eitaa logo
الحان و نغمات قرآنی
7.6هزار دنبال‌کننده
96 عکس
671 ویدیو
66 فایل
﷽ آموزش مقام‌ها، الحان و نغمات قرآنی صوت و لحن، زیباخوانی قرآن مدیریت کانال : علی قاسمی کانال اصلی ما اهل القرآن @ahlalquran کانال‌های دیگر ما: آموزش قرآن کریم @rtquran تربیت فرزند دلبندم @Nezakat #موسسه معهدالقرآن الکریم #موسسه امام مهربان
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه هفتم❇️ 👈تعریف نغمه (مقام) مفهوم دیوان اساسی یا همان دیوان اصلی به این معنا است که مقامات عربی بر روی آن دیوان قرار می گیرند و در موسیقی عرب نامهای دیگری برای این نت ها در نظر گرفته می شود. همانطوری که در شکل پیدا است از نت Do اول تا نت Do دوم را به عنوان دیوان اساسی مقامات عربی می شناسند. در واقع نغمه یا مقام که هر دو یک مفهوم را دارند به درجاتی که در یک گام موسیقایی از یک درجه تا تکرار آن در درجه بعدی (یعنی همان اکتاو) که با فواصل معینی قرار می گیرند و مفهوم موسیقائی خاصی را ایجاد می کنند، نغمه گویند. معادل فرانسوی اصطلاح نغمه، گام می باشد. اما با تفاوت هایی که بعدا تشریح خواهد شد. هر کدام از مقام هایی که در موسیقی عرب برای خودشان حالت و بار عاطفی خاصی ایجاد می کنند، بر روی این دیوان محل استقرار مشخصی دارند. برای مثال مقام راست را در نظر بگیرید. این مقام از درجه(نت) Do اجراء می شود، به خاطر همین عرب ها غیر از اسم Do، نام دیگری را نیز به کار می برند و به آن درجه راست می گویند.(شکل را ملاحظه کنید) بنابراین مفهوم راست در موسیقی عرب 2 معنا دارد: 1- به معنای درجه صوتی نت اول Do در دیوان اساسی 2- به معنای مقام راست علت آن نیز بدین خاطر است که مقام راست دقیقا از نت Do منشعب می شود ولی چون در قدیم نت ها را نمیشناختند و علمی نیز نبود و برای سهولت وراحتی درجات را به این شکل درجه بندی می کردند. انشاء الله در جلسه بعدی نامهای دیگری که برای این نت ها در نظر گرفته می شود را به طور کامل تشریح خواهیم کرد. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه هشتم❇️ 👈 مثال هایی از شدت صوت برای اینکه با مبحث حجم صدا به صورت عملی آشنا شویم، چند نمونه از صداهای قوی و ضعیف را در پرده های شروع و در پرده های اوج انتخاب کرده ایم. برای نمونه صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی به عنوان صدای بم قوی، با صدای بم استاد مصطفی اسماعیل را در پرده های شروع مقایسه کرده ایم. به راحتی می توان تشخیص داد که حجم و قوت صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی بیشتر از حجم و قوت صدای استاد مصطفی اسماعیل می باشد. https://eitaa.com/alhanqurani
در پرده های اوج نیز، صدای استاد ابوالعینین شعیشع را با صدای استاد عبد الوهاب طنطاوی مقایسه کرده ایم. در اینجا نیز حجم و قوت صدای استادطنطاوی بیشتر از حجم و قوت صدای استاد شعیشع شنیده می شود. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه هشتم❇️ 👈نام های دیگر نت های هفت گانه در قدیم به نت Do اول، راست می گفتند و هنوز هم به همین عنوان شناخته می شود. به نت Re، دوکا یا همان دوکاه می گفتند، چون صدای دوم بود. اینها اسامی است که از موسیقی ایران قدیم گرفته شده است. حتی در ایران قدیم به راست، یکاه یا یگاه نیز گفته میشد که (گاه) یا به تعبیری دیگر(گات) به معنی سرود و نغمه است. وقتی می گوئیم یگاه یعنی سرود اول…..دوگاه سرود دوم…..سه گاه سرود سوم…..چهار گاه سرود چهارم ،پنج گاه و شش گاه و هفت گاه و … که بعضی از این اسامی با شکل تغییر یافته در عربی مورد استفاده قرار می گیرد.(اسامی تغییر یافته در شکل را ملاحظه کنید) مثلا به سه گاه در عربی سیکا گفته می شود. دوگاه را درعربی دوکا یا دوکاه گویند. چهار گاه را در عربی جهارکا یا جهارکاه گویند. به هر حال اسامی که گفته می شود دقیقا معادل فرنگی نیز دارند. مثلا به نت Mi، سیکا می گویند، چون دقیقا مقام سه گاه از این درجه شروع می شود. به نت Fa، جهارکا می گویند. به نت Sol، نوا می گویند. به نت La، حسینی گفته شده و به نت Si، اوج (عجم) گفته می شود. همچنین به نت Do جواب اول که تکرارش می باشد با یک اکتاو فاصله، کردان(ماهور) گفته می شود. اینها اسامی اصلی مقامات عربی است. قبل از دیوان اصلی و بعد از آن نیز درجاتی وجود دارد که اینها نیز برای خودشان اسامی دارند. مثلا به نت Si قبل دیوان اصلی، عراق گفته می شود. به نت La قبل از آن نیز، عشیران گفته می شود. به نت Sol قبل آن، یکا یا یگاه گفته می شود. در موسیقی عرب قبل از این درجه، درجه ای دیگر وجود ندارد و پائین ترین درجه در موسیقی عرب ،نت Sol قبل از دیوان اساسی است که به آن یکاه گفته می شود اما بعد از دیوان اساسی نیز درجاتی وجود دارد. به عنوان مثال به جواب نت Re(دوکا)، محیر گفته می شود. بنابراین وقتی مثلا می گوئیم بیات محیر یعنی بیاتی که از یک اکتاو بالاتر از درجه اصلی اجراء می شود. همین طور این درجات ادامه پیدا می کنند. مثل نت Mi دوم(اکتاو نت Mi اول) که به آن جواب سه گاه گفته می شود. یا مثلا نت Fa دوم(اکتاو نت Fa اول) که به آن جواب جهارکا گفته می شود و … (در شکل رسم نشده است) به طور معمول موسیقی عربی که گستره ای روی آن اجراء می شود 2 اکتاو است که قبل و بعد آن نیز درجاتی وجود دارد ولی از اهمیت چندانی برخوردار نیستند. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️جلسه چهارم❇️ 👈قرائت قرآن 🔹 استاد ابوالقاسمی در چهارمین جلسه آموزش صوت و لحن قرآن به موضوع الحان در قرائت استاد شحات محمد انور می پردازد . بررسی ویژگیهای ترتیل از دیگر مباحث این جلسه میباشد... https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️تلاوت استاد مرحوم شیخ عبدالباسط محمد عبدالصمد ❇️ 👈 سوره مبارکه هود آیات 50-60 🔹 اجرا در کشور مصر - 1969 میلادی @alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه نهم❇️ 👈صداهای تک فرکانسی و چند فرکانسی و ماسک کردن صدا اصولا ما صداهایی که می شنویم بیشتر به صورت چند فرکانسی است.صداها را به دو قسمت تک فرکانسی (تون خالص – تون ساده) و چند فرکانسی (تون مرکب) تقسیم می کنند. در مورد قوت صدا باید در نظر داشته باشیم که ما اصولا با صداهای چند فرکانسی در ارتباط هستیم. یعنی صداهایی که به صورت تون خالص و ساده هستند بسیار به ندرت در فضای اطراف ما شنیده می شوند، مثل صدای یک سوت یا صدای یک فلوت که صدای ساده و بدون هیچ رگه ای است،در حالی که صدای افرادی که ما معمولا با آنها در ارتباط هستیم بیشتر چند فرکانسی است. از بین فرکانس های مختلف یک صدا یا مؤلفه های فرکانسی یک صدا در واقع یکی از همه قویتر است و بقیه ضعیفتر شنیده می شود. بنابراین ما احساس می کنیم که فردی که دارد می خواند یا صحبت می کند احساس می کند که صدایش رگه دار است یا صدایش حالت خشن دارد یا زبری در صدایش وجود دارد، که این مربوط می شود به فرکانس های زائدی که در کنار فرکانس اصلی قرار می گیرد. وقتی چند فرکانس با هم شنیده می شود گوش ما اصطلاحا عملی انجام می دهد که به این عمل ماسک کردن صدا می گویند. 👈ماسک کردن صدا یعنی: انتخاب قویترین مؤلفه صوتی از بین مولفه هایی که از یک صدا به گوش ما می خورد. در قوت و ضعف صدا هرجه مؤلفه های فرکانسی یک صدا بیشتر باشد، صدا قویتر به نظر می رسد. برای همین خاطر صداهایی که اصطلاحا رگه دار یا خشن شنیده می شوند، این صداها قویتر به نظر می آید.مثل صدای استاد عبد الفتاح شعشاعی. بنابراین صداهایی که میل به صدای تک فرکانسی دارد و صداهایی که ساده و بدون رگه و شفاف هستند، اینها از نظر قوت و شدت به اندازه صداهای چند فرکانسی نیستند. مثلا اگر صدای استاد محمد بدرالحسین را با صدای استاد عبدالفتاح شعشاعی مقایسه کنیم، دقیقا به این منظور پی می بریم که صدای استاد بدرالحسین تقریبا یک صدای کم فرکانس یا نزدیک به تک فرکانسی است. به همین خاطر ضعیفتر از صدای استاد شعشاعی شنیده می شود. https://eitaa.com/alhanqurani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️جلسه نهم❇️ 👈مفهوم جنس و درجه استقرار مقام مفهوم دیگری که در بحث نغمه شناسی اهمیت دارد، مفهوم جنس (دانگ) است.همانطوری که قبلا گفته شد 8 درجه صوتی را یک اکتاو یا یک گام موسیقائی گویند. اگر 4 درجه اول آنها را در نظر بگیریم به 4 درجه اول دانگ اول و به 4 درجه دوم نیز دانگ دوم گفته می‌شود. اصطلاحا در موسیقی غرب به دانگ، تتراکورد گفته می شود. یعنی به توالی 4 درجه صوتی در یک گام موسیقائی، تتراکورد و در موسیقی عرب جنس گفته می شود. دانگ اول را در موسیقی عرب جنس اصل یا جنس اول و دانگ دوم را جنس فرع می گویند. اکثر مقاماتی که بعدا با آنها آشنا خواهیم شد، دانگ اول آنها با هم متفاوت هستند به جزء مقام چهارگاه و عجم که بعدا شرح داده خواهد شد و گفته خواهد شد که بسیاری این دو مقام را یکی می دانند. در واقع مقام چهارگاه را تصویر مقام بیات می دانند، که مفهوم تصویر نیز بعدا شرح داده خواهد شد. بنابراین مقامات اصلی در این 4 درجه که بین آنها 3 پرده فاصله وجود دارد، اختلاف دارند. از دانگ دوم به بعد خواهد بود که مقامات با هم اختلاف پیدا می کنند و در واقع فروعی را به وجود خواهند آورد. ما قبلا گفتیم که اسامی مقامات عربی به اسامی دیگری نیز خوانده می شوند. بین این درجات با استفاده از 4 علامت دیز – نصف دیز – بمل – نصف بمل درجات دیگری را می توانیم ایجاد کنیم که هر کدام از این درجات می تواند مورد استفاده برای ایجاد یک مقام قرار گیرند. هر مقامی را از جای خود باید شروع کرد مثل مقام سه گاه که از درجه Mi شروع می شود،(مثال موجود در شکل) به درجه ای که مقام از آن شروع می شود درجه استقرار یا درجه ارتکاز یا رکوز و در موسیقی علمی به آن درجه تونیک گفته می شود و به فاصله جواب آن نیز که قبلا گفته شده، اکتاو گویند وهمچنین به درجه پنجم آن مقام نیز غماز یا در موسیقی علمی دومینانت Dominant گفته می شود. این 3 درجه در موسیقی علمی بسیار حائز اهمیت می باشند https://eitaa.com/alhanqurani