🔸معنای مراقبه🔸
یک روز از حضرت علامه طباطبایی سؤال کردم که فلان عمل در چه صورت مؤثر است یا چگونه مؤثر است؟ ایشان فرمودند: با مراقبه! مراقبه!
بعد خودشان تفسیر کردند که میدانید مراقبه معنایش چیست؟ مراقبه معنایش این است که:
صمت و جوع و سهر و عزلت و ذکری به دوام
ناتمامان جهان را کند این پنج تمام
▪️حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📹 مشاهدهٔ فایل صوتی-تصویری:👇
eitaa.com/allame_tehrani/1634
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔑 مراقبهٔ تام؛ کلید رشد و پیشرفت
✅ مراقبه؛ غیرت بر انجام ظرائف و دقائق
🆔 @allame_tehrani
🔸دخل و خرج سالک
🔰نتیجهٔ معاشرت بىحساب و كتاب، ازدستدادن سرمايهٔ سالک است
همیشه مىفرمودند: این أفرادى که در روز این قدر خرج مىکنند، مگر در شب چقدر خزینه مىنمایند؟! دخل و خرج معنوى سالک باید با هم بخواند؛ شب براى تهجّد بیدار شود، بینالطّلوعین به قرائت قرآن و أذکار خود بپردازد و از حضرت پروردگار نور بگیرد، تا روز که براى تحصیل، کسب یا تجارت پا به عالم کثرت مىگذارد از سرمایه نخورد، بلکه دسترنج مجاهدات خود را در ارتباط با أهل کثرت با اقتصاد و میانهروى خرج کند.
سالکى که ارتباط و معاشرت او بىحساب و کتاب است مانند گوشت قربانى است؛ هر کسى تکّهاى از او میکند و مىبرد و نهایةً براى خود چیزى باقى نمانده، مفلس و بیچاره مىشود.
مىفرمودند: از خدا بگیر، بعد خرج کن! أمّا اگر از خدا نگرفتى و مراقبه نداشتى و شب براى تهجّد برنخواستى، متضرّر مىشوى. انسان از خودش چیزى ندارد و آنچه هست از ربّ است و اگر کسب نکند از مایه مىخورد و همه خرج شده و تمام میگردد.
📚 نورمجرد، ج۱، ص۶۴۶
🆔 @allame_tehrani
🔰شرایط لازم سلوک
💎 شرط سيزدهم: صمت
و آن بر دو قسم است: سكوت عامّ و مضاف، و سكوت خاصّ و مطلق. سكوت عامّ و مضاف عبارت است از حفظ لسان از تكلّم به قدر زائد بر ضرورت با مردمان. بلكه سالک بايد اكتفا كند به قدر ضرورت و به أقلّ ما يمكن، و اين صمت در همهٔ دوران سلوک در تمام اوقات لازم است بلكه مىتوان گفت مطلقاً ممدوح است. و اشاره به همين صمت است قوله عليهالسّلام: «إنّ شيعتنا الخُرس».(1) و نيز آنچه در «مصباحالشريعة» از حضرت صادق عليهالسّلام نقل شده است كه:
الصّمت شعار المحبّين، و فيه رضا الرّبّ، و هو من اخلاق الأنبياء و شعار الأصفياء.(2)
و در حديث بزنطى است از حضرت رضا عليهالسّلام:
الصّمت باب من ابواب الحكمة، و إنّه دليل على كلّ خير.(3)
قسم دوّم، كه سكوت خاصّ و مطلق است عبارت است از: حفظ لسان از تكلّم با ناس در حين اشتغال به اذكار حصريّهٔ كلاميّه، و در غير آن غير مستحسن است.
📚 رسالهٔ لباللباب، ص۱۲۶
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- شيعيان ما زبانشان بسته است.
۲- سكوت شعار محبّان است، و خشنودى خدا در آن است، و آن از اخلاق پيامبران و شعار برگزيدگان است.
۳- سكوت درى از درهاى حكمت است، و رهنماى به هر خيرى است.
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (9) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۳ 🔹سلوک سختترین و آسانت
۰۱۰ چگونه سلوک کنیم ؟.mp3
3.43M
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (10)
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
📚 آیین رستگاری، ص۵۵
🔹اطلاع از امور غیبی حدش تا دم مرگ است
🔹اسلام آوردن مرتاض به دست امام صادق علیهالسلام
🔹آنچه در عالم توحید به فرد عنایت بشود ارزش دارد
🆔 @allame_tehrani
16.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 فقط برای خدا
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
🔹فعل ولیّخدا عين حقّ است
فعل امام عين حق است، در كمال صحّت و راستی و درستی میباشد چه بفهميم يا نفهميم.
ما بايد برای امام شناسی و معرفت به خصوصيّات مراحل سير و سلوک امام برويم و با نهايت كنجكاوی، حقيقت و عقيده و صفات نفسيّه و افعال خارجيّۀ وی را بسنجيم، و او را كَمَا كَانَ و حَيْثُ مَا كَانَ اسوه و الگوی خود در جميع شئون قرار دهيم، نه آنكه در تصوّر و خاطرۀ خود امامی درست كنيم و سپس آن را تحميل بر امام موجود در خارج بنمائيم. آن دويّمی امام خارجی و واقعی نمیباشد. امامی است پنداری و تخيّلی و وَهْمی. آنگاه اگر از او تبعيّت كنيم، از امام حقيقی پيروی نكردهايم، بلكه از امام تصوّری خودمان، و در حقيقت از خودمان تبعيّت نمودهايم، و چه بسا عمری را به نام امامت و ولايت سپری نموده باشيم، و فیالواقع از نفس خود تجاوز ننموده و تبعيّت از غير آن نكرده باشيم. در اين صورت عمری نفسپرست بودهايم، نه خداپرست، و نه پيرو و تابع امامی كه خداوند برای ارشاد و هدايت ما به ما نشان داده است.
📚 امامشناسی، ج۱۵، ص۲۹۰
🆔 @allame_tehrani
🔸افرادى كه در غيبت امام زندگى مىكنند...
افرادى كه در غيبت امام زندگى مىكنند از اكثر فضائل و فواضل بدون ترديد محروماند و براى آنكه از موت جاهلى رهائى يابند بايد مقدمات ظهور را فراهم كنند و با عمل به دستورات قرآن و مجاهده در راه خدا و ايتلاف دلها زمينه را براى ظهورش آماده نمايند، چون علت غيبت نقص و فتور در مردم است و عدم استعداد آنان، نه نقص در آن حضرت. اگر اين نقص رو به كاهش رود و دلها كم كم قوت گيرد و تعليمات قرآنى صحيحاً بر دلها بنشيند ظهور آن حضرت حتمى خواهد شد. كما آنكه در نامهاى كه آن حضرت به شيخ مفيد رضواناللهعليه نوشتهاند متذكر اين حقيقت مىگردند كه:
و لو أنَّ أشياعَنا - وفّقهمُ اللهُ لطاعتِه - على اجتماعٍ مِنَ القلوبِ في الوفاءِ بالعهدِ عليهم لما تأخّر عنهمُ اليُمْنُ بلقائِنا[1].
«اگر شيعيان و پيروان ما - كه خداوند توفيق دهد آنها را به اطاعت خود - بر اتحاد آراء و افكار به وفاى عهدى كه با آنان شده است يكدله اتفاق كنند، هر آينه يمن تشرف آنها به ديدار و ملاقات ما به تأخير نمىافتاد».
بنابراين معلوم مىشود علت عدم ظهور، افتراق آراء و عدم اتحاد دلهاست بر وفاى به عهدى كه با آنان شده است، و اين تقصيرى است بزرگ از شيعيان بلكه از جميع امت. و تمام محروميتها از فقدان انصاف و گسترش ظلم و بيداد و شرک و اعتساف با تمام مظاهر زشت و ناپسندش، همه و همه معلول اين فتور و سستى و بالنتيجه غيبت آن حضرت است.
📚 امامشناسی، ج۳، ص۳۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- «احتجاج» شيخ طبرسى، ج2، ص325.
🆔 @allame_tehrani
💫 ظهور شخصی
در زمان غيبت هم بعضى از افراد با همت، با ارادهاى استوار و عزمى راسخ و نيتى متين پاى در مقام عمل نهاده تا به حدى كه در اثر صفاى دل و طهارت روح به شرف معرفت آن حضرت فائز مىگردند. و البته اين ظهورى است شخصى براى آنها، مانند كسى كه در آسمان مهآلود و ابرى بر هواپيما سوار و از ابرها تجاوز كند و خود را به آفتاب برساند. لذا در زمان غيبت هم راه و سير تكاملى براى دلباختگان حريم مقدسش مسدود نيست و آن كه به مقام معرفت رسيده و آن وجود را به حقيقت ولايت و نورانيت درک نموده براى او ظهور و غيبت چه تفاوت دارد! از بزرگی سؤال کردند چه موقع انسان به شرف حضور آن حضرت مشرف میگردد؟! در پاسخ گفت: وقتی که غیبت و ظهورش برای انسان تفاوتی نکند! و از بزرگی دیگر نیز سؤال کردند: آیا شما خدمت امام زمان رسیدهاید؟! در جواب گفت: کور است آن چشمی که صبح از خواب بیدار شود و در اول وهله نظرش بر آن حضرت نیفتد.
📚 امامشناسی، ج۳، ص۳۴
🆔 @allame_tehrani
❇️ اُسّ و مُخّ دين و طىّ راه خدا
🔴 شدیدترین درجات گناه، توجّه و محبّت به اهل معاصی است
اُسّ و مُخّ دين و طىّ راه خدا، محبّت به خدا و منسوبين به اوست و لذا بهترين و سريعترين راه براى اين مقصود «تحصيل محبّت» است. به عكس شديدترين درجات گناه، توجّه و محبّت به اهل معاصى و دشمنان خداست؛ چون محبّت به افراد منحرف و ستمگر در دل اثر قساوت و شقاوت میگذارد و دل را به نقش دل آنان منقّش میگرداند و بدين وسيله صفات و روحيّات آنان در دل ظهور و به تبع آن، كردار و اعمال آنان در انسان پيدا میشود.
📚 رسالهٔ مودت، ص۴۳
🆔 @allame_tehrani
🔰عوامل مؤثر در حفظ عقلانیّت انسان و منکوب نمودن شهوات
یکی از وسائلی که انسان را به عالم عقل پیوند میدهد و نمیگذارد عقل انسان منکوب شهوت شود، ندیدن است. دیدن خیلی مؤثّر است؛ چون تا دید، قلب به دنبالش میرود. چون نگاه کردن به زن نامحرم، فقط نگاه کردن نیست؛ نگاه کردن و دل به دنبالش حرکت کردن است! زن و مرد هم فرقی نمیکند. اگر نگاه نمیکرد، حرکت نمیکرد؛ امّا اگر نگاه افتاد و دل به دنبال آن رفت، دیگر تمام است! دل که میرود، به اعضا و جوارح دستور میدهد و آنها هم به دنبالش حرکت میکنند، چه بتواند و چه نتواند! اصلاً عالم عوض میشود!
ز دست دیده و دل هر دو فریاد
که هرچه دیده بیند، دل کند یاد (۱)
چون دیده، راه و دریچۀ برای ادراک دل است. اگر دریچه را ببندند دل یاد نمیکند. ... فلذا نباید نفس را آزاد گذاشت تا در این مزبلههای معاصی بیاید و هر معصیتی که به انسان بگویند، انسان به دنبالش برود!
📚 مبانی اخلاق، ج۲، ص۲۱۸
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- دوبیتیهای باباطاهر، دوبیتی شمارۀ ٢٣.
🆔 @allame_tehrani
🔺نهی اکید انبیا و اولیای الهی از ارتکاب معاصی
⚡️ترک معصیت عامل اساسی ارتقاء انسان
گناه خیلی عجیب است! در همۀ روایات و آیات و کلام بزرگان مدام میگویند: «اصلاً گناه نکنید!» کسی که میخواهد خوب بشود باید گناه نکند؛ امّا اگر گناه کند هر قدمی که طی میکند بُعد است، چون گناه تو را حیوان میکند و تو را شیطان میکند.
... نفْسی که مشغول گناه است، صورتش صورت گناه است و اگر بخواهد سیر و سلوک بکند، آن نفس روی پایۀ لرزانی بار میشود. اگر ﴿عَلَىٰ شَفَا حُفۡرَةٍ مِّنَ ٱلنَّارِ﴾(1) باشد، یک قدم جلو نمیرود! لذا تمام بزرگان این راه، به ترک گناه دعوت میکنند و میگویند:
تا کسی اهل گناهی است، سیر و سلوک دیگر هیچ معنایی ندارد! بلکه حتّی به مختصر مخالفتی از شریعت، تمام اعمال او باطل میشود!
... حجَر اساسی [و سنگ زیربنای سلوک] ترک معصیت است. ترک معصیت نمیگذارد که نفس انسان در منجلاب و گودال احساسات حیوانی فرو برود. آنجا جهنّم است! وقتی انسان معصیت نکرد آنوقت قابلیّت ارتقاء دارد، و به هر مقداری که اعمال حسنه و مستحبّات انجام بدهد خود را بالا میکشد و بالا میرود. آن اعمال حسنه و مستحبّات هنگامی مفید است که معصیت نباشد؛ امّا وقتی معصیت باشد اعمال حسنه میسوزد و از بین میرود.
📚 مبانی اخلاق، ج۲، ص۲۲۲ و ص۲۲۵
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- سورهٔ آلعمران (٣)، آیهٔ ١٠٣.
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (10) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۵۵ 🔹اطلاع از امور غیبی حد
۰۱۱ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
3.05M
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (11)
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
📚 آیین رستگاری، ص۵۷
🔹قیمت عمل انسان به میزان توقع اوست
🔹شرح حدیث امیرالمؤمنین در بیان اقسام مردم
🔹انسان باید عملش تنها برای محبت پروردگار باشد
🆔 @allame_tehrani