eitaa logo
بر پا
6.8هزار دنبال‌کننده
640 عکس
370 ویدیو
74 فایل
یادداشتهای علی مهدیان طلبه عصر انقلاب قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی.... https://zil.ink/alimahdiyan ارتباط با ادمین @admin_barpa
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خانه طلاب جوان
جلسه پنجم.راهبرد تولید علم دینی 2.mp3
42.15M
🔊 جلسه پنجم راهبرد تولید علم دینی 2⃣، یکی از دارایی هایی که باید به هر نیروی جبهه حق داده شود. ❓نظام اندیشه چیست؟ ❓ویژگی های نظام اندیشه ❓ثمره‌ی به دین ❓، یک منبع علمی مهم برای طلبه و دانشجو ❓هویت عالِم و حوزه از منظر 🎙 استاد مهدیان 🔺 عزیزانی که اين جلسات را گوش داده و هر جلسه را کنند، در پایان دوره هدایایی از طرف خانه طلاب به همراه مدرک پایان دوره تقدیم آنان می‌گردد. 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
یکی از بزرگواران جلسه اول مکتب امام را اینطور تقریر کرده اند. 🌹 @ali_mahdiyan
هدایت شده از خانه طلاب جوان
جلسه ششم.نقش حوزه و طلبگی.mp3
14.09M
🔊 جلسه ششمنقش حوزه و طلبگی ❓مشکل و ❓قابل تصور نیست، طلبه ای بگوید من انقلابی‌ام اما درس خوان نباشد! ❓اولین خروجی مورد انتظار حوزه، تربیت انسان جامع ❓، ، سه ضلع جامعیت 🎙 استاد مهدیان 🔺 عزیزانی که اين جلسات را گوش داده و هر جلسه را کنند، در پایان دوره هدایایی از طرف خانه طلاب به همراه مدرک پایان دوره تقدیم آنان می‌گردد. 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از خانه طلاب جوان
هدایت شده از خانه طلاب جوان
جلسه هفتم جهاد و مبارزه در مکتب امام.mp3
34.77M
🔊 جلسه هفتمجهاد و مبارزه در مکتب امام 1⃣ ❓ واقعی ما کیست؟ ❓نکته‌ی اصلی در جبهه‌بندی چیست؟ ❓دو میل کلیدی انسان؟ ❓ملاکات اهل حق و اهل باطل؟ ❓ویژگی جبهه‌بندی ؟ ❓رأس و چه کسانی اند؟ 🎙 استاد مهدیان 🔺 عزیزانی که اين جلسات را گوش داده و هر جلسه را کنند، در پایان دوره هدایایی از طرف خانه طلاب به همراه مدرک پایان دوره تقدیم آنان می‌گردد. 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
بابای مدرسه علمیه 🌹با اون صدای آرام و دلنشینش بلند میشد بین دو نماز یک نکته میگفت و دل ما را میبرد. هنوز هم این دعا رو با صدای گیرای او به خاطر میاورم که لا اله الا الله عدد اللیالی و الدهور. لااله الا الله عدد امواج البحور. لااله الا الله و رحمته خیر مما یجمعون... 🌹بگذار رو راست بگم ، شما ها که طلبه نشدید هر جا هستید امیدوارم موفق باشید به سربازی امام عصر عج ، اما از یک نعمتهایی محرومید، از جمله این که دور و برتان مردان معنوی و گمنام کمتر میبینید. یک بابای مربی و متواضع کنارتان نیست که گاهی برایش درد دل کنید. یک حاج آقای درخشانپور نیست که وقتی نماز میخواند هنگام نماز جماعت با قرائتش احساس کنید دارید به آسمان پر میکشید. وقتی موعظه تان میکرد آرام و بی صدا چشمهایش میبارید و چه صفایی داشت گرمای نوای او وقتی از استادش مرحوم پهلوانی نکته ای میگفت و راهنماییتان میکرد. 🌹لعنت به تو کرونا. چه خوبانی را از ما گرفتی. لعنت به تو. که ما را از چه نفسهایی محروم کردی. هر چند میدانم الان آرام با همان لبخند همیشگیش کنار خوبان و اساتیدش آرام گرفته. 🌹یک پدر گمنام معنوی از مدارس علمیه ما کم شد. و چه میفهمید معنای ثلمه چیست. و ثلمه ها گاهی چقدر دردناک است. کسی که عمرش را مشغول مداوا کردن معنوی طلاب بود و حل مشکلات زندگی آنها. خدایا به حق همه خوبان و اولیایت ، حاج آقا درخشانپور عزیز ما را هم که عمری راه سلوک طلبگیمان را درخشان کرده بود در آغوش رحمتت سر سفره خوبانت بپذیر. و زیر سایه امامش و جلوات توحیدت آرامشش ببخش. آن طور که در قنوت میخواند اللَهُمَّ نَوِّرْ ظَاهِرِی‌ بِطَاعَتِکَ، وَ بَاطِنِی‌ بِمَحَبَّتِکَ، وَ قَلْبِی‌ بِمَعْرِفَتِکَ، وَ رُوحِی‌ بِمُشَاهَدَتَکِ، وَ سِرِّی‌ بِاسْتِقْلَالِ اتِّصَالِ حَضْرَتِکَ؛ یَا ذَا الْجَلَالِ وَ الإکْرَامِ @ali_mahdiyan
انا لله و انا الیه راجعون @ali_mahdiyan
🔔 نشست علمی حکمت متعالیه وانقلاب اسلامی ( ذیل همایش حکمت سیاسی متعالیه) ⬅️نشست هجدهم: طرح کلی اندیشه مقاومت در حکمت متعالیه 👤ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین علی مهدیان 👤دبیرعلمی: جناب آقای دکتر سیدجواد میرخلیلی ⬅️نشست به صورت مجازی برگزار می گردد. زمان: 🗓 شنبه 27 شهریور 1400 ⏰ از ساعت 18 الی 19:30 ⬅️مجری: پژوهشکده علوم و اندیشه و مرکز همکاری های علمی و بین الملل 💠لینک ورود به جلسه: 🌐 http://Dte.bz/cptconf @Karasy
هدایت شده از خانه طلاب جوان
جلسه هشتم جهاد و مبارزه در مکتب امام2.mp3
30.97M
🔊 جلسه هشتمجهاد و مبارزه در مکتب امام 2⃣ ❓ نقطه‌ی خود را، مقابله با و اسرائیل قرار داد. ❓چرا در اندیشه امام، آمریکا شد درجه نه کمونیست؟ ❓امام نه در ساحت اندیشه و نه در ساحت رفتار با کسی مشکل نداشت، بلکه مشکل امام با کسانی ست که در ساحت با آنها درگیر است! ❓در اندیشه امام باید دید، اراده به کدام سمت است؟ به سمت الله یا به سمت دنیا. ❓چرا امام می گفت من با مخالفم؟ 🎙 استاد مهدیان 🔺 عزیزانی که اين جلسات را گوش داده و هر جلسه را کنند، در پایان دوره هدایایی از طرف خانه طلاب به همراه مدرک پایان دوره تقدیم آنان می‌گردد. 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
زیر علمت امن ترین جای جهان است ✍️وقتی ابرهه تصمیم گرفت کعبه را با خاک یکسان کند عبدالمطلب گفت این خانه صاحبی دارد و من صاحب شتران خود هستم. کل آن سپاه قدرتمند با ابابیل نابود شد. اما همین کعبه بعدها بارها به دست سلاطین بعد از رسول الله با منجنیق به آتش کشیده شد و ویران شد. خدای متعال ولی خود و خلیفه الله را در غار ثور حفظ کرد بارها پیامبر را با امدادهای غیبی خود محافظت کرد مثل قضیه ترور رسول الله در بازگشت از غزوه تبوک که خدای متعال پیامبر را از قصد آنان با خبر کرد یا ماجرای ترور پیامبر توسط یهودیان بنی نضیر که با امداد غیبی از این توطئه با خبر شد. اما همین خداوند کریم و رحیم و حکیم امیرالمومنین را زیر تیغ ابن ملجم و ابی عبدالله را زیر تیغ شمر و سنان با امداد غیبی اش حفظ نکرد که زنده بمانند. یک جا جان امام را برای جامعه حفظ میکند یک جا نه. ماجرا از چه قرار است؟ ✍️امدادهای غیبی قواعد زیادی دارد اما مهمترین قاعده این است که امداد غیبی زمانی میاید که فرد یا جامعه همه تلاش خود را تا نهایت انجام داده باشند. وقتی فرد و جامعه همه داشته های خود را تا نهایت بروز و ظهور داده باشند امداد و نصرت الهی میاید. ان تنصروا الله ینصرکم یعنی نصرت الهی در امتداد نصرت ما است که بروز و ظهور میکند. اطیعو ا الله و اطیعوا الرسول لعلکم ترحمون یعنی رحمت الهی زمانی بروز و ظهور میکند که اطاعت را به کمال رسانده باشید. همین قاعده ساده نشان میدهد که امداد های غیبی ممکن است برای یک جامعه محقق شود و برای دیگری نه. برای یک فرد محقق شود و برای دیگری نه. چه بسا جامعه ای رشد نایافته تر و ضعیف تر، تمام داشته و توانشان را پای کار بیاورند و شامل امدادهای ویژه الهی شوند اما جامعه رشد یافته تر همان میزان رفتارها و توان بلکه بیشتر را پای کار بیاورد و شامل این امدادها نشود چون داشته ها و توان او بیشتر از این مقدار است. ✍️وقتی میگوییم داشته ها و توان یک فرد یا یک جامعه مرادمان همه ابعاد و داشته ها است. لذا روی توان فهم و درک و علم فرد و جامعه خط نزنید. جامعه ای که به دانسته های خود عمل نمیکند شامل امدادهای غیبی نمیشود و جامعه ای که توان یافتن همان دانسته ها را ندارد ولی به همه دانسته هایش عمل میکند شامل امدادها میشود. من فرض میکنم که جامعه عراق شامل امداد غیبی باشد اینطور که برخی اساتید تصور میکنند و در تجمعهای اربعینی هیچ اتفاقی برایشان نمیافتد اما آیا این به معنای آن است که این اتفاق برای جامعه ایران هم میافتد؟ ✍️صبر کنید یک نکته دیگر هم عرض کنم. و آن اینکه زیارت امام حسین ع با همه ثوابهایی که دارد اگر عنوان نصرت امام عصر عج برش صادق نباشد پشیزی ارزش ندارد. همانطور که اگر کسی در زمانه نبرد عاشورا به زیارت پیامبر یا امیرالمومنین یا حج خانه خدا میرفت پشیزی ارزش نداشت. همه دین را ذیل نصرت امام باید فهمید. نقش زیارت ابی عبدالله در نصرت امام عصر را باید دید تا اهمیت این زیارت را متوجه شویم. در زیارت اربعین میخوانیم لیستنقذ عبادک من الجهاله و حیره الضلاله یعنی هدف امام حسین ع باید اقامه شود که هدایت انسانها است. پیامبر ص گریه کنهای مدینه را مواخذه کرد که اتبکونه و لا تنصرونه، آنچه ملاک است نصرت است. در همین زیارت اربعین میخوانیم و نصرتی لکم معده. بی اهمیتی به هدف امام باعث میشود به نام همه مقدسات مقابل رهبری جبهه حق قرار بگیریم. دستوراتش را نشنویم و نادیده بگیریم به نام امداد های غیبی. ✍️ زیر سوال بردن واکسیناسیون عمومی، زیر سوال بردن اعتماد مردم به مدیران بهداشت و درمان جامعه دینی که خروجی اش هرج و مرج و سرگردانی عمومی است. به نام مقدسات خطای راهبردی است. نقد مدیران و انحصار طلبی پزشکی مدرن و به حاشیه راندن تجربیات پزشکی سنتي البته کار خطایی نیست و باعث بلوغ و رشد جامعه خواهد شد اما اگر بنا است و به نفی و انکار و بی اعتمادی بینجامد نتیجه اش یا منزوی کردن حرفهای در جای خود درست میشود و یا ایجاد هرج و مرج اجتماعی میکند. متاسفانه مدتی است بسیاری از دوستان و اساتید و بزرگواران با تحلیلهای عجیب و غریب عملا سد راه شده اند تا پیش برنده جامعه. این مسیر خطا است و اینکه به نام مقدسات و ارزشهای دوست داشتنی این مردم انجام میشود خطای بزرگتری است. @ali_mahdiyan
هدایت شده از خانه طلاب جوان
جلسه نهم مردم در مکتب امام.mp3
39.75M
🔊 جلسه نهممردم در مکتب امام ❓هویت چیست؟ و منظور از مردم دقیقا چه کسانی‌اند؟ ❓ دینی دو روی یک سکه است. ❓مردم سالاری یک اتفاق دینی و ایمانی ست. ❓مهم‌ترین ویژگی رهبر در جامعه ی دینی این است که به اراده مردم کارش را انجام می دهد... 🎙 استاد مهدیان 🔺 عزیزانی که اين جلسات را گوش داده و هر جلسه را کنند، در پایان دوره هدایایی از طرف خانه طلاب به همراه مدرک پایان دوره تقدیم آنان می‌گردد. 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از خانه طلاب جوان
جلسه دهم محرومین در مکتب امام.mp3
28.73M
🔊 جلسه دهم محرومین در مکتب امام ❓سبک تصمیم گیری امام و رهبر بر اساس میزان است. ❓انواع محرومیت؟ ❓، اهل محرومیت اند، اهل عبور از دنیایند. ❓امام می‌گوید ما را از بین می بریم اما را نباید از بین ببریم. 🎙 استاد مهدیان 🔺 عزیزانی که اين جلسات را گوش داده و هر جلسه را کنند، در پایان دوره هدایایی از طرف خانه طلاب به همراه مدرک پایان دوره تقدیم آنان می‌گردد. 🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
مقدس 🌱فیلم های حاتمی کیا را دوست دارم چون مساله و دغدغه دارند. پرسش او در بادیگارد اما دشوار بود؟ او میپرسید آیا محافظ برای همه محافظ است یا برای عده ای بادیگاردی بیش نیست؟ محافظ کجا قلب و روح و جانش را هم میآورد؟ او ادامه میدهد، این نظام کجایش است و کجایش نا مقدس؟ پاسخ او اما این بود که آدمهای نظام مقدس و نامقدس هستند. برای برخی باید بادیگارد بود و پشتشان سنگر گرفت و‌ برای عده ای محافظ و خود را سنگر و حفاظشان کرد. 🌱من فکر میکنم اما حاتمی کیا پاسخ سوالش را نداده. او نتوانسته واقعیتی به نام نظام مقدس را معرفی کند. واقعیتی که غیر از این شخصیت و آن شخصیت است. محافظت از آن مقدس است و ارزش جان دادن دارد. واقعیتی که جوانان دانشمند و مبارز و مقدس را تربیت میکند. واقعا آیا محافظین بنی صدر یا روحانی یا خاتمی، کار مقدسی نمیکنند؟ اگر حین حفاظت کشته شوند، شهید نیستند؟ شهیدند؟ چرا؟ 🌱افراد، نظام نیستند اما محافظت از افراد، مصداق محافظت از نظام هست. نشان دهنده اقتدار نظام در محافظت از مسوولین خود هست. محافظ یک مسوول نظام، نیتش همان است که در میدان نبرد هم همان است. حاتمی کیا در پاسخ سوال خود پاسخی نامربوط داده. خوب معلوم است که افراد نظام با هم متفاوتند. اما مگر محافظ ها محافظ افرادند؟ 🌱نظام مقدس است چون صورت و حافظ یک انقلاب در جان امت است. نظام مقدس است چون سیمای همه اسلام است «اسلام حکومتی» به قول امام که فرمود الاسلام هو الحکومه بشوونها و چقدر نادانند آنانکه «حکومت اسلامی» را میفهمند و «اسلام حکومتی» را نمیفهمند. «فقه حکومتی» را ، «دین حکومتی» یعنی «دین ناب» را. این فهم دینی درست است که خروجی اش نظام و حکومت دینی است. نظام مقدس است چون منسوب به خلیفه الله است و چقدر نادانند آنانکه نمیفهمند قداست معادل عصمت نیست بلکه معادل انتساب به امر قدسی است. اشیای بی اراده هم با انتسابشان به امر قدسی مقدس میشوند. قداست دستورهای مسوولین نظام، نه به دلیل درستی شان بلکه به دلیل نسبتشان با امر قدسی است. 🌱 به تعبیر آن روایت مشهور قاضی منصوب از جانب امام معصوم حکمش مقدس است و تبعیت میشود ولو خطا کند و قاضی منصوب از جانب غیر امام خروجی حکمش سحت و باطل است ولو درست قضاوت کند. قداست ملازم عصمت نیست. و لذا این قداست نه باب نقد را میبندد و نه باب امر به معروف و نهی از منکر حاکمان را. البته تبعیت را هم مقدس میکند. شیعه سالها است مخطئه است و اهل نقد و بررسی. هر چند علما و احکامشان را مقدس میداند. در ساحت حکومت و ولایت هم همین است و این معنای نظام مقدس «جمهوری اسلامی» است. @ali_mahdiyan
سرزمین پر آب 🌱آنهایی که تو را با پطرس مقایسه میکنند اشتباه میکنند. چون پطرس نماد قهرمان منجی شهر بود اما تو نماد خود شهری. 🌱تو را با سوختنت دیدند و شناختند اما توجه نکردند به جمله ساده ای که درباره فلسفه سوختنت گفتی. همانها که تو را به دلیل سادگیت هیچ وقت ندیده بودند. چه گفتی؟ ❤️تو گفتی:«هر کس جای من بود همین کار را میکرد» 🌱چرا اینگونه فکر میکنی؟ چون با همان نگاه ساده ات درست تر از خیلی ها شهر را میشناسی. آری این شهر مثل تو زیاد دارد. 🌱 میگویند «لندی» اشاره به یک سرزمین پر آب دارد. من تا این را وقتی شنیدم یاد این آیه قرآن افتادم که و ان لو استقاموا علی الطریقه لاسقیناهم ماء غدقا. تو محصول سرزمینی هستی که چهل و چند سال قیامش را حفظ کرده و اهل استقامت است. امروز علی جان تو اهل این سرزمین پر از آبی. پر از جوشش آبهای زلال. 🌱به چه زبان بگویم تو در این دیار یک قاعده ای نه یک استثنا. کاش چشمهای عادت کرده به خودتحقیری مان مداوا میشد، آن وقت دهه هفتادی و هشتادی و حتی دهه نودی ها را درست نگاه میکردیم، آن وقت سوالهای جدیدی در وجودمان شکل میگرفت. که خدایا این «نسل برخاسته» چگونه تربیت شد؟ کی تربیت شد؟ نقش نظام مقدس جمهوری اسلامی در تربیتشان چه بود؟ نقش چهل و چند سال مقاومت این مردم مظلوم در تربیتشان چه بود؟ و با این سرعت رشد و بلوغ این نسل یک دلهره امیدبخش وجودمان را تسخیر میکرد که واقعا این صدای پای ظهور نیست که میرسد؟ @ali_mahdiyan
کربلای بدون نصرت کربلا نیست ❤️خدا رحمت کند سردار شهید را که میگفت مهمتر از سید الشهدا هم داریم. مهمتر آن هدفی است که او برایش جان داد. ارتباط و محبت نسبت به امام حسین ع بدون رابطه با هدف او چه ارزشی دارد؟ اگر با او در میدان کربلایش نیستی در بزنگاه قیام او، چه تفاوتی میکند کجایی سر سجاده نماز یا محفل شراب. و مگر شیطان نگفت هزاران سال حاضرم سر سجاده عبادت و قداست باشم ای معبود بی نهایت! اما مطیع و در خدمت این خلیفه الله نباشم. این شریعت شیطان است. این معنویت شیطان است. 🌱این جزو محکمات قرآن و روایات است. در قرآن کسان زیادی داشته ایم که محب پیامبر و خلیفه الله بوده اند اما هدف او را نداشته اند مدد او نبوده اند مثل عموی ابراهیم یا فامیل پیامبر اکرم این محبتها چه ارزش دارد؟ 🌱 تک تک مردم کوفه که نامه به امام حسین ع نوشتند محبت ایشان را داشتند اما ناصر او نبودند و من و شما نفرینشان میکنیم و لعن الله امه دفعتکم عن مقامکم. خطبه های زینب کبری و زین العابدین ع را ببینید که با کسانی که عاشقانه برایشان گریه میکردند در کوفه چه میگویند‌. 🌱سخنان امام حسین ع با کسانی که از سر محبت به او میگفتند نرود به کوفه یا میگفتند در حد مال و اسب و امثالهم کمکت میکنیم را ببینید. اصل روضه سیدالشهدا یک جمله است فریاد هل من ناصر ینصرنی روضه اصلی سید الشهدا است. درست انتخاب شده شعار زائران کربلا وقتی فریاد میزنند لبیک یا حسین ع 🌱 همه دین هویتش یاری امام است و ماجرای غضب پیامبر از کسانی که به دلیل باور شهادت او در جنگ احد جنگ را رها کردند چه دلیلی داشت؟ چرا شخص را گرفتید و هدف را رها کردید؟ 🌱در ابتدای کتاب لهوف روایتی را سید بن طاووس آورده که پیامبر اکرم گریه کنهای امام حسین ع را توبیخ میکند که اتبکونه و لاتنصرونه؟ 🌱زیارت اربعین میرویم و زیارت نامه میخوانیم که در نهایت بگوییم و نصرتی معده لکم. 🌱الاسلام هو الحکومه و ما نودیت مثل ما نودی بالولایه و هل الدین الا الحب و البغض یعنی همه دستورات و مقدسات و معنویات باید هویتش مدد به امام زمانت باشد و الا پشیزی ارزش ندارد. 🌱همین نکته است که کل فقه را رنگ میزند و فقه حکومتی ، فقه ولایی، فقه ناب سر بر میآورد. همین نکته است که همه عرفان و اخلاق را رنگ میزند و عرفان حماسی ظهور میکند. عرفان امیرالمومنینی. عرفان خمینی. همین نکته صیرورت به سمت معارف و حصن حصین توحید را حتی معنا میکند که بشرطها و شروطها و انا من شروطها 🔻آری کربلا یعنی میدان نصرت امام.... @ali_mahdiyan
الهى بت سنگین شکستن نیک آسان است و بت نفس شکستن سخت دشوار، خُنُک آن که از امّت خلیل بت شکن است که هر دو را بشکست 🌱فانجىه الله من النار..... @ali_mahdian
فانجىه الله من النار درباره حضرت علامه حسن زاده ❤️پیرمرد تنها و عصا زنان در خیابان صفاییه قم راه میرفت. فکورانه. سال اول طلبگیم بود. با دقت نگاه کردم، باورم نمیشد، خودش بود علامه حسن زاده آملی. ناخودآگاه راه افتادم پشت سرش. طلبه سال اولی پشت سر یک علامه. نگاهی به من کرد و با تشر گفت چرا پشت سرم راه افتاده ای؟ ترسیده بودم. دستش را روی صورتم گذاشت و ادامه داد میخواهی بزنم زیر گوشت؟ باز هیچ نگفتم سرم را پایین انداختم. گفت فحشت بدهم؟ «ای گربه بابات پیشی!» میخواستم بگم فقط دوست دارم پشت سرتان باشم همین. اما همین را هم نگفتم. بعد با محبت کمی نصیحت کرد که پشت سرم نیایید و ... ❤️ولی درس عجیبی گرفتم. او میخواست بین مردم گم باشد. بین مردم باشد ولی دیده نشود. نمیخواست دیگران بزرگش کنند. سال اول طلبگی از علامه درس گرفتم که اگر میخواهم پشت او راه بروم حقیقتا، این، راه او است؛ نفی انانیت... ❤️وقتی در مقدمه کتابش، سیدعلی خامنه ای را «قائد اسوه زمان» و «یگانه دوران» مینامد وقتی او را «مصداق بارز انسان در عرف عرفان» مینامد، باید توجه کنیم که او یک عارف و سالک و شاهد حقایق است که چنین میگوید. او را الگوی دوران دانستن و انسان در عرف عرفان دانستن ، خیلی پر معنا است. حالا بگذار توهینش کنند فحشش بدهند او دریا بود کوه بود آسمان بود سنگریزه ها با این حقایق چه میتوانند کنند. ❤️اما اگر مقتدر بود مظلوم هم بود همانقدر که عرفان مظلوم است. این فقط روح الله نبود که کوزه آبی که مصطفایش از آن آب میخورد را آب میکشیدند. بارها برخی از همین حوزویان که بادنی مناسبت تکفیر میکنند و توهین میکنند و رجم میکنند تکفیرش کردند توهین کردند. چرا؟ چون شارح ابن عربی بود. شارح فصوص بود. چون مظهر عرفان بود. ❤️خیلی ها خواستند هم دانش عرفان را رجم کنند هم ضد رهبری به حساب نیایند، اما وقتی که رهبری در پیامش مینویسد «نوشته‌ها و منشأت این بزرگوار منبع پر فیضی برای دوستداران معارف و لطائف بوده و خواهد بود ان‌شاءالله» نمیدانید چگونه خود را به نشنیدن میزنند تا بعد دوباره زبان به توهین و تکفیر عرفان باز کنند. همانها که روح الله خمینی را بدون جهان بینی عارفانه اش میپسندند و تحریفش میکنند. همانها که خامنه ای عزیز را دارای جهان بینی متفاوت از خمینی معرفی میکنند و در ایام حیاتش هم حتی تحریفش میکنند. بیانات واضح او در جهان بینی عرفانی حافظ و اصل اصول بودن مثنوی مولوی و «اسلام ناب بودن مولوی» و لزوم اتصال به جهان بینی خمینی را نمیشنوند. عمدا نمیشنوند. ❤️نمیدانم چرا وقتی خبر رحلتش را شنیدم یاد نجات ابراهیم افتادم. ابراهیم بت شکن که بت جهالتها و نادانیهای ما را میشکست و پیش از آن بت نفسش را شکسته بود. همه متهمش میکردند، برخی چون انقلابی بود و نه سکولار و برخی چون جاهلانی لج بازند. همان دو طیف مخالف انقلاب؛ جاهلان لج باز خوارجی در کنار آمریکا پرستان سکولار. اما «فانجىه الله من النار». پیرمرد متواضع خاکی و آرام در حالیکه همه کهکشانها و آسمانها در سینه اش بود و او مثل ملائکه مهیمه غرق در ذات خدا بود و هست هنوز هم.... @ali_mahdiyan
درس توحید دخترکان روستایی 🌹شاید بیش از بیست سال پیش بود در یکی از روستاهای دور افتاده سیستان برای دخترهای دبستانی کلاس گذاشته بودم. کلاسم اینطور بود که یک سوالی را میپرسیدم و تلاش میکردم با همفکری با خود بچه ها جوابش را پیدا کنم. هر جوابی میگفتند روی تخته سیاه مینوشتم. 🌹یک بار پرسیدم بچه ها درباره خدا چه میدانید؟ یکی گفت:«خدا یکی است» پرسیدم: «یعنی چی یکی است؟ خوب همه ما یکی هستیم مگر کسی را داریم که دو تا باشه؟» 🌹دستهای همه دخترکان بالا رفت که جواب بدهند. یکی گفت خدا بزرگتر است. دیگری گفت دانا تر است. دیگری گفت داراتر است. من هم فقط مینوشتم. در حین اینکه مینوشتم به یک نکته فکر میکردم که بچه ها! این جوابها را شما چطور مربوط به آن سوال میدانید؟ چطور پرسش از یکی بودن را به بیشتر بودن و بزرگتر بودن ربط میدهید؟ 🌹بعد ها با این جمله امیرالمومنین روبرو شدم که میفرماید:«کلّ مسمّی بالوحدة غیره قلیل»(خطبه۶۴) یعنی هر چیزی که واحدش میدانیم به جز خدا، قلیل است. یعنی همه ما به دلیل نداشتن هایمان واحدیم و او از دارایی و بزرگی اش. به قول شهید مطهری«چقدر زیبا و عمیق و پر معنی است این جمله». آن دختران درس ناخوانده روستایی هم همین را میگفتند. چطور ممکن بود؟ 🌹فهم فطری ساده کودکانه از خدا همه اوصاف او را در بستر توجه به بینهایت بودن او میفهمد. او هم نگاه تشبیهی و اثباتی دارد به اوصاف خدا و هم نگاه تنزیهی و انکاری. او این دو را با هم ادراک میکند. 🌹حقیقت فطرت در وجود ما باعث میشود راحت و ساده با دین همزبان شویم. احساسش کنیم و با او رشد کنیم. این علقه و بلکه تطابق فطرت و متن دین برای مقوله تعلیم و تربیت خیلی راه گشا است. 🌹یک پی نوشت: اگر صفتهای خدا را با دو چشم اثبات و انکار هر دو باید دید، توجه کنیم غلظت یک وجه به هر دلیل، ما را از وجه دیگر غافل نکند. گفتمان رهبران انقلاب را ببینیم که مثلا اگر حضرت امام، انقلاب و قیام لله را فریاد میزد، جمهوری اسلامی و حکومت الله را هم تبیین میکرد یا اگر رهبری معظم گفتمان مقاومت در مقابل دشمن را در ساحت اقتصادی فریاد میزند، رفع مانع و پشتیبانی از رشد و جهش تولید را نیز تبیین میکند. گفتمان نفیی صرف به تعطیلی و انسداد میکشد و گفتمان اثباتی صرف به انحراف و اشتباه. @ali_mahdiyan
پیرامون نسبت و تناسبات چند مفهوم: تمدن سازی، پزشکی مدرن، طب اسلامی دولت اسلامی، حلقه های میانی، تبیین 🔻عده ای تمدن سازی را یک فرایند عبور کننده از دل نفی تمدن غرب و نفی داشته های سنتی، هر دو میدانند. معتقدند تمدن غرب و سنتهایمان، به دست و پای ما زنجیرهایی زده اند که اجازه رشد نمیدهد. حرف اثباتی این جماعت تولید دانش است، حالا دانش فقه یا فلسفه یا علوم انسانی یا همه علوم. این جماعت در دو جبهه باید بجنگند و خود را نیز باید ثابت کنند. و این هر سه کار دشواری است. 🔻عده ای تمدن سازی را در بستر گفتگو و تعامل با دیگران جستجو میکنند. همه چیز را همگان دانند. پس باید در بستر تعامل حقیقت مشترک را بسازیم. یا اینکه با گفتگو، آن را بیابیم. حقیقت واحد است و علوم و تمدنهای مختلف هر کدام ضلعی از آن را برجسته دارند. پس راه چیست؟ نفی تمامیت خواهی و اثبات گفتگو. حالا یا بر پایه پلورالیسم و همه حقی یا بر پایه حکمت خالده و هر کس تا اندازه ای. 🔻اکثر این رویکردها وجهی از حقیقت را دارند. اما همگی یک خطای واحد دارند و آن ملاحظه صورت و ندیدن معنا است چه صورت را ابزار بدانیم و چه علم و چه فلسفه. آنچه در پس پرده تمدن، ستون خیمه است، حکومت است نه دانش و نه ابزار. تقریر صرفا دانشی از فرایند تمدن سازی گمراهمان میکند. عقل جامعه که کانون علم و اراده است یعنی حکومت یعنی ولایت، شیشه عمر و سلول بنیادین و روح تمدنها است. 🔻حکومت و ولایت هویت میسازد، تغییر را توجیه میکند. نفی میکند، اثبات میکند. علم و دانش را به کار میگیرد و یا تولید میکند. راهبرد تحقق تمدن اسلامی بر این اساس از مسیری میگذرد که اولا تحول و انقلابی در جان امت و در سطح اراده عمومی پدید آورد ثانیا ساختار و نظام ولایت را بسازد. ثالثا امامت نخبگان را بر بستر آن انقلاب و در چارچوب آن نظام شکل دهد یعنی دوران دولت اسلامی را محقق کند و در نهایت امت امامت کننده را تشکیل دهد. با این حساب امروز کسی که دم از تمدن بزند و در اندیشه تحقق «دوران دولت اسلامی» نباشد به خطا میرود. 🔻راه تحقق دوران دولت اسلامی نیز ایجاد یک جامعه مدنی اسلامی است. جامعه ای که احزاب اسلامی به معنای کانالهای ارتباط امام و امت درش به تعدد و کثرت شکل گرفته. «حلقه هایی میانی» که وظیفه اصلی شان «تبیین» است و بین راس و قاعده نظام اتصال ایجاد کرده و به این ترتیب امر ولایت را توسعه داده و دوران دولت اسلامی را محقق کرده باشد. 🔻با این حساب همه ابعاد تمدن را باید در این چارچوب پیش برد. فرض کنید علم طب، اگر بنا است طب مدرن را نفی و انکار کنیم، یا اثبات کنیم، یا طب سنتی را در عرض آن قرار دهیم یا جانشینش کنیم یا از نو طب جدیدی بنا کنیم، هر چه که هست مسیر تحققش یک حرکت متمرکز علمی توسط نخبگان است که اراده و انسجام عمومی را تخریب نکند و باعث بلبشو و هرج و مرج نشود، اعتماد به ولی جامعه و دستگاه اداره کشور را نابود نکند. تبیین کند آنهم از سر آگاهی تا تمسخر نشود. صبر کند تا جامعه را با خود همراه کند. در عین اینکه طرح و راهبرد رهبری را مصادره نکند و تخریب نکند. همه اینها وقتی فهم میشود که تقدم نظام ولایت(ولایت امت و ولایت امام) را در هر تغییری درک کنیم و لوازمش را نیز بپذیریم. @ali_mahdiyan
چند سوال جواب درباره سخنان این روزهای مخالفین طب مدرن و تصمیمات حکومت: 🌱۱.دانش غربی از بیخ و بن فاسد است. رهبری درباره علوم انسانی گفت «ذاتا مسموم» هستند، علم طب هم همینطور است. چون جسم انسان را نمیتوان از روح او جدا دید و... 🌹اولا مراد از ذاتا مسموم بودن یک دانش را رهبری توضیح داده که جهان بینی مسلط بر این علوم است که ذات دانش را شکل میدهد. اما چرا این علم ذاتا مسموم را درش را تخته نمیکنند؟ چرا دانشکده ها هستند، مدارس علوم انسانی هستند؟ چرا کار در دست اقتصاد دان و سیاست دان و تربیت دان و دیگران هست؟ جواب روشن است اینکه یک علم چه هویتی دارد غیر از راهبرد تغییر آن علم است. علم یک کتاب نیست که آن را کنار بیندازی. علم هویت اجتماعی دارد بر متن اعتماد نخبگان و عوام سوار است. روش خود را هم دارد. اینکه من و شما در سطح فلسفه علم چیزی را فهمیده ایم نمیتواند در سطح علم موثر باشد مگر اینکه آن فلسفه امتداد علمی پیدا کند. این به معنای آن نیست که آن بی اعتمادی و آن فهم را کنار بگذاریم بلکه باید آن را حفظ کرد اما تا وقتی این اندیشه تبدیل به علم نشده با ابزارها و روشهای خودش، قدرت تحول یا حذف یک دانش را نخواهیم داشت و سخنانی میگوییم که توان رویارویی با دانشمندان آن علم تجربی را نخواهد داشت. از خود بپرسید و تحقیق کنید که رهبر جامعه که مسمویت ذاتی علوم انسانی را میداند و اهمیت آن را هم میداند، چه طرح راهبردی برای تحول این علوم دارد؟ و چه طرحهایی را مردود میداند؟ 🌱۲. طب بر محور سودجویی پیش میرود و ابزار سیاسی و اقتصادی دنیای مدرن است. همه چیز در غرب بر بستر سوداگری پیش میرود. اصل این است مگر مخالفش ثابت شود. 🌹این حرف در اصل درست است بسیاری از رفتارها و سیاستهای رهبری در مقابل کرونا با توجه به همین سوء ظنهای اقتصادی و سیاسی است. اما برای نفی کلیت یک دانش همان اشکالات بالا را دارد. 🌱۳.فلان کلیپ و فلان مخالفت آن آقای پزشک غربی و فلان موضع آن دیگری را که همه این پروتکلها و واکسن و اصل کرونا را به چالش میکشد دیده ای؟ 🌹برادران! یک اصل مهم و ساده را رعایت کنید. من و شما که از یک علم سر در نمیآوریم بگوییم نمیدانم. این درست نیست که با چهارتا کلیپ و نظر فلان آقا که خیلی از اینها هم پشت صحنه هایشان معلوم نیست، داوری کنیم و نظر بدهیم. زیاد دیده ام که برخی رفقا چهارتا کلاس طب سنتی شیخ فلان و حاج آقا فلان را رفته اند درباره سیر تا پیاز طب مدرن اظهار نظر با اعتماد به نفس میکنند. 🌱۴.مگر رهبر هر چه میگوید درست است. شاید نمکی گولش زده یا مرندی تحت فشارش گذاشته. مگر قصه فرزند کمتر نبود؟ 🌹 تبعیت از رهبر نه به دلیل عصمت او است بلکه به سبب ولایت او است. کسی که حق ولایت دارد چه بسا خطا هم بکند اما من و شما موظف به اطاعتیم. این به معنای نفی نقد و امر به معروف و نهی از منکر نیست بلکه به معنای آن است که اجازه دهیم یک نفر سخن آخر را بگوید و کمک کنیم آن سخن پیش برود در جامعه. و الا هیچ اختلافی در مقام عمل در جامعه حل نخواهد شد. یک نکته حاشیه ای هم عرض کنم و آن اینکه کسانی که موقع واکسیناسیون کرونا یاد خطای نظام در تولید نسل افتاده اند، هدفشان خواسته یا ناخواسته کم کردن قدرت رهبری جامعه است. این جماعت عملا همان مبنای حجتیه ای ها را پیش میبرند که حاکمیت را به عصمت گره میزدند، اینها برای هر تصمیم رهبران یادآوری خطاهای قبلی میکنند که قدرت و توان رهبری و تصمیم گیری سلب شود. برخی از این استدلالها که اساسا رهبران را آدمهای ساده لوح و ضعیف و بی خاصیت تصویر میکند که این هم بماند 🌱۵.من میدانم یقین دارم که این کار خطا است الان چه کنم؟ چرا باید حرف رهبر را گوش بدهم؟ 🌹ما دو نوع تبعیت داریم. یکی تبعیت از پزشک و دیگری تبعیت از حاکم. تبعیت از پزشک تبعیت از سنخ رجوع جاهل به عالم است. اما تبعیت از حاکم تبعیت از حکم است. مثل پیروی از قاضی ولو یقین داشته باشی اشتباه کرده. ولی فقیه صرفا دانشمندی نیست کنار بقیه که در حیطه تخصصی اش از او تبعیت کنیم. بلکه او حاکم است تا کل جامعه بر اساس یک اراده حرکت کند و اختلافات جامعه را فشل نکند. اگر قرار باشد هر کس به علم خودش عمل کند و تبعیت از او را مقدم نکند عملا وجود او بی فایده خواهد بود و هرج و مرج قطعی خواهد بود با وجود هرج و مرج، مدیریت ناکارامد میشود و هیچ امری به نتیجه نخواهد رسید. 🔻یک نکته درست در میان همه نقدها دیده ام و آن انحصار طلبی پزشکی مدرن است. تمسخر دستورات پزشکی سنتی و اجازه حضور قاعده مند اجتماعی به تجربه های پزشکی دیگر ندادن، خطای فاحش دولت قبلی بود که امیدوارم این دولت جبران کند. @ali_mahdiyan
‏زمانه بر سر جنگ است یا علی مددی مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مددی ‎ @ali_mahdiyan