هدایت شده از مفاخر
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (۷)
✍ پيشواي سوّم در مسیر کربلا، منزل «ذوحُسَم» در توجيه حركت خويش چنين فرمودند:
🌷به راستى اين دنيا ديگرگونه و ناشناس شده و معروفش پشت كرده، و از آن جز نمى كه بر كاسه نشيند و زندگانى پست، همچون چراگاه تباه، چيزى باقى نمانده است. آيا نمی بينيد كه به حقّ عمل نمی شود و از باطل نهى نمی گردد؟ در چنين وضعى مؤمن به لقاى خدا سزاوار است. و من مرگ را جز سعادت، و زندگى با ظالمان را جز هلاكت نمی بينم.
به راستى كه مردم بنده دنيا هستند و دين بر سر زبان آنهاست و مادام كه براى معيشت آنها باشد پيرامون آنند، و وقتى به بلا آزموده شوند دينداران اندكند.
🌹 إِنَّ هذِهِ الدُّنْيا قد تَغَيَّرَتْ وَ تَنَكَّرَتْ وَ أَدْبَرَ مَعْرُوفُها، فَلَمْ يَبْقَ مِنْها إِلاّ صُبابَةٌ كَصُبابَةِ الاِْناءِ وَ خَسيسُ عَيْش كَالْمَرْعَى الْوَبيل، أَلا تَرَوْنَ أَنَّ الْحَقَّ لا يُعْمَلُ بِهِ وَ أَنَّ الْباطِلَ لا يُتَناهى عَنْهُ، لِيَرْغَبَ الْمُؤْمِنُ فى لِقاءِاللّهِ مُحِقًّا، فَإِنّى لا أَرَى الْمَوْتَ إِلاّ سَعادَةً وَ لاَ الْحَياةَ مَعَ الظّالِمينَ إِلاّ بَرَمًا، إِنَّ النّاسَ عَبيدُ الدُّنيا وَ الدّينُ لَعْقٌ عَلى أَلْسِنَتِهِمْ يَحُوطُونَهُ مادَرَّتْ مَعائِشُهُمْ فَإِذا مُحِّصُوا بِالْبَلاءِ قَلَّ الدَّيّانُونَ.
📚تحف العقول، ج 1، ص 245
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام حسين علیه السلام (٨)
✍ امام(ع) درباره ذلتناپذيري خود به عنوان هدف ديگر از قيام خويش، بيانات ديگري نيز دارد، از جمله در مقابل پيشنهاد عبيدالله كه حضرت را بين كشته شدن و بين بيعت كردن با يزيد مخيّر كرده بود، ميفرمايد:
🌹آگاه باشيد كه فرومايه، فرزند فرومايه، مرا در بين دو راهىِ شمشير و ذلّت قرار داده است و هيهات كه ما زير بار ذلّت برويم، زيرا خدا و پيامبرش و مؤمنان از اين كه ما ذلّت را بپذيريم دريغ دارند، دامن هاى پاك مادران و مغزهاى با غيرت و نفوس با شرافت پدران، روا نمی دارند كه اطاعت افراد لئيم و پست را بر قتلگاه كريمان و نيك منشان مقدّم بداريم.
🌷«أَلا إِنَّ الدَّعِىَّ بْنَ الدَّعِىَّ قَدْ رَكَزَ بَيْنَ اثْنَتَيْنِ بَيْنَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَيْهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ يَأْبَى اللّهُ لَنا ذلِكَ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنـُوفٌ حَمِيَّةٌ وَ نُفُوسٌ آبِيَـةٌ مِنْ أَنْ نُؤْثِرَ طاعَةَ اللِّئامِ عَلى مَصارِعِ الْكِرامِ(1).»
✅ نكته شايان توجّه در اين فراز آن كه امام حسين(ع) عدم ذلتپذيري خود را مستند به امر خدا و سيره رسولخدا (ص) و مؤمنان ميداند، چرا كه مؤمن واقعي با پيروي از فرمان خدا و تأسّي به سيره رسولخدا، به هيچ رو به ذلّت تن در نميدهد.
و نيز در جاي ديگر فرمودند:
🌷نه به خدا سوگند، من دستم را (به نشانه بيعت) همانند شخص خوار به آنان نميدهم و همانند فرار بردگان، فرار نميكنم. .
🌹«لا وَاللّهِ لاأَعْطيهِمْ بِيَدى إِعْطاءَالذَّليلِ وَ لا أَفِرُّ مِنْهُمْ فِرارَ الْعَبيدِ»(2)
(1) تحف العقول، ج1، ص240
(2) الارشاد، ج2، ص98
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠 نگرانی های پیامبر
۲- کتاب و عترت
✍ درخصوص نگرانی های پیامبر (ص) احادیث زیادی از زبان خود ایشان داریم. معمولا انسان از چیزهایی که بیشتر نگران است سفارش بیشتری میکند. شاید بتوان گفت که پیامبر(ص) کلامی را بیشتر از این سفارش نکرده (حدود صد بار) که:
🌷 «إِنِّی تَارِكٌ فِیكُمُ الثَّقَلَیْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا كِتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیْتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّى یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ»(1).
🌹به درستی که من دو چیز سنگین و گرانبها در میان شما میگذارم کتاب خدا و اهل بیتم؛ هرکس به این دو تمسک کند گمراه نمیشود. و این دو از هم جدا نمیشود تا در بهشت نزد حوض کوثر بر من وارد شوند.
✅ حتی حضرت درلحظات آخر عمر شریفش فرمود: قلم و کاغذ بیاورید تا چیزی را یادداشت کنم که هرگز گمراه نشوید.
🌷«أَكْتُبْ لَكُمْ كِتَاباً لَا تَضِلُّوا بَعْدِی»(2) ولی عده ای گفتند: تب حضرت زیاد شده و بالا رفته و نعوذبالله، استغفرالله، پناه بر خدا دارد هزیان میگوید. پیامبری که خداوند در قرآن میفرماید:
☀️ «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْیٌ یُوحى» نجم/4-3. از جانب خود حرفی نمیزند مگر بر او وحی شود و در جای دیگر میفرماید:
☀️ «وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا» حشر/7.
هرچه پیامبر گفت عمل کنید و آنچه نهی کرد ترک کنید. حرف او حرف خدا و بیعت با او بیعت با خداست و باز میفرماید:
☀️«مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» نساء/80 هرکس اطاعت از پیامبر کند اطاعت از خداوند کرده. اما متاسفانه جامعه بعد از پیامبر(ص) چیزی را که حضرت بیشترین سفارش را در مورد آن کرد و از آن میترسید گرفتارش شد.
(1) وسائل الشیعة، ج27، ص33.
(2) بحارالأنوار، ج22، ص497
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠 فلسفه و اهداف قيام عاشورا از ديدگاه امام صادق علیه السلام (۹)
✍ تمام آثار و گفتار امام حسین (ع) و نیز گفتاری که دربارهی آن بزرگوار از معصومین رسیده است، این مطلب را روشن میکند که غرض، اقامهی حق و عدل و اقامه دین خدا و ایجاد حاکمیت شریعت و برهم زدن بنیان ظلم و جور و طغیان بوده است.
امام صادق(ع) در زيارت اربعين، هدف از نهضت حسيني را چنين بيان ميفرمايد:
🌹.... فَأَعْذَرَ فِی الدُّعَاءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلَالَةِ.....
🌷حسين بن علي(ع) در دعوت نهایت تلاش خود را كرد و پند و اندرز ها نمود. جان خويش را در راه تو (خدا) فدا كرد تا بندگانت را از بيخبري و سرگرداني گمراهي نجات دهد.
📚 تهذيب الأحكام ،شیخ طوسی ج ۶ ص ۱۱۳؛
✅ از ديدگاه امام ششم، سيدالشهدا(ع) با نهضت عاشورا، اهداف زير را تعقيب ميكردند:
1⃣ نجات مسلمانان از بي خبري نسبت به احكام دين و وظايف خويش در برابر پروردگار
2⃣ رهايي بندگان خدا از گمراهي با آگاه ساختن آنان به لزوم پيروي از رهبران واقعي دين.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
♻️ عناوین اتفاقات مهم روز عاشورا عبارتند از:
✅ الف – قبل از شهادت امام حسین علیهالسلام:
1⃣ تنظیم سپاه:
2⃣ اندرزهاى پیش از نبرد
3⃣ پشیمانى حر بن یزید
4⃣ هجوم سراسرى
5⃣ نبرد انفرادى
6⃣ نماز ظهر عاشورا
7⃣ شهادت سایر یاران
8⃣ مبارزه و شهادت امام حسین علیه السلام
✅ ب – پس از شهادت امام حسین علیه السلام:
1⃣ غارت خیمه ها
2⃣ آتش زدن خیمه ها
3⃣ تاختن اسب بر پیکر شهیدان
4⃣ ارسال سر مقدس امام حسین علیه السلام به کوفه.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠 نگرانی های پیامبر
۳- مظلومیّت اهل بیت علیهم السلام
✍ کینه های قریش نسبت به بنی هاشم و پیامبر و عترت او، از بین رفتنی نبود. پیامبر هم با چشم بصیرخویش، آینده و مظلومیت خاندانش را می دید و بارها با علی علیه السلام و زهرا علیهاالسلام در این باره سخن گفته و خون گریسته بود. از سخنان اوست که:
🌷 «ابکی لِذُرّیّتی و ما تصنعُ بهم شرارُ امّتی من بعدی»(1) برای ذریه و فرزندانم و آن ستمهایی که از جفاکاران امتم بعد از من به ایشان میرسد، میگریم.
🌹 علی (ع) می فرماید: کنار پیامبر خدا نشسته بودیم. حضرت خواب بود و سرش را بر دامن من گذاشته بود. سخن از دجّال می گفتیم و بیم از اغواگری هایش، که پیامبر سر برداشت و با ناراحتی فرمود: بیش از دجّال، بر شما از غیر دجّال بیمناکم. بیم من از پیشوایان و زمامداران گمراه گر و ریخته شدن خون خاندانم پس از من است. من با هرکه با آنان بجنگد در جنگم و با هرکه با آنان در صلح باشد در صلح خواهم بود.
🌷وَ عَنْ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: كُنَّا جُلُوساً عِنْدَ اَلنَّبِيِّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ هُوَ نَائِمٌ وَ رَأْسُهُ فِي حَجْرِي فَتَذَاكَرْنَا اَلدَّجَّالَ فَاسْتَيْقَظَ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ مُحْمَرّاً وَجْهُهُ فَقَالَ لَغَيْرُ اَلدَّجَّالِ أَخْوَفُ عَلَيْكُمْ مِنَ اَلدَّجَّالِ اَلْأَئِمَّةُ اَلْمُضِلُّونَ وَ سَفْكُ دِمَاءِ عِتْرَتِي مِنْ بَعْدِي أَنَا حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَهُمْ سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَهُمْ. (2)
(1) عوالم العلوم، ص392.
(2) کشف الغمة في معرفة الأئمة، ج 1، ص 409 / الامالی للطوسی، ص754
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠 نگرانی های پیامبر
(۴) سلطه و نفوذ منافقان
✍ همیشه بزرگ ترین خطر برای هر نهضت و انقلاب، یا مکتب و آیین، تحرکات عناصر نفوذی بیگانه به داخل مجموعه های خودی و انقلابی بوده است.
✅ رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم در طول دوران حکومت در مدینه، با پدیده منافقان دست به گریبان بود، نگرانی رسول خدا از این دشمنان خوش خط و خال اما زهرآگین بود، نه از مؤمن یا کافر، که ایمان یا کفر خویش را به صراحت اظهار می کردند.
🌷 امیر مومنین می فرماید: رسول خدا صلی اللّه علیه و آله و سلّم به من فرمود:
من برای امت خود نه از مؤمن می ترسم و نه از مشرک زیرا مؤمن بر اثر ایمانی که دارد کاری به کار برادر دینی ندارد مشرک را هم خدا به خاطر شرکش سرنگون می سازد. ولی از منافق آگاه و سخنور نگرانم. با زبان مطلبی را می گوید که شما می دانید و عمل می کند آنچه را شما منکر آن هستید.
🌹و لقد قال لی رسول الله صلی الله علیه و آله:
«اِنّی لا اَخافُ عَلی اُمَّتی مُؤمِناً وَ لامُشرِکاً اَمّا المُؤمِن فَیَمنَعُهُ اللّهُ بِایمانِهِ وَ اَمّا المُشرِکُ فَیُخزیهِ اللّهُ بِشِرکِه وَلکِنّی اَخافُ عَلَیکُم کلَّ مُنافِقٍ عالِمِ اللِّسان یَقُولُ ما تَعرِفُونَ وَ یَفعلُ ما تُنکِرُون »
📗 نهج البلاغه، نامه 27
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
❓آیا در دفن شهدای کربلا امام سجاد علیه السلام حضور داشتند؟
✍ طبق برخی از روایات امام سجاد (ع) و بنی اسد اجساد شهدا را دفن کردهاند. قبیله بنی اسد فردای عاشورا پس از رفتن سپاه عمر سعد، عدهای از آنان برای دفن شهدای کربلا آمدند،(۱) و چون سرها را از بدن جدا کرده بودند، اجساد را نمیشناختند، متحیّر بودند. در آن هنگام حضرت سجاد(ع) آمد و پیکر اهل بیت و اصحاب را یک به یک به آنان شناساندند و آنان در دفن شهدا، حضرت را یاری کردند و برای خویش افتخار آفریدند.(۲)
طرفداران این مبنا، در برابر این پرسش که چگونه امام سجاد(ع) که اسیر بود، اجساد را دفن کردهاند؟ میگوید: امام سجاد(ع) با بهرهگیری از امدادهای غیبی به طور معجزه آسا شهدا را دفن نموده است.
💦 مرحوم مجلسی میگوید:
از برخی راویان نقل شده که نزد امام رضا(ع) بودم. علی بن ابی حمزه وابن سراج و ابن مکاره وارد شدند. پس از سخنانی که میان آنان و امام درباره امامتش گذشت، علی بن ابی حمزه گفت: از پدرانت برای ما روایت شده که عهدهدار امر دفن امام، جز امام نمیشود. از امام پرسید: پس بگو حسین بن علی(ع) امام بود یا نه؟ گفت: امام بود. پرسید چه کسی عهدهدار کار او شد؟ گفت: علی بن الحسین(ع). پرسید او کجا بود؟ او که دست ابن زیاد اسیر بود! فرمود: بیآنکه بفمند بیرون آمد و پدرش را دفن کرد و برگشت.(۳)
✅ آنچه که در برخی روایات به صراحت بدان اشاره شده است خارق العاده بودن حضور امام سجاد(ع) در کربلا و همراهی با بنی اسد در تدفین شهدای کربلا است.
-------------------------------
پی نوشتها:
۱. مروج الذهب، ج ۳، ص ۶۳. و مقتل الحسین، مقرم، ص ۴۶۹
۲. جواد محدثی، فرهنگ عاشورا، ص ۷۷.
۳. بحار الانوار، ج ۴۲، ص ۱۸۷.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠 ترجمه خطبه حضرت زینب (سلام الله علیها ) در کوفه:
🌺 ستایش از آنِ خداست و درود بر پدرم محمد و خاندان پاک و نیکوکارش.
اما بعد: ای مردم کوفه،ای مردمان حیله گر و خیانت کار! گریه میکنید؟ اشک چشمانتان خشک نشود و ناله هایتان آرام نگیرد. همانا که کار شما مانند آن زنی است که رشتۀ خود را پس از محکم یافتن، یکی یکی از هم میگسست، شما نیز سوگندهای خود را در میان خویش، وسیلۀ فریب و تقلب ساخته اید.
❓آیا در میان شما جز وقاحت و رسوایی، سینههای آکنده از کینه، دو رویی و تملق، همچون زبان پردازی کنیزکان و ذلت و حقارت در برابر دشمنان چیز دیگری نیز یافت میشود؟ یا همچون سبزههایی هستید که ریشه در فضولات حیوانی داشته یا همچون جنازۀ دفن شدهای که روی قبرش را با نقره تزیین نموده باشند؟ چه بد توشهای برای آخرت فرستاده اید؛ توشهای که همان خشم و سخط خدا است و در عذاب جاویدان خواهید بود. گریه میکنید؟ زار میزنید؟ آری به خدا سوگند که باید گریه کنید، پس بسیار بگریید و کمتر بخندید. چرا که دامان خود را به ننگ و عار جنایتی آلوده اید که ننگ و پلیدی آن را از دامان خود تا ابد نتوانید شست.
❓و چگونه میتوانید ننگ حاصل از کشتن فرزند رسول خدا(ص)، خاتم پیامبران، معدن رسالت، و سرور جوانان اهل بهشت را از دامان خود بزدایید؟ کسی که پناه مومنان شما، فریادرس در بلایای شما، مشعل فروزان استدلال شما بر حق و حقیقت و یاور شما در هنگام قحطی و خشکسالی بود. چه بار سنگین و بدی بر دوش خود نهادید، پس رحمت خدایی از شما دور و دورتر باد. که تلاشتان بیهوده، دستانتان بریده، معامله تان قرین زیان گردیده است، خود را به خشم خدا گرفتار نموده و بدین ترتیب خواری و درماندگی بر شما لازم آمده است.
🌷 وای بر شما ای مردم کوفه! آیا میدانید چه جگری از رسول خدا دریدهاید؟ چه زنان و دختران با عفت و وقاری را از خاندان او به کوچه و بازار کشاندهاید؟! چه خونی از آن حضرت بر زمین ریختهاید؟! و چه حرمتی از او شکستهاید؟! شما این جنایت فجیع را بیپرده و آشکار به انجام رسانید؛ جنایتی که سر آغاز جنایات دیگری در تاریخ گشته، سیاه، تاریک و جبران ناپذیر بوده، تمام سطح زمین و وسعت آسمان را پر کرده است.
❓ آیا از اینکه آسمان خون باریده تعجب میکنید؟ در حالی که عذاب آخرت در مقایسه با این امر، بسیار شدیدتر و خوار کنندهتر است و در آن روز کسی به یاری شما نخواهد آمد. پس مهلتهایی که خدای متعال به شما میدهد موجب خوشی شما نگردد، چرا که خدا در عذاب کردن بندگان خود شتاب نمیکند، چون ترسی از پایمال شدن خون و ازدست رفتن زمان انتقام ندارد و همانا که خدای شما همیشه در کمین است.
-------------------------------
📚 منبع:
۱. بحارالأنوار، ج ۴۵، ص ۱۰۸.
۲. اللهوف، سید بن طاووس، ص۱۴۶.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠وقایع روز سیزدهم محرم سال 61 ق؛💠
♻️ الف) ایراد خطبه ها در کوفه؛
✍ هنگام ورود کاروان اسرا به کوفه حضرت زینب(س) و فاطمه صغری دختر امام حسین(ع) و ام کلثوم دختر امام علی(ع) و امام سجاد(ع) هر کدام با خطبه های پر هیمنه، دست به افشاگری علیه بنی امیه زدند.
✅مجموع این خطبه های آتشین که مشتمل بر بیان یک سلسله حقایق تاریخی است، لرزه بر اندام جنايتكاران بنى اميّه افكند و پايه هاى كاخ حكومت غاصبانه آنها را متزلزل ساخت و بذرهاى انقلاب را بر ضد اين حكومت جبار و جائر در قلوب مردم كوفه و شام پاشيد.(1)
♻️ ب) اسرا اهل بیت (علیهم السلام) در مجلس ابن زیاد؛
✍ پس از آنکه اسرا و سرهای مقدس را در کوفه گردانیدند، ابن زياد سرمست از غرور پيروزى و براى قدرت نمايى، در كاخ خود نشست و اجازه ورود همگانى داد. سپس دستور داد، سر امام حسين (ع) را آورده و در برابرش قرار دهند و آنگاه فرمان داد كه زنان حريم حسينى و كودكانش را وارد كنند. در اینجا ابن زیاد به سر مقدس آن حضرت جسارت نمود که با پاسخ کوبنده حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) مواجه شد(2)
1⃣ پاسخ کوبندۀ شیرزن کربلا حضرت زینب کبری (س) به ابن زیاد:
🌺 حضرت زينب(س) در مجلس ابن زياد در پاسخ به آن مرد سفّاك بى رحم و خطرناك، با يك دنيا شجاعت فرمود: «ما رَأَيْتُ إِلّا جَميلًا؛ جز خوبى (و شجاعت و عظمت) در كربلا نديدم». «هؤُلاءِ قَوْمٌ كَتَبَ اللَّهُ عَلَيْهِمُ الْقَتْلَ، فَبَرزُوا إلى مَضَاجِعِهِمْ ...؛ آنها گروهى بودند كه شهادت در سرنوشت شان رقم زده شده بود و به آرامگاه ابدى خود شتافتند و به زودى در دادگاه عدل الهى در برابر آنها ظاهر خواهى شد».(3)
عبيداللَّه بن زياد با شنيدن اين سخنان خشمگين شد و درماندگى خود را احساس كرد(4)
2⃣ جواب دندان شکن امام سجاد(ع)به ابن زیاد:
🌷 امام سجّاد(س) وقتى وارد مجلس ابن زياد شد، بين امام(ع) و او گفتگوى شديدى رخ داد به طورى كه ابن زياد دستور داد گردن امام (ع) را بزنند. زينب (س) شجاعانه جلوى آنها را گرفت، بعد امام (ع) خطاب به ابن زياد فرمود: آيا مرا به مرگ تهديد مى كنى؟«اما عَلِمْتَ أَنَّ القَتْلَ لَنا عادَةٌ وَكَرامَتنا مِنَ اللَّهِ الشَّهادةُ؛ آيا ندانسته اى كه كشته شدن يك كار عادى و معمولى براى ماست، و كرامت و افتخار ما از جانب خدا، شهادت است».(5)
👹ابن زياد كه پس از این گفت و گوها، كاملًا شكست خورده بود، دستور داد اهل بیت (علیهم السلام) را با غل و زنجیر وارد زندان کوفه کردند.(6)
----------------------------
پی نوشت:
(1) زهرا برترین بانوی جهان، ص142
(2) عاشورا ريشه ها، انگيزه ها، رويدادها، پيامدها، ص576
(3) همان، ص 577
(4) بحارالانوار؛ ج45، ص116
(5 و 6) گفتار معصومين(علیهم السلام) ؛ ج 2 ؛ ص176و 579
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠 فرازی از رساله حقوق امام سجاد علیه
۱۴- حق استاد
🌷اما حق كسی كه تو را تعلیم مي دهد بر تو آنست كه در تعظیم و تكريم و احترام او كوتاهي نكرده؛ محضر و مجلس اورا بزرگ شماري و به نحو احسن به گفتـار او در حال درس گوش فرا دهي و با پیشاني باز از گفتارش و درسش استقبال كني.
🌹 براي آنكه بتواند در آموزش تو موفق باشد تو خود نیز استاد را در ايـن امر كمك كـن بـه اين بیان كه در حال درس و شنیدن سخنان استاد؛ ذهنت را كاملا آماده كن و دقت داشته باش و قلب و دلت را براي پذيرش آنچه می شنوي پاك بگردان و خاطراتت را در آن حال فراموش كرده به لذايذ و امور شهواني فكر نكن.
🌷 و بدان كه تو از طرف معلم و استاد رسالت داري تا آنچه را كه از او مي آموزي به غیر خودت منتقل نمائي و بايد همانطور كه شنیده اي به ديگران انتقال دهي و چیزي از آن كم يا به آن اضافه نكني و قوتي نیست مگر به خداوند متعال.
🌹 وَ أَمَّا حَقُّ سَائِسِكَ بِالْعِلْمِ فَالتَّعْظِيمُ لَهُ وَ التَّوْقِيرُ لِمَجْلِسِهِ وَ حُسْنُ الِاسْتِمَاعِ إِلَيْهِ وَ الْإِقْبَالُ عَلَيْهِ وَ الْمَعُونَةُ لَهُ عَلَى نَفْسِكَ فِيمَا لَا غِنَى بِكَ عَنْهُ مِنَ الْعِلْمِ بِأَنْ تُفَرِّغَ لَهُ عَقْلَكَ وَ تُحَضِّرَهُ فَهْمَكَ وَ تُذَكِّيَ لَهُ قَلْبَكَ وَ تُجَلِّيَ لَهُ بَصَرَكَ بِتَرْكِ اللَّذَّاتِ وَ نَقْضِ الشَّهَوَاتِ وَ أَنْ تَعْلَمَ أَنَّكَ فِيمَا أَلْقَى رَسُولُهُ إِلَى مَنْ لَقِيَكَ مِنْ أَهْلِ الْجَهْلِ فَلَزِمَكَ حُسْنُ التَّأْدِيَةِ عَنْهُ إِلَيْهِمْ وَ لَا تَخُنْهُ فِي تَأْدِيَةِ رِسَالَتِهِ وَ الْقِيَامِ بِهَا عَنْهُ إِذَا تَقَلَّدْتَهَا وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ.
📗خصال صدوق، رساله حقوق امام سجاد(ع)
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠 نگرانی های پیامبر
۵- هوس ها و آرزو ها
✍ تبعیّت از هوای نفس و در سرپروراندن آرزوهای دور و دراز، نشانه وابستگی به دنیا و مظاهر آن است که نتیجه طبیعی آن، دور شدن از حق و فراموش کردن قیامت است و همین برای سقوط یک فرد یا امت کافی است. این نگرانی با تعابیر متفاوت و متواتر از پیامبر(ص) نقل شده که به یک نمونه از آن اشاره می شود.
🌷پیامبر گرامی اسلام می فرمایند:
آنچه که بیش از هر چیز بر شما بیم دارم، پیروی از هوای نفس و آرزوی دراز است؛ هواپرستی، [آدمی را] از حق باز می دارد و آرزوی دراز، آخرت را از یاد انسان می برد.
🌹 اِنّ اَخْوَفَ ما اخافُ علیکم اتّباعُ الهوی و طولُ الأمل، امّا اتّباعُ الهوی فَیَصُدُّ عَنِ الحقِّ و امّا طولُ الأملِ فَیُنْسی الاخِرَ؛
📗 خصال صدوق، ص74
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠 لقمه حلال مقدمه عمل صالح
✍ در تعالیم الهی لقمه حلال مقدّمه عمل صالح شمرده شده است. اثر غذای حلال در سبکی روح، نور باطن، توجه به عبادات، بهخوبی مشهود است. بههمین جهت در سیره رسول خدا (ص) میبینیم که با دقت بسیار، چیزی را از کسی میپذیرفت و تا یقین به حلال بودن آن پیدا نمیکرد، آن را نمیخورد.
✅ در تاریخ نقل است: « امّ عبدالله ظرف شیری برای افطار رسول خدا (ص) فرستاد. حضرت ظرف را به وی بازگرداند و به وی پیغام فرستاد که: این شیر را از کجا آوردهای؟ فردای آن روز، امّ عبدالله نزد پیامبر خدا (ص) آمد و عرض کرد: ای پیامبر خدا! به خاطر گرمی هوا و درازی روز، ظرف شیری برایتان فرستادم؛ امّا شما آن را همراه پیکی باز گرداندی؟ پیامبر خدا (ص) فرمود:
🌺 «بِذَلِکَ اُمِرَتِ الرُّسُلُ اَنْ لَا تَاکُلَ اِلَّا طَیِّباً وَلَا تَعْمَلَ اِلَّا صَالِحاً؛(1)
به همین خاطر، پیامبران، فرمان یافتهاند که جز حلال نخورند و جز کار نیک، انجام ندهند.»
✅ بر همین اساس آن حضرت در وصیتش به امام علی (ع) میفرماید:
🌷یا علی! دوازده خصلت است که سزاوار است انسان مسلمان در رابطه با غذا خوردن فرا گیرد؛ که چهارتا از آن واجب و چهارتای دیگر سنت و مابقی (جزء) ادب (سفره) است: (یکی از واجبات) شناخت به آن چیزی است که میخورد....»
🌹 «یَا عَلِیُّ! اثْنَتَا عَشْرَةَ خَصْلَةً یَنْبَغِی لِلرَّجُلِ الْمُسْلِمِ اَنْ یَتَعَلَّمَهَا فِی الْمَائِدَةِ اَرْبَعٌ مِنْهَا فَرِیضَةٌ وَاَرْبَعٌ مِنْهَا سُنَّةٌ وَاَرْبَعٌ مِنْهَا اَدَبٌ فَاَمَّا الْفَرِیضَةُ فَالْمَعْرِفَةُ بِمَا یَاکُلُ...؛ (2)
📚 (1) حکمت نامه پیامبر اعظم (ص)، ج۱۳، ص۳۴۸.
(2) شیخ صدوق، محمد بن علی، الخصال، ج۱، ص۴۸۶
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠 لقمه حرام ریشه بسیاری از گناهان
✍ نیاز به غذا از جمله امور فطری و غریزی انسان است. اما آنچه از اهیمت ویژهای برخوردار است، این است که این نیاز چگونه و از چه راهی برآورده میشود؟
از دیدگاه اسلام، اجتناب نکردن از مال حرام مورد نکوهش قرار گرفته و حرام شمرده شده است، چراکه اثرات سوئی بر روح و جان آدمی می گذارد و بسیاری از گناهان، ریشه در همین آلودگی دارد.
✅ در آیات و روایات به مسئله مالهای حرام، علل و زمینههای گرایش به آن و آثارش پرداخته شده است.
☀️قرآن کریم میفرماید: «وَ لا تَاْکُلُوا اَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ وَ تُدْلُوا بِها اِلَی الْحُکَّامِ لِتَاْکُلُوا فَریقاً مِنْ اَمْوالِ النَّاسِ بِالْاِثْمِ وَ اَنْتُمْ تَعْلَمُون؛ بقره/ ۱۸۸.
و اموال یکدیگر را به باطل (و ناحق) در میان خود نخورید! و برای خوردن بخشی از اموال مردم به گناه، (قسمتی از) آن را (به عنوان رشوه) به قضات ندهید، در حالی که میدانید (این کار، گناه است)»
🌷 رسول خدا (ص) می فرمایند: در روز قیامت اقوامی با داشتن حسناتِ بسیار، بهاندازه کوههای مکّه، میآیند و امر میشود که به آتش افکنده شوند. برخی به رسول خدا (ص) عرض میکنند: یا رسول الله! آیا این افراد نمازگزار بودند؟ حضرت میفرماید: آری، نماز میخواندند، روزه میگرفتند و پارهای از شب را به عبادت مشغول بودند؛ لکن هرگاه بر اینان چیزی از دنیا پیدا میشد، خود را بر آن میافکندند.»
🌷«لَیَجِیئَنَّ اَقْوَامٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ لَهُمْ مِنَ الْحَسَنَاتِکَجِبَالِ تِهَامَةَ فَیُؤْمَرُ بِهِمْ اِلَی النَّارِ، فَقِیلَ: یَا نَبِیَّ اللهِ! مُصَلُّونَ؟ قَالَ: کَانُوا یُصَلُّونَ وَیَصُومُونَ وَیَاخُذُونَ وَهْناً مِنَ اللَّیْلِ لَکِنَّهُمْ کَانُوا اِذَا لَاحَ لَهُمْ شَیْءٌ مِنَ الدُّنْیَا وَثَبُوا عَلَیْهِ؛
📚خصال صدوق، ج 2، ص486.
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
◾️درگذشت شاعر معاصر، استاد "شهريار" (1367ش)
✍ سيدمحمدحسين بهجت تبريزي متخلص به شهريار در سال 1285 ش، در تبريز به دنيا آمد. ايام كودكي او با جنبش آزاديخواهان مشروطه به رهبري ستارخان و باقرخان همراه بود. وي در كودكي با قرآن و ديوان حافظ آشنا شد و پس از تحصيل مقدمات حوزوي، به تهران رفت و وارد مدرسه دارالفنون گرديد.
✅ او سپس به نیشابور رفت و از آن پس، مدتي در تهران سكونت داشت و از سال 1319 ش، در تبريز اقامت گزيد. وي با اوجگيري نهضت اسلامي، با زبان شعر، انقلاب اسلامي را همراهي كرد.
✅ شهريار، به عنوان يكي از مشهورترين غزل سرايان معاصر است. عشق عرفاني نيز در اشعار او مقام والايي دارد و بر بيشتر شعرهاي او سايه افكنده است. كليات اشعار شهريار متجاوز از پانزده هزار بيت از قصيده و غزل و مثنوي و قطعه است كه در سه مجلد به چاپ رسيده است.
✅ او به تجدد و نوآوري در شعر گرايش محسوسي داشت و اشعاري كه براي نيما يوشيج و به ياد او سروده، حكايت از اين موضوع دارد. شهريار در سال 1367 در مراسم مجتمع هنر و ادبيات دفاع مقدس به دريافت لوح دست خط زرين حضرت امام، ديپلم افتخاری و سكه يادبود، به عنوان برگزيده شعر، نائل آمد.
✅ اين شاعر شهير سرانجام در بيست و هفتم شهريور 1367ش در سن 82 سالگي در تهران درگذشت و در مقبرةالشعراي تبريز به خاك سپرده شد. براي پاسداشت مقام ادبي اين شاعر پرآوازه، سالروز درگذشت وي برابر با بيست و هفتم شهريور، به عنوان روز شعر و ادب فارسي نامگذاري شده است
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از مفاخر
💠 فرازی از رساله حقوق امام سجاد علیه
۱۵- حق شاگرد
🌷و اما حق زير دست علمى و شاگردت، این است كه بدانی خدای عزوجل با علمی كه به تو داده و گنجینههایی كه بر تو گشوده، تو را سرپرست آنان كرده است. پس اگر مردمان را نیكو تعلیم دهی بر آنان درشتی نكنی و بر ایشان خشم نگیری خدا به فضل خویش علم تو را بیفزاید. و اگر علم خود را از مردم بازگیری یا هنگامی كه از تو آموختن علم ميخواهند با آنان درشتی كنی بر خداست كه علم و جمال آن را از تو باز گیرد و مرتبه تو را در دلها ساقط كند.
🌹وَ أَمَّا حَقُّ رَعِيَّتِكَ بِالْعِلْمِ فَأَنْ تَعْلَمَ أَنَّ اللَّهَ قَدْ جَعَلَكَ لَهُمْ قَيِّماً فِيمَا آتَاكَ مِنَ الْعِلْمِ وَ وَلَّاكَ مِنْ خِزَانَةِ الْحِكْمَةِ فَإِنْ أَحْسَنْتَ فِيمَا وَلَّاكَ اللَّهُ مِنْ ذَلِكَ وَ قُمْتَ بِهِ لَهُمْ مَقَامَ الْخَازِنِ الشَّفِيقِ النَّاصِحِ لِمَوْلَاهُ فِي عَبِيدِهِ الصَّابِرِ الْمُحْتَسِبِ الَّذِي إِذَا رَأَى ذَا حَاجَةٍ أَخْرَجَ لَهُ مِنَ الْأَمْوَالِ الَّتِي فِي يَدَيْهِ رَاشِداً وَ كُنْتَ لِذَلِكَ آمِلًا مُعْتَقِداً وَ إِلَّا كُنْتَ لَهُ خَائِناً وَ لِخَلْقِهِ ظَالِماً وَ لِسَلَبِهِ وَ غَيْرِهِ مُتَعَرِّضاً.
📗خصال صدوق، رساله حقوق امام سجاد(ع)
http://eitaa.com/joinchat/2697003010C86ca0b02c5
هدایت شده از فیش منبر موضوعی
فیش جامع روضه.apk
14.08M
دانلود برنامه اندروید
#فیش_جامع_روضه 👆
🔻برای اولین بار
▪️روشهای ذکر مصیبت
▪️ بانک جامع روضه
▪️ مکتوب و صوتی
هدایت شده از بانک پاورپوینت رایگان
مدیریت هیجانات.pptx
1.77M
✳️ پاورپوینت مدیریت هیجانات
📚کانال بانک پاورپوینت👇
@bankpowerpoint
✳️برای دوستان خودفورواردکنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از بانک پاورپوینت رایگان
نیروی زمینی.pptx
3.98M
✳️ پاورپوینت روز ارتش
📚کانال بانک پاورپوینت👇
@bankpowerpoint
✳️برای دوستان خودفورواردکنید.
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از 📚 داستان های آموزنده 📚
ZiyaratAshoura.mp3
13.47M
هدایت شده از 📚 داستان های آموزنده 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فیلمی کمیاب از حمل ضریح حضرت ابوالفضلالعباس(ع) که توسط صنعتگران اصفهانی ساخته شده از اصفهان به کربلا در سال ۱۳۴۳
•••═✼✾⊱🌹⊰✾✼═•••
http://eitaa.com/joinchat/12451840C08a2fdc722
هدایت شده از 📚 داستان های آموزنده 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥⭕️شبیه سازي سه بعدی واقعهی عاشورا
•••═✼✾⊱🌹⊰✾✼═•••
http://eitaa.com/joinchat/12451840C08a2fdc722
هدایت شده از 📚 داستان های آموزنده 📚
✅نمیخواهم که آغازگر #جنگ باشم
پیش از آغاز نبرد، #امام_حسین علیهالسلام دستور دادند تا درون خندقی که اطراف خیمه ها حفر کرده بودند، آتش روشن کنند تا دشمن نتواند از اطراف هجوم آورد.
"شمر بن ذی الجوشن" نزدیک آمد و به امام حسین گفت:
گویا برای ورود به #آتش جهنم عجله داری!!
امام حسین پاسخ دادند :
تو برای ورود در #آتش ، شایستهتری !
"مسلم بن عوسجه" که ناظر بود، به امام حسین گفت:
ای فرزند رسول الله! اجازه می دهید این فاسق #ستمگر را با تیر بزنم؟ او در تیررس من است و تیرم به خطا نمیرود.
امام حسین علیه السلام فرمودند:
او را نزن! من #دوست ندارم که آغازگر جنگ باشم !
📚تاریخ طبری، جلد ۵ ، صفحه ۴۲۳
•✾📚 @Dastan 📚✾•
هدایت شده از 📚 داستان های آموزنده 📚
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ۳۰ روز مانده تا اربعین حسینی
▪️زودتر میرود آن کس که مهیّا باشد
▪️مرد آن است که با سّن کم آقا باشد
•••═✼✾⊱🌹⊰✾✼═•••
http://eitaa.com/joinchat/12451840C08a2fdc722
هدایت شده از 📚 داستان های آموزنده 📚
از بی ادبی کسی به جایی نرسید
دری است ادب ؛به هر گدایی نرسید !
سر رشته ی ملک پادشاهی،ادب است
تاجی است که جز به پادشاهی نرسید
از خدا جوئیم توفیق ادب
بی ادب محروم ماند از لطف رب
بی ادب تنها نه خود را داشت بد
بلکه آتش در همه آفاق زد
✍#مولانا
•✾📚 @Dastan 📚✾•