eitaa logo
علامه طباطبایی ره
18.2هزار دنبال‌کننده
433 عکس
77 ویدیو
3 فایل
شرح احوالات و تفکرات عارف و فیلسوف بزرگ قرن حضرت استاد علامه طباطبایی ره شادی روحش #صلوات راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط و تبادل @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
🍁بحث روایتی سوره ناس🍁 ✳️ تفسیرالمیزان ⬅️ در البيان است كه ابو خديجه از امام صادق(ع) روايت كرده كه فرمود: جبرئيل نزد رسول خدا(ص) آمد در حالى كه آن جناب بيمار بود، پس آن جناب را با دو سوره (قل اعوذ) و (قل هو الله احد)  نموده، سپس گفت:  بسم الله ارقيك و الله يشفيك من كل داء يوذيك خذها فلتهنيك؛ من تو را به نام خدا افسون مى كنم، و خدا تو را از هر دردى كه آزارت دهد شفا میدهد، بگير اين را كه گوارايت باد)  پس رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) گفت: (بسم الله الرحمن الرحيم قل اعوذ برب الناس... 🍁🍁🍁 باز در البيان است كه از انس بن مالك روايت شده كه گفت: خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمود: پوزه خود را بر قلب هر انسانى خواهد گذاشت، اگر انسان به ياد خدا بيفتد، او مى گريزد و دور مى شود، و اما اگر خدا را از ياد ببرد، دلش را میخورد. اين است معناى خناس. 🍁🍁🍁 در همان كتاب آمده كه به سند خود از ابان بن تغلب، از جعفر بن محمد (عليهماالسلم) روايت كرده كه فرمود: رسول خدا (ص) فرموده: هيچ نيست مگر آنكه براى قلبش در سينه اش دو گوش هست، از يك گوش فرشته بر او مى خواند و میدمد، و از گوش ديگرش وسواس خناس بر او مى خواند، خداى تعالى به وسيله فرشته او را تأييد میكند، و اين همان است كه فرموده: (و ايدهم بروح منه؛ ايشان را به روحى از ناحيه خود تأييد مى كند). 🍁🍁🍁 و در به سند خود از امام صادق (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: وقتى آيه (و الذين اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم )، نازل شد، ابليس به بالاى كوهى در رفت كه آن را كوه ثوير مى نامند. و به بلندترين آوازش عفريت هاى خود را صدا زد، همه نزدش جمع شدند، پرسيدند: اى ما مگر چه شده كه ما را نزد خود خواندى؟ گفت: اين آيه نازل شده، كداميك از شما است كه اثر آن را خنثى سازد، عفريتى از شيطانها برخاست و گفت: من از اين راه آن را مى كنم. شيطان گفت: نه، اين كار از تو بر نمى آيد. عفريتى ديگر برخاست و مثل همان سخن را گفت، و آن پاسخ را شنيد. 🍁🍁🍁 گفت: اين كار را به من واگذار، پرسيد از چه راهى آن را خنثى خواهى كرد؟گفت: به آنان وعده مى دهم، آرزومندشان مى كنم تا مرتكب خطا و گناه شوند، وقتى در گناه واقع شدند، را از يادشان مى برم. شيطان گفت: آرى، تو به درد اين كار مى خورى، و او را موكل بر اين ماموريت كرد، تا روز . ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصیه کوه عرفان، آیت الله سید علی قاضی ره به علامه طباطبایی ره __________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍃 ترجمه آيات سوره فلق در تفسیر المیزان🍃 به نام الله كه بخشنده به همه و مهربان به از بندگان است. 🔸بگو مى برم به پروردگار صبحدم 1⃣ 🔸از هر چه كه او خلق كرده و داراى شر است2⃣ 🔸و از شر وقتى كه با فرا مى رسد3⃣ 🔸و از شر زنان كه به گره ها مى دمند و مى كنند 4⃣ 🔸و از شر كه بخواهد زهر حسد خود را بريزد (و عليه من دست بكار توطئه شود)5⃣ __________________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍃آیه 1⃣ سوره در تفسیر المیزان قل اعوذ برب الفلق1⃣ ✅معنى (فلق) در (قل اعوذ برب الفلق) 👈 مصدر () به معناى كردن خويش و پرهيز دادن از از راه پناه بردن به كسى است كه مى تواند آن شر را دفع كند، و كلمه (فَلق ) به سکون لام، به معناى و جدا كردن است، و اين كلمه در صورتى كه با دو فتحه باشد(فَلَق) صفت مشبهه اى به معناى مفعول خواهد بود، نظير (قَصَص) به دو فتحه (چون قِصَص جمع قصه است)، كه به معناى مقصوص يعنى شده، و يا نقل شده است، و غالبا اين كلمه بر هنگام اطلاق مى شود، و فلق يعنى آن لحظه اى كه نور گريبان ظلمت را مى شكافد و سر بر مى آورد. 🍁🍁🍁 و بنابراين، آيه چنين مى شود: بگو من مى برم به پروردگار صبح، پروردگارى كه آن را مى كند و مى شكافد، و مناسب اين تعبير با مساله پناه بردن از ، كه خود ساتر و مانع آن است، بر كسى پوشيده نيست. 🍁🍁🍁 ولى بعضى از گفته اند: مراد از كلمه ( ) هر چيزى است كه از عدم به وسيله سر بر آورد، براى اينكه خلقت و ايجاد در حقيقت عدم، و بيرون آوردن موجود به عالم وجود است، در نتيجه رب-فلق با رب مخلوق است. _____________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ تفسیر آیه 1⃣ از سوره در تفسیر المیزان بعضى ديگر گفته اند: كلمه فلق نام است در . مؤيد اين قول بعضى از رواياتى است كه در تفسير اين سوره وارد شده است. _____________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁 تفسیر ایات2⃣و3⃣ سوره فلق در تفسیر المیزان مِن شَر ما خَلق2⃣ ✅ يعنى از شر هر ، چه انسان و چه جن و چه حيوانات و چه هر مخلوق ديگرى كه همراه خود دارد، پس، از عبارت (ما خلق ) نبايد كرد كه تمامى مخلوقات شرند و يا شرى با خود دارند، زيرا آمدن اين عبارت دليل بر استغراق و كليت نيست. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁  و مِن شَر غاسِق اذا وَقَب3⃣ ✅ در مى گويد: كلمه ( ) به معناى مرحله از شب است، وقتى گفته مى شود (قد غسق الليل) معنايش اين است كه تاريكى شب فرا رسيد، و عاسق شب، آن ساعتى است كه سمت مغرب ناپدید شود. در نتيجه معناى آيه اين مى شود: و از شر وقتى كه با ظلمتش داخل مى شود. و اگر در آيه شريفه شر را به شب داده، به خاطر اين بوده كه شب با شرير را در رساندن شر كمك مى كند، و به همين جهت مى بينيم شرورى كه در شب واقع مى شود از شرور واقع در روز است. علاوه بر اين، انسان كه مورد شرور است، در شب تر از روز است. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁 ولى گفته اند: مراد از كلمه () خصوص شب نيست، بلكه هر است كه به آدمى بياورد، هر چه مى خواهد باشد. 🍁🍁🍁🍁🍁🍁 ✅ ذكر شر شبانگاه، شر و شر حاسد بعد از ذكر (من شر ما خلق) از باب به اين سه شرط است در آيه مطلق شر را ذكر كرد، و در آيه خصوص (شر غاسق) را يادآور شد، و اين خود از باب ذكر بعد از عام است، تا بيشتر نسبت به خاص را برساند، و در اين سوره از ذكر شر عام، به خصوص سه شر اهتمام شده است: شر شب وقتى داخل مى شود. و شر ساحران. و شر حاسد، كه مشغول مى گردد. و اهتمام نسبت به اين سه نوع شر بخاطر اين است كه انسان از اين سه شر است، يعنى اين سه نوع شر در حال غفلت آدمى مى آوردند. __________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁 تفسیر آیه 4⃣ سوره در تفسیر المیزان وَ مِن شَر النفاثاتِ فِى العُقَد 4⃣ ✅يعنى _و از شر جادوگر ساحر، كه در عقده ها و گره ها مسحور مى دمند، و به اين وسيله مسحور را مى كنند. و اگر از ميان جادوگران، زنان را نام برد، براى اين بود كه سحر و جادوگرى در بين زنان است تا مردان. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁 تفسیر آیات 4⃣ و 5⃣ در تفسیر المیزان و مِن شَر النفاثاتِ فِی العُقَد 4⃣ 👈 از اين آيه استفاده مى شود كه قرآن كريم تاثير سحر را فى الجمله دارد، و نظير اين آيه در تصديق سحر آيه زير است كه در داستان هاروت و ماروت مى فرمايد: (فيتعلمون منهما ما يفرقون به بين المرء و زوجه و ما هم بضارين به من احد الا باذن الله )، و نيز نظير آن، آيه اى است كه سخن از ساحران دارد. 🍁🍁🍁 ولى از مفسرين گفته اند: آيه مورد بحث نظرى به سحر ندارد، بلكه مرادش از دمندگان در گره ها، آن است كه با تسويلات خود تصميم هاى شوهران را از ايشان مى گيرند و راى شوهران را متمايل به آن جانبى مى كنند كه خودشان صلاح مى دانند و دوست دارند، پس مراد از كلمه عقد - كه جمع (عقده) است - راى، و مراد از (نفث در عقد) به طور كنايه كردن تصميم شوهر است. ولى اين معنايى به دور از ذهن است. 🍁🍁🍁 و مِن شَر حاسِد اذا حَسَد 5⃣ يعنى از شر وقتى كه مبتلا به حسد گشته و مشغول اعمال حسد درونى خود شود و عليه محسود دست بكار گردد. 🍁🍁🍁 بعضى از مفسرين گفته اند: اين آيه شامل چشم زدن اشخاص چشم نيز مى شود، چون چشم زدن هم ناشى از نوعى حسد درونى مى گردد، شخص حسود وقتى چيزى را ببيند كه در نظرش بسيار شگفت آور و بسيار زيبا باشد حسدش تحريك شده، با همان نگاه، زهر خود را مى ريزد. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁 بحث روايتى سوره در تفسیرالمیزان ✅ چند روايت حاكى از نزول (معوذتين) بعد از شدن پيامبر (صلى الله عليه و آله) بر اثر سحر يك 👈 در الدرالمنثور است كه عبد بن حميد، از زيد بن اسلم روايت كرده كه گفت: مردى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) را جادو كرد، و در نتيجه آن حضرت شد، جبرئيل بر او نازل گشته دو سوره را آورد و گفت: مردى يهودى تو را سحر كرده و سحر مذكور در فلان است، رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) (عليه السلام) را فرستاد آن سحر را آوردند، دستور داد گره هاى آن را باز نموده، براى هر گره يك آيه بخواند، على (عليه السلام) هر گرهى را باز مى كرد يك آيه را مى خواند، به محضى كه گرهها باز و اين دو سوره تمام شد، رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) برخاست، گويا پاى بندى از پايش باز شده باشد. 🍁🍁🍁 : و از كتاب (طب الائمه) نقل شده كه به سند خود از محمد بن سنان از مفضل از امام (عليه السلام) نظير اين معنا را روايت كرده. و در اين معنا روايات بسيارى از طرق اهل سنت با مختصر اختلافى وارد شده، و در بسيارى از آنها آمده كه زبير و عمار را هم با على (عليه السلام) فرستاد، و در آن كتاب رواياتى ديگر نيز از طرق ائمه اهل بيت (عليهم السلم) نقل شده. 🍁🍁🍁 و به اين دسته روايات كرده اند، و آن اين است كه اين روايات با مصونيت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) از تاثير سحر نمى سازد، و چگونه سحر ساحران در آن جناب موثر مى شده با اينكه قرآن كريم مسحور شدن آن جناب را انكار نموده، فرموده:  (و قال الظالمون ان تتبعون الا رجلا مسحورا انظر كيف ضربوا لك الامثال فضلوا فلا يستطيعون سبيلا). ليكن اين اشكال وارد نيست، براى اينكه منظور مشركين از اينكه آنجناب را مسحور بخوانند، اين بوده كه آن جناب بى عقل و ديوانه است، آيه شريفه هم اين معنا را رد مى كند، و اما تاثير سحر در اينكه مرضى در بدن آن جناب پديد آيد، و يا اثر ديگرى نظير آن را داشته باشد، هيچ دليلى بر مصونيت آن جناب از چنين تاثيرى در دست نیست. _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 بسم الله الرحمن الرحيم  قل هو الله احد (1)  الله الصمد (2)  لم يلد و لم يولد (3)  و لم يكن له كفوا احد (4) 🌹🔸 به نام الله كه رحمان و رحيم است، بگو او الله يگانه است (1). كه همه نيازمندان قصد او مى كنند (2). نزاده و زاييده نشده (3). و هيچ كس همتاى او نيست (4) _________________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی 👇 @all_mizan https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880