📖 توصيف و شرح حال قرآن مجيد
▪️امام حسن مجتبى عليهالسلام:
إنَّ هَذَا الْقُرْآنَ فِيهِ مَصَابِيحُ النُّورِ وَ شِفَاءُ الصُّدُورِ فَلْيَجْلُ جَالٍ بَصَرَهُ وَ لْيُلْحِمِ الصِّفَةَ فِكْرَهُ فَإِنَّ التَّفَكُّرَ حَيَاةُ قَلْبِ الْبَصِيرِ كَمَا يَمْشِي الْمُسْتَنِيرُ فِي الظُّلُمَاتِ بِالنُّورِ.
براستى كه در اين قرآن، چراغهاى روشنايى [بخش] و شفاى سينهها [از بيماریهاى دلها] است. پس جلادهنده بايد كه به نور آن [ديدهٔ دل خويش را] جلا دهد و اوصاف قرآن را [به دل خويش] پيوند زند؛ زيرا كه انديشيدن [در قرآن] مايهٔ حيات دل شخص با بصيرت است، همچنان كه آدمى در تاريكیها با كمک نور راه خود را مىپيمايد.
📚بحارالأنوار، ج89، ص32
@ahlolbait
#امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
#میلاد #میلاد_امام_حسن_مجتبی
#ولادت #ولادت_امام_حسن_مجتبی
#رمضان #ماه_رمضان #کریم_اهلبیت
#قرآن #نور #شفاء #تفکر #مایه_حیات
🆔 @allame_tehrani
💌 عمل در دنیا
▪️مواعظ امام حسن عليهالسّلام به جنادة:
وَ اعْمَلْ لِدُنْيَاكَ كَأَنَّكَ تَعِيشُ أَبَداً وَ اعْمَلْ لِآخِرَتِكَ كَأَنَّكَ تَمُوتُ غَداً.
براى دنياى خود چنان عمل كن كه گويا تو إلى الأبد در دنيا بطور جاودان زيست میكنى و براى آخرتت چنان عمل كن كه گويا تو فردا خواهى مرد!
📚«معادشناسی»، ج۳، ص۴۰
@Nooremojarrad_com
#امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
#میلاد #میلاد_امام_حسن_مجتبی
#ولادت #ولادت_امام_حسن_مجتبی
#رمضان #ماه_رمضان #کریم_اهلبیت
#مواعظ #عمل #دنیا #آخرت #مرگ
🆔 @allame_tehrani
[@Nooremojarrad_com]14440915-010203.mp3
17M
✨السَّلامُ عَلَيْكَ يَـا مُـعِـزّ الـمُـؤمِـنـیــن یَـا حَـسَـن ابـن عَـلِـی✨
🌷#مدیحه_سرایی
🌙شب ولادت #امام_حسن_مجتبی علیهالسّلام؛ سال ۱۴۴۴ هـ.ق
🎙با نوای: #حاج_جواد_شکری
@Nooremojarrad_com
#امام_حسن_مجتبی_علیه_السلام
#میلاد #میلاد_امام_حسن_مجتبی
#ولادت #ولادت_امام_حسن_مجتبی
#رمضان #ماه_رمضان #کریم_اهلبیت
🆔 @allame_tehrani
50.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💐 #پست_ویژه | ولادت امام حسن مجتبی علیهالسلام
🌿 کریم آل محمد، یوسف زهرا خوش آمد...
@Nooremojarrad_com
🔰أحادیثی از امام حسن مجتبی علیهالسلام:👇
eitaa.com/ezdevaje_elahi/2452
#ولادت #امام_حسن
#ولادت_امام_حسن_مجتبی
#رمضان #ماه_رمضان #کریم_اهلبیت
🆔 @allame_tehrani
🎈 اين عالَم، نيستِ هستنماست
▪️حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
یک روز خدمت ايشان (مرحوم حداد) عرض كردم: اين عالم و موجودات به چه صورتى هستند؟ فرمودند: خواب!
و نيز از ارتباط اين عالم با عالم غيب سؤال كردم، فرمودند: اين عالم نيستِ هستنماست؛ و آن طرف هستِ نيستنماست!
📚نورمجرد، ج۱، ص۳۱۱
🔰مـتـن کـامـل:👇
eitaa.com/allame_tehrani/1404
🆔 @allame_tehrani
14.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌒 سایه هستی مینماید لیک او را اصل نیست
نیست را از هـسـت اگر بـشـنـاخـتـی یـابـی نـجـات
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
@jazbeh_eshgh
🆔 @allame_tehrani
📜 اشعاری از مولوی دربارهٔ غفلت مردم
💬 عامّهٔ مردم خداى خيالى خود را پرستش مىكنند
حضرت آقاى حدّاد اين أبيات از مثنوى معنوى عارف رومى را در سفرهاى متعدّد برايمان قراءت مىنمودند، كه در واقع تفسير آيهٔ كريمهٔ: «وَ مَايُؤْمِنُ أَكْثَرُهُم بِاللّٰهِ إلّا وَ هُم مُشْرِكُونَ»[۱] بوده و دلالت دارد بر اينكه شناخت و معرفت عامّهٔ مردم نسبت به حضرت پروردگار تقليدى و اجمالى است و توحيد آنان از حدّ و مرز علمى و استدلالى تجاوز ننموده و به عيان و شهود نرسيده و با همان أوهام و خيالاتى كه از حضرت حقّ دارند، عمر خود را سپرى مىكنند:
روستائى گاو در آخور ببست
شير، گاوش خورد و بر جايش نشست
روستائى شد در آخور سوى گاو
گاو را مىجست شب آن كنجكاو
دست مىماليد بر أعضاى شير
پشت و پهلو، گاه بالا گاه زير
گفت شير ار روشنى افزون بُدى
زهرهاش بدريدى و دلخون شدى
اين چنين گستاخ زآن مىخاردم
كو در اين شب گاو مىپنداردم
حق همى گويد كه اى مغرور كور
نى ز نامم پاره پاره گشت طور؟
كه لَو أنزَلنا كِتاباً لِلجَبَل
لَانْصَدَع ثُمَّ انْقَطَع ثُمَّ ارْتَحَل
از من ار كوه احد واقف بُدى
پاره گشتىّ و دلش پُرخون شدى
از پدر وز مادر اين بشنيدهاى
لاجرم غافل در اين پيچيدهاى
گر تو بىتقليد زآن واقف شوى
بىنشان بىجاى چون هاتف شوى[۲]
اين أشعار بيان حقيقتى بود كه حضرت حدّاد آن را بخوبى لمس نموده و بالعيان مىديدند كه همهٔ مردم از آن غافلند.
نور خداوند عزيز و قهّار، جميع عوالم وجود را پر كرده و هيچ غيرى در قبال خود باقى نگذاشته است؛ حتّى تمام هستى و شراشر وجود ما را نيز فراگرفته و جميع شؤون زندگى ما در يد قدرت و قبضهٔ تقليب خداوند مىباشد، حتّى إرادهٔ ما تحت إراده و مشيّت اوست كه اگر او إراده نكند ما نيز نمىتوانيم إراده كنيم؛ «وَ مَا تَشَآءُونَ إِلّا أَن يَشَآءَ اللّٰهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ».[۳]
و اگر حقيقت خداوند لحظهاى طلوع كرده و تجلّى نمايد همهٔ موجودات در برابر أنوار قاهرهٔ حضرت ذوالجلالوالإكرام تاب نياورده و مندکّ و مضمحلّ و نابود مىشوند.
ولى عامّه مردم خداوند را در زاويهاى تاريک و پنهان از عالم منعزل كرده و آنچنان او را محدود نمودهاند كه گويا هيچ تأثير و نقشى در عالم وجود ندارد، و در عوض براى خود و سائر موجودات تصوّر استقلال و أنانيّت كرده و با پندار و توهّمى از خدا دلخوشاند. در خيال خود، خدايى را ساخته و پرداخته و از آن خداى حقيقى غافل و در آتش بُعد و دورى از آن منبع نور و حيات و حقيقت مىسوزند و در أثر اُنس با عالم كثرت، روح و جان آنان بىحس شده و إحساس درد و ألَم و سوزش نمىكنند.
عينا مانند همين داستان روستايى كه شير در آخور را گاو پنداشته و با آن خوش است و به زير و بالايش دست مىمالد كه اگر از حقيقت آن با خبر شود از شدّت ترس، زهرهاش پاره شده و قالب تهى میكند.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚نورمجرد، ج۱، ص۳۰۷
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. آيهٔ ۱۰۶، از سورهٔ ۱۲: يوسف: «و أكثر ايشان به خدا ايمان نمىآورند مگر درحاليكه از زمرهٔ مشركان هستند.»
۲. مثنوى معنوى، دفتر دوّم، ص۱۱۸
۳. آيهٔ ۲۹، از سورهٔ ۸۱: التّكوير
🆔 @allame_tehrani
🔸قراءت اشعار توحيدى توسّط مرحوم حدّاد
حضرت آقاى حدّاد، چون به لقاء خدا مشرّف شده و از عالم وهم و پندار بيرون آمده و خداى حقيقى و واقعى را مىپرستيدند و مىديدند كه مردم به دنبال خداى پندارى هستند اين أبيات را مكرّر مىخواندند و با خود زمزمه مىنمودند.[۱]
و نيز اين أبيات را از عارف دلسوختهٔ همدان باباطاهر كه در بيان لزوم سلوک منهج قويم توحيد و ورود به عالم ملكوت است، زياد قراءت مىكردند:
ته كه ناخواندهاى علم سماوات
ته كه نابردهاى ره در خرابات
ته كه سود و زيان خود ندانى
به ياران كى رسى هيهات هيهات[۲]
و همچنين اين أبيات توحيدى ايشان را كه در واقع، حكايت از حال ايشان است كه حضرت پروردگار را در مرايا و مجالى آيات آفاقيّه رؤيت نموده و از لقاء حضرت أحديّت بواسطهٔ حجاب كثرت محجوب نبودهاند، كراراً با خود زمزمه مىنمودند:
به صحرا بنگرم، صحرا ته وينم
به دريا بنگرم، دريا ته وينم
به هر جا بنگرم كوه و در و دشت
نشان از قامت رعنا ته وينم[۳]
و أيضا اين بيت را بارها ترنّم مىنمودند:
آنكه در خواب است او در خوابتر
هست بيداريش از خوابش بتر
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚نورمجرد، ج۱، ص۳۰۹
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱. در أوّلين ديدار با علّامه والد كه در ايشان قابليّت و استعداد تامّ و عشق وافر به حضرت حقّ را مىبينند و اينكه در ميان ابناء دنيا كه همه سرگرم خداى خيالى و پندارى هستند، گوهرى ناب يافت مىشود كه به جدّ طالب قرب و لقاى خداى واقعى است، حال وجد و سرور خاصّى به حضرت آقاى حدّاد دست مىدهد و همين أشعار را ـ به تعبير علّامه والد ـ با چه لحنى و چه صدائى و چه شورى و چه عشقى و چه جذّابيّت و روحانيّتى براى ايشان قراءت مىكنند. (روحمجرّد، ص ۲۸)
۲. رباعيّات باباطاهر، ص۳
۳. رباعيّات باباطاهر، ص۱
🆔 @allame_tehrani