هدایت شده از مجتمعنا
بیحجابی معاصر، عامل فقر و تبعیض است.
همانطور که مکان اغتشاشات اخیر نشان میدهد، ما با نوع خاصی از بیحجابی مواجهیم که نه تنها در چارچوب فقر و فحشای جنسی قابل تحلیل نیست، بلکه میتوان مدعی شد عامل فقر و تضاد طبقاتی و تبعیض در دوره معاصر در ایران هم هست.
۲. شواهد متعدد نشان میدهد که بیحجابیها فقط در میان خانمهای مجرد نیست و در میان خانمهای متاهل و دارای فرزند نیز رایج است. این شکل از بیحجابی نشان میدهد که تحلیل آن بر اساس فحشای جنسی راهگشا نیست. مضافا اینکه علی الاغلب این بیحجابیها در مناطق مرفه شهری رایج است و فهم آن در چارچوب فقر و فحشا با واقعیت میدانی سازگاری ندارد. فقر، می تواند معلول علل مختلفی باشد از جمله قحطی های طبیعی. اما عمدۀ فقر در دورۀ معاصر و با نظر به بازارِ مدرن، برخاسته از نظم بازار است و یکی از عوامل اصلی در نظم بازار دورۀ معاصر، تبلیغات است تا به واسطۀ آن، چرخۀ عرضه و تقاضا متوقف نشود. در همین نظام بازار است که زن و حجاب را باید در ذیل بدن مندی فهمید. فارغ از همۀ مباحث نظری و تاریخی بحث که قبلاً در در دو مقالۀ علمی-پژوهشی منتشر شده ارائه کرده ام، فقط کافی است به این نکته دقت کنیم که بی حجابی معاصر (که به هیچ وجه مترادف با فحشا نیست) آیا در بخش های مرفه تر و مصرف گراتر شهری رایج است یا در بخش های پایین و حاشیه نشین و کم برخوردارتر شهری؟
۳. در این نوع بدحجابی، مسئله اصلاً بر سر چادر یا مانتو و ... نیست؛ مسئله بر سر نوعی از بی حجابی است که انگیزۀ اصلیِ آن نمایش بدن است و این نمایش، معطوف به نوعی از آگاهی، هویت، تشخص و از همه مهمتر، ترقی و پیشرفت است که در ذیل توسعۀ سرمایه داری و به طور خاص تر، مقولۀ "مصرف" فهمیده می شود.
۴. پذیرش این نکته که این شکل از بیحجابی به واسطه تبلیغات کالایی و مصرف با احساس ترقی و پیشرفت ارتباط دارد، در واقع جایگاه این شکل خاص از بیحجابی را با توسعه سرمایهداری نشان میدهد. توسعه سرمایهداری برای چرخش چرخ بازار نیاز مبرم به تبلیغات دارد تا از سو امکان بازگشت سرمایه را تامین کند و از سوی دیگر، از قیامها و جنبشهای عدالتخواهانه و رهاییبخش ممانعت بعمل آورد. در تبلیغات یکی از جاذبهها بیتردید همین شکل از بیحجابی و حواشی آن بعنوان سبکهای زندگی است که هم طبقات مستضعف را از انگیزه انقلابیگری باز میدارد و آنها را درگیر سرگرمیهای روزمره میکند و هم با دین و سنت و بواطن و ظواهر آن از جمله حجاب، بعنوان مهمترین مانع ترقی و توسعه مخالفت میورزد و قدم در راه هدم آنها بر میدارد.
۵. رضاشاه پهلوی در ۱۱ آذر ۱۳۱۴ به محمود جم رئیسالوزرا گفته بود که: «نزدیک دو سال است که این موضوع -کشف حجاب- سخت فکر مرا به خود مشغول داشته است، خصوصا از وقتی که به ترکیه رفتم و زنهای آنها را دیدم که «پیچه» و «حجاب» را دور انداخته و دوشبهدوش مردهایشان در کارهای مملکت به آنها کمک میکنند، دیگر از هر چه زن چادری است بدم آمده است. اصلاً چادر و چاقچور، دشمن ترقی و پیشرفت مردم است». از این منظر بیحجابی اخیر هرچند از حیث قالب و شکل اجرا، در چارچوب تبلیغات و صنعت فرهنگ و ترویج مُد و از طریق تصاویر مجازی و پدیده مصرفگرایی، گسترش پیدا کرده و میکند اما از حیث گرهخوردنش با ایده ترقی و توسعه در استمرار تجددآمرانه دوره پهلوی اول است که برخلاف اقدام فیزیکی و باتوممحور او اینبار از طریق سلطه فرهنگی و تسخیر ضمیرناخودآگاه جمعی بر جامعه متدین و مذهبی تحمیل میگردد. بهنظر میرسد این دیدگاه بتواند بیحجابی زنان متاهل و دارای فرزند و فراگیری این پدیده در میان طبقات متوسط به بالای شهری را تا حد زیادی توضیح دهد، زیرا در اینجا بیحجابی یا بدحجابی و حواشی آن نظیر آرایشهای غلیظ حتی در فصل گرم تابستان بهمثابه یک سبک زندگی، تبدیل به انگاره ترقی و شخصیت و پیشرفت شده و بهمثابه یک ایدئولوژی میتواند موجد شورش و جنبش کند و با قانون حجاب بهمثابه انگاره حجاب اجباری مواجه شده و مقابله با آن را بعنوان آزادی و رهایی و بعضا سعادت به صحنه بکشاند.
http://eitaa.com/joinchat/1921384452C9bef678243
💢چه کسی مسئول فرهنگ کشور است؟
این وضع افتضاح تا کی باید ادامه پیدا کند؟💢
متن انتقادی حجتالاسلام والمسلمین فلاح را بخوانید ...👇
هدایت شده از فصل فرهنگ | فلاح شیروانی
• تحلیل •
#شکست_رسانه_ای
#فرمانده_میدان
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
تسلیت بابت شهادت امام رؤوف که قبلۀ دلهای مردم ایران است و زندگی همۀ ما به گونه ای به او وصل است.
تسلیت به فرزندان معنوی ایشان در ایران و غیر ایران!
┄┅••؛••┅┄
▫️چه کسی پاسخگو است؟
قطعاً در این تظاهرات خیابانی نسبتاً گسترده که تنها جوانها به صحنه آمده بودند، بخش عمده ای از ایشان کسانی بودند که بدون هماهنگی سازمانی حاضر می شدند. همین نکته می طلبد که این بروزات اجتماعی به عنوان یک پدیدۀ اجتماعی و نه امنیتی مورد مطالعه قرار بگیرد.
درصد بالایی از معترضان جوانانی جویای هیجان و بی خبر از واقعیتها بودند ولی علاقه داشتند که در این بروزات معترضانه شرکت کنند. موجه ترین نکتۀ صحنه این بود که این جوانها مجروحان جنگ فرهنگی انقلاب اسلامی ایران با نظام سلطه بودند و این رفتارها شبیه ناله های سوزناک زخم خورده های این منازعه بود.
گذشته از این خود همین اعتراضات هم بیشتر از یک منازعۀ میدانی و رو در رو، همان طور که استاد میرباقری بزرگوار می فرمایند، یک منازعۀ رسانه ای بود.
ما در حالی که در میدانهای متعددی در حال عقب راندن دشمن هستیم داریم در این میدان شکست می خوریم و لطمه ها و جراحتها بر جگر گوشه هایمان می خورد که با خشم تمام بر سر ما فریاد می زنند.
این صحنه مثل صدها صحنۀ دیگر حیات اجتماعی ما امکان ویرایش و اصلاح دارد.
چه موقع در این میدان هم اخبار خوش خواهیم شنید؟
چه کسی پاسخگو است؟
چه کسی باید مثل فرماندۀ میدان اخبار این منازعه را به گوش جامعۀ عزیز ایران که دارند از این صحنۀ جانکاه نزاع اذیت می شوند، برساند؟ چه کسی باید دربارۀ خرمشهرها با مردم سخن بگوید و پیشرفتها را گزارش بدهد؟
این شخص دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی است؟ وزیر ارشاد است؟ معاون فرهنگی نهاد ریاست جمهوری است؟ مسؤول سازمان تبلیغات اسلامی است؟ رئیس صدا و سیما است؟ رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه است(که حضرت آقا امامت جمعه را قرارگاه فرهنگی میدانی خوانده است)؟ حلقۀ تدبیر فرهنگی بیت رهبری است؟ رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی است؟ معاونت تبلیغ حوزه علمیه است؟
چه کسی مسؤول فرهنگ کشور است؟
ما باید از که بخواهیم که به معنای راهبردی با هوشمندی و تلاش روشن شبانه روزی «ابتکار عمل» را در این صحنه با دستان شایستۀ عاقلان و دلسوزان ژرف اندیش جامعه و مخلصان واقعی مردم، به دست بگیرد؟
این سردرگمی و این امکان فرار و این تواکل قطعی در صحنه، دارد دمار از روزگار یک فرصت بزرگ که از قضا ماهیتا فرهنگی است در می آورد. انقلاب اسلامی ایران به عنوان سخن نو در همۀ حوزه های حیات انسان، از ماهیّت و حقیقت عمیقاً فرهنگی برخوردار است، ولی رهاترین صحنه و بی تدبیرترین و ولنگارترین صحنه حیات اجتماعی ما نیز همین صحنه است.
تا کی بنا است این وضع ادامه پیدا کند؟
چرا فضای مجازی ولنگار این طور تحمل می شود؟
چرا بیماری «کرونا» مسؤول داشت، حتی برای آن ستادی تشکیل شد و درست و نادرست تحلیلهایی می کردند و تدبیرهایی می کردند و پروتکلهای روشنی از آنها صادر می شد و باید و نبایدها معلوم بود و رهبری هم روی آن تأکید می نمودند. ولی هیچ کس پاسخگو نیست که «چرا حتی یک روز دارد این ولنگاری تحمل می شود؟».
چه موقعی می خواهیم قبول کنیم که اوضاع افتضاحی داریم؟
«بازسازی انقلابی ساختارهای فرهنگی کشور» در رتبۀ اولِ اولِ اول و قبل از همۀ بازیهای فکری به عنوان طراحی ساختارهای نوین فرهنگی، یعنی این که یک نفر به عنوان مسؤول فرهنگ این کشور به جامعه معرفی بشود، و او واقعاً مسؤول باشد و اگر میدان و اختیار به او ندادند فریاد بزند و این و آن را رسوا کند و اگر واقعاً مسؤول است با ما مرتباً سخن بگوید و ما هم بتوانیم بر سر او فریاد بزنیم و اینهمه سفاهت گسترده در حوزۀ فرهنگ را پیش روی او قی کنیم و از این افتضاح بزرگ در دل این فرصت بی نظیر تاریخی بپرسیم.
واقعاً تا این حد صحنه بی ارزش است که از معمولی ترین و بدیهی ترین آرایش ضروری صحنه محروم هستیم؟
نبودن این شخص باعث می شود به صورت ملی «خیز اصلاح» در این حوزه شکل نگیرد. برای پدید آوردن «عزم ملی» برای تعالی فرهنگ نجیب ایرانی باید این شخص باشد و با جامعه سخن بگوید و همۀ ظرفیتها و همۀ عناصر فرهنگی را به هیجان بهروزی بیاندازد.
┄┅••؛••┅┄
افزوده :
ما البته دژخیمان اقتصادی و کل شبکه های فساد مالی را که خون مردم را در شیشه کرده اند و لطمه های فراوان به پیر و جوان این کشور و به حیثیت این انقلاب زده اند و پایه گذار بسیاری از کج رویها در کشور شده اند، فراموش نمی کنیم و غضبناکتر و مطالعه شده تر و سنجیده تر و قوی پنجه تر از همیشه سراغ ایشان خواهیم رفت و همۀ این بغضها و حسرتها را چون تیرهای کینه متوجه قلبهای کثیف و بی رحم ایشان خواهیم کرد.
☘️@faslefarhang
محمد اصفهانی:
• سلام! به آنها که منتقد تردید یا تأخیر من در اظهار نظرند باید عرض کنم علت نفت نریختن بنده روی آتش این روزها شاید سن و تجربه ام باشد. می ترسم از خون جوانان، تجزیه ایران، و نداشتن پاسخ به نسل های آینده! می دانم که اراده قوی برای تجزیه ایران وجود دارد، به رسانه ها اعتماد ندارم، بارها لشکر کشی های سایبری و بی صداقتی شان را به چشم دیده ام. متاسفانه صدا و سیما هم درگیر سانسور و سپید نمایی شدید است، این میان، مردم و جوانان خشمگین مانده اند... تغییر و تحول خواهی، حق مردم است ولی امروز با سال ۵۷ که بنده دوازده ساله بودم خیلی فرق دارد امروز به هر نحوی که شده باید با نظر خواهی از مردم، و با تفاهم و آرامش، مشکلات و اختلاف سلیقه ها در اداره مملکت را حل کرد ما باید خیلی هوشمندانه مواظب هر دو سوی پشت بام و سقوط های احتمالی باشیم. من هم پدرم و فرزند دارم... و بسیار متاسفم که مرحومه مهسا امینی را این گونه از دست دادیم حتی اگر فقدان او مرتبط با عمل تومور مغزی اش در گذشته بوده باشد، البته پدر داغدارش آن را تکذیب می کند
در خوش بینانه ترین حالت، چرا دختر جوانی باید اینگونه در بازداشت، فوت شود و خانواده اش را داغدار و ملتی را سوگوار کند؟
از متصدیان، اکیدا خواستار پاسخ گویی و تجدید نظر اساسی در رفتار با جوانان و مردم و تسلی بخشیدن به آنها هستم. این حجم از خشم مردم بخاطر دیده نشدن و شنیده نشدن و اغتشاش گر خوانده شدن و نگاه از بالا و عدم پاسخ گویی شماست!! اگر عده ای خودشان و جریان فکری شان را مطلق و مقدس نمی پنداشتند امروز هرگز به اینجا نمی رسیدیم... مگر خودتان نگفتید عبور از بحران ها با گفتگو و تفاهم ممکن است؟ پس لطفا به آنچه از پشت تریبون های جهانی می گویید عمل کنید! جوانان عزیز، من در کنار شما و طرفدار شما هستم! مطالبه کنید و خواسته هایتان را بلند بگویید و پیگیر باشید ولی با متر دقیق و آینده نگر عقل! نه با شلاق بی کنترل احساس... شما باید به خداوند، به پدران و مادرانتان، به جان و جسمتان که هدیه خداست و به نسل های بعد از خود و به ایران پاسخ دهید. به یکدیگر و به اقوام سرزمین تان، بی احترامی نکنید. فارس و تازی همه یا ایرانی اند یا حد اقل انسان هایی نظیر شما در آفرینش. توهین و ناسزا گویی در شأن شما نیست. ما هم وطنیم و قومیت، ملاک برتری نیست. ما مردمی متمدنیم دارای منافع مشترک، و به همه ی هم نوعان نیک سرشتمان در سراسر دنیا احترام می گذاریم و عشق می ورزیم و معتقدیم امروز، صداقت و خرد ورزی، و پیگیری هوشمندانه خواسته هایمان، بهترین فرجام را در پی خواهد داشت. محمد اصفهانی. ۱۴۰۱/شهریور
https://www.instagram.com/p/Ciu77uaA9GV/?hl=en
📌 مرثیهای برای خانهبهدوشها: از تلگرام تا اینستاگرام
1️⃣ چه بخواهیم و چه نخواهیم، همگی شهروندان رسانههای اجتماعی شدهایم و هر کدام از ما در چند تا از این شهرها خانه ساختهایم. هر از گاهی سیاستگذار تصمیم میگیرد یکی از این شهرها را نابود کند؛ شهرهایی که با زحمت در آنها خانه ساختهایم، خانهها را توسعه دادهایم، با همسایهها رفیق شدهایم و احیانا کسب و کاری هم راه انداختهایم. با یک امضا شهر نابود میشود و شهروندان از زیستجهان مجازی خود آواره میشوند. علت؟ علتش مهم نیست، اصلا فرض کنید آسیبهای یک پلتفرم آنقدر زیاد شده که باید آن را با خاک یکسان کرد. سوال این است: آن سیاستگذاری که در ابتدای داستان، سکونت در این شهر را تصریحا یا تلویحا جواز داده بود، نمیتوانست این اوضاع را پیشبینی کند و شهر دیگری را پیشنهاد کند؟ مسئول این خانههای نابود شده و سرمایههای از دست رفته کیست؟ سرمایههایی که هرچند در بستر مجازی واقع میشوند، اما کاملا حقیقی هستند. کدام سرمایهها؟ خواهم گفت.
2️⃣ فعالیت در رسانههای اجتماعی چهار نوع سرمایه برای ما فراهم میکند: سرمایه هویتی، سرمایه اجتماعی (روابط)، سرمایه مسیریابی (ارتباطات) و سرمایه اقتصادی.
"سرمایه هویتی" بخش زیادی از هویت من شامل "تصور من از من"، "تصور دیگران از من"، "تصور من از تصور دیگران از من" و همه منهای دیگر، است که در این فضا شکل میگیرد. جلوه مجازی من، نه فقط بِرند من در نظر دیگران، که فهم من از خودم را نیز شکل میدهد.
"سرمایه اجتماعی" شامل روابط (relationship) دوستی، همکاری و غیره است که به مرور بین افراد شکل میگیرد.
"سرمایه مسیریابی" از جنس ارتباطات (communication) است. به عنوان مثال من به تدریج مجموعهای از صفحات را شناسایی کردهام که برای خرید کالا یا خدمات به آنها مراجعه میکنم.
"سرمایه اقتصادی" ارزش مالی برند یک اکانت است؛ از صفحات مشهور که ارزشهای میلیاردی دارند تا صفحات کسب و کارهای کوچک خانگی که چرخ زندگی یک خانواده را میچرخانند.
3️⃣ یک امضاء سیاستگذار، همه سرمایههای فوق را برای ساکنان یک رسانه اجتماعی نابود میکند و در بهترین حالت، حتی اگر جلوی مفاسد عدهای گرفته شود، زیست مجازی عده بیشمار دیگری نیز با آن نابود میشود.
سوال درست را فراموش نکنیم: چه کسی شهر را به این وضعیت دچار کرد؟ چه کسی شهر نامطمئن را برای سکونت پیشنهاد داد تا اکنون انتخاب بین بد و بدتر صورت گیرد؟ سیاستگذار میخواهد نقش راهنمای دلسوز و ناجی اخلاقمدار را بازی کند، اما مسئول اصلی این وضعیت، خود اوست.
4️⃣ کمی به حافظه تاریخیمان رجوع کنیم. چه کسی مردم را از وایبر و امثال آن به تلگرام کوچ داد؟ تلگرام روسی خوب در مقابل وایبر جاسوس صهیونیست، روایتی است که رسانههای خودی به خوردمان میدادند. شبکههای صداوسیما با افتخار کانال تلگرامشان را معرفی میکردند. چند سال بعد اما ورق برای تلگرام برگشت. اینستاگرام هم قصه مشابهی داشت. همه رسانههای اجتماعی دیگر را بستند و تلویحا گفتند با هر سلیقهای که هستید، تشریف ببرید اینستاگرام. باز هم شبکههای تلویزیونی با افتخار صفحات اینستاگرامشان را تبلیغ کردند. گوششان بدهکار نبود که پلتفرم عکسپایه (در مقابل متنپایههایی مثل توییتر) استعداد ابتذال بیشتری دارد. چند سال بعد، عاقبت اینستاگرام هم مثل تلگرام شد؛ ورق برگشت و اینستاگرام مبغوض شد. چه کسی مقصر است؟ لابد همه به جز سیاستگذار که نهایتا در نقش قهرمان اخلاقمدار با یک امضا این شهر را هم منفجر میکند و تمام.
5️⃣ اینستاگرام بد است یا خوب؟ باید فیلتر شود یا نشود؟ هیچکدام فعلا مساله من نیست. مساله من این است که سیاستگذاری فضای مجازی در وضعیت ماقبل نقد به سر میبرد. سیاستگذار، درک درستی از فضای مجازی ندارد، پیامدهای تصمیماتش را نمیداند، مقطعی نگاه میکند و نگاه صرفاً فنی و امنیتی دارد. بزرگواران دور هم نشستهاند و هر روز برای سرمایههای حقیقی مردم در زیستجهان مجازی، نسخه جدیدی میپیچند. و نهایتاً ناجی افسانهای مردم از منجلاب فساد پلتفرمهایی میشوند که خودشان تلویحا مردم را به آنجا کوچ دادهاند. حتی اگر هیچ اتفاقی هم نیفتد، همین که مردم احساس کنند هر لحظه ممکن است سرمایههای حقیقی زیست مجازی آنها با خطر مواجه شود، موجب بیاعتمادی آنها به حاکمیت و نارضایتیشان میشود. بگذارید شفافتر بگویم: این رفتارهای سینوسی و بیمنطق، مردم را به عاقله نظام در این بخش، بدبین کرده است. مردمی که نه با نظام عنادی دارند و نه به دنبال فساد و بیوبندباری هستند و میخواهند زیست مجازی سالمی داشته باشند، اما سرمایه مجازیشان همیشه از سوی تصمیمهای خلقالساعه بزرگواران، در معرض خطر است.
تا کی میتوان با این روند و ساختار، حیطه پیچیده و چند بُعدی و پویایی همچون فضای مجازی را مدیریت کرد؟ الله اعلم..
https://ble.ir/dinrasaneh
هدایت شده از دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔻 بیانیه آیت الله علیدوست در محکومیت اغتشاشات اخیر، توهین به شعائر و به شهادت رساندن مدافعان امنیت
بسم الله الحاکم العادل
انا لله و انا اليه راجعون
در روز های گذشته، خبرهایی از برخی حرکات بسیار قبیح از قبیل آتش زدن قرآن کریم، مساجد، حمله به موکب های عزاداری آل الله، به شهادت رساندن برخی مدافعان امنیت کشور و حریم اهل بیت علیهم السلام، منتشر شد.
در اینکه این رفتار ها بی پایه و فاقد پایگاه مردمی و اجتماعی است بحثی نیست. لکن شدت پلشتی و گستاخی ناموجه کار آنقدر زیاد است که اذهان را به خود مشغول کرد، به ویژه وقتی غول رسانهای کفر و نفاق نیز چونان موجی برآن سوار شد.
تاریخ و دنیا بداند که علاقه به مذهب، دین، نماد های مذهبی، حب و مودت آل الله علیهم السلام همچنان در همه وجود ملت بزرگ ایران ریشه دار است و آن را نه فقط تراثی از اسلام بلکه بخشی از ملیت و هویت خویش میداند و به آن افتخار میکند.
این حرکات محکوم و هیچ تزلزلی در باور و کنش توده عظیم ایجاد نمیکند.
البته بی پایگی، شناعت و سبک وارگی این رفتار های شوم و محکومیت آن از سوی عالمان، فرهیختگان و مردم نباید مسئولان را آسوده خاطر سازد؛ بلکه بر کارگزاران نظام است که با استمداد از فکر صاحبان خرد و دغدغه دلسوزان کشور، نظام و ملت در برخی تصمیمات و عملکردهای جاری که بی تاثیر در زمینه سازی برای این اقدامات وقیح نیست، تجدید نظر کنند!
قم
حوزه علمیه
ابوالقاسم علیدوست
7 مهرماه 1401
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔹 آیت الله حائری شیرازی
🔸آن 6 هزار سال عبادت، کار آن دو دقیقه سجده را نکرد!
▫️چرا می گوییم «جِهادُ المَرأَةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ» (جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است)؟ چرا نمیگوییم جهاد مرد هم خوب زن داری کردنش است؟!
▫️ابلیس 6000 سال عبادت کرد. وقتی به او گفتند سجده بر آدم بکن، نکرد. اگر سجده بر آدم کرده بود، این 6000 سالش هم مقبول واقع میشد. پس دو نوع عبادت داریم: «عبادت 6000 ساله» و «عبادت سجده بر آدم».
▫️شما مردها میدانید اطاعتی که خانمها از شما میکنند، از نوع چه عبادتی است؟ و وظایفی که شما نسبت به همسرتان انجام میدهید، از نوع چه عبادتی است؟ شما میگویید ما طبق آیهٔ (الرجال قوامون علی النساء)، #قوّام هستیم و او تحت قیمومیت ما است. اما میدانید اطاعت زن از چه سنخ عبادتی است و کارهای شما از چه نوع عبادتی است؟
▫️انجام وظایف مرد نسبت به همسرش، از نوع عبادت 6000 ساله است! چرا؟ چون همراه با #آقایی است، همراه با #عزت است. اما اطاعت زن از شوهر، از نوع «سجده بر آدم» است، چون همراهش #پا_گذاشتن_روی_عزت است. این اطاعت، بسیار تلخ است! تلخیاش مثل تیر باران شدن در جهاد است. مثل شمشیر خوردن در جهاد است. همان ثوابهایی که مرد در حین تیر خوردن و قطعه قطعه شدن، در جهاد میبرد، خداوند برای زن در خانه گذاشته است! نمیشود بدون سختی، این ثواب را به زن بدهند. به همین دلیل، اطاعت زن، جهاد است اما حکمرانی شما در خانه، جهاد نیست! اگر زن، قوّامیت مرد را پذیرفت، مانند ملائکه میشود که سجده بر آدم را پذیرفتند.
▫️زنها خیال میکنند خدا رعایتشان نکرده است. اشتباه میکنند! خدا سجده بر آدمش را داد به زن ها! عبادت معمولیِ شش هزار ساله را داد به مردها. از این جهت، مردها یک عبادت از نوع «سجده بر آدم» را #بدهکارند. با نماز و روزه و حج و اینها کارشان نمیشود. باید به میدان جنگ بروند تا معلوم بشود منافق هستند یا مؤمن؟
شما مردها باید بروید جهاد! بروید جهاد و آنجا مخالفت با نفس بکنید تا از نوع سجده بر آدم بشود. سجده بر آدمِ زنها این است که حرف مرد را گوش کنند اما «سجده بر آدم» برای شما مردها این است که تحت فرمان رهبر بروید جلوی گلوله. یعنی تحت مدیریت رهبرتان فحش بخورید، هتک بشوید، اهانت بشوید، ذلت ببینید؛ این ذلت سجده بر آدم است.
▫️آن وقت ببین! شش هزار سال عبادت، کار دو دقیقه سجده را نکرد! این را دادهاند به زنها و آن را دادهاند به شما! واقعاً خدای تعالی بین مرد و زن، عادلانه برخورد کرده است.
▫️چه جور شده است که خدا چنین کاری با زنها کرده است؟ چون اطمینان داشته که مؤمنههای آنها میپذیرند. خداوند میدانسته است که اینها جهت عاطفی دارند. اینها وقتی حساب میکنند که خدا گفته است، اطاعت میکنند.
هدایت شده از عصرتبیین عصررسانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎اگر روایت نکنیم، روایت میشویم!
🎥 خانم دکتر منصوره اتحادیه مورخ سرشناس ۸۹ساله و فارغ التحصیل اسکاتلند، در جواب سوال «آیا #زنان_در_عصر_پهلوی مترقی تر بودند؟» میگوید:
خیر. زنان در انقلاب اسلامی پیشرفت کردند و آگاه شدند!
✍ #جنگ_شناختی در عصر ما یعنی 1⃣القای روایت غلط 2⃣تحمیل اطلاعات گمراه کننده 3⃣با چاشنی احساسات درباره زنان. اینکه پیشرفت و آزادی زنان را بعد انقلاب اسلامی نتوانسته ایم تبیین کنیم ناشی از ضعف ما در جنگ روایت هاست.
🔸فراموش نکنیم که در #عصر_اطلاعات و #جامعه_شبکهای و سرعت انتقال داده ها، مردم تاریخ نمیخوانند، روایت میخوانند. اگر درست روایت نکنیم، اشتباه روایت میشویم و نتیجه اش را باید از کف خیابان ها درو کنیم!
✍علیرضامحمدلو
🆔@andisheengelabi
💢تدریس فلسفه نظام فاعلیت💢
🔹«فلسفه نظام فاعلیت»، به حق بزرگترین دستاورد فکری استاد مرحوم سیدمنیرالدین حسینیالهاشمی است که بنیاد همه اندیشههای تحولی و اصلاحی وی محسوب می گردد.
🔹ایشان ضرورت تأسیس این فلسفه را لزوم توجه به «علیت موضوعی» در کنار «علیت مفهومی و نظری» توضیح میدهد.
🔹در نگاه ایشان، علیت مفهومی (نظری)، دغدغه جریان دلیلیت در انطباق مفاهیم کلی بر مفاهیم جزییتر را بر پایه «قانون اندراج» و «عدم تساوی وجود و عدم» دارد، در حالیکه علیت موضوعی، پرسش اساسیاش «دستیابی به فرآیند اساسی پدید آمدن کیفیتها» (تحیل از چگونگیها) است، نه «اصل ارجاع وجود پدیدهها به خالق» (تحلیل از چراییها).
🔹در نگاه اول، مفهوم توحیدی بودن دستگاه نظری به ارجاع مبداء و معاد همه پدیدهها به مشیت خدای متعال میانجامد و در نگاه دوم، مفهوم توحیدی بودن دستگاه نظری به توضیح چگونگی جریان مشیت خدای متعال در تعیّنات و کیفیات خاصی تمام میشود که احیاناً فاعلیتها و کنشهای انسانی نیز نقش غیرقابل انکاری در آنها دارند.
🔹ایشان با تمرکز بر «فلسفه شدن اسلامی» معتقد بود که میتوان فلسفهی اسلامی جدیدی ارائه کرد که بتواند عقلانیت جریان تحقق توحید در مقیاس درگیری تمدنی انقلاب اسلامی با مدرنیته را تأمین کند.
🔹به نظر میرسد بعد از بیست سال از درگذشت مرحوم استاد حسینی و به پشتوانه سالها تلاش پژوهشگران گروه فلسفه دفتر فرهنگستان، امروز می توان توضیح نسبتاً مدوّنی از دستگاه فلسفی ایشان ارائه داد.
#عقلانیت_انقلابی
#فلسفه_شدن_اسلامی
#درگیری_تمدنی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/954
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 کجا اعتراض کنیم؟
▫️احمد مسجد جامعی، در شورای پنجم شهر تهران موضوع تعیین مکان برای اعتراضات مردمی را عنوان کرد. بعد از آن شورای پنجمیها در یک مصوبه دو فوریتی این موضوع را پیگیری کردند اما در نهایت فرمانداری آن را رد کرد.
▫️در روزهای اخیر و همزمان با بالاگرفتن اعتراضات مردمی عدهای بر لزوم به جریان افتادن این مصوبه قدیمی تاکید دارند. اما این مصوبه دقیقا شامل چه مواردی بود و چه قدر در راستای اصل 27 قانون اساسی، یعنی تشکیل اجتماعات و راهپماییهاست؟
▫️سوگل دانائی گزارش میدهد.
📺 @ecoiran_webtv
💢یک بام و دو هوای «مسجدمحوری»!💢
🔹هفته گذشته در کمال خونسردی، هیأت «رایت الهدی بروجرد»، مسجد ثامن الحجج علیه السلام را برای همیشه ترک کرد.
🔹 جا دارد یک دستمریزاد به هیات أمنای مسجد گفت که بالاخره با سختکوشی و پیگیریهای مثالزدنی موفق به این مهم شدند؛ ـ شکرالله مساعیهم ! ـ .
🔹اما آنچه به نظرم اهمیت اصلی و جای مطالعه اساسی دارد، #نظام_حقوقی آشفته و به هم ورِ #اداره_مسجد است.
🔹نظام حقوقی آشفتهای که نه هیأت أمنا جایگاه خود را میداند، نه نمازگزاران و نه البته امام جماعت و نه حتی مسئولین!
🔹امام جماعتی که در ظاهر او را مدیر فرهنگی مسجد معرفی میکنند، ولی وقتی مقابل نظر و عمل برخی میایستد و مخالف و موافق پدید میآید، آنقدر تبصره و ماده و استثناء و مصلحتسنجیهای عافیت طلبانه بیرون میزند که چارهای جز عقب نشستن و به فتنه دامن نزدن برایش نمیگذارند.
🔹در این نظام حقوقی آشفته است که حتی مسئول محترم اداره اوقاف هم که اتفاقاً از دوستان خوب و دیرین است، حرفش دوتا میشود و
مسئول سازمان تبلیغات شهرستان، در جایی که باید در مقابل هوچیگریها و زورگوییها بایستد، نرمش اش میگیرد و مثل خیلی وقتهای دیگر در نظام دیوانسالاری کشور، برای جلوگیری از اغتشاش و بلوا سر بچه انقلابیها را میبُرد و کار را فیصله میدهد!
🔹آهای برادرانی که داعیه مسجد محوری در اداره امور محله و شهر را دارید!
➖ بدانید که با وضع آشفتهی نظام حقوقی اداره مسجد و البته با مدیرانی محافظهکار و غیرجسور، «حکمرانی مسجدمحور»، سرابی بیش نخواهد بود ....
🔹 و البته جا دارد از امام جمعه محترم شهرستان بروجرد جناب حجتالاسلام و المسلمین سیدعلی حسینی که الحق و الانصاف مؤمنانه و انقلابی و معقول حرفها را شنید و دلسوزانه راهنمایی کرد، صمیمانه تشکر و قدردانی کنم.
🔹و اما سخنم با برادران هماشک و هیأتیام:
➖ظاهراً در جنگ نابرابر فرهنگی، باید حواسمان همانقدر که به جلو هست، به پشت سر و اطرافمان هم باشد. مواظب ایمانها و پیوندهای مؤمنانهتان باشید؛ مؤمن تا وقتی که در مدار ایمان است، هیچ چیزی را از دست نمیدهد...
➖ ظاهراً چارهای نداریم که برای رسیدن به آرمانهای انقلاب اسلامی، با لحاظ چارچوبهای حریمی به اسم جمهوری اسلامی، هم با دشمن بجنگیم و هم رویههای غلط و مسئولین ناکارآمد را دور بزنیم؛ همان دستوری که حضرت آقا خطاب به اهالی علم و فناوری گفتند: «همچنانی که ما مثلا در سطح کلان، تحریمهای آمریکا را به نحوی دور میزنیم، شما میتوانید تحریمهای دولت خودمان را هم دور بزنید! تحریمیم دیگر...» 😎
#عقلانیت_انقلابی
#جامعهپردازی_اسلامی
#توسعه_تفاهم_اجتماعی
#مشارکت_مردمی
#مسجدمحوری
هدایت شده از سید مصطفی مدرس
سید آرش وکیلیان
دیدن تصویر کلی صحنه
به نظرم آنچه در این بحث ها گم شده دیدن تصویر کلی تر صحنه در اثر تمرکز بر جزییات میدانی است.
محیط داخلی:
۱-فشار اقتصادی مستمر طی دهه ۹۰ ایجاد فرسایش سرمایه اجتماعی در کشور کرده و مردم ناراضی زودتر معترض میشوند. بخصوص که چشماندازی از بهبود وضع از سمت دولت ارایه نمیشود.
۲- انتخابات های غیررقابتی با مشارکت پایین، امکان آزادسازی مطالبات سیاسی در چارچوب نظام را نداده و با تضعیف نیروهای سیاسی داخل نظام، زمینه برای رشد مطالبات رادیکال فراهم شده.
۳- تعارض سیاست های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی منجر به شکل گیری «ناجنبش مدنی» مطالبه حقوق و آزادی زنان شده است که یک برونداد آن بی حجابی است.
۴- بازی های رایانه ای و رسانه های اجتماعی منجر به تغییر جامعه پذیری قشری از جوانان و نوجوانان شده و آنها را از سنت های اسلامی-ایرانی گسسته.
۵- فساد و رابطه سالاری در انتصابات منجر به ضعف عملکرد دستگاه های حکومتی و دولتی شده و امکان مدیریت قوی میدانی را سلب کرده.
۶- در اثر ضعف نهادهای دینی و رسانه ای، ایدئولوگ های موثر با توان تبلیغ و ترویج انقلاب اسلامی اندک شمار و کم ارتباط هستند و جای آنها را سلبریتی های ضدملی گرفته اند.
محیط خارجی:
۱- آمریکا و اروپا سیاست جنگ نرم حساب شده ای را انجام میدهند و در مقابل رسانه های جمهوری اسلامی ضعیف و منفعل هستند.
۲- عملیات رسانه ای قوی و منسجمی برای برانگیختن هیجانات و سازماندهی اعتراضات و اغتشاشات بر بستر شبکه های اجتماعی از خارج از کشور طراحی و اجرا شده است.
۳- گروه های برانداز ضدانقلاب با پشتیبانی نهادهای اطلاعاتی نیروهای عملیاتی رادیکال و مسلح را در کشور به کار گرفته اند.
در نهایت، وضعیت به گونه ای رقم خورده که آتش هیجانات جامعه را ملتهب کرده و اغتشاشات و درگیری های خیابانی با مطالبات رادیکال رقم خورده.
چه باید کرد:
کوتاه مدت:
۱- آرام سازی میدان در اسرع وقت با قطع کامل ابزارهای ارتباطی و شبکه های اجتماعی جهت جلوگیری از تسری هیجانات
۲- بسیج اجتماعی گسترده برای مقابله با اغتشاش و آشوب نظیر ۹ دی
۳- برخورد قاطع و خشن با عوامل اصلی ضدنظم عمومی به منظور بی اعتبارسازی و ایجاد وحشت
بلندمدت:
۱- اتخاذ کامل قانون اساسی به عنوان میثاق ملی و اجرای بی کم و کاست آن همراه با بازنگری در مواد اجرایی بخصوص در حوزه قوه مقننه جهت بازسازی امکان سیاست ورزی
۲- بازنگری اساسی در برنامه های توسعه با رویکرد حصول جامعه مطلوب انقلاب اسلامی به جای تمرکز بر موضوعات عمرانی اقتصادی و عملیاتی دولت
۳- کادرسازی و شبکه سازی اجتماعی حول نهادهای دینی و بازسازی جریان تبلیغ و دعوت اجتماعی احیای مطالبه ارزش های بنیادین دینی ، بدون تمرکز بر ظواهر شرعی
۴- بازنگری اساسی در ساختار و فرایند دستگاه های فرهنگی و رسانه ای کشور به طوری که به جای روال بروکراتیک معطوف به اجرای تکالیف روتین در خدمت اهداف انقلاب اسلامی باشند.
۵- بازسازی سیاست به عنوان نقطه اتصال امامت و امت و دولت و مردم با امکان مشارکت گروه ها و افکار مختلف در چارچوب نظام و عدول از فرضیه نادرست حذف سیاست و ارتقای کارایی با ایجاد یکپارچگی تصنعی نهادهای اجرایی
۶- تاکید بر اهمیت شریعت همزمان با کاهش مداخله پلیسی حکومت در حوزه ظواهر شریعت و بهره گیری از ظرفیت امر به معروف و نهی از منکر مردمی به جای روش های پلیسی (به استثنای افراد مفسد)
۷- اعمال حاکمیت ملی بر فضای مجازی و ایجاد شرایط برقراری ارتباط سالم و انتفاع مشروع در فضای مجازی کشور به دور از مداخله خارجی و منفعت طلبی داخلی
(سعی کردم کلمات را دقیق به کار ببرم. تقریبا تمام این موارد بلندمدت در مقابل وضع فعلی قرار دارد.)
هدایت شده از حبیباله بابائی
✅ «بیایدگی حجاب و زن معاصر» (دکتر مجید دهقان)
همایش الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی با موضوع حجاب
1. سیاستگذاری ما درحوزه زنان و خانواده موضوع محور است و نه ایده محور: موضوعی مانند لزوم افزایش جمعیت، لزوم رعایت حجاب شرعی، پایین آمدن سن ازدواج، جلوگیری از خشونت علیه زنان را وسط می گذاریم و در مثلث دولت، قانون، مردم سیاستگذاری می کنیم؛ الگوی مشترک سندهای این سالیان
2. اندیشمند دینی لازم است که بین تفکر در مقام مفسر دین و تفکر در مقام حاکمیت دینی تفکیک قائل شود و مرزهای هر دو را رعایت کند.
3. توجه به تزاحمها و پیچیدگیهایی که سیاستگذاری در حجاب با آن مواجه است ما را به سمت ایدهای برای حل آنها می کشاند. از همین جاست که سیاستگذاری ایده محور می شود.
این تزاحمها و پیچیدگی می تواند از این قرار باشد:
الف. تزاحم بین مشروعیت و مقبولیت.
سیاستگذاری در حوزه حجابی که مشروعیت دینی دارد زمانی موفق است که همراهی اجتماعی را نیز با خود داشته باشد. ایده ما برای این همراهی چیست؟
ب. تزاحم بین آتوریته قانون و انتخاب فرهنگی.
در مقابل آتوریته قانون شهروند قرار دارد و در انتخاب فرهنگی زن انتخابگر دارای اراده. حجاب قانونی معنای اجتماعی رسمی، اداری و حاکمیتی به حجاب می دهد. ایده ما برای حل این تزاحم چیست؟
ج. تزاحم بین آتوریته قانون و امر سیاسی.
فاصله امر قانونی و امر سیاسی کم است. امر قانونی حجاب به امر سیاسی تبدیل شده است در حالی که بسیاری از امور قانونی این گونه نیست. راه حل ما برای این که امر قانونی در آینده به این شدت امر سیاسی نشود چیست؟
د. تزاحم بین آتوریته دینی حجاب و خودآیینی زن معاصر.
مفاهیم مرکزی حجاب تا کنون مصونیت، حفاظت از مردان، زیبایی و شرط فعالیت در نظام اسلامی بوده است. این مفاهیم هیچ کدام با ویژگی خودآیینی، عاملیت و انتخابگری زن مدرن نسبتی ندارد. آیا باید این ویژگی انسان مدرن را در سیاستگذاری ها نادیده گرفت یا این که ایده های مرکزی ما مبتنی بر عاملیت باشد؟
ه. تفاوت بین زن انتراعی و زن انضمامی.
تصور اکثر تصمیم سازان و تصمیم گیران درباره زنان زن انتراعی است که موضوع حکم احکام شرعی نیز قرار گرفته است. در چارچوب موازین شرعی لازم است به مسائل و نیازهای زن انضمامی یعنی زنانی که در جامعه امروز مطالبات و مسائلی واقعی دارند پرداخته شود. این از نان شب برای حاکمیت ما لازم است که نگاه خود نسبت به زنان را تغییر اساسی دهد.
و. تزاحم بین سیاست جنسی و سیاست جنسیتی.
حجاب در سنت هم اندام جنسی را می پوشاند و هم زنانگی را. اگر فلسفه حجاب پوشش امر جنسی باشد می توان به حجابی که زنانگی را نبوشاند فکر کرد؟
💠 حل این تزاحم ها و پیچیدگی ها ما را به ایده ای می رساند که وضع سیاستگذاری در حجاب را از وضع خام و موضوع محور خود شاید رهایی بخشد.
@Habibollah_Babai
@majiddehghan
وکیلیان: یک سوال برام پیش آمده
چرا حکومت دینی که قاعدتاً یکی از مهمترین ویژگی هایش باید خطبه و منبر جهت دعوت عقیدتی-سیاسی باشد، به وضعی افتاده که ظاهراً جز رهبر انقلاب اسلامی بقیه نظام لال است و ما سه چهار تا خطیب بلیغ که بتوانند روشنگری کنند، نداریم!
اینکه سازمان تبلیغات یا نهاد رهبری و ائمه جمعه برای مثال نتواند کارکردهای سازمانی مدرن را بروز دهد، عجیب نیست اما اینکه نتوانند در چهار تا دانشگاه یا مسجد جامع طوری خطبه بخوانند که صد هزار نفر را توجیه و تهییج کنند، خیلی عجیب است!!!
کسی هست به آقای قمی، حاج علی اکبری، اعرافی و ... دسترسی داشته و بگه حداقل انتظار ما اینه که ده تا خطیب شاخص به کار بگیرید و حداقل وضعیت را برای طرفداران مذهبی نظام توضیح دهید.
یا به آقای رئیسی و اژه ای بگوید سیاست فقط آن چیزی نیست که اعمال میشود بلکه سیاست اعلامی بسیار مهم است. چرا شما از اعلام خطابی موضع خود عاجزید و به بیانیه ها و اطلاعیه های اداری اکتفا میکنید.
هدایت شده از معاونت پژوهش حوزههای علمیه
💢 اطلاعیه
✅ سومین نشست علمی مسئله محوری در پژوهش های حوزوی
⏮ موضوع: فهم عمیق مسئله و خلاقیت در حل آن
👤ارائه دهنده: دکتر محمود حکمت نیا
🔶 ناقدان:
۱. حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند
۲. دکتر مجید طرقی
🔹دبیر علمی: حجت الاسلام والمسلمین محسن محمدی.
🗓 زمان: شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱
🕐 ساعت ۱۰.۱۵ الی ۱۲
🏢 مکان: جمکران، مرکز مدیریت حوزه های علمیه
▫️▫️▫️▫️▫️▫️
https://eitaa.com/riismc
@riismc I معاونت پژوهش
هدایت شده از 🔸️راهبری فرهنگ🔸️
مجموعه صوت نشست:
الهیات اجتماعی تا ارشاد اجتماعی (موضوع حجاب)
⏰زمان :روز یکشنبه ۱۰/مهر/۱4۰۱ ساعت ۹ الی ۱4
💠مکان:قم- پردیسان -انتهای بلوار دانشگاه -دانشگاه باقرالعلوم(ع) طبقه۳ اتاق جلسات ریاست دانشگاه
⬅️مجری : پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی( پژوهشکده مطالعات تمدنی و اجتماعی) و دانشگاه باقرالعلوم (ع) (دانشکده فرهنگ و علوم اجتماعی)
📒با مشارکت: شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی،مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و مرکز ملی مطالعات و سنجش دینداری
1️⃣صحبت های ابتدایی دبیر جلسه ( دکتراحمد اولیایی)
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-01
2️⃣ابعاد فقهی سیاست ترویج حجاب | استاد رضا اسلامی
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-02
3️⃣بایدها و نبایدها در سیاست گذاری حجاب | دکتر سید محمدحسین هاشمیان
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-03
4️⃣ حجاب و چالش های ادراک عدالت جنسیتی |دکتر مهدی شجریان
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-04
5️⃣بی ایدگی حجاب وزن معاصر | دکتر مجید دهقان
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-05
6️⃣رویه های جمهوری اسلامی در مواجهه با پدیده های فرهنگی | دکتر سمیه حاجی اسماعیلی
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-06
7️⃣ابعاد فقهی و اجتماعی حجاب | استاد حمید بارسانیا
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-07
8️⃣انسان معطوف به تصویر و حجاب : از گریز تا ستیز | دکتر اصغر اسلامی تنها
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-08
9️⃣بدل واره های اربعین | دکتر سعید محمدعلی غمامی
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-09
0️⃣1️⃣سلبریتی های ایرانی و مدیریت جنگ روایت ها | دکتر حوریه بزرگ
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-10
1️⃣1️⃣تحلیل رسانه ای از حرکت اعتراضی به گشت ارشاد |دکتر سید محمد کاظمی
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-11
2️⃣1️⃣حجاب و بدنمندی |» دکتر مریم منصوری
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-12
3️⃣1️⃣گونه شناسی واکنش های معنوی به گشت ارشاد |دکتر احمد شاکرنژاد
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-13
4️⃣1️⃣جبهه انقلاب در مواجهه با بحران های اجتماعی |» دکتر عفت عرب زاده
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-14
5️⃣1️⃣غفلت از زیرساختهای فرهنگی حجاب |دکتر علیرضا مؤمن
🌐http://dte.bz/ershade_ejtemaei-15
┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄
با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید.
@rahbariefarhang
nzari 3.mp3
5.28M
♨️ابیان صریح رهبری در خصوص اینکه مباحث پیشرفت کشور نیازمند کار نظری و تئوریک است، ولی نه آن دست تحقیقات نظری و تئوریک که بریده و بی ربط با صحنه باشد ....
📍"..برای اینکه ما بتوانیم نسخه ی درست پیشرفت را پیدا کنیم، چه لازم داریم؟ بحث نظری. این، یکی از آن کارهایی است که شماها باید بکنید. پیشرفتِ یک کشور چیست؟ البته مقصودم این نیست که در بحثهای ذهنی و باز بیفتیم و همین طور خودمان را معطل مباحث ذهنی بکنیم؛ مباحث تئوریکِ بدون توجه به خارج و واقعیات؛ نه، اینها را نمی خواهم، این غلط است...
بعضی این طوریاند؛ چشمشان را روی هم میگذارند؛ گفتند تهاجم فرهنگی نیست. بعد که قبول کردند تهاجم فرهنگی هست، به دنبال بحثهای ذهنی رفتند! «تهاجم یعنی چه؟»، «فرهنگ یعنی چه؟»، «فرهنگی چه چیزهایی را شامل میشود و چه چیزهایی را شامل نمیشود؟» ما به اینها چه کار داریم!
نقل میکنند قدیمها که در یک شهری، یک سینما درست کرده بودند؛ یک عدهای رفتند پیش عالِم شهر..."
🎙در جمع دانشگاهیان ۱۳۸۵/۸/۱۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا دشمن روی مخ دهه هشتادیها کار میکند؟
حاج حسین یکتا، صاحب بیان است.
آآنچه از قلبش می تراود بر زبانش جاری می شود.
جبهه انقلاب امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند بیان و تبیین است.
این غیر از این است که پشت سر هم در محکومیت فتنه بیانیه صادر کنیم و فقط اعلام موضع کنیم.
الان جامعه و از جامعه مهمتر، خود بچه حزب اللهیها بیان و تبیین می خواهند.
الان کجای کاریم؟
چه شد که کار به اینجا رسید؟
اصلا وضعمان بد است یا خوب است؟
این اتفاقات، طبیعی مسیر رشد انقلاب است یا انقلاب در حال عقب نشینی و خاکریز از دست دادن است؟
ما امروز خیلی به حاج حسین یکتاها نیازمندیم...