✳️ سلام خدمت دوستان عزیز
🔹با توجه به شرایط ویژه کشور و لزوم ارتقای هوشمندی و همه جانبهنگری در مسائل اجتماعی، در طی چند روز آینده تلاش می کنم که کلیپها، نوشتهها و مطالبی را که به نظرم در بهبود محاسبه و کنشگری انقلابی ما در وضعیت کنونی کمک می کند، در همین کانال بازنشر کنم.
🔹لازم به بیان نیست که انتشار یک مطلب، به معنای قبول صد در صد محتوای آن نیست، بلکه به این معناست که از نظر حقیر، آن مطلب حداقل حاوی نکتهی قابل تأملی است که می تواند به رشد عقلانیت انقلابی کمک کند...🌹
#عقلانیت_انقلابی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/919
💢تحلیل سینا کلهر از علت حل نشدن مسائل کشور💢
گشت ارشاد، تعطیلات و حل ناشدگی مسائل
سینا کلهر
هفته اول مهرماه ۱۴۰۱، یک روز در میان، تعطیل است. نظام اداری عملا از آخرین روزهای هفته پیش مختل شده و نظام آموزشی هم نیمه تعطیل.
بخش اقتصاد به خصوص گردشگری و نظام حمل ونقل هم بلاتکلیف و ناتوان از پیش بینی حجم و تعداد مسافران و جابجایی ها، توان برنامه ریزی و استفاده از این فرصت را ندارد.
این اختلال و نابسامانی در نظام اشتغال و کار کشور امری دفعی و موردی نیست. در سال ۱۴۰۱ از ۴۸ هفته سال، ۹ بار این پدیده رخ می دهد. در سال های دیگر هم روال همین بوده است. نظم کاری، اداری، آموزشی و اجتماعی در فصول مختلف سال، بارها و بارها با تعطیلات میان هفته دچار اختلال شده است.
چرا مساله حل نمی شود؟
اگر در حال حاضر به دلیل شرایط احساسی حاکم بر جامعه نمی توان درباره سیاست های معطوف به پدیده گشت ارشاد به نحو معقول و منطقی و از چشم انداز کارشناسی سخن گفت، شاید موضوع تعطیلات نمونه مناسب تری از حل ناشدگی مسائل و چرایی آن باشد.
بر خلاف موضوع گشت ارشاد، مساله ساماندهی تعطیلات بارها و بارها در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است. حداقل ۱۲ طرح در دو دهه گذشته برای این موضوع به مجلس ارائه شده است که هیچ یک به نتیجه نرسیده است.
رهبر انقلاب ۴ بار در سخنرانی های مختلف به لزوم حل این مساله تاکید کرده اند. در دولت های مختلف هم پیش نویس لوایحی در این خصوص تهیه شده که هیچ یک به نتیجه نرسیده است.
شورای عالی انقلاب فرهنگی و مرکز پژوهش های مجلس هم گزارش های متعددی با رویکردهای مختلف در این خصوص نوشته اند.
با همه این موارد از سال ۱۳۸۰ تا به امروز این مساله نه تنها حل نشده بلکه روز به روز وضعیت پیچیده تری پیدا کرده است.
واقعا مشکل کجاست و چرا موضوع به ظاهر ساده ای همچون تعطیلات با پیامدهای منفی و مخرب اجتماعی، اقتصادی و روانی حل نمی شود؟
شاید پاسخ به این پرسش بتواند بخشی از ابهامات حل ناشدگی موضوع گشت ارشاد را نیز بر طرف سازد.
عمر مساله تعطیلات اگرچه بیشتر از گشت ارشاد است اما همان دلایلی که به حل ناشدگی موضوع تعطیلات منجر شده است در مساله گشت ارشاد هم مشهود است. آن چه در این جا به عنوان پاسخ این پرسش بیان می شود تجربه نزدیک به ۱۴ سال حضور در جلسات کارشناسی و تصمیم گیری این موضوعات است.
"فشردگی رقابت بر سر مناصب" و بالا بودن "آستانه حیثیتی شدن" موضوعات، مهم ترین عامل تعلیق نظام حکمرانی و تصمیم گیری در کشور است.
امتیازات منحصر به فرد مناصب سیاسی، تصمیم گیری و سیاستگذاری به گونه ای است که رقابت بسیار شدید و کشمکش های عمیقی برای تصاحب آنها وجود دارد. به صورت بدون وقفه و شبانه روزی نیروهای رقیب برای جایگزینی و سرنگونی رقبا تلاش می کنند و در این راه با منطق ماکیاولی از هر ابزاری برای رسیدن به هدف خود استفاده می کنند.
در نتیجه مناصب تصمیم گیری مناصب باثباتی نیستند و مقامات سیاسی به صورت مدوام با ریسک از دست دادن قدرت و مقامی مواجه هستند که هزینه های بسیار زیادی برای تصاحب آن پرداخته اند.
"اضطراب بی ثباتی مقام" پدیده روحی و روانی شایعی در میان این گروه از افراد است. رقابت شدید اگر با عدم حمایت مقامات بالاتر و فقدان حامیان سیاسی قدرتمند همراه باشد، باعث بی ثبات تر شدن بیش از پیش جایگاه ها می شود. پیامدهای حکمرانی و تصمیم گیری این وضعیت آشکار است.
محافظه کار شدن مدیران، دوری از هر نوع تصمیم های چالش بر انگیز و تمرکز بر بقای شخصی.
در چنین وضعیتی عامل "بالا بودن آستانه حیثیتی شدن" موضوعات، دام نظام تصمیم گیری می شود. نیروهای سیاسی رقیب در داخل و خارج از نظام سیاسی به سرعت موضوعات مختلف را حیثیتی کرده و هر گونه تغییر رویه در خصوص این موضوعات را پیروزی خود و شکست جریان رقیب تفسیر می کنند.
مثلا موضوعی مثل تعطیلات تبدیل به مساله حیثیتی جریان های مذهبی، ملی و سیاسی می شود. تا جایی که شخصیت های سیاسی و مراجع تقلید نیز نسبت به تغییر یک روز تعطیل واکنش نشان می دهند. در نتیجه نه می توان به تعطیلی ۱۳ فروردین دست زد، نه ۲۹ اسفند نه ۱۵ خرداد و نه ۹ ربیع. چرا که هر روز تعطیل برای یک گروه حیثیتی شده است.
با حیثیتی شدن موضوعات جایگاه های لرزان سیاسی نه تنها توان تصمیم گیری ندارند بلکه حتی از پرداختن به این موضوعات نیز گریزان هستند. پیامد این وضعیت تصمیم گیری معلق و مساله ها حل ناشده است. کدام مقام یا کارشناس توانایی این را دارد که مثلا در موضوع تعطیلات با نیروهای ملی، یا مذهبی درگیر شود.
در وضعیت متزلزل و بی ثبات، ساختار شورایی تصمیم گیری نیز باعث اشاعه ترس و در نتیجه تزلزل بیشتر می شود. آگاه شدن تصمیم گیران از وضعیت متزلزل یکدیگر باعث تشدید محافظه کاری و در نتیجه مسئولیت ناپذیری بیشتر می شود. از دل این ساختار تنها چیزی که بیرون نمی آید حل مساله هاست.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢یک نمونه خوب از کنشگری رسانهای💢
کاری که این کلیپ در فضای مجازی می کند، دهها گزارش رسمی صدا و سیما از آن عاجز است ...
💢تلقی بی بی سی از سلبریتیها💢
امروز مطالب بی بی سی فارسی رو مرور میکردم.
گزارش نوشته بود از فعالیتهای براندازانه «علی کریمی»
این عبارت گزارش قابل توجه بود:👇
«سلبریتیها جایگزین احزاب
وقتی مشارکت در انتخابات به حداقل ممکن میرسد، احزاب و گروههای سیاسی حتی دارای مجوز، از کار افتاده و نقشی در تحولات سیاسی ندارند و بیاثر و ثمر میشوند. در این موارد، معمولا گفتهها و سخنان سایر گروهها و اقشار مرجع مانند هنرمندان و ورزشکاران با اهمیتتر میشود»
عنایت اسلام به زنان: بانوان ما جنگجو بودند، اینها خواستند ننگجو باشند
(بخشی از سخنرانی امام خمینی در تاریخ 13 اسفند ماه 1357 در دیدار با زنان شهر قم)
اسلام نظر خاص بر شما بانوان دارد. اسلام در وقتی که ظهور کرد در جزیرة العرب، بانوان حیثیت خودشان را پیش مردان از دست داده بودند؛ اسلام آنها را سربلند و سرافراز کرد، اسلام آنها را با مردان مساوی کرد. عنایتی که اسلام به بانوان دارد بیشتر از عنایتی است که بر مردان دارد. مردان بر ملتها حق دارند و زنها حق بیشتر دارند. زنها مردان شجاع را در دامن خود بزرگ می کنند. قرآن کریم انسان ساز است، و زنها نیز انسان ساز. وظیفۀ زنها انسان سازی است. اگر زنهای انسان ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد، شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زنها هستند که ملتها را تقویت می کنند، شجاع می کنند. بانوان از صدر اسلام ـ در صدر اسلام ـ با مردان در جنگها هم شرکت داشته اند. مقام زن مقام والاست؛ عالیرتبه هستند. بانوان در اسلام بلندپایه هستند. ما می بینیم و دیدیم که زنها، بانوان محترمات همدوش مردان بلکه جلو مردان در صفِ قتال ایستادند. بچه های خودشان را از دست دادند، جوانان خودشان را از دست دادند، و شجاعانه مقاومت کردند. ما می خواهیم زن به مقام والای انسانیت خودش باشد نه مَلعَبه[2] باشد؛ نه ملعبه در دست مردها باشد، در دست اراذل باشد.
حق دخالت زن در همه شئون از نظر اسلام
زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد. زنها در جمهوری اسلام رأی باید بدهند. همان طوری که مردان حق رأی دارند زنها حق رأی دارند. زنها را در این دوره های اخیر منحط کردند. از خیانتهای بزرگی که به ملت ما شد این بود که نیروی انسانی ما را از دست گرفتند؛ نیروی جوانان ما را به عقب راندند، نیروی بانوان ما را به عقب راندند، بانوان ما را منحط کردند؛ خیانت کردند بر ملت ما. بانوان ما را ملعبه کردند؛ بانوان ما را مثل عروسکها کردند. بانوان ما جنگجو بودند، اینها خواستند ننگجو باشند! و خدا نخواست. اینها اهانت به مقام زن کردند. اینها می خواستند زن را مثل شیء، مثل یک چیز، مثل یک متاع به این دست و آن دست بگذرانند. اسلام زن را مثل مرد در همۀ شئون ـ در همه شئون ـ همان طوری که مرد در همه شئون دخالت دارد زن هم دخالت دارد. همان طوری که مرد باید از فساد اجتناب کند، زن هم باید از فساد اجتناب کند. زنها نباید ملعبۀ دست جوانهای هرزه بشوند. زنها نباید مقام خودشان را منحط کنند و خدای ناخواسته بَزَک کرده بیرون بیایند و در انظار مردم فاسد قرار بگیرند. زنها باید انسان باشند. زنها باید تقوا داشته باشند. زنها مقام کرامت دارند. زنها اختیار دارند؛ همان طوری که مردها اختیار دارند.
زن مربی انسان
خداوند شما را با کرامت خلق کرده است، آزاد خلق کرده است. خداوند همان طوری که قوانینی برای محدودیت مردها در حدود اینکه فساد بر آنها راه نیابد دارد، در زنها هم دارد. همه برای صلاح شماست. همۀ قوانین اسلامی برای صلاح جامعه است. آنها که زنها را می خواهند ملعبۀ مردان و ملعبۀ جوانهای فاسد قرار بدهند خیانتکارند. زنها نباید گول بخورند؛ زنها گمان نکنند که این مقام زن است که باید بزک کرده بیرون برود با سرِ باز و لخت! این مقام زن نیست؛ این عروسک بازی است نه زن. زن باید شجاع باشد؛ زن باید در مقدرات اساسی مملکت دخالت بکند. زن آدم ساز است؛ زن مربی انسان است.
لزوم مشارکت زنان و مردان در سازندگی
خداوند شما زنهای ایران را و شما زنهای قم را از خطرات انسانهای فاسد، انسانهایی که حیوانند ـ به حَسَب واقع ـ حفظ کند. شما همان طوری که تاکنون در نهضتها دخالت داشتید و سهیم بودید در این نهضت و سهیم بودید در این پیروزی، حالا هم باز باید سهیم باشید؛ و هر وقت اقتضا بکند نهضت کنید، قیام کنید. مملکت از خود شماست ان شاءالله . دست اجانب کوتاه شد از مملکت، دست رشوه خواران و چپاولگران کوتاه شد، رفتند؛ مملکت از خود شماست. شما باید بسازید مملکت را. همۀ ملت ایران، همۀ ملت ایران ـ چه بانوان و چه مردان ـ باید این خرابه ای که برای ما گذاشته اند بسازند. با دست مردِ تنها درست نمی شود؛ مرد و زن باید با هم این خرابه را بسازند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دفاع جانانه از زنان در برنامه شبکه ماهوارهای من و تو. واقعا دمش گرم. کی بود این کارشناس؟
#حسین_دارابی 👇
http://eitaa.com/joinchat/443940864Cf192df24f0
⭕️ چرا گشت ارشاد راه حل مسئله بدحجابی نیست؟
🖋 میثم ظهوریان
🔹 من هم طرفدار قانون #حجاب و الزامی بودن آن هستم و هم به ضرورت رویکردهای سلبی و #انتظامی برای اجرای آن قائلم. فراتر از این معتقدم، این ایده که در دنیای #سرمایه_داری که ساختار #اقتصاد و #فرهنگش ذاتا سوق دهنده به سمت بی حجابی اجباری است، تنها با کنش #فرهنگی میتوان به مواجهه با اشکال ناهنجار بی حجابی رفت، بلیهانه و ساده انگارانه است.
🔸 #گشت_ارشاد اما نه وسیله انجام تکلیف که ابزار رفع تکلیف نیروی انتظامی در مسئله حجاب است. این تصور که با چند ون، که غالبا در چند نقطه از قبل مشخص ایستاده اند و به جای برخورد با #سلبریتی ها و انواع #بیوتی ها و #مانکن هایی که با اسم و آدرس مشخص در شبکه های اجتماعی در حال ترویج بی حیایی هستند، چند نفر که معمولا جز بدحجاب های کمتر ناهنجار هستند و دستگیریشان کم دردسرتر است، را جلب میکنند، میتوان بی حجابی را کاهش داد، اگر نه بیشتر که به اندازه آن ایده قبلی بلیهانه است.
🔹از این نظر گشت ارشاد را مصداق این که «انجام #ناقص و بد یک کار لازم (برخورد انتظامی با ناهنجاری پوشش)، از انجام ندادن آن بدتر است»، میدانم.
🔸 سوال این است، چرا وقتی در غالب نقاط شهری مثل تهران و حتی در مراسم رسمی حکومتی مثل #جشنواره_فجر یا جشن مد شیراز، #کشف_حجاب و ناهنجاری های اخلاقی عادی است و ناجا و مجموعه حاکمیت نیز هیچ برخوردی ندارد و بسیاری از فیلمهای #سینمایی و سریالهای شبکه خانگی نیز با مجوز رسمی #ارشاد و #صدا_و_سیما، مروج بد پوششی هستند، باید به برخورد با معلولیترین و ضعیفترین حلقه رفت و به ابزار نیروی انتظامی برای رفع تکلیف از طریق دستگیری عاملان ناهنجاریهای درجه پایینتر، مشروعیت داد؟!
🎬 @Mostazafin_TV
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دکتر عباسی را واقعا باید دید و مطالعه کرد.
در رساندن آنچه میاندیشد حقیقتا بلیغ است.
هرچند با برخی مواضعش به خصوص درباره حوزه و ظرفیتهای فلسفی و فقهی آن زاویه دارم، ولی در کل، عقلانیت دکتر را عقلانیتی انقلابی میدانم که گوش کردن سخنرانیهایش، مخاطب را هم انقلابیتر میکند و هم فکورتر ...
هدایت شده از مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نظر صاف و ساده امام خمینی
راجع به گشت ارشاد ،
ای قربون اون ساده گویی
و لهجه شیرنش خدایش بیامرزد🙏
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
#ما_نهج_البلاغه_میخوانیم
@mahdavi_arfae
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اگر فیلم زدن خانمی یا آقای به ظاهر بیگناهی در اجتماعات توسط نیروهای نپو را دیدید.
زود قضاوت نکنید همان صحنه را نبینید، قبلش را هم ببینید که اینطور از همان خانم و آقا خواهش شده است در آنجا نمانند و فضا را برای آشوبها و آسیب رسیدن به دیگران و خودشان فراهم نکنند.
https://eitaa.com/sharhe_hal
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
🔔 عصرانه علمی
✅ موضوع:
ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
👤 ارائه دهنده: استاد معظم حسین نجفی بستان
زمان:
🗓 دوشنبه ۴ مهرماه ۱۴۰۱
⏰ ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۴
🏢 مکان: مرکز تخصصی فقه امام کاظم علیهالسلام، سالن سلمان فارسی
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
هدایت شده از حبیباله بابائی
«خوارج نو» در ایران امروز
پیش از این در مقالۀ «تفکر اجتماعی خوارج» بر اصل «گسست میانِ من و دیگری» به مثابه نخستین اصل در اندیشه خوارج پرداختهام، اینکه هرکسی از من نیست در دارالکفر هست. این اصل، پایهای موثر در اخلاق دینداری خوارج و خودشیفتگی و خودارضاییِ دینی و سیاسی آنها در برخوردهای اجتماعی¬ با دیگران بوده و همین نیز موجب انسداد گفتگوی خوارج با اغیار بوده است. آنگاه که این مقاله را مینوشتم فکر میکردم مصادیق مهم از این جریان را میتوان در برخی از خطبا و گاه روحانیان لجباز در ایران مشاهده کرد، لیکن تجربههای مختلف اجتماعی و سیاسی در ایران نشان داد که روحیۀ خوارجی صرفا یک روحیۀ دینی و مذهبی نبوده، بلکه قالبهای روشنفکری و گاه ریشههای دانشگاهی عمیقی دارد، قالبهایی که دارالکفرش را از خودیها شروع میکند، «دیگری»هایش را از خودیها و «خودی»هایش را از بیگانگان برمیگزیند، و به رغم ادعای گفتگوی تمدنها، نمیتواند همین گفتگو را در وطن بوجود آورد و بلکه در دام تئوری های جدید خشونت میافتد.
اصل دیگر در عقاید اجتماعی خوارج، اصل «عدم تبعیض ایمان» است، اینکه ایمان یک امر به هم پیوسته است و قابل تجزیه (بعض بعض کردن) نیست. از این رو کسی یا ایمان دارد و یا ندارد و کافر است. کسانی که گناهکاراند، نمی¬توانند ایمان داشته باشند و کسی هم که ایمان ندارد کافر و مهدور الدم است. دوباره زمانی که این مقاله را مینوشتم تصورم این بود که مصادیق این اصل را باید در میان برخی از روحانیون انحصارطلب جستجو کرد، لیکن بعدها دیدم این سختگیری و گاه سادهلوحی را میتوان در میان برخی جریانهای روشنفکری در ایران نیز پی گرفت. بر اساس چنین اصلی همه باید نابِ ناب باشند و جامعه نیز باید مبرای از خطا باشد (برای همین، این طیف یا سفید سفید می بینند و یا سیاه سیاه). دشوارتر اینکه، نه تنها افراد جامعه باید مصون از خطا باشند، بلکه دولت اسلامی نیز باید خالی از ضعف و اشتباه باشد. از این نظر، اگر دولت جایی مرتکب خطا شود گناه کبیره کرده و «کافر» و «مرتد» می¬شود و در این صورت نه تنها باید از آن سرپیچی کرد بلکه باید با ایشان «جهاد» نمود. (اصل «استعراض» یا «اعدام مرتدان»).
قاعدۀ دیگر در رفتار اجتماعی خوارج تقدم «شور» بر «عقلانیت» است. شور و هیجانات نفسانی (passion) همواره یکی از محوری¬ترین پرسش¬ها در اندیشه سیاسی بوده و هست. اندیشمندان بسیاری مانند اسمیت و پاسکال و دیگران در مورد امکان مهار (harnessing) و یا سرکوب (repressing) هیجانات نفسانی و غریزی سخن گفته¬اند و کسانی نیز با عنوان کردن "کنترل آتش با آتش"، شورهای نفسانیِ خطرناک را قابل کنترل با شورهای و هیجانات دیگر تلقی کرده اند. در این باره برخی نیز تأکید کردهاند که تا زمانی که شورهای نفسانی از رهگذر عقل و اندیشه تعدیل نشود (تبدیل به interest نشود) نظم اجتماعی بوجود نمیآید. آنگاه که این مقاله را مینوشتم دوباره مصادیق آن را در میان برخی از جریانات مذهبی و گروههای به اصطلاح فشار انقلابی میدیدم، لیکن الان که تحولات پیرامونیام را میبینم تقدم هیجانات و شورهای کور نفسانی بر عقل و اندیشه، و تقدمِ تعصبهای کور بر قانون و اخلاق را در جریانهای مدعی مدرنیته درایران بوضوح میبینم.
به نظرم آنچه در دو سویۀ به اصطلاح نخبگانی ایران میتوان مشاهده کرد، دو گونه از خوارجبودگی است که مسیرهای گفتگو را از هر دو سویۀ عرفی و مذهبی در ایران به انسداد میبرد و تراکمی از نفرت و خشونت را در جامعه بوجود میآورد. جنس این خوارجبودگی در ایران، جنس اخلاقی است و نه اندیشهای، و باید آن را در نظام پر از عیب آموزش و پرورشمان چاره کنیم. لیکن عجالتا امروزه لازم است دلسوزان نظام از هر دو طرف برای شنیدن از یکدیگر (حسن الاستماع به مثابه اساس در صورتبندی گفتگوهای سازنده) اندیشه کنند و زمینههای لازم را برای ایجاد ارتباطی موثر با یکدیگر و گفتگو با نسل منتقد و گاه معترض (که بسیاری از آنها در خانه هستند و نه در خیابان) فراهم آورند. یکی از نقطههای مهم گفتگو که باید در مورد آن فکر کرد و به توافقی در سطح ملی رسید، «فرایند مسالمتآمیز نقد و مکانیسمهای قانونی آن» است تا بتوان انتقادات دلسوزان انقلاب و نخبگان جامعه برای اصلاح رویهها و اقدامات به موقع را شنید.
@Habibollah_Babai
💢شاید فراموش کردهایم!💢
یادم هست به یکی از اساتید گفتم که تربیت فرزندان آنچنان که فکر میکردم خوب پیش نمیرود.
و ایشان گفت: شاید برای این است که خداوند میخواهد اضطرارت را در سجدههای شبانه ببیند...
👇
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• اندیشه •
#اعتنای_الهی
«قُلْ مٰا يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لاٰ دُعٰاؤُكُمْ»﴿الفرقان، 77﴾
«بگو اگر خدا را نخوانید به شما اعتنا نمیکند»
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
▫️چقدر او را خواندیم؟!
فتنه یعنی گرفتاری، یعنی بروز نقص و تجلی حاجت، یعنی هدر رفت عمر و سرمایه، یعنی رکود و تعویق یا پسرفت.
نمیشود با فتنه کنار آمد.
همه حوادث زندگی مؤمن برای آن است که حقیقت را بفهمد،
و آن این آموزه طلایی است :
«وَ مٰا لَكُمْ مِنْ دُونِ اَللّٰهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لاٰ نَصِيرٍ»﴿البقرة، 107﴾
در این فتنه چقدر دعا کردیم؟
چقدر سر به مهر گذاشتیم و مدتها به زاری در سجده ماندیم؟
چرا مدتهاست چنین نمیکنیم؟
چرا اینطوری شدهایم؟ چرا اینطوری مبارزه میکنیم؟
البته دعا میکنیم، در مراسم اربعین هم از دعا برای انقلاب غافل نبودیم، ولی این مهم است که دعا حاشیه است یا متن کار.
این حادثه پیش آمد تا دلهایی که با حسين صفا یافته بود، خیلی شیرین و بیتکبر خدا را بخواند و انقلاب را برای ماهها بیمه کند.
و «مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اَللّٰهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اَللّٰهَ بٰالِغُ أَمْرِهِ»﴿الطلاق، 3﴾
«کسی که کار خود را به خدا بسپارد پس او برایش کافی است. خدا کار خود را به آخر می رساند»
چرا کار را به خدا نمی سپاریم، این کار و همۀ کارها را؟
چرا نالۀ «ترحّم علی عجزنا» سر نمی دهیم؟
حتی دعاهای خدایا خدایای بعد نمازهایمان هم کمی شل شده است.
بنا داریم کدام کار را به خدا بسپاریم و در پیشگاه او اظهار عجز کنیم؟
به خوبی می دانیم، خدا بندۀ مؤمن را به «انواع» گرفتاریها مبتلا می کند تا چشمهایش به نور توحید باز شود و متوجه خدا شود و «لا حول و لا قوة الا بالله» بگوید و کار را به او بسپارد.
هرچند
«وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ حَتّٰى نَعْلَمَ اَلْمُجٰاهِدِينَ مِنْكُمْ وَ اَلصّٰابِرِينَ وَ نَبْلُوَا أَخْبٰارَكُمْ»﴿محمد، 31﴾
و آنها که در این حادثه کوشیدند درخشیدند.
ولی
«وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ اَلْخَوْفِ وَ اَلْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ اَلْأَمْوٰالِ وَ اَلْأَنْفُسِ وَ اَلثَّمَرٰاتِ وَ بَشِّرِ اَلصّٰابِرِينَ»﴿البقرة، 155﴾
شاید بالاترین مقام صبر این است که انسان در دل این حادثه ها باورهای عمیق توحیدی را مرور کند و بگوید «ما همه از خداییم و به سوی او باز می گردیم».
دارد این فرصت حیف میشود.
┄┅••؛••┅┄
این سؤالها بجا است چون روشی که امام برای مبارزه به ما آموخت این طوری نبود. امام خود زاریکننده نمره یک این کشور بود، رهبر عزیز و بینظیرمان هم.
یعنی الگوهای زاویهدار با این منش جواب نمیدهد.
داریم می آموزیم، داریم جرعه جرعه شراب آگاهی مینوشیم. حادثه ها رسولان الهی اند تا بشکفیم.
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
✿شاخۀ گل صلوات، هدیه به ارواح نورانی مجاهدان در طول تاریخ، رحمة الله علیهم
☘️@faslefarhang
هدایت شده از حسن مرادی
از شیطان یاد بگیریم!!
عجب همتی دارد، حتی از پیامبران الهی ناامید نمی شد، انگار نه انگار که یوسف و ایوب علیهما السلام پیامبر و معصومند، برای همه برنامه دارد.
ابلیس را کنار بگذاریم،همین آمریکای خودمان، از هیچ کس ناامید نیست، برای همه برنامه دارد، کاری ندارد که این یار امام و نخست وزیر زمان جنگ و ... بوده، تلاشش را می کند، خیلی اوقات هم نتیجه می گیرد، حتی اگر پدر را نتواند همراه کند، فرزندانشان را همراه می کند و بالاخره راه نفوذی پیدا می کند.
اما ما ،یعنی متدینین یعنی انقلابی ها
چرا این قدر زود نا امید می شویم؟
از اول فتنه فکرم مشغول این نوجوانان دهه هشتادی بازداشت شده است، برای آن ها برنامه ای داریم؟
برای این گسست و فاصله اجتماعی ایجاد شده برنامه ای داریم؟
به فکر بچه محل ها و همسایه ها هستیم؟
یا زود ناامید شدید، و با خود می گویید، این ها آدم بشو نیستن، این ها تو خیابان همه کار کردن، این ها شب ها از پنجره شعار می دهند و ...
برادر حزب اللهی و انقلابی و بسیجی و ارزشی و .... این فتنه تمام شد، باید به فکر فتنه زده ها باشی
متن های تند و حماسی تو، شاید برای روزهای فتنه خوب بود،اما به درد جذب فتنه زده ها نمی خورد
صفحه های مجازی ما باید پر باشد از مطالب جذب کننده که امام رئوف و مهربانمان فرمود لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا
البته نقطه مزیت ما فضای حقیقی است،الان که همه چیز مهیاست، به مدارس بروید، برای بچه ها اردو طراحی کنید،هر کس با چند نوجوان فامیل و محله ارتباط بگیرد،خود را به آب و آتش بزنید، به خدا پیامبر فرمود یک نفر به دست شما، هدایت شود، از هر چه خورشید بر آن تابیده و غروب کرده، فایده اش برای تو بیشتر است، و کلام قرآن است که اگر یک نفر را احیاء کنید،گویا همه را زنده کرده اید. اینگونه دشمن ناامید می شود و الا کوبیدن بر طبل دو قطبی و زیاد کردن فاصله ها، بازی در زمین دلخواه دشمن است.
از هیچ کس ناامید نشوید
یا علی
@hasanemoradi
هدایت شده از گل نرگس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 پلیسی که گلویش را بریده بودند، برگشت
🔹 مصاحبه با استوار یکم میلاد علی نقی تبار پرسنل فرماندهی انتظامی آمل که بدست آشوب گران ضربهای به گلوی ایشان وارد شد
✅به ایران امروز بپیوندید👇
https://eitaa.com/joinchat/2410086410Ca8f498c543
💢تحلیل دکتر قائمی نیک درباره دوگانه سازی
کاذب بین مبارزه با بیحجابی یا مبارزه با بیعدالتی 💢
👇
هدایت شده از مجتمعنا
بیحجابی معاصر، عامل فقر و تبعیض است.
همانطور که مکان اغتشاشات اخیر نشان میدهد، ما با نوع خاصی از بیحجابی مواجهیم که نه تنها در چارچوب فقر و فحشای جنسی قابل تحلیل نیست، بلکه میتوان مدعی شد عامل فقر و تضاد طبقاتی و تبعیض در دوره معاصر در ایران هم هست.
۲. شواهد متعدد نشان میدهد که بیحجابیها فقط در میان خانمهای مجرد نیست و در میان خانمهای متاهل و دارای فرزند نیز رایج است. این شکل از بیحجابی نشان میدهد که تحلیل آن بر اساس فحشای جنسی راهگشا نیست. مضافا اینکه علی الاغلب این بیحجابیها در مناطق مرفه شهری رایج است و فهم آن در چارچوب فقر و فحشا با واقعیت میدانی سازگاری ندارد. فقر، می تواند معلول علل مختلفی باشد از جمله قحطی های طبیعی. اما عمدۀ فقر در دورۀ معاصر و با نظر به بازارِ مدرن، برخاسته از نظم بازار است و یکی از عوامل اصلی در نظم بازار دورۀ معاصر، تبلیغات است تا به واسطۀ آن، چرخۀ عرضه و تقاضا متوقف نشود. در همین نظام بازار است که زن و حجاب را باید در ذیل بدن مندی فهمید. فارغ از همۀ مباحث نظری و تاریخی بحث که قبلاً در در دو مقالۀ علمی-پژوهشی منتشر شده ارائه کرده ام، فقط کافی است به این نکته دقت کنیم که بی حجابی معاصر (که به هیچ وجه مترادف با فحشا نیست) آیا در بخش های مرفه تر و مصرف گراتر شهری رایج است یا در بخش های پایین و حاشیه نشین و کم برخوردارتر شهری؟
۳. در این نوع بدحجابی، مسئله اصلاً بر سر چادر یا مانتو و ... نیست؛ مسئله بر سر نوعی از بی حجابی است که انگیزۀ اصلیِ آن نمایش بدن است و این نمایش، معطوف به نوعی از آگاهی، هویت، تشخص و از همه مهمتر، ترقی و پیشرفت است که در ذیل توسعۀ سرمایه داری و به طور خاص تر، مقولۀ "مصرف" فهمیده می شود.
۴. پذیرش این نکته که این شکل از بیحجابی به واسطه تبلیغات کالایی و مصرف با احساس ترقی و پیشرفت ارتباط دارد، در واقع جایگاه این شکل خاص از بیحجابی را با توسعه سرمایهداری نشان میدهد. توسعه سرمایهداری برای چرخش چرخ بازار نیاز مبرم به تبلیغات دارد تا از سو امکان بازگشت سرمایه را تامین کند و از سوی دیگر، از قیامها و جنبشهای عدالتخواهانه و رهاییبخش ممانعت بعمل آورد. در تبلیغات یکی از جاذبهها بیتردید همین شکل از بیحجابی و حواشی آن بعنوان سبکهای زندگی است که هم طبقات مستضعف را از انگیزه انقلابیگری باز میدارد و آنها را درگیر سرگرمیهای روزمره میکند و هم با دین و سنت و بواطن و ظواهر آن از جمله حجاب، بعنوان مهمترین مانع ترقی و توسعه مخالفت میورزد و قدم در راه هدم آنها بر میدارد.
۵. رضاشاه پهلوی در ۱۱ آذر ۱۳۱۴ به محمود جم رئیسالوزرا گفته بود که: «نزدیک دو سال است که این موضوع -کشف حجاب- سخت فکر مرا به خود مشغول داشته است، خصوصا از وقتی که به ترکیه رفتم و زنهای آنها را دیدم که «پیچه» و «حجاب» را دور انداخته و دوشبهدوش مردهایشان در کارهای مملکت به آنها کمک میکنند، دیگر از هر چه زن چادری است بدم آمده است. اصلاً چادر و چاقچور، دشمن ترقی و پیشرفت مردم است». از این منظر بیحجابی اخیر هرچند از حیث قالب و شکل اجرا، در چارچوب تبلیغات و صنعت فرهنگ و ترویج مُد و از طریق تصاویر مجازی و پدیده مصرفگرایی، گسترش پیدا کرده و میکند اما از حیث گرهخوردنش با ایده ترقی و توسعه در استمرار تجددآمرانه دوره پهلوی اول است که برخلاف اقدام فیزیکی و باتوممحور او اینبار از طریق سلطه فرهنگی و تسخیر ضمیرناخودآگاه جمعی بر جامعه متدین و مذهبی تحمیل میگردد. بهنظر میرسد این دیدگاه بتواند بیحجابی زنان متاهل و دارای فرزند و فراگیری این پدیده در میان طبقات متوسط به بالای شهری را تا حد زیادی توضیح دهد، زیرا در اینجا بیحجابی یا بدحجابی و حواشی آن نظیر آرایشهای غلیظ حتی در فصل گرم تابستان بهمثابه یک سبک زندگی، تبدیل به انگاره ترقی و شخصیت و پیشرفت شده و بهمثابه یک ایدئولوژی میتواند موجد شورش و جنبش کند و با قانون حجاب بهمثابه انگاره حجاب اجباری مواجه شده و مقابله با آن را بعنوان آزادی و رهایی و بعضا سعادت به صحنه بکشاند.
http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243