eitaa logo
کانال | علی محمدی هوشیار
3هزار دنبال‌کننده
127 عکس
89 ویدیو
12 فایل
🎫دانش آموخته سطح چهار فقه و اصول حوزه علمیه ▪️عضو هیئت علمی ▪️عضو گروه جریان شناسی مهدویت ٫ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✍️پاسخگوی سوالات: @hoshyar_ali 🙌تبادل: @admin_ostad_hoshyar درباره مباحث مهدویت درباره مسائل اجتماعی درباره فرقه های انحرافی
مشاهده در ایتا
دانلود
حاکمیت رسانه را باور کنید...
جنگ و مشکلاتِ بی پایان... ✍ علی محمدی هوشیار میگویی چرا انقلاب اسلامی به جنگ ها و مشکلات پایان نمی دهد؟ میگویم؛ قوم موسی علیه‌السلام نیز همین سوال را داشتند. آنان به حضرت موسی گفتند: ما پیش از تو و پس از تو در رنج و شکنجه ایم.(مگر قرار نبود نجاتمان بدهی؟) موسی گفت: امید است که خدا دشمن شما را هلاک نماید و شما را در زمین جانشین کند، آن‌گاه بنگرد تا شما چه خواهید کرد. قَالُوا أُوذِينَا مِنْ قَبْلِ أَنْ تَأْتِيَنَا وَمِنْ بَعْدِ مَا جِئْتَنَا ۚ قَالَ عَسَىٰ رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَيَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ فَيَنْظُرَ كَيْفَ تَعْمَلُونَ. اعراف، ۱۲۹. @ali_m_hoshyar
راعِ أباک، يراعک ابنُک. امام على(ع): احترام پدرت را نگه دار تا فرزندت هم احترام تو را نگه دارد. نثر اللآلي، ج ۱، ص ۷۰. @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
در جمع طلاب باصفای بندر ماهشهر امروز ۱۰ آبان
درس ادیب اگر بود زمزمهٔ محبتی جمعه به مکتب آورد طفل گریزپای را
پاسخ_به_شبهه_اباحه_خمس_علی_محمدی.pdf
176.5K
📜متن پیاده شده از فایل صوتی استاد علی محمدی هوشیار پاسخ به شبهه اباحه خمس @ali_m_hoshyar
1400.04.26 - ولایت فقیه.pdf
2.92M
📖کتاب؛ نگرش کلامی به مساله ولایت فقیه ✍ علی محمدی هوشیار @ali_m_hoshyar
ایمان به سخنان اهل بیت علیهم السلام؛ رمز نجات صیحه آسمانی تنها نشانه شناخت ظهور امام مهدی علیه السلام است که در روایات معتبر به آن تصریح شده است. ایمان به همین سخن و پذیرش آن، راه شناخت صیحه حق از صیحه باطل خواهد بود و مومنان را از مسیر گمراهی نجات خواهد داد. در روایتی آمده است: عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ مَسْلَمَةَ الْجَرِيرِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) يُوَبِّخُونَّا وَ يُكَذِّبُونَّا أَنَّا نَقُولُ إِنَّ صَيْحَتَيْنِ تَكُونَانِ‏ يَقُولُونَ مِنْ أَيْنَ تُعْرَفُ الْمُحِقَّةُ مِنَ الْمُبْطِلَةِ إِذَا كَانَتَا قَالَ فَمَا ذَا تَرُدُّونَ عَلَيْهِمْ قُلْتُ مَا نَرُدُّ عَلَيْهِمْ شَيْئاً قَالَ قُولُوا يُصَدِّقُ بِهَا إِذَا كَانَ مَنْ يُؤْمِنُ بِهَا مِنْ قَبْلُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ- أَ فَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدى‏ فَما لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ‏ عبد الرحمن بن مسلمة جريرى گويد: بامام صادق عليه السّلام عرضكردم: دشمنان (و مخالفين شيعه) ما را سرزنش كرده دروغگو پندارند، ما ميگوئيم: دو صیحه آسمانى خواهد بود، گويند: وقتى دو صیحه هر دو از آسمان باشد چگونه فرياد حق از باطل شناخته شود؟ حضرت فرمود: شما چه پاسخى بآنها دهيد؟ عرض كردم: ما پاسخى نداريم كه بآنها بگوئيم، فرمود: بآنها بگوئيد: هنگامى كه آن صیحه بلند شود هر كس پيش از آن صیحه ايمان بدان آورده آن را باور و تصديق كند خداى عز و جل فرمايد «آيا كسى كه بسوى حق هدايت ميكند شايسته‏تر است كه پيرويش كنند يا آن كس كه هدايت نميكند جز آنكه خود هدايت شود، پس شما را چه شده، آيا چگونه قضاوت ميكنيد؟» (سوره يونس آيه ۳۵). الكافي، ج‏۸، ص۲۰۸ @ali_m_hoshyar
📔 روشنا منتشر شد در این شماره؛ یادداشتی با عنوان «انجمن حجتیه و استراتژی عادی سازی روابط» نوشته ام. @ali_m_hoshyar
الهیات جنگ ✍علی محمدی هوشیار در دستگاه فقهی و کلامی شیعه؛ جنگ با کفار و ظالمین در مقوله ارزش‏های دینی تعریف شده و کشته شده در معرکه را دانسته و ابعاد الهیاتی آن را مورد بررسی قرار داده است. یکی از مسائل مهم در این میان، باور به امدادهای غیبی و عنایات خداوند می‏باشد که شامل رزمندگان اسلام شده و آنان را در پیش برد اهداف مقدس خود یاری می نماید. آنچه در این یادداشت مورد توجه من قرار گرفته؛ افراط گرایی در این خصوص است که گاه تدبیر و جنگی را تحت الشاع خود قرار داده و منجر به صدمات و خسارات جبران ناپذیری در جبهه حق علیه باطل می شود. باید توجه داشت که باور به امداد و عنایات خداوند، به معنای دوری از تدابیر جنگی نمی تواند باشد، بلکه این دو در طول یکدیگر تعریف شده اند. بدین معنا که شاید با کنار گذاشتن تدابیر جنگی و عقلانیت، مشمول امداد الهی نشده و جزو کسانی باشیم که در مصاف با دشمن شکست قطعی خواهند داشت. شاید گواه این مطلب باشد که بسیاری از شکست ها در جبهه های شیعی، پررنگ کردن امدادهای غیبی و کمرنگ نمودن تدابیر جنگی در بین لشگریان بوده است. منشاء برخی از این باورها، آموزه های یا اهداف شهادت طلبانه(همانند توابین) بوده است که به جای پیروزی بر دشمن، تنها به شهادت در راه خدا فکر کرده و بر اساس آن، تدابیر جنگی را معطل نموده اند. امروز در جبهه نبرد حق علیه باطل، آنچه بسیار ضروری به نظر می رسد؛ عقلانیت جنگی و ایمان به یاری خداوند است. این پیامی است که باید جنگ را متوجه خود نموده و سربازان خود را ملتزم بر آن نمایند. @ali_m_hoshyar
مطالعه این دو کتاب به دوستان حدیث پژوهش سفارش می شود @ali_m_hoshyar
جریان ضدفقاهت ✍علی محمدی هوشیار از جمله فتنه هایی که در سالهای اخیر دامن‌گیر جامعه شیعی ایران و عراق و ترکیه و... شده، فعالیت جریان ضد فقاهت (نواخباریگری) است. نفوذ این جریان در برخی مدارس ، مذهبی و... در استان های کشور غیر قابل انکار است. البته چند سال گذشته نیز متذکر این فتنه شدم اما حرکتی از سوی مراکز تصمیم گیر مشاهده نشد! این جریان به طور کاملا سازمان یافته؛ ضمن تخریب مفاهیم فقاهتی و مبانی ولایت فقیه، در پی تحریک افراد برای مقابله با نظام و جمهوری اسلامی است. پیشنهاد: تربیت نیروی پاسخگو در حوزه های علمیه و اعزام سازمان یافته به مناطق هدف @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بگو که در به دریم و بگو که مشتاقیم بگو که در گذر از یار خویش استادیم بگو که عشق بلد بوده ایم و باخته ایم بگو که درس نخواندیم و باز افتادیم @ali_m_hoshyar
🔸زینت پدر، از زبان پدر سخن می‌گوید.. حذلم بن ستير گويد: در محرم سال 61 هجرى وارد کوفه شدم و اين مصادف بود با زمانى كه على بن الحسين (علیه‌السلام)‌ با زنان خانواده از كربلا باز مى‌گشتند و مأموران دور آنان حلقه زده، مردم براى تماشاى آنان از خانه‌ها بيرون ريخته بودند. وَ رَأَيْتُ زَيْنَبَ بِنْتَ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لَمْ أَرَ خَفِرَةً قَطُّ أَنْطَقَ مِنْهَا كَأَنَّهَا تُفْرِغُ عَنْ لِسَانِ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ وَ قَدْ أَوْمَأَتْ إِلَى النَّاسِ أَنِ اسْكُتُوا - فَارْتَدَّتِ الْأَنْفَاسُ وَ سَكَتَتِ الْأَصْوَاتُ ... و زينب دخت گرامى على ‌(عليه السّلام) را دیدم و به‌راستى كه هرگز زنى در نهایت شرم و حیا، سخنورتر از او نديده بودم. گویی از زبان اميرالمؤمنين (عليه السّلام) سخن مى‌گفت. به سوى مردم اشاره فرمود كه ساكت شويد. در حال، تمام نفس‌ها خاموش و همۀ صداها فرو نشست... ▫️آن‌گاه پس از حمد و ثنای خداوند و صلوات بر رسول خدا (صلی الله علیه وآله) خطبه کوتاهی خواند و آن‌چنان ظالمان را رسوا و مردمان سست عنصر را سرزنش نمود که راوی می‌گوید: با سکوت آن حضرت دیدم مردم همه متحيّر مانده، انگشت تحيّر به دهان برده‌اند، و ديدم پيرمردى بقدرى گريست كه ريش او از اشك چشمش تر شد و اين شعر را گفت: كُهُولُهُمْ خَيْرُ اَلْكُهُولِ وَ نَسْلُهُمْ إِذَا عُدَّ نَسْلٌ لاَ يَخِيبُ وَ لاَ يَخْزَى (پيرانشان بهترينِ پيران‌اند، و نسل آنان به‌گونه‌اى است كه هرگز به پستى و خوارى نمى‌گرايد) 📘أمالی مفید؛ ص۳۲۱. @ali_m_hoshyar
اخباری‏گری در غیر فقه اخباری‏گر معاصر، فقط در عرصه فقه حضور ندارد، بلکه در غیر فقه هم وجود دارد. الان یک سری مبلغ، منبری و نویسنده داریم که هر خبری را ببینند بالای منبر، در تلویزیون و... می‏گویند. نه اقتضائات زمان و مکان را لحاظ می‏کنند و نه اقتضائات عقل را می‏بینند، و نه این روایت را در یک نظام حلقوی و هرمی سایر نصوص دینی مورد فهم قرار می‏دهند! اصولا توان چنین کاری در آنها وجود ندارد! بنده اسم این را اخباری‏گری در غیر فقه می‏گذارم. به نظر ما باید یک خانه تکانی صورت بگیرد. فکر نکنیم جریان اخباری‏گری یک دوره داشت، آن هم با تلاش وحید بهبهانی به محاق رفت و با تلاش شیخ اعظم دیگر امکان تولد دوباره ندارد! بله! به محاق رفت، اما مجدداً به نوعی دیگر متولد شده است. استاد ابوالقاسم علیدوست @ali_m_hoshyar
گروه کلام و فلسفه دین/ موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نشست علمی با موضوع: مهدیون بعد از مهدی(ع) ✅ارائه دهنده: دکتر محمد حسین فاریاب عضو گروه کلام و فلسفه دین ✅ناقد: دکتر علی محمدی هوشیار عضو گروه جریان شناسی مهدویت دبیر نشست: حجت‌الاسلام گودرزی مکان: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) - ساختمان جمهوری - سالن اندیشه زمان: ۲۱ آبان ساعت ۱۸ @ali_m_hoshyar
امام مهدی علیه السلام فرمود: إنَّ الْحَقَّ مَعَنا وَ فینا، لا یَقُولُ ذلِکَ سِوانا إلاّ کَذّابٌ مُفْتَر، وَ لا یَدَّعیهِ غَیْرُنا إلاّ ضالٌّ غَویٌّ حق و حقانیت با ما و در بین ما اهل بیت عصمت و طهارت خواهد بود و چنین سخنی را هر فردی غیر از ما بگوید دروغ گو و افتراگو می باشد و کسی غیر از ما آن را ادّعا نمی کند مگر آن که گمراه باشد. کمال الدين و تمام النعمة ج ۲، ص ۵۱۰. @ali_m_hoshyar
امامت جریان ها ✍علی محمدی هوشیار تمامی جریان های اجتماعی دارای امام بوده و اساساً ماهیت هر جریانی با امام آن شناخته می شود. و در محضر الهی نیز همین گونه تعریف خواهند شد: يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ. امامت مسأله پر اهمیتی است و خداوند متعال، آن دسته از انسان ها را برای امامت امت می گمارد که قابلیت و ظرفیت و تحمل بار سنگین الهی را داشته باشند. حتی ابلیس نیز مقام امامت را به هر کسی نمی‌دهد و آنان که ذوب در ابلیس هستند را برای امامت جریان های شیطانی انتخاب می کند، تا توان مقابله با جریان نور را داشته باشند. اگر در میان جریان ها و حرکت های گوناگون اجتماعی راه را گم کردید، چشمتان به امام جریان باشد، ببینید امام جریان کیست و عیارش چیست! اگر امامِ حرکت؛ صالح و مُصلح بود، فریب شبهات و سختی های پیش رو را نخورید و امام را با جان و دل یاری کنید... و اگر شعارها و وعده های جریان خوش آیند شما بود، اما امامی فاسد و مفسد بر رأس آن بود، فریب زرق و برق و وعده ها را نخورید و بر علیه او بشورید. ارزش حرکت و جریان ها را با امامت آن جریان میشود شناخت... اما عیار امامت جریان ها را با نوع آن جریان نمی شود شناخت... @ali_m_hoshyar