eitaa logo
المدرس الافضل
794 دنبال‌کننده
600 عکس
172 ویدیو
111 فایل
ارتباط با ما؛ @alafzal
مشاهده در ایتا
دانلود
؛ ✅ عن ابی جعفر (علیه السلام) قال: 🔹لو کان الامر الینا اجزنا شهاده الرجل الواحد اذا علم منه خیر مع یمین الخصم فی حقوق الناس، فاما ما کان من حقوق الله عزوجل او رویه الهلال فلا. 📗وسایل الشیعه، ج ۱۸، کتاب القضاء، باب ۱۴، ح ۱۲، ص ۱۹۵. 🔹تدل هذه الروایه علی ان هذا التنفیذ و هذه الاجازه هو تنفیذ ولی الامر و السلطان. 📗منتهی الدرایه فی توضیح الکفایه، سید محمد جعفر جزایری مروج، ج ۶، ص ۶۰۴. @alafzal1400
؛ ؛ ✅ محقق جزایری می نویسد: 🔹 و قد نقل بعض اعاظم اساتیدنا (قده) ان صاحب العروه اعلی الله تعالی مقامه اجری هذه القضیه و طلق امراه لم یتمکن زوجها من الانفاق علیها. 🔹و الذی اعتقده هو ان السید (ره) لم یعتمد فی ذلک علی قاعده الضرر او الحرج، بل اعتمد فیه بعد بناءه علی الولایه العامه للفقیه الجامع للشرایط علی الروایات التی بعضها صحیح و تعرض لها فی العروه فی هذه المساله. 📗منتهی الدرایه فی توضیح الکفایه، ج ۶، ص ۶۳۲. ✅ ما فی العروه الوثقی من جواز تطلیق الحاکم زوجه من لا یتمکن من النفقه. 📗 العروه الوثقی، ج ۲، ص ۷۵، مساله ۳۳. @alafzal1400
هدایت شده از Hekmat
فقه نظام ولایی .mp3
50.53M
تبیین فقه نظام ولایی استاد خسروپناه گفتگو و‌ پرسش و پاسخ ۱۰ مهر ۱۳۹۹ حوزه علمیه قم 🆔 @khosropanah_ir
✅ اطلاعیه: 🔹دوستانی که از مطالب یا صوت های درسی و غیر درسی کانال دانلود کرده و موجود دارند لطفا اطلاع دهند. 🔹به ویژه درس های کفایه پایه ۹، شامل مقدمات و اوامر و . . . . @alafzal1400
هدایت شده از جامعه نخبگانی مرکز خدمات حوزه
#گزارش_تصویری #نشست_هم_اندیشی #فقه_حکومتی #دفتر_جامعه_نخبگانی
هدایت شده از بایگانی
۴ ۲ کما ان الظاهر، ص ۱۹۴؛ ✅ احتمالات مختلف درباره کلمه (لا) در عبارت (لا ضرر و لا ضرار): 1⃣ لای نفی جنس: اصل در این نوع از ترکیب ها که کلمه (لا) بر یک اسم نکره وارد شده است، برای نفی حقیقی جنس و ماهیت است؛ مانند (لا رجل فی الدار) یعنی جنس مرد در خانه موجود نیست. 🔹اشکال: این احتمال درباره عبارت (لا ضرر) درست نیست، زیرا قطعا ضرر وجود دارد و قابل نفی کردن نیست. 2⃣ محقق خراسانی: در اینجا نفی حکم به لسان نفی موضوع شده است؛ یعنی جنس ضرر ادعاءا نفی شده تا کنایه از نفی آثار (حکم) باشد؛ پس در مرحله اول موضوع ضرر نفی شده و در مرحله دوم حکم ضرری یا ضرر غیر متدارک نفی شده است. و این استعمال حقیقی ادعایی به استعمال حقیقی واقعی نزدیک تر است و از نظر بلاغت بهتر از استعمال مجازی می باشد. 🔹 در عبارت (لا صلوه لجار المسجد الا فی المسجد) ادعاءا نفی جنس نماز شده تا کنایه از نفی آثار نماز واقعی باشد. 🔹در عبارت (یا اشباه الرجال و لا رجال) هم ادعاءا نفی جنس رجل شده تا کنایه از نفی آثار رجولیت باشد. 3⃣ شیخ انصاری: این استعمال مجازی است و با نفی مسبب (ضرر) نفی سبب (حکم) اراده شده است؛ پس مراد از (لا ضرر) نفی حکم ضرری می باشد. 4⃣ فاضل تونی: این استعمال مجازی است و با نفی موصوف (ضرر) نفی صفت (غیر متدارک) اراده شده است؛ پس مراد از (لا ضرر) نفی ضرر غیر متدارک می باشد‌. 5⃣ سید میر فتاح: این استعمال مجازی است و مرا از نفی، نهی می باشد؛ پس (لا ضرر) یعنی به هم ضرر نزنید. 🔹اشکال: در احتمال 3⃣ و 4⃣ استعمال مجازی است و تا زمانی که حقیقت ادعایی امکان داشته باشد سراغ مجاز رفتن مرجوح است؛ علاوه بر اینکه در این دو احتمال ابتداءا نفی حکم و صفت شده است، ولی در احتمال 2⃣ در مرحله دوم نفی حکم و صفت شده است. 🔹اشکال: اینکه از نفی، نهی اراده شود، نادر نیست، ولی مجاز است؛ همچنین اراده نهی در این نوع از ترکیب که لا بر سر اسم نکره درآمده، معروف و مشهور نیست و با فصاحت و بلاغت سازگاری ندارد. 6⃣ این استعمال حقیقی است و کلمه مطلق (ضرر) گفته شده و از آن کلمه مقید (ضرر ناشی از حکم یا ضرر غیر متدارک) اراده شده است. 🔹اشکال: استعمال مطلق و اراده مقید، احتمال بعیدی نیست، ولی نیاز به قرینه دارد. 🔹خلاصه: در غالب استعمالاتی که (لا) بر سر اسم نکره درآمده، استعمال حقیقی است و نفی ادعایی حقیقت اراده شده است و اینکه امکان نفی واقعی در (لا ضرر) وجود ندارد، دلیل نمی شود سراغ استعمال مجازی برویم، زیرا استعمال حقیقی و ادعایی به واقعیت نزدیکتر از استعمال مجازی است. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۴ ۳ ثم الحکم الذی، ص ۱۹۶ ✅ رابطه ادله قاعده لا ضرر با ادله احکام اولیه: 1⃣ احکام اولیه ای که برای عناوین افعال ثابت شده یا توهم ثبوت آنها وجود دارد، در حال ضرر با قاعده لا ضرر برداشته می شوند. 🔹مثال: وجوب روزه حکم اولی است و اگر روزه ضرر داشته باشد، این وجوب با قاعده لا ضرر برداشته می شود. 2⃣ احکامی که با عنوان ضرر ثابت شده اند با قاعده لا ضرر برداشته نمی شوند، زیرا اگر ضرر هم علت ثبوت حکم باشد و هم علت نفی حکم باشد، تناقض به وجود می آید. 🔹مثال: وجوب قصاص و دیات و جهاد و زکات و خمس و . . ‌. احکامی هستند که به ظاهر عرفی از همان ابتداء موضوع ضرر بوده و دارای ضرر مالی یا جانی یا آبرویی هستند، پس این وجوب به خاطر ضرر داشتن با قاعده لا ضرر برداشته نمی شوند، زیرا موضوع نمی تواند حکم خود را نفی کند، بلکه حکم خود را ثابت می کند‌. 3⃣ رابطه و نسبت ادله احکام اولیه با ادله احکام ثانویه ملاحظه نمی شود، زیرا این رابطه عموم و خصوص من وجه است و در عموم و خصوص من وجه در نقطه اشتراک به دلیل اقوی سندا یا اقوی دلالتا عمل می شود، و اگر دلیل ها مساوی بودند و هیچ کدام اقوی نبود، تعارض و تساقط رخ داده و به سراغ اصول عملیه می روند. 🔹مثال رابطه عموم و خصوص من وجه: وجه افتراق روزه: برخی روزه ها غیر ضرری است. وجه افتراق ضرر: برخی ضررها روزه نیست. وجه اشتراک روزه و ضرر: برخی روزه ها ضرری است. 4⃣ شیخ انصاری: رابطه ادله قاعده لا ضرر با ادله احکام اولیه حکومت است و ادله لا ضرر بر ادله احکام اولیه حکومت دارند. 🔹اشکال: نظارت و حکومت ادله احکام ثانویه بر ادله احکام اولیه مطلبی مبهم و مخفی است و ثابت نشده است. مثلا بین موضوع و محمول جمله (کتب علیکم الصیام) و جمله (لا ضرر) هیچ ربط ظاهری وجود ندارد تا بتوان از حکومت یکی بر دیگری سخن گفت. 5⃣ محقق خراسانی: بین ادله احکام ثانویه (مثل ادله قاعده لا ضرر و لا حرج) و ادله احکام اولیه، جمع عرفی برقرار کرده و می گوییم: حکم اولی حالت اقتضاء (علیت ناقصه) دارد و حکم ثانوی حالت فعلیت (علیت تامه) دارد، پس حکم ثانوی مانع به فعلیت رسیدن حکم اولی می شود، و از عارضه حکم ثانوی نمی شود اغماض کرد، پس ادله حکم ثانوی مقدم بر ادله حکم اولی می شود. 6⃣ گاهی بر عکس می شود و ادله احکام اولیه حالت فعلیت (علیت تامه) و ادله احکام ثانویه حالت اقتضاء (علیت ناقصه) دارند، پس به هیچ وجه نمی شود از حکم اولی به خاطر حکم ثانوی اغماض کرد؛ مثلا وجوب دفاع از اسلام و مسلمین و وجوب دفاع از پیامبر و امام همیشه علیت تامه دارد و به بهانه عسر و حرج و ضرر نمی توان از آنها دست برداشت. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
۴ ۴ ثم انقدح بذلک، ص ۱۹۷ ✅ گاهی یک حکم ثانوی با حکم ثانوی دیگر تعارض می کند. 🔹مثال: شخصی اعتیاد به مصرف دخانیات دارد و ادامه این مصرف برای او ضرر جدی دارد؛ در اینجا اگر بخواهد مصرف خود را ترک کند، گرفتار عسر و حرج می شود و اگر نخواهد ترک کند، گرفتار ضرر می شود؛ در اینحا ادله نفی عسر و حرج با ادله نفی ضرر تعارض می کنند و دو احتمال به وجود می آید: 1⃣ احتمال دارد رابطه این ادله رابطه تعارض باشد که باید به قوانین باب تعارض عمل کرد؛ یعنی اگر یکی اقوی سندا یا اقوی دلالتا بود به همان عمل می شود و اگر مساوی بودند به قانون تخییر شرعی یا قانون (اذا تعارضا تساقطا) عمل کرده و به سراغ اصول عملیه می رویم. 🔹اشکال: بعید است رابطه دو دلیل ثانوی تعارض باشد، زیرا در تعارض یکی از دلیل ها مقتضی و ملاک مفسده و مصلحت را دارد و حال آنکه در مثال فوق هر دو دلیل عسر و ضرر دارای مقتضی بوده و واقعا هم عسر وجود دارد و هم ضرر وجود دارد. 2⃣ محقق خراسانی: رابطه دو دلیل ثانوی، تزاحم است و باید مصلحت و مفسده ها را سنجیده و به اقوی ملاکا عمل کنیم، هر چند که سند یا دلالت دلیل دیگر اقوی باشد؛ و اگر ملاک (مقتضی) هر دو مساوی بود، تخییر عقلی داریم که جانب عسر را ترجیح دهیم یا جانب ضرر را ترجیح دهیم. 🔹وقتی به اقوی ملاکا عمل می شود، جمع عرفی کرده و می گوییم دلیل اقوی دارای حالت فعلیت (علیت تامه) بوده و دلیل قوی دارای حالت اقتضاء (علیت ناقصه) می باشد، پس دلیل اقوی مانع به فعلیت رسیدن دلیل قوی می شود‌. ✅ در صوت تعارض یک ضرر با ضرر دیگر چند حالت وجود دارد: 1⃣ اگر دوران بین دو ضرری است که قرار است بر یک شخص وارد شوند، باید ضرر کمتر را انتخاب کرد و اگر هر دو ضرر مساوی بودند (تساوی واقعی) یا ضرر کمتر شناسایی نشد (تساوی ظاهری)، در اینکه کدام ضرر را انتخاب کند مختار است. 2⃣ اگر دوران بین دو ضرری است که قرار است بر دو شخص وارد شوند، باید ضرر کمتر را انتخاب کرد و اگر هر دو ضرر مساوی بودند یا ضرر کمتر شناسایی نشد، در اینکه کدام ضرر را انتخاب کنند مختارند‌. 3⃣ اگر همزمان دوران بین این است که خودش ضرر کند یا دیگری ضرر کند، ایثار کردن مستحب است و اظهر آن است که واجب نیست خودش ضرر را تحمل کند، هر چند ضرری که بر دیگری وارد می شود بیشتر باشد؛ زیرا تشریع قاعده لا ضرر نوعی منت بر امت است و در اینکه انسان خودش ضرر را تحمل کند تا دیگری ضرر نکند، منتی وجود ندارد هر چند که ضرر دیگری بیشتر باشد‌. 🔹البته اگر کسی بگوید تشریع قاعده لا ضرر منت بر نوع امت است نه بر اشخاص امت، در این صورت باید ضرر کمتر را انتخاب کرد و اگر ضرر دیگری بیشتر است، باید خودش ضرر کمتر را تحمل کند تا دیگری ضرر بیشتر نبیند. 🔹فتامل: در تشریع قاعده لا ضرر، نوعی بودن منت ثابت نشده است. 4⃣ اگر ضرر در مرحله اول به خودش متوجه شده است و متوجه دیگری نیست، حق ندارد ضرر را از خودش دفع کند تا به دیگری ضرر برسد‌. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
؛ 🔹قال رجل لرسول الله: فلان ینظر الی حرم جاره، فان امکنه مواقعه حرام لم یرع عنه‌. 🔹فغضب رسول الله و قال اءتونی به. 🔹فقال رجل آخر: یا رسول الله انه من شیعتکم ممن یعتقد موالاتک و موالات علی و یبرا من اعداءکما. 🔹فقال رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم): لا تقل انه من شیعتنا، فانه کذب ان شیعتنا من شیعنا و تبعنا فی اعمالنا. و لیس هذا الذی ذکرته فی هذا الرجل من اعمالنا. 📗 لئالی الاخبار، ج ۵، ص ۱۵۷. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
؛ ✅ روی ان امیر المومنین (سلام الله علیه) خرج ذات لیله من المسجد و کانت لیله قمراء فام الجبانه و لحقه جماعه یقفون اثره. 🔹فوقف علیهم ثم قال: من انتم؟ 🔹قالوا: شیعتک یا امیر المومنین. 🔹فتفرس فی وجوههم ثم قال: فما لی لا اری علیکم سیماء الشیعه؟ 🔹قالوا: و ما سیماء الشیعه یا امیر المومنین؟ 🔹فقال: 1⃣ صفر الوجوه من السهر. 2⃣ عمش العیون من البکاء. 3⃣ حدب الظهور من القیام. 4⃣ خمص البطون من الصیام. 5⃣ ذبل الشفاه من الدعاء. 6⃣ علیهم غبره الخاشعین. ✅ وسایل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج ۱، ص ۹۲. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
؛ ✅ و قال رجل لامراته اذهبی الی فاطمه بنت رسول الله فاسالیها عنی انی من شیعتکم ام لیس من شیعتکم؟ فسالتها. 🔹فقالت: قولی له: ان کنت تعمل بما امرناک و تنتهی عما زجرناک عنه، فانت من شیعتنا و الا فلا. 🔹فرجعت فاخبرته؛ فقال: یا ولیی و من ینفک من الذنوب و الخطایا، فانا اذا خالد فی النار، فان من لیس من شیعتهم فهو خالد فی النار. 🔹فرجعت المراه، فقالت لفاطمه ما قال زوجها. 🔹 فقالت فاطمه: قولی له لیس هکذا؛ شیعتنا من خیار اهل الجنه و کل محبینا و موالی اولیاءنا و معادی اعداءنا و المسلم بقلبه و لسانه لنا، لیسوا من شیعتنا اذا خالفوا اوامرنا و نواهینا فی سائر الموبقات و هم مع ذلک فی الجنه و لکن بعد ما یطهرون من ذنوبهم بالبلایا و الرزایا او فی عرصات القیامه بانواع شدائدها او فی الطبق الاعلی من جهنم بعذابها الی ان نستنقذهم بحبنا منها و ننقلهم الی حضرتنا. @alafzal1400
هدایت شده از بایگانی
؛ ✅ و قال رجل للحسین بن علی (علیهما السلام): یا ابن رسول الله انا من شیعتکم. 🔹قال: اتق الله و لا تدعین شیئا یقول الله لک کذبت و فجرت فی دعواک‌. 🔹ان شیعتنا من سلمت قلوبهم من کل غش و غل و دغل. 🔹و لکن قل: انا من موالیکم و محبیکم. @alafzal1400