🔸مرگ بهتر است از زندگی زیر پرچم آمریکا!
حالا برنج گران باشد، روغن گیر نیاید، اینها یک مشکلاتى است که خیلى مهمّ نیست. شما بگویید انسان آخرش از گرسنگى هم بمیرد، غیر از این که نیست. آیا اگر انسان زنده باشد و زیر پرچم آمریکا باشد بهتر است، یا بمیرد و زیر پرچم کفر نباشد؟
من براى شما یک مثال مىزنم: اگر شما شب با خانوادۀ خودتان در باغ خودتان خوابیدهاید، یک مرتبه ببینید که دشمن آمده و مىخواهد به ناموس شما خیانت کند، به زن شما تجاوز کند، آیا شما عازم دفاع مىشوید یا نه؟ او ناموس شماست، مادر اولاد و نسل شماست، حیات و بقاء شما به اوست. لذا شما حتماً براى دفاع قیام مىکنید تا سر حدّ قتل که اگر کشته بشوید به بهشت مىروید و اگر دشمن را هم بکشید به بهشت مىروید، زیرا کسى را کشتهاید که از زىّ خودش تجاوز کرده است؛ آیا این کار را مىکنید یا نمىکنید؟
آیا مىگوئید: نه من باید خوابم خوش باشد و غذایم لذیذ باشد و اگر من بروم کشته بشوم دیگر چه کسى زیر این درخت بنشیند؟ و از این نسیم ملایم استفاده کند؟ نه، این غلط است؛ چون دشمن مىآید و مىگیرد، نه تنها ناموس شما را مىگیرد، بلکه خود شما را هم مىگیرد و جلوى زنتان سر مىبُرد.
آزادیت به دستۀ شمشیر بستهاند
مردان همیشه تکیۀ خود را بدو کنند
اندر طبیعت است که باید شود ذلیل
هر ملّتى که راحتى و عیش خو کنند
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 "نورمجرد"، ج۳، ص۲۰۲
🆔 @allame_tehrani
❇️ اهمّیّت و ارزش استقلال و حکومت اسلامی و لزوم تحمّل مشکلات اقتصادی
مسأله از این قرار است؛ ما چون دورانهاى بسیار طولانى در زیر ذلّ عبودیّت و استعمار و فشار بودهایم، عیناً مانند آدمهاى تریاکى یا هروئینى که چشم و گوششان پر است از آن دود و دمهها و دیگر حسّ إدراک هواى لطیف ندارند و منگند، ما هم هنوز مثل اینکه خوب نمىخواهیم بفهمیم اسلام یعنى چه؟ حکومت اسلام یعنى چه؟ استقلال یعنى چه؟ باز ذهنمان مىرود سراغ اینکه مثلاً چرا پارچه گران است؟ چرا فلان و فلان است؟
آقاجان وقتى پارچه گران شد، انسان بدون پارچه زندگى مىکند، لباسش را وصله مىکند، دیگر از قصّۀ أصحاب صُفّه که بالاتر نیست؛ أصحاب صُفّه حتّى ساتر عورت نداشتند، و نماز نمىتوانستند بخوانند. پیغمبر أکرم صلّىاللـهعلیهوآلهوسلّم به آنها دستور داده بودند دو زانو بنشینند و پشت به دیوار کنند و به این حال عریاناً نماز بخوانند تا عورتشان مشهود نشود. آنها غذا نداشتند، هیچ نداشتند، یک خرما را چند قسمت مىکردند و هر قسمت از یک خرما را به یک نفر مىدادند. آن وقت اینها شدند نگهدار اسلام.
خداوند مىفرماید: لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ وَ لَئِن کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِى لَشَدِیدٌ. حالا که خداوند این موهبت بزرگ را به ما ارزانى داشته است باید قدردانى کرد و دستورات حاکم اسلام را اجرا نمود.
...پس ما باید أوامر حاکم را اطاعت نمائیم، و به اندازهاى هم که مىتوانیم بایستى در مساعى جمیلۀ حکومت اسلام کوشش کنیم و دلسوز باشیم. آن مقدارى که از دستمان برمىآید انجام دهیم، آن مقدارى که از فکرمان برمىآید ارائۀ طریق کنیم.
بارها من به دوستان و رفقا عرض کردهام که: این حکومت که شما مىگوئید فلان ضعف و فلان ضعف را دارد مسلّماً بدانید که: آیةاللـه خمینى که حالا حکومت را بدست گرفته است نمىتواند یک مشت فرشتۀ آسمانى بیاورد مردم را اداره کنند. آخر این حکومت بدست خود ما باید اداره شود. ما که خودمان را مىشناسیم که چه آدمهاى شارلاتانى هستیم. شما که از زید تنقید مىکنید، از فلان و فلان بد مىگوئید؛ این خودِ ما هستیم و این حکومت بدست خود ماست و این خیانتهائى است که خودمان داریم بدست خودمان انجام مىدهیم.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۰۳
🆔 @allame_tehrani
❓در مقابل مشکلات حکومت اسلامی چه کنیم؟
🔰خوبیها را تقویت و بدیها را اصلاح کنید...
▪️... بنابراین در این حکومت ما دو وظیفه داریم:
یکى اینکه کارهاى خوب را تقویت کنیم، تعریف کنیم و بگوییم: ...
...باید با این مشکلات بسازید. و شکّى نیست که عزّت با راحتى و خوشخوراکى و تنّعم نمیسازد، بلکه عزّت با تحمّل مشکلات و صبر و قناعت توأم است؛ ائمّۀ ما، پیغمبر عظیمالشأن ما، اینطور بودهاند و راه همین است؛ پس ما باید همیشه کارهاى خوب و مثبت را تقویت کنیم.
أمّا وظیفۀ دیگر ما اینست که: کارهاى منفى و خرابیها را هم إصلاح کنیم؛ اگر دیدیم یک جاى این دیوار یک آجرش کم شده است نباید بگوئیم: حالا که اینطور است ما هم بزنیم یک آجر دیگرش را بشکنیم! نخیر، این آجر را برمیدارى و با این ملات مىچسبانى! اگر دیدید مثلاً یکى از مصادر امور یک کار خلافى کرد، اگر ما بیائیم و در مجلس خودمان بنشینیم و از او بدگوئى کنیم، این چه فائده دارد؟ بدگوئى از او در نزد شما چه فایده دارد؟ اگر او کار زشتى کرده، ما باید به خود او متّصل بشویم و به هر قسمى که مىتوانیم به او بفهمانیم و بگوئیم که: این کار شما غلط است، این کار را نکنید؛ بدون اینکه کسى هم مطّلع بشود.
این است راه إصلاح، نه بدگوئى کردن در غیاب او؛ این بدگوئى جز خرابى و فساد کارى نمىکند.
و خلاصهٔ این مطالبى که عرض کردم، أساس حکومت شرعیّۀ ما و أساس دین و قانون ما و اساس روش و وجدان ماست که بزرگان و اولیاء دین به ما دستور دادهاند و ما بر همین نهج باید حرکت کنیم.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره)
📚 نورمجرد، ج۳، ص۲۰۵
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥از برکات انقلاب اسلامی، تحوّل نفوس بود...
🎙مرحوم آیةالله بهاءالدینی
#برکات_انقلاب
#انقلاب_اسلامی
🆔 @allame_tehrani
✉️ نامهٔ انقلابی علامه طهرانی به آیتالله میلانی در بحبوحهٔ انقلاب
🔸شما را به خدا قسم در این موقع حساس، وظیفهی زُعمای شریعت چیست؟
دستگاه [شاهنشاهی] اراده کرده بهکلی ریشهی اسلام را قلع و قمع کند، بهائیت را به رسمیت بشناسد و از نظر قوانین لازمالإتباع، دولت را عاری از لوث مذهب معرفی کند؛
شما را به خدا قسم در این وهلهی خطرناک و این موقع حساس، وظیفهی زُعمای شریعت چیست؟ آیا سزاوار است مسلمانان غیور را برای دفاع از حریم ناموس اسلام آماده نکرد؟
▪️بخشی از نامهٔ مرحوم علامه طهرانی به آیةالله میلانی دربارهٔ اوضاع سیاسی کشور قبل از انقلاب
📌[این نامه حاوی تحلیلی از اوضاع سیاسی آن روزگار و استنصار از آن مرحوم برای تشکیل مجمعی از علماء به جهت مقابله با نقشههای استعمار است.]
📚 وظیفهٔ فرد مسلمان در إحیای حکومت اسلام، ص۲۰۶
🆔 @allame_tehrani
⭕️ نمیشود دو نفر حاکم باشند...
امّا راجع به حکومت اسلام، گفتیم که: حاکم اسلام واحد است و نمىشود در سیطرهٔ اسلام دو تا حاکم باشد. وقتى یکى از مجتهدین حاکم شد حکمش بر تمام افراد مسلمان و حتّى بر مجتهدین دیگر و حتى بر افرادى که از حاکم أعلماند نافذ است. خداوند به جهت حفظ مصالح نظام حکم او را حجّیّت داده است...
🔰وظیفهٔ مجتهدین دیگر:👇
https://eitaa.com/allame_tehrani/1066
📚 وظیفهٔ فرد مسلمان در إحیای حکومت اسلام، ص۱۸۲
🆔 @allame_tehrani
🔴 نفوذ حکم حاکم و لزوم اطاعت مردم از او
امّا راجع به حکومت اسلام، گفتیم که: حاکم اسلام واحد است و نمىشود در سیطرهٔ اسلام دو تا حاکم باشد. وقتى یکى از مجتهدین حاکم شد حکمش بر تمام افراد مسلمان و حتّى بر مجتهدین دیگر و حتى بر افرادى که از حاکم أعلماند نافذ است. خداوند به جهت حفظ مصالح نظام حکم او را حجّیّت داده است، حالا باید دید وظـیـفـهٔ مجتهدین دیگر چیست؟
مجتهدین دیگر در عبادات و معاملات و حجّ و هر چیزى که راجع به امور شخصى است نمىتوانند از آن حاکم تقلید کنند، زیرا این امور تقلیدى نیست؛ و تقلید بر مجتهد حرام است، امّا در امور ولائى که راجع به حکومت است، و شرع مقدّس اسلام اختیار آن را به دست حاکم داده است بر همهٔ مجتهدین واجب است تابع باشند، و هر چه او گفت عمل کنند. در امر جنگ در امر صلح، در اخذ مالیاتها، در خراب کردن خیابانها، در ترکیب امور ادارات، در قوانین راهنمائى، در نماز عید فطر و قربان، و تعیین روز عید فطر و روز عید قربان، و حکم بدخول شهر و رؤیت هلال و أمثال ذلک که مسائل اجتماعى یکى دو تا نیست الى ماشاءالله بسیار است که اینها باید در جامعهٔ اسلام یک حکم داشته باشد، و هیچ حقّ خلاف ندارد؛ مگر انسان علم به خلاف داشته باشد.
مثلاً اگر حاکم اسلام در شبى که معلوم نیست شب آخر ماه رمضان است یا شب اوّل شوّال حکم کرد که: فردا عید است، بر همه واجب است فردا را عید بگیرند؛ و روزه را بخورند. و دیگر نمىتوانند بگویند: عید بر ما ثابت نیست، چون استصحاب رمضان داریم؛ و در روایات آمده است: صم للرّویة و أفطر للرّویة؛ رسول خدا فرمود روزه بگیرید بدیدن ماه و بخورید بدیدن ماه. نَه، این سخن صحیح نیست؛ زیرا خود رسولالله فرمود حکم حاکم حجّت است. این هم کلام رسول خدا است که اگر آن دلیل را با این دلیل ضمیمه کنیم مىفهمیم صم للرؤیة و أفطر للرؤیة آنجائى است که حکم حاکم نباشد؛ و امّا اگر حکم حاکم آمد بر آن دلیل حکومت دارد.
▪️مرحوم علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره)
📚 وظیفهٔ فرد مسلمان در إحیای حکومت اسلام، ص۱۸۲
🆔 @allame_tehrani
✅ وجوهات شرعی فقط باید در ید ولیّ فقیه باشد...
در ضرورت پشتیبانی از حاکم حکومت اسلام میفرمودند: تمام اموال خمس و وجوهات باید به حاکم پرداخت شود و دیگران مجاز به گرفتن وجوهات نیستند، مگر مبالغ جزئى که معلوم است حاکم راضى است که به دست دیگر مجتهدین در مصارفش صرف گردد. لذا اگر کسى براى ایشان (علامه طهرانی) خمس مىآورد قبول نمىکردند و میفرمودند: ببرید به دفتر آیةالله خامنهاى بدهید.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 «نورمجرد»، ج۳، ص۲۲۳
🆔 @allame_tehrani
🌔 أیام باقیماندهٔ ماه رجب را قدر بدانیم...
از ماه رجب قدردانی کنید؛ در این ماه توسلات خودتان به درگاه پروردگار عالم را هرچه میتوانید بیشتر کنید؛ به یاد خدا باشید و کار را برای خدا انجام دهید؛ این تلاشی که میکنید، این زحمتی که میکشید، برای خدا قرار بدهید.
۱۳۹۴/۲/۶
📌ماه رجب را قدر بدانیم...
#رجب #ماه_رجب
#قدر_دانی #قدر_بدانیم
#برای_خدا #کار_برای_خدا
🆔 @allame_tehrani