🔵بيوگرافي
نام کانديدا عباس آخوندي
تولد: 1336 نجف عراق
تابعيت: تا زمان تنظيم اين متن غير از تابعيت ايران اطلاعاتي در فضاي آشکار يافت نشد.
نسبت فاميلي با ساير مسئولين نظام: (نوه دختري آيتالله عبدالحسين اميني از مراجع نجف صاحب اثر الغدير- باجناق علي اکبر ناطق نوري و سيد محمدعلي شهيدي محلاتي)
همسر: اطلاعاتي نيست
فرزندان: 3 فرزند
محل تحصيل فرزندان: اطلاعاتي نيست
شغل فرزندان: محمد مهدي و محمد هادي (عضو هيئت مديره چند شرکت که ظاهرا به دليل اختلاس و کارچاق کني سابقه بازداشت دارند)
🔵مدارک تحصيلي و جايگاه دانشگاهي:
ارشد مهندسي راه و ساختمان از دانشگاه تهران
دکتراي اقتصاد سياسي از دانشگاه رويال هالووي از لندن
عضو هيات علمي دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران و استاد گروه بريتانيا
🔵مشاغل و پست هاي مديريتي:
عضو اولين شوراي مرکزي جهاد سازندگي(61-58)
مسئول پشتيباني جبهههاي جنگ
معاون سياسي وزير کشور (65-61)
مشاور رئيس بنياد مسکن و مسئول بازسازي مناطق سيل زده (66-65)
رئيس بنياد مسکن انقلاب اسلامي (72-66)
وزير مسکن و شهرسازي در دولت مرحوم هاشمي (76-72)
عضو شوراي عالي پول و اعتبار، عضو شوراي رقابت (76-74)
قائم مقام مدير صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران (77-76)
عضو شوراي مرکزي نظام مهندسي(89-86)
عضو هيئت مديره دوره پنجم نظام مهندسي استان تهران
وزير راه و شهرسازي در دولت فعلي (97-92)
🔵فعاليت هاي تشکيلاتي
-
🔻🔻🔻🔻مهمترين مواضع سياسي
🔵ولايت فقيه: اطلاعاتي نيست
🔵دولت موقت و نهضت آزادي: اطلاعاتي نيست
🔵مرجعيت: اطلاعاتي نيست
🔵شوراي نگهبان: به نظر ميرسد که مفهوم نظارت شوراي نگهبان به دليل تداخل با امر اجرا در وضعيت پُرمناقشهاي قرار گرفتهاست. رئيس جمهور بهعنوان مجري قانون اساسي و متعهد به حقوق ملّت بايد راهي براي استيفاي حقوق ملّت در امر انتخابات بيابد. خبرآنلاين، 98/11/14
🔵تسخير لانه جاسوسي: اطلاعاتي نيست
🔵منافقين(سازمان مجاهدين خلق): اطلاعاتي نيست
🔵پايان جنگ و قطعنامه 598: در غياب جنگ، سياست وضع تحريمها براي فرسايش توان کارآمدي و کارآيي ملت ايران از سوي قدرتهاي رقيب منطقهاي و جهاني در تمام حوزههاست. اما، اين رويارويي بسيار پيچيدهتر از جنگ نظامي است و نياز به تدبيرهاي بسيار چندلايه دارد. تقليل منطق اين رويارويي به منطق جنگ نظامي بهنظر ميرسد خطايي راهبردي است که در فضاي سياستگذاري ملي جاري است. اين بزرگترين درسي است که بايد از جنگ تحميلي آموخت. نکته ديگر حفظ همبستگي ملي است که امکان مقاومت ملت ايران را فراهم ساخت. دنياي اقتصاد، 99/7/5 - https://www.eghtesadonline.com
🔵 فتنه 88: او در روز راي اعتماد نمايندگان به وزارتش در راه و شهرسازي در پاسخ به توضيحات يکي از نمايندگان مبني بر حضور پررنگش در فتنه 88 گفت: براي بنده سخت است که وفاداريام را به اثبات برسانم. چطور ميشود ما نظر شوراي نگهبان را که عين حکم قانون است نپذيريم؟ آيا ميشود کسي که براي وزارت توسط رئيسجمهور کانديدا ميشود به رهبري و نظام اعتقاد نداشته باشد، 35 سال سابقه حمايت و خدمت به اين کشور را دارم، آيا اين سوابق مهم نيست؟ وي تاکيد کرد: اگر خداي ناکرده هنوز دشمنان بخواهند کوچکترين تعرضي به کشور کنند با رهبري و راهبري مقام معظم رهبري از اين کشور دفاع ميکنم. با اين حال او درباره عملکردش در روز رايگيري انتخابات و همچنين نگارش نامه عليه نظام سخني به ميان نياورد. رجا نيوز، 92/5/23- http://www.rajanews.com/news
🔵مذاکره با امريکا: اطلاعاتي نيست
🔵برجام: برجام هنوز هم يکي از بهترين اسناد سياسي است که در تاريخ ايران و مخصوصاً بعد از انقلاب، تدوين شده است. هرچند قابل نقد است. دنياي اقتصاد، 98/8/11- https://donya-e-eqtesad.com
FATF و کنوانسيونهاي مربوطه: بحث FATF يک بحث بسيار فراتر از موضوع برجام و مسائل اختلافات امروزي است. افزون بر اين موضوع پولشويي هم که مورد توجه مقامات ايران نيز هست مهم است. نبايد کاري کرد که ايران در موضع اتهام به پولشويي قرار گيرد. دنياي اقتصاد، 98/8/11- https://donya-e-eqtesad.com
🔵سند 2030: به تصويري که مخالفان از دولت در جريانِ سند 2030 ساختند توجه کنيد؛ دولت اباحهگرا، طرفدار آموزشهاي جنسي به جوانان و حتي همجنسبازي! درست است که اين کار بسيار بيشرمانه و خلاف تمام اصول اخلاقي و ديني بود و تصورِ آن هم براي دولت غيرممکن مينمود ولي، واقعيت نشان داد که در محيط جنگ رواني بهسر ميبريم و مخالفان از هيچ اقدام ناجوانمردانهاي فروگذار نميکنند. فردا، 96/3/17- https://www.fardanews.com
🔵حضور نظامي ايران در سوريه، عراق و ...: اطلاعاتي نيست
🔵دولت سازندگي: آقاي هاشمي يک ايدهاي براي توسعه داشت، يک ايدهاي براي بازسازي بعد از جنگ داشت و ميدانست ميخواهد چيکار کند. خبرآنلاين، 98/4/8- https://www.khabaro
حَیَّ عَلَی الله
🔵بيوگرافي نام کانديدا عباس آخوندي تولد: 1336 نجف عراق تابعيت: تا زمان تنظيم اين متن غير از تابعيت ا
nline.ir/news
🔵دولت اصلاحات: آقاي خاتمي؛ مسالهاش جامعهي مدني و اصلاح کشور با اتکاء بر بروکراسي بود. لذا، داراي کارنامه مشخصي است. دنياي اقتصاد، 98/8/11- https://donya-e-eqtesad.com
🔵دولت مهر: افتخار ميکند که حتي يک روز هم با احمدينژاد همکاري نکرده است. ايسنا، 95/10/26- https://www.isna.ir/news
🔵جريان انحرافي: اطلاعاتي نيست
🔵يارانه نقدي: پيش از اين بودجه در بخش عمراني به صورت اهرمي در اقتصاد عمل ميکرد اما امروز عمده درآمدهاي دولت صرف پرداخت يارانههاي نقدي و حقوق ميشود و بخش اندکي از درآمدها به صورت نامنظم و غيرمعين در بخش عمراني توزيع ميشود. خبرانلاين، 94/3/12- https://www.khabaronline.ir/news
🔵مسکن مهر: با مسکن مهر مخالف بودم چون خلاف قانون اساسي، سياستهاي شهرسازي، حق انتخاب مردم و اقتصاد رقابتي بود و به زيان مردم در دراز مدت بود و در مواردي حتي زيان کوتاه مدت آنان. چون مخالف مسکن مهر بودم هيچ گاه هيچ پروژه مسکن مهري را افتتاح نکردم ولي گفتم چون دولت پيشين رسماً تعهد کرده ما بايد متعهد به تعهدات دولت باشيم. سرجمع بيش از دوسوم مسکن مهر و تاسيسات زيربنايي و روبنايي آن در زمان مسئوليت بنده انجام شد. بيش از يک ميليون از آن در دوره بنده ساخته شد اگر ميخواستم اقدامي غيراخلاقي انجام دهم ميدانستم چگونه موج سواري کنم و هر هفته دو پروژه مسکن مهر افتتاح کنم. برنا، 99/8/1- https://www.borna.news
🔵دولت اعتدال: تعهد به حل مسئلههاي ايران بر مبناي يک رويکرد مشخص مهمتر از حفظ موقعيت در قدرت بود. اين اشتباه استراتژيک گروههاي سياسي متمايل به اصلاحات بود. از نظر من کانديداتوري ايشان براي دولت دوازدهم اشتباه بود اما به هر حال حمايت شد. تسنيم، 98/6/3- https://www.tasnimnews.com
🔵جريان سياسي:
اصلاح طلب
@ala_allah
حَیَّ عَلَی الله
nline.ir/news 🔵دولت اصلاحات: آقاي خاتمي؛ مسالهاش جامعهي مدني و اصلاح کشور با اتکاء بر بروکراسي ب
🔵شفافیت:در فضای توزیع رانت شفافیت معنا ندارد.
https://www.isna.ir/news/97050100085
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اهمیت باالای شفافسازی اطلاعات و سلامت در کار اظهار داشت: روی این مسئله بسیار حساس
هستم و اعتقاد دارم باید در فضایی کاملا رقابتی شفاف عمل کنیم و به کوچکترین انحراف اطلاعاتی از خود عکس العمل نشان
داده تا محیطی سالم داشته باشیم.
https://dolat.ir/detail/304017
🔵فتنه 1401 :وی در توئیتی نوشت، اینک زمانی است که به یُمن پیروزی تیم ملی و به منظورآشتی ملی و شادی دلِ مردم
ایران، تمام زندانیان حوادث اخیر و تمام زندانیان سیاسی، بی قید و شرط آزاد شوند.
https://www.jahannews.com/report/820303
@ala_allah
🖼حافظه تاریخی
بازداشت فقط به خاطر انتقاد
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
#کیلویی_رای_نده
#روحانیجانی
#برجامیون
#خوارجیون
👆👆👆👆
@ala_allah
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹کاندیداهای ناقلا
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
#کیلویی_رای_نده
#حزب_باد
#برجامیون
👆👆👆👆👆👆👆👆👆
👌👌👌👌👌👌👌👌👌
☑️✅☑️✅☑️✅☑️✅☑️
@ala_allah
🖼داماد حسن روحانی چه ذوقی میکنه برای قالیباف 😅
به نظرتون چرا اینطوریه؟
نمیگم قالیباف بد هست و اونها به این دلیل ازش حمایت میکنن، ولی ظاهرا بین خوب و خوبتر (از نظر انقلابیون) اونها ترجیح میدن خوب رو انتخاب کنن!!
(خیلی سعی کردم مثبت نگاه کنم به موضوع ) 😊
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
#کیلویی_رای_نده
👆👆👆👆
@ala_allah
#شهید_زنده
#انتخابات
#انتخاب_اصلح
⭕️اگر نمیتونی بهترین مهرههای کشور رو شناسایی کنی اجازه بده دشمن اون رو شناسایی کنه
چون تو این موارد دروغی برای گفتن نداره
🟥 نظر شخصیتها و رسانههای ضد انقلاب و صهیونیستی دربارۀ دکتر سعید جلیلی و ترس و اضطراب از ریاست جمهوری ایشان
⤵️ سوزان مالونی یکی از نویسندگان مطرح اندیشکده بروکینگز:
دلیل شانس بالای " جلیلی" در انتخابات این است که او شاخصههای ریاست جمهوری را که آیت اللّٰه خامنهای مد نظر دارد، به طور کامل داراست. جلیلی زبان نرمتری نسبت به احمدی نژاد دارد، کارهایش را با نظم و دقّت بیشتری انجام میدهد و قابل اطمینانتر است. تفاوت مهم دیگر او با "احمدی نژاد" نوآوریها و توانایی فوق العاده رسانهای اوست.
@ala_allah
#احکام
🔖آیت الله خامنهای: اگر مکان مأموم در
بلندی قرار دارد، در صورتی که بلندی آن به
مقدار متعارف؛ مانند حیاط مسجد و پشت
بام آن باشد، نه مانند ساختمان های چندین
طبقه، جماعت صحیح است
🔖آیت الله مکارم: بلندتر بودن جاى مأموم
از جاى امام اشكال ندارد، ولى اگر امام در
صحن مسجد بايستد و عدّهاى از مأمومين در
بالكن و پشت بام، و طورى باشد كه به آن
جماعت نگويند، صحيح نيست. مثل اينكه امام
در طبقه اوّل بايستد و مأمومين در بعضى از
طبقات بالا كه از جماعت دور است.
🔖آیت الله سیستانی: اگر جاى مأموم بلندتر
از جاى امام باشد، اشکال ندارد؛ ولى اگر به
قدرى بلندتر باشد که نگویند اجتماع کردهاند،
جماعت صحیح نیست.
@ala_allah
🖼 بی #نماز پر
🎙ستاد قرائتی
📌در ارتباط با بی #نماز دقت کنید
که شما آلوده نشید⛔️
📚خاطرات استاد قرائتی
#حی_علی_الرفیق
#بحق_الزهرا_عجل_لولیک_الفرج
👆👆👆👆
@ala_allah
#احکام
🔰جا گیری در مسجد
⁉️سؤال:
کسی که در صف #نماز جماعت، سجاده
میگذارد و مثلا برای وضو گرفتن می رود،
آیا حق او نسبت به آن مکان، تا شروع #نماز
است یا تا وقتی که امام جماعت به رکوع
میرود؟
✍🏻جواب:
حق او تا زمان شروع #نماز جماعت، باقی است.
@ala_allah
#نماز، سفره الهی✨
🌺پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله الا ان
الصلاة مأدبة الله فی الارض قد هنأها لاهل
رحمته فی کل یوم خمس مرات
✍🏻ترجمه:
آگاه باشید #نماز سفره گسترده خدا در زمین است که خداوند آن را روزی پنج بار برای اهل
رحمتش (افراد شایسته رحمت) گوارا نموده است.
📚مستدرک الوسایل، ج 1، ص 170
@ala_allah
🖼به فرزندان خود نگویید که #نماز خواندن راحت است وکاری ندارد؛ به آنها بگویید #نماز خواندن سخت است که خیلی ها نمی توانند #نماز بخوانند و اگر راحت بود همه #نماز می خواندن..
⤴️استاد پناهیان
#حی_علی_الرفیق
#بحق_الزهرا_عجل_لولیک_الفرج
👆👆👆👆
@ala_allah
#روابط_آزاد
دخترها با پسرها در برخی ویژگی ها، تفاوت آشکاری دارند که برای آشنایی کوتاه، به قسمت هایی اشاره می شود:
⭕️1. تفاوت در عواطف و احساسات
دختران با پسران در عواطف و احساسات تفاوت های آشکاری دارند. دخترها، بهتر و سریع تر تغییرات احساسی و عاطفی دیگران را حس می کنند و آسان تر افکار و احساسات خود را با دیگران سازگار و از دیگران مراقبت می کنند. گفت وگو و تبادل نظر در پسران وسیله ای برای انتقال پیام است؛
اما در دختران بیشتر ابزاری برای ارتباط عاطفی و همدلی است. دختران بیشتر دست خوش احساسات می شوند و در مهار احساسات و پنهان نگاه داشتن آن دقت دارند.
📚[ سیمون، بارون کوهن، زن چیست؟ مرد کیست؟ ص64-70. ]
1)
⤵️جان گری می گوید:
به دلیل عاطفی تر بودن زنان، آنان از شوهرشان بیشتر دل سوزی می خواهند؛ اما مردها بیشتر اعتقاد و اعتماد همسرشان را خواستارند. وقتی مرد نشان می دهد که به احساسات همسرش و به آنچه در دل او می گذرد اهمیت می دهد، زن حس می کند که شوهرش نگران و دل واپس و غم خوار اوست.
📚[ جان، گری، مردان مریخی، زنان ونوسی ص131. ]
پاپالیا[ Papalia] با پذیرش احتمال وجود تفاوت های روان شناختی زن و مرد به دلیل تفاوت زیستی، بر این باور است که برتری زنان در مهارت های زبانی باعث شده زنان بتوانند احساسات خود را بهتر و قوی تر ابراز نمایند
📚[ دایان ای پاپالیا، روان شناسی رشد و تحول انسان، ص314. ].
بسیاری از پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد که دوستی و صمیمیت برای دختران بیش از پسران اهمیت دارد و این نشانه قوی بودن عواطف و احساسات در زنان است.[ Blyth,D. A. ,& Foster-Clark,F,S. (1987). Gender differences in perceived intimacy with different members of adolescents,social networks. Sex Roles,17,689-718. ]
احساس محبت در دختران بیش از پسران است اما مردان بیشتر بر ارتباط های فعالیت مدار توجه دارند و دنیای بیرون را هدف قرار می دهند و انرژی خود را صرف آن می کنند.
2)
براساس مطالعات روان شناختی، زنان عاطفی، حساس، هم دردی کننده، گرم، نجیب، کم رو و انفعالی هستند و به طور کلی در رشد شخصیتی زنان، ابرازگری[ expressiveness] یکی از خصوصیات بارز است. زن و مرد هر دو نسبت به دیگران از عواطف برخوردارند. هم می خواهند دیگران را دوست بدارند و هم می خواهند دیگران آنان را دوست بدارند، اما ابراز و ظهور عاطفه در زنان و مردان متفاوت است. خانم ها حتی اگر کسی را کمی هم دوست داشته باشند، چنان نشان می دهند
که او را بسیار دوست دارند. در حالی که مردها کسی را که بسیار دوست دارند، چنان نشان می دهند که مقداری او را دوست دارند.
نمایش عاطفه در زن قوی تر است. زنان به ابراز حالت عاطفی به شدت توجه دارند، به گفتوگو نیازمند هستند؛ چون زبان، یکی از مهم ترین ابزارهای انتقال عواطف است. این مسئله به قدری مهم است که بعضی گفته اند: زن فقط به گفت و گو نیاز دارد و به نتیجه نمی اندیشد، در حالی که مرد توقع دارد گفت وگو مشکلی را حل کند.
📚[ جان، گرى، زن، مرد، ارتباط، ص24. ]
در آموزه های دینی نیز روایاتی دال بر عاطفی بودن زن وجود دارد. همچنین اندیشمندان اسلامی نیز با بهره گیری از آموزه های دینی بر این باورند که احساسات و عواطف در زنان قوی تر است.
3)
پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
«چه خوب اند فرزندان دختر. اهل ملاطفت (عواطف)، کمک کننده و یاری دهنده، انس گیرنده، با خیر و با برکت و اهل پاکیزگی».[ «نِعَم الوَلَدُ البنات، ملطّفات مؤنسات مجهزات مبارکات مفلیات»
📚 (حر عاملی، وسایل الشیعه، ج21، ص362). ]
شاید یکی از علل آرامش گری زن، بروز و ظهور عواطف قوی در او هست که در قرآن کریم زن را عامل آرامشگری معرفی نموده است.
[ (((هُوَ الَّذِی خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَةٍ وَجَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا لِیَسْکُنَ إِلَیْهَا ...)))؛ «اوست آن کس که شما را از نفس واحدی آفرید و جفت وی را از آن پدید آورد تا بدان آرام گیرد» (اعراف، آیه 189). ]
حضرت علی(علیه السلام) نیز به عاطفی بودن و ظرافت زن اشاره فرموده و افراد را از واگذاری مسئولیت سنگین و خشن به زنان برحذر داشته است
[ «أَبِی عَبْدِ اللَّه(علیه السلام) قَالَ: فِی رِسَالَةِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ(علیه السلام) إِلَى الْحَسَنِ(علیه السلام) لَا تُمَلِّکِ الْمَرْأَةَ مِنَ الْأَمْرِ مَا یُجَاوِزُ نَفْسَهَا فَإِنَّ ذَلِکَ أَنْعَمُ لِحَالِهَا وَ أَرْخَى لِبَالِهَا وَ أَدْوَمُ لِجَمَالِهَا فَإِنَّ الْمَرْأَةَ رَیْحَانَةٌ وَ لَیْسَتْ بِقَهْرَمَانَة»
📚(کلینی، فروع کافی، ج5، ص510). ].
بنا بر آنچه گفته شد، دخترها باید بسیار مراقب باشند از این عاطفه و لطافت روحی خدادادی آنان بهترین استفاده شود و این نقطه قوت آنها برای گرمی بخشی به خانواده و اظهار محبت به پدر و برادر و همسر تبدیل به نقطه ضعف آنها نشود و بعضی پسرها از عاطفه و احساسات آنان سوء استفاده کنند.
دخترها باید به خوبی هشیار باشند که برخی پسرها با خبردار شدن از این ویژگی های دخترها و بازی با کلمات و ایجاد امیدها، ترفندهایی را به کار می برند تا تنها و تنها به خواسته خودشان برسند و دخترها را پس از مدتی تنها و تنها می گذارند!!
4)
⭕️2. تفاوت درعلایق و گرایش ها
اعتقاد بر این است که نوع دوستی، توجه به دیگران، صمیمیت و ارتباط های حمایتی از خصوصیات زنان است و از این جهت زنان و مردان تفاوت آشکاری دارند. به طوری که پژوهش ها نشان داده است علایق زیباشناختی، اجتماعی و دینی زنان بیشتر از مردان است. مردان بیشتر به جنبه های سیاسی و نظری علاقه دارند. زنان بیشتر به مسایل اخلاقی تمایل نشان می دهند. اعتقاد بر این است که زنان با حرارت بیشتری نسبت به بی عدالتی اعتراض می کنند و نسبت به آداب و رسوم اجتماعی و ضوابط اخلاقی تلقین پذیرترند. پذیرش دیگران خصوصیت دیگری است که بیشتر در زنان دیده می شود. زنان از همجواری و داشتن هم صحبت، بیشتر از مردان لذت می برند.
علاقه به زیبایی و دلبستگی به زیورآلات و امکانات خانه و زندگی در زنان بیشتر است و این ویژگی در مردان کمتر است. همچنین، خودآرایی، خودنمایی، پوشیدن لباس های توجه انگیز، علاقه به دوستی ها، تجمل گرایی در امور زندگی و حتی در چیدن سفره و پخت غذا از ویژگی هایی است که زنان با مردان در آن تفاوت آشکاری دارند.
📚[ محمدصادق رحمتی، روان شناسی اجتماعی معاصر، ص187و188. ]
5)
خداوند در قرآن کریم می فرماید:
(((غَیْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِینَةٍ)))[ نور، آیه 60. ]؛
«زنان [در برابر نامحرمان] با زینت ها و آرایش هایشان خودنمایی نکنند».
از این که قرآن کریم فقط زنان را از خودنمایی و نمایاندن جاذبه های جنسی خود در برابر نامحرم نهی کرده، و از خودنمایی مردان سخنی نگفته است، برمی آید که خودنمایی از ویژگی های خاص زنان است و در مردان کمتر یافت می شود.
شهید مطهری درباره آثار این ویژگی (خودنمایی) و نیز اختصاص آن به زنان می نویسد: علت این که در اسلام دستور پوشش به زنان اختصاص یافته، آن است که میل به خودنمایی و خودآرایی مخصوص زنان است.
در تصاحب قلب ها و دل ها، مرد شکار است و زن شکارچی؛ همچنان که در تصاحب جسم و تن، زن شکار است و مرد شکارچی. میل زن به خودآرایی از حس شکارچی گری او ناشی می شود. این زن است که به حکم طبیعت خاص خود می خواهد دلبری کند و مرد را دلباخته و در دام علاقه خود اسیر سازد. بنابراین، تبرج و خودآرایی مخصوص زنان است و دستور پوشش و حجاب نیز برای آنان مقرر شده است.
📚[ مرتضی مطهری، مجموعه آثار، (مسئله حجاب)، ج19، ص436. ]
شاید بتوان گفت که دلیل قوی بودن حیا در وجود زن نیز آن است که ویژگی خودآرایی تعدیل و کنترل، و از آسیب های احتمالی آن جلوگیری شود.
6)
امام صادق(علیه السلام) درباره حیای زنان می فرمایند:
«حیا ده جزء دارد که نه جزء آن در زنان، و یک جزء آن در مردان نهاده شده است»[ «الحیاء عشرة اجزاء وتسعة فی النساء و واحد فی الرجال»،
📚 (مجلسی، بحارالانوار، ج100، ص244). ].
صفت حیا سبب ترس از انجام دادن کارهای خلاف می شود. وجود این صفت در زنان موجب می شود که آنان، با احساس آسیب پذیری جنسی (این آسیب پذیری هم ناشی از جذابیت جنسی زن برای مرد، و هم ضعف قوای بدنی زن در دفاع از خویش است)، پیشاپیش خود را از زمینه های خطر دور سازند.
بنا بر آنچه گفته شد، زیبایی و زیبادوستی و از سوی دیگر حیا و متانت از ویژگی های برتر دخترها در مقایسه با پسرهاست. آنچه مهم است جایگاه استفاده از هر کدام است. هر چه خودآرایی و زیبایی در کانون خانواده بروز کند و حیا و متانت در محیط بیرون و در فضای دانشگاه و محل کار بیشتر رعایت شود، سلامت و آرامش و موفقیت در دنیا و ثواب در آخرت بیشتر می شود و در صورتی که جای این دو تغییر کند و خودآرایی در بیرون از کانون خانواده اتفاق افتد، ناهنجاری و آسیب پذیری و به دنبال آن پشیمانی و پریشانی پیش خواهد آمد، بنابراین دخترها باید بسیار مراقب و هشیار باشند که زیبایی خدادادی خود را بی جا ابراز نکنند و کم بها ندانند و از این زیبایی آنها سوء استفاده نشود.
7)
⭕️3. تفاوت در تحلیل رابطه جنسی
شاید یکی از نیرومندترین تفاوت هایی که بین زنان و مردان وجود دارد مربوط به برداشت آنها از رابطه جنسی است. زنان تمایل دارند رابطه جنسی را به احساس عاطفی و پیوند پایدار ربط دهند، در حالی که مردان رابطه جنسی را بیشتر در لذت جسمی، ادراک می کنند. زنان تمایل دارند برای رابطه جنسی ارزش قائل شوند زیرا این رابطه به زنان حس مشارکت عاطفی و همبستگی می دهد. در حالی که مردان تمایل دارند رابطه جنسی را از سایر جنبه های رابطه جدا کنند؛ لذا مردان در رابطه شان با دختران، دنبال لذت جنسی بوده و به هر بهانه ای در صدد به دام انداختن دختران هستند.
با این وجود، به خاطر داشته باشید که این تمایلات کلی، منعکس کننده تفاوت های آماری هستند. زنان نیز مانند مردان، ممکن است گاهی اوقات رابطه جنسی را به عنوان یک ماجراجویی، یا فقط لذت جنسی ببینند، و مردان نیز مثل زنان ممکن است رابطه جنسی را به مشارکت عاطفی و صمیمیت ربط دهند.
در واقع اکثر مردان عشق و رابطه جنسی را با هم ترجیح می دهند و برای آنها، همانند زنان، ارزش عشق بسیار بالاتر از ارزش رابطه جنسی است و گاهی با افزایش سن در مردان، عشق و صمیمیت، محرک های اصلی رابطه جنسی می شوند و رضایت مندی جنسی در کانون خانواده زمینه مسئولیت پذیری بیشتر مردان می شود و هر چه زندگی می گذرد، دل بستگی و وابستگی زن و شوهر نسبت به همدیگر بیشتر می شود و با حضور فرزندان معنادار می شود. اما خارج از چارچوب خانواده، اکثر دخترها به دلیل عاطفی بودن و دوست داشتنی بودن، به دام می افتند و بعضی پسرها نیز به این نقطه ضعف دخترها آشنا هستند و از این طریق از آنان سوءاستفاده می کنند. حتی ممکن است رابطه در ابتدا خیلی اخلاقی و معنوی و شرعی باشد ولی آرام آرام به گناه و بدنامی منجر شود.
8)
گرچه برخی از دختران و پسران بر این باورند که بهتر است برای شناخت صحیح طرف مقابل، مدتی با وی طرح دوستی ریخت و از طریق این ارتباط دوستانه، به گونه ای عینی و قابل مشاهده، حالت ها و رفتارهای او را مورد شناسایی و ارزیابی قرار داد. اما باید به این نکته توجه داشت که:
اولاً، با این گونه ارتباط ها می توان به اطلاعات اندکی در مورد فرد مورد نظر دست یافت، زیرا باید پذیرفت که این اطلاعات به دلیل آن که در فضایی آکنده از احساسات و عواطف و امیال غریزی رد و بدل می شود، بسیار سطحی و تا حدودی غیرقابل اعتماد است. در این گونه ارتباط ها قصد سوء استفاده نیز نامحتمل نیست و اگر چنین انگیزه ای هم در کار نباشد، احتمال دارد یکی از دو طرف یا هر دو به رفتار نمایشی و تصنعی رو آورده، به این وسیله نظر دیگری را به سوی خود جلب کنند.
ثانیاً، این که یکی از دیگر معایب چنین روابطی، دل بستگی، اضطراب، از دست دادن تمرکز حواس، افسردگی در صورت قطع یک جانبه ارتباط و تزلزل زندگی مشترک در صورت منجر شدن رابطه به ازدواج است.
ثالثاً، به دلیل ناآشنایی دختران و پسران از ویژگی های روانشناختی همدیگر، معمولاً هر دو طرف و یا در اکثر موارد، دختران دچار خطای شناختی می شوند
و بر اساس تحلیل غلط تصمیم گیری می کنند و لذا معمولاً با شکست مواجه می شوند. بنابراین جا دارد کمی در این باره بحث شود و با آگاهی لازم تصمیم گرفته شود.
نکته دیگر آن که باید بدانیم؛ ارتباط یعنی پیوند داشتن، با همدیگر بودن، با همدیگر ملاقات داشتن، با دیگری رفت وآمد داشتن، چیزی را به چیزی بستن و با همدیگر حشر و نشر داشتن
📚[ ??علی اکبر دهخدا، لغت نامه، ج 1، ص 1379. ]
برقراری ارتباط با جنس مخالف با انگیزه های مختلفی صورت می گیرد؛ از جمله:
9)
♻️1.کسب شناخت برای ازدواج
انگیزه بسیاری از جوانان، به ویژه دختران که به ارتباط با جنس مخالف رو می آورند، کسب اطلاعات در مورد طرف مقابل و انتخاب آگاهانه او به عنوان همسر آینده است. این گروه بر این باورند که با دوستی و ارتباط بهتر می توان ابعاد شخصیتی فرد را شناسایی کرد و در صورت احراز هماهنگی، می توان او را به عنوان همسر آینده برگزید.
♻️2.انگیزه جنسی
از انگیزه های دیگر ارتباط دختر و پسر، بهره بری جنسی است. این پدیده در میان اقشاری از جامعه که از لحاظ رشد فکری و فرهنگی در انحطاط شدیدی به سر می برند، بیشتر دیده می شود. این افراد برای ارضای غرایز جنسی خود، همه ارزش های خانوادگی و فردی شان را قربانی می کنند و به رفتاری دست می زنند که برای اغلب افراد جامعه، بسیار پست تلقی می شود. البته انگیزه فوق بیشتر در پسران وجود دارد و دختران، تأمین عاطفی را وجهه همت خود در ارتباط قرار می دهند.
10)