eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
247 دنبال‌کننده
694 عکس
33 ویدیو
74 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
تعارضات عرف و قانون در سیاستگذاری دینی - قیدرلو.pdf
461.2K
با دکتر 📌 قانونی که آن را نپذیرد قابل اجرا نیست https://www.nasim.news/fa/tiny/news-2376528 خبر، ساعاتی بعد از درگاه این خبرگزاری حذف شد، ولی متن آن را از پایگاه‌های خبری کپی‌کننده، بازیابی کردم. https://sahebkhabar.ir/news/59904410 ☘️پی‌نوشت: این متن به زعم من، یک دودوتاچهارتای دارد که در واقع مبنای هر و ارزشمدار است. من این متن را چندباره خواندم و با اندکی ویرایش و مشخص‌کردن جملات‌کلیدی تقدیم می‌کنم. @aliebrahimpour_ir
ریاض_العابدین_در_شرح_صحیفه_سجادیه_از_بدیع_الزمان_قهپانی_به_کوشش.PDF
39.8M
في شرح صحيفه مولانا و مولي‌المومنين علي بن الحسين زين‌العابدين 👤از بدیع‌الزمان هرندی قهپائی اصفهانی (عالم فاضل محقق فقیه و فیلسوف قرن۱۱، شاگرد شیخ بهایی، شیخ‌الاسلام یزد) 🖌تصحیح حسین درگاهی 🌟شرح مختصر محققانه به زبان فارسی @aliebrahimpour_ir @my_sajjadeih
📌 کاربرد در مدیریت و حکمرانی جان استدلال: "نمی‌توانید به خاطر فساد بالقوه، فساد بالفعل را رها کنید." پی‌نوشت: زیبا نیست؟ مشاهده کامل کلیپ: https://eitaa.com/akharinkhabar/103603 @aliebrahimpour_ir
أَمَّا بَعْدُ : فَكَأَنَّ اَلدُّنْيَا لَمْ تَكُنْ وَ كَأنَّ اَلْآخِرَةَ لَمْ تَزَلْ وَ اَلسَّلاَمُ
عقل یشمی خال‌خال پشمی
🌳« #معرفی فعالیت‌های کانال #عقل_سرخ » 🌿 من، علی‌ابراهیم‌پور با افتخار از نسل همان وبلاگ‌نویس‌هایی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 📌 پایان عقل‌سُرخ ☘در مباحثه اصول‌فقهی که با آقاسید داشتم، ذیل بحث اصول‌لفظیه، یک نتیجه‌ی جالبی گرفتیم و آن اینکه بازگشت همه‌ی اصول لفظیه به این اصل بر می‌گردد که: "آدم‌ها در هر جایگاهی که قرار بگیرند، می‌کوشند از جایگاه‌شان دفاع و حفاظت کنند". یعنی مثلا اگر من در موضع یک آدم حکیم باشم -خواه در پیش‌خودم، خواه در نگاه مخاطبین-، حرفی می‌زنم که حکیم‌بودنم حفظ شود. یا اگر در مقام شوخی باشم، حرف جدی نمی‌زنم و می‌کوشم طنازبودنم را متناسب با شرایط به‌نحواحسن تثبیت و حفظ کنم. ☘بعدا دیدم گافمن در نظریه نمایش‌اش، با استعاره‌ای زیبا می‌گوید آدم‌ها در صحنه‌های مختلف زندگی، نقش‌های گوناگونی بازی می‌کنند. هرکسی روی صحنه می‌رود، به بهترین شکل از تکنیک‌های صحنه استفاده می‌کند تا نقش‌اش را بازی کند: "مردم نسبت به این‌که دیگران چگونه آن‌ها را می‌بینند، حساس هستند، و از شکل‌های متعدد مدیریت تصویر استفاده می‌کنند تا دیگران را وادار کنند واکنش‌های مطلوب و دلخواه آن‌ها را نشان دهند." (جامعه‌شناسی گیدنز: ص۱۳۸) ☘من در آستانه‌ی ۳۰سالگی -که شاید نیمه‌عمر من باشد- می‌خواهم نقش/رُل/مقام را عوض کنم. من تا امروز نقش خودم را یک آدم فرهیخته‌ی کنشگر در میدان علم می‌دیدم؛ می‌خواستم یک استادِ فعال در علوم انسانی اسلامی بشوم و باشم. خودم را برای یک استاد حرفه‌ای آماده می‌کردم. ☘خب، طبیعی هم هست که متناسب با این نقش، فعالیت می‌کردم؛ می‌خواندم و می‌نوشتم و از این نقشم دفاع می‌کردم و می‌کوشیدم بهترینِ این صحنه جلوه کنم. ☘لازمه‌اش هم این بوده، من حتی در ذهنم هم می‌ترسم آزاد فکر کنم! این بدترین نوع اسارت است!! همیشه -حتی در پستوی ذهنم- یک جمع فرهیخته دور میز نشسته‌اند و افکارم را نقد علمی می‌کنند؛ و من حرفی نمی‌توانم بزنم و چیزی بنویسم، جز وقتی از زیر دست این اعزه رد شده باشد. حالا می‌خواهم زیر این میز بزنم! ☘اما امروز در سلامت کامل عقل، از این نقش استعفا می‌دهم. دیگر نمی‌خواهم خودم را در این مقام تعریف کنم و نقش فرهیخته بازی کنم. دیگر نمی‌خواهم با رعایت قواعد صحنه‌ی آدم‌های خیلی‌عاقل، خودم را در جمع‌شان فرو کنم و آدابی رعایت کنم که آن‌ها من را از خودشان بدانند. ☘شاید این حرف باعث نگرانی اهالی فرهیختگی شود اما من به هیچ عنوان جسارتی نمی‌کنم و خود را لایق نگرانی نمی‌بینم. آقا امام سجاد تعبیری در دعای ابوحمزه تعبیری را تکرار می‌کند که زبان حال من است: "مَا أَنَا يَا رَبِّ وَ مَا خَطَرِي" یعنی من کی‌ام و چه ارزشی دارم؟ من هیچ سمت رسمی و عنوان خاص از جایی ندارم و هیچ مرجعیتی برای کسی ندارم که پیاده‌شدنم از این اتوبوس و زبان‌درازی‌ام به اعضای آن، خراشی روی کسی یا چیزی بیندازد! ☘پایان بازی این نقش و اعراض از این مقام، مساوی است با پایان ماموریت کانال عقل‌سُرخ. بنابراین وظیفه‌ی انسانی و اخلاقی خودم می‌دانم این پایان را اعلام کنم تا بیش‌ازاین وقت اعزه مخاطب را در این کانال تلف نکنم. ☘در صحنه فرهیختگی، مخاطب بیشتر کانال، مثل پامنبری بیشتر، خوشحالم می‌کرد؛ اما دیگر اشتیاقی به تعداد ندارم. بعضی از خیلی‌فرهیخته‌ها را خودم حذف کردم. مابقی اعزه انتخاب با خودشان است! ☘من می‌خواهم خودم باشم: یک آدم خیلی‌معمولی با درجات بالایی از حماقت. دوست دارم خودم را در یک جمع رفقای صمیمی‌ام تصور کنم که بی‌آلایش دری‌وری بگویم. علی ابراهیم‌پور نگارش: اردیبهشت۱۴۰۲ ارسال: ۲۸خرداد۱۴۰۲ @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم 📌 پایان عقل‌سُرخ ☘در مباحثه اصول‌فقهی که با آقاسید داشتم، ذیل بحث اصول‌لفظی
این آخرین پیام عاقلانه و حکیمانه کانال عقل‌سرخ به قلم علی‌ابراهیم‌پور است. من با صداقت و عقلانیت تمام، از هرگونه جدیّت و حکیمانه‌بودن پیام‌های آینده این کانال تبّری می‌جویم. طبیعتا هیچ عاقل و حکیمی، پیام‌های حماقت‌آمیز را با نگاه حکمت و فرزانگی، ارزیابی نمی‌کند که اگر بکند، خود از دایره عقل و حکمت بیرون شده است! متن‌ها خارج از میدان فرزانگی و فرهیختگی و سرشار از حماقت و بلاهت خواهند بود و فاقد هرگونه مرادجدی قابل استناد! 😬 هنوز درباره اسم کانال آینده‌ام به جمع‌بندی نرسیده‌ام. "عقل تفتیده، عقل زنگ‌زده، عقل شوریده، عقل فسیل، عقل پوسیده، بُله" عناوینی هستند که بدانها مشغولم. تا ببینیم چه می‌شود! @aliebrahimpour_ir
به خط امشب توفیق این را داشتم که این کتاب نفیس را از جناب استاد سبط طباطبایی یزدی امانت بگیرم. برای اطلاع بیشتر درباره این نسخه، سرچ کنید! چون من هم اولین بار به صورت اتفاقی در سرچ‌های گوگلی به این کتاب برخوردم. ظاهرا نسخه‌ای مفقود شده بوده که در سال‌های اخیر پیدا شده و بنیاد طباطبایی با همکاری کتابخانه ملی آن را منتشر می‌کنند. چیزی که توجهم را جلب کرد، وجود ۴دعا بیشتر از صحیفه‌های رایج، در این نسخه است (صحیفه امام سجاد، ۷۵ دعا داشته؛ متوکل -راوی صحیفه- ۱۱ دعا را از دست داده و ۶۴دعا را داشته؛ اما نسخه‌ی متداول، تنها حاوی ۵۴ دعاست.). چنانکه در عکس مشاهده می‌کنید، کفعمی آن را در سند ذکر کرده و صرفا یک الحاق نیست. بعدها وقتی مقدمه سیدمحمدحسین حکیم بر کهن‌ترین نسخه صحیفه را می‌خواندم، دیدم جابه‌جا به مقدمه‌ی مبسوطش بر نسخه کفعمی ارجاع داده. این مقدمه به قدری نکات ریز تاریخی دارد که به عنوان یک عامی فقط می‌توانم ابراز اعجاب کنم!! عنوان این مقدمه این است: "سیر تاریخی صحیفه‌پژوهی تا سده ۱۲ه" در الحاق پشت جلد هم، یک شجره‌نامه جالب صحیفه، از امام سجاد تا مجلسی، قرار گرفته. خیلی احساس "خوش به حالم" پیدا کردم. 😬✌ پ.ن: برای ملاحظه فهرست این کتاب، ن.ک: https://www.gisoom.com/book/11244035/ @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۲.۰۴.۱۱
عقل یشمی خال‌خال پشمی
چکیده‌ای از مقدمه‌ی سیدمحمدحسین حکیم به همراه سه‌مقاله‌ی دیگر، در این کتاب درج شده. مرحمتی از استاد طباطبایی 🌿 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
چکیده‌ای از مقدمه‌ی سیدمحمدحسین حکیم به همراه سه‌مقاله‌ی دیگر، در این کتاب درج شده. مرحمتی از استاد
چهارمقاله.pdf
1.66M
کتاب "چهار مقاله درباره " به مناسبت رونمایی از چاپ عکس‌برگردان صحیفه‌سجادیه به خط ابراهیم بن علی ره فایل با اجازه استاد طباطبایی یزدی تقدیم می‌شود. 🌿 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#معرفی #کتاب 📌 تمامُ نَهْجِ الْبَلاغه 🔸کتابی به زبان عربی، حاوی جامع سخنان امام علی(ع) همراه با اس
📌 دیدار با مولف تمام نهج البلاغه امشب خوش‌وقت بودم که در این جلسه حضور داشتم. خدا به من هم عنایت کند که بتوانم چنین خدمتی به اهل‌بیت کنم. کار این مرد، در عرف حوزوی کار آنچنانی‌ای محسوب نمی‌شود؛ همچنانکه خود و ، کتب آنچنان قابل‌استنادی در عرف‌علمی نیستند! اما خب اگر گردو دستت باشد و کل دنیا بگویند این سنگ بی‌ارزشی است، ماهیت گردو عوض نمی‌شود. کار این مرد، اگر بزرگتر از کار خود سیدرضی نباشد، کمتر نیست. خدا توفیق این کارهای حسابی به من عنایت کند؛ ولو خیلی‌ها کراهت داشته باشند! @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۲.۰۴.۱۳
جباعی 🔸نسخه خطی صحیفه سجادیه به خط عالم ربانی صاحب الکرامات شیخ شمس الدین جباعی جدّ شیخ بهائی که امّ‌النسخ صحیفه سجادیه است. 📥لینک دانلود👇 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/1135 @bazmeghodsian @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#نسخه_خطی #صحیفه_سجادیه جباعی 🔸نسخه خطی صحیفه سجادیه به خط عالم ربانی صاحب الکرامات شیخ شمس الدین ج
صحیفه_سجادیه_خط_شیخ_شمس_الدین_جباعی.pdf
18.29M
🔸تصویر به خط عالم جلیل صاحب الکرامات شیخ شمس الدین جباعی؛ جدّ شیخ بهائی. 🔹این نسخه «امّ النسخ» صحیفه های رایج است، که در زمان صفوی به وسیله فقیه عارف مولانا محمد تقی مجلسی مقابله و منتشر شده است. 🔸این نسخه خطی گرانسنگ و بی مانند پس از شیخ بهائی نزد مجلسی اول و فرزندش و میر محمد حسین خاتون آبادی سبط علامه مجلسی بوده، و سپس سه قرن مفقود بود، تا این که این حقیر رحیم قاسمی آن را در زوایای کتابخانه ای شخصی (حجة‌الاسلام حاج شیخ محمد زاهد) در اصفهان یافت و تصویربرداری کرد. متاسفانه این نسخه پس از آن به دست یکی از دلالان کتاب افتاد و از اصفهان خارج شد. @bazmeghodsian @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
نفیس با خط میرزا احمد نیریزی خطاط مشهور دوره صفوی کتابت سال 1145 نسخه شماره 21126 کتابخانه مجلس. لینک https://t.me/aliebrahimpour_ir/1434 [216mb] @bazmeghodsian @aliebrahimpour_ir
📌 غدیر، خلافت و ولایت اهل‌بیت در ✅ ۱. ، دعای عرفه امام سجاد (۴۷)، بند ۵۶ الی ۶۵ و ۸۶. خصوصا ۵۶، ۶۰، ۶۲، ۶۴، ۸۶. 👈در این فرازها، مقام ولایت و امامت و کارویژه‌های ایشان معرفی شده است. ✅ ۲. ، دعای عیدین (۴۸)، بند ۹ و ۱۰. 👈در این فراز، به غصب مقام خلافت اشاره شده است. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
این روزها وقتی گرمای 🔥 خورشید داغ 🌞 خیس (😰🥵) و کلافه‌مان (😩😵‍💫🥴) می‌کند، این فراز را با خودمان مرور کنیم. 📝 خدایا! به حقّ نام‌های مبارکت که در دانش تو محفوظ است و احدی از آن خبر ندارد و به جمال و زیبایی‌ات که پرده‌های نور آن را پوشانده، از توی می خواهم که بر این وجود بی‌تاب و این استخوان‌های کهنۀ پوسیده، رحمت آری. وجود ناتوانی که توانایی گرمی آفتابت را ندارد، چگونه تاب، گرمی آتشت را دارد؟! و وجودی که قدرت شنیدن خروش رعدت را ندارد، چگونه توان شنیدن فریاد خشمت را دارد؟ سجادیه ؛ بند۵؛ ترجمه . @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
📌 نسخه موجود 🔹ماجرا به نمایشگاه کتاب برمی‌گردد؛ وقتی کتاب را در به‌نشر ورق زدم و دیدم با متداول فرق دارد، عزم کردم به خرید. 🔹اتفاقا خواندن مقدمه محققانه‌ی سیدمحمدحسین حکیم و ارجاعات پیوسته‌اش به مقدمه‌ای که بر نسخه کفعمی نوشته، باعث شد دستیابی به آن را با جدیت پیگیری کنم. 🔹از منظر تاریخی و نسخه‌شناسی، این نسخه نسخه شناخته‌شده از صحیفه‌سجادیه است که در سال ۴۱۶ق در خراسان کتابت شده است. این نسخه در سال ۱۳۴۸ش در جریان تخریب و تعمیر قسمتی از دیوارهای بالاسر حرم، قسمت فوقانی دارالسلام، با شماری از مصاحف قدیمی دیگر، زیر سقف پیدا شد که شواهد نشان می‌دهد این پنهان‌سازی به قبل از قرن ۹ق باز می‌گردد. 🔹البته با تحقیق کاظم مدیرشانه‌چی، متن حروف‌چینی شده این صحیفه نیز، در سال ۱۳۷۱ توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی ، منتشر شده است. 🔹این نسخه دارای ۳۸ دعاست. البته دعای اول آن، معادل دعای ۱ و ۲ صحیفه متداول است؛ دعای دوم آن نیز ترکیبی از دعای ۵ و ۳۷ صحیفه متداول است. بنابراین در مجموع حاوی ۴۰ دعاست؛ با تاکید بر این نکته که دعای۲۹ این نسخه (دعاوه فی الشکوی) در نسخه متداول، موجود نیست. 🔹اختلاف ضبط کلمات بین این نسخه و نسخه متداول قابل توجه است و به گفته مهدوی‌دامغانی، گاه ضبط‌های این مکتوبه، مرجح است. 🔹امروز خواندن مقدمه‌ی تحقیقی و پرمغز سیدمحمدحسین حکیم را تمام کردم. پاسخ چندسوال قدیمی‌ام را یافتم. ان‌شاءالله نکاتی از این کتاب تقدیم خواهم کرد. 📜لینک خرید این نسخه @aliebrahimpour_ir