تفسیر المیزان
#صدقه_جاریه همراهان محترم برای نشر معارف ناب قرآن کریم به کمک های مالی شما عزیزان با توجه به قیمت ها
ان شاء الله برای ترویج فرهنگ قرآنی همکاری کنید
✅ #باطن_برزخی شما چگونه است؟
♨️راهکاری از علامه حسن زاده آملی تا هر کسی بتواند #باطن_برزخی خود را تشخیص داده و بفهمد در باطن به چه صورتی است.
🔴 کانال اختصاصی نشر فرمایشات
علامه حسن زاده آملی در ایتا🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
6.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌺 تلاوت سوره #العبس
⌛️زمان: ۴:۱۶ دقیقه
👤 استاد: پرهیزگار
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 ترجمه آيات سوره #العبس از تفسير شریف المیزان
🌺به نام خداوند بخشنده مهربان
🔸 چهره درهم كشيد و روى بگردانيد1⃣
🔸كه چرا آن كور نزد وى آمد2⃣
🔸تو چه دانى شايد او در پى پاك شدن باشد 3⃣
🔸و يا در برخورد ناگهان متذكر شده در پى پاك شدن بيفتد4⃣
🔸اما آنكه توانگرى را به رخ مردم مى كشد5⃣
🔸تو به او روى خوش نشان مى دهى6⃣
🔸فكر مى كنى اگر هم پاك نشود مسؤول نيستى7⃣
🔸و اما آنكه شتابان نزد تو آمده8⃣
🔸در حالى كه از خدا مى ترسد9⃣
🔸تو از او تغافل مى كنى🔟
🔸چنين مكن كه اين قرآن يك تذكر و يادآورى است1⃣1⃣
🔸هر كس بخواهد از آن پند گيرد2⃣1⃣
🔸تذكارى است در صحيفه هايى ارجمند3⃣1⃣
🔸والا و پاكيزه است4⃣1⃣
🔸كه بدست سفيرانى نوشته شده5⃣1⃣
🔸گرامى و نيكو 6⃣1⃣
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بيان آیات سوره #العبس از تفسير شریف المیزان
🔸اشاره به شان نزول اين آيات و غرض سوره كه عبارتست از عتاب هر كس كه ثروتمندان
رواياتى از طرق اهل سنت وارد شده كه اين آيات درباره داستان ابن ام مكتوم #نابينا نازل شد، كه روزى بر رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم وارد شد در حالى كه جمعى از مستكبرين قريش نزد آن جناب بودند و با ايشان درباره اسلام سخنان سرى داشتند، رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم از آمدن ابن ام مكتوم چهره در هم كشيد، و خداى تعالى او را مورد عتاب قرار داد كه چرا از يك مردى تهى دست چهره در هم كردى ؟
🔸از طرق شيعه هم رواياتى به اين معنا اشاره دارد.
ولى در بعضى ديگر از روايات شيعه آمده كه مردى از بنى اميه نزد آن جناب بوده، و او از آمدن ابن ام مكتوم چهره درهم كشيد، و آيات، در عتاب او نازل شد، كه - ان شاء اللّه - بحث مفصل اين معنا در بحث روايتى آينده از نظرتان خواهد گذشت.
🔸و به هر حال غرض سوره، عتاب هر كسى است كه ثروتمندان را بر ضعفاء و مساكين از مؤمنين مقدم مى دارد، اهل دنيا را احترام مى كند و اهل آخرت را خوار مى شمارد، بعد از اين عتاب رشته كلام به اشاره به خوارى و بى مقدارى انسان در خلقتش و اينكه در تدبير امورش سراپا حاجت است و با اين حال به نعمت پروردگار و تدبير عظيم او #كفران مى كند كشيده شده، و در آخر سخن را با ذكر قيامت و جزاء و تهديد مردم خاتمه مى دهد، و اين سوره بدون هيچ ترديدى در مكه نازل شده است.
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
✅بهترین کار در #شب_قدر چیست؟
🌹توصیه های ناب علامه حسن زاده آملی ره در مورد شبهای قدر را اینجا ببینید
🌹ادرس کانال🔰🔰
https://eitaa.com/joinchat/3273981962C171d4d16f3
🌺 تفسیر آیه1⃣ سوره #العبس از تفسير شریف المیزان
🔰عبس و تولى1⃣
🔸يعنى چهره در هم كشيد و روى بگردانيد.
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه2⃣ سوره #العبس از تفسير شریف المیزان
🔰ان جاءه الاعمى2⃣
🔸اين جمله علت #عبوس شدن را بيان مى كند، و لام تعليل در تقدير است و تقدير آن (لان جاءه الاعمى ) است.
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیات3⃣ و4⃣ سوره #العبس از تفسير شریف المیزان
🔰و ما يدريك لعله يزكى3⃣
🔰 او يذكر فتنفعه الذكرى4⃣
🔸اين آيه حال از فاعل فعل (عبس و تولى) است، و كلمه #تزكى به معناى در پى پاك شدن از راه عمل صالح است. كه بعد از تذكر يعنى پندپذيرى و بيدارى و پذيرفتن عقائد حقه دست مى دهد، چون #نفع_ذكرى همين است كه آدمى را به تزكى دعوت مى كند، يعنى به ايمان و عمل صالح مى خواند.
🔸و حاصل معنا اين است كه آن شخص چهره در هم كشيد، و از آن شخص نابينا كه نزدش آمده بود روى بگردانيد، با اينكه او خبر نداشت آيا مرد نابينا مردى صالح بود، و با اعمال صالح ناشى از ايمان خود را پاكيزه كرده بود يانه، شايد كرده بود، و يا آمده تا با تذكر و اتعاظش به مواعظ رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم بهره مند شده، در نتيجه به تطهير خود موفق گردد.
🔸در اين آيات #چهارگانه عتاب شديدى بكار رفته، و اين شدت از اين جهت بيشتر مى شود كه دو آيه اول در سياق غيبت آمده، كه مى فهماند خدا از او روى گردانيده، رو در رو با او سخن نگفته، و دو آيه اخير را در سياق خطاب آورده، چون توبيخ در مخاطبه حضورى بيشتر است، و حجت و استدلال هم وقتى رو در رو گفته شود الزام آورتر است، آن هم بعد از روى گردانى، و مخصوصا با سركوبى خود خدا و بدون واسطه غير.
🔸و در اينكه از آن شخص تعبير به اعمى - كور - كرد توبيخى بيشتر استفاده مى شود، براى اينكه محتاجى كه به انسان مراجعه مى كند اگر نابينا باشد و حاجتش هم حاجتى دينى باشد، و خلاصه ترس از خدا او را وادار كرده باشد كه با نداشتن چشم به ما مراجعه كند، ما بيش از ساير مراجعه كنندگان بايد به او ترحم كنيم، و بيشتر به او روى آورده مورد عطوفتش قرار دهيم، نه اينكه چهره در هم بكشيم و روى از او برتابيم.
🔸بعضى گفته اند: بنابر اينكه شخص مورد عتاب رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم باشد تعبير از آن جناب به ضمير غايب براى اين بوده كه به قداست ساحت آن جناب اشاره كند، و بطور كنايه بفهماند گويا آن كسى كه چنين عملى كرده رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم نبوده، چون مثل چنين عملى از مثل آن جناب سر نمى زند، و در نوبت دوم كه از آن جناب به ضمير خطاب تعبير كرده نيز قداست ساحت آن حضرت منظور بوده، چون هميشه اقبال بعد از اعراض، اجلال و احترامى از طرف است.
🔸و ليكن اين حرف درست نيست، چون با خطاب (و اما من استغنى فانت له تصدى..) نمى سازد، و توبيخ در آن از توبيخ در آيه (عبس و تولى ) بيشتر است، و بطور قطع هيچ ايناسى هم در آن نيست.
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a