eitaa logo
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
4.5هزار دنبال‌کننده
598 عکس
77 ویدیو
1.6هزار فایل
🔻کانالی برای انتشار #دروس و #دیدگاه_های استاد معظم آیت الله علیدوست(زیدعزه)، توسط شاگردان؛ 🌐 سایت استاد: http://a-alidoost.ir ✍️ ادمین: @ILIASALEHI
مشاهده در ایتا
دانلود
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
♦️ مبنای رأی اکثریت، حق تعیین سرنوشت مردم به دست خود می‌باشد؛ در این صورت اصابت انتخاب به مصلحت، موضوعیت ندارد ✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ با بررسی اندیشه نظارت و ولایت فقیه جامع شرایط در امور الهی در کنار انتخاب مردم برای اجرای امورالناس، مشکل تعیین فقیهِ ناظر و حاکم مشاهده می‌شود. گفته می‌شود باید ناظری برای رأی مردم وجود داشته باشد که خلاف اصول اساسی اسلام رأی داده نشود. ⬅️ عده‌ای بر این باور هستند هر فقیهی که زودتر از دیگران اقدام به نظارت کند، ناظر محسوب می‌شود. این نظری است که در بحث رویت هلال نیز جریان دارد. در پاسخ باید گفت موضوع حکومت را نباید با موضوع رویت هلال یکی دانست هر چند که در بحث رویت هلال نیز این نظریه مشکل ساز شده است. در اینجا بحث انتخابات پیش می‌آید. ⬅️ نمی‌توان گفت ولی فقیه به صورت مستقیم به وسیله مردم انتخاب می‌شود؛ زیرا مردم فقیه شناس نیستند. از سوی دیگر به دلیل اینکه بحث نظارت بر اصول و امر دین است، مردم نمی‌توانند دخالت کنند. به نظر می‌رسد این موضوع را باید بحث صنفی دانست و انتخابات صنفی برگذار شود. ⬅️ بازگشت تاریخچه انتخابات صنفی در کشور ما به نظام نامه‌ای که مظفر الدین شاه در 17 شهریور صادر کرد و معروف به نظام نامه انتخابات صنفی است، می‌باشد. در این نظام نامه فقط به اصناف شاهزادگان، روحانیان، تجار و اشراف حق رأی داده شده بود. ⬅️ بعضی از بزگان، مبنای رأی اکثریت را وجود حق تعیین سرنوشت برای مردم، دانسته‌اند. همچنین آنها بر این باور می‌باشند، به دلیل اینکه معیار «حق تعیین سرنوشت» است، دیگر اصابت انتخاب به مصلحت موضوعیت ندارد. در مقابل برخی دیگر مانند مرحوم آقای منتظری مبنای اعتبار رأی اکثریت را این می‌دانند که اصابت اکثریت به واقع، بیشتر از اقلیت می‌باشد. متن کامل: https://b2n.ir/z53416 ————————————————————————————-— ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
ادله عام قراردادها ج 1.pdf
153.7K
💠 متن جلسه اول، سال تحصیلی 1399-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 تاریخ جلسه : 1399/07/20 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
باسمه تعالی در تاریخ 27 و 28 فروردین ماه 1401 (شنبه و یکشنبه) برنامه تلویزیونی سوره با عنوان نهج البلاغه - خلقی از اسلام برای انسان ساعت 22 از شبکه چهار با حضور استاد آیت الله علیدوست پخش می‌شود. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
باسمه تعالی در تاریخ 27 و 28 فروردین ماه 1401 (شنبه و یکشنبه) برنامه تلویزیونی سوره با عنوان نهج ا
🔻آیت الله علیدوست در برنامه سوره: 🔹نهج‌البلاغه خلقی بدیع و هنری از اسلام برای انسان است 🔹 این کتاب از اسلام برای انسان آمده است 🔹نباید امام‌علی(ع) را از پیامبر و اسلام جدا کرد 🔹نهج‌البلاغه خیلی‌ها را به امام‌علی وفادار کرد 🔹 امیرالمومنین(ع) شخصیت به‌روزی است 🔹امیرالمومنین(ع) نه دیندار خشک و بی‌مقصد است و نه جذاب عوام‌پسند 👈بخوانید: http://fdn.ir/71188 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔻آیت الله علیدوست در برنامه سوره: 🔹نهج‌البلاغه خلقی بدیع و هنری از اسلام برای انسان است 🔹 این کتا
🔻آیت الله علیدوست در برنامه سوره: 🔹مصلحت، ضدفساد است نه ضدحقیقت و عدالت 🔹 نباید مشابه‌سازی کنیم 🔹 مبارزه با فساد باید قاطع، صریح و محکم باشد 🔹 راز انسانی‌بودن نهج‌البلاغه 🔹خطر ‌قرمز مصلحت 🔹آزادی نهج‌البلاغه یک بحث جهانی است 👈بخوانید: http://fdn.ir/71206 ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
🔻با حضور آیت الله علیدوست برگزار می گردد: 🔔 جایگاه قلمرو و کارکردهای مصالح عالی کودک در فقه و حقوق زمان: 🗓 سه شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۱ ⏰ ساعت ۱۷ الی ۲۰ لینک نشست: http://ostadyar.jri.ac.ir/link.php?id=u6ASk ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
✅ تفکر، مراقبه و محاسبه؛ راههای درک فضائل شب قدر ✔️ آیت الله علیدوست ▪️شب قدر یک ظرفیت بزرگی است که خداوند برای بندگان قرار داده است. ▪️در روایتی از پیامبر اکرم(ص) داریم کسی که شب قدر را درک کند و آمرزیده نشود خداوند او را از رحمت خودش دور می‌کند یعنی در شب قدر این ظرفیت قرار دارد که انسان‌ها مورد آمرزش قرار بگیرند. ▪️ شبی که قرآن در آن نازل شده است شب قدری است که از طرف خداوند قرار داده شده است. ▪️شب قدر دیگری نیز داریم که از طرف ما انسان‌ها است و اختصاص به شب خاصی ندارد و هر وقت انسان خود را محاسبه کند و بداند که در کجاست و در چه موقعیتی قرار دارد و فضا برای عبادت فراهم باشد شب قدر او است و خوب است که انسان‌ها هر دو شب را مورد توجه قرار دهند. ▪️در شب قدری که از طرف خداوند است با تفکر، مراقبت و محاسبه می‌توانیم فضائل این شب را درک کنیم. ▪️بزرگان دینی بیان داشته‌اند که با تفکر و مراقبت در روز و محاسبه در شب می‌توانیم فضائل این شب را درک کنیم. ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
علی(ع)؛ نیاز همه زمان ها و مکان ها- جلسه اول.mp3
8.95M
🔈 حضرت علی علیه السلام نیاز همه زمان ها و مکان ها () ✔️ آیت الله علیدوست 🔻نکات و تیترها: ◻️ و الوزن یومئذ الحق ◻️ فخر رازی : باید نظر علی رضی الله عنه را در مستحب شمردن بلند گفتن بسم الله در قرائت نماز ظهر و عصر مرجع دانست زیرا پیغمبر فرمودن علی مع الحق و الحق مع علی. ◻️ مدیریت بهشت با علی علیه السلام است ◻️تفسیر قمر در آیه و القمر اذا تلاها به امام علی علیه السلام ◻️ مشابهت پیامبر با خورشید و امیر المومنین با قمر ◻️ ذکر خاطراتی از سفر ایتالیا و لبنان و روسیه ◻️ جرج جرداق : من از طریق نهج البلاغه به عظمت علی علیه السلام پی بردم ◻️ نهج البلاغه و دعای کمیل قابل استفاده برای هر انسان ◻️ برادری در قرآن از انسان بودن شروع می شود ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
علی(ع)؛ نیاز همه زمان ها و مکان ها- جلسه دوم.mp3
13.52M
🔈 حضرت علی علیه السلام نیاز همه زمان ها و مکان ها () ✔️ آیت الله علیدوست 🔻نکات و تیترها: ◻️ برداشت نکاتی از آیات 11 و 12 سوره مبارکه اعراف ◻️ سجده مقام فرشته در مقابل مقام انسان به دلیل اشتمال انسان بر انسان هایی چون حضرت علی علیه السلام ◻️ امام علی علیه السلام خداوندگار اخلاص در عبادت و غیر آن ◻️ توضیح حدیث : الهی ما عبدتک خوفا من نارک و لا طمعا فی جنتک بل وجدتک اهلا للعبادة فعبدتک ◻️ شیطان با وجود عبادت بسیار رانده شد ◻️ قرآن کیمیا است ◻️ انسان باید بین خوف و رجا باشد ◻️ سعی بین صفا و مروه و تفسیر آن به خوف و رجا ◻️ آنچه ابلیس را مطرود کرد توجیه گناه بود نه صرف گناه ◻️ باید به جای توجیه توبه کرد ◻️ چند مثال برای توجیه غیبت ◻️ جرج جرداق : رمز ماندگاری علی علیه السلام این بود که با اینکه در عینیت جامعه زندگی میکرد برای قضایای خارجیه نسخه فطری میپیچید و دستوراتش قضایای حقیقیه بود ◻️ رفتار امام با تخلف ابن هرمه درسی است برای حاکمان ✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست 📚 @alidost_fiqh
💢چرا با تراث این طور می‌کنیم! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔷سوال می‌شود چرا در جمهوری اسلامی این مسائل هست و بعد از چهل سال از شعار رهبران فاصله گرفته است؟ این پاسخ را می‌شنویم که فاصله بین آرمان‌ و واقع در زمان‌های گذشته هم بوده است. در زمان پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) نیز بوده است و می‌گویند ثلث نهج‌البلاغه از فساد کارگزاران امیرالمومنین(ع) خبر می‌دهد! 🔸برخی با ذکر این مشابهت می‌خواهند از عملکرد خود، دفاع کنند! در این سخن چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد. 🔹مبالغه‌ای است که در اینجا در انعکاس حجم فساد(در زمان امیرالمومنین) صورت می‌گیرد تا جایی که قضیه ملحق به دروغ می‌شود. می‌گویند ثلث نهج‌البلاغه در ارتباط با فساد کارگزاران است، وقتی نگاه می‌کنیم می‌بینیم کلا هفت نامه که برخی هم در نهج البلاغه نیست، راجع به فساد کارگزاران است. 🔸ما هشتصد نامه و کلام و سخن در نهج‌البلاغه داریم، آیا این هفت نامه می‌شود ثلث نهج‌البلاغه؟ چرا با تراث این طور می‌کنیم؟ بعد سنخ فساد را ببینید. عثمان بن حنیف بر سر یک سفره نشسته است. یا یکی از کارگزاران ملحق به معاویه شده است. برخی مبالغه در حد الحاق به دروغ می‌کنند. 🔹وقتی از فساد در دوره حضرت یاد می‌کنید، نوع برخورد را هم بگویید.... دقت کنیم حضرت وارث ۲۷ فسادی است که از قبل در حکومت بوده است. این فساد مال حکومت نیست. پس اگر فسادی میراث گذشتگان بود، ارتباطی به امام ندارد و نباید به عنوان فساد موجود در حکومت مولا تلقی شود. اگر ما چیزی را اصلاح نمی‌کنیم مشابهت سازی نکنیم. 👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/f08384