eitaa logo
البیان
11.4هزار دنبال‌کننده
863 عکس
195 ویدیو
73 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
📘نظام ادبی از منظر علم اصول 🖊مولف : استاد آیت الله فرحانی ✍توضیحی پیرامون کتاب: 💠کتاب نظام ادبی از منظر علم اصول پیرو نظام اصولی امام خمینی(ره)، «وضع» مقام متفاوت تری نسبت به سایر مکاتب اصولی، پیدا می کند و گستره آن تا مباحثی چون «زبان شناسی» امتداد می یابد. 📌از رسالت این نظام، تعیین مرز حقیقت وضع از حقیقت تسمیه و استعمال است که به تعریفی ژرف از مقام وضع و استعمال و جایگاه مقام تسمیه می انجامد. بسط این ظرفیت با محوریت منطق اعتباریات و رعایت هویت جمعی علوم، ضمن ارزیابی بستر تولیدی نظریات مکاتب مختلف، روش شگرفی را بر پیمایش نظام اصولی تعریف می نماید. 🔹این اثر کوشیده است با ارزیابی مباحث مختلف بر اساس نظام معرفی شده، از روشی نو رونمایی کرده و مسیر سیر در مباحث علمی امام خمینی(ره) را هموار سازد. ✍مخاطبین محترم برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید 🆔https://albayan-nashr.ir/product/nezameadabi/ @albayann
InShot_۲۰۲۴۰۴۰۴_۱۴۳۷۱۷۶۶۲.jpg
3.15M
📚لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. 📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مطالبی با سه سرفصل تکوینی یا عتباری بودن وجود جامعه، وجود لغیره و لوازم آن، معرفی کتاب هندسه حکمت ارائه شده است. 📖مطالب این لوح به شرح ذیل می باشد: 1️⃣ معرفی کتاب هندسه حکمت 🖊اثراستاد آیت الله فرحانی 2️⃣ بررسی تطبیقی نحوه وجود جامعه، حقیقی یا اعتباری؟ 🖊به قلم حجةالاسلام والمسلمین سید فرید موالی زاده ؛ استاد سطوح عالی حوزه علمیه 3⃣تصویر حقیقت وجود لغیره و لوازم آن 🖊به قلم محمد عیدی ؛ دانش پژوه پایه نهم مدرسه فقهی امیرالمؤمنین علیه السلام @albayann
🖊بیانیه استاد آیت الله فرحانی در پی حوادث اخیر و فرارسیدن روز قدس بسم الله الرحمن الرحیم وَلَا يَطَئُونَ مَوْطِئًا يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَلَا يَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلًا إِلَّا كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ در ایامی که رژیم جعلی صهیونیستی در میدان نبرد با محور مقاومت مستأصل گشته و با جنایات ضد انسانی خود در ماه‌های اخیر موجب شهادت هزاران نفر از مردم مظلوم غزه شد، با حمله هوایی به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، که خلاف قوانین و معاهدات بین‌المللی است، جمعی از سرداران و مستشاران نظامی کشورمان را به شهادت رساند و بار دیگر صفحات سیاه این رژیم به جنایت وحشیانه دیگری منقوش گردید. ترور و استفاده از روش‌های غیرانسانی شیوه متداول اسرائیل غاصب بوده که با تکیه به اربابان خود از جمله آمریکا، چنان جنایت‌های بی‌شماری را رقم زده که تاریخ، این حجم از سبوعیت و رفتارهای ضدّ بشری را فراموش نخواهد کرد. بحمدالله موفقیت ها و دستاوردهای بی نظیر سردار مقاومت سپهد شهید حاج قاسم سلیمانی در دهه گذشته، وضعیت این رژیم را بیش از پیش در سراشیبی سقوط قرار داده و انشاءالله در آینده نزدیک این غده سرطانی از کالبد جامعه انسانی محو و نابود خواهد شد. لکن این اقدام اخیر ، به تعبیر رهبرمعظم انقلاب بی پاسخ نخواهد ماند و بی‌شک حقّ پاسخگویی به این جنایت بی‌شرمانه برای جمهوری اسلامی ایران محفوظ است. بر همین اساس، روز قدس امسال با توجه به جنایات یک سال اخیر رژیم و شرایط بین المللی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در اندیشه های حکومتی امام خمینی(ره) ، روز قدس یک مسئله ریشه ای و مبنایی و از نمود های عرفان سیاسی ایشان است. انسان در ماه مبارک رمضان با تضرع ، توجه و دعا در پی رهایی خود ، از قید بندگی شیاطین انس و جن است تا به عبودیت و بندگی خدا برسد. با همین رویکرد آن پیر فرزانه در باب روز قدس فرمود : «سزاوار است که همه مسلمانان جهان از قيد اسارت و بندگي شياطين بزرگ و ابرقدرتها رها شده و به قدرت لايزال الله بپيوندند و دست جنايتکاران تاريخ را از کشورهاي مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند.» انشاءالله امسال نیز ملت غیور ایران اسلامی، با حضور گسترده و پرشور خود در راهپیمایی روز قدس ، میثاق دوباره با آرمان های امام راحل(ره) و تبعیت از اوامر ولی امر مسلمین، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) و پاسداشت خون شهدای جبهه مقاومت، به ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی را خواهند داشت. والسلام علیکم عبدالکریم فرحانی 24 رمضان 1445 @albayann
📚 لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. 📘ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح های پژوهشی مدنظر قرار میگیرد که شما میتوانید هرکدام از این مقالات علمی پژوهشی را مشاهده بفرمایید. 🖊 لوح پژوهشی : 1️⃣ https://eitaa.com/albayann/1278 2️⃣ https://eitaa.com/albayann/1352 3️⃣ https://eitaa.com/albayann/1516 4️⃣ https://eitaa.com/albayann/1601 5️⃣ https://eitaa.com/albayann/1629 6️⃣ https://eitaa.com/albayann/1712 7️⃣ https://eitaa.com/albayann/1754 8️⃣ https://eitaa.com/albayann/2169 9️⃣ https://eitaa.com/albayann/1946 🔟 https://eitaa.com/albayann/1997 1️⃣1️⃣ https://eitaa.com/albayann/2036 1️⃣2️⃣ https://eitaa.com/albayann/2087 1️⃣3️⃣ https://eitaa.com/albayann/2135 1️⃣5️⃣ https://eitaa.com/albayann/2186 1️⃣6️⃣ https://eitaa.com/albayann/2355 1️⃣7️⃣ https://eitaa.com/albayann/2400 1️⃣8️⃣ https://eitaa.com/albayann/2421 1️⃣9️⃣ https://eitaa.com/albayann/2465 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
۞ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَىٰ وَيَنْهَىٰ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنكَرِ وَالْبَغْيِ ۚ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ. 🔰استاد | عدل بالاتر است یا احسان ؟ 💠نگاه امیرالمومنین به عدالت اجتماعی وقتی از حضرت امیر( علیه السلام) سوال میکنند؟ آقا شما که قهرمان بخششی ، قهرمان سوره هل اتی هستی ، گرسنه میمانی ولی غذایت را هدیه به مسکین میکنی به ما بگو ببینیم عدل فضیلتش بیشتر است یا جود؟ العدل افضل ام الجود ؟(این را به یک معنا میشود تفسیر این آیه هم دانست : ان الله یامر بالعدل و الاحسان) 👈🏻 علمای اخلاق فتوایشان افضلیت جود است ، عدل این است من به حق خودم قانع باشم ، اما جود این است که از حق خودم بگذرم. 📌اما امیرالمومنین( علیه السلام) میفرماید: العدل یضع الامور مواضعها و الجود یخرجها عن جهتها ، العدل سائس عام ، عدل شاهراه بزرگی است که میشود همه چیز را با آن اداره کرد ، والجود عارض خاص فالعدل افضلهما و اشرفهما ! 🔹نگاه علی نگاه فرد نیست ، نگاهش به تحقق جامعه ولایی است؛ به تحقق عدالت اجتماعی است؛ به همین جهت میگوییم خلافت خاتم الاولیاء یعنی تحقق عدل کلی . 🔺برای همین میگوییم تحقق توحید و عبودیت پروردگار بدون تحقق این سائس عام و این شاهراه بزرگ که هرچیزی در جای خودش قرار بگیرد محقق نخواهد شد . @albayann
🖊قوانینِ ‌مداری (ثابت) و قوانین مَنزلی (متغیّر) 🔹علامه طباطبائی(ره) در آثار خود تبیین می‌کنند که در اسلام دو گونه قانون وجود دارد: 1. قانونِ‌ مداری (ثابت)؛ 2. قانون مَنزلی (متغیر).[1] 1⃣قانونِ ‌مداری قانونی است که در مسیر حرکت انسان به سوی کمال، همواره حاکم و پابرجاست و در هیچ دوره‌ای از دوره‌های حرکت انسان و جامعه و تاریخ بشری، اسثتنا نمی‌پذیرد. این دسته از قوانین، مربوط به مدارِ حرکت انسان، صراط مستقیم انسانیت و راهی است که انسان به سوی خدا طی می‌کند. لذا این قوانین همیشه و همه‌جا پابرجا هستند. 2⃣در مقابل، قانون مَنزلی، قانونی است که در مراحل مختلف سیر انسان و جامعه، تغییر می‌کند. یک قانون ممکن است در منزل و مقطعی وجود داشته باشد و در منزل و مقطعی دیگر، قانون دیگری وضع شود. 📌یکی از آیات قرآن که به خوبی این دو دسته قانون را بیان می‌کند، آیۀ «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّکُمْ»[2] است. در ابتدای این آیه (وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ) بیان می‌شود که یک قانونِ‌ مداری ثابت در اسلام وجود دارد که جامعۀ اسلامی ‌باید در حدّ توان، برای مقابله با دشمنان مهیا باشد. این قانون، به دوره یا شرایط ویژه‌ای اختصاص ندارد و قانونِ‌ مداری محسوب می‌شود. 📌 در ادامۀ همین آیه می‌فرماید: «وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ»؛ اسب‌های آمادۀ کارزار هم باید در حدّ توان آماده باشند. از آنجایی که «رِبَاطِ الْخَيْل» یکی از مصادیق «قوّه» است و در زمان پیامبر‌(ص) «اسب» یکی از ابزار‌های اصلی مقابله با دشمن بود، لذا دستور به آماده داشتن اسب‌های کارزار، قانونی منزلی و مربوط به زمان نزول آیه است. مؤیدی دیگر بر مَنزلی بودن «رباط الخیل» این است که غایت «أَعِدُّوا لَهُمْ» در این آیه، «تُرْهِبُونَ» (ترساندن دشمنان) است؛ و این ترساندن با اسب، فقط در آن دوران محقق می‌شد و در زمانۀ ما دیگر کارآیی ندارد. ⁉️مثال دیگر، مسئله کثرت و کنترل موالید است. گاهی می‌پرسند: آیا اسلام با کنترل موالید موافق است و یا با کثرت موالید؟ چرا گاهی به کثرت اولاد فتوا می‌دهند و مدتی بعد فتوا می‌دهند که اسلام طرف‌دار کنترل موالید است؟ بالأخره کدام‌یک درست است؟ 🔰در پاسخ به این پرسش باید گفت: کثرت موالید، قانونی مَنزلی و مربوط به دوره‌ای است که جامعۀ اسلامی‌ نیاز دارد که از جهت کمیّت، نیروی انسانی‌اش را تقویت کند. اما اگر جامعه در طی زمان به جایی رسید که کمیّت را می‌بایست کم کند تا کیفیت نیروی انسانی را بالا ببرد، مثلاً اگر جامعه به این نتیجه برسد که اگر تعداد جوانان جامعه زیاد شود، سطح آموزش و بهداشت آن‌ها پایین می‌آید و مشکلات علمی ‌و فرهنگی پیدا می‌کنند، در چنین شرایطی قانون اقتضا می‌کند که موالید را کنترل کند. 🔺مثال دیگری را که شهید مطهری‌(ره) ذکر می‌کنند، قانون «لَا تَأکُلُوا أَمْوَالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْبَاطِلِ»[3] است. بر اساس این قانون، معاملۀ بیهوده از نظر اسلام باطل است. اصلِ این قانون، ‌مداری و همیشه صادق است و استثنا نمی‌پذیرد؛ اما مصادیق آن در گذر زمان می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال، در گذشته بر اساس این قانون، خرید جنازۀ میّتْ صحیح نبود؛ زیرا معامله‌ای بیهوده بود و جنازه هیچ کاربردی نداشت. اما امروزه اگر برای کالبدشکافی و توسعۀ علم، خرید جنازۀ مرد‌ه‌ای لازم باشد، این معامله صحیح است؛ چراکه دیگر این معامله بیهوده نیست. 🖇برای تشخیص قوانینِ ‌مداری از مَنزلی باید نقش عنصر زمان و مکان شناخته شود؛ عنصری که حضرت امام‌(ره) در آثارشان به خوبی آن‌ را تبیین فرموده‌اند.[4] [1]. بررسی‌های اسلامی، ‌ج1، ص72. [2]. أنفال: 60. [3]. نساء: 29. [4]. صحیفه امام، ج21، ص289 (منشور روحانیت). 📚زن در آینه اسلام @albayann
✍استاد | عید فطر روز جایزه 🔹اگر سیر معنوی انسان از ابتدای ماه مبارک رمضان یا پس از نیمۀ ماه مبارک شعبان شروع شود، می‌تواند به درک شب قدر و سپس عید فطر ـ که روز جایزه است ـ نایل شود. 🔺 وقتی هلال ماه رمضان دیده می‌شد، نبی مکرم اسلام‌(ص) می‌فرمودند: «در این ماه، خداوند شیاطین را زندانی می‌کند؛ پس تلاش کنید و به سوی پروردگار حرکت کنید .» و وقتی هلال ماه شوال دیده می‌شد، می‌فرمودند: «اِذَا طَلَعَ هِلَالُ شَوَّالٍ نُودِيَ الْمُؤْمِنُونَ أَنِ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ‏ فَهُوَ يَوْمُ الْجَائِزَة». و از آنجا که عید فطر روز جایزه است، دعایی که در سطور بالا به آن اشاره شد ، در این روز نیز وارد شده است. حتی در برخی روایات نقل شده است دعایی که امام رضا(ع) هنگام تشرف به «نماز باران» می‌خواندند، همین دعا بود که مردمان پیرامونش را متحول ساخت و مأمون ناگزیر شد امام را برگرداند. 💠با توجه به این توضیحات باید توجه داشته باشیم که برای سیر معنوی‌مان برنامه‌ریزی کنیم و سپس عزم بر حرکت و تلاش داشته باشیم تا به موعد جایزه دست یابیم. 📌 باید برای سحر‌های شعبان تا سحرِ عید فطر برنامه‌ریزی کنیم. باید برای شب‌ها و روز‌های جمعه تا شوال برنامه‌ریزی داشته باشیم تا به نتیجۀ مطلوب در ابتدای ماه شوال برسیم که اگر این اتفاق نیفتد، باید تا عید عرفه منتظر بمانیم. 📚انسان معاصر و ناگزیری از معنویت @albayann
21.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🔰سخنرانی استاد در آخرین سحر ماه مبارک رمضان در شبکه استانی خوزستان 🔹شرط قبولی صوم و صلاه این است که در انسان تفاوتی رخ دهد. 🔸امام معتقدند اولیای الهی دو حالت دارند بعضی ها در ضیافت الهی اند بعضی ها در فوق ضیافت اند..‌. 📌بسم الله الرحمن الرحیم هر سوره متعلق به همان سوره است ؛ اسم الهی کیست ؟ 🖇توصیه استاد به اهل تحقیق برا تبیین نگاه ولایی @albayann
🖊ضمن تبریک عید سعید فطر 📌کسانی که قصد پرداخت زکات فطره و یا کفاره روزه های خود را دارند می توانند با هماهنگی با ادمین کانال؛ احتساب و پرداخت پیگیری نمایند آیدی ادمین کانال: 🆔@admin_albayan
🖊معرفی کتاب «هندسه حکمت» | اثر استاد آیت الله فرحانی 🔹از دیرباز، در ابتدای هر علمی، مقدماتی ذکر می شد که مشتمل بر مبادی تصوری و تصدیقی آن علم می بود. حکمت به عنوان أم العلوم نیز از این قاعده مستثنی نبود. در سنت رائج، تقسیم حکمت به نظری و عملی و معرفی موضوع حکمت و احکام آن و سپس پرداختن به ویژگی های محمول فلسفی، من جمله مبادی تصوری و تصدیقی فلسفه ی اولی شمرده می شدند که آگاهی از آن ها چهارچوب لازم برای ورود به مباحث فلسفی را در ذهن دانش پژوه فراهم می کرد. 📌 اما آن چه حائز اهمیت است، تلاش حکمای مسلمان در تبیین، تدقیق و ترقیق این مبادی است. تقسیم حکمت به نظری و عملی، بر پایه ی دوگانگی میان مدرَکات نظری و مدرَکات عملی است که ثمره ی علمی آن در حصر علوم در شش شاخه، خود را نشان می دهد. 🔶در حالی که هم حصر علوم در شش شاخه از حیث جامعیت و مانعیت و هم تفکیک میان مدرَکات نظری و عملی از حیث معیار، با سوالات جدی مواجه است به گونه ای که حتی حکمای متقدم ما نیز به این چالش ها ورود کرده و عده ای از ایشان از این تقسیم بندی و آن حصر، دست کشیده اند. 💢موضوع حکمت نیز که محور تمام مسائل فلسفی است، از دیرباز موجود بما هو موجود معرفی شده و تصورا و تصدیقا بدیهی دانسته شده است. اما حدود و ثغور این مفهوم به لحاظ تصوری و نیز معیار بداهت تصدیقی آن، تحقیق شایسته ای به خود ندیده است. 🖇 این که معیار بداهت تصدیقی موجود بما هو موجود، اصل واقعیت است یا اصل امتناع تناقض، هر کدام در میان فیلسوفان معاصر ما، طرفداران جدی خود را دارد. 🔰از طرف دیگر محمولات فلسفی نیز با ابهامات و در نتیجه با آراء مختلفی رو به رو شده است. حکمای مسلمان تقسیم بندی اعراض به ذاتی و غریب را از ابن سینا پذیرفته، ولی در حدود آن ها دچار اختلافات جدی شده اند. 🔺عده ای همچون آیت الله جوادی آملی میان عارض أخص و عارض لأمر أخص تفکیک کرده و با تمسک به عروض فصل بر جنس، در صدد دفاع از بزرگانی مانند ملاصدرا برآمده اند. در حالی بزرگانی دیگر مانند علامه طباطبایی، در این مساله با ملاصدرا اختلاف نظر داشته و از قضا همان عروض فصل بر جنس را شاهد خود قرار داده اند. گذشته از اختلاف در نفس تعریف عرض ذاتی، در نسبت عرض ذاتی با موضوع علم نیز شاهد آراء مختلفی هستیم. عموم حکماء تساوی عرض ذاتی با موضوع علم را شرط دانسته و چاره ی کار در اعراض تقسیمی را این دانسته اند که تمام اطراف تقسیم، به نحو مرددة المحمول، محمول واحدی برای موضوع علم هستند. 📎در این میان، علامه طباطبایی به دلیل مبنایی که در چیستی موضوع فلسفه اتخاذ کرده اند، میان فلسفه و سایر علوم برهانی تفکیک نموده و اعراض ذاتی فلسفه را دارای ویژگی خاصی می دانند. از نظر ایشان عرض ذاتی موضوع فلسفه، نه تنها مساوی، بلکه مساوق موضوع فلسفه است. همچنین صدرالمتألهین در بعضی از عبارات خود، موضوع فلسفه را، نه موجود، بلکه وجود دانسته است و مرحوم امام خمینی بر این اساس به ایشان اشکال گرفته و لازمه ی این دیدگاه را خروج تمام مسائلی دانسته اند که بر محور ماهیت می گردد. ✏️بنابراین جویای حکمت، در بدو ورود به شاه راه فلسفه، با چند سوال جدی مواجه است. تفکیک حکمت نظری از عملی بر چه اساسی است؟ نسبت فلسفه ی اولی با ریاضیات و طبیعیات چیست؟ جایگاه منطق و اخلاق در دایره ی علوم بشری چیست؟ چرا موضوع فلسفه، موجود بما هو موجود است؟ محمولات فلسفی چیست و با چه معیاری یک مفهوم را محمول فلسفی قرار می دهیم؟ 📘کتاب حاضر، که تحقیقی ژرف و بی سابقه در مسائل فوق الذکر و بیش از آن هاست، حاصل دوره ی خارج حکمت متعالیه آیت الله فرحانی است که اکنون به زیور طبع آراسته و در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد. ✍مخاطبین محترم برای تهیه این اثر به سایت انتشارات البیان مراجه کنید 🆔https://albayan-nashr.ir/product/هندسه-حکمت/ @albayann