يَكَادُ الْبَرْقُ يَخْطَفُ أَبْصَارَهُمْ كُلَّمَا أَضَاء لَهُم مَّشَوْاْ فِيهِ وَإِذَا أَظْلَمَ عَلَيْهِمْ قَامُواْ وَلَوْ شَاء اللّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ إِنَّ اللَّه عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (20) :
نزدیك است كه برق، نور چشمانشان را برباید. هرگاه كه (برق آسمان در آن صحراى تاریك وبارانى) براى آنان بدرخشد، در آن حركت كنند، ولى همین كه تاریكى، ایشان را فرا گرفت بایستند. واگر خداوند بخواهد، شنوایى و بینایى آنان را (از بین) مىبرد، همانا خداوند بر هر چیزى تواناست.
منافقان، تاب وتوان دیدن دلائل نورانى و فروغ آیات الهى را ندارند. همانند مسافر شبگرد در بیابان كه در اثر برقِ آسمان، چشمانش خیره مىشود و جز چند قدم بر نمىدارد. منافقان در جامعه اسلامى هر چند گاهى چند قدمى پیش مىروند، ولى در اثر حوادث یا اتّفاقاتى از حركت باز مىایستند. آنان چراغ فطرت درونى خویش را خاموش كرده ومنتظر رسیدن نورى از قدرتهاى بیرونى ماندهاند.
هرگاه گفته مىشود خداوند بر هر كارى قادر است، مراد كارهاى ممكن است. مثلاً اگر گفتیم فلانى ریاضىدان است، معنایش آن نیست كه بتواند حاصل جمع 2+2 را 5 بیاورد. زیرا این امر محال است، نه آنكه آن شخص قادر بر جمع نمودن آن نباشد. كسانى از امام علیه السلام سؤال كردند: آیا خداوند مىتواند كرهى زمین را در تخم مرغى قرار دهد؟ امام ابتدا یك پاسخ اقناعى دادند كه با یك عدسىِ چشم، آسمان بزرگ را مىبینیم، سپس فرمودند: خداوند قادر است، امّا پیشنهاد شما محال است. [203] درست مانند قدرت ریاضىدان كه مسئلهى محال را حل نمىكند.
سیماى منافق در قرآن
منافق در عقیده وعمل، برخورد وگفتگو، عكسالعملهایى را از خود نشان مىدهد كه در این سوره وسورههاى منافقون، احزاب، توبه، نساء و محمّد آمده است. آنچه در اینجا به مناسبت مىتوان گفت، این است كه منافقین در باطن ایمان ندارند، ولى خود را مصلح و عاقل مىپندارند. با همفكران خود خلوت مىكنند، نمازشان با كسالت و انفاقشان با كراهت است. نسبت به مؤمنان عیبجو و نسبت به پیامبر صلى الله علیه وآله موذىاند. از جبهه فرارى و نسبت به خدا غافلاند. افرادى یاوهسرا، ریاكار، شایعه ساز و علاقمند به دوستى با كفارند. ملاك علاقهشان كامیابى و ملاك غضبشان، محرومیّت است. نسبت به تعهّداتى كه با خدا دارند بىوفایند، نسبت به خیراتى كه به مؤمنین مىرسد نگران، ولى نسبت به مشكلاتى كه براى مسلمین پیش مىآید شادند. امر به منكر ونهى از معروف مىكنند. قرآن در برابر این همه انحرافهاى فكرى وعملى مىفرماید: «انّ المنافقین فى الدّرك الاسفل من النار» [204]
-----
203) تفسیر نورالثقلین، ج1، ص 39.
204) نساء، 145.
- منافق در مسیر حركت، متحیّر است. «أضاء... مشوا، أظلم... قاموا»
- حركت منافق، در پرتو نور دیگران است. «اضاء لهم»
- منافق به سبب اعمالى كه مرتكب مىشود، هر لحظه ممكن است گرفتار قهر خداوندى شود.«و لو شاء اللّه لذهب بسمعهم»
- سنّت الهى، آزادى دادن به همه است و گرنه خداوند مىتوانست منافقان را كر و كور كند. «و لو شاء اللّه لذهب بسمعهم و ابصارهم»
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
مارادراینستاگرام دنبال کنید 👇
@fari_d121246
#نشر_حداکثری
🔰مخالفت مجلس با فوریت لایحه اصلاح قانون انتصاب اشخاص در مشاغل حساس
🔹در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۲۷ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، بررسی تقاضای یک فوریت در مورد لایحه اصلاح قانون انتصاب اشخاص در مشاغل حساس در دستورکار قرار گرفت.
🔹نمایندگان با ۳۸ رأی موافق، ۲۰۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۶ نماینده حاضر در جلسه با فوریت این لایحه مخالفت کردند.
#ظریف
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
مارادراینستاگرام دنبال کنید 👇
@fari_d121246
#نشر_حداکثری
🔴 حاجی دلیگانی:
آقای ظریف بر خلاف قانون منصوب شده، دولت او را کنار بگذارد؛ مگر قحط الرجال است؟ از پزشکیان انتظار داریم مسائل اساسی مردم مثل تورم را حل کند
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
مارادراینستاگرام دنبال کنید 👇
@fari_d121246
#نشر_حداکثری
9.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️نطق تند نماینده تندروی مجلس علیه ظریف و عراقچی
کوچک زاده:
🔹آقای ظریف اندکی قبل در تلویزیون جمهوری اسلامی آمد گفت مردم ایران از هزینه دادن برای فلسطین خستهاند! وزیر خارجه (عراقچی) که تربیت شده همین آقای ظریف است آمده گفته ما منتظریم ببینیم آمریکا چه میکند ننگی از این بالاتر؟
#ظریف #عراقچی
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
مارادراینستاگرام دنبال کنید 👇
@fari_d121246
#نشر_حداکثری
🔺فقط فرض کنید اینو رئیسی مظلوم گفته بود/اصلاح طلبان چهها که نمیکردن؛ الان ساکتن
دلم برای رئیسی سوخت...
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
مارادراینستاگرام دنبال کنید 👇
@fari_d121246
#نشر_حداکثری
آقای پزشکیان باید به دلیل ترک فعل واستنکاف از قانون ومسئولیت دادن به شخصی خائن به اسم ظریف توسط نمایندگان مجلس با زخواست شود
همچنین به خاطر فشار اقتصادی که توسط ایشان در۱۰۰ روز دولتش به مردم مستضعف آمده.
ما از مطالبه ی به حق مردم درامر معیشت آنان کوتاه نخواهیم آمد وظیفه نمایندگان مردم درمجلس شورای اسلامی است که این موضوع رابررسی کنند.
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
مارادراینستاگرام دنبال کنید 👇
@fari_d121246
#نشر_حداکثری
دوستان توجه داشته باشند
برخی ازدوستان درمورد لفظ تندرو شبهه داشتند
منظور ما ازتندرو تندروى درصراط
مستقيم است كه أقاى كوچک زاده
درصراط مستقيم ميانه رو نيستند
بلكه تندرو هستند واين جز محاسن
ايشان محسوب مى شود پس
دوستان ازواژه ى تندرو بد برداشت
نکنند.
5.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اگر انقلابی گری معادل تندروی است پس من تندرو هستم
دوستانی که درمورد واژه ی تندرو انتقاد داشتند به سخنان حضرت آقا دقت کنند ببینند منظور ما از تندرو چیست.
دوستان بنده اگر ازلفظ تندرو استفاده کردم به خاطر روشنگری برای آحاد مردم بود
چون به فرموده ی حضرت آقا تندروی درصراط مستقیم بد که نیست خیلی هم خوب است
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
مارادراینستاگرام دنبال کنید 👇
@fari_d121246
#نشر_حداکثری کمتر
همین الان خیلی از دوستان من را فردی تندرو می دانند
ولی تندرو داریم تا آن تندرویی که مد نظر دوستان است
وتند روی درامر انقلاب وصراط مستقیم هیچ اشکالی ندارد وما باید درصراط مستقيم به واسطه ی تندروی ازهم سبقت بگیریم نه این که درجای خود درجا بزنیم.
🔺️ظریف پر مدعای بیسواد‼️
ظریف ۲۹ شهریور ۱۳۹۹: «چیزی به نام اسنپ بک در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ وجود ندارد»
عراقچی دیشب: «یکسال دیگر قطعنامه ۲۲۳۱ به پایان میرسد و اگر توافق جدید حاصل نشود، اروپایی ها از اسنپ بک استفاده می کنند»
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
مارادراینستاگرام دنبال کنید 👇
@fari_d121246
#نشر_حداکثری
يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (21) :
اى مردم! پروردگارتان كه شما وپیشینیان شما را آفرید، پرستش كنید تا اهل تقوا شوید.
در كتابهاى قانون، مواد قانون، بدون خطاب بیان مىشود، ولى قرآن كتاب قانونى است كه با روح و عاطفه مردم سر وكار دارد، لذا در بیان دستورات، خطاب مىكند. البتّه خطابهاى قرآن مختلف است. [205]
هدف از خلقت جهان و انسان، تكامل انسانهاست. یعنى هدف از آفرینش هستى، بهرهگیرى انسانهاست [206] وتكامل انسانها در گرو عبادت [207]واثر عبادت، رسیدن به تقوى [208] و نهایت تقوى، رستگارى است. [209]
سؤال: چرا خدا را عبادت كنیم؟
پاسخ: در چند جاى قرآن پاسخ این پرسش چنین آمده است:
* چون خداوند خالق و مربّى شماست. «اعبدوا ربّكم الّذى خلقكم» [210]
* چون تأمین كننده رزق و روزى و امنیت شماست. «فلیعبدوا ربّ هذا البیت الذى اطعمهم من جوع و آمنهم من خوف» [211]
* چون معبودى جز او نیست. «لا اله الاّ أنا فاعبُدنى» [212]
عبادت انسان، هدف آفرینش انسان است نه هدف آفریننده. او نیازى به عبادت ما ندارد، اگر همه مردم زمین كافر شوند او بىنیاز است: «ان تكفروا انتم و من فى الارض جمیعاً فانّ اللَّه لغنى...» چنانكه اگر همه مردم رو به خورشید خانه بسازند یا پشت به خورشید، در خورشید اثرى ندارد.
با اینكه عبادت خدا بر ما واجب است، چون خالق و رازق و مربّى ماست، ولى بازهم در برابر این اداى تكلیف، پاداش مىدهد و این نهایت لطف اوست.
آنچه انسان را وادار به عبادت مىكند امورى است، از جمله:
- توجّه به نعمتهاى او كه خالق و رازق و مربّى ماست.
- توجّه به فقر و نیاز خود.
- توجّه به آثار و بركات عبادت.
- توجّه به آثار سوء ترك عبادت.
- توجّه به اینكه همه هستى، مطیع او ودر حال تسبیح او هستند، چرا ما وصله ناهمرنگ هستى باشیم.
- توجّه به اینكه عشق وپرستش، در روح ماست وبه چه كسى برتر از او عشق بورزیم.
سؤال: در قرآن آمده است: «واعبد ربّك حتّى یاتیك الیقین» یعنى عبادت كن تا به یقین برسى. پس آیا اگر كسى به یقین رسید، نمازش را ترك كند؟!
پاسخ: اگر گفتیم: نردبان بگذار تا دستت به شاخه بالاى درخت برسد، معنایش این نیست كه هرگاه دستت به شاخه رسید، نردبان را بردار، چون سقوط مىكنى. كسى كه از عبادت جدا شد، مثل كسى است كه از آسمان سقوط كند؛ «فكانّما خرّ من السماء» به علاوه كسانى كه به یقین رسیدهاند مانند: رسول خدا و امامان معصوم، لحظهاى از عبادت دست برنداشتند. بنابراین مراد آیه،بیان آثار عبادت است نه تعیین محدودهى عبادت.
آیات وروایات، براى عبادت شیوهها وشرایطى را بیان نموده است كه در جاى خود بحث خواهد شد، ولى چون این آیه، اوّلین فرمان الهى خطاب به انسان در قرآن است، سرفصلهایى را بیان مىكنیم تا مشخّص شود عبادت باید چگونه باشد:
- عبادت مامورانه، یعنى طبق دستور او بدون خرافات.
- عبادت آگاهانه، تا بدانیم مخاطب و معبود ما كیست. «حتّى تعلموا ماتقولون» [213]
- عبادت خالصانه. «ولا یشرك بعبادة ربّه احداً» [214]
- عبادت خاشعانه. «فى صلاتهم خاشعون» [215]
- عبادت مخفیانه. پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «اعظم العبادة اجراً اخفاها» [216]
- عبادت عاشقانه. پیامبر صلى الله علیه وآله فرمودند: «افضل الناس مَن عَشق العبادة» [217]
و خلاصه در یك نگاه باید بگوییم كه براى عبادت سه نوع شرط است؛
الف: شرط صحّت، نظیر طهارت وقبله.
ب: شرط قبولى، نظیر تقوى.
ج: شرط كمال، نظیر اینكه عبادت باید آگاهانه، خاشعانه، مخفیانه وعاشقانه باشد كه اینها همه شرط كمال است. [218]
-----
205) براى عموم مىفرماید: »یا ایّها الناس«، امّا براى هدایتیافتگان فرموده: »یا ایّها الذین امنوا«
206) سخّر لكم« جاثیه، 13. »خلق لكم« بقره، 29.
207) و ما خلقتُ الجنّ والانس الاّ لیَعبدون« ذاریات، 56.
208) واعبدوا ربّكم ... لعلّكم تتّقون« بقره، 21.
209) واتّقوا اللّه لعلّكم تفلحون« بقره، 189.
210) مشركان خالقیّت را پذیرفته ولى ربوبیّت را انكار مىنمودند، خداوند در این آیه دو كلمه »ربّكم« و »خلقكم« را در كنار هم آورده تا دلالت بدین نكته كند كه خالق شما، پروردگار شماست.
211) قریش، 3تا4.
212) طه، 14.
213) نساء، 43.
214) كهف، 110.
215) مؤمنون، 2.
216) بحار، ج70، ص251.
217) بحار، ج70، ص253.
218) براى تفصیل بیشتر به كتاب پرتوى از اسرار نماز وتفسیر نماز نوشته مؤلف مراجعه نمایید.
1- دعوت انبیا، عمومى است و همه مردم را دربر مىگیرد. «یا ایها الناس»
2- از فلسفههاى عبادت، شكرگزارى از ولى نعمت است. «اعبدواربّكمالذىخلقكم»
3- اوّلین نعمتها، نعمت آفرینش، و اوّلین دستور، كُرنش در برابر خالق است. «اعبدوا ربّكم الذى خلقكم»
4- مبادا بتپرستى یا انحراف نیاكان، ما را از عبادت خداوند دور كند، حتّى آنان نیز مخلوق خداوند هستند. «و الذین من قبلكم»
5 - عبادت، عامل تقواست. اگر عبادتى تقوى ایجاد نكند، عبادت نیست. «اعبدوا... لعلّكم تتقون»
6- به عبادت خود مغرور نشویم كه هر عبادتى، تقوا ساز نیست. «لعلّكم تتقون»
❤️امام خامنه ای❤️
#شمارش_معکوس_ظهور
🔻یاران سیدخراسانی🔻
به کانال مادر روبیکا بپیوندید👇👇
https://rubika.ir/mahdisahebzman
به کانال مادرایتا بپیوندید 👇👇
https://eitaa.com/alamdarenghlab
مارادراینستاگرام دنبال کنید 👇
@fari_d121246
#نشر_حداکثری