ترجمه آيات سوره #همزه از تفسیر شریف المیزان
به نام اللّه كه رحمان و رحيم است.
🔸واى به حال هر طعنه زن عيب جوى1⃣
🔸كسى كه مالى را جمع مى كند و از شمردن مكرر آن لذت مى برد2⃣
🔸گمان مى كند كه مال او وى را براى ابد از مرگ نگه مى دارد3⃣
🔸نه، چنين نيست به طور حتم در حطمه اش مى افكنند4⃣
🔸و تو چه مى دانى كه حطمه چيست ؟5⃣
🔸آتش فروزان و خرد كننده خداست6⃣
🔸آتشى كه نه تنها ظاهر جسم را مى سوزاند بلكه بر باطن و جان انسان نيز نزديك مى شود7⃣
🔸آتشى كه دربش به روى آنان بسته مى شود8⃣
🔸در ستون هاى بلند و كشيده شده9⃣
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
بيان آيات سوره #همزه از تفسیر شریف المیزان
🔸اين سوره #تهديد شديدى است به كسانى كه عاشق #جمع مالند، و مى خواهند با مال بيشتر خود بر سر و گردن مردم سوار شوند، و بر آنان كبريايى بفروشند، و به همين جهت از مردم #عيب هايى مى گيرند كه عيب نيست و اين سوره در مكه نازل شده است.
تهديد شديد به #گردآورندگان مال و ذكر اوصاف آنان كه #همزه اند و #لمزه و مال خود را مايه جاودانى مى پندارند و...
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
ويل لكل همزه لمزه
پس معناى آيه اين است كه:
واى بر هر كسى كه بسيار مردم را عيبگويى و غيبت مى كند.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه 1⃣ سوره #همزه در تفسیرالمیزان
🔰ويل لكل همزه لمزه✅
👈در مجمع البيان گفته:
كلمه #همزه به معناى كسى است كه بدون جهت بسيار به ديگران طعنه مى زند و عيب جويى و خرده گيريهايى مى كند كه در واقع عيب نيست. و اصل ماده #همز به معناى شكستن است، و كلمه #لمز نيز به معناى عيب است پس #همزه و #لمزه هر دو به يك معنا است.
🍁🍁🍁
ولى بعضى گفته اند: بين آن دو فرقى هست، و آن اين است #همزه به آن كسى گويند كه دنبال سر مردم عيب مى گويد و خرده مى گيرد، و اما #لمزه كسى را گويند كه پيش روى طرف خرده مى گيرد - نقل از ليث.
🍁🍁🍁
و بعضى گفته اند: همزه كسى را گويند كه همنشين خود را با سخنان زشت آزار دهد، و لمزه آن كسى است كه با چشم و سر عليه همنشين خود اشاره كند، و به اصطلاح فارسى تقليد او را در آورد. آنگاه مى گويد صيغه #فعله براى مبالغه در صفتى بنا شده كه باعث مى شود فعل مناسب با آن صفت از صاحب آن صفت زياد سر بزند، و خلاصه فعل مذكور عادتش شده باشد، مثلا به مردى كه زياد زن مى گيرد، مى گويند، فلانى مردى #نكحه است، و به كسى كه زياد مى خندد، مى گويد فلانى #ضحكه است همزه و لمزه هم از همين باب است.
🍁🍁🍁
پس معناى آيه اين است كه:
واى بر هر كسى كه بسيار مردم را عيبگويى و غيبت مى كند. البته اين دو كلمه به معانى ديگرى نيز تفسير شده، و در نتيجه آيه را هم به معانى مختلفى معنا كرده اند.
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر ایات2⃣ و 3⃣ سوره #همزه در تفسیرالمیزان
🔰الذى جمع مالا و عدده2⃣
🔰يحسب ان ماله اخلده3⃣
اين آيه، #همزه و #لمزه را بيان مى كند، و اگر كلمه #مالا را نكره آورد به منظور تحقير و ناچيز معرفى كردن مال دنيا بوده، چون مال هر قدر هم كه زياد و زيادتر باشد دردى از صاحبش را دوا نمى كند، تنها سودى كه به حالش دارد همان مقدارى است كه به مصرف حوائج طبيعى خودش مى رساند، مختصرى غذا كه سيرش كند، و شر بتى آب كه سيرابش سازد، و دو قطعه جامه كه به تن كند.
🍁🍁🍁
و كلمه #عدده از ماده #عدبه معناى شمردن است، مى فرمايد شخصى كه همزه و لمزه است از بس عاشق مال و حريص بر جمع آن است، مال را روى هم جمع مى كند و پى در پى آن را مى شمارد، و از بسيار بودن آن لذت مى برد.
🍁🍁🍁
ولى بعضى گفته اند: معنايش اين است كه مال را عده و ذخيره مى كند براى روزى كه مورد هجوم ناملايمات روزگار واقع شود، كه بنابر اين، كلمه #عدده ديگر به معناى شمردن نيست.
🍁🍁🍁
رد پندار غلط انسانى كه خيال مى كند مال دنيا به او جاودانگى مى بخشد
🔸يحسب ان ماله اخلده
يعنى او خيال مى كند مالى كه براى روز مبادا جمع كرده زندگى جاودانه به او مى دهد، و از مردنش جلوگيرى مى نمايد، بنابر اين منظور از جمله #اخلده كه صيغه ماضى است، معناى مضارع - آينده - است، به قرينه جمله #يحسب كه آن نيز مضارع است.
🍁🍁🍁
پس انسان نامبرده به خاطر اخلاد در ارض و چسبيدنش به زمين و زندگى مادى زمينى، و فرو رفتنش در آرزوهاى دور و دراز، از مال دنيا به آن مقدارى كه حوائج ضرورى زندگى كوتاه دنيا و ايام گذراى آن را كفايت كند قانع نمى شود، بلكه هر قدر مالش زيادتر شود حرصش تا بى نهايت زيادتر مى گردد، پس از ظاهر حالش پيداست كه مى پندارد مال، او را در دنيا جاودان مى سازد، و چون جاودانگى و بقاى خود را دوست مى دارد، تمام همش را صرف جمع مال و شمردن آن مى كند، و وقتى جمع شد و خود را بى نياز احساس كرد، شروع به ياغى گرى نموده، بر ديگران تفوق و استعلا مى ورزد، همچنان كه در جاى ديگر فرمود: (ان الانسان ليطغى ان راه استغنى )، و اين استكبار و تعدى اثرى كه براى آدمى دارد همز و لمز است.
🍁🍁🍁
از اينجا روشن مى گردد كه جمله (يحسب ان ماله اخلده ) به منزله تعليل است براى جمله (الذى جمع مالا و عدده )، و مى فهماند اگر مال پشيز دنيا را جمع مى كند و مى شمارد، انگيزه و علتش پندار غلطى است كه دارد، و اين خطاى عمليش مستند به خطاى فكرى او است، كه پنداشته مال او را جاودان مى سازد، و نيز جمله (الذى جمع...) به منزله تعليل است براى جمله (ويل لكل همزه لمزه )، و مى فهماند علت اينكه ويل را نثار هر همزه و لمزه كرديم اين است كه او مال پشيز دنيا را جمع مى كند و مى شمارد.
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه4⃣ سوره #همزه در تفسیرالمیزان
🔰كلا ليبذن فى الحطمه4⃣
🔸اين جمله ردع و تخطئه پندار غلط او است، كه مى پندارد مال، جاودانه اش مى كند، و لام در كلمه #لينبذن لام سوگند است، و واژه #نبذ به معناى پرت كردن و دور انداختن چيزى است.
و كلمه #حطمه (بر وزن همره و نيز بر وزن لمره و نكحه و ضحكه ) صيغه مبالغه است، و مبالغه در حطم شكستن را مى رساند، البته به معناى خوردن هم استعمال شده، و اين كلمه يكى از نامهاى #جهنم است چون جمله (نار اللّه الموقده ) آن را به آتش جهنم تفسير كرده.
🍁🍁🍁
و معناى آيه اين است كه:
نه، او اشتباه كرده، مال دنيايش جاودانش نمى سازد، سوگند مى خورم كه به زودى مى ميرد و در حطمه اش پرت مى كنند
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
سوره #همزه از تفسیرالمیزان
كلمه #افئده جمع كلمه #فواد است كه به معناى قلب است و مراد از قلب در اصطلاح قرآن كريم چيزى است به نام نفس انسانيت، كه شعور و فكر بشر از آن ناشى مى شود.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه5⃣ سوره #همزه در تفسیرالمیزان
🔰و ما ادريك ما الحطمه5⃣
🔸و تو نمى دانى #حطمه چه #حطمه اى است؟!
اين جمله تعظيم و هول انگيزى #حطمه را مى رساند.
معناى اينكه در وصف آتش جهنم فرمود:
التى تطلع على الافئده و معناى فى عمد ممده
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر ایات 6⃣ و 7⃣ سوره #همزه در تفسیرالمیزان
🔰نار اللّه الموقده6⃣
🔰التى تطلع على الافئده7⃣
🔸ايقاد نار به معناى شعله ور ساختن آتش است. و كلمه (اطلاع و طلوع بر هر چيز) به معناى اشراف بر آن چيز، و ظاهر شدن آن است، و كلمه #افئده جمع كلمه #فواد است كه به معناى قلب است و مراد از قلب در اصطلاح قرآن كريم _عضو صنوبرى شكل كه تلمبه خون براى رساندن آن به سراسر بدن است نيست بلكه_ چيزى است به نام نفس انسانيت، كه شعور و فكر بشر از آن ناشى مى شود.
🍁🍁
و گويا مراد از اطلاع آتش بر قلوب اين است كه آتش دوزخ باطن آدمى را مى سوزاند، همانطور كه ظاهرش را مى سوزاند، به خلاف آتش دنيا كه تنها ظاهر را مى سوزاند. قرآن درباره سوزاندن آتش جهنم فرموده:
و قودها الناس و الحجاره
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
هدایت شده از علامه طباطبایی ره
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما دل به تولای تو بستیم و لا غیر
ما خاک کف پای تو هستیم و لا غیر
☘️میلاد سلطان اولیا، سخنگذار منبر سَلونی، سرور مُطَلِّبی، ابنِ عمِّ نبی، دُرِّ هل اتی،مِهر برج اِنَّما، شهسوار لا فتی، پیشوای انبیاء، عروة الوثقی، کلمهالحسنی، عماد الاصفیاء، رکن الاولیاء، آیت الله العظمی، خیرالمؤمنین، اولالعابدین، امام المتقین، ازهد الزاهدین، زین الموحدین،حبل اللهالمتین، لنگر آسمان و زمین، وجه الله، نور الله، اذن الله، بابُ الله، سِرُّ الله، سیفُ الله، عبدالله، اسدالله الغالب، آقا جان، علی بنابیطلب، مبارکباد!☘️
_____________
#کانال_علامه_طباطبایی_ره
@allame313
https://eitaa.com/joinchat/3129344017C4a50772e46
🍁تفسیر آیه8⃣ سوره #همزه در تفسیرالمیزان
🔰انها عليهم موصده8⃣
🔸يعنى آتش بر آنان منطبق است، به اين معنا كه از آنان احدى بيرون آتش نمى ماند و از داخل آن نجات نمى يابد.
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه 9⃣ سوره #همزه در تفسیرالمیزان
🔰فى عمد ممدده9⃣
👈كلمه #عمد - با فتحه عين و فتحه ميم - جمع عمود #ستون است، و كلمه #ممدده اسم مفعول از مصدر تمديد است، و تمديد مبالغه در مد #كشيدن است.
🍁🍁🍁
بعضى از مفسرين گفته اند:
منظور از #عمد_ممدده گل ميخ هايى است كه اهل عذاب را ميخكوب مى كند.
بعضى ديگر گفته اند:
عمد ممدده تنه هاى درختان است كه چون مقطار، زندانى را با آن مى بندند، و مقطار چوب و يا تنه درختى بسيار سنگين است، كه در آن سوراخهايى باز مى كردند تا پاهاى دزدان و ساير مجرمين زندانى را در آن سوراخها كنند، بعضى ديگر معانى ديگرى براى آن كرده اند.
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁بحث روایتی سوره #همزه در تفسیرالمیزان
🔰بحث روايتى
🔸رواياتى درباره شأن نزول سوره همزه، معناى (همزه) و (لمزه) و... مراد از (عمد ممده)
🍁🍁🍁
در روح المعانى در ذيل آيه (ويل لكل همزه لمزه) گفته است اين سوره بنا به روايتى كه ابن ابى حاتم از طريق ابن اسحاق از عثمان بن عمر نقل كرده، در شأن ابى بن خلف و بنا به روايتى كه سدى نقل كرده در شأن ابى بن عمر و ثقفى، معروف به اخنس بن شريق نازل شده، چون مردى هرزه دهن بود، بسيار غيبت مردم را مى كرد، و به آنان تهمت مى زد
🍁🍁🍁
و بنا بر آنچه ابن اسحاق نقل كرده اميه بن خلف جمحى نسبت به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) همز و لمز مى كرد، و بنا بر آنچه ابن جرير و غير او از مجاهد نقل كرده اند، در باره جميل بن عامر و بنابر آنچه ديگران گفته اند در شأن وليد بن مغيره و بدگوئيش نسبت به رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) و سعى در تنقيص آن جناب نازل شده، و بنابر قولى ديگر در شأن عاص بن وائل نازل شده است.
🍁🍁🍁
مؤلف: روح المعانى سپس گفته: ممكن است در باره همه نامبردگان نازل شده باشد. ولى به نظر ما بعيد نيست كه راويان احاديث نامبرده، هر يك به سليقه خود سوره را بر يكى از نامبردگان تطبيق كرده اند، و از اينگونه تطبيق ها در رواياتشان نزول بسيار است.
🍁🍁🍁
و در تفسير قمى در معناى كلمه #لمزه آمده كه اين كلمه به كسى اطلاق مى شود كه با سر و گردن خود ژست مى گيرد، و چون فقيرى و يا سائلى را ببيند ناراحت مى شود. و در معناى جمله (الذى جمع مالا و عدده ) آمده: يعنى مى شمارد و سر جايش مى گذارد.
🍁🍁🍁
و در همان تفسير در ذيل آيه (التى تطلع على الافئده ) آمده كه بر دلها شعله مى زند، و ابوذر غفارى (رضى اللّه عنه ) فرموده: به متكبرين دو چيز را بشارت دهيد، يكى اينكه به سينه هايشان داغ بگذارند و ديگر اينكه پشتشان را بر زمين بكشند. و در ذيل آيه (انها عليهم موصده) آمده كه آتش دوزخ همه اهل دوزخ را فرا مى گيرد (فى عمد ممدده )، يعنى وقتى كنده و زنجيرها بر آنان استوار مى گردد به خدا سوگند كه پوستشان را مى خورد.
🍁🍁🍁
و در مجمع البيان است كه عياشى به سند خود از محمد بن نعمان احول از حمران بن اعين از امام باقر (عليه السلام) روايت كرده كه فرمود: كفار و مشركين در قيامت اهل توحيد را كه به خاطر گناهان در آتش شده اند سرزنش مى كنند، كه امروز نمى بينيم كه توحيد شما دردى از شما دوا كرده باشد، چون مى بينيم خدا فرقى ميان ما و شما نگذاشت، در اين هنگام خداى تعالى براى اهل توحيد غيرت به خرج مى دهد و به ملائكه دستور مى دهد اهل توحيد را شفاعت كنيد، آنان هر كس را كه خدا خواسته باشد شفاعت مى كنند، سپس به انبيا دستور مى دهد شفاعت كنيد، آنان هم هر كسى را كه خدا خواسته باشد شفاعت مى كنند، سپس به مومنين دستور مى دهد شفاعت كنيد، مومنين نيز هر كس را كه خدا خواسته باشد شفاعت مى كنند، آنگاه خداى تعالى مى فرمايد: من از همه اينان مهربانترم، به رحمت من از آتش خارج شويد، و همه چون مور و ملخ بيرون مى آيند.
🍁🍁🍁
آنگاه امام باقر (عليه السلام) فرمود: سپس عمد كشيده مى شود و راه نجات را برويشان مى بندد و به خدا سوگند كه خلود از اينجا شروع مى شود.
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
ترجمه آيات سوره #عصر از تفسیر شریف المیزان
به نام خداى رحمان و رحيم.
🔸سوگند به عصر1⃣
🔸كه انسانها همه در خسران و زيانند2⃣
🔸مگر افراد و اقليتى كه ايمان آورده و اعمال صالح انجام داده اند و يكديگر را به حق سفارش كرده و به صبر توصيه نموده اند3⃣
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁بیان آیات سوره #عصر از تفسیر شریف المیزان
🔰بيان آيات
🔸اين سوره تمامى معارف قرآنى و مقاصد مختلف آن را در كوتاه ترين بيان خلاصه كرده، و اين سوره از نظر مضمون، هم مى تواند مكى باشد و هم مدنى، چيزى كه هست به مكى بودن شباهت بيش ترى دارد.
🍁🍁🍁
اقوال مختلف درباره مراد از #عصر كه بدان قسم ياد فرموده است
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
#تفسیرالمیزان اثر ماندگار علامه طباطبایی ره
#ابتدای سوره #ناس
https://eitaa.com/all_mizan/14
#ابتدای سوره #فلق
https://eitaa.com/all_mizan/28
#ابتدای سوره #توحید
https://eitaa.com/all_mizan/38
#ابتدای سوره #مسد
https://eitaa.com/all_mizan/62
#ابتدای سوره #نصر
https://eitaa.com/all_mizan/75
#ابتدای سوره #کافرون
https://eitaa.com/all_mizan/109
#ابتدای سوره #الکوثر
https://eitaa.com/all_mizan/127
#ابتدای سوره #ماعون
https://eitaa.com/all_mizan/146
#ابتدای سوره #قریش
https://eitaa.com/all_mizan/165
#ابتدای سوره #فیل
https://eitaa.com/all_mizan/186
#ابتدای سوره #عصر
https://eitaa.com/all_mizan/234
🍁تفسیر آیه 1⃣ سوره #العصر در تفسیرالمیزان
🔰و العصر1⃣
🔸در اين كلمه به عصر سوگند ياد شده، و از نظر مضمونى كه دو آيه بعد دارد مناسب تر آن است كه منظور از عصر، عصر ظهور رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم) باشد، كه عصر طلوع اسلام بر افق مجتمع بشرى، و ظهور و غلبه حق بر باطل است، چون مضمون دو آيه بعد اين است كه خسران عالم انسان را فراگير است و تنها كسانى را فرا نمى گيرد كه از حق پيروى نموده، و در برابر آن صبر كنند، و اين اقليت عبارتند از كسانى كه به خدا و روز جزا ايمان آورده و عمل صالح كنند.
🍁🍁🍁
ولى بعضى گفته اند:
مراد از عصر، وقت عصر، يعنى آخر روز است، چون اين وقت دلالت دارد بر تدبير ربوبى كه روز را مى برد و شب را مى آورد، و قدرت و سلطنت را از سلطان روز يعنى خورشيد سلب مى كند.
🍁🍁🍁
بعضى ديگر گفته اند:
مراد نماز عصر است، كه نماز وسطى است كه از #همه نمازهاى يوميه فضيلت بيشترى دارد.
🍁🍁🍁
بعضى ديگر گفته اند:
مراد شب و روز است، كه اصطلاحا به آنها عصران گفته مى شود.
🍁🍁🍁
بعضى ديگر گفته اند:
منظور از عصر دهر است، كه در آن عجائبى وجود دارد، كه بر قدرت ربوبى دلالت دارد.
🍁🍁🍁
و بعضى ديگر وجوهى ديگر ذكر كرده اند. و در بعضى از روايات آمده كه منظور، عصر ظهور #مهدى (عليه السلام) است كه در آن عصر حق بر باطل به طور كامل غلبه كند.
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
🍁تفسیر آیه2⃣ سوره #العصر در تفسیرالمیزان
🔰ان الانسان لفى خسر2⃣
مراد از كلمه #انسان جنس انسان است، و كلمه #خسر و #خسران و #خسار #خساره همه به معناى نقص در سرمايه است.
🍁🍁🍁
راغب مى گويد:
اين كلمه هم در مورد انسان استعمال مى شود، و گفته مى شود: فلانى خسران كرد، و هم در مورد عمل انسان بكار مى رود و مى گويند: تجارت فلانى خسران كرد.
🍁🍁🍁
و اگر در آيه مورد بحث كلمه #خسر بدون الف و لام آمده به منظور بزرگداشت آن بوده، و خواسته است بفهماند انسان در خسرانى عظيم است، احتمال هم دارد به منظور تنويع باشد، و بفهماند آدمى در نوعى مخصوص از خسران قرار دارد، غير خسران مالى و آبرويى، بلكه خسران در ذات كه خداى تعالى در باره اش فرموده :
الذين خسروا انفسهم و اهليهم يوم القيمه الا ذلك هو الخسران المبين
__________________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ذکر ویژه پیامبر در نماز مغرب
پیامبر(ص) در رکعت سوم نماز مغرب میگفت: رَبَّنَا لَا تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ ٱلْوَهَّابُ(آل عمران/8)
______
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅تورق کتابی خوب در این روز عزیز
ضمن عرض تبریک به مناسبت طلوع حضرت آفتاب، اگر میخواهید با سیره و سبک زندگی پیامبر اکرم(ص)، آشنا شوید، پیشنهاد میکنیم، کتاب پرارج «سنن النبی» تالیف علامه طباطبایی را تورق کنید.علامه در آغاز اين اثر به نقل از امام صادق(ع آورده است: «من دوست ندارم مسلمانى بميرد مگر اينكه آداب و سنن رسول خدا(ص) را ولو براى يك بار هم كه شده انجام دهد»، و خود به اين دستور عمل كرد و براى شاگردانش نقل نموده است: در بين روايات به اين حديث برخوردم كه خاتم پيامبران از يك نوع خوراكى كه از ملخ دريايى تهيه مىشود تناول مىكرده است. بعد مىافزايد جستجو نمودم تا يك مرتبه از غذايى كه پيامبر دوست داشته بخورم و سرانجام موفق شدم تا در اين جهت به آن آخرين فرستاده الهى تأسّى نموده باشم.
این اثر فاخر را دریافت کنید و به سیره و سبک زندگی حضرت آب و آئینه اقتدا کنید.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
دکتر حسین کلباسی اشتری:
علامه طباطبائی در کتاب ارزشمند «سنن النبی» احوالات، کنشها و اخلاق حضرت محمد(ص) گردآوری کرده؛ چرا که سنت سیرهنویسی در میان مسلمانان رواج داشته است؛ وقتی حدود سی سال پیش این کتاب را میخواندم بدون اینکه صاحب این کتاب را بشناسم بیاختیار احساس میکردم حیات مولف کتاب نیز شبیه حضرت محمد(ص) بوده است، بعدا هم که در مواضع بعدی با احوالات علامه آشنا شدم دریافتم که حدس و گمان من بیراه نبود و علامه طباطبائی زاده و پرورش یافته مکتب اهل بیت(ع) بوده و مصداق تام و اتّم مکارم اخلاق نبوی است.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
✅ وقتی نماز پیامبر هم قضا میشود!
از استاد پرسیدم:
❓«حضرتعالی در کتاب سنن النبی روایتی از امام (ع) نقل فرمودهاید: که شبی برای حضرت رسول (ص) عبای دو لا انداختند و حضرت روی آن خوابیدند و خوابشان برد و نمازشان قضا شد.
این روایت را چگونه معنی و توجیه میفرمایید؟
▫️جواب: حضرت رسول اکرم (ص) بشر بودند، بدنشان احساس استراحت نمود و به خواب ادامه داد. و این روایت حدیث مشهوری است. البته بعد از آن دیگر روی عبای دو لایه نخوابیدند.
❓چگونه میشود که آن حضرت خدا را فراموش نکند، ولی حکم واجب او را فراموش نماید؟ و آیا با عصمت آن حضرت سازگار است؟
▫️جواب: حضرت به بلال دستور فرموده بودند که ایشان را بیدار کنند، ولی او هم به خواب رفته بود. حضرت به او اعتراض کردند و بلال عرض کرد: همان کس که در چشمهای شما تصرف نمود، در چشمهای من تصرف نمود. با این همه، مخالفت در حالت خواب با عصمت ناسازگار نیست؛ زیرا این گونه مخالفت، مخالفت امر نیست تا با عصمت منافات داشته باشد.
📚 در محضر علامه طباطبایی، رشاد، ص215.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880
روزهای #قمردرعقرب سال ۱۴۰۰
…. مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ الإمام الصادق ( عليه السلام ) قَالَ : ” مَنْ سَافَرَ أَوْ تَزَوَّجَ وَ الْقَمَرُ فِي الْعَقْرَبِ لَمْ يَرَ الْحُسْنَى “
🔰 المقنع ، ۱۰۶
🔴 امام صادق علیه السلام:کسی که سفر کند و یا ازدواج نماید در حالیکه #قمردرعقرب باشد خوشی و خوبی نمی بیند.
__________
🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇
@all_mizan
https://eitaa.com/joinchat/490209349C8c72616880