🌺 تفسیر آیه 7⃣سوره #المدثر از تفسير شریف المیزان
🔰وَ لِرَبِّك فَاصبرْ7⃣
🔸يعنى به خاطر پروردگارت #صبر كن، و چون كلمه #صبر مطلق آمده، شامل همه اقسام آن يعنى صبر در هنگام مصيبت و صبر بر اطاعت و صبر بر ترك معصيت مى شود. و معناى آيه اين است كه: به خاطر پروردگارت در هنگام مصيبت و آزار مردمى كه تو انذارشان مى كنى، و در برابر امتثال اين او ام، و در برابر اطاعت خدا و ترك معصيتش صبر كن.
🔸و اين معناى جامعى است براى مطالب متفرقه اى كه در تفسير آيه گفته اند، مثل اينكه بعضى گفته اند: اين جمله امر به خود فعل است و نظرى به متعلق آن ندارد، فقط مى خواهد بفرمايد صبر كن، اما در برابر چه صبر كند ساكت است. و يا بعضى گفته اند: منظور صبر در برابر اذيت و آزار مشركين است. و يا بعضى گفته اند: منظور صبر بر اداى فرائض است.
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بحث روایتی سوره #المدثر از تفسير شریف المیزان
🔰بحث روایتی
🔸در الدر المنثور است كه طيالسى، عبد الرزاق، احمد، عبد بن حميد، بخارى، مسلم، ترمذى، ابن الضريس، ابن جرير، ابن منذر، ابن مردويه، و ابن الانبارى در كتاب #مصاحف از يحيى بن ابى كثير روايت كرده اند كه گفت: من از ابو سلمه بن عبد الرحمان از اولين سوره اى كه از قرآن نازل شده پرسيدم، گفت سوره (يا ايها المدثر) است. گفتم: آخر مى گويند اولين سوره (اقرا باسم ربك الذى خلق) بوده؟ ابو سلمه گفت: خود من از جابر بن عبداللّه از اين معنا سؤال كردم، همين را كه به شما گفتم پاسخ داد و اضافه كرد: من به تو نمى گويم مگر همان را كه رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم براى ما فرمود.
رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود: من مجاور در غار حرا بودم، همين كه ايام اقامتم در حرا به پايان رسيد، صدايى شنيدم كه مرا مى خواند، سمت راست خود را نظر كردم كسى را نيافتم، سمت چپم را نظر كردم كسى را نيافتم، پشت سرم را نظر كردم چيزى نديدم، بالاى سرم را نظر كردم فرشته اى را كه قبلا در حرا نزدم آمده بود ديدم، كه بين زمين و آسمان بر كرسى نشسته بود، از ديدنش دچار رعب شده به خانه برگشتم، و گفتم مرا بپيچيد، در اين هنگام اين آيات نازل شد: (يا ايها المدثر قم فانذر... و الرجز فاهجر).
🔸مؤلف: اين حديث معارض است با احاديث ديگر كه دلالت دارد بر اينكه اولين سوره، سوره علق بوده، بيان آيات #اقرء هم مويد اين احاديث است، علاوه بر اين جمله (فرشته اى را كه قبلا در حرا نزدم آمده بود ديدم)، در خود اين حديث اشعار دارد بر اينكه قبل از اين سوره هم وحى بر آن جناب نازل مى شده.
🔸و در همان كتاب است كه اين مردويه از ابو هريره روايت كرده كه گفت: به رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم عرضه داشتيم: وقتى مى خواهيم داخل در نماز شويم چه بگوييم؟ در پاسخ اين سؤال خداى تعالى آيه (و ربك فكبر) را نازل كرد، رسول خدا صلى الله عليه و آله وسلم هم به ما دستور داد نماز را با تكبير افتتاح كنيم.
🔸مؤلف: در اين روايت شبهه اى است، براى اينكه ابو هريره از كسانى است كه مدت بسيارى بعد از هجرت مسلمان شد، و اين سوره قبل از هجرت و در اوائل بعثت نازل شده، ابو هريره و بلكه همه صحابه آن روز كجا بوده اند؟
🔸و در خصال از امير المؤمنين عليه السلام روايت كرده كه در حديث اربعه مائه (چار صد بند) فرمود: جمع كردن جامه، طهارت آن است، كه خداى تعالى مى فرمايد: (و ثيابك فطهر) يعنى دامن جامه ات را جمع كن.
🔸مؤلف: و در اين معنا عده اى از اخبار در كافى و مجمع البيان از امام باقر و امام صادق و امام ابى الحسن عليه السلام روايت شده.
🔸و در الدر المنثور است كه حاكم (وى حديث را صحيح دانسته) و ابن مردويه از جابر روايت كرده اند كه گفت: از رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم شنيدم كه كلمه #رجز در آيه (و الرجز فاهجر) را به ضمه راء مى خواند، و گفت منظور از رجز، بتها است.
🔸مؤلف: اينكه فرموده: (منظور از رجز، بتها است كلام جابر و يا شخصى ديگر است، كه در سلسله سند قرار داشته.
🔸و در تفسير قمى در ذيل آيه (و لا تمنن تستكثر) است كه در روايت ابى الجارود آمده كه هيچ وقت چيزى عطا مكن كه چشم داشت بيشتر از آن را داشته باشى.
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 ترجمه آیات8⃣تا1⃣3⃣ سوره #المدثر از تفسير شریف المیزان
🔰 ترجمه آیات
🔸وقتى فرمان كوبنده حق صادر مى شود (و در صور دميده مى شود و مردگان زنده مى گردند) 8⃣
🔸پس گفته می شود كه روز بازگشت خلائق به سوى خدا است روزى است سخت 9⃣
🔸 مخصوصاً برای کفار که سختیش از همه جهات است 🔟
🔸مرابا آن مرد واگذار كه در خلقتش از كسى كمك نگرفتم واگذار1⃣1⃣
🔸و اموالى عريض و طويلش دادم 2⃣1⃣
🔸و فرزندانى كه همه برايش مانده اند 3⃣1⃣
🔸و همه وسائل را برايش فراهم و منظم كردم 4⃣1⃣
🔸و او تازه از من طمع دارد كه بيشترش دهم 5⃣1⃣
🔸ولى نه، بيشتر كه نمى دهم هيچ، بلكه به زودى از هر سو دچار گرفتاريش مى كنم6⃣1⃣
🔸چون او نسبت به آيات ما عناد ورزيد 7⃣1⃣
🔸(وقتى همفكرانش در باره قرآن از او داورى خواستند) فكرى كرد و اندازه اى گرفت 8⃣1⃣
🔸که خدایش بکشد با آن اندازه اى كه گرفت 9⃣1⃣
🔸و باز هم خدایش بکشد با آن اندازه گيريش 0⃣2⃣
🔸آنگاه نظرى كرد 1⃣2⃣
🔸و سپس چهره در هم كشيد و رويى ترش نمود 2⃣2⃣
🔸خواست بفهماند من بزرگتر از آنم که زیر بار این سخنان بروم3⃣2⃣
🔸و در آخر گفت اين قرآن نمى تواند چيزى به جز سحرهاى قديمى باشد ۲۴
🔸اين نيست مگر سخن بشر۲۵
🔸و من به زودى او را به دوزخ در مى آورم ۲۶
🔸و تو چه مى دانى كه دوزخ چيست۲۷
🔸نه چيزى باقى مى گذارد و نه فردى را از قلم مى اندازد ۲۸
🔸سياه كننده بشره پوست است۲۹
🔸و نوزده فرشته بر آن موكل است ۳۰
🔸و خازنان آتش را جز ملائكه قرار نداده و عدد نوزده را جز به منظور آزمايش كفار نياورديم تا كسانى كه اهل كتابند به يقين در آيند و آنها كه ايمان دارند با ايمان آوردن اهل كتاب ايمانشان بيشتر شود و اهل كتاب و مؤمنين شكى برايشان باقى نماند، و كفار و بيماردلان بگويند منظور خدا از عدد نوزده چيست . آرى خدا اين چنين گمراه مى كند هر كه را بخواهد و هدايت مى كند هر كه را بخواهد و عدد جنود پروردگار تو را كسى جز خود او نمى داند و اين جز براى تذكر بشر نيست۳۱
_________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بیان آیات8⃣تا 1⃣3⃣ سوره #المدثر از تفسير شریف المیزان
🔰بیان آِیات
🔸در اين آيات شريفه به طعنه زنندگان به قرآن كه آن را سحر مى خواندند و بعضى از حقائق آن را استهزاء مى كردند، تهديد شديدى شده است.
_____________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه8⃣ سوره #المدثر از تفسير شریف المیزان
🔰فَإِذَا نُقِرَ فى النَّاقُورِ
🔸كلمه #نقر به معناى كوبيدن، و كلمه #ناقور به معناى هر چيزى است كه به آن مى كوبند تا صدا كند، و جمله (نقر در ناقور) نظير جمله (نفخ درصور) كنايه از زنده كردن مردگان در قيامت و احضار آنان براى حساب رسى است، و جمله مورد بحث شرطى است، و جزاى آن جمله (فذلك ...) است.
_____________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه9⃣و0⃣1⃣ سوره #المدثر از تفسير شریف المیزان
🔰فذلك يو اليوم عسير 9⃣
🔰على الكافرين غير يسير0⃣1⃣
🔸إشاره #ذلك بزمان نقر در ناقور است و بعید نیست که مراد بكلمه #يومئذ روزی باشد که خلائق برای حساب و جزاء بسوى خدا بر می گردند (يوم اذيرجعون الى الله للحساب و الجزاء)
🔸ممکن هم هست منظور (يوم اذيرجعون الى الله) روزیکه بسوی خدا بر میگردند، باشد در نتیجه کلمه #یوم صرف میشود برای روزیکه در ناقور نقر، میشود و بنابراین در آیه مورد بحث کلمه #روز ظرف شده برای روز پس میشود قطعه ای از زمان ظرف شود برای قطعه ای، دیگر همچنانکه سال را ظرف میگیریم برای، ماه و ماه را ظرف میگیریم برای روز و این نوعی از عنایت، است که زمان را دو چیز مختلف میگیرند بخاطر اختلافی که در صفات و حوادث واقعه در آن دارند آنگاه به اعتبار بعضی از صفات ظرف میشود برای خودش به اعتبار بعضی صفات دیگرش.
🔸 و در صورتیکه کلمه #یومئذ را قید بگیریم برای کلمه #فذلك، معنای آیه این میشود (پس زمان نقر ناقور که در روز رجوع خلائق بخدا واقع میشود زمانی بس دشوار بر کافران است) و اگر کلمه نام برده را قید بگیریم برای کلمه #یوم معنا چنین میشود (زمان نقر ناقور زمانی بس دشوار بر کافران است
در روزیکه خلائق بسوی خدا بر می گردند)
🔸و در کشاف گفته اگر بپرسی كلمه #اذا با چه عاملی منصوب زبردار شده و چگونه ممکن است #يومئذ ظرف شود که جزاء بر آن دلالت برای #یوم عسیر؟ در پاسخ میگویم عامل نصب #اذا چیزی است کند، چون جمله مورد بحث بيك قضيه شرطیه منحل میشود و چنین معنا میدهد زمانیکه در ناقور کوبیده می شود امر بر کافران سخت میگردد و همین جزای (سخت میگردد) عامل نصب در #اذا است و اما علتیکه تجویز کرده كلمه #يومئذ ظرف شود برای(یوم عسیر) این است که باز جمله بجمله ای دیگر منحلمیشود و معنای آن این است که وقوع این وقت نقر در روز سخت است چون روز قیامت در حینی میآید و واقع
میشود که مشغول نقر در، ناقورند این بود گفتار زمخشری.
🔸 و نیز هم او: گفته ممکن است کلمه #يومئذ را در تقدیر مرفوع ضمه دار بگیریم تا بدل باشد از كلمه #ذلك و كلمه (يوم عسير) خبر آن باشد کانه فرموده روز نقر روزی است، سخت این بود گفتار وی.
🔸وجمله (غير يسير) صفت دیگری است برای کلمه #یوم، و عسر آنرا تأكيد، نموده میفهماند سختی آنروز از يك جهت و دو جهت نیست بلکه از هر جهت است.
_________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 1⃣1⃣سوره #المدثر از تفسير شریف المیزان
🔰ذرنى ومن خلقت وحيداً1⃣1⃣
🔸این جمله کلمه تهدید است و روایات بسیار زیادی وارد شده که این جمله تا تمام بیست آیهٔ بعدش همه درباره ولید بن می آید مغيره نازل شده که داستانش در بحث روایتی آینده انشاءالله می آید.
🔸كلمه #وحيداً حال از فاعل (خلقت) است و حاصل معنايش این است که مرا با آنکس که خلقش کردم واگذار با آن کس که در حالى خلقش کردم که أحدى با من در خلقت وی شرکت نداشت و بعد از خلقت به بهترین وجهی تدبیرش کردم مرا با او واگذار و بین من و او حائل مشو که من او را بسم.
🔸احتمال
هم
دارد کلمه نامبرده حال از مفعول #ذرنی باشد بعضی هم آنرا حال از مفعول (خلقت) که حذف شده گرفته اند و آن مفعول ضمیریست که بموصول من برمی گردد و حاصل معنا این است که مرا با کسی که خلقش کردم در حالیکه او تنها بودنه مالی داشت و نه فرزندانی واگذار بعضی هم احتمال داده اند کلمه #وحيداً اصلا حال نباشد بلکه منصوب بفعل تقديرى أذم مذمت میکنم باشد ولی از همه این وجود بهتر همان وجه اول است.
_________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه2⃣1⃣ سوره #المدثر از تفسير شریف المیزان
🔰وجعلت له مالا ممدوداً2⃣1⃣
🔸یعنی من برای او مالی ممدود گسترده و یا ممدود بمدد
نتاج و فائده قرار دادم.
_________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه سوره #المدثر از تفسير شریف المیزان
🔰وبنين شهوداً3⃣1⃣
🔸یعنی برایش پسرانی قرار دادم،حاضر که آنهارا پیش روی می خرامند و با آنان در رسیدن به هدفهای خود
میبیند که
کمک میگیرد این جمله عطف است برکلمه #مالا .
_________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 4⃣1⃣سوره #المدثر از تفسير شریف المیزان
🔰وَ مَهَّدت لَهُ تَمْهِيداً4⃣1⃣
کلمه #تسهید به معنای تهیه، است که بطور مجاز در مور گستردگی مال و جاه و روبراهی زندگی استعمال میشود.
_______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه5⃣1⃣و6⃣1⃣ سوره #المدثر از تفسير شریف المیزان
🔰ثمَّ يَطمَعُ أَنْ أَزِيدَ5⃣1⃣
🔰َكلا إِنَّهُ كانَ لاَيَتِنَا عَنِيداً6⃣1⃣
🔸یعنی سپس همین شخص طمع کرد که مال و فرزندانی را که یا و داده ام زیادتر کنم و زندگیش را بیش از پیش رو براه سازم کلمه #کلا او را در این طمع و توقع رد می کند، وجمله انه
کان علت این ردع را بیان نموده میفهماند برای این گفتیم کلا که او به آيات ما عناد می ورزد کلمه #عنيد بمعنای معاندى ست که بعناد خود و آنچه دارد مباهات هم می کند بعضی گفته اند بدین مغیره بعد از نزول این آیات رفته رفته مال و اولاد خود را از
دست داد تا در آخر خودش هم هلاك شد.
___________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 7⃣1⃣سوره #المدثر از تفسير شریف المیزان
🔰سأُرْهِقُهُ صعُوداً7⃣1⃣
🔸کلمه #ارهاق که مصدر #ارهق است به معنای فراگیری بزور است و کلمه صعود به معنای گردنه صعب العبور کوه است در این جمله جزاء سوء وعذاب تلخی را که وی بزودی می چشد بگرفتار
شدن در درهای صعب العبور تشبیه شده.
____________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a