eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3.1هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
811 ویدیو
197 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
6.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🥀 روضهٔ وداع حضرت زهرا 😭 🎙کربلایی حسن حسین‌خانی 🆔 @allame_tehrani
مادر بمون....mp3
4.46M
😭 مـادر بـمـون... 🎙حاج محمود کریمی 🆔 @allame_tehrani
26.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 بیانات آیت‌الله حسینی طهرانی (حفظه‌الله) در شب شهادت حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) 🆔 @allame_tehrani
الحجة الغراء علی مظلومیة الزهراء.pdf
2.94M
📜 الحجة الغراء علی مظلومیة الزهراء مقالهٔ پیش رو، گزیده‌ای است از فرمایشات حضرت علامه آیت‌اللَه حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره) در کتاب «رسالهٔ مودت» که در آن به تبیین وقایع بعد از رحلت پیامبر اکرم و مظلومیت حضرت فاطمهٔ زهرا سلام‌اللَه‌علیها پرداخته‌اند. 🔰عنوان مطالب: 🔸گریستن رسول خدا بر مصائب اهل‌البیت علیهم‌السلام 🔸جریان آتش زدن درب خانه فاطمهٔ زهرا سلام‌اللَه‌علیها 🔸علّت معاف شدن قنفذ از پرداخت جریمه در زمان خلافت عمر 🔸تازیانه زدن عمر زنان را در جریان مرگ زینب دختر رسول خدا صلّى‌اللَه‌علیه‌و‌آله 🔸سنگدلى خلیفه در مرگ رقیه دختر رسول خدا صلى‌اللَه ‌علیه‌‌و‌آله‌و‌سلم و جلوگیرى حضرت از رفتار او 🔸نهى خلیفه از گریه کردن بر سر جنازه 🔸پشیمانى ابوبکر در هنگام مرگ از تعرّض به خانهٔ فاطمهٔ زهرا علیهاالسّلام 🔸أشعار حضرت زهرا سلام‌اللَه‌علیها در رثاء پیامبر أکرم صلّى‌اللَه‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💫 حضرت فاطمهٔ زهرا؛ سِرّ پیامبر! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـف
🔹دلیل محبّت و علاقۀ فراوان پیامبر اکرم به حضرت فاطمۀ زهرا پیغمبر فاطمۀ زهرا را دوست داشتند و این دوستی به‌خاطر سرّ پیغمبر بودن بود؛ فاطمۀ زهرا دختر پیغمبر و سرّ پیغمبر بود! او را از زینب، دختر دیگرشان بیشتر دوست داشتند، از سایر اولادشان بیشتر دوست داشتند؛ از همۀ آنها بیشتر دوست داشتند! گذشته از اینکه از خدیجه بود و در زمان بعثت و بعد از اینکه خداوند علیّ أعلیٰ مسئلۀ نبوّت را به پیغمبر داده بودند، متولّد شده بودند.(۱) فاطمۀ زهرا یک نمونه‌ای بود! اگر اجمالاً می‌خواهید بدانید، ائمّه علیهم‌السّلام از نسل امیرالمؤمنین و فاطمۀ زهرا هستند؛ یعنی فاطمۀ زهرا آن‌قدر باید دارای طهارت و عصمت باشد که امام زمان، مظهر عدل و مظهر توحید، باید از رحِم فاطمۀ زهرا متولّد بشود، سیّدالشّهدا باید از شکم فاطمه بیرون بیاید؛ عالَم نمی‌تواند سیّدالشّهدا را از غیر این شکم ببیند! امام رضا باید از اینجا باشد، موسی بن جعفر باید از اینجا باشد، امام محمّدتقی باید از اینجا باشد؛ همۀ ائمّه باید از اینجا باشند! پدر ائمّه امیرالمؤمنین است که خودش ترجمۀ حال زندگی خودش را از زمان کودکی تا هنگام فوت برای ما بیان می‌کند،(۲) و مادرشان هم باید این باشد، که این هم سرّ پیغمبر است! «سِرّ پیغمبر است» یعنی پیغمبر است، منتها پیغمبر کوچک و پیغمبر هیجده ساله؛ معنایش این است که اصلاً تمام آن روحیّات و اخلاق و معنویّات و توحید در او پیاده شده است! نظر پیغمبر نظر ظاهری نیست، نظر واقعی او نظر ملکوتی است. پیغمبر هر وقت می‌خواهد سفر برود، از حجرۀ عیالات نمی‌رود، از حجرۀ دخترش می‌رود؛ وقتی هم که از سفر برمی‌گردد، اوّل به خانۀ فاطمه می‌آید و می‌ایستد و سلام می‌کند، بعداً به منزل خودش می‌رود.(۳) فاطمه را می‌بوسد، دست فاطمه را می‌بوسد، سینۀ فاطمه را می‌بوسد.(۴) هر وقت فاطمه پیش پدرش می‌آید، پدر از جای خود بلند می‌شود و فاطمه را سر جای خودش می‌نشاند.(۵) 📚 مبانی اخلاق، ج1، ص94 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- الکافی، ج١، ص۴۵۷؛ الهدایة الکبریٰ، ص۱۷۵. ۲- رجوع شود به نهج‌البلاغة (عبده)، ج٢، ص ۱۵۶ ـ ۱۶۰. ۳- مسند أحمد، ج۵، ص۲۷۵؛ مکارم الأخلاق، ص۹۴. ۴- تفسیر فرات الکوفی، ص۷۵؛ الأمالی، طوسی، ص۴۰۰؛ إعلام الوریٰ، ج١، ص۲۹۶. ۵- الأمالی، طوسی، ص٤٠٠؛ إعلام الوریٰ، ج١، ص۲۹۶. 🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
💎 حقیقت رسول‌الله و از جملۀ حالاتشان‌ در مدینۀ طیّبه‌ می‌فرمودند: بسیار عظمت‌ حضرت‌ زهراء سلام‌الله
✨ مقام‌ حضرت‌ زهرا (سلام‌الله‌علیها) در أعراف‌ ✨ ...ولی در اينجا يك‌ نكته‌ بايد ذكر شود، و آن‌ اينستكه‌: مقام‌ حضرت‌ صدّيقۀ كبری فاطمۀ زهرا سلام‌‌الله‌‌عليها كجاست‌؟ آيا آنهم‌ بر اعراف‌ است‌، و يا در مراتب‌ و درجات‌ پائين‌تر؟ هيچ‌ شكّی نيست‌ كه‌ آن‌ مقام‌ مقدّس‌ نيز در طراز مقام‌ فرزندانش‌ از پيشوايان‌ و ائمّۀ اهل‌ بيت‌ است‌، و علّت‌ آنكه‌ در اين‌ روايات‌ تصريح‌ به‌ وقوف‌ آنحضرت‌ بر اعراف‌ نشده‌ است‌، به‌ جهت‌ آنستكه‌ ضعفاء عقول‌ حقيقتاً اعراف‌ را كوهی مثلاً به‌ مثابۀ جبال‌ دنيا تخيّل‌ می‌كنند، و بنابراين‌ صعود آن‌ مخدّره‌ بر فراز كوه‌ و تلّ، منافی مقام‌ حيا و عصمت‌ است‌. كما اينكه‌ در بعضی از روايات‌ سابقاً داشتيم‌ كه‌ با آنكه‌ حال‌ آن‌ بی‌بی در محشر و سائر مشاهد با ائمّه‌ يكسان‌ است‌، و با آنكه‌ آن‌ مخدّره‌ نيز بر بالين‌ هر شخص‌ محتضر هنگام‌ مرگ‌ حاضر می‌شود، ولی در روايات‌ احتِراماً لِجَلالها نامشان‌ را نبرده‌اند، و مخصوصاً در روايات‌ ذكر شده‌ كه‌ برده‌ نشدن‌ نام‌ به‌ علّت‌ قصور ادراک و فهم‌ عامّه‌ است‌. زيرا آنان‌ نمی‌دانند كه‌ در مقام‌ عالی اعراف‌ كه‌ از بهشت‌ عالی‌تر است‌ و حجاب‌ اقرب‌ است‌، عنوان‌ اُنوثيّت‌ در مقابل‌ ذكوريّت‌ نيست‌؛ همۀ اين‌ عناوين‌ برداشته‌ می‌شود، اين‌ عناوين‌ متعلّق‌ به‌ پائين‌ اعراف‌ و متعلّق‌ به‌ بهشت‌ و دوزخ‌ است‌، و لذا نام‌ مقدّس‌ آن‌ بی‌بی منطوی در عنوان‌ رجال‌ آمده‌ است‌ در اين‌ آيۀ مباركه‌: وَ عَلَی الاعْرَافِ رِجَالٌ. همچنانكه‌ بدون‌ شبهه‌ نام‌ آن‌ بی‌بی منطوی در عنوان‌ رجال‌ است‌ در آيۀ مباركۀ نور: فِي‌ بُيُوتٍ أَذِنَ اللّٰهُ أَن‌ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ و يُسَبِّحُ لَهُ و فِيهَا بِالْغُدُوِّ وَ الْآصَالِ * رِجَالٌ لَاتُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَ لَا بَيْعٌ عَن‌ ذِكْرِ اللّٰهِ وَ إِقَامِ الصَّلَوٰةِ وَ إِيتَآءِ الزَّكَوٰةِ يَخَافُونَ يَوْماً تَتَقَلَّبُ فِيهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصَارُ.[۱] «در خانه‌هائی كه‌ خدا رخصت‌ داده‌ است‌ كه‌ رفعت‌ يابد و نام‌ او در آنجاها برده‌ شود، تسبيح‌ خدا را می‌نمايند در صبحگاه‌ و شبانگاه مردانی كه‌ هيچ‌ كسب‌ و تجارتی آنان‌ را غافل‌ نمی‌دارد از ياد خدا، و نه‌ از إقامۀ نماز و نه‌ از دادن‌ زكوة‌. و از روزی كه‌ دل‌ها و چشم‌ها از آن‌ روز در وحشت‌ و اضطراب‌ است‌ در واهمه‌ و دهشت‌ هستند.» باری، مجال‌ ضيق‌ است‌ كه‌ در اين‌ باره‌ قدری بيان‌ و قلم‌ را گسترده‌ داريم‌، تا اخلّاء روحانی و برادران‌ ايمانی بدانند كه‌ مقام‌ و درجۀ اين‌ زن‌ كه‌ افتخار هزاران‌ پيغمبر و امام‌، و شفيعۀ صدّيقان‌ و شهيدان‌ و پيامبران‌ اولواالعزم‌ است‌، تا چه‌ حدّ و چه‌ غايت‌ است‌! او سرّ رسول‌الله‌ است‌، او جوهره‌ و سلالۀ نبوّت‌ است‌، كه‌ رسول‌ خدا دست‌ او را می‌بوسيد، و بر جای خودش‌ می‌نشاند، و پيوسته‌ در بيتش‌ می‌رفت‌، و هر وقت‌ از سفر و غزوه‌ مراجعت‌ می‌كرد، اوّل‌ به‌ ديدن‌ او در خانۀ او می‌رفت‌. 📚 معادشناسی، ج10، ص64 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- آيۀ 36 و 37 از سورۀ 24: النّور. 🆔 @allame_tehrani
نظرات علماء دربارهٔ محل دفن حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها).pdf
249.4K
🔰نظرات علماء دربارهٔ محل دفن حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) وصیت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها مبنی بر خاکسپاری مخفیانه در شب، سندی بر مظلومیت آن بانوست؛ در این مورد گرچه روایاتی موجود است اما اشارات برخی از بزرگان و اولیای الهی در سال‌های اخیر نیز قابل ملاحظه است. 🔹نظر علامه طهرانی (قدس سره) 🆔 @allame_tehrani
🔹نظر علامه طهرانی دربارهٔ محل دفن حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) به یاد دارم در جلسه‌ای که به خاطر شهادت حضرت صدیقهٔ کبریٰ فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها برپا بود و محضر سیدنا الاستاد علامه طهرانی رحمةالله‌علیه بودیم سخن از محل دفن آنحضرت به میان آمد که حقیر از دو لب علامه شنیدم که فرمودند: من قطع دارم که قبر فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها در خانهٔ آنحضرت است (همانجایی که امروزه به خانهٔ آنحضرت معروف است و مردم به این عنوان آن را زیارت می‌کنند)؛ آنگاه ایشان در مقام ظاهر حکایتی را از یکی از علما نقل کردند که در کتاب امام‌شناسی هم آن را اینچنین مرقوم فرموده‌اند: از جناب محترم ثقةالمحدّثین آقاى حاج شیخ فاضل تبریزى -أطال‌الله‌بقائه- که فعلاً بحمدالله‌تعالى در حال حیات و در ارض مقدّس رضوى علیه‌السلام اقامت دارند و بنده نیز از منبر نیکو و سخن ولائى جنابش بهره‏مند شده‏ام نقل شده که: در سفرى که در ماه جمادى‌الثّانیه 1395 یا 1396 هجریّهٔ قمریّه به مکّه و مدینه براى اداى عمره مشرّف شده بودم، روزى که براى زیارت مرقد مطهّر رسول‏أکرم صلى‌الله‌علیه‌و‌آله وارد حرم شدم دیدم عمله‏ها براى مرمّت اساس مرقد مطهّر داخل محوّطهٔ شبّاکِ قبر مى‏شوند؛ من هم مقدارى آجر برداشتم و به دنبال عمله‏ها به درون محوّطه وارد شدم، چشمم به شکل قبور افتاد، با دقّت مشاهده نمودم، در پشت سر قبور، قبرى دیدم که کنار محراب نمازگزاران بنا شده، و روى آن این عبارت نوشته شده است: قَالَ رَسُولُ‌اللهِ صلى‌الله‌علیه‌و‌آله: فاطِمَةُ مُهْجَةُ قَلْبِى، وَ ابْنَاهَا ثَمَرَةُ فُؤَادِى، وَ بَعْلُهَا نُورُ بَصَرِى، وَ الْأئِمّةُ مِنْ وُلْدِهَا امَنَاءُ رَبّى، حَبْلٌ مَمْدُودٌ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْخَلْقِ. مَنْ تَمَسّکَ بِهِمْ نَجَا، وَ مَنْ تَخَلّفَ عَنْهُمْ هَوَىٰ. «فاطمه جان و روح من است، و دو پسرانش میوهٔ دل منند، و شوهرش نور چشم من است، و امامان از فرزندانش امینان پروردگار منند، که ریسمانى کشیده شده میان او و خلائقش مى‏باشند. کسى که به آنان چنگ زند و تمسّک جوید نجات مى‏یابد، و کسى که از آنان تخلّف ورزد و اعراض کند در درّهٔ هلاک سقوط مى‏نماید»(1) یکی از رفقای ما و از شاگردان مرحوم علامه طهرانی رحمةالله‌علیه برای حقیر نقل می‌کرد: در سفری که همراه ایشان به مدینهٔ طیبه مشرف شده بودیم روبروی باب جبرائیل و در کنار خانهٔ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها عصایشان را به زمین زدند و فرمودند: قبر مادر ما اینجاست و فرموده بودند: ما هرگاه مدینه مشرف می‌شویم مادرمان فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها را اینجا زیارت می‌کنیم. 💬 به نقل از یکی از شاگردان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- امام‌شناسى، ج13، ص449 🆔 @allame_tehrani
📜 مصحف فاطمه مُصْحَف فاطمه علیهاالسلام از کتب معتبره و مسلّمه‌ای است که به خط أمیرالمؤمنین نوشته شده است. در روایات تأکید شده که این کتاب، قرآن نیست و از حلال و حرام سخن نگفته است، بلکه در بخشی از آن حوادث آینده و اسامی کسانی که به سلطنت می‌رسند نوشته شده و در بخش دیگری از این مصحف وصیت‌نامهٔ فاطمه زهرا و همچنین برخی از کلمات رسول خدا نوشته شده است. بر اساس آنچه در روایات بیان شده، بعد از رحلت رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله، فاطمهٔ زهرا در فراق پدر بسیار محزون بودند و جبرائیل برای آرام نمودن حضرت نزد او آمده و از پدر و محلّ پدرش به او خبر می‌داد و او را از آنچه پس از این بر ذُرّیّه‌اش وارد می‌شود با خبر می‌ساخت، و علی علیه‌السّلام آن را می‌نوشت. فهرست ↓۱- مصحف فاطمه قرآن نیست ↓۲- توسط أمیرالمؤمنین نوشته شده است ↓۳- بیان حوادث آینده و اسامی کسانی که به سلطنت می‌رسند ↓۴- علت تأکید بر قرآن نبودن مصحف فاطمه ↓۵- بیان وصیتنامهٔ حضرت فاطمه ↓۶- املاء رسول‌الله یا جبرائیل؟ ↓۷- نزول جبرائیل بر حضرت فاطمه ↓۸- روایتی از فرائدالسمطین دربارهٔ مصحف فاطمه ↓۹- گفتار مغنيه دربارهٔ مصحف فاطمه ↓۱۰- تفاوت مصحف فاطمه با لوح فاطمه ↓۱۱- پانویس 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 http://erfanvahekmat.com/e/rH 🆔 @allame_tehrani
📜 لوح فاطمه لوح فاطمه لوحی سبز رنگ شبیه زمرّد بوده است که در آن با خط سفید متنی از زبان خداوند خطاب به رسول‌الله نوشته شده که اسماء جانشینان رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله را بیان فرمودند. خداوند متعال این لوح را به پیغمبر هدیه نمود و پیغمبر نیز آن را به حضرت فاطمهٔ زهرا سلام‌الله‌علیها هدیه کرد. فهرست ↓۱- سند حدیث لوح فاطمه ↓۲- نقل اول حدیث ↓۳- نقل دوم حدیث ↓۴- نقل سوم حدیث ↓۵- نقل چهارم حدیث ↓۶- تفاوت لوح فاطمه با نامه‌های آسمانیِ مُهرشده ↓۷- پانویس 📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇 http://erfanvahekmat.com/e/rG 🆔 @allame_tehrani
🔰معنی و علامت محبت خدا به بنده معنی محبّت‌ خداوند سبحانه‌ به‌ بنده‌اش‌ آن‌ است‌ كه‌ حجاب‌ را از روی پردهٔ دلش‌ برمی‌دارد و وی را متمكّن‌ می‌كند تا در بساط‌ قرب‌ او قدم‌ گذارد؛ زيرا آنچه‌ را كه‌ خداوند به‌ عنوان‌ وصف‌ برای خود اتّخاذ فرموده‌ است‌، بايد به‌ اعتبار غايات‌ اخذ گردد نه‌ به‌ اعتبار مبادی. و علامت‌ محبّت‌ خدای سبحانه‌ به‌ بنده‌اش‌ آن‌ می‌باشد كه‌ او را توفيق‌ می‌بخشد تا از عالم‌ غرور پهلو تهی كند، و به‌ سوی عالم‌ نور ارتقاء حاصل‌ نمايد. با خداوند انس‌ گيرد، و از ماسوای او در وحشت‌ باشد. و جميع‌ هموم‌ او در هم‌ پيچيده‌ و بصورت‌ هَمّ واحد درآيد. 📚 الله‌شناسی، ج1، ص286 🆔 @allame_tehrani
🔰مراقبه و مراتب و آثار آن يكی از اهمّ چيزهائى كه در راه سير و سلوک و در حكم ضروريّتى از ضروريّات آن است همانا امر مراقبه است. سالک بايد از اوّلين قدم كه در راه مى‏گذارد تا آخرين قدم، خود را از مراقبه خالى ندارد و اين از لوازم حتميّهٔ سالک است. بايد دانست كه مراقبه داراى درجات و مراتبى است، سالک در مراحل اوّليّه يک نوع مراقبه‏اى دارد و در مراحل ديگر انواع دگرى. هر چه رو به كمال رود و طىّ منازل و مراحل كند مراقبهٔ او دقيق‏تر و عميق‏تر خواهد شد، به طورى كه آن درجات از مراقبه را اگر بر سالک مبتدى تحميل كنند از عهدهٔ آن برنيامده و يكباره بار سلوک را به زمين مى‏گذارد يا سوخته و هلاک مى‏شود، ولى رفته رفته در اثر مراقبه در درجات اوّليّه و تقويت در سلوک مى‏تواند مراتب عاليه از مراقبه را در مراحل بعدى به جاى آرد، و در اين حالات بسيارى از مباحات در منازل اوّليّه بر او حرام و ممنوع مى‏گردد. در اثر مراقبهٔ شديد و اهتمام به آن، آثار حبّ و عشق در ضمير سالک هويدا مى‏شود، زيرا عشق به جمال و كمال على الإطلاق فطرى بشر بوده و با نهاد او خمير شده و در ذات او به وديعت گذارده شده است ليكن علاقه به كثرات و حبّ به مادّيّات، حجابهاى عشق فطرى مى‏گردند و نمى‏گذارند كه اين پرتو ازلى ظاهر گردد. به واسطهٔ مراقبه كم‏كم حجابها ضعيف شده تا بالأخره از ميان مى‏رود و آن عشق و حبّ فطرى ظهور نموده ضمير انسان را به آن مبدأ جمال و كمال رهبرى مى‏كند. 📚 رسالهٔ لب‌اللباب، ص30 🆔 @allame_tehrani