eitaa logo
حوادث آخرالزمان و علائم ظهور⏰🌍
44.5هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
7.1هزار ویدیو
357 فایل
ثابت قدمان ماندگارند. ✔حضورشماباعث دلگرمی ماست . @alamatha https://eitaa.com/joinchat/1218773065C471a635805 👆👆 تعرفه تبلیغات لینک کانال حوادث آخرالزمان و علائم ظهور در تلگرام https://t.me/+x48EYwR6jN5jM2M8 مطالب را فوروارد کنید
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 زنجیره سیلاب های هولناک جهانی اینبار سیل در راولپندی پاکستان و مکزیک 🔹 ارتش پاکستان برای کمک به مردم سیل زده در شهر راولپندی مستقر شده است. ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺ویدیویی از لحظه وقوع زلزله پرقدرت در آلاسکا ⭕️زلزله8.2 ریشتری در آلاسکای آمریکا و هشدار ایجاد سونامی قدرتمند ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️چرا سید بحرالعلوم، سید ابن طاووس و مقدس اردبیلی این قدر با امام زمان (عج) رفیق بودند، ولی من نه⁉️ ╔═.🍃.══════╗ @alamatha ╚══════.🍃.═╝
☀️ ☀️ ❤️تشرفات محضرولی عصر(عج) 💠آیت الله مظاهری ضمن درس اخلاق خود حکایتی نقل کردند با این مضمون : ✅یکی از علمای بزرگ، در زمان قدیم در تخت فولاد خدمت امام زمان «ارواحنا‌فداه» رسیده بود و از آن حضرت درخواست «علم اکسیر» کرده بود. در حالی که یاد گرفتن علوم غریبه حرام است و گفت و شنود و تعلیم و تعلّمش نیز حرام است. ♻️آن حضرت به او فرموده بودند: علوم غریبه به تو چه ربطی دارد؟ من به جای آن ختمی به تو یاد می‌دهم که بهتر از اکسیر است. ▫🔸بعد فرموده بودند: به پنج تن و امام زمان توسّل پیدا کن و در توسّل‌هایت بگو: 🔵«یا محمّد یا علی یا فاطمه یا حسن یا حسین، ‌یا صاحب الزمان ادرکنی و لا تهلکنی». ❕🔻آن عالم نقل می‌کند: وقتی حضرت فرمودند: «ادرکنی»، به ذهنم خطور کرد که باید بفرمایند: «ادرکونی»، یعنی برای درخواست کمک از پنج نور مقدّس، باید فعل جمع به کار ببریم، پس چرا ایشان فعل مفرد به کار برده و می‌فرمایند: «ادرکنی و لاتهلکنی»؟! 🔸وقتی چنین تصوّری کردم، امام زمان «ارواحنا‌فداه» تبسّم کردند و فرمودند: 🔻همین است که گفتم. برای اینکه واسطه فیض این عالم، فعلاً من هستم. 🔶یعنی اگر در زمان حاضر توسّلی به پیغمبر اکرم صلی ‌الله‌ علیه ‌و آله ‌و سلّم یا سایر حضرات معصومین سلام ‌الله ‌علیهم بشود، فیض الهی به واسطه وجود مقدّس امام زمان «ارواحنا‌فداه» به بندگان می‌رسد. 📘به نقل از تبیان ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
🔰✨تشرف سيد بحرالعلوم در سامرا✨🔰 ❧❆◈▣◈▣◈▣◈▣◈▣◈❆❧ 💭عالم ربانى , آخوند ملا زين العابدين سلماسى (ره ) نقل نمود: 📿در حرم عسكريين (ع ) با جناب سيد بحرالعلوم (ره ) نماز خوانديم. 💠وقتى ايشان خواست بعد از تشهد ركعت دوم برخيزد, حالتى برايش پيش آمد كه اندكى توقف كرد و بعد برخاست. ️ ❋≀✨≀❋≀✨ ❋ ❗️همه ما از اين كار تعجب كرده بوديم و علت آن توقف را نمى دانستيم و كسى هم جرات نمى كرد سؤال كند, تا آن كه به منزل برگشته و سفره غذا را انداختند. ❓يكى ازسادات حاضر در مجلس به من اشاره كرد كه علت توقف سيد در نماز را سؤال كنم. 💠گفتم: نه تو از ما نزديك ترى. 💭در اين جا جناب سيد (ره ) متوجه من شده و فرمود: ️ ❋≀✨≀❋≀✨ ❋ ❓چه مى گوييد؟ 💭من كه از همه جسارتم زيادتر بود, گفتم: ❗️آقايان مى خواهند سر آن حالت را كه در نمازبراى شما پيش آمد, بدانند. 💭فرمودند: 🌟حضرت بقية اللّه (ع ) براى سلام كردن به پدر بزرگوارشان داخل حرم مطهر شدند, لذا از مشاهده جمال نورانى ايشان حالتى كه ديديد به من دست داد, تاآن كه از آن جا خارج شدند🌟 📚منبع:تشرفات ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضرت مهدی در این محل با #۳۱۳ یار خود دیدار خواهد کرد ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آتش سوزی گسترده در جنگل های اطراف آنتالیا ترکیه که از دو روز پیش آغاز شده، این منطقه توریستی را به جهنمی سوزان تبدیل کرده است./چند ثانیه ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
1_193313853_160170080652.pdf
7.54M
بحارالانوار جلد 50 ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
امام باقر علیه السلام: کسی که در کار دنیا تنبل باشد ، در کار آخرتش تنبل تر است 📚 ج۵ ص۸۵ ح۴ ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
‼️اندوهگین شدن امام زمان(عج) بخاطر شیعیان ❤️امام مهدی علیه السلام فرمود❤️ 🥀🔻از تردید گروهی از شما (شیعیان) در دین،و شک و سرگردانی درمساله والیان امرشان آگاه شدم،پس این غم ما بخاطر شما است نه بخاطر خود ما،و برای شما‌ متاثر شدیم نه برای خودمان.» 😍🔻در این روایت و امثال آن ها حضرت مهدی علیه السلام نسبت به شیعیان ابراز محبت و علاقه نموده و اعلام کرده است که از گمراه شدن آن ها شدیدا ناراحت و متاثر می شود. 📚بحار الانوار، ج 53، ص 178 ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
🍃🌹 💜ولادت امام حلم و شکیبایی باب الحوائج امام  موسی کاظم (ع)بر شما مبارک💜 بزم مارا باز آمد عالم آرایى دگر کز قدومش بزم ما گردیده سینایى دگر قرنها بگذشته از موسى و شرح رود نیل آمده اینک به فتح نیل موسایى دگر ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
‍ ‍ 🔴مشورت‌ در دو بُعد «حق‌ و تکلیف»؟ 🔹یکی‌ از مهمترین‌ اصول‌ مطرح‌ شده‌ در سیاست‌ اسلامی، اصل‌ مشورت‌ است‌ که‌ در دو بعد حق‌ و تکلیف‌ مورد توجه‌ است: مشورت، در رابطه‌ با دولتمردان‌ یک‌ تکلیف‌ است‌ که‌ در تمامی‌ سیاستگذاریها بایستی‌ راه‌ مشورت‌ را بپویند. دور رابطه‌ با مردم‌ یک‌ حق‌ است‌ که‌ باید طرف‌ مشورت‌ قرار گیرند. این، حق‌ مردم‌ است‌ که‌ دولت، در تمامی‌ سیاستگذاریها با آنان‌ در میان‌ گذارد، و نهادهای‌ طرف‌ مشورت‌ و نیز کارشناسان‌ مربوطه‌ که‌ در ابعاد مختلف‌ کشورداری، طرف‌ مشورت‌ قرار می‌گیرند، باید مردمی‌ و از متن‌ جامعه‌ و برگزیدگان‌ انتخابی‌ مردم‌ باشند.در آیه‌ شریفه‌ می‌فرماید: «فبما رحمةٍ‌ من‌ ا لِنتَ‌ لهم، و لو کنت‌ فظاً‌ غلیظ‌ القلب‌ لا نفضوا من‌ حولک‌ فاعف‌ عنهم‌ و استغفر لهم، و شاورهم‌ فی‌ الأ‌مر، فاًذا عزمت‌ فتوکل‌ علی‌ ا اًن‌ ا یحب‌ المتوکلین.» در این‌ آیه، بر سه‌ أمر تاکید شده‌ است: 1⃣ روش‌ ملایمت‌ و ملاطفت‌ در پیش‌ گرفتن‌ و دوری‌ از هرگونه‌ و دوری‌ از هرگونه‌ بدخویی‌ و غلظت، که‌ پایه‌ و اساس‌ جذب‌ نیروهای‌ مردمی‌ و جلوگیری‌ از یأس‌ و طرد آنان‌ می‌گردد. 2⃣ چشم‌پوشی‌ مستمر از ناروائیهایی‌ که‌ احیاناً‌ از برخی‌ سر می‌زند. حضور همیشگی‌ مردمی، نیرومندترین‌ پشتوانه‌ استواری‌ نظام‌ حاکم‌ است. در عبارت‌ «و شاورهم‌ فی‌ الأ‌مر» سه‌ جهت‌ مورد توجه‌ است: 1⃣ مخاطب‌ در این‌ دستور، شخص‌ پیامبر به‌عنوان‌ زعیم‌ سیاسی‌ امت‌ است. پیامبر اکرم(ص) دارای‌ سه‌ شخصیت‌ است: ۱_شخصیت‌ حقیقی‌ خاص‌ و با عنوان‌ یکی‌ از افراد برجسته‌ جامعه‌ که‌ از برازندگی‌ خاصی‌ در جامعه‌ خود برخوردار بود، ولی‌ دارای‌ هیچ‌ سِمَتی‌ نبود. ۲_شخصیتی‌ که‌ دارای‌ مقام‌ نبوت‌ بود، و مرجعیت‌ تشریع‌ را در عرصه‌ شریعت‌ بر عهده‌ داشت. ۳_شخصیتی‌ که‌ در عرصه‌ سیاست، مقام‌ زعامت‌ را عهده‌دار بود. 🔹اکنون‌ در این‌ دستور (در آیه‌ کریمه) شخصیت‌ سوم‌ پیامبر مورد خطاب‌ است. پیامبر، به عنوان: زعیم‌ سیاسی، دستور دارد تا پیوسته‌ با مردم‌ به‌ مشورت‌ نشیند، و در تصمیم‌گیریها در عرصه‌های‌ سیاستگذاری، با مردم‌ در تماس‌ باشد و با آنان‌ مشورت‌ کند. از این‌رو این‌ دستور، مخصوص‌ شخص‌ وی‌ نیست، بلکه‌ عنوان‌ زعامت‌ سیاسی‌ او مورد خطاب‌ است‌ و فراگیر خواهد بود، هرکه‌ در هر پست‌ و مقامی، مسؤ‌ولیت‌ سیاستگذاری‌ کشور را برعهده‌ داشته‌ باشد، مشمول‌ این‌ خطاب‌ خواهد بود. 🔺آیة‌ «و أمرهم‌ شوری‌ بینهم» (شوری/ 38) در اموری‌ که‌ مرتبط‌ به‌ شؤ‌ون‌ عامه‌ است‌ (أمرهم) با مشورت‌ انجام‌ می‌دهند و این، وصفی‌ است‌ که‌ به‌صورت‌ «اِخبار» در آمده، و حتمیت‌ آن‌ را می‌رساند. 2⃣ مرجع‌ ضمیر جمع‌ (و شاورهم) مردمند که‌ می‌بایست‌ طرف‌ مشورت‌ قرار گیرند. مستقیماً، آنگاه‌ که‌ مسأله‌ به‌ آرای‌ عمومی‌ گذارده‌ می‌شود. یا غیر مستقیم، آنگاه‌ که‌ برگزیدگان‌ مردم‌ (انتخاب‌ شدگان‌ از جانب‌ مردم) طرف‌ مشورت‌ قرار می‌گیرند. 🔹در وصیت‌ پیامبر(ص) به‌ امیر مؤ‌منان(ع) بر همین‌ مطلب‌ تاکید شده‌ است: موقعی‌ که‌ سوره‌ نصر نازل‌ گردید و پایان‌ دوران‌ رسالت‌ را اعلام‌ کرد، امیر مؤ‌منان‌ از پیامبر می‌پرسد: در پیش‌آمدها که‌ رهگشایی‌ از کتاب‌ و سنت‌ در آن‌ یافت‌ نشود، چه‌ باید کرد؟ پیامبر می‌فرماید: آن‌ را با جمع‌ مؤ‌منینِ‌ متعهد در میان‌ گذارید «اِجعلوه‌ شُوری‌ بین‌ المؤ‌منین» یا «تَجعلونه‌ شُوری‌ بین‌ العابدین‌ من‌ المؤ‌منین(»). با جمع‌ شایستگان‌ (افراد با اخلاص‌ و دارای‌ تعهد ایمانی) به‌ مشورت‌ بنشینید. سپس‌ می‌فرماید: «و لا تقضونه‌ برأیٍ‌ خاصةً»: هرگز با یک‌ رأی‌ خاص، درباره‌ مسائل‌ مرتبط‌ با جامعه، تصمیم‌ نگیرید. و مقصود را «رأی‌ خاص»: رأی‌ فرد، رأی‌ یک‌ جناح‌ یا حزب‌ یا صنف‌ که‌ جنبه‌ همگانی‌ ندارد. و در روایتی‌ دیگر: «و لا تقصرونه‌ بأمرٍ‌ خاصة» یعنی: این‌ دستور را در تمامی‌ موارد اِجرا دارید و به‌عبارتی: در تمامی‌ پیش‌آمدها و مسائل‌ مرتبط‌ با سیاست‌ عامه، راه‌ مشورت‌ را پیشه‌ کنید. ‌ ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روستایی عجیب و خارق العاده در فرانسه که تمام ساکنانش مسلمان شیعه شده اند و معتقد و منتظر ظهور امام زمان ایستاده اند! 🔹توصیه می کنم با سبک زندگی و چگونه مسلمان و شیعه شدن این روستا آشنا شوید! 🔹شک ندارم تاکنون از این روستا کمتر کسی مطلع بوده است! 🔹حتما ببینید که جالب است و به اشتراک هم بگذارید! ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
1_193406133_160170081225.pdf
8.43M
بحارالانوار جلد 51 ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
1_193406682_160170081254.pdf
8.69M
بحارالانوار جلد 52 ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
✍ امام کاظم (علیه السلام) فرمودند : ☘ بلا و گرفتارى بر مؤمنى وارد نمى شود مگر آنکه خداوند عزوجل بر او الهام مى فرستد که به درگاه باری تعالى دعا نماید و آن بلا سریع بر طرف خواهد شد. ولی چنانچه از دعا خوددارى نماید، آن بلا و گرفتارى طولانى می گردد. پس هر‌گاه فتنه و بلائى بر شما وارد شود، به درگاه خداوند مهربان دعا و زارى نمائید... 📚 الکافی، ج ۲، ص ۴۷۱ ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
⭕️ عصر آخرالزمان و سالیان پیش از ولی عصر ( عج ) : 🔸امام صادق علیه السلام: در آن زمان، ثروتمندان، عزیزتر و گرامی‌تر از مؤمنان خواهند بود.. از مشاهده ی وضعیت نابسامان مؤمنان خوشحال می‌شوند!. مؤمنان غمگین، حقیر و ذلیل می شود.. اصحاب الآیات ( عمل کنندگان به آیات قرآن ) تحقیر می شوند، کسانی که آنان را دوست دارند نیز همین طور. روزی خواهد رسید که ، همانند واژگون شدن ظرفی، واژگون می‌شود.! 📂 بحارالانوار 52/257 حدیث 147 ╔═.🍃.═════╗ @alamatha ╚═════.🍃.═╝
🌺پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند : ✍زمانى بر امت من فرا می رسد كه از می گریزند چنانچه گوسفند از گرگ فرار می کند و کسی که بر حفظ ایمان صبر می کند مانند اینست که آتش روشنی را در دست نگاه داشته است. ⏲در این زمان؛ 🔹حاکمان👈بر جور، 🔹عالمان ایشان بر 👈طمع‏ 🔹وعابدان ایشان بر👈ریا 🔹تاجران ایشان بر👈خوردن ربا 🔹زنان ایشان بر👈زینت دنیا استوارند. ✍ عالمان را فقط به لباس نیكو ، و قرآن را فقط به صوت نیکو می دانند عبادت و خدا را فقط در ماه رمضان عبادت می کنند»۱ 📚۰۱کاشف الاستار فی ترجمه جامع 📗الاخبار ص 183/به نقل از تبیان. ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
4_6048448859221271317.mp3
1.4M
⁉️ نشانه های ضعف ایمان چیست ؟چگونه بفهمیم ایمانمان درحال ریزش است ؟ ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
سلام امام زمانم✋🌸 نور را از صبحگاهت می خریم عشق را ما از نگاهت می خریم مهربانی را همیشه صبح به صبح از میان دکه چشم سیاهت می خریم ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
‍ ‍ 🔴مشورت‌ در دو بُعد «حق‌ و تکلیف»؟ 🔹یکی‌ از مهمترین‌ اصول‌ مطرح‌ شده‌ در سیاست‌ اسلامی، اصل‌ مشورت‌ است‌ که‌ در دو بعد حق‌ و تکلیف‌ مورد توجه‌ است: مشورت، در رابطه‌ با دولتمردان‌ یک‌ تکلیف‌ است‌ که‌ در تمامی‌ سیاستگذاریها بایستی‌ راه‌ مشورت‌ را بپویند. دور رابطه‌ با مردم‌ یک‌ حق‌ است‌ که‌ باید طرف‌ مشورت‌ قرار گیرند. این، حق‌ مردم‌ است‌ که‌ دولت، در تمامی‌ سیاستگذاریها با آنان‌ در میان‌ گذارد، و نهادهای‌ طرف‌ مشورت‌ و نیز کارشناسان‌ مربوطه‌ که‌ در ابعاد مختلف‌ کشورداری، طرف‌ مشورت‌ قرار می‌گیرند، باید مردمی‌ و از متن‌ جامعه‌ و برگزیدگان‌ انتخابی‌ مردم‌ باشند.در آیه‌ شریفه‌ می‌فرماید: «فبما رحمةٍ‌ من‌ ا لِنتَ‌ لهم، و لو کنت‌ فظاً‌ غلیظ‌ القلب‌ لا نفضوا من‌ حولک‌ فاعف‌ عنهم‌ و استغفر لهم، و شاورهم‌ فی‌ الأ‌مر، فاًذا عزمت‌ فتوکل‌ علی‌ ا اًن‌ ا یحب‌ المتوکلین.» در این‌ آیه، بر سه‌ أمر تاکید شده‌ است: 1⃣ روش‌ ملایمت‌ و ملاطفت‌ در پیش‌ گرفتن‌ و دوری‌ از هرگونه‌ و دوری‌ از هرگونه‌ بدخویی‌ و غلظت، که‌ پایه‌ و اساس‌ جذب‌ نیروهای‌ مردمی‌ و جلوگیری‌ از یأس‌ و طرد آنان‌ می‌گردد. 2⃣ چشم‌پوشی‌ مستمر از ناروائیهایی‌ که‌ احیاناً‌ از برخی‌ سر می‌زند. حضور همیشگی‌ مردمی، نیرومندترین‌ پشتوانه‌ استواری‌ نظام‌ حاکم‌ است. در عبارت‌ «و شاورهم‌ فی‌ الأ‌مر» سه‌ جهت‌ مورد توجه‌ است: 1⃣ مخاطب‌ در این‌ دستور، شخص‌ پیامبر به‌عنوان‌ زعیم‌ سیاسی‌ امت‌ است. پیامبر اکرم(ص) دارای‌ سه‌ شخصیت‌ است: ۱_شخصیت‌ حقیقی‌ خاص‌ و با عنوان‌ یکی‌ از افراد برجسته‌ جامعه‌ که‌ از برازندگی‌ خاصی‌ در جامعه‌ خود برخوردار بود، ولی‌ دارای‌ هیچ‌ سِمَتی‌ نبود. ۲_شخصیتی‌ که‌ دارای‌ مقام‌ نبوت‌ بود، و مرجعیت‌ تشریع‌ را در عرصه‌ شریعت‌ بر عهده‌ داشت. ۳_شخصیتی‌ که‌ در عرصه‌ سیاست، مقام‌ زعامت‌ را عهده‌دار بود. 🔹اکنون‌ در این‌ دستور (در آیه‌ کریمه) شخصیت‌ سوم‌ پیامبر مورد خطاب‌ است. پیامبر، به عنوان: زعیم‌ سیاسی، دستور دارد تا پیوسته‌ با مردم‌ به‌ مشورت‌ نشیند، و در تصمیم‌گیریها در عرصه‌های‌ سیاستگذاری، با مردم‌ در تماس‌ باشد و با آنان‌ مشورت‌ کند. از این‌رو این‌ دستور، مخصوص‌ شخص‌ وی‌ نیست، بلکه‌ عنوان‌ زعامت‌ سیاسی‌ او مورد خطاب‌ است‌ و فراگیر خواهد بود، هرکه‌ در هر پست‌ و مقامی، مسؤ‌ولیت‌ سیاستگذاری‌ کشور را برعهده‌ داشته‌ باشد، مشمول‌ این‌ خطاب‌ خواهد بود. 🔺آیة‌ «و أمرهم‌ شوری‌ بینهم» (شوری/ 38) در اموری‌ که‌ مرتبط‌ به‌ شؤ‌ون‌ عامه‌ است‌ (أمرهم) با مشورت‌ انجام‌ می‌دهند و این، وصفی‌ است‌ که‌ به‌صورت‌ «اِخبار» در آمده، و حتمیت‌ آن‌ را می‌رساند. 2⃣ مرجع‌ ضمیر جمع‌ (و شاورهم) مردمند که‌ می‌بایست‌ طرف‌ مشورت‌ قرار گیرند. مستقیماً، آنگاه‌ که‌ مسأله‌ به‌ آرای‌ عمومی‌ گذارده‌ می‌شود. یا غیر مستقیم، آنگاه‌ که‌ برگزیدگان‌ مردم‌ (انتخاب‌ شدگان‌ از جانب‌ مردم) طرف‌ مشورت‌ قرار می‌گیرند. 🔹در وصیت‌ پیامبر(ص) به‌ امیر مؤ‌منان(ع) بر همین‌ مطلب‌ تاکید شده‌ است: موقعی‌ که‌ سوره‌ نصر نازل‌ گردید و پایان‌ دوران‌ رسالت‌ را اعلام‌ کرد، امیر مؤ‌منان‌ از پیامبر می‌پرسد: در پیش‌آمدها که‌ رهگشایی‌ از کتاب‌ و سنت‌ در آن‌ یافت‌ نشود، چه‌ باید کرد؟ پیامبر می‌فرماید: آن‌ را با جمع‌ مؤ‌منینِ‌ متعهد در میان‌ گذارید «اِجعلوه‌ شُوری‌ بین‌ المؤ‌منین» یا «تَجعلونه‌ شُوری‌ بین‌ العابدین‌ من‌ المؤ‌منین(»). با جمع‌ شایستگان‌ (افراد با اخلاص‌ و دارای‌ تعهد ایمانی) به‌ مشورت‌ بنشینید. سپس‌ می‌فرماید: «و لا تقضونه‌ برأیٍ‌ خاصةً»: هرگز با یک‌ رأی‌ خاص، درباره‌ مسائل‌ مرتبط‌ با جامعه، تصمیم‌ نگیرید. و مقصود را «رأی‌ خاص»: رأی‌ فرد، رأی‌ یک‌ جناح‌ یا حزب‌ یا صنف‌ که‌ جنبه‌ همگانی‌ ندارد. و در روایتی‌ دیگر: «و لا تقصرونه‌ بأمرٍ‌ خاصة» یعنی: این‌ دستور را در تمامی‌ موارد اِجرا دارید و به‌عبارتی: در تمامی‌ پیش‌آمدها و مسائل‌ مرتبط‌ با سیاست‌ عامه، راه‌ مشورت‌ را پیشه‌ کنید. ‌ ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
3⃣ مقصود از «أمر»، به‌ قرینه‌ سیاق، سیاستگذاریهای‌ مرتبط‌ به‌ شؤ‌ون‌ عامه‌ است. زیرا هرگاه‌ مخاطب‌ به‌ خطاب‌ «و شاورهم» شخصیت‌ سیاسی‌ پیامبر اکرم‌ باشد، می‌بایستی‌ مورد تکلیف‌ نیز مسائل‌ سیاسی‌ باشد، چون‌ عنوان‌ موضوع، خود تعیین‌کننده‌ مفهوم، و محدوده‌ تکلیف‌ را مشخص‌ می‌سازد. مثلاً‌ اگر به‌ فقیهی‌ گفتند: راه‌ احتیاط‌ پیشه‌ گیر، بدان‌ معنا است‌ که‌ در مقام‌ استنباط‌ احکام‌ فقهی‌ و افتأ، با دقت‌ و احتیاط‌ کامل‌ رفتار کن. و این‌ دستور به‌ کارهای‌ دیگر وی‌ ارتباطی‌ ندارد. 💠علاوه، الف‌ و لام‌ در «فی‌ الأ‌مر» اشاره‌ به‌ معهود است، که‌ نمی‌تواند امر نبوت‌ باشد، بلکه‌ امر رفتاری‌ و رهبری‌ - برای‌ پیشرفت‌ و رسیدن‌ به‌ هدف‌ - مقصود است، که‌ همان‌ سیاستگذاریهای‌ کلی‌ در پیشبرد سیاست‌ رهبری‌ می‌باشد. و آیه‌ «و أمرهم‌ شوری‌ بینهم» نیز همین‌ مطلب‌ را می‌رساند. زیرا «أمر» مضاف‌ به‌ جمع، همان‌ سیاست‌ کلی‌ و مرتبط‌ به‌ شؤ‌ون‌ عامه‌ است. ‌ ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجلس جشن و مدیحه سرای ذکرشریف یاعلی علیه السلام ...... و صله دادن مستمعین ..... ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️دعا کردن برای فرج اقامون امام زمان عج فراموش نشه. ✅ اماممان را بر خودمان مقدم بداریم ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝
چیست؟ ایجاد حکومت عدل و حمایت از حقوق مستضعف، از ویژگی های حکومت مطلوب است. در اندیشه سیاسی امام علی علیه السلام، حکومت، امین و حافظ منافع و حقوق مردم است. 📌حق انتخاب از دیدگاه حضرت علی علیه السلام، لازمه حق داشتن مردم در حکومت و برگزیدن حاکمان، حق انتخاب حکومت و حاکم است. آن حضرت با اشاره به این حق می فرماید: «ای مردم! همانا حکومت متعلق به شماست و دیگران در آن حق ندارند؛ مگر کسانی که شما حکومت را به آنان واگذار کنید.» 📌حق نظارت و انتقاد امام علی علیه السلام در این باره می فرماید: «ای مردم! از گفتار حق و مشورت عادلانه دریغ نکنید؛ زیرا من از خطا مصون نیستم؛ مگر اینکه خداوند یاری ام کند.» در مکتب علوی، آگاهی از امور کشور، حق مردم است و روشن ساختن افکار عمومی و پاسخ به پرسش ها و شبهات مردم، وظیفه حاکم شمرده می شود. حضرت در کلامی دیگر از مردم می خواهد بر اعمال حاکمان و نمایندگانش، مانند ابن عباس که شخصیتی علمی و مفسر قرآن بود، نظارت کنند و در صورت دیدن خلاف، آن حضرت را آگاه سازند. امیر مومنان علی علیه السلام، از نقد و اندرز مردم استقبال می کرد و از مردم می خواست برای رشد حکومت، نصیحت های خود را پیوسته و آشکار و پنهان به گوش آن حضرت برسانند. 📌پرهیز از خشونت حضرت علی علیه السلام مصلحت حکومت را خودداری از ستمگری می دانست. در نامه حکومتی اش به مالک اشتر چنین هشدار می دهد: «همواره دادگستر باش و از خشونت بپرهیز؛ چرا که خشونت، مردم را به گریز از کشور و جلای وطن می کشاند و ستم، مردم را به شمشیر فرا می خواند.» 📌عدالت و حمایت از طبقه مستضعف ایجاد حکومت عدل و حمایت از حقوق مستضعف، از ویژگی های حکومت مطلوب است. در اندیشه سیاسی امام علی علیه السلام، حکومت، امین و حافظ منافع و حقوق مردم است. آن حضرت در این باره می فرماید: «حق شهروندان بر حاکم این است که بدانی آنان که رعیت و زیردست تو قرار گرفتند، به علت ضعف آنها و قدرت توست. پس باید با آنان عادلانه رفتار کنی» امام علی علیه السلام، خود را به توزیع عادلانه ثروت ملی و غنائم ملزم می داند، و به یکی از فرماندارانش چنین دستور می دهد: «عدالت پیشه کن و از کج روی، بی انصافی، ستم و اعمال فشار بپرهیز؛ زیرا بی انصافی، موجب آوارگی [فرار مغزها] و ستم و خشونت، سبب برخورد با شمشیر [رویارویی فیزیکی حکومت و مردم] می شود.» امیرمومنان علی علیه السلام، به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، جامعه ای را که در آن حق ضعیف به آسانی از ستمگر ستانده شود، جامعه پاک و مقدس می خواند. آن حضرت در منشور حکومتی اش درباره مستضعفان، به ویژه یتیمان و سال خوردگان سفارش می کند و از مالک می خواهد بخشی از بیت المال را به آنان اختصاص دهد و نگذارد حکومت و قدرت، وی را از رسیدگی به امورشان باز دارد. 📌رفتار انسانی با مردم از حقوق مسلّم مردم، رفتار نیک و گشاده رویی حاکم است. حضرت علی علیه السلام با اشاره به حقوق مردم در نوع رفتار حاکم با مردم می فرماید: «همانا از حقوق مردم در برابر حاکم این است که حاکم، برای همت و فضلی که بدان نایل شده است، رفتارش را با مردم تغییر ندهد و با افزونی نعمت های الهی، نزدیکی و عطوفتش را با برادران دینی اش بیشتر کند. ای مالک! مهربانی، رحمت و محبت به مردم را در قلبت جای ده! مبادا برای آنان مانند جانوری درنده باشی و خوردن حقوقشان را غنیمت شماری؛ زیرا آنان دو دسته اند: یا برادر دینی تو هستند یا در آفرینش همانندت به شمار می آیند.» حضرت در کلامی از مردم می خواهد بر اعمال حاکمان و نمایندگانش، مانند ابن عباس که شخصیتی علمی و مفسر قرآن بود، نظارت کنند و در صورت دیدن خلاف، آن حضرت را آگاه سازند. از دیگر حقوق مردم آن است که حاکم، امکان گفت وگوی مستقیم با مردم را فراهم کند. امیرمومنان علی علیه السلام در این باره می فرماید: «در ارتباط با مردم، جز زبانت نماینده ای و جز چهره ات، مانع و فاصله ای نداشته باش! مبادا مانع دیدار نیازمندی با خود شوی!» 📌آگاهی از امور کشور، حق مردم است در مکتب علوی، آگاهی از امور کشور، حق مردم است و روشن ساختن افکار عمومی و پاسخ به پرسش ها و شبهات مردم، وظیفه حاکم شمرده می شود. حکومت و دولتمردان، همواره در معرض انواع شایعه ها و اتهام ها قرار دارند. این آفت در حکومت های دینی به تهدید اصل حکومت و خدشه دار ساختن قداست دین می انجامد. آگاه ساختن مردم، این خطر را از میان می برد و شایعه سازان و دشمنان دین را ناکام می سازد. امیرمومنان علی علیه السلام در این باره می فرماید: «اگر شهروندان به تو گمان ستمگری بردند، عذر و بی گناهی خود را آشکار و ثابت کن و شایعات را با ارائه دلیل، روشن و نابود ساز.» منابع: - نهج البلاغه، خطبه ١٩٢، ٢١٢، ٢٠٧، ٣٤. نامه ٥٣. ٥٠. ٦٧. - وسائل الشیعه، ج ١١، ص ١٣٤. - اصول کافی، ج ١، قصار ٤٦٨. ╔═.🍃.════╗ @alamatha ╚════.🍃.═╝