هدایت شده از محسن قنبریان
روانشناسی اجتماعی کوفه.mp3
22.67M
🎙 روانشناسی اجتماعی کوفه
(گفتگوی مسعود دیانی با محسن قنبریان)
برنامه سوره: فصل کوفه
۱۴۰۱/۵/۱۹
☑️ @m_ghanbarian
🔰 نقد گفتمانی فیلم کاپیتان آمریکا!
لینکهای زیر در فهم سخنرانی شب هشتم محرم درمورد الگو سازی های جهان غرب در هیات کمک کنندست.
یادداشت اول
https://eitaa.com/ali_samimi71/146
https://eitaa.com/ali_samimi71/147
یادداشت دوم
https://eitaa.com/ali_samimi71/148
یادداشت سوم
https://eitaa.com/ali_samimi71/149
یادداشت چهارم
https://eitaa.com/ali_samimi71/150
https://eitaa.com/ali_samimi71/152
یادداشت نهایی
https://eitaa.com/ali_samimi71/156
جمع بندی دیدگاه مرحوم شهیدصدر.mp3
40.17M
🔊 صوت
💢 عنوان جلسه: جمع بندی دیدگاه آیت الله سیدمحمدباقر صدر(ره) در نقش اجتهاد در شکلدهی نظام اقتصاد اسلامی؛
📆 تاریخ جلسه: ۱۴۰۱٫۲٫۱۹
🔸 امسال در ارائهای با حضور برخی دانشجویان رشته اقتصاد، تلاش کردم جمعبندی نهایی خودم را از ایده شهید صدر(ره) دربارۀ جایگاه اجتهاد در شکلدهی نظام اقتصاد اسلامی بیان کنم.
🔸از نواقصی که در ارائههای رایج دیدگاه شهید صدر دیده میشود، غفلت از اجزاء متکثر طرح ایشان و جانمایی هر یک از این اجزاء در یک طرح کلان است.
🔸 از مهمترین برشهای مفهومی در ایدۀ کلان شهید صدر، میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:
➖تفکیک مذهب و علم
➖تفکیک بخش ثابت و متغیر مذهب
➖ ایده «فقه النظریه» که ناظر به بخش ثابت و «ایده استنباط احکام متغیر در منطقه الفراغ» که ناظر به بخش متغیر مذهب است.
🔸 چهار راهکار ایشان در بخش فقه النظریه هم از این قرار است:
➖حرکت از روبنا به زیربنا
➖توجه به تفاوت معنایی مفاهیم منصوص کتاب و سنت با معنای عرفی آنها
➖ لزوم بهره گیری از روش تفسیری موضوعی ـ توحیدی به جای روش ترتیبی ـ تفصیلی
➖پرداختن به احکامی که مخاطب آن جامعه اسلامی است، نه آحاد مسلمین
🔸همچنین ایشان برای استنباط احکام متغیر در منطقهی فراغ از احکام الزامی، ۵ منبع اصلی را تحت عنوان «مؤشرات عامه» مطرح میکند که عبارتند از:
➖اتجاه التشریع
➖الهدف المنصوص لحكمٍ ثابت
➖القيم الاجتماعية التي أكّد الإسلام على الاهتمام بها
➖تجاه العناصر المتحرّكة على يد النبيّ أو الوصيّ
➖ الأهداف التي حُدِّدت لوليِّ الأمر
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#شهید_صدر
#فقهالنظریه
#مؤشرات_عامه
«لینک تلگرام»
«لینک ایتا»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 شب هفتم محرم بحثی در ارتباط با نحوه درآمدزایی سایتهای مستهجن از بازدیدها داشتیم در سخنرانی به کلیپی اشاره میکنیم که نشان میدهد چگونه گوگل یک متن یا یک کلیپ را در اولویت بازدید برای مخاطبین قرار میدهد.
این همان کلیپ است. ☝️
صوت کامل
https://eitaa.com/ali_samimi71/250
☑️ @ali_samimi71
🔴 عالمانی که حلالشان هم حرام است...!
🔰 از امتیازات دین اسلام این است که در مهمترین منبع آسمانی خود از علمایی که واسطه تبیین و تبلیغ احکامند باعنوان صد عن سبیل نام برده و در برخی روایات قطاع الطریق وبندگان را ازین قشر برحذر میدارد.
🔰 این یعنی حسابکشی را از منسوبین به دین و دیانت و به اصطلاح خواص شروع میکند تا چه رسد به آدمهای عادی و به اصطلاح عوام.
🔰 جالب اینکه در آیه 34 سوره توبه مهمترین مشکل صد سبیل را اقتصادی عنوان میکند یعنی اکل مال به باطل علامه طبابایی در تفسیر شریف المیزان ذیل این آیه آورده مهم ترین چیزی که جامعه انسانی را بر اساس خود پایدار میدارد، اقتصادیات جامعه است که خدا آن را مایه قوام اجتماعی قرار داده
در ادامه دلیل آن را اینگونه بیان میکنند اگر انواع گناهان و جرائم و جنایات و تعدیات و مظالم را دقیقا آمارگیری کنیم و به جستجوی علت آن بپردازیم خواهیم دید که علت بروز تمامی آنها یکی از دو چیز است: یا فقر مفرطی است که انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت و... وا میدارد یا ثروت بی حساب است که انسان را به اسراف و ول خرجی در خوردن، نوشیدن، پوشیدن، تهیه سکنی و همسر، و بی بند و باری در شهوات و... سوق میدهد.
ایشان ضمن تاکید بر لزوم تعدیل این نظام اقتصادی تاکید میکنند وقتی این نظام منحرف شد پر واضح است که وقتی کار بدینجا بکشد شیوع فساد و انحطاطهای اخلاقی چه بلائی بر سر اجتماع بشری درمی آورد... و به هیچ سیاست و تربیتی و با هیچ کلمه حکمت آمیز و موعظه ای نمی شود افراد را کنترل نمود.
🔰 جالب تر اینکه ایشان اکل مال به باطل را اصلا نه ربا خواری معنا میکند (چون اختصاصی به روحانیون نداشت) و نه هدایای حلال مردم (چون اکل مال به باطل نیست) بلکه هرگونه تصرفی را ازطریق این شأن ولو حلال باشد را اکل به باطل میدانند.
میفرمایند أن الحق أن زعماء الأمة الدینیة و مربیهم فی سلوک طریق العبودیة المعتنین بإصلاح قلوبهم و أعمالهم إذا انحرفوا عن طریق الحق إلی سبیل الباطل کان جمیع ما أکلوه لهذا الشأن و استدروه من منافعه سحتا محرما لا یبیحه لهم شرع و لا عقل.
یعنی وقتی عالمان دین از مسیر حق منحرف شوند هرچه از عنوان و شان و مقام خود کسب کنند حرام است ولو حلال طیب به آنها رسیده باشد و حق کسی را نخورده باشند.
🔶 الميزان في تفسير القرآن العلامة الطباطبائي جلد : 9 صفحه : 249
🔶 https://lib.eshia.ir/12016/9/249
علی صمیمی 1400.5.27
☑️ @ali_samimi71
🔰 لینک شبهات اعتقادی پاسخ داده شده در کانال
🔶 اگر تقدیرات نوشته شده اند و در علم الهی ثابتند پس چه نیازی به دعا هست؟؟
https://eitaa.com/ali_samimi71/89
🔶 چرا و چگونه زندگی ابدی در بهشت خستگی ندارد؟؟
https://eitaa.com/ali_samimi71/102
🔶 شبهات پیرامون رهبری و دخالت ایشان در اقتصاد...؟
https://eitaa.com/ali_samimi71/142
🔶 دوبرهان با بیان آسان برای اثبات خدا
https://eitaa.com/ali_samimi71/168
https://eitaa.com/ali_samimi71/169
☑️ @ali_samimi71
هدایت شده از مستضعفین تیوی
کارگاه حلقههای میانی و قیام مردمی برای قسط_ جلسه 1.mp3
41.77M
⭕️ چطور از ایمان مردم به آرمانها میشود عمل آرمانخواهانه تولید کرد؟!
♦️ حجت الاسلام قنبریان در اولین جلسه کارگاه «حلقههای میانی و قیام مردمی برای قسط»:
چطور ایمان به عدالت و کفر به تبعیض منجر به عمل عدالتخواهانه میشود؟!
🔹 ایمان به عدالت و کفر به تبعیض فطرتاً در وجدان هر انسانی وجود دارد. اسلام نیز تاکید بیشتری بر آن دارد. و انسان شیعی به خاطر تعلق به اهل بیت ایمانش به عدالت و کفرش به تبعیض بیشتر است و بیشتر به ظلم و جور حساس است.
🔸 انواع عملها متناسب با سطح این ایمان و کفر متفاوت است:
➖ صبر نجیبانه
➖ عمل خیرخواهانه
➖ شورش و اعتراض
➖ دلسردی و سکوت
🔹 عدالتخواهان نباید صبر نجیبانه و عمل خیرخواهانه را تکفیر کنند و همه تقصیرات را به گردن ساختار بیاندازند! در بعضی از موارد خود عدالتخواهان هم نمیدانند دقیقا چه میخواهند!
🔸 در کنار صبر نجیبانه و عمل خیرخواهانه دو گام برای تغییر وضع موجود باید برداشته شود:
1️⃣ در مرحله اول در سطح نظری و کارشناسی باید به اجماع در توصیف صحنه و اجماع در راه حل رسید.
2️⃣ در مرحله دوم در سطح سیاسی و در تقابل با ذینفعان، فشار اجتماعی تنها راه حل است.
🔹 بدون گذشتن از خاکریز اول نباید به سراغ خاکریز دوم رفت، چرا که باعث شکست و ناامیدی میشود. دو لبهی قیچی برای تولید ناامیدی و دلسردی:
➖ تجمع و عملِ بدون کار علمی و کارشناسی
➖ برخورد قهری و امنیتی با اعتراضات
🔺تفصیل را در صوت جلسه بشنوید.
🎬 @Mostazafin_TV
... و جبریل برای آرامش رسولش و زینب برای آرامش جان امام سجاد ع حدیث ام ایمن خواند.
.... وَ یُقِیمُونَ رَسْماً لِقَبْرِ سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ بِتِلْکَ
الْبَطْحَاءِ یَکُونُ عَلَماً لِأَهْلِ الْحَقِّ وَ سَبَباً لِلْمُؤْمِنِینَ إِلَی الْفَوْزِ وَ تَحُفُّهُ مَلَائِکَةٌ مِنْ کُلِّ سَمَاءٍ مِائَةُ أَلْفِ مَلَکٍ فِی کُلِّ یَوْمٍ وَ لَیْلَةٍ وَ یُصَلُّونَ عَلَیْهِ وَ یُسَبِّحُونَ اللَّهَ عِنْدَهُ وَ یَسْتَغْفِرُونَ اللَّهَ لِزُوَّارِهِ وَ یَکْتُبُونَ أَسْمَاءَ مَنْ یَأْتِیهِ زَائِراً مِنْ أُمَّتِکَ مُتَقَرِّباً إِلَی اللَّهِ وَ إِلَیْکَ بِذَلِکَ وَ أَسْمَاءَ آبَائِهِمْ وَ عَشَائِرِهِمْ وَ بُلْدَانِهِمْ وَ یُسَمُّونَ فِی وُجُوهِهِمْ بِمِیسَمِ نُورِ عَرْشِ اللَّهِ هَذَا زَائِرُ قَبْرِ خَیْرِ الشُّهَدَاءِ وَ ابْنِ خَیْرِ الْأَنْبِیَاءِ فَإِذَا کَانَ یَوْمُ الْقِیَامَةِ سَطَعَ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ ذَلِکَ الْمِیسَمِ نُورٌ تُغْشَی مِنْهُ الْأَبْصَارُ....
.... و براى قبر سيّد الشّهداء در آن سرزمين اثرى نصب كرده تا براى اهل حق نشانه اى بوده و براى اهل ايمان سببى براى رستگارى باشد و در هر روز و شب از هر آسمانى صد هزار فرشته گرداگرد آن طواف كرده و بر آن حضرت صلوات فرستاده و نزد قبرش تسبيح خدا گفته و براى زائرين آن جناب طلب آمرزش كرده و اسامى زائرين از امّتت را كه قربة الى اللّه آن حضرت را زيارت مى كنند و نيز اسماء پدران و خويشاوندان و شهرهاى ايشان را مى نويسند و در صورتهاى ايشان بامدادى كه از نور عرش الهى است اين عبارت را نقش مى بندند: اين شخص زائر قبر بهترين شهداء و زائر قبر فرزند بهترين انبياء مى باشد.
در روز قيامت از اثر اين مداد نورى ساطع شده كه از پرتوش چشمها تار مى گردد....
کامل الزیارات باب هشتاد هشتم.
یاللعجب!
حتی اسم شهرهایشان ثبت است.
اصلا شهر زائر چه ربطی به کربلا دارد؟
جزینکه میخواهد بگوید خصوصیِ خصوصی هوایشان را دارد.
☑️ @ali_samimi71
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سیلِ عفتْ کَن...!
🔶 طواغیت فقط ظلم نمیکنند بلکه در تلاشند همه را به ابزار ظلم تبدیل کنند ولو ندانسته.
🔶 چگونه فاحشه خانه های مجازی ازبازدید یک مسلمان ویک شیعه هم درآمد زایی میکنند.
صوت کامل
https://eitaa.com/ali_samimi71/250
چکیده مطلب
https://eitaa.com/ali_samimi71/251
توضیح نحوه بارگزاری سایت گوگل
https://eitaa.com/ali_samimi71/268
دوره پیشرفته فضای مجازی فوق العاده که کلی استفاده بردم و پیشنهاد میکنم.
https://24on.ir/g/10/9
☑️ @ali_samimi71
📢 مباحث دهه اول محرم۱۴۴۴
🏴یک سکانس قبل از کربلا
https://eitaa.com/ali_samimi71/227
🔰مجموع حوادث سیاسی و تغییرات فرهنگی و اقتصادی عظیمی که در جامعه نبوی اتفاق افتاد منجر به سقوط ارزشهای نابی شد که نتیجه قهری آن کربلا و ریختن خون صاحب آن ارزشها بود. جذابیت های یزیدی و ارزشهای وارونه حسینی مسئله این ۱۰ شب ماست.
💠موضوع شب اول: ذبح ارزشها قبل از کربلای صاحب ارزشهاhttps://eitaa.com/ali_samimi71/234
💠موضوع شب دوم: سه دشمنhttps://eitaa.com/ali_samimi71/235
💠موضوع شب سوم: از "انگل" تا "انگ" خوردنhttps://eitaa.com/ali_samimi71/242
🔸کلیپی از منبر: امام وارونه!https://eitaa.com/ali_samimi71/249
💠موضوع شب چهارم: جامعه واژگون شده[۱]https://eitaa.com/ali_samimi71/243
⚠️ متاسفانه شب پنجم به دلیل طوفان و قطعی برق برگزار نشد
💠موضوع شب ششم:جامعه واژگون شده[۲]https://eitaa.com/ali_samimi71/247
💠موضوع شب هفتم:سیلِ عفتْ کَن…!https://eitaa.com/ali_samimi71/250
🔸کلیپی از منبر:سیلِ عفتْ کَن…!https://eitaa.com/ali_samimi71/995
💠موضوع شب هشتم: شخصیت های محبوب در دنیای یزیدیhttps://eitaa.com/ali_samimi71/253
💠موضوع شب نهم: رفتار مُحِب در موج های بی عفتیhttps://eitaa.com/ali_samimi71/256
💠موضوع شب دهم: ابلیس و کربلای وارونهhttps://eitaa.com/ali_samimi71/258
🔸یادداشت شغلِ تشکیکhttps://eitaa.com/ali_samimi71/282
☑️ @ali_samimi71
💠 شغلِ تشکیک...!
🔸امیرالمومنین (ع) هنگامه سفر به آخرت پرده از باطن کربلا برمیدارد و برای زینب کبری از فرح و سرور ابلیس بعد از فاجعه کربلا میگوید و از دستور العمل جدید شیطان بعد از جنایت نینوا رونمایی میکند.
🏴 أَنَّ إِبْلِیسَ فِی ذَلِکَ الْیَوْمِ یَطِیرُ فَرَحاً فَیَجُولُ الْأَرْضَ کُلَّهَا فِی شَیَاطِینِهِ وَ عَفَارِیتِهِ فَیَقُولُ یَا مَعْشَرَ الشَّیَاطِینِ قَدْ أَدْرَکْنَا مِنْ ذُرِّیَّةِ آدَمَ الطَّلِبَةَ وَ بَلَغْنَا فِی هَلَاکِهِمُ الْغَایَةَ وَ أَوْرَثْنَاهُمُ السُّوءَ إِلَّا مَنِ اعْتَصَمَ بِهَذِهِ الْعِصَابَةِ فَاجْعَلُوا شُغُلَکُمْ بِتَشْکِیکِ النَّاسِ فِیهِمْ وَ حَمْلِهِمْ عَلَی عَدَاوَتِهِمْ وَ إِغْرَائِهِمْ بِهِمْ وَ بِأَوْلِیَائِهِمْ حَتَّی تَسْتَحْکِمَ ضَلَالَةُ الْخَلْقِ وَ کُفْرُهُمْ وَ لَا یَنْجُوَ مِنْهُمْ نَاجٍ....!(کامل الزیارات)
🔸خیلی ملموس و واضح شده همین که عَلَم محرم و اربعین بر پا میشود تشکیکها شروع میشود از کرونا و مریضهای بدحالی که از مداحی و روضه بدحالتر میشوند تا خرج و هزینه ای که باید خرج بیمار و فقرا کرد نه هیات و آثار حسین!
⚠️ فقط این گزارش فرهیختگان را بخوانید عرض دیگری نیست...!
○ کنسرت امیر تتلو دوشنبه شب(۱۲اردیبهشتماه 1401)درحالی در ترکیه برگزار شد که قیمت بلیط آن بین ۲۰۰تا۵۰۰ دلار بود.با احتساب ۴هزار نفر شرکت کننده ایرانی هزینه کلی حدود یک میلیون و۵۰۰ هزار دلار(با دلار۲۸هزارتومان)معادل ۴۲میلیارد تومان فقط برای یک شب و بدون هزینه سفر برآورد شده است/فرهیختگان
☑️ @ali_samimi71
🔰 فصل دوم...
از سری مباحث « کوچکهای بزرگ » که در هیات الرضا ع ارائه داده شد رو همراه با چکیده بحث به مرور به اشتراک میذاریم اگر نکته بحث و یا نقدی بود استفاده میکنم.
فصل اول این بحث در هیات منتظران عج به طور اجمال طرح شد.
اما در فصل دوم تفصیلا و با مبانی و مثالهای بیشتری ارائه شد.
✅ لینکهای فصل اول بزرگهای کوچک...!
جلسه اول و چکیده
https://eitaa.com/ali_samimi71/56
https://eitaa.com/ali_samimi71/57
جلسه دوم و چکیده
https://eitaa.com/ali_samimi71/59
مدارک و استنادات سوژه های طرح شده
https://eitaa.com/ali_samimi71/81
☑️ @ali_samimi71
شب اول_.mp3
17.78M
🔰 فصل دوم از سلسله جلسات
✅ کوچکهای بزرگ
چکیده شب اول
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
بخش اول
مبانی
🔶 به گزارش علامه طباطبایی ره در المیزان ذیل آیه200 آل عمران
تنها دینی که اساس و بنیانش را مسائل اجتماعی تشکیل داده اسلام است.
«« لا ريب أن الإسلام هو الدين الوحيد الذي أسس بنيانه على الاجتماع صريحا ولم يهمل أمر الاجتماع في شأن من شئونه فانظر ـ إن أردت زيادة تبصر في ذلك ـ إلى سعة الأعمال الإنسانية التي تعجز عن إحصائها الفكرة...»»
https://lib.eshia.ir/12016/4/94
🔶 آنقدر اجتماعی که توجه به اطراف و آدمها و سیاستها و... درش واجب است و منکرش مرتد...!
🔶 آنقدر اجتماعی که خداوند در سوره ماعون فرمود از جمله کسانی که تکذیب دین میکنند این صفت را دارند که وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ
نه اینکه به مسکین کمک نمیکنند بلکه دیگران را به این امر تشویق و ترغیب نمیکنند.
🔶 آنقدر اجتماعی که به گزارش علامه ذیل آیه ذَٰلِكَ يَوْمٌ مَجْمُوعٌ لَهُ النَّاسُ (هود 103)
حتی برای حساب و کتاب قیامت هم در صحنه ای همه را جمع میکنند از اولین آدم تا آخرین بشر چرا؟؟
ازباب اینکه رفتارهای آدمها همه درطول تاریخ بر هم اثر گذار بوده
««فإن من الواضح أن العمل الواحد من إنسان واحد يرتضع من جميع أعماله السابقة المرتبطة بأحواله الباطنة ، ويرتضع منه جميع أعماله اللاحقة المرتبطة أيضا بما له من الأحوال القلبية ، وكذلك عمل الواحد بالنسبة إلى أعمال من معه من بني نوعه من حيث التأثير والتأثر ، وكذلك أعمال الأولين بالنسبة إلى أعمال الآخرين وأعمال اللاحقين بالنسبة إلى أعمال السابقين ، وفي المتقدمين أئمة الهدى والضلال المسئولون عن أعمال المتأخرين»»
https://lib.eshia.ir/12016/11/8
🔶 وقتی این دین تا این حد اجتماعیست پس همه رفتارهای ولو کوچکمان را نیز باید خوانش اجتماعی کنیم و از تاثیراتش در امواج اجتماعی و خلقهای سازنده اش بگوییم.
🔶 موج های اجتماعی میتوانند سیاستمداران را دچار چالش جدی کنند الناس علی دین ملوکهم را زیاد شنیده ایم اما میخواهیم در باره آنسوی سکه صحبت کنیم روایتی از
رسول الله ص که میفرماید
كَماتَكُونوا يُوَلّى علَيكُم (كنزالعمّال : 14972)
همانگونه که هستید برِتان حکومت میکنند.
ادامه دارد.....
☑️ @ali_samimi71
🔰 بخش دوم و ادامه چکیده
مصادیق
🔶 رابطه حکمرانی و رفتارهای مردمی دوسویه است و متاثر از یکدیگرند.
🔶 گاهی من و شما با رفتارهای کوچک اما باتعداد جمعیت بالا موج های اجتماعی درست میکنیم و مساله هایی که اصلا برای حکمران مهم نیست را در اولویت قرار میدهیم.
🔶 پنج ساعت تماشای فوتبال وقتی به تعداد انبوه جمعیتی میرسد بودجه بیت المال را سمتِ سرگرمیِ فوتبال میکشاند و بدون اعتراضِ مردمی روزی 50 میلیون تومان تقدیم مربی اش میکند.
https://www.radareghtesad.ir/news/29414
🔶 ضمن اینکه نسل آینده ما فقط یاد نمیگیرد پنج ساعت فوتبال تماشا کند بلکه از پدرش یاد میگیرد که میتواند پنج ساعت از وقتش را فقط خرج هیجانی کند که هیچ سودی ندارد که این هیجان اختصاصی به فوتبال ندارد.
🔶 2هزار میلیارد خرج کرد بازیهای یارانه ای در سال 1400 نشان از همین دارد و جالب است که مشابه همین مبلغ را برای کمکهای مردمی به هیاتها در سال98 ثبت کرده اند.
https://farhikhtegandaily.com/page/179587/
https://www.mehrnews.com/news/4718303/
🔸وقتی فوتبال هوادارهای میلیونی پیدا می کند و ورزش غالب کشور می شود و بازی های دیگری مثل هفت سنگ از کوچه ها و...حذف می شوند.
✅ چالش مسابقه تیم ملی با «شب عاشورای حسینی»
✅ چالش فوتبال و حضور زنان/ حتی بعضی از کاندیدها با شعارش «رأی»می گیرند.
✅ چالش فوتبال با عدالت؛ آیا VAR را از «شرکت اسرائیلی» بخریم؟!
✅ چالش فوتبال با حب و بغض
.دیدار با «لیونل مسی» مسئله رسانه های مملکت و کمک 1 میلیون یورویی او به «اسراییل»
✅ قربان زاده (رییس خصوص سازی کشور):«ما درباره باشگاه استقلال و پرسپولیس باید به یک تضمین سودآوری و موفقیتِ بعد از واگذاری، اطمینان پیدا کنیم، چون قصه اینها با هفت تپه و مغان فرق میکند! میلیونها هوادار قلبشان برای این باشگاهها میتپد.»/هزار کارگر زیر فشار می میرند اما برایمان مهم نیست چون مسئله رسانه ها و مردم فوتبال است نه کارگر.
✅ برای جام جهانی قطر ورزشگاه های بزرگش نمایش داده می شود نه «مرگ4000 کارگر»
تفصیل را در صوت بشنوید......!
https://eitaa.com/ali_samimi71/285
☑️ @ali_samimi71
علی صمیمی
بخش اول مبانی 🔶 به گزارش علامه طباطبایی ره در المیزان ذیل آیه200 آل عمران تنها دینی که اساس و بنی
✅ قابل توجه دوستانی که پیگیر مستندات هستند تقریبا همه مستنداتی را که در قسمت مبانی فکری و تاریخی و حدیثی ارائه میشود از این سایت گرفته یا به این سایت ارجاع میشود. خدا خیرشان دهد یک مجموعه کم نظیر از کتابهای مرجع و با قابلیت جست و جو و اشتراک گذاری مطالب که کار را برای مثل حقیری آسان کرده.
☑️ @ali_samimi71
شب اول_.mp3
17.78M
🔰 فصل دوم از سلسله جلسات
✅ کوچکهای بزرگ
چکیده شب دوم
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔶 باتوجه به میزان اجتماعی بودن اسلام که گفته شد نگاه دین به افعال کوچک ما هم تفاوت خواهد داشت لذا خداوند به آنها ضریب داده یعنی هیچ دینی به این میزان به افعال انسانها شخصیت نداده به طوری که هرفعل باید به اندازه پهنای یک تاریخ دیده شود.
🔶 با این دید نگاهمان به همه اجزا دین هم متفاوت خواهد شد مقوله ظهور، گناه، توبه و...
اکنون باید بدانیم مثلا گناه بخصوص وقتی دیگران را متاثر میکند مثل تمسخر و...
میتواند آینده او را ویران یا آباد کند.
از طرفی اگر خلق اجتماعی شد برایش برنامه و فیلم و سریال ساخته شد، موج اجتماعی درست میکند و اعتماد به نفس و جدیت را از یک ملت و حکمرانش میگیردبا این دید آیا فالوور شدن برای یک پیج و لایک کردن یک کلیپ به عنوانی که او هم شما را دنبال کند منطقیست؟؟؟
🔶 راز و معنای امثال جمله من أساء سرا فليتب سرا ومن أساء علانية فليتب علانية که در روایات هم بااین محتوا زیاد نقل شده
همین است توبه علنی به معنای جبران اجتماعیست اگر فعلی تاثیر اجتماعی داشت باید با فعالیت رسانه ای و اجتماعی جبران شود چه در عرصه علمی چه اخلاقی و....
🔶 قرآن کریم راز معرفی امت اسلام را به عنوان بهترین امت همین توجه به اجتماع میداند كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ
🔶 شاید هیچ جمله به اندازه خطبه 12 نهج البلاغه حضور و شراکت انسان را در تاریخ نشان ندهد امیر ع فرمود لقدْ شهِدنا في عسْكرِنا هذا اقْوامٌ في اصْلابِ الرِّجالِ و ارْحامِ النِّساءِ، سيرْعفُ بِهِمُ الزّمانُ، و يقْوي بِهِمُ الاْيمانُ. در لشکرگاه جمل عده ای حضور دارند که هنوز در ارحام نساء هستند و زدر زمان دیگری زندگی میکنند.
🔶 تیرنهایی را در خطبه 192 میزنند اَيهَا النّاسُ، اِنَّما يجْمَعُ النّاسَ الرِّضا وَالسُّخْطُ. وَ اِنَّما عَقَرَ ناقَةَ ثَمُودَ رَجُلٌ واحِدٌ فَعَمَّهُمُ اللّهُ بِالْعَذابِ لَمّا عَمُّوهُ بِالرِّضا. یعنی شراکت فیزیکی اصلا شرط نیست کار به یک رضایت قلبی رسیده.
🔶 مثالهای اخلاق اجتماعی را در جلسه بعد بشنوید....!
☑️ @ali_samimi71
# معرفی
✅ برای عزیزانی که از تفاسیر روایی میخوان بهره ببرن فوق العاده این سایت قابل استفادست و کم نظیر.
از کتابهای حدیثی زیادی برای تک تک آیات قرآن استفاده کردن.
☑️ @ali_samimi71
🖋 در باب ژینا...!
بعد از پذیرش اسلام سیاسی و تعهد حکومت به برپایی ارزشها و ازبین بردن منکرات(که خود بحث مفصلیست)
به نظر میرسد حکمران باید پاسخگوی برخی جوانب برخورد با منکرات هم باشد.
1⃣ اول اینکه در برخورد با منکرات باید بدترین مصداق و قبح شکن ترین رفتار احصاء و مورد مواخذه قرار گیرد چون این مورد فضای روانی جامعه را بهم میزند و مرزهای اعتقادی را جابجا میکند.
2⃣ دوم اینکه باید اصل را از برخوردهای بازدارنده وعبرت آموز یک چیز بداند و آن تربیت آحاد جامعه است گاه برخورد خشن میتواند موقتا منکری را ازبین ببرد اما فهم جامعه تکانی نمیخورد حضرت امیرع در برخورد با خاطیان اهل کوفه در بیان عمومی(غیر از اجرای حدهای خاص) برخورد با شمشیر (که برخورد خشن آن دوره بود) را اثرگذار میداند ولی میفرماید نه دوست دارم چنین کنم و نه میخواهم موجب فساد نفسم شود
🔶 ألا ترون يا معاشر أهل الكوفة و اللَّه لقد ضربتكم بالدّرّة الّتي أعظ بها السّفهاء؛ فما أراكم تنتهون، و لقد ضربتكم بالسّياط الّتي أقيم بها الحدود؛ فما أراكم ترعوون فما بقي الّا سيفي، و انّى لأعلم الّذي يقوّمكم باذن اللَّه و لكنّى لا أحبّ أن ألي تلك منكم.اى مردم كوفه آيا ديده نمىگشاييد؟به خدا سوگند شما رابه تازیانه ای كه سفيهان رابه آن تأديب مىكنندزدم وشما از اعمالتان دست بر نداشتيد:شمارا به تازيانهاى كه گناهكاران را به آن حد مىزنم زدم به راه نيامديد.اكنون جز شمشيرم باقى نمانده است و من مىدانم كه شما را-به اذن خدا- چه کسی(زور شمشیر) به راه مىآورد ولى دوست ندارم كه خود در حق شما چنان كنم.
الغارات جلد : 1 صفحه : 43
🔶 يا أهلَ الكُوفةِ ...و لقد عَلِمتُ أنّ الذي يُصلِحُكُم هو السَّيفُ، و ما كنتُ مُتَحَرِّيا صلاحَكُم بفَسادِ نَفسي....
من مى دانم كه آنچه شما را درست مى كند، شمشير است. ولى من بر آن نيستم تا با تباه كردن خودم، شما را اصلاح كنم.
الإرشاد جلد : 1 صفحه : 281
3⃣ سوم در برخورد با مصادیق نباید دچار دوگانگی و تبعیض شد امیر بیان فرمود سِياسَةُ العَدلِ ثلاثٌ : ... و استِقصاءٌ في عَدلٍ .......(غرر الحكم : 5592) یعنی همه گیری یک قانون و سیاست و استثنا نخوردن آدمها ذیل تبصره های بیخود تا مردم احساس کنند ضعیف و قوی همه در برابر قانون یکسانند.
این مورد اگر مراعات نشد مردم کماکان برخورد در جای درست راهم نمیپذیرند مردم از خود میپرسند چرا ژنهای خوب و سلبریتی جماعت آنهم در جشنواره های فجر سینما مدلینگ و شوآف را انداخته اند اما نه تنها تذکر نمیگیرند بلکه همچنان مدعو برنامه های متعددند و کماکان در سریالهای صداسیما فعالند.
🔶 نمونه برخورد حضرت امیر با فرزندشان در ماجرای قرض از بیت المال همین پیام را به حکمرانان بعدی مخابره میکند که تبعیض در برخورد ممنوع!
4⃣ چهاراینکه حکمران در برخوردها باید توجه ویژه ای به دین گریزی و اضلال مردم نسبت به ارزشها داشته باشد.
گاهی باید لحاظ مصالح را کرد تا نهی از منکری موجب وهن دین و ارتداد فکری و عملی خود خاطی و مردم بیننده نشود.
🔶 لا اُقيم على رجل حداً بأرض العدو حتى يخرج منها مخافة أن تحمله الحميّة فيلحق بالعدوّ؛ در سرزمین دشمن، بر کسى حد جارى نمى کنم تا از آن بیرون رود، زیرا بیم آن مى رود که شخص مجرم بر اثر تعصب به دشمن ملحق شود.
وسائل الشيعه، ج 18، ص 318، كتاب حدود، باب 10 از ابواب مقدمات حدود، ح 2.
آنقدر ارتداد و اضلال برای حضرت امیر مهم است که اجرای یک حد را که حق است تاخیر می اندازد و قید میزند که نباید موجب دوری عقیدتی و عملی او از نظام اسلامی شود.
همین بیان را امام خمینی درکتاب شرح جنود جهل و علم دارد که در باب امر به معروف و نهى از منکر ، یکى از مهمات ، همین رفق نمودن و مدارا کردن است .ممکن است انسان مرتکب معصیت یا تارک واجبى را با شدت و عنف بخواهد جلوگیرى کند ، کارش از معـصیت کوچـک بـه معاصى بزرگ یا به رده و کفر منتهى شود؛ در ذائقه انسان امر و نهى تلـخ و نـاگوار اسـت و غـضب و عـصبیت را تحریک میکند.
البته بدین معنانیست که زمان اجرای هرحقی به بهانه دین گریزی عقب نشست وحکم خدا را زمین نهاد.
( حضرت امیرع نجاشی از یاران خود را حد زد ولو قوم او گریزان شدند و به معاویه پیوستند) بلکه سعی شود با شفاف سازی ازماجرا و برخورد با مصادیق قبح شکن وشناساندن دقیق منکر به جامعه (تا حدی که زشتی آن زبانزد شودولو عمل نشود)
هرچه بیشتر دین گریزی راکمترکرد.
✅ فی الجمله هردونگرانی باید کنار هم دیده شود هم منکر اخلاقی و هم فرار عقیدتی و باظرافتی تمام جراحی شود.
حکمران باید این مراحل را در نظر بگیرد
قضاوت با شما آیا در مساله ژینا اینطور بود؟
5⃣ و 6⃣ شناساندن معروف و منکر به جامعه و شفافیت در ماجرا الا در امور جنگی و امنیتی هم مهمند که به اندازه گفته شده.
پیشنهادم برای مطالعه دقیق تر
https://eitaa.com/m_ghanbarian/3367
علی صمیمی 1401.06.27
☑️ @ali_samimi71