🌺بيان آيات آيات 2⃣2⃣ الی 6⃣3⃣ سوره #المطففین از تفسير شریف المیزان
🔰بيان آيات
🔸جلالت قدر ابرار و نعمت هاى بهشتى ايشان، در اين آيات تا حدودى جلالت قدر ابرار، و عظمت مقام آنان نزد خداى تعالى، و خرمى زندگى در بهشتشان را بيان نموده، مى فرمايد: اين ابرار كه امروز مورد استهزاء و طعنه كفارند، به زودى به كفار خواهند خنديد، و عذابى را كه به ايشان مى رسد تماشا خواهند كرد.
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan1001
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 2⃣2⃣سوره #المطففین از تفسير شریف المیزان
🔰ان الابرار لفى نعيم2⃣2⃣
🔸كلمه #نعيم به معناى نعمت بسيار است، و اگر اين كلمه را نكره آورد خواست بفهماند عظمت آن شناختنى نيست. و معناى آيه اين است كه ابرار در نعمت بسيارى قرار دارند، كه آن نعمت در وصف نمى گنجد.
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan1001
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه3⃣2⃣ سوره #المطففین از تفسير شریف المیزان
🔰على الارائك ينظرون3⃣2⃣
🔸كلمه #ارائك جمع اريكه است، كه به معناى جايگاهى است كه در حجله يعنى اطاق مخصوص عروس درست مى كنند، و اينكه جمله #ينظرون را مطلق آورد، و هيچ قيدى براى آن ذكر نكرد، خود مويد اين است كه مراد نظر كردنشان به مناظر زيبا و خرم بهشت و نعمت هاى دائمى موجود در آن است. ولى بعضى گفته اند: مراد نظر كردن به كيفر كفار است ليكن اين گفتار درست نيست.
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan1001
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه4⃣2⃣ سوره #المطففین از تفسير شریف المیزان
🔰تعرف فى وجوههم نضره النعيم4⃣2⃣
🔸كلمه #نضره به معناى بهجت و رونق است، و خطاب در اين جمله به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم است، اما نه به اين اعتبار كه پيامبر است، بلكه به اين اعتبار كه مى تواند نظر كند و بشناسد، پس اين حكم شامل هر كسى است كه بتواند نظر كند و بشناسد، و معنايش اين است كه هر كس به چهره هاى بهشتيان نظر كند، رونق و خرمى ناشى از برخوردارى از نعمت هاى بهشت را در چهره هايشان مى شناسد.
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan1001
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 5⃣2⃣سوره #المطففین از تفسير شریف المیزان
🔰يسقون من رحيق مختوم5⃣2⃣
🔸كلمه #رحيق به معناى شراب صاف و خالص از غش است، و به همين مناسبت آن را به وصف مختوم توصيف كرده، چون همواره چيزى را مهر و موم مى كنند كه نفيس و خالص از غش و خلط باشد، تا چيزى در آن نريزند و دچار ناخالصيش نكنند
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan1001
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 6⃣2⃣سوره #المطففین از تفسير شریف المیزان
🔰ختامه مسك و فى ذلك فليتنافس المتنافسون6⃣2⃣
🔸بعضى گفته اند: كلمه #ختام به معناى وسيله مهر زدن است، مى فرمايد وسيله مهر زدن بر آن رحيق بجاى گل و لاك و امثال آن - كه در دنيا بوسيله آنها مهر و موم مى كنند - مشك است. بعضى گفته اند: منظور از ختام، آخرين طعمى است كه از آن شراب در دهان مى ماند، مى فرمايد آخرين طعم آن بوى مشك است.
🔸(و فى ذلك فليتنافس المتنافسون ) - كلمه #تنافس به معناى زورآزمايى افراد در ربودن چيزى از دست يكديگر است، ولى در مورد آيه و مقامى كه دارد به معناى مسابقه است. همچنان كه همين معنا را در آيه زير به صراحت، خاطرنشان كرده مى فرمايد:
(سابقوا الى مغفره من ربكم و جنه)، پس در آيه بشر را ترغيب مى كند تا بشتابد به سوى آن نعمتى كه با عبارت رحيق مختوم توصيفش كرده.
🔸توجيه نحوى توالى دو حرف عطف در (و فى ذلك فليتنافس المتنافسون...)
بعضى در تفسير اين آيه اشكال كرده اند به اينكه: در اين آيه حرف عطف بر سر حرف عطفى ديگر در آمده، چون تقدير كلام (و فليتنافس فى ذلك...) است، يعنى كلمه (فى ذلك) در واقع بعد از فعل امر قرار دارد.
بعضى هم از اين اشكال پاسخ داده اند به اينكه حرف شرطى در تقدير كلام است،
و حرف #فاء در جواب شرط واقع شده، و ظرف #فى_ذلك مقدم آمده تا عوض از شرط باشد، و تقدير كلام: (و ان اريد تنافس فليتنافس فى ذلك المتنافسون - اگر قرار است تنافس و مسابقه اى بشود بايد مسابقه گران در اين رحيق مختوم تنافس كنند) مى باشد.
🔸ممكن هم هست گفته شود جمله (و فى ذلك ) عطف است بر يك ظرفى ديگر كه متعلق بوده به جمله #فليتنافس، ولى حذف شده، چون مقام دلالت بر آن مى كرده، و چون كلام در وصف نعيم بهشت بوده، مى فهماند كه جمله (و فى ذلك ) ترغيب موكد است به تخصيص بعد از تعميم، يعنى ترغيب به خصوص رحيق مختوم، بعد از ترغيب به همه نعمت هاى بهشتى، و معنايش اين است كه مسابقه گران و زورآزمايان بايد بر سر همه نعمت هاى بهشتى، و مخصوصا بر سر رحيق مختوم مسابقه بگذارند، كه نوشيدنى خاص آنان است، آن وقت آيه شريفه مثل اين مى ماند كه بگوييم: همه مؤمنين را احترام كن خصوصا صالحان از ايشان را.
چشمهاى در بهشت بنام (تسنيم)
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan1001
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه 7⃣2⃣سوره #المطففین از تفسير شریف المیزان
🔰و مزاجه من تسنيم7⃣2⃣
🔸كلمه #مزاج به معناى وسيله مخلوط كردن است، و كلمه #تسنيم - به طورى كه آيه بعدى تفسيرش مى كند - به معناى چشمه اى است در بهشت، كه خداى تعالى نامش را #تسنيم نهاده، و از اين ماده كلماتى به معناى بلند كردن و پر شدن نيز آمده، وقتى گفته مى شود: #سنمه، معنايش اين است كه آن چيز را بلند كرد، و #سنام_الابل به معناى كوهان شتر است. و نيز گفته مى شود: #سنم_الاناء يعنى ظرف را پر كرد.
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan1001
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 8⃣2⃣سوره #المطففین از تفسير شریف المیزان
🔰عينا يشرب بها المقربون8⃣2⃣
🔸دو عبارت #شربه و #شرب_به هر دو به يك معنا است، و كلمه #عينا مفعول فعلى تقديرى است كه يا #اخص و يا #امدح است و معنايش اين است كه (مزاج آن شراب از چشمه تسنيم است، كه من آن را اختصاص مى دهم و يا مدح مى كنم به چشمه اى كه...) و جمله (يشرب بها المقربون ) وصف آن چشمه، و مجموع، تفسير براى تسنيم است.
و مفاد آيه اين است كه مقربين صرفا تسنيم را مى نوشند، همچنان كه مفاد جمله و مزاجه من تسنيم اين است كه: آنچه در قدح ابرار از رحيق مختوم هست با #تسنيم مخلوط مى شود.
و اين معنا به دو نكته دلالت مى كند،
🔹اول اينكه تسنيم از رحيق مختوم گرانقدرتر است، چون رحيق مختوم با آميخته شدن با تسنيم لذت بخشتر مى شود.
🔹دوم اينكه #مقربين در درجه بالاترى از ابرار قرار دارند.
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan1001
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه9⃣2⃣ سوره #المطففین از تفسير شریف المیزان
🔰ان الذين اجرموا كان وا من الذين امنوا يضحكون9⃣2⃣
🔸از سياق چنين به دست مى آيد كه: مراد از جمله (آنان كه ايمان آوردند) همان ابرار باشند، كه در اين آيات مورد گفتارند، و اگر اينطور تغبير كرد براى اين بود كه بفهماند علت خنديدن كفار به ابرار و استهزاء كردن آنان تنها ايمان آنان بود. همچنان كه تعبير از كفار به جمله (آنانكه جرم مى كردند) براى اين بوده كه بفهماند علت مسخره كردن كفار مسلمانان ابرار را اين بود كه مجرم بودند.
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan1001
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه0⃣3⃣ سوره #المطففین از تفسير شریف المیزان
🔰و اذا مروا بهم يتغامزون0⃣3⃣
🔸اين آيه عطف است بر جمله #يضحكون، يعنى وقتى به مؤمنين برمى خورند با اشاره به چشم يكديگر را به استهزاى آنان وا مى دارند.
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan1001
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺تفسیر آیه1⃣3⃣ سوره #المطففین از تفسير شریف المیزان
🔸و اذا انقلبوا الى اهلهم انقلبوا فكهين1⃣3⃣
🔸كلمه #فكه - به فتحه فاء و كسره كاف - به معناى غرور از خوشحالى است، و معناى آيه اين است كه: بعد از آنكه به سوى اهل خود بر مى گردند از خنديدن به مؤمنين و با چشم و اشاره مسخره كردن ايشان و از عملى كه كردند خوشحال مى گردند. ممكن هم هست از فكاهت به معناى گفتگوى چند نفر دوست و مانوس با هم باشد، و معنا اين باشد كه چون به اهل خود برمى گردند، دور هم مى نشينند و تعريف مى كنند، كه من چه كردم و تو چه كردى.
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan1001
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه2⃣3⃣ سوره #المطففین از تفسير شریف المیزان
🔰و اذا راوهم قالوا ان هولاء لضالون2⃣3⃣
🔸يعنى وقتى مجرمين مؤمنين و ابرار را مى بينند به عنوان شهادت و يا قضاوت به يكديگر مى گويند: اينها گمراهانند، البته احتمال دومى كه قضاء و داورى باشد به ذهن نزديك تر است.
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan1001
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a