eitaa logo
تفسیر المیزان
9.6هزار دنبال‌کننده
179 عکس
39 ویدیو
0 فایل
تفسیر المیزان علامه طباطبایی ره 🙏راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 بیان آیات8⃣تا 1⃣3⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰بیان آِیات 🔸در اين آيات شريفه به طعنه زنندگان به قرآن كه آن را سحر مى خواندند و بعضى از حقائق آن را استهزاء مى كردند، تهديد شديدى شده است. _____________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه8⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فَإِذَا نُقِرَ فى النَّاقُورِ 🔸كلمه به معناى كوبيدن، و كلمه به معناى هر چيزى است كه به آن مى كوبند تا صدا كند، و جمله (نقر در ناقور) نظير جمله (نفخ درصور) كنايه از زنده كردن مردگان در قيامت و احضار آنان براى حساب رسى است، و جمله مورد بحث شرطى است، و جزاى آن جمله (فذلك ...) است. _____________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه9⃣و0⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فذلك يو اليوم عسير 9⃣ 🔰على الكافرين غير يسير0⃣1⃣ 🔸إشاره بزمان نقر در ناقور است و بعید نیست که مراد بكلمه روزی باشد که خلائق برای حساب و جزاء بسوى خدا بر می گردند (يوم اذيرجعون الى الله للحساب و الجزاء) 🔸ممکن هم هست منظور (يوم اذيرجعون الى الله) روزیکه بسوی خدا بر میگردند، باشد در نتیجه کلمه صرف میشود برای روزیکه در ناقور نقر، میشود و بنابراین در آیه مورد بحث کلمه ظرف شده برای روز پس میشود قطعه ای از زمان ظرف شود برای قطعه ای، دیگر همچنانکه سال را ظرف میگیریم برای، ماه و ماه را ظرف میگیریم برای روز و این نوعی از عنایت، است که زمان را دو چیز مختلف میگیرند بخاطر اختلافی که در صفات و حوادث واقعه در آن دارند آنگاه به اعتبار بعضی از صفات ظرف میشود برای خودش به اعتبار بعضی صفات دیگرش. 🔸 و در صورتیکه کلمه را قید بگیریم برای کلمه ، معنای آیه این میشود (پس زمان نقر ناقور که در روز رجوع خلائق بخدا واقع میشود زمانی بس دشوار بر کافران است) و اگر کلمه نام برده را قید بگیریم برای کلمه معنا چنین میشود (زمان نقر ناقور زمانی بس دشوار بر کافران است در روزیکه خلائق بسوی خدا بر می گردند) 🔸و در کشاف گفته اگر بپرسی كلمه با چه عاملی منصوب زبردار شده و چگونه ممکن است ظرف شود که جزاء بر آن دلالت برای عسیر؟ در پاسخ میگویم عامل نصب چیزی است کند، چون جمله مورد بحث بيك قضيه شرطیه منحل میشود و چنین معنا میدهد زمانیکه در ناقور کوبیده می شود امر بر کافران سخت میگردد و همین جزای (سخت میگردد) عامل نصب در است و اما علتیکه تجویز کرده كلمه ظرف شود برای(یوم عسیر) این است که باز جمله بجمله ای دیگر منحل‌میشود و معنای آن این است که وقوع این وقت نقر در روز سخت است چون روز قیامت در حینی میآید و واقع میشود که مشغول نقر در، ناقورند این بود گفتار زمخشری. 🔸 و نیز هم او: گفته ممکن است کلمه را در تقدیر مرفوع ضمه دار بگیریم تا بدل باشد از كلمه و كلمه (يوم عسير) خبر آن باشد کانه فرموده روز نقر روزی است، سخت این بود گفتار وی. 🔸وجمله (غير يسير) صفت دیگری است برای کلمه ، و عسر آنرا تأكيد، نموده میفهماند سختی آنروز از يك جهت و دو جهت نیست بلکه از هر جهت است. _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 1⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ذرنى ومن خلقت وحيداً1⃣1⃣ 🔸این جمله کلمه تهدید است و روایات بسیار زیادی وارد شده که این جمله تا تمام بیست آیهٔ بعدش همه درباره ولید بن می آید مغيره نازل شده که داستانش در بحث روایتی آینده انشاءالله می آید. 🔸كلمه حال از فاعل (خلقت) است و حاصل معنايش این است که مرا با آنکس که خلقش کردم واگذار با آن کس که در حالى خلقش کردم که أحدى با من در خلقت وی شرکت نداشت و بعد از خلقت به بهترین وجهی تدبیرش کردم مرا با او واگذار و بین من و او حائل مشو که من او را بسم. 🔸احتمال هم دارد کلمه نامبرده حال از مفعول باشد بعضی هم آنرا حال از مفعول (خلقت) که حذف شده گرفته اند و آن مفعول ضمیریست که بموصول من برمی گردد و حاصل معنا این است که مرا با کسی که خلقش کردم در حالیکه او تنها بودنه مالی داشت و نه فرزندانی واگذار بعضی هم احتمال داده اند کلمه اصلا حال نباشد بلکه منصوب بفعل تقديرى أذم مذمت میکنم باشد ولی از همه این وجود بهتر همان وجه اول است. _________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه2⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وجعلت له مالا ممدوداً2⃣1⃣ 🔸یعنی من برای او مالی ممدود گسترده و یا ممدود بمدد نتاج و فائده قرار دادم. _________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وبنين شهوداً3⃣1⃣ 🔸یعنی برایش پسرانی قرار دادم،حاضر که آنهارا پیش روی می خرامند و با آنان در رسیدن به هدفهای خود میبیند که کمک میگیرد این جمله عطف است برکلمه . _________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 4⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ مَهَّدت لَهُ تَمْهِيداً4⃣1⃣ کلمه به معنای تهیه، است که بطور مجاز در مور گستردگی مال و جاه و روبراهی زندگی استعمال میشود. _______________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه5⃣1⃣و6⃣1⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ثمَّ يَطمَعُ أَنْ أَزِيدَ5⃣1⃣ 🔰َكلا إِنَّهُ كانَ لاَيَتِنَا عَنِيداً6⃣1⃣ 🔸یعنی سپس همین شخص طمع کرد که مال و فرزندانی را که یا و داده ام زیادتر کنم و زندگیش را بیش از پیش رو براه سازم کلمه او را در این طمع و توقع رد می کند، وجمله انه کان علت این ردع را بیان نموده میفهماند برای این گفتیم کلا که او به آيات ما عناد می ورزد کلمه بمعنای معاندى ست که بعناد خود و آنچه دارد مباهات هم می کند بعضی گفته اند بدین مغیره بعد از نزول این آیات رفته رفته مال و اولاد خود را از دست داد تا در آخر خودش هم هلاك شد. ___________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 7⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰سأُرْهِقُهُ صعُوداً7⃣1⃣ 🔸کلمه که مصدر است به معنای فراگیری بزور است و کلمه صعود به معنای گردنه صعب العبور کوه است در این جمله جزاء سوء وعذاب تلخی را که وی بزودی می چشد بگرفتار شدن در درهای صعب العبور تشبیه شده. ____________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 8⃣1⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰إِنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ8⃣1⃣ 🔸تفکیر که مصدر است به معنای اندیشیدن است و تقدیر که مصدر است به معنای اندازه گیری و سنجیدن است و تقدیر از روی تفکیر به معنای آنست که چند معنا و چند وصف را در ذهن بچینی یعنی آنها را در ذهن جابجا کنی یکی را بگذاری و دیگری را برداری تا از ردیف شدن آنها غرض مطلوب خود را نتیجه،بگیری ولید بن مغیره همه در این اندیشه بود چیزی بگوید که با آن گفته دعوت اسلام را باطل،کند و مردم معاند مثل خودش آن گفته را به پسندند پیش خود فکر کرد آیا بگوید این قرآن شعر است یا بگوید کهانت و جادوگری است؟ آیا بگوید هذیان ناشی از جنون است یا بگوید از اسطوره ها و افسانه های قدیمی بعد از آنکه همه فکرهایش را کرد اینطور اندازه گیری کرد که بگوید قرآن سحری از کلام بشر است چون بین زن و شوهر و پدرو فرزند جدایی می اندازد. _________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه9⃣1⃣ و0⃣2⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فَقُتِلَ كَيْف قَدَّرَ9⃣1⃣ 🔰 ثم فَقُتِلَ كَيْف قَدَّرَ0⃣2⃣ 🔸این جمله بطوریکه از سیاق بر می آید نفرینی است براو نظير جمله (قاتلهم الله انى يؤفكون) ٣٠ وجمله: (ثم قتل كيف قدر) تکرار همان نفرین و تأكيد آنست. ________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه1⃣2⃣و2⃣2⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰ثمَّ نَظرَ1⃣2⃣ 🔰ثمَّ عَبَس وَ بَسر 2⃣2⃣ 🔸این آیات حال ولید را که بعد از تفکیر و تقدیر بخود گرفته بود مثل میسازد و با لطیف ترین و در عین حال رساترین تمثیلی مجسم میکند چون معنای اینکه فرموده ثم نظر بطوريكه سياق استفاده میشود اینستکه وی بعد از تفكير وتقدير مثل کسی کرد که میخواهد در بارۀ امری که از او نظریه خواست باشد نظریه بدهد 🔸و فعل از ماده عبوس است که به معنای تقطیب چهره است در مجمع البیان میگوید عبوس کردن چهره و تقطیب و تکلیح آن در معنا نظیر همند و جامع همه ترش کردن رو، و گرفتگی صورت است ضد طلاقت و بشاشت که بمعنای گشادگی روی است و فعل از مصدر است که بمعنای بی میلی و کراهت نمایان از چهره است پس معنای جمله اینستکه ولید بعد از نظر کردن چهره خود بگرفت و اظهار كراهت نمود. ____________________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a