🍁تفسیر ایات 6⃣ و 7⃣ سوره #همزه در تفسیرالمیزان
🔰نار اللّه الموقده6⃣
🔰التى تطلع على الافئده7⃣
🔸ايقاد نار به معناى شعله ور ساختن آتش است. و كلمه (اطلاع و طلوع بر هر چيز) به معناى اشراف بر آن چيز، و ظاهر شدن آن است، و كلمه #افئده جمع كلمه #فواد است كه به معناى قلب است و مراد از قلب در اصطلاح قرآن كريم _عضو صنوبرى شكل كه تلمبه خون براى رساندن آن به سراسر بدن است نيست بلكه_ چيزى است به نام نفس انسانيت، كه شعور و فكر بشر از آن ناشى مى شود.
🍁🍁
و گويا مراد از اطلاع آتش بر قلوب اين است كه آتش دوزخ باطن آدمى را مى سوزاند، همانطور كه ظاهرش را مى سوزاند، به خلاف آتش دنيا كه تنها ظاهر را مى سوزاند. قرآن درباره سوزاندن آتش جهنم فرموده:
و قودها الناس و الحجاره
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
هدایت شده از علامه طباطبایی ره
6.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ما دل به تولای تو بستیم و لا غیر
ما خاک کف پای تو هستیم و لا غیر
☘️میلاد سلطان اولیا، سخنگذار منبر سَلونی، سرور مُطَلِّبی، ابنِ عمِّ نبی، دُرِّ هل اتی،مِهر برج اِنَّما، شهسوار لا فتی، پیشوای انبیاء، عروة الوثقی، کلمهالحسنی، عماد الاصفیاء، رکن الاولیاء، آیت الله العظمی، خیرالمؤمنین، اولالعابدین، امام المتقین، ازهد الزاهدین، زین الموحدین،حبل اللهالمتین، لنگر آسمان و زمین، وجه الله، نور الله، اذن الله، بابُ الله، سِرُّ الله، سیفُ الله، عبدالله، اسدالله الغالب، آقا جان، علی بنابیطلب، مبارکباد!☘️
_____________
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
https://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
🍁تفسیر آیه8⃣ سوره #همزه در تفسیرالمیزان
🔰انها عليهم موصده8⃣
🔸يعنى آتش بر آنان منطبق است، به اين معنا كه از آنان احدى بيرون آتش نمى ماند و از داخل آن نجات نمى يابد.
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه 9⃣ سوره #همزه در تفسیرالمیزان
🔰فى عمد ممدده9⃣
👈كلمه #عمد - با فتحه عين و فتحه ميم - جمع عمود #ستون است، و كلمه #ممدده اسم مفعول از مصدر تمديد است، و تمديد مبالغه در مد #كشيدن است.
🍁🍁🍁
بعضى از مفسرين گفته اند:
منظور از #عمد_ممدده گل ميخ هايى است كه اهل عذاب را ميخكوب مى كند.
بعضى ديگر گفته اند:
عمد ممدده تنه هاى درختان است كه چون مقطار، زندانى را با آن مى بندند، و مقطار چوب و يا تنه درختى بسيار سنگين است، كه در آن سوراخهايى باز مى كردند تا پاهاى دزدان و ساير مجرمين زندانى را در آن سوراخها كنند، بعضى ديگر معانى ديگرى براى آن كرده اند.
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁بحث روایتی سوره #همزه در تفسیرالمیزان
🔰بحث روايتى
🔸رواياتى درباره شأن نزول سوره همزه، معناى (همزه) و (لمزه) و... مراد از (عمد ممده)
🍁🍁🍁
در روح المعانى در ذيل آيه (ويل لكل همزه لمزه) گفته است اين سوره بنا به روايتى كه ابن ابى حاتم از طريق ابن اسحاق از عثمان بن عمر نقل كرده، در شأن ابى بن خلف و بنا به روايتى كه سدى نقل كرده در شأن ابى بن عمر و ثقفى، معروف به اخنس بن شريق نازل شده، چون مردى هرزه دهن بود، بسيار غيبت مردم را مى كرد، و به آنان تهمت مى زد
🍁🍁🍁
و بنا بر آنچه ابن اسحاق نقل كرده اميه بن خلف جمحى نسبت به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) همز و لمز مى كرد، و بنا بر آنچه ابن جرير و غير او از مجاهد نقل كرده اند، در باره جميل بن عامر و بنابر آنچه ديگران گفته اند در شأن وليد بن مغيره و بدگوئيش نسبت به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و سعى در تنقيص آن جناب نازل شده، و بنابر قولى ديگر در شأن عاص بن وائل نازل شده است.
🍁🍁🍁
مؤلف: روح المعانى سپس گفته: ممكن است در باره همه نامبردگان نازل شده باشد. ولى به نظر ما بعيد نيست كه راويان احاديث نامبرده، هر يك به سليقه خود سوره را بر يكى از نامبردگان تطبيق كرده اند، و از اينگونه تطبيق ها در رواياتشان نزول بسيار است.
🍁🍁🍁
و در تفسير قمى در معناى كلمه #لمزه آمده كه اين كلمه به كسى اطلاق مى شود كه با سر و گردن خود ژست مى گيرد، و چون فقيرى و يا سائلى را ببيند ناراحت مى شود. و در معناى جمله (الذى جمع مالا و عدده ) آمده: يعنى مى شمارد و سر جايش مى گذارد.
🍁🍁🍁
و در همان تفسير در ذيل آيه (التى تطلع على الافئده ) آمده كه بر دلها شعله مى زند، و ابوذر غفارى (رضى اللّه عنه ) فرموده: به متكبرين دو چيز را بشارت دهيد، يكى اينكه به سينه هايشان داغ بگذارند و ديگر اينكه پشتشان را بر زمين بكشند. و در ذيل آيه (انها عليهم موصده) آمده كه آتش دوزخ همه اهل دوزخ را فرا مى گيرد (فى عمد ممدده )، يعنى وقتى كنده و زنجيرها بر آنان استوار مى گردد به خدا سوگند كه پوستشان را مى خورد.
🍁🍁🍁
و در مجمع البيان است كه عياشى به سند خود از محمد بن نعمان احول از حمران بن اعين از امام باقر (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: كفار و مشركين در قيامت اهل توحيد را كه به خاطر گناهان در آتش شده اند سرزنش مى كنند، كه امروز نمى بينيم كه توحيد شما دردى از شما دوا كرده باشد، چون مى بينيم خدا فرقى ميان ما و شما نگذاشت، در اين هنگام خداى تعالى براى اهل توحيد غيرت به خرج مى دهد و به ملائكه دستور مى دهد اهل توحيد را شفاعت كنيد، آنان هر كس را كه خدا خواسته باشد شفاعت مى كنند، سپس به انبيا دستور مى دهد شفاعت كنيد، آنان هم هر كسى را كه خدا خواسته باشد شفاعت مى كنند، سپس به مومنين دستور مى دهد شفاعت كنيد، مومنين نيز هر كس را كه خدا خواسته باشد شفاعت مى كنند، آنگاه خداى تعالى مى فرمايد: من از همه اينان مهربانترم، به رحمت من از آتش خارج شويد، و همه چون مور و ملخ بيرون مى آيند.
🍁🍁🍁
آنگاه امام باقر (عليه السلام) فرمود: سپس عمد كشيده مى شود و راه نجات را برويشان مى بندد و به خدا سوگند كه خلود از اينجا شروع مى شود.
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
ترجمه آيات سوره #عصر از تفسیر شریف المیزان
به نام خداى رحمان و رحيم.
🔸سوگند به عصر1⃣
🔸كه انسانها همه در خسران و زيانند2⃣
🔸مگر افراد و اقليتى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند و يكديگر را به حق سفارش كرده و به صبر توصيه نموده اند3⃣
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁بیان آیات سوره #عصر از تفسیر شریف المیزان
🔰بيان آيات
🔸اين سوره تمامى معارف قرآنى و مقاصد مختلف آن را در كوتاه ترين بيان خلاصه كرده، و اين سوره از نظر مضمون، هم مى تواند مكى باشد و هم مدنى، چيزى كه هست به مكى بودن شباهت بيش ترى دارد.
🍁🍁🍁
اقوال مختلف درباره مراد از #عصر كه بدان قسم ياد فرموده است
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
#تفسیرالمیزان اثر ماندگار علامه طباطبایی ره
#ابتدای سوره #ناس
https://eitaa.com/all_mizan/14
#ابتدای سوره #فلق
https://eitaa.com/all_mizan/28
#ابتدای سوره #توحید
https://eitaa.com/all_mizan/38
#ابتدای سوره #مسد
https://eitaa.com/all_mizan/62
#ابتدای سوره #نصر
https://eitaa.com/all_mizan/75
#ابتدای سوره #کافرون
https://eitaa.com/all_mizan/109
#ابتدای سوره #الکوثر
https://eitaa.com/all_mizan/127
#ابتدای سوره #ماعون
https://eitaa.com/all_mizan/146
#ابتدای سوره #قریش
https://eitaa.com/all_mizan/165
#ابتدای سوره #فیل
https://eitaa.com/all_mizan/186
#ابتدای سوره #عصر
https://eitaa.com/all_mizan/234
🍁تفسیر آیه 1⃣ سوره #العصر در تفسیرالمیزان
🔰و العصر1⃣
🔸در اين كلمه به عصر سوگند ياد شده، و از نظر مضمونى كه دو آيه بعد دارد مناسب تر آن است كه منظور از عصر، عصر ظهور رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) باشد، كه عصر طلوع اسلام بر افق مجتمع بشرى، و ظهور و غلبه حق بر باطل است، چون مضمون دو آيه بعد اين است كه خسران عالم انسان را فراگير است و تنها كسانى را فرا نمى گيرد كه از حق پيروى نموده، و در برابر آن صبر كنند، و اين اقليت عبارتند از كسانى كه به خدا و روز جزا ايمان آورده و عمل صالح كنند.
🍁🍁🍁
ولى بعضى گفته اند:
مراد از عصر، وقت عصر، يعنى آخر روز است، چون اين وقت دلالت دارد بر تدبير ربوبى كه روز را مى برد و شب را مى آورد، و قدرت و سلطنت را از سلطان روز يعنى خورشيد سلب مى كند.
🍁🍁🍁
بعضى ديگر گفته اند:
مراد نماز عصر است، كه نماز وسطى است كه از #همه نمازهاى يوميه فضيلت بيشترى دارد.
🍁🍁🍁
بعضى ديگر گفته اند:
مراد شب و روز است، كه اصطلاحا به آنها عصران گفته مى شود.
🍁🍁🍁
بعضى ديگر گفته اند:
منظور از عصر دهر است، كه در آن عجائبى وجود دارد، كه بر قدرت ربوبى دلالت دارد.
🍁🍁🍁
و بعضى ديگر وجوهى ديگر ذكر كرده اند. و در بعضى از روايات آمده كه منظور، عصر ظهور #مهدى (عليه السلام) است كه در آن عصر حق بر باطل به طور كامل غلبه كند.
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه2⃣ سوره #العصر در تفسیرالمیزان
🔰ان الانسان لفى خسر2⃣
مراد از كلمه #انسان جنس انسان است، و كلمه #خسر و #خسران و #خسار #خساره همه به معناى نقص در سرمايه است.
🍁🍁🍁
راغب مى گويد:
اين كلمه هم در مورد انسان استعمال مى شود، و گفته مى شود: فلانى خسران كرد، و هم در مورد عمل انسان بكار مى رود و مى گويند: تجارت فلانى خسران كرد.
🍁🍁🍁
و اگر در آيه مورد بحث كلمه #خسر بدون الف و لام آمده به منظور بزرگداشت آن بوده، و خواسته است بفهماند انسان در خسرانى عظيم است، احتمال هم دارد به منظور تنويع باشد، و بفهماند آدمى در نوعى مخصوص از خسران قرار دارد، غير خسران مالى و آبرويى، بلكه خسران در ذات كه خداى تعالى در باره اش فرموده :
الذين خسروا انفسهم و اهليهم يوم القيمه الا ذلك هو الخسران المبين
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880