🍁تفسیر ایه3⃣ سوره #الکوثر در تفسیرالمیزان
🔸ان شانئك هو الابتر3⃣
كلمه: #شانی به معناى دشمن خشمگين، و كلمه #ابتر به معناى اجاق كور است، و اين كسى كه چنين زخم زبانى به آن جناب زده بود #عاصى بن وائل بوده.
🍁🍁🍁
بعضى گفته اند:
مراد از ابتر منقطع از خير، و يا منقطع از قوم خويش است، كه خواننده توجه فرمود اين قول با روايات شان نزول نمى سازد.
__________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
بحث روايتى سوره #الکوثر در تفسیر شریف المیزان
🔸در الدر المنثور است كه بخارى ابن جرير و حاكم از طريق ابى بشر از سعيد بن جبير از ابن عباس روايت كرده اند كه گفت: #كوثر آن خيرى است كه خداى تعالى به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) داد. ابو بشر مى گويد:
به سعيد بن جبير گفتم جمعى از مردم معتقدند كه كوثر نام نهرى در بهشت است. سعيد گفت نهرى هم كه در بهشت است يكى از خيرهايى است كه خداى تعالى به آن جناب ارزانى داشته.
🍁🍁🍁
رواياتى درباره اينكه مراد از #نحر در (فصلّ لربّك و انحر) بلند كردن دستها در موقع اداء تكبير است
🍁🍁🍁
و در همان كتاب آمده كه ابن ابى حاتم، حاكم، ابن مردويه، و بيهقى در كتاب سنن خود، از على بن ابى طالب روايت كرده اند كه فرموده وقتى اين سوره بر رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم نازل شد، از جبرئيل پرسيد:
اين #نحيره كه خداى عزوجل مرا بدان مامور فرموده چيست؟ گفت: منظور نحيره نيست، بلكه خداى تعالى مامورت كرده وقتى مى خواهى احرام نماز ببندى دستهايت را بلند كنى، هم در تكبيره الاحرام و هم در هنگام ركوع رفتن و هم در موقع سر از ركوع برداشتن، كه اين نماز ما و نماز فرشتگانى است كه در هفت آسمان هستند، و براى هر چيزى زينتى است، و زينت نماز دست بلند كردن در هر تكبير است.
🍁🍁🍁
و رسول خدا صلى اللّه عليه و آله و سلم فرمود: دست بلند كردن يكى از مظاهر استكانت و التماس است كه خداى تعالى (در مذمت كفار) فرموده:
فما استكانوا لربهم و ما يتضرعون
براى پروردگار خود نه استكانت دارند و نه تضرع و زارى.
🍁🍁🍁
مؤلف: اين روايت را صاحب مجمع البيان از مقاتل از اصبغ بن نباته از آن جناب نقل كرده، سپس گفته ثعلبى و واحدى اين روايت را در تفسيرهاى خود آورده اند. و نيز گفته همه عترت طاهره از آن جناب نقل كرده اند، كه معناى نحر بلند نمودن دو دست تا محاذى گودى زير گلو در هنگام نماز است.
🍁🍁🍁
و نيز در الدر المنثور است كه ابن جرير از ابى جعفر روايت كرده كه در ذيل آيه (فصل لربك) گفته است: يعنى نماز بخوان، و در معناى كلمه #وانحر گفته: يعنى دستها را در آغاز نماز و هنگام گفتن تكبير افتتاح، بلند كن.
🍁🍁🍁
و نيز در همان كتاب است كه ابن مردويه از ابن عباس روايت كرده كه در تفسير آيه (فصل لربك و انحر) گفته:
خداى تعالى به رسول گراميش وحى فرستاد كه وقتى تكبير اول نماز را مى گويى دستها را تا برابر نحرت - گودى زير گلويت - بلند كن، اين است معناى نحر.
🍁🍁🍁
و در مجمع البيان در ذيل آيه از عمر بن يزيد روايت كرده كه گفت: من از امام صادق (عليه السلام) شنيدم كه در تفسير آيه (فصل لربك و انحر) مى فرمود: اين نحر عبارت است از بلند كردن دستهايت تا برابر صورت.
🍁🍁🍁
مؤلف: آنگاه مى گويد: عبد اللّه بن سنان هم مثل اين حديث را از آن جناب نقل كرده، و نيز قريب به آن را جميل از آن جناب روايت كرده است.
🍁🍁🍁
ذكور، كسى كه زخم زبان زد و نزول سوره كوثر
و در الدر المنثور است كه ابن سعد و ابن عساكر از طريق كلبى از ابى صالح از ابن عباس روايت كرده اند كه گفت: ب
زرگترين فرزند رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) قاسم، سپس زينب، و آنگاه عبد الله، و پس از او ام كلثوم، و آنگاه فاطمه و در آخر رقيه بود، قاسم از دنيا رفت و اولين كس از فرزندان آن جناب بود كه در مكه از دنيا رفت، و بعد از او عبد اللّه از دنيا رفت، و عاصى بن وائل سهمى گفت : نسل او قطع شد، پس او ابتر و بى عقب است، در پاسخش خداى تعالى اين آيه را فرستاد كه خود عاصى بن وائل ابتر و بدون عقب است.
__________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅سوره #ماعون
__________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁ترجمه آيات #ماعون از تفسیر شریف المیزان🍁
🛑به نام خداوند رحمان و رحيم
🔸(اى رسول ما) آيا ديدى آن كس (وليد مغيره) را كه روز جزا را انكار كرد؟1⃣
🔸اين همان شخص (بى رحم) است كه يتيم را از در خود به قهر ميراند2⃣
🔸و كسى را بر اطعام فقير ترغيب نمى كند3⃣
🔸پس واى بر آن نمازگزاران4⃣
🔸كه دل از ياد خدا غافل دارند5⃣
🔸همانان كه (اگر طاعتى كنند) به ريا و خودنمايى كنند6⃣
🔸و ديگران را از ضروريات زندگى منع مى كنند7⃣
__________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
3⃣بيان آيات در #تفسیر شریف المیزان
🔸اين سوره تهديد كسانى است كه خود را مسلمان معرفى كرده اند ولى متخلق به #اخلاق منافقينند، از قبيل #سهو از نماز، و #ريا كردن در اعمال، و منع ماعون، كه هيچ يك از اينها با ايمان به روز جزا سازگارى ندارد.
و اين سوره هم احتمال دارد #مكى باشد و هم #مدنى.
__________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه 1⃣ سوره #ماعون در تفسیرالمیزان
🔰ارايت الذى يكذب بالدين1⃣
كلمه #رؤيت هم مى تواند به معناى ديدن با چشم باشد، و هم به معناى #معرفت.
و خطاب در اين آيه شريفه به رسول خدا(صلى اللّه عليه و آله و سلم) است، بدان جهت كه فردى شنونده است، نه بدان جهت كه پيامبر است، در نتيجه خطاب به عموم شنوندگان دنيا خواهد بود. و مراد از #دين، جزاى يوم الجزاء است، پس كسى كه دين را تكذيب كند منكر معاد است.
ولى بعضى گفته اند:
مراد از دين، همان معناى معروفش يعنى كيش و ملت است.
🔸اوصاف تكذيب كنندگان دين:
🔹راندن يتيم،
🔹عدم اهتمام به طعام مسكين،
🔹سهل انگارى در نمازگزاران،
🔹رياكارى و منع (ماعون)
__________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه2⃣ سوره #ماعون از تفسیر شریف المیزان
🔰فذلك الذى يدع اليتيم✅
كلمه #دع به معناى رد كردن به زور و به جفا است، و حرف #فاء در كلمه #فذلك براى توهم معناى شرط است، و تقدير كلام
ارايت الذى يكذب بالجزاء فعرفته بصفاته، فان لم تعرفه فذلك الذى...است.
يعنى آيا آن كس را كه روز جزا را تكذيب مى كند، از راه صفاتى كه لازمه تكذيب است شناختى؟ اگر نشناختى پس بدان كه او كسى است كه #يتيم را به زور از در خانه خود مى راند، و او را جفا مى كند، و از عاقبت عمل زشتش نمى ترسد، و اگر روز جزا را انكار نمى داشت چنين جراتى را به خود نمى داد، و از عاقبت عمل خود مى ترسيد، و اگر مى ترسيد به يتيم ترحم مى نمود.
______________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
#منافق
تكذيب روز جزا تنها به اين نيست كه به كلى آن را منكر شود، كسى هم كه تظاهر به ايمان مى كند و نماز مسلمانان را مى خواند، اما طورى مى خواند كه عملا نشان مى دهد باكى از روز جزا ندارد، او نيز روز جزا را تكذيب كرده.
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه 3⃣ سوره #ماعون در تفسیرالمیزان
🔰و لا يحض على طعام المسكين✅
كلمه #حض به معناى تحريك و تشويق است، و در كلام مضافى حذف شده، تقديرش
و لا يحض على اطعام طعام المسكين است، يعنى مردم را به اطعام طعام مسكين تشويق نمى كند.
🍁🍁
بعضى از مفسرين گفته اند:
اگر تعبير به طعام كرد، نه به اطعام، براى اين بود كه اشاره كرده باشد به اينكه مسكين گويا مالك زكات و صدقه است و احتياج ندارد به اينكه كسى به او اطعام كند، وقتى طعام را كه حق خود او است به او بدهند او خودش مى خورد، همچنان كه در جاى ديگر فرموده:
و فى اموالهم حق للسائل و المحروم.
🍁🍁🍁
بعضى ديگر گفته اند:
طعام در آيه به معناى اطعام است. و اگر تعبير به تشويق به طعام كرد، و نه به خود عمل #اطعام براى اين بود كه حض هم شامل تشويق عملى يعنى خود عمل اطعام مى شود، و هم شامل تشويق زبانى.
__________________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880