَ،
إِنْ أُعْطِيَ مِنْهَا لَمْ يَشْبَعْ،
وَإِنْ مُنِعَ مِنْهَا لَمْ يَقْنَعْ،
يَعْجِزُ عَنْ شُكْرِ مَا أُوتِيَ،
وَيَبْتَغِي الزِّيَادَةَ فِيَما بَقِيَ،
يَنْهَى وَلاَ يَنْتَهِي،
وَيَأْمُرُ بِمَا لاَ يَأْتِي،
يُحِبُّ الصَّالِحِينَ وَلاَ يَعْمَلُ عَمَلَهُمْ،
وَيُبْغِضُ الْمُذْنِبِينَ وَهُوَ أَحَدُهُمْ،
يَكْرَهُ الْمَوْتَ لِكَثْرَةِ ذُنُوبِهِ،
وَيُقِيمُ عَلَى مَا يَكْرَهُ الْمَوْتَ لَهُ،
إِنْ سَقِمَ ظَلَّ نَادِماً،
وَإِنْ صَحَّ أَمِنَ لاَهِياً،
يُعْجَبُ بِنَفْسِهِ إِذَا عوفِيَ،
وَيَقْنَطُ إِذَا ابْتُلِيَ،
إِنْ أَصَابَهُ بَلاَءٌ
دَعَا مُضْطَرّاً،
وإِنْ نَالَهُ رَخَاءُ
أَعْرَضَ مُغْتَرّاً،
تَغْلِبُهُ نَفْسُهُ عَلَى مَا يَظُنُّ،
وَلاَ يَغْلِبُهَا عَلَى مَا يَسْتَيْقِنُ
يَخَافُ عَلَى غْيَرِهِ بِأَدْنىَ مِنْ ذَنْبِهِ،
وَيَرْجُو لِنَفْسِهِ بِأَكْثَرَ مِنْ عَمَلِهِ،
إِنْ اسْتَغْنَى بَطِرَوَفُتِنَ،
وَإِنِ افْتقَرَ قَنِطَ وَ وَهَنَ
يُقَصِّرُ إِذَا عَمِلَ،
وَيُبَالِغُ إِذَا سَأَلَ
إِنْ عَرَضَتْ لَهُ شَهْوَةٌ أَسْلَفَ الْمَعْصِيَةَ
وَسَوَّفَ التَّوْبَةَ،
وَإِنْ عَرَتْهُ مِحْنَةٌ
انْفَرَجَ عَنْ شَرَائِطِ الْمِلَّةِ
يَصِفُ الْعِبْرَةَ
وَلاَ يَعْتَبرُ،
وَيُبَالِغُ فِي الْمَوْعِظَةِ
وَلاَ يَتَّعِظُ،
فَهُوَ بِالْقَوْلِ مُدِلٌّ
وَمِنَ الْعَمَلِ مُقِلٌّ،
يُنَافِسُ فِيَما يَفْنَى،
وَيُسَامِحُ فِيَما يَبْقَى،
يَرَى الْغُنْمَ مغْرَماً، وَالْغُرْمَ مَغْنَماً،
يخشَى الْمَوْتَ وَلاَ يُبَادِرُ الْفوْتَ
يَسْتَعْظِمُ مِنْ مَعْصِيَةِ غَيْرِهِ
مَا يَسْتَقِلُّ أَكْثَرَ مِنْهُ مِنْ نَفْسِهِ،
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
وَيَسْتَكْثِرُ مِنْ طَاعَتِهِ
مَا يَحْقِرُهُ مِنْ طَاعَةِ غَيْرِهِ،
فَهُوَ عَلَى النَّاسِ طَاعِنٌ، وَل
ِنٌ،ِنَفْسِهِ مُدَاه
اللَّهْوُ مَعَ الاَغْنِيَاءِ
أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الذِّكْرِ مَعَ الْفُقَرَاءِ،
يَحْكُمُ عَلَى غَيْرِهِ لِنَفْسِهِ
وَلاَ يَحْكُمُ عَلَيْهَا لِغَيْرِهِ،
يُرْشِدُ غَيْرَهُ يُغْوِي نَفْسَهُ،
فَهُوَ يُطَاعُ وَيَعْصِي،
وَيَسْتَوْفِي
وَلا يُوفِي،
وَيَخْشَى الْخَلْقَ فِي غَيْرِ رَبِّهِ،
وَلاَ يَخْشَى رَبَّهُ فِي خَلْقِهِ.
قال الرضى :
وَ لَوْ لَمْ يَكُنْ في هذا الْكِتابِ إلا هذا الْكَلامُ
لَكَفى بِهِ مَوْعِظَةً ناجِعَةً
وَ حِكْمَةً بالِغَةً
وَ بَصيرَةً لِمُبْصِرٍ
وَ عِبْرَةً لِناظِرٍ مُفَكِّرٍ.
💠ـــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 150
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following to a man who had requested him to preach:
Do not be like him who hopes for (bliss in) the next life without action
and delays repentance by prolonging his desires,
who utters words like ascetics in this world
but whose deeds are like those who are eager for it.
If he is granted something of it, he does not feel satisfied.
If he is denied, he is not content.
He is not grateful for what he gets
and covets an increase in whatever remains with him.
He curbs others (from wrongdoing) but not his own self.
He commands others for what he himself does not do.
He loves the virtuous but does not behave like them.
He hates the vicious but he himself is one of them
He dislikes death because of the excess of his sins
but adheres to that because of which he is afraid of death.
If he falls ill, he feels ashamed:
if he is healthy, he feels secure
When he recovers from illness, he feels vain about himself
When he is afflicted, he loses hope
If distress befalls him,
he prays like a bewildered man.
When he finds ease of life
he falls into deceit and turns his face away.
His heart overpowers him by means of imaginary things
while he cannot control his heart by his conviction.
For others, he is afraid of small sins,
but for himself, he expects more rewards than his performance.
If he becomes wealthy, he becomes self-conscious and falls into vice.
If he is impoverished, he despairs and becomes weak.
He is brief when he is doing a good thing
but goes too far when he is begging.
When passion overtakes him, he is quick in committing sin
but delays repentance.
If hardship befalls him,
he goes beyond the canons of the (Islamic) community.
He describes instructive events
but does not take instruction himself.
He preaches at length
but does not accept any preaching for himself.
He is tall on speech
but short on action.
He aspires for things that will perish
and ignores things that will last for good.
He regards profit as loss and loss as profit.
He fears death but does nothing in its anticipation.
He regards the sins of others as big
but considers the same things for himself as small.
If he does something in obedience to Allah, he considers it much,
but if others do the same, he considers it small.
He, therefore, rebukes others but flatters himself.
Entertainment in the company of the wealthy
is dearer to him than remembrance (of Allah) with the poor;
he passes verdicts against others for his own interests
and does not do so against himself for others’ interests.
He guides others but misguides himself.
He is obeyed by others but he himself disobeys (Allah).
He seeks the fulfillment of obligations (to himself)
but does not fulfil his own obligations (towards others).
He fears the people (and deeds) for others besides his Lord (Allah)
and does not fear his Lord in dealing with the public.
Sayyid ar-Radi says the following:
if this book had contained nothing save this short statement,
it will have sufficed as a successful piece of preaching,
a specimen of high philosophy,
an objective of wisdom for the onlooker
and a source of instruction for the meditative onlooker.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۵۱
على (ع) فرمود:
هر انسانی عاقبتی دارد شیرین و یا تلخ است.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۵۱
قال امام علی عليه السلام : لِكُلِّ امْرِىءٍ عَاقِبَةٌ حُلْوَةٌ أَوْ مُرَّةٌ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 151
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Every human being has to meet the end sweet or sour
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃هـــرروز یک آیـه یـک نکتـــــه 🍃
🕯ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕯
امیرالمؤمنین علیهالسلام: نسبت به چیزی که امیدی به آن نداری، امیدوارتر باش تا چیزی که امید آن را داری، زيرا:
۱. موسی عليهالسلام رفت تا برای خانوادهاش آتش بياورد [و به فکر رسالت نبود] خدا با او سخن گفت و مقام پيامبری يافت و برگشت.
۲. ملکهی سبأ [از کشورش در حالی که کافر بود] رفت و سپس همراه سلیمان علیهالسلام مسلمان شد.
۳. جادوگران فرعون برای آن كه نزد او عزت يابند به مبارزه موسی عليهالسلام رفتند؛ ولی مومن بازگشتند. *
#قرآن
#امید
-----------------------------
📚 * تُحَفُ العُقول، ج ۲، ص ۲۰۸
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه
@nahj_balaq
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۵۳
على (ع) فرمود:
انسان شکیبا، پیروزی را از دست نمیدهد و اگر چه زمان طولانی بر او بگذرد.
💠 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۵۳
قال امام علی عليه السلام :
لاَ يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ وَإِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 153
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
The one who endures does not miss success although it may take a long time
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
🍃هـــرروز یک آیـه یـک نکتـــــه 🍃
🕯ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ🕯
درختی که ریشهاش در زمین نباشد، قرار، ثبات و دوامی نخواهد داشت. چون ریشه و ثبات ندارد میوه و ثمرهای هم نخواهد داد. اصل و ریشه داشتن موجب میشود آدم دارای ثبات، قرار و آرامش باشد. آدمی که به جای درستی وصل نباشد هر روز به یک شکل در میآید، هم در عقاید هم در رفتار، آخرش هم بعید است میوه و ثمری بدهد. *
وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبِيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبِيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الارْضِ مَالَهَا مِنْ قَرَارٍ
💌 و مَثَل کلمه ناپاک [عقاید باطل و بیپایه] مانند درخت ناپاکی است که از زمین ریشه کن شده و هیچ قرار و ثباتی ندارد. (۲۶ ابراهیم)
#قرآن
#شخصیت
#نفاق_کفر
------------------------------
* برگرفته از جلسه ۲۵ و ۲۶ ابراهیم، آیتالله جوادی
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه
@nahj_balaq
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜ حکمت ۴
على (ع) فرمود:
ناتوانى، آفت است و شكيبايى، دليرى است و زهد، توانگرى است و پارسايى، چونان سپر است. بهترين همنشين، خشنودى از خواست خداوند است
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۴
قال انن٤ عليه السلام : الْعَجْزُ آفَة وَالصَّبْرُ شَجَاعَ وَ الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ وَالْوَرَعُ جُنَّةٌ وَنِعْمَ الْقَرِينُ الرِّضَى.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 4
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following: Incapability is a catastrophe endurance is bravery abstinence is a wealth self-restraint is a shield (against sinning) and the best company is submission (to Allah’s will).
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۶۶
امام على (ع) فرمود:
انسان را سرزنش نكنند كه چرا حق خود را دير درخواست نمود بلكه سرزنش در آنجاست که آنچه حقش نیست بگیرد.
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۶۶
قال امام علی عليه البته سلام :
لاَ يُعَابُ الْمَرْءُ بِتَأْخِيرِ حَقِّهِ إِنَّمَا يُعَابُ مَنْ أَخَذَ مَا لَيْسَلَهُ.
💠 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 166
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
No blame should be placed on one in delaying taking what belongs to him; blame should be on one who takes what does not belong to him.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نهج البلاغه؏ــلےیامولـا علیہ السلام
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜
⚜حکمت ۱۵۶
على (ع) فرمود:
خدای را اطاعت کنید که در نشناختن پروردگار عذری ندارید
💠ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــعربی
⚜الحکمة ۱۵۶
قال عليه السلام : عَلَيْكُمْ بِطَاعَةِ مَنْ لاَ تُعْذَرُونَ بِجَهَالَتِهِ
💠ــــــــــــــــــــــــــــــانگلیسی
⚜saying 156
Imam Ali ibn Abu Talib (PBUH) said the following:
On you lies (the obligation of) obedience to the person about whom you cannot plead the excuse of ignorance.
ڪانال #نــــهـــج_البلاغه ؏ــلے یا مولـا علیہ السلام
➫
http://eitaa.com/joinchat/159055872C48cb7d8af1
................🌹یا ؏ــلے🌹 ...............
💠⚜💠⚜💠⚜💠⚜💠
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
4_5935934438486574411.pdf
3.96M
🔴فایل pdf( با کیفیت عالی)👆👆👆 جدیدترین شماره(372)نشریه عبرتهای عاشورا
📝قهرمان سازی بس است، به فکر مردم باشید
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش
🌍 www.ebratha.org سایت
هدایت شده از نشریه عبرتهای عاشورا
🔴امام خمینی(ره)
♦️شما کدام ملت را سراغ دارید با این همه گرفتاری و رنج با این همه شهید دادن و خون دادن و با این همه ضجر و ناکامی این طور مستقیم #ایستاده باشند؟
♦️مادام شما ها در حفظ میهن خودتان اسلام و جمهوری اسلامی با اتحاد و انسجام کامل در صحنه باشید از توطئه های دشمن نهراسید و چون سری آهنین در مقابل آنان بایستید و با سر افرازی بر مهاجمین تبهکار بتازید و آنان را در هم بکوبید.
📚جلد 16ص204صحیفه امام خمینی
✊روز مقاومت اسلامی گرامیباد
🌍 eitaa.com/ebratha_ir ایتا
🌍 sapp.ir/ebratha.org سروش